Translate

Zoeken in deze blog

dinsdag 28 november 2023

SNAB IJsbok (9%) vs SNAB IJsbok Hout (9%)

IJsbok is een Nederlands bier van hoge gisting. Het bier wordt gebrouwen in opdracht van de Stichting Noord-Hollandse Alternatieve Bierbrouwers (SNAB) te Purmerend in De Proefbrouwerij te Hijfte, België. Het is een roodbruin bier met een alcoholpercentage van 9% (16,9° Plato). Ezelenbok is het basisbier van IJsbok, waarbij door de “vriesmethode” het alcoholpercentage verhoogd wordt. (https://nl.wikipedia.org/wiki/IJsbok)

Ezelenbok is een stevig en nadrukkelijk gehopte Dubbelbock. Einbecker Ur-Bock, sinds 1378, ligt aan de oorsprong van dit succesvolle SNAB bier. Ooit begonnen als ‘brood voor monniken’ en nu uitgegroeid tot een bokkige, maar zeer gewaardeerde Ezel die zich graag Dubbel stoot aan dezelfde steen. INGREDIËNTEN: WATER, MÜNCHENER-, CARAMEL-, PILS- EN CHOCOLADEMOUT, HALLERTAUER HERSBRUCKER HOP EN BOVENGIST. BEVAT GLUTEN. AROMA: MOUT, KARAMEL, IETS HOPPIG. HOOFDSMAAK: MOUT, HOPPIG, BITTERIG. MONDGEVOEL: VOL. GISTING: BOVENGISTEND, NIET GEPASTEURISEERD EN NAGISTING OP DE FLES. ALC. 7,5 % VOL. / STAMWORT: 16,9° PLATO KLEUR: ~90 EBC. / BITTERHEID: ~32 EBU (https://snab.beer/)

Gister heb ik het al over mijn ervaring met de IJsbok van SNAB gehad. Deze keer een vergelijking met een opgelegde versie. 

Nogmaals de IJsbok:

IJsbok

Inspiratiebron voor dit unieke bier is het Nova Zembla reisverslag ‘Om de Noord’ van Gerrit de Veer uit 1597. Het verslag beschrijft hoe de scheepsbemanning tot eigen verbazing ontdekt dat diep in een bevroren biervat een vloeistof was achtergebleven die uitstekend smaakte en waarbij alle kracht nog in het laatste restje vloeibaar bier zat. SNAB bootst met haar ‘EZELENBOK’ dit proces na om ‘IJSBOK’ te verkrijgen. INGREDIËNTEN: WATER, MÜNCHENER-, CARAMEL-, PILS- EN CHOCOLADEMOUT, HALLERTAUER HERS-BRUCKER HOP EN BOVENGIST. BEVAT GLUTEN. AROMA: KARAMELMOUT, FRUITIG. HOOFDSMAAK: MOUT, KARAMEL, BITTERIG. MONDGEVOEL: ZEER VOL, ALCOHOL WARMEND. GISTING: BOVENGISTEND, NIET GEPASTEURISEERD EN NAGISTING OP DE FLES. ALC. 9,0 % VOL. / STAMWORT: 16,9° PLATO KLEUR: ~100 EBC. / BITTERHEID: ~32 EBU. (https://snab.beer/)

Dit donkere bier met lichtbruin, zeg maar gebroken wit,  schuim heeft een zoete geur en zoete nasmaak. In de afdronk bemerk ik een licht bittertje. Het donkere bier heeft een rode tint. Het bier tintelt in de mond, terwijl ik op zoek ben naar een smaakomschrijving. Rozijnen? Koffie? Chocolade? Geen idee. Geen IPA, en ook geen blond bier of Oost Europese pils. Er is geen hopbitterheid die de boventoon voert. Het bier is moutig, laten we het daar op houden. Karamel dat past op zich wel bij de omschrijving.


Dan de IJsbok Hout:

IJsbok Hout

SNAB laat zich voor haar IJsbok inspireren door het reisverslag 'Om de Noord' van Gerrit de Veer uit 1597. Hij beschrijft hoe de scheepsbemanning tot eigen verbazing ontdekt dat diep in een bevroren bierfust vloeistof is achtergebleven die uitstekend smaakt en waarbij 'alle kracht in het kleine beetje nog vloeibare bier zit'. SNAB bootst met haar Ezelenbok dit proces na om IJsbok te verkrijgen. IJsbok Hout brengt Nova Zembla nog meer nabij. Lagering met Amerikaans Eiken zorgt voor een licht gebrand karakter en toetsen van karamel en vanille. INGREDIËNTEN: WATER, PILS-, MÜNCHENER-, KRISTAL- EN CHOCOLADEMOUT, HALLERTAU HERSBRÜCKER HOP EN BOVENGIST. AROMA: KARAMELMOUT, FRUITIG, VANILLE. HOOFDSMAAK: MOUT, KARAMEL, BITTERIG. MONDGEVOEL: ZEER VOL, ALCOHOL WARMEND. GISTING: BOVENGISTEND, NIET GEPASTEURISEERD EN NAGISTING OP DE FLES. ALC. 9,0 % VOL. / STAMWORT: 16,9° PLATO KLEUR: ~100 EBC. / BITTERHEID: ~32 EBU (https://snab.beer/)

 Dit bier ziet er even donker uit dan de niet gelagerde versie. Het tintelt minder. En proeft ouder. Dit is oud bier. Het doet me denken aan mijn La Chouffe-experiemt waarbij ik La Chouffe, maar volgens mij ook La Trappe en Rochefort 10 had weggezet. Dat smaakte ookzo. Ik ben daar niet zo weg van. Je moet er veel geduld voor hebben en vervolgens smakat het bier naar koude thee. Voor mij is de hop-bitterheid de reden om bier te drinken. Dat en het verrassingselement. Maar goed dit is geen blog over mijn smaakbeleving, maar en bierblog. 

De Houtversie van de IJsbock prikkelt en tintelt minder, veel minder dan de IJsbok. De karamelkleur en -smaak zijn hetzelfde. Ik mis een houtsnipperbeleving. Als smaakomschrijving klopt het om 'karamel en vanille' te zeggen. 

Als ik deze twee tegen elkaar moet afzetten dan vind ik de IJSbok lekkerder. Ik had van een barrelaged bier met 'licht gebrand karakter' meer pit verwacht. Het kan zijn dat ik te lang heb gewacht, waardoor mijn verwachtingen te hoog werden. Met 9% is dit bier dat je niet lichtzinnig 'even' doordrinkt.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten