Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label etiket. Alle posts tonen
Posts tonen met het label etiket. Alle posts tonen

woensdag 12 juni 2024

Etiket weken

Zo nu en dan ligt er weer een lading flesjes in mijn bad. Wat opvalt is dat bij brouwerijen een aantal zo los weken, met name de Belgische bieren, terwijl andere gelijmd blijken te zijn. Dit overkwam me bij Brouwerij 't IJ. Een aantal liet zo los, terwijl een ander echt een lijmlaag had.

De flesjes met duidelijk gelijmde etiketten gaan niet het bad in, maar de afkoelende oven in. Zo zijn pizza en lasagne ineens een goed excuus. De blikjes en flesjes met plastic etiket gaan eenvoudig. Dat is onder meer het geval bij Moersleutel en Oersoep. Maar soms is het een lijm, zoals die vooral ook op de Engelse flessen zit, die niet smelt of loslaat. De etiketten gaan dan meestal niet in het geheel eraf. Da's jammer. Maar soms gaat het niet anders. Het mooiste zou zijn om een museum te hebben dan zouden daar al die flesjes en blikjes zo kunnen staan. Helaas heb ik die ruimte niet. In Denemarken ben ik eens bij Carlsberg geweest waar zo'n tentoonstelling was. Dat was heel wat meer flesjes dan die je soms wel eens zit aan de muur bij (speciaalbier)cafés. Al ben ik wel jaloers op de cafés want ik zou zelf ook graag zo'n plank met allerlei lege bierflessen willen. Maar dat gaat niet. Dus dan meer etiketten verzamelen. Maar hoe lang nog? De flesjes worden steeds vaker vervangen door blik. En het etiket op dat blik is soms sticker, maar soms ook een sleeve, of nog erger erop gelakt. De sleeves deed ik eerst wel, maar vanwege de onhandige vorm is haast niet netjes te bewaren. Zou het einde van de hobby in zicht komen? 

maandag 26 februari 2024

PAIX DIEU

Paix Dieu is een abdijbier dat wordt gebrouwen door Brasserie Caulier op de Frans-Belgische grens. Vroeger werd het gebrouwen in het klooster van Paix Dieu, maar tegenwoordig brouwt Caulier dit pareltje. Sterk, krachtig en hartverwarmend. Als je je ogen sluit tijdens het nemen van een slok ervaar je de monastieke sfeer. (https://www.bierista.nl/paix-dieu)

Paix Dieu Triple | 33 CL | 10,0% | Tripel... ZICHT/KLEUR Een gouden bier met romige en wolkerige witte schuimkraag. GEUR De geur doet denken aan stoofpeertjes met kaneel, maar ook de fruitigheid van sinaasappel. Op de achtergrond is een pepertje te herkennen. SMAAK Bij het nemen van een slok is het bier zacht. Het koolzuur is aanwezig, maar wordt uiteindelijk overstemd door een fruitige zoetheid met tonen van appel en honing. De alcohol die proefbaar is, geeft een warm gevoel. AFDRONK De afdronk is droog met een zweem van zoete drop. CULINAIR Heerlijk bij gegrilde kip, gerookte zalm en rollade. BIJZONDERHEDEN Paix Dieu wordt slechts één keer per maand gebrouwen, bij volle maan. Elke fles draagt dus een maandvermelding. (https://www.mitra.nl/product/paix-dieu-triple-33cl)

Elk etiket heeft een ander tekentje? Dat is voor een etiketverzamelaar wel weer interessant.

Paix Dieu betekent Vrede God ?  Het bier is een kruidiger tripel dan Westmalle. Wat kan ik er nog meer over vertellen?  

Lambiekstoemper kent het bier al sinds 2021:

Beschrijving: Belgische tripel, sterk blond abdijbier (11 EBC) van hoge gisting, met nagisting in de fles, ongefilterd. Ingrediënten: Gerstemout, hop, gist, water. Geproefd: (Februari 2021) Zeer fruitig en tripel-like van geur, met een vleugje kruiden in de neus. Volmondig. Zacht van smaak, doch vol van fruitig gistesters (perzik, abrikoos, rijpe banaan). Alcoholzoetig en tegelijk met een kleine bitterheid (24 IBU) vanaf de afdronk, die subtiel blijft hangen tot het eind. De nasmaak is best droog, een tikkeltje gehopt en met een subtiele vanilletoets op de tong. Om rustig van te genieten… Weetje: Gebrouwen sinds 2013 en naar eigen zeggen uitsluitend bij volle maan. Dit bier werd vroeger in de abdij van Paix Dieu geproduceerd, waar de maankalender een cruciale rol speelde in het brouwproces. Om de ziel van de abdij in het bier te laten voortleven, nam de familie Caulier zich voor om dit proces voort te zetten. Op het etiket staat aldus precies vermeld wanneer jouw bier gebrouwen werd. (https://lambikstoemper.wordpress.com/2021/08/16/paix-dieu/)

 Wat zeggen ze zelf?

Gebrouwen bij volle maan Paix Dieu, ooit ontwikkeld en gebrouwen bij volle maan, vindt zijn oorsprong in de Paix Dieu abdij van de cisterciënzerzusters. Sinds jaar en dag prikkelt de smeuïge tripel de zinnen als een symbool van ongeëvenaard meesterschap. Vandaag putten onze meesterbrouwers uit de rijke – in de loop der eeuwen opgebouwde – kennis en verzekeren zo de toekomst van dit uitzonderlijke gerstenat. Elke brouwfase bestendigt de kwaliteit en expertise uit de beginjaren, vanaf het oorspronkelijk recept tot de keuze van de grondstoffen, het brouwproces en de botteling. (https://www.paixdieubeer.be/nl/paix-dieu/)

Tripel met karakter ... Met het oog De troebele Paix Dieu kleurt goudblond in het glas, onder een wolk van stevig, smeuïg schuim. Op de neus Deze karaktervolle tripel onthult fijne fruitige en kruidige aroma’s. In de mond Dit bier met karakter ontwikkelt een lange, subtiele bitterheid, onderstreept door een vleugje hop. (https://www.paixdieubeer.be/nl/paix-dieu/)

Brasserie Caulier in Péruwelz brouwt sinds 25 jaar eigen bieren, om van te genieten. Het huidige team met 60 gedreven mensen, brouwt de bieren Bon Secours, Paix Dieu en Stuut, niet-gepasteuriseerde, 100% natuurlijke, levendige bieren met karakter. (https://www.paixdieubeer.be/nl/de-brouwerij/)

Volgens mij zit het nu in een nieuwe vorm van fles. Voorheen was het een beugelfles en nu is er een Orvalflesvorm met kroonkurk.



zaterdag 18 november 2023

Etiket weken oven fiasco

Bij het verzamelen van etiketten, is het weken van etiketten eenvoudig. Bij stickers gaat het met heet water. Maar een alternatief is de oven. wel heb ik onlangs geleerd dat 150C te heet is en het etiket zo van het blik krult. Jammer... Of als het zo een fles is met was over de kurk en hals, die in de oven smelt.... Wat een fiasco. :(