Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label sour. Alle posts tonen
Posts tonen met het label sour. Alle posts tonen

vrijdag 29 augustus 2025

Pastry Sour Scoop

Sour is het debuutalbum van de Amerikaanse zangeres Olivia Rodrigo. Het verscheen op 21 mei 2021 en werd uitgegeven door Geffen Records en Interscope Records. Voorafgaand aan de uitgifte van het album verschenen de lead single 'drivers license', die een wereldwijde hit werd, en de singles 'deja vu' en 'good 4 u'. https://nl.wikipedia.org/wiki/Sour

Nu is dit geen muziekblog, maar een bierblog. Dus waarom dit intro? Nou ik heb weer wat sours op. De bieren uit blik waren zuur, maar ook dik. Het leek in niets op pils.

Sours zijn er in veel verschillende soorten, van licht zure biertjes tot aan zeer scherpzuur smakende bieren. Er vallen verschillende bierstijlen onder de overkoepelende stijl 'sour', bijvoorbeeld Gose, Lambiek en Geuze of Vlaams Oud/Rood Bruin. https://www.biernet.nl/algemeen/biersoorten/sour

De Sour komt oorspronkelijk uit België. Het bier stamt af van de lambiek en andere wild vergiste bieren. Hierbij wordt bier op een spontane wijze vergist en rijpt het op houten foeders. Zuur bier is de oudste biersoort in de geschiedenis. Bijna alle bieren waren zuur voordat sterilisatie (oftewel goede reiniging van de brouwketels en -vaten) kon worden toegepast. Toen dat mogelijk werd, stierven daarmee ook de zure bieren uit, aangezien zuur geen gewenste smaak was in bier. Echter heeft de Sour weer aan terrein gewonnen de afgelopen jaren en is de bierstijl populair geworden onder craft brouwers. Naast de moderne zure bieren zijn er ook een aantal klassiekers te noemen, zoals lambiek, geuze en Vlaam oud ruin / rood bruin. https://www.biernet.nl/algemeen/biersoorten/sour

De zure smaken van de hedendaagse Sour worden bewust gecreëerd door de brouwer. Verantwoordelijk voor de smaak zijn specifieke gisten en bacteriën. Zij worden actief aan de bieren toegevoegd en krijgen vrij spel tijdens het brouwproces.  Gist en bacteriën Er zijn verschillende manieren voor een brouwer om tot een zuur bier te komen. De bekendste hedendaagse sour is de lambiek / geuze. Deze bieren koment tot stand door wilde / spontane gisting, waarbij brettanomyces gist zijn werk kan doen in het bier. Een andere manier om bieren een zuur accent mee te geven is door gebruik te maken van melkzuurbacteriën.  Wilde gisting Brouwers maken voor het spontaan vergisten van bier gebruik van het koelschip. De wort zit in het koelschip en wordt blootgesteld aan de bij de brouwerij aanwezige microflora, deze worden als het ware een ingrediënt van het bier. De gistsoort Brettanomyces produceert belangrijke aroma’s en smaken om het bier zuur te maken. Brettanomyces is een familie van de biergist Saccharomyces cerevisiaea, ook wel afgekort tot Brett Melkzuurbacteriën Lactobacillus en Pediococcus (melkzuurbacteriën) zorgen voor verrassende, zure smaken. Deze melkzuurbacteriën worden voor de bereiding van de meeste bieren met zorg uit het wort gehouden. Maar om een zuur bier te brouwen kan er voor worden gekozen om melkzuurbacteriën toe te voegen. Tijdens de fermentatie zetten de melkzuurbacteriën suikers uit het bier om in melkzuur. Dit zorgt voor de lichtzure smaak van het bier. Pediococcus kan metaboliseren zonder zuurstof, waardoor deze zorgt voor een zuurder bier naarmate de tijd verstrijkt. Pediococcus zorgt dus voor een rijkzure en complexe smaak. Lactobacillus daarentegen zorgt voor een zachte en minder complexe zure smaak. https://www.biernet.nl/algemeen/biersoorten/sour

Verschillende sours Sours zijn er in verschillende stijlen: Lambiek: dit is Belgisch tarwebier, traditioneel in de winter gebrouwen. Het wordt vaak gemengd met kersen en of frambozen. Als jonge en oude lambiek wordt gemengd (gestoken) dan noemt men dat Geuze. Gose: dit is een Sour afkomstig uit Duitsland en wordt gemaakt door middel van de combinatie van koriander en zeezout. Vlaams Bruin: dit is een Belgische sour die meestal wordt vergist in houten vaten (foeders) en heeft een smakenpalet van zuurheid, zoet rood fruit en vanillesmaken (denk aan Rodenbach). Het betreft bovengistend bier dat een gewenste melkzuurinfectie ondergaat; dit wordt een gemengde gisting genoemd. Berliner Weisse: dit bier is vaak licht van kleur en heeft veel koolzuur, ook heeft het een zure smaak en weinig bitterheid. Een belangrijk aspect van de Berliner Weisse is dat deze met minimaal 50% tarwe wordt gebrouwen. De bacteriën in Sours geven het bier zijn zure smaak de meest gebruike bacteriën vandaag de dag zijn de Lactobacillus, dit is een bacterie die suikers omzet in melkzuur, en de pediococcus, deze bacterie komt uit dezelfde familie als de Lactobacillus en wordt gebruikt om het zuurgehalte in bieren te verhogen het verschill tussen deze twee is dat de pediococcus kan metaboliseren zonder zuurstof, hoelanger deze in het bier zit hoe zuurder het bier wordt.  https://www.biernet.nl/algemeen/biersoorten/sour

De bieren die ik nu dronk als sours zijn geen lambiek, Göse, Vlaams bruin, Berliner Weisse. Het zijn een soort van pastry smoothie achige bieren: dik, troebel, romig, licht prikkelend zurig, maar ook met zoetheid.

Op https://www.biernet.nl/algemeen/biersoorten/sour staan ook bieren van Lost en De Molen.


De Molen Framboos & Cheesecake De Molen Framboos & Cheesecake is een Sour met 6,0% alcohol. De Molen Framboos & Cheesecake wordt gebrouwen door Brouwerij De Molen in Bodegraven. ... Framboos & Cheesecake is een speciaalbier van Brouwerij De Molen uit Bodegraven. Dit sour bier heeft unieke framboos, cheesecake en vanille smaken.  Brouwerij Brouwerij De Molen Land Nederland Gebrouwen sinds 2025 Biersoort Sour Kenmerk Speciaalbier Alcohol 6,0% Gisting Bovengisting Kleur EBC 12 Drink temperatuur 8 ℃ Stamwortgehalte Onbekend Website brouwerijdemolen.nl Valt onder De Molen`https://www.biernet.nl/bier/merken/de-molen-framboos-en-cheesecake https://www.biernet.nl/bier/merken/de-molen-framboos-en-cheesecake

Dit bier heb ik op, het was.. welke kleur was het nu? Het stond net voor me, maar is nu al op... Troebel oranje0amber-achtig. Dat was het! En de smaak was zuur, met een wat voller mondgevoel. OP het gehemelte deed het zeker niet waterig aan. Het schuim prikkelde.

BOON Duivelsbier WILD BOON Duivelsbier WILD is een Sour met 6,5% alcohol. BOON Duivelsbier WILD wordt gebrouwen door Brouwerij Boon in Lembeek.... Duivelsbier Wild van Brouwerij Boon is een brett bier met wilde gisten en een heerlijk hoparoma. Ontdek dit unieke bier met een rijke geschiedenis en moderne twist.... Brouwerij Brouwerij Boon Land België Gebrouwen sinds 2024 Biersoort Sour Kenmerk Speciaalbier Alcohol 6,5% https://www.biernet.nl/bier/merken/boon-duivelsbier-wild

Dit bier heb ik nog niet gezien, maar zal ik zeker nog zoeken.

LOST Smooshed LOST Smooshed is een Sour met 6,0% alcohol. LOST Smooshed wordt gebrouwen door Brouwerij LOST in Wormerveer.... Eigenschappen LOST Smooshed is een 'Smoothie Sour bier' van Brouwerij LOST. Dit bier heeft unieke smaakkenmerken van donkere bosvruchten en marshmallow, perfect in balans tussen zoet en zuur. Brouwerij Brouwerij LOST Land Nederland Gebrouwen sinds 2025 Biersoort Sour Kenmerk Limited Edition bier, Speciaalbier Alcohol 6,0% Gisting Bovengisting Kleur Donkerpaars Drink temperatuur 4-6 ℃ Stamwortgehalte Onbekend Website www.brouwerijlost.nl ... Actueel is er 1 LOST Smooshed aanbieding. De gemiddelde prijs van LOST Smooshed is €16,57 per liter.... LOST Smooshed blik van 44cl ... Smaak & Omschrijving LOST Smooshed is een rijke en zoete smoothie sour die meer dan 35% fruit bevat. Het bier combineert zwarte bessen, bramen, aardbeien en frambozen tot een intens donker bessenprofiel. De toevoeging van marshmallow-extract zorgt voor een romige zoetheid die perfect in balans is met het frisse zuur van de bosvruchten. De smaakbeleving is vol, fruitig en verrassend zacht, met een licht zuurtje dat het geheel verfrist. Dit speciaalbier biedt een unieke combinatie van fruitigheid en dessertachtige tonen. LOST Smooshed is een speciaalbier in de bierstijl Smoothie Sour en bevat 6 % alcohol. Het wordt aangeraden om LOST Smooshed uit een tulpglas te drinken. Op die manier kun je optimaal genieten van de aroma's en smaken van dit bier. https://www.biernet.nl/bier/merken/lost-smooshed

Paars??? Ik had als omschrijving troebel rood zoals Roosvicee!?

Roosvicee is een bekend Nederlands merk van vruchtensappen en siropen. Het merk is opgericht in 1956. In de jaren 50 waren fruit en groente schaars. Roosvicee sprong hierop in door een siroop te ontwikkelen op basis van de vitaminerijke vrucht rozenbottel. De naam Roosvicee is geboren uit de samentrekking van de woorden Rozenbottel en Vitamine C. Deze siropen op basis van de rozenbottel heeft Roosvicee nog steeds in het assortiment. In 1970 komt het merk ook met zijn rozenbotteljam op de markt. ... In 2002 werd het merk onderdeel van het Amerikaanse H.J. Heinz Company. https://nl.wikipedia.org/wiki/Roosvicee 

Het bier had een vol en romig mondgevoel. Het was een 'dik' bier. Het smaakte licht zurig. Het alcoholgehalte viel eigenlijk niet zo op.

Lost x Nepo Berry Blast
Lost x Nepo Berry Blast is een Sour met 6,6% alcohol. Lost x Nepo Berry Blast wordt gebrouwen door Brouwerij LOST in Wormerveer.... Berry Blast is een speciaalbier van LOST in samenwerking met Nepo uit Polen. Dit bier heeft unieke fruitige smaken en een mooie balans tussen zoet en zuur.
Brouwerij
Brouwerij LOST
Land
Nederland
Gebrouwen sinds
2025
Biersoort
Sour
Kenmerk
Collab bier, Speciaalbier
Alcohol
6,6%
Gisting
Bovengisting
Kleur
Rood
Drink temperatuur
6-8 ℃
Stamwortgehalte
Onbekend
Website
www.brouwerijlost.nl
...
Smaak & Omschrijving Lost x Nepo Berry Blast heeft een uitgesproken fruitige smaak, waarbij de zoete tonen van bessen worden gecombineerd met een lichte zuurheid. Dit speciaalbier biedt een verfrissende en complexe smaakervaring, ideaal voor liefhebbers van fruitige bieren. Lost x Nepo Berry Blast is een samenwerking tussen LOST en Nepo Brewing. Dit bier is een fruitbier met een rijke en volle smaak, waarbij bessen de hoofdrol spelen. Het is een speciaalbier dat zich onderscheidt door zijn unieke balans tussen zoet en zuur. https://www.biernet.nl/bier/merken/lost-x-nepo-berry-blast

Ook dit bier had zag eruit als een Roosvicee. Ook dit bier had een vol en romig mondgevoel. Het was een 'dik' bier. Het smaakte licht zurig. Het alcoholgehalte viel ook niet op. Het is lastig om de beide bieren uit elkaar te houden. Het komt op mij over als een hoop rood fruit bij elkaar met wat lactose en klaar. Wel zit er naast gerst, ook tarwe en haver in. Dus er is wat uitdaging in het brouwen, maar heeft al die poes-pas ook tot een excellent bier geleidt? Heeft niet elke bier een unieke balans?

Scoop: Mango Lassi
Art.nr. 2062
Bierstijl Modern Sours
Merk: Azvex... Azvex | Scoop: Mango Lassi | Smoothie Sour
De Scoop-serie van Azvex staat bekend om onweerstaanbare smoothie sours en Mango Lassi is daar een perfect voorbeeld van. Tropische mango en zachte lactose zorgen voor een romige, zijdezachte textuur, terwijl de zoete en frisse smaken vol zomerse vibes zitten. Een perfecte dorstlesser voor warme dagen en een heerlijk voorbeeld van de creativiteit en kwaliteit van de Scoop-serie. ... Alcoholpercentage
6% Inhoud 44 cl https://het-bierkwartier.nl/product/scoop-mango-lassi/

Over deze release
Smoothie Sour geïnspireerd op de klassieke Mango Lassi. Deze fruitige en romige sour is doordrenkt met tropische mango en zachte lactose voor een zijdezachte textuur. Zoet, fris en vol zomerse vibes – een perfecte dorstlesser voor warme dagen. Azvex weet precies hoe je een smoothie sour onweerstaanbaar maakt.
Over Azvex Brewing Company
Azvex Brewing Company uit Engeland is toegewijd aan het produceren van het best mogelijke bier. Na jaren van onderzoek en experimenteren, richtte de oprichter Azvex op om bieren van uitzonderlijke kwaliteit te creëren, met een focus op verse, hoppige stijlen. https://www.brewhunter.nl/articles/azvex-brewing-company-scoop-mango-lassi

Met dit warme weer is een lichtzuurtje in een bier wel dorstlessend. Dat wel. Het is echter niet iets wat op bier lijkt. Het lijkt op jus d'orange. En dan dikker; een sinaasappelsmoothie. Niet echt zuur bier, maar fuitzuur. Wie aan bier denk en dan dit ziet, vind het heel goor. Lijkt erop alsof iemand te veel bier gedronken had en het terug in het glas kwam..... Wie een gezond fruitdrankje verwacht vind het lekker, maar verkijkt zich op de alcohol. Het smaakt op zich wel lekker, maar wel op voorwaarde dat je wet wat je drinkt. Wie bier verwacht als een tripel of pils, komt van een koude kermis thuis. Of wie op een lange doorzakavond in het café zoiets besteld, die zal het ook niet fijn hebben verwacht ik. Hoe zou dat gaan?
Zo op een avondje een speciaal'smoothie'bier gaat wel. Het is weer eens wat anders.
 

zondag 17 augustus 2025

Fruitbier

Deze week wat fruitige bieren op: Jopen No sleep till Haarlem (4,5%).  Van Moll Lips like sugar (5,5%), Lighttown Brewers Jolie Very cherry (4,5%). Twee hebben helaas een sleeve (daar ben ik mee gestopt om te verzamelen omdat ze zo lastig vouwen) . Enkel die van Jopen heeft een sticker om te verzamelen (helaas passen die niet in de fotoboekjes die ik gebruik om de etiketten in te verzamelen. Laast weer een lading in bad gelegd en het blijft bijzonder dat de Duitse etiketten er zo vanaf gaan, maar de Nederlandse brouwers steeds meer over lijken te gaan op een sticker-etiket of andersoortige lijmlaag.

Ik heb niet echt goed aantekeningen gemaakt dus ik weet dat er 2 rood waren en ik twijfel eigenlijk of ze het niet alle drie waren? 

Het etiket van Jopen is door de bijzondere kleurkeuze met gebrek aan contrast tussen tekst en achtergrond helaas zo goed als onleesbaar.  Er staat iets als Oslo meets Haarlem? Gelukkig is er de website:

Jopen x Sleeping Village Brewing: No Sleep Till Haarlem Fruited Sour Sour, 4,5% - 33cl blik Fruited Sour | 4,5% | 33cl Oslo meets Haarlem. Voor deze zomerse knaller sloegen we de handen ineen met onze vrienden van Sleeping Village. Het resultaat? Een fruited sour die fris, tropisch en verrassend zacht is. Perfect voor lange avonden waarop slapen geen optie is. Smaakomschrijving: Scherp, sappig en super doordrinkbaar. Verwacht frisse zuren met een tropische mix van ananas en limoen, afgerond met een vleugje vanille voor een zachte twist. Dit blondje barst van het fruit, met een lichte body en een dorstlessende finish. Jopen Craft Collisions – 12 Friends. 12 Beers. Twaalf vriendschappen. Twaalf collabs. Elke maand een unieke smaaksensatie uit een samenwerking met een internationale brouwerij. Verwacht lef, creativiteit en ongewoon lekkere craft bieren. (J)Open Up. https://www.jopenbier.nl/product/jopen-x-sleeping-village-brewing-no-sleep-till-haarlem-fruited-sour/

Jopen No sleep till Haarlem (4,5%) is een fruited sour. Het smaakte wat zuur, wat hoort bij een sour. De ananas was goed te proeven. Het paste goed bij het warme weer. 

No Sleep Till Haarlem Jopen Collaboration with Sleeping Village Brewing Sour - Fruited... 4.5% ABV N/A IBU ...Oslo meets Haarlem. For this summery banger, we teamed up with our friends from Sleeping Village. The result? A fruited sour that is fresh, tropical and surprisingly soft. Perfect for long evenings when sleeping is not an option. Sharp, juicy and super drinkable. Expect crisp acidity with a tropical blend of pineapple and lime , rounded out with a hint of vanilla for a soft twist. This blonde is bursting with fruit, with a light body and a thirst-quenching finish. https://untappd.com/b/jopen-no-sleep-till-haarlem/6300031

Jopen is een bekende brouwerij uit Haarlem, maar Sleeping Village ken ik nog niet. De website https://www.sleepingvillagebrewing.com/ is nou ook niet echt heel informatief:

Oslo, Norway -brewer owned and operated- https://www.sleepingvillagebrewing.com/ 

Wel geven ze een overzicht van de bieren die ze brouwen, waaronder: Collective Gardening : Dry Hopped Farmhouse 4,7% abv, Brakkoness : Gose 4,7% abv, PIKNIK : Radler 2,6% abv, Sorrows : Late Harvest Nelson Sauvin India Pale Ale 6,0% abv, Premium Pilsner : Light Lager 4,7% abv en Double Gardening : Imperial Dry Hopped Farmhouse Ale 8,2% abv.

Of wat te denken van:

Ivory Mask : Wheat Blanc 5,6% abv - 440 ml cans / 20L key kegs / 30L key kegs A contemporary Wheat Blanc brewed with Citra and Freestyle Motueka hops and then fermented with a curated blend of Belgian yeast strains. This beer is a collaborative effort with our good friends at Crow Bryggeri in Oslo. https://www.sleepingvillagebrewing.com/   

Sleeping Village Brewing is een brouwerij uit Oslo, Norway. Zij zijn het meest bekend van het bier Collective Gardening maar ook Mirror Pyramid Blue Label komt uit deze brouwerij. Ze brouwen als Micro Brewery dus stijlen als Saison - overig en https://www.beerinabox.nl/brouwerij/23803/sleeping-village-brewing-oslo

De biernaam verwijst duidelijk naar No sleep till Brooklyn (de wijk in New York die is vernoemd naar Breukelen (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Breukelen), zoals Harlem is vernoemd naar Haarlem (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Harlem)) van Beastie Boys.

The Beastie Boys were an American hip hop and rap rock group formed in New York City in 1981.[1] They were composed of Adam "Ad-Rock" Horovitz (vocals, guitar), Adam "MCA" Yauch (vocals, bass), and Michael "Mike D" Diamond (vocals, drums). The Beastie Boys were formed out of members of experimental hardcore punk band the Young Aborigines, which was formed in 1979, with Diamond on drums, Jeremy Shatan on bass guitar, John Berry on guitar, and Kate Schellenbach later joining on percussion.[2] When Shatan left New York City in mid-1981, Yauch replaced him on bass and the resulting band was named the Beastie Boys. Berry left shortly thereafter and was replaced by Horovitz. https://en.wikipedia.org/wiki/Beastie_Boys

In 1986 bracht Beastie Boys het eerste album uit: Licensed to Ill werd een groot succes. Met een combinatie van rock en hiphop is hun stijl op dat moment vergelijkbaar met die van Run-D.M.C., dat in dezelfde periode doorbrak. Met de single (You Gotta) Fight for Your Right (to Party!) werden de Beastie Boys bekend. Het volgende album Paul's Boutique in 1989 haalde niet de verkoopcijfers van het eerste, maar was op artistiek vlak een grote sprong voorwaarts. Ze gebruikten veel uiteenlopende samples en waren daarmee voorlopers van de abstracte hiphop van onder andere DJ Shadow (U.N.K.L.E.). Met Check Your Head in 1992 ging Beastie Boys (deels) over naar het het gebruik van live-instrumenten. Het album bevatte een aantal akoestische nummers, naast meer hiphopgerichte songs... In 1994 volgde het album Ill Communication, met daarop de hit Sabotage. In hetzelfde jaar bracht de groep op Grand Royal ook het album Some Old Bullshit uit. Het album was een overzicht van de hardcorepunkperiode van de groep en verzamelde nummers uit 1981 tot 1983. ... Het in 1998 uitgekomen album Hello Nasty bevestigde de reputatie van de groep en leverde opnieuw een wereldhit op met Intergalactic en de bescheidener hit Body Movin'. Hoewel sociaal en politiek engagement vanaf de jaren '90 een belangrijke rol speelde voor de groepsleden, was dit engagement waarschijnlijk het meest uitgesproken op hun album To the 5 Boroughs. ... De Nederlandse hiphopgroep Osdorp Posse coverde in 1993 op hun album Vlijmscherp het Beastie Boys-nummer No Sleep till Brooklyn in een eigen, Nederlandstalige versie: Geen Slaap tot Osdorp. https://nl.wikipedia.org/wiki/Beastie_Boys

"No Sleep till Brooklyn" is een nummer van de Amerikaanse hiphopgroep Beastie Boys. Het nummer werd uitgebracht op hun debuutalbum Licensed to Ill uit 1986. Op 1 maart 1987 werd het nummer uitgebracht als de zesde single van het album.... "No Sleep till Brooklyn" is geschreven door alle groepsleden en Rick Rubin, die het tevens geproduceerd heeft. Het nummer is een parodie op heavy metal en de titel verwijst naar het Motörhead-livealbum No Sleep 'til Hammersmith. Dit wordt versterkt door de videoclip, die een parodie is op glam metal.  https://nl.wikipedia.org/wiki/No_Sleep_till_Brooklyn

Zie https://www.youtube.com/watch?v=07Y0cy-nvAg (of https://www.youtube.com/watch?v=QkIB7YHbvc8) voor het nummer.

De Jolie Very Cherry van Lighthouse Brewing (4,5%) is een echte kriek, al staat op het blikje 'bier 4,5%'? Lighttown Brewers komt - hoe kan het ook anders met zo een naam- uit Eindhoven. Ik dacht dat het nieuw klein brouwerijtje was, die qua stijl had afgekeken bij de grotere broertjes, maar het ligt toch anders:

Lighttown Brewers is de brouwerij achter de biermerken Van Moll, 100 Watt, Jolie en Stadsbrouwerij 013. We zijn gevestigd in het hart van Eindhoven en staan bekend om onze kwaliteit en flexibiliteit. Samen brouwen we jaarlijks heel wat mooie en karaktervolle bieren waarmee we iedere bierdrinker graag verrassen! Elke maand releasen we nieuwe bieren, dus er valt altijd iets nieuws te ontdekken. Je kunt deze proeven in onze eigen cafés of thuis op de bank, want we hebben ook een goed gevulde webshop! Lighttown Brewers heeft de bieren die je zoekt! Naast het brouwen voor onze verschillende merken wordt onze gloednieuwe brouwerij met separator en topnotch flessen- en blikkenafvuller gebruikt voor huurbrouwen, white label en maatwerkopdrachten. Waarbij we veel waarde hechten aan persoonlijk contact met de opdrachtgever en altijd streven naar de hoogste kwaliteit. Zo zorgen we ervoor dat elk project naadloos aansluit bij de wensen van de klant en resulteert in een product waar we samen trots op kunnen zijn! https://lighttownbrewers.com/over-ons/

100 Watt Brewery Delightful Craft Beer No-nonsense bieren uit Eindhoven, die brouwen wij als 100 Watt! Met een breed gamma aan de vetste bieren maken wij bij 100 Watt werk van onze liefde voor speciaalbier. Soms zoeken we het randje op, doen we alles nèt even anders! Of we brouwen juist binnen een stijl om er het beste uit te halen. Eerlijke bieren met hun eigen verhaal, en dat proef je, en dat al bijna 10 jaar lang. Een gedreven team met een bak aan enthousiasme en creativiteit zorgt keer op keer weer voor de vetste speciaal bieren! Wat overigens ook meermaals is bekroond met prijzen. Zo werd de 150 Watt in 2020 zelfs uitgeroepen tot beste bier van Nederland. In 2023 werd Orchestra of Angels uitgeroepen tot beste NEIPA van het land. En de komende jaren zullen er vast en zeker nog meer prijswinnende bieren uit onze ketels komen! Ook het bijbehorende Café 100 Watt is een niet meer weg te denken bierwalhalla in de Eindhovense binnenstad. Met 14 taps, een toffe keuken, rondleidingen, proeverijen en een zonovergoten terras aan de Dommel, is de bierbelevenis hier compleet. Overigens moet je met een wisselend aanbod van gemiddeld 30 bieren wel waken voor keuzestress. Of gewoon nog eens terugkomen… Wij blijven onszelf inzetten voor creativiteit en doen het het liefst net wat anders dan andere brouwerijen. Labeltjes doen wij niet aan, we brouwen gewoon wat lekker is en dat is naar onze mening het belangrijkste. Klik snel verder en genieten maar, van al dat delightful craft beer van 100 Watt! https://lighttownbrewers.com/over-ons/

Ach, en ik maar denken dat dat een bier was van Van Moll, blijkt het een eigen brouwerij te zijn...

VAN MOLL Hoi! Wij zijn Van Moll, opgericht door Erwin van Moll en inmiddels ruim 10 jaar een vaste waarde in de Eindhovense craft beer scene. Sinds 2023 brouwen we ons bier in eigen ketels bij Lighttown Brewers, wat ons meer creatieve vrijheid geeft. Met een krachtige core range, wisselende specials en verrassende barrelbieren voegen we kleur toe aan het drukke bierlandschap. We houden van experimenteren, niet alleen met onze eigen bieren, maar ook in samenwerking met andere makers en brouwerijen. Onze brewpub in Eindhoven, geopend in 2013, is waar het allemaal begon. Hier experimenteerden we volop in onze beginjaren. Tot op de dag van vandaag kun je bij ons terecht voor de meest bijzondere bieren (tap/blik/fles), een gezellige sfeer, lekker eten, spellen en evenementen. Tap take-overs, pubquizzen en bottle shares in samenwerking met de Beer Geeks bijvoorbeeld! Je kan ons natuurlijk ook kennen door Van Moll Fest, het grootste craft beer festival van Nederland. Iedere zomer komen tientallen Nederlandse en internationale brouwerijen naar Eindhoven om hun mooiste bieren te laten proeven. Van Moll Fest is het gezelligste craft beer feestje van het jaar en tevens de plek waar we alle elementen waar we als merk voor staan kunnen samenbrengen! https://lighttownbrewers.com/over-ons/

STADSBROUWERIJ 013 Tilburgs bier met een verhaal! Welkom in de wereld van Stadsbrouwerij 013, waar Tilburgse trots en ambacht samenkomen in een glas. Wij brouwen bieren die je meevoeren naar het gevoel van vroeger, gecombineerd met de moderne smaken van nu. In een tijd waarin speciaalbier razend populair is, kiezen wij bewust voor authenticiteit en eenvoud. Ons doel? Jou het bijzondere in het gewone laten ontdekken! Onze bieren worden met passie en precisie gebrouwen, geïnspireerd door traditionele bierstijlen maar altijd met een unieke Tilburgse twist. We houden de balans tussen herkenbaarheid en vernieuwing. Of je nu van een robuuste stout houdt, een Belgian IPA of een doordrinkbare tripel, onze speciaalbieren vertellen allemaal een eigen verhaal – een verhaal dat diepgeworteld is in de rijke geschiedenis en cultuur van Tilburg. Elk bier dat wij brouwen is een ode aan onze stad – aan haar levendige straten, haar karaktervolle inwoners en haar unieke geschiedenis. Heb je al dorst gekregen? Bij ons ontdek je niet alleen bier, maar ook het verhaal erachter. Stadsbrouwerij 013: Tilburgse bieren met een verhaal! https://lighttownbrewers.com/over-ons/

Jolie Very Cherry een frisse fruitkick en de kers op jouw dag’ Maak kennis met Jolie Very Cherry, Nederlands eerste Superkriek, bomvol sappige kersen. Deze dorstlesser biedt een frisse fruitkick en is de kers op jouw dag. Pluk ’m snel! Jolie Very Cherry is puur, fruitig en een echte allemansvriend. Met maar liefst 30% échte kersen proef je de vertrouwde, volle smaak, gecombineerd met een verrassend frisse twist. Geen kunstmatige zoetstoffen of onnodige toevoegingen—alleen pure ingrediënten voor een eerlijke, duurzame dorstlesser. https://lighttownbrewers.com/over-ons/

Ja, daar heb ik het net over. Deze kriek is niet zoet, maar ook niet zuur zoals de sours. Het rodige bier laat mooi zien hoe breed het bierscala is. op het blik staan nog wat poëtische woorden:

So cherry oh, cherry oh baby Don't you see I'm in love with you? If you don't believe I do Then why don't you try me?

Het is een songtekst van UB40 (zie https://www.youtube.com/watch?v=u57-s5Mt4UY) en ook Seeed (zie https://genius.com/Seeed-cherry-oh-2014-lyrics). Heb ik niet al eerder iets over UB40 overgenomen?

Het derde bier is Lips Like Sugar van Van Moll. Het is een sour van 5,5% in een blikje van 33cl, net zoals de andere twee trouwens.

De Perfect Kiss is zuur, maar zeker niet té zuur. Deze sour ale heeft een royale hoeveelheid aardbeien en een vleugje basilicum. https://lighttownbrewers.com/product/lips-like-sugar/

Ja de ingrediëntendeclaratie is wild! Ingrediënten: water, mout (gerst, tarwe), havervlokken, zwarte en rode bessen, braam, aardbei, bosbes, framboos, thijm, hop en gist. Dat vleugje basilicum zie ik er niet opstaan? Misschien is het een smaakomschrijving? De smaak was inderdaad zoals een fruitschaal. Rood fruit, bosvruchten, aardse tonen, zuurtje, enz, een complex en gelaagd bier. En een geslaagd bier. 

"Lips Like Sugar" is a single by the English rock band Echo & the Bunnymen, which was released in July 1987. It was the second single from their eponymous fifth studio album (1987). Initially dismissed by Ian McCulloch as too commercial, "Lips Like Sugar" became a chart success in the UK, Ireland, and New Zealand. Despite not charting in the US, the song has become one of their most famous songs in America https://en.wikipedia.org/wiki/Lips_Like_Sugar Op https://www.youtube.com/watch?v=9hGcJA8fXvU is de video te zien. 

Echo & the Bunnymen is een Britse newwaveformatie die in 1978 in Liverpool werd opgericht. De originele bezetting bestaat uit Ian McCulloch, Will Sergeant en Les Pattinson, aangevuld met een drummachine waarvan velen aannamen dat dat Echo moest zijn, hoewel de band dat zelf ontkende... Toen de band in 1980 zijn debuutalbum Crocodiles uitbracht, was de drummachine al vervangen door drummer Pete de Freitas. Hun tweede album Heaven Up Here haalde de top tien in het Verenigd Koninkrijk en werd in de new-wave-scene een hit, net als Porcupine uit 1983 en Ocean Rain uit 1984. Met singles als "The Killing Moon" (later gebruikt in de soundtrack voor de film Donnie Darko) , "Silver" en "Bring on the Dancing Horses" hield de band contact met zijn publiek, ook toen ze eind jaren 80 een korte pauze inlasten. In Nederland reikten de singles "Seven Seas" en "Bring on the Dancing Horses" niet verder dan de Tipparade. Hun album Echo & the Bunnymen uit 1987 was een klein Amerikaans succes, het was meteen ook hun enige succes aan de overkant van de oceaan. https://nl.wikipedia.org/wiki/Echo_%26_the_Bunnymen

Ik heb ze een keer gezien op Parkpop in Den Haag. UB40 (of althans een variant ervan) heb ik op Sziget gezien. Dus enkel de Beastie Boys heb ik niet gezien. Gaat ook niet meer gebeuren denk ik. Wat wel gaat gebeuren is dat ik weer eens wat sours ga drinken.

maandag 10 maart 2025

Guilty Monkey Kettle Sour (7,0%)

Drunken Monkey (real name currently unavailable) is a DJ, producer and beat technician based in the Oakland, California area. Making his 1993 debut in Burlington, Vermont on the airwaves of WRUV 901.fm radio, Drunken Monkey spent four years providing listeners with the best of underground music, including Hip-Hop, Dancehall vibrations, and the occasional groove and funk that he would later expand on in his creations. In 1996, he caught the "Jungle Fever" and started to focus primarily on the Junglist sounds of Drum 'n' Bass, though he did keep his obvious roots of Hip-Hop and Reggae. In 1998, he relocated to San Francisco, California (more commonly referred to as the Bay area) where he spent a year at KUSF radio. During this time, he managed to encompass a variety of beats, including "Hip-Hop (old and new), Reggae (old and new), Jungle/Drum & Bass, Trip-Hop/Down Tempo, House, Breakbeat, Rare Groove/Funk/Soul, and UK's 2-step/Broken Beat styles." In 2001, he began a career at BPM Records ("an epicenter of the Bay Area's DJ/club scene") and went on to produce albums that are commonly referred to as his "Mixology" series. Over the next few years he collaborated with other well-known club-scene artists and continued to release albums, making him an essential must-have for clubbers / ravers. He is currently in the Oakland, California area, and in addition to providing his own beats, his latest project has been a collaboration with a Bay Area Hip-Hop group called Odd Man Out. You can find more information on this group at their website, http://www.myspace.com/outsidersperspective. https://sonichits.com/video/Drunken_Monkey/Drunken_monkey_-_Calabria?track=1

Maar dit is geen muziekblog, maar overigens nog een opmerking.

In die track zit een sample van A Chorus Line van Ultramagnetic MC's (Traveling at the Speed of Thought / a Chorus Line, Next Plateau 1989) en All We Wanna Do Is Dance van The House Crew feat. MC Juice (Production House 1989 )luister maar naar https://www.whosampled.com/sample/797212/Drunkenmunky-Calabria-Ultramagnetic-MC%27s-A-Chorus-Line/ , en https://www.whosampled.com/sample/797213/Drunkenmunky-Calabria-The-House-Crew-MC-Juice-All-We-Wanna-Do-Is-Dance/. Ik dacht zelf aan PIGBAG - Papa's got a brand new pigbag, te luisteren op https://youtu.be/omYKI8RJaIg maar dat was het dus niet. 

Dutch group Drunkenmunky produced and released their version of "Calabria" in 2004. A remix in 2007 titled "Calabria (2007 Jump Mix)" was released which also charted.... "Calabria" is a song by Danish DJ/producer Rune Reilly Kölsch. It was originally released in 2003 by Credence, a sublabel of Parlophone Records. The song has been remixed or released in numerous other versions by different artists, the most successful being "Calabria 2007" by Enur with vocals by Natasja Saad. Others include records by Drunkenmunky, Dirty Laundry and Kaner in 2004, by Alex Gaudino featuring vocals from Crystal Waters on "Destination Calabria" in 2006, by Criminal Vibes in 2013 and by Firebeatz and Jaques Le Noir in 2014. In 2007, Pitbull and Lil Jon sampled "Calabria 2007" in "The Anthem". https://en.wikipedia.org/wiki/Calabria_(song)

Drunken Monkey is a 2003 Hong Kong martial arts comedy film starring and directed by Lau Kar-leung in his last film directorial effort before his death on 25 June 2013.[1] The film co-stars Wu Jing, Lau Wing-kina, and Shannon Yao. It was the first kung fu film released by the Shaw Brothers Studio in over 2 decades. https://en.wikipedia.org/wiki/Drunken_Monkey_(film)

Drunken Monkey[3][4] is a chain of smoothie bars headquartered in Hyderabad, India. It was founded by Samrat Reddy[5][6] in February 2016 with the registered company name "White Monkey F&B LLP". As of November 2020, the chain has over 97 outlets across 43 Indian cities. Its outlets range from quick-service café style locations to smaller kiosks.[7] The company sells blended fresh-fruit smoothies, smoothie bowls, Açaí na tigela and juices in over 170 combinations. Secondary products include coffee blends, and, milkshakes. https://en.wikipedia.org/wiki/Drunken_Monkey_(smoothie_bar_chain)

The drunken monkey hypothesis proposes that human attraction to alcohol may derive from dependence of the primate ancestors of Homo sapiens on ripe and fermenting fruit as a dominant food source.[1] Ethanol naturally occurs in ripe and overripe fruit when yeasts ferment sugars, and consequently early primates (and many other fruit-eating animals) have evolved a genetically based behavioral attraction to the molecule.[2] This hypothesis was originally proposed by Robert Dudley of the University of California at Berkeley, and was the subject of a symposium at the 2004 annual meeting of the Society for Integrative and Comparative Biology. His book The Drunken Monkey: Why We Drink and Abuse Alcohol was published in 2014 by the University of California Press. Dudley suggests that, whereas most addictive substances have a relatively short history of human use, attraction to and consumption of ethanol by various primates may go back tens of millions of years. The odors of ripening fruit would help primates find scarce calories in tropical rain forests, given that ethanol is a relatively light molecule and is moved rapidly by winds through vegetation. This once-beneficial attraction to and consumption of ethanol at low concentrations may underlie modern human tendencies for alcohol use and alcohol abuse.[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Drunken_monkey_hypothesis

Drinking and producing alcohol are among the most universal of human behaviors. On the face of it, there is no obvious connection between today’s casual (or excessive) drinking of alcohol, and the natural ecology of monkeys, apes, and other primates living in tropical forests. So why do we have such an instinct for drink? Could the most commonly used of all psychoactive substances occur in natural environments, and could our ancestors really have been exposed to alcohol on a regular basis? The ‘drunken monkey’ hypothesis proposes that alcohol, and primarily the ethanol molecule, is routinely consumed by all animals that eat fruits and nectar. As first worked out by Louis Pasteur in the 19th century, fermentation is a natural process deriving from the metabolic action of yeasts on sugar molecules. The molecules produce alcohol to kill off their bacterial competitors, and the booze accumulates at low concentrations within fruits and nectar. It also wafts into the environment, producing a downwind vapor trail that reliably indicates the presence of fruits and sugars. Any animal that can sense and follow this odor upwind will come to the source of ethanol and, of course, the sugars within the fruit. In tropical forests, ripe fruit occurs patchily, so any ability to find it over long distances is beneficial. Not only does alcohol provide a useful long-distance sensory cue, it can also act as a feeding stimulant via the well-studied ‘apéritif effect.’ Today, we often drink when eating, and overall food intake tends to go up as a consequence. The psychoactive and pleasurable features of alcohol certainly make us feel happier, particularly in social contexts, but they also act to increase overall energy gain. For animals searching in a rainforest for scarce nutritional resources, it’s similarly a good idea to consume ripe fruits as quickly as possible before the competition arrives. But do they ever actually get drunk? There are lots of funny anecdotes about apparently drunken animals in nature, including moose feeding on fermented apples in Sweden, and cedar waxwings in the American Midwest that are too buzzed to fly. Only rarely, however, have these animal boozers ever been scientifically studied, and direct proof of inebriation is rare. Instead, the guts of fruit-eaters typically fill to satiation well before incapacitating blood-alcohol levels can be attained. Even though some animals can eat up to 10 percent of their body weight a day in ripe fruit, the typical concentrations of alcohol in fruit pulp are only about 0.5-3 percent. So they never get drunk! And this is a good thing too, especially for flying fruit-eaters such as toucans and fruit bats, given that predators are always on the lookout for the weak and the vulnerable. And most species in the wild (including fruit flies) have really good enzymes to degrade any ingested alcohol. https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/12/drunken-monkey/511046/

But we’re different. Around 10 million years ago, as our ape ancestors progressively became more upright and began to walk about bipedally, an interesting change occurred in their physiological ability to process alcohol. Based on DNA sequence data and modern-day reconstruction of ancestral enzymes, we now know that the ability of these early apes to metabolize alcohol increased about 20-fold due to a single-point mutation in their genes, consistent with greater dietary exposure to this molecule. These animals were walking about the forest floor and within savannahs, and might have simply been obtaining greater access to fallen fruits that had been fermenting longer, and thus that contained more alcohol. Whatever the initial advantages might have been for this particular mutation, we have retained it into modern times. What once helped to find food more efficiently in the wild has become a major part of human culture, with alcohol both loved and abused worldwide. https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/12/drunken-monkey/511046/

Today, we clearly have a conflicted relationship with the alcohol molecule. Some health benefits accrue to many individuals who engage in low-level drinking, but mostly just a reduction of cardiovascular risk. For those who like high-level, extreme drinking, alcohol poses substantial dangers to themselves and to others (particularly when behind the wheel of an automobile). Can an evolutionary perspective on our relationship to booze help us understand the apparently insoluble problem of addiction to alcohol? At the very least, recognition of an ancient and persistent dietary exposure to the molecule suggests that today’s drinking behavior is motivated, in part, by deeply rooted reward pathways within our brain. And these responses we share with creatures as diverse as fruit bats, flies and our nearest living relatives, the chimpanzees. So the next time you enjoy the fruits of fermentation, think about deep evolutionary time and our ape-like ancestors foraging within tropical rain forests. Aeon counter – do not remove This article appears courtesy of Aeon Magazine. https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/12/drunken-monkey/511046/

Guilty as charged.....

Guilty Monkey 

Wat doen je wanneer je 50 bent, je met pensioen mag, maar stilzitten totaal niet in je aard zit? Juist, je volgt je hart en begint een speciaalbierbrouwerij! Dit is het verhaal van onze oprichter, Oscar Heijnen, ook wel bekend als de grondlegger van het meest ondeugende speciaalbiermerk van Nijmegen – Guilty Monkey Brewery! Op 16 februari 2021 heeft Oscar Guilty Monkey Brewery opgericht, en samen met een team van speciaalbierliefhebbers zorgen wij ervoor dat de lekkerste bieren gebrouwen en gedronken kunnen worden! .. WAAROM IS THE MONKEY GUILTY? Ons speciaalbiermerk, Guilty Monkey, is niet alleen stijlvol, maar ook speels en ondeugend! Af en toe durft onze ondeugende aap (zoals echte apen dat doen) de randjes op te zoeken, om dan net op tijd weer terug op de rots te klimmen! 😉 KLEINE AAPJES WORDEN GROOT Sinds de oprichting heeft ons speciaalbiermerk Guilty Monkey een ontzettende groei doorgemaakt. Omdat wij klaar willen zijn voor de toekomst, zijn wij druk bezig met het vinden van een nieuwe brouwlocatie. Een eigen brouwerij die past bij onze missie: MEER APENBIER! Verder zijn wij op ons hoofdkantoor in Nijmegen momenteel druk bezig met het bouwen van het ‘Guilty Monkey Experience Centre’. Dit moet ons eigen speciaalbiercafé worden, waarbij iedereen kan genieten van onze overheerlijke speciaalbieren. APENBIEREN Bij Guilty Monkey brouwen wij maar liefst 6 hoofdrecepten, verkrijgbaar in flessen en stalen fusten, en binnenkort zelfs in blik. Gedurende het jaar produceren wij ook diverse specials. Dit zijn verrassende, spannende en smaakvolle speciaalbieren, beschikbaar in gelimiteerde oplagen. Deze specials moet je proeven! https://www.guiltymonkey.nl/over-guilty-monkey/

Guilty Monkey is een bierbrouwerij uit Zaltbommel (Nederland) die is opgericht in 2021. Deze brouwerij heeft 5 bieren in het assortiment.... Gegevens brouwerij Type brouwerij Huurbrouwerij Aantal biermerken 5 Opgericht in 2021 (3 jaar actief) Straat Waterstraat 26 Postcode 5301AJ Plaats Zaltbommel ... Biermerken van Guilty Monkey Guilty Monkey heeft 11 bieren in het assortiment. ... Guilty Monkey is een brouwerij en biermerk uit Zaltbommel. De brouwerij is opgericht in 2021 en is mede 'dankzij' de Coronacrisis tot stand gekomen. De brouwerij is een initiatief van Xander en Oscar, zij brouwen AAP bieren in verschillende bierstijlen. ... Xander over de oprichting: 'Ik was op zoek naar een nieuwe baan doordat ik door Corona mijn vorige baan als vertegenwoordiger in de bierwereld was verloren. Toen kwam ik met een sollicitatie aan bij Oscar, om te gaan werken als marketingmanager voor het bedrijf Shots. Dit bedrijf heeft de focus op intimiteitsproducten. Tijdens mijn sollicitatiegesprek hebben wij het daar eigenlijk helemaal niet over gehad, maar hadden we het over mijn passie, namelijk speciaalbier. Na een minuut of tien zei Oscar… Xander.. Je gaat het niet worden voor deze baan, maar ik heb nog wel een jongensdroom. Ik wil namelijk een bierbrouwerij hebben en dat wil ik doen met jou! En zo geschiedde het. Een paar maanden later was het zover en is de Guilty Monkey Brewery werkelijkheid geworden.'... Guilty Monkey is een huurbrouwerij, maar zij runnen wel een proeflokaal in Zaltbommel. In de toekomst hopen de mannen om een eigen brouwerij te kunnen realiseren. https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/gelderland/zaltbommel/guilty-monkey

Bijzonder dat Biernet op dezelfde pagina kan zeggen dat ze zowel 5 als 11 bieren in het assortiment hebben...

Guilty Monkey Brewery Brouwerijhuurder Opgericht: 2021... Postadres Arksteestraat 2 6511 MZ Nijmegen Bezoekmogelijkheden Bezoek niet mogelijk Geschiedenis Don't feel Guilty if you want another one! De brouwerij is ontstaan uit de passie van twee mannen met een jongensdroom, een visie en liefde voor speciaalbier. In het begin werd vooral gekeken naar wat zij belangrijk en tof vonden. Welke bierstijlen moeten er worden gebrouwen? Welke grondstoffen moeten worden gebruikt? Moet de brouwerij tegendraads en eigenwijs zijn? Bovenal moest het bier goed en lekker zijn. https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij?brouwerij_id=5115

De naam van de brouwerij bestaat uit twee onderdelen, namelijk "Guilty" en "Monkey". Het drinken van bier is natuurlijk genieten, maar dat kan niet altijd. Daarom zagen Xander en Oscar het drinken van bier als een Guilty Pleasure: soms weet je dat het niet kan, maar doe je het stiekem toch! Daarnaast is er het stukje "Monkey": de aap is speels, energiek, altijd in voor een geintje en mensen kunnen zich goed associëren met een aap. Is nog iets speciaals aan de Guilty Monkey? "Oh ja, hij is een beetje ondeugend, een beetje cheeky en flirterig. Oh ja, pas maar op! Want na een paar bieren is hij niet meer te houden!" De brouwers willen bieren maken die voor iedereen beschikbaar zijn. Maar hoe doe je dat? De core-range moeten toegankelijke bieren zijn met een "eigenwijze twist". Bierstijlen die veel mensen herkennen en lekker vinden om te drinken. Maar naast deze standaardbieren worden er ook specials - eenmalige bieren met een beperkte oplage - gebrouwen. Met deze specials willen de brouwers laten zien nog meer in hun mars te hebben en de bierliefhebber te willen verwennen met bijzondere bieren. In deze specials worden andere ingrediënten verwerkt zoals chocolade, koffie, exotisch fruit, onbekende hoppen, kruiden en verschillende dranken. Daarnaast is het de bedoeling om ook de samenwerking aan te gaan met andere brouwerijen voor de zogeheten collabs! Met deze collabs willen de brouwers zichzelf en de andere brouwerij uitdagen om iets nieuws te doen. Dit kunnen elementen in het brouwproces zijn of een toevoeging van ingrediënten, hoppen, et cetera, met het idee om creatief en vernieuwend te denken. https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij?brouwerij_id=5115

Biercafé met brouwketel in de binnenstad van Zaltbommel; Xander gaat eigen brouwerij opzetten... Peter Deurloo 15 september 2021 Brabants Dagblad https://www.nederlandsebiercultuur.nl/nederlandse-bierwereld/bierliteratuur/1860

Guilty Monkey. Zo heet het bier dat straks gebrouwen wordt tussen de Maas en de Waal. Xander Kraai en Oscar Heijnen tekenen ervoor. https://www.bd.nl/bommelerwaard/biercafe-met-brouwketel-in-de-binnenstad-van-zaltbommel-xander-gaat-eigen-brouwerij-opzetten~a83c9179/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.nederlandsebiercultuur.nl%2Fnederlandse-bierwereld%2Fbierliteratuur%2F1860

De Guilty Monkey Brewery is een jonge brouwerij, die in 2021 werd opgericht door vervroegd pensionair Oscar Heijnen. De brouwerij maakt ondeugende speciaalbieren, waarbij de randjes vaak worden opgezocht. Zo heeft de brouwerij bijvoorbeeld in samenwerking met Flugel het Duikbootje ontwikkeld; een heerlijk fris witbier, met een zoete afdronk. https://www.burgbieren.nl/guilty-monkey-brewery/

Monumentale kantoorvilla aan de Oranjesingel te Nijmegen succesvol aangekocht. Geschreven door Lynn van Zadelhoff op 20 december 2022 Namens onze opdrachtgever heeft Strijbosch Thunnissen Bedrijfsmakelaars, partner in Dynamis, het aankooptraject mogen begeleiden. Ons kantoor heeft één van de meest markante kantoorvilla’s aan de Arksteestraat 2/Oranjesingel 2b in het centrum van Nijmegen succesvol aangekocht. Het kantoorpand van +/- 800 m2 b.v.o. is gelegen op de meest prominente locatie in Nijmegen en was tot voor kort in gebruik bij ABN AMRO MeesPierson. Het object is aangekocht namens Oscar Heijnen Holding B.V., bekend van onder meer Guilty Monkey bierbrouwerij en dranken handel, Ohno meubilair, Shots en Erotic Treasure intimiteit producten, Pharmquest, pharmacy, Heijnen Vastgoed onroerend goed en Lygo evenementen. Vanaf deze nieuwe locatie worden de verschillende bedrijven en nieuwe startups aangestuurd. Wij feliciteren Oscar Heijnen met deze mooie transactie en wensen hem veel succes op deze nieuwe locatie. https://stmakelaars.nl/actueel/monumentale-kantoorvilla-aan-de-oranjesingel-te-nijmegen-succesvol-aangekocht

Het is dus een huurbrouwerij, met een kantoor met postadres in Nijmegen?

ze brouwen o.a.:

Guilty Monkey Kettle Sour 7,0% met een rood etiket met een stel bavianen erop.

Guilty Monkey Zwoele aap (4%) een pils met een etiket met twee apen in bikini!?

Guilty Monkey Tripel weizen (6,2% een weizen met en blauw etiket met een rondbrostige oktoberfestachtige aap.

Guilty Monkey Nuchtere aap (0,3%) een alcoholarm bier met EBC 10 en IBU 20 en een geel etiket met een aapje in lotushouding.  

Guilty Monkey Blonde aap (5,5%) een blond bier met EBC 9 IBU 27 en Mosaic hop.

Guilty Monkey Neipa aap (5,0%) een NEIPA met EBC 10 IBU 20 en als hop: Amarillo, Citra en Mosaic.

Ik had al vaker wat van die bieren gezien in de supermarkt. Steeds maar een paar flesjes. Nu kocht ik een Kettle Sour. Volgens de verkoper een bier uit Nijmegen. Nu ik voorgaande zo lees, twijfel ik daar toch over...

De Kettle Sour ruikt en smaakt zuur. Maar is ook fris zoet en het zuurtje is fruitachtig. Lijkt beetje op een snoepzuurtje. Mondgevoel is ook wat metalig. Zeker geen waterig of flauw bier, maar ook geen gemeen bier (wat het etiket wel een beetje deed overkomen). Het donkerblonde bier heeft wit schuim. Het is een apart en smaakvol bier. Deze valt op!

Wat vinden anderen?

Guilty Monkey Kettle Sour  LIMITED Deze verfrissende blondine is aangezuurd met een lactobacillus cultuur. De vrij zoete basis geeft een uitstekend tegenwicht om de complexiteit hoog te houden en het geheel flink doordrinkbaar te houden. https://www.misterhop.com/products/guilty-monkey-kettle-sour

Deze zacht rode en mooie hazy kleur doet denken aan zoet, maar het heerlijke zuurtje overheerst! Ga mee op reis en ervaar de mooie samenstelling van deze rode vruchten.
Proost op dit heerlijke avontuur!
INGREDIËNTEN Cascade Hop Gist Havervlokken Mout Suiker Water
https://www.guiltymonkey.nl/product/kettle-sour/

Guilty Monkey Kettle Sour Guilty Monkey Brewery Sour - Other 7% ABV 7 IBU https://untappd.com/b/guilty-monkey-brewery-guilty-monkey-kettle-sour/5761054

zaterdag 26 oktober 2024

Slush

Het moet niet gekker worden...

Sour Slushy 39G SKU 30131 An assorted mix of fruit flavoured lollipops, with dippable sour fruit flavoured candy powder Flavour: MIXED https://www.lolliland.com.au/sour-slushy-39g

O, wacht dit is geen snoepblog, maar een bierblog. Maar daar speelt het ook:

Slushasaurus Strawberry Jelly And Ice Cream (4,5%) Neon Raptor Brewing Co. Sour - Fruited 

Welcome back to our slushy stand! Your favourite liquid dinosaur is back, and now they've been jellified and reddified! It's sweet, sour and silly in equal measure, but remember, Slushasaurus is for grown ups only! Water, Barley (Gluten), Strawberry Puree, Wheat (Gluten), Oats, Yeast, Vanilla, Hops https://untappd.com/b/neon-raptor-brewing-co-slushasaurus-strawberry-jelly-and-ice-cream/5819896

Op de foto's op Untappd blijkt dat het een 'gewone' bierkleur heeft. Maar er is meer...

Neon Raptor – Ribbit Road – Cherry, Orange, Pomegranate & Vanilla Pastry Sour... Inspired by retro arcades and playing Frogger, this cherry, pomegrante, orange and vanilla sour is sweet, tart, and balanced (like a frog on a log). 5.4% (https://www.weebeershop.co.uk/product/neon-raptor-ribbit-road/)

Hoe veel smaken wil je in een bier hebben? Kan het nog gekker?... euh, ja?

SLUSHASAURUS KEY LIME PIE.... Cinema Slushy Sour - Welcome to Slushassic Park. This time we've embraced the tropical climate of Southern Florida and made a key lime pie inspired slush suitable for adults only. As ever, it's sweet, sour, and silly, in equal measure. Do not feed this to alligators! ABV. 5.0% Ingredients:  Water, Barley (Gluten), Wheat (Gluten), Hops, Yeast Allergens: Barley (Gluten), and Wheat (Gluten). Vegan Friendly! https://neonraptorbrewingco.com/products/slushasaurus-key-lime-pie

Dit bier is groen!!! Het smaakt zuur en zoet, en doet echt denken aan lime-frisdrank. Het meest opvallenste is de kleur.

Het is niet neon, maar wel opvallend groen. Wie zijn die mensen van Neon Raptor?

We create everything from one-off experimental beers to a solid range of our favourite styles. There’s also a fair amount of dinosaurs (naturally) and retro video game references involved. We’re often at our Sneinton taproom, at various beer festivals, and obviously down the pub, so come and say Hi! Thank you for being on this journey with us and we hope you enjoy our beer as much as we enjoy making it! https://neonraptorbrewingco.com/

Neon Raptor Brewing Co. is een brouwerij uit Nottingham, Engeland die zich specialiseert in het brouwen van heerlijke ambachtelijke bieren. Het team van Neon Raptor bestaat uit gepassioneerde brouwers die niet alleen met traditionele ingrediënten werken, maar ook experimenteren met nieuwe smaakcombinaties en brouwtechnieken. Het bier van Neon Raptor is niet alleen heerlijk van smaak, maar heeft ook een opvallend, kunstzinnig etiket dat perfect past bij de moderne en creatieve visie van de brouwerij. Van frisse IPA’s tot donkere stouts, de bieren van Neon Raptor hebben allemaal een unieke en uitgesproken smaak die bierliefhebbers zal bekoren. Een van de populairste bieren van Neon Raptor is de ‘DDH Vic Secret Pale Ale’, een fruitige en hoppige pale ale die is gebrouwen met Australische hopsoorten en een dubbel drooghopproces heeft ondergaan. Dit resulteert in een heerlijk aroma van tropisch fruit en een volle smaak van grapefruit en citrus. Een ander opvallend bier van Neon Raptor is de ‘Stay Puft’, een Imperial Marshmallow Porter die is gebrouwen met echte marshmallows en een complexe mix van geroosterde mouten. Het resultaat is een rijk en romig bier met tonen van chocolade, koffie en vanille, perfect voor de liefhebbers van donkere bieren. Al met al is Neon Raptor Brewing Co. een geweldige keuze voor iedereen die op zoek is naar unieke en smaakvolle bieren. Of je nu fan bent van hop-bommen of van zware stouts, de brouwerij heeft voor elk wat wils. Probeer het eens en ontdek de heerlijke wereld van Neon Raptor bier! https://brother-beer.nl/brouwerij/neon-raptor-brewing-co/

DISCLAIMER Neon Raptor Brewing Co beers are, (unless mentioned) not associated with any other brand(s). They are also strictly to only be consumed by adults who are 18 or older. https://neonraptorbrewingco.com/products/slushasaurus-key-lime-pie

vrijdag 25 oktober 2024

Mango Tango (5,6%)

Laatst had ik al aandacht voor bier van Kompaan met mango: 

https://biervat.blogspot.com/2024/09/kompaan-tropical-target-practice-mango.html en nu heb ik weer een bier met mango van Kompaan:

Fruit Fella – Mango Tango KETTLE SOUR – 5,6% ... In a sultry tango, Mango and Pepper locked eyes, their dance a fusion of contrasts. Mango swayed with tropical elegance, its smooth moves reflecting its succulent and subtly sour taste. Pepper, sharp and spicy, added heat with every step, mirroring its piquant flavor. The dance unfolded as a harmonious partnership, where Mango’s sweetness entwined seamlessly with Pepper’s spice, creating a tantalizing rhythm of flavors. HOPS:  Magnum ADDITIVES: Mango and Pepper MALTS: Barley, Wheat IBU: 8,9 EBC: 6,8 ALCOHOL: 5,6% (https://kompaanbier.nl/product/fruit-fella-mango-tango/)

(https://dorstcraftbeer.nl/products/kompaan-mango-tango)

In een zwoele tango kruisten Mango en Peper hun blikken, hun dans een samensmelting van contrasten. Mango deinde met tropische elegantie, haar vloeiende bewegingen weerspiegelden haar sappige en subtiel zure smaak. Peper, scherp en pittig, voegde warmte toe met elke stap, als weerspiegeling van haar prikkelende smaak. De dans ontvouwde zich als een harmonieuze samenwerking, waar de zoetheid van Mango naadloos verweven werd met de pittigheid van Peper, wat een verleidelijk ritme van smaken creëerde. HOPS:  Magnum ADDITIVES: Mango en peper MALTS: Gerst, Tarwe IBU: 8,9 EBC: 6,8 ALCOHOL: 5,6%  (https://kompaanbier.nl/product/fruit-fella-mango-tango/)

Kompaan Mango Tango  6.6 / 10 Een sensuele dans van smaken. Deze fruited sour brengt de tropische zoetheid van mango samen met een pittige twist van peper. Elke slok is een harmonieus samenspel van zoete en pittige tonen, perfect voor diegenen die van een spannende smaakervaring houden. Voor een verfrissend drankje op een warme dag is dit de perfecte exotische verrassing. Kleur Bitterheid Serveren op 6-8 Alcohol 5,5 Inhoud 44 Stijl SOUR - FRUITED (https://www.misterhop.com/products/kompaan-mango-tango)

Op het etiket staat het verhaal in het Engels. Ook staan er wat getallen: EBC 6,8 en IBU 8,9 en ABV 5,6%.

De kleur is zoals een wat donkere pils. Het schuim is wit en verdwijnt snel. Het sist - een beetje zoals frisdrank-  bij het inschenken. Het bier is zuur en heeft een peperige afdronk. Het bier is net zo zuur als mijn zelfgebrouwen bier!? Misschien had ik daar ook peper doorheen moeten doen om het zo bijzonder te maken?

Een bijzonder bier waarbij ik de mango met een beetje fantasie wel herken in de smaak en de peper zeker in de afdronk. Bij het laatste slokje doet het me eerder denken aan frisdrank dan bier. 

Op https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij/1141-kompaanbier is een hele geschiedenis na te lezen:

Initiatiefnemers achter Kompaan Bier waren aanvankelijk de vrienden Jasper Langbroek, Jeroen van Ditmarsch en Frans ter Steege. De vrienden begonnen in 2010 met brouwen in de keuken bij Jeroen. Na een paar brouwsels werden ze daar echter verbannen. In maart 2012 schreven ze zich in in het register van de KvK. Het eerste bier van de brouwerij, Kompaan 20 (nu: Bondgenoot), werd gepresenteerd op 1 april 2012. Er werd 1.000 liter gebrouwen bij de Sallandse Landbier Brouwerij. Het was een verfrissende dry-hopped blond met een laag alcoholpercentage, verwijzend naar het nummer van het recept. In 2012 was dit type bier iets nieuws op de markt en was het bier snel uitverkocht. Daarna volgen de Kompaan 070 (nu: Kameraad) en de Kompaan 45 (nu: Vrijbuiter), waarmee de eerste bieren van het kernassortiment een feit zijn. Later werden de bieren gebrouwen bij Brouwerij Anders! in België. De proefinstallatie van 30 liter kreeg een mooie plek in de huidige brouwerij. Tegen 2013, toen de brouwerij bleef groeien, kon Jasper zijn baan opzeggen en per 1 april 2013 fulltime bij Kompaan gaan werken. Rond deze tijd werd het kernassortiment afgerond en uitgerold, met onder meer Kompaan 58 (nu: Handlanger) en Kompaan 39 (nu: Bloedbroeder). Om dit te vieren organiseerden de brouwerij hun eerste festival, het Kompaan bierFASTival, dat plaatsvond op het terrein van FAST Surfdorp. In 2014 verhuisde Kompaan uiteindelijk naar de Binckhorst, een industriegebied in Den Haag. Na de renovatie werden eerst de microbrouwerij en de opslag geopend in het Ateliercomplex de Besturing. Dankzij de samenwerking met verschillende partners van het Ateliercomplex de Besturing kon de groei van Kompaan doorgaan. Jeroen ging fulltime aan de slag bij Kompaan en er werden twee succesvolle festivals georganiseerd: bij FAST Surfdorp en binnen Ateliercomplex de Besturing. Het kernassortiment werd uitgebreid met de introductie van seizoensbieren, collabs en eenmalige brouwsels. Maar pas in 2015 nam Kompaan zijn intrek in de huidige locatie aan de Saturnusstraat. Met het grotere pand ging voor de brouwerij ook een nieuwe periode in, met 950 m2 commerciële ruimte en 165 m2 terras aan het water. Dankzij een enorm succesvolle crowdfunding campagne werd er € 150.000 opgehaald om de ambachtelijke bierbar naast de brouwerij te installeren, met het prachtige terras en het uitzicht. Op 20 augustus 2015 opende Kompaan officieel haar deuren en nam de eerste drie fulltime medewerkers in dienst. In 2015 nam de brouwerij de oude brouwinstallatie van Brouwerij 't IJ over. In 2016 brouwde Kompaan ongeveer 13 nieuwe bieren per jaar. Om dit op te vangen, werd in 2016 begonnen met het ontwerp en de bouw van een grotere brouwinstallatie. Eind november was de puzzel voltooid, met een brouwhuis van 4 ketels van 30 hl inclusief gistingstanks en een bottellijn. Met een potentieel jaarvolume van 8000 hl en tien enthousiaste medewerkers konden Jasper en Jeroen verder werken aan hun droom. Ook werden er nog twee bierfestivals georganiseerd, geïnspireerd op het Kompaan kernassortiment: het Bondgenoot Craftbeer Festival op 11 juni en het Bloedbroeder Festival op 22 oktober. Daarnaast werd er in het geheim gewerkt aan een nieuwe bierlijn die in 2017 het levenslicht zou zien. Die bierlijn was het Foreign Legion, een gelimiteerde serie bieren, met titels als Johnny Dogface en Joey Greenhorn. Een paar bieren in deze serie sleepten bronzen prijzen in de wacht bij de Dutch Beer Challenge voor de categorieën 'Amber / IPA' en 'Saison'. In 2017 kwam er echter een grote overwinning met de imperial stout Bloedbroeder, die een gouden medaille en de titel van "Beste Bier van Nederland" in de Dutch Beer Challenge pakte. Bovendien won het ook goud in de categorie Russian Imperial Stout bij de Barcelona Beer Challenge. En uiteindelijk heeft de Bloedbroeder Kompaan tot een begrip gemaakt in de Nederlandse bierwereld. 2018 was een overgangsjaar. In dit jaar werd er hard gewerkt om de professionaliteit van de brouwerij naar een hoger niveau te tillen, met als resultaat twee internationale prijzen. Bloedbroeder won een Certificate of Excellence tijdens de Brussels Beer Challenge en de Badgast won een zilveren medaille op de Barcelona Beer Challenge. ... In 2019 werd de kwaliteit verder geoptimaliseerd. Er werd een laboratorium gebouwd en Lara Borges werd als Quality Control Manager aangesteld. In 2019 werden weer diverse prijzen gewonnen, namelijk twee gouden medailles bij de Meininger Craft Beer Awards voor Joey Greenhorn IPA en de Bloedbroeder. Daarnaast werden er drie prijzen gewonnen tijdens de World Beer Awards. Beste van Nederland in de betreffende categorie werden Bloedbroeder en Kameraad, terwijl de Handlanger werd uitgeroepen tot 's werelds beste Double IPA.(https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij/1141-kompaanbier)


 

   

 

 

zondag 23 oktober 2022

Zweeds zuur

Sill (Herring) This is a dish that you will either love or hate, there’s about a 50/50 chance of either. I love sill, especially in mustard sauce. There are many varieties and you can even eat fried herring fillets, but the most common way to eat herring in Sweden is the pickled herring. (https://swedishnomad.com/traditional-swedish-food)

The smell is unbearable, but it’s a real classic. If you get it on your clothes or even on yourself, the smell will stick for some time. You can buy a can of Surströmming in every supermarket, and I can promise you that it will be memorable. (https://swedishnomad.com/traditional-swedish-food)

Surströmming (pronounced [ˈsʉ̂ːˌʂʈrœmːɪŋ]; Swedish for ''sour herring'') is lightly salted fermented Baltic Sea herring traditional to Swedish cuisine since at least the 16th century. Surströmming or fermented herring should not be confused with the common dish fried herring or typically preserved pickled herring. Known as strömming in Swedish, the Baltic herring is smaller than the Atlantic herring, found in the North Sea. Traditionally, strömming is defined as herring fished in the brackish waters of the Baltic north of the Kalmar Strait.[1] The herring used for surströmming are caught just prior to spawning in April and May. During the production of surströmming, just enough salt is used to prevent the raw herring from rotting while allowing it to ferment. A fermentation process of at least six months gives the fish a characteristic strong smell and somewhat acidic taste.[2] A newly opened can of surströmming has one of the most putrid food smells in the world, even stronger than similarly fermented fish dishes such as the Korean hongeohoe or Japanese kusaya.[3] (https://en.wikipedia.org/wiki/Surstr%C3%B6mming)

Surströmming is an infamous Swedish delicacy made of fermented Baltic sea herring. In spring, the spawning fish are caught between Sweden and Finland, then the heads are removed and the bodies are stored in a series of salted water solutions. After roughly two months, the partially preserved herrings are transferred to airtight tins where they continue to ferment for up to another year. Each year’s batch of soured (surs-) Baltic herring (strömming) could not be sold before the third Thursday in August by royal decree. The mid-20th century ordinance was meant to tackle fermentation corner-cutting. While this rule is no longer on the books, the date is still celebrated as the delicacy’s premiere day (surströmmingspremiären), particularly in Sweden’s High Coast region, the birthplace of surströmming. ... Three days after opening a can of surströmming, fermented herring will still hang in the air. It stays on the hair and skin, and between the strands of your fluffy coat. The olfactory memory will just…keep…bringing it back. (https://www.scandinaviastandard.com/everything-you-need-to-know-about-swedish-surstromming/)

Okee, dat klinkt niet aanlokkelijk. Maar ik wilde het niet over haring hebben. Ik wilde het hebben over zuur bier:

Sour beer, also known as Sours,[1] is beer which has an intentionally acidic, tart, or sour taste. Traditional sour beer styles include Belgian lambics, gueuze and Flanders red ale, and German gose and Berliner Weisse. (https://en.wikipedia.org/wiki/Sour_beer)  

Swedish beers, lagers and ales in particular, are today some of the world’s most respected. Home to brands like Omnipollo, Swedish beer has an immense amount to offer both seasoned beer lovers and people new to the craft revolution thanks to inventive yeast cultures, experimental ingredients and a keen eye for not just flavour but also mouthfeel.  (https://www.beermerchants.com/browse/country/swedish-beers)

The beer classification in Sweden and Finland sorts beers into classes based on their alcohol content. ... Only classes I and II can be purchased in supermarkets, while class III can only be purchased in restaurants licensed to do so, and the state shops Systembolaget. Class II beer is loosely divided into two sub-groups, light "Folköl" ("people's beer") with a maximum ABV of 2.8% and normal "Folköl", with a maximum ABV of 3.5%. An alcohol content of 2.8% and below is not subject to specific, higher, alcohol taxes, but only to VAT (12%) as any other food or non-alcoholic drink. Class III beer is also, unofficially, divided into two sub-groups, "Mellanöl" ("in-between beer"), with ABV between 3.6% and 4.5%, and normal "strong beer" with ABV above 4.5%. There is no real maximum amount of how much alcohol Class III beer may contain, and amounts of 10%+ are common. (https://en.wikipedia.org/wiki/Beer_classification_in_Sweden_and_Finland)

Zweeds bier is vrij verkrijgbaar in een alcoholvrije en alcoholarme variant. Voor bier van 5% of meer zal je bij een slijterij moeten zijn. Ik kocht bij een supermarkt bier en het bijzondere was dat het sours waren. Hoe vaak zie je die in Nederlandse supermarkten?

We are Dugges Bryggeri. We love making beer. This is our website. If you have any questions, drop us a line via e-mail, Twitter or Facebook. Hope to hear from you. Have a nice day! (https://dugges.se/#)

Dugges heeft een enorm breed assortiment, gezien op https://dugges.se/beers/. 

Elderflower & Pear Sour Fruit Ale Label text: A sour fruit ale with puckering flavors of elderflower and pear, on a crisp sour. Sourlicious! Story text: So what’s our goal with this sour fruit ale? To create summer in a can. This is a real summer beer. A summer sour to be more correct. Imagine sunny blue skies, green trees, and a warm breeze. Together with this beer. Elderflower and pear. Sweetness meets sourness and blends perfectly together. Its character is flowery, fruity, and sweet. Just how we all love summer, right? Summery! ... ABV: 4,5% vol. Ingredients: Contains: Water, Barley malt, Pear, Elderflower, Yeast, Lactobacillus, Natural Aroma Type: Sour (https://dugges.se/beers/elderflower-pear/)

Hybrid 02 Grape Ale Label text: This is HYBRID 02 Exploring is in our DNA and putting two and two together can never go wrong, right? So, that’s what we did here. A hybrid is a blend between different things, and Hybrid 02 is just that. It’s a beer, wine and berries blend with a very very very very berry berry berry berry taste. Verryberryness! It all started with a discussion with our friends at Stillwater Artisanal. A discussion on wine, beer and development. A discussion on fruits, acidity and looking at things the other way. The answer to that was Hybrid 01, and after that we continued exploring on our own. So, now we give you Hybrid 02. A beer, wine and fruits blend with very berry tones and a oaky taste on top of that, stemming from the barrels. It has that puckering sourness, sweet fruitiness and vinous tones forming a unity among the flavors. United!... ABV: 11,5% vol Ingredients: Contains: Barley malt Type: Grape Ale (https://dugges.se/beers/hybrid-02/)

Ingefära Folköl Label text: This is Ingefära! We don’t usually give our beers Swedish names. This is, however, not a usual beer. This is an homage to a classic, ginger. Packed with it, in abundance, full on, with a sour twist. And, to that some lemon. Just imagine freshness in a bottle with fruits and spices blending together. There you go. Say after us: Ingefära! Here in Sweden we have something called Folköl. Folköl’s are beers with an ABV of 3.5% or lower. The nice things about these beers as that they can be sold in ordinary grocery stores, and the like (instead of only in the government owned liquor monopoly). If you translate Fölköl to English it would be ’people’s beer’ and that’s just what this is. Having not done Folköl for a while we decided to do a people’s version of our imperial sour Ginger. It still has the same fresh tones of ginger and lemon, but with a lower ABV. Same, but different. Meet Ingefära! ... ABV: 3,5% vol Ingredients: Contains: Barley Malt, Wheat Type: Folköl (https://dugges.se/beers/ingefara/)

De Ingefära Folköl heb ik geproefd. Het doet denken aan frisdrank. Het doet niet echt denken aan bier.

Mango Mango Mini Sour Fruit Ale Label text: If you’re going to put fruit into a beer, there’s no better fruit than mango. At least that’s what we think. And, though this sour beer might sound like an echo, it’s not. This collaboration with Stillwater explores the true depth of Mango flavor. Three layers of taste and aroma from fruit and hops. Folköl! Mango Mango Mango, the big brother of Mango Mango Mini, is one of our staples, a core, a baseline. It’s been around for a few years now though we never grow tired of it. That mango freshness layered on a crisp sour is just right. Mango Mango Mini is our attempt at making the beer even more accessible. Less alcohol, a little less tart but still the same mango madness going on. Also, having it at 3,5% lets us sell it in grocery stores in Sweden. Access the Mango. Mini! ... ABV: 3,5% vol Ingredients: Contains: Barley Type: Sour (https://dugges.se/beers/mango-mango-mini/)

Mango Mango Mini Dugges Ale- & Porterbryggeri AB.. Style:Fruited Kettle SourABV:3.5% (https://www.beeradvocate.com/beer/profile/12172/612638/)

De Mango Mango Mini heb ik geproefd. Het bier smaakt zuur en doet denken aan frisdrank. 

De bierwereld is wel heel erg breed met dit soort frisdrank aan e ene kant en de barrel aged zware bieren aan de andere kant. Je komt wijnachtige bieren tegen, bittere bieren, moutige bieren, rokerige bieren, maar dus ook zoete frisdrankachtige bieren.