Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label bierblogarcheologie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label bierblogarcheologie. Alle posts tonen

donderdag 16 maart 2023

hopblog.nl/over-hopblog/

Op hopblog.nl/ vind ik allerlei recente berichten. Veel te recent voor bierarcheologie. 

Op https://hopblog.nl/bier-proeven/ staan tips om bier te proeven. Op https://hopblog.nl/het-bewaren-van-bier/ staan tips om bier te bewaren. Op https://hopblog.nl/dit-zijn-mijn-favoriete-ipas/ staan een aantal IPA's benoemd, en wat variaties op die stijl (NEIPA, Double of Triple IPA, en Black IPA.). Op https://hopblog.nl/tips-voor-een-leuke-en-geslaagde-bierproeverij/ staan tips over het organiseren van een bierproeverij. Al met al veel tips, maar wel recente berichten. Iets te recent en te algemeen om bierarcheologie mee te kunnen bedrijven. 

woensdag 15 maart 2023

Monte Cristo op debierblog

Op https://www.debierblog.nl/biernieuws/monte-cristo-verkrijgbaar-in-nederland/ lees ik een bericht van Kevin | 26/07/2020. Dat is nog niet echt heel oud. 

Monte Cristo is een gerstewijn, dat elf weken heeft gerijpt op houten vaten. Tevens is er sherry aan toegevoegd. Het resultaat is een zeer stevig donker bier met een alcohol percentage van 11,5%. De smaak is naar verluid rijk en complex, met toetsen van hazelnoot, hout, wijn, warme vijgen en karamel. Het bier heeft ook zijn eigen bijbehorende glas, dat meer wegheeft van een whiskyglas dan van een bierglas. De fles van 33 cl kun je dan ook niet in een keer leeggieten in het glas. Het is dan ook een bier waar je voor moet gaan zitten. Monte Cristo degusteer je. (https://www.debierblog.nl/biernieuws/monte-cristo-verkrijgbaar-in-nederland/)

In het bericht wordt enkel melding gemaakt dat het bestaat, maar vind ik geen degustatiebeschrijving. Ik schreef begin vorig jaar over dit bier op https://biervat.blogspot.com/2022/01/de-graaf-van-monte-cristo-11-weken.html

Mijn omschrijving was destijds: "Ja, dit is echt een gerstewijn! De geur is lekker, althans vind ik lekker. De smaak vind ik ook prettig. Het is zoet en niet echt bitter. De alcohol doet wat desertachig aan. De carbonatie doet denken aan wijn. Maar dan zoeter. Mondgevoel en de afdronk en nasmaak doen echt denken aan wijn. Desertwijn, maar dan zonder de suiker. ... De ingrediënten zijn wel opvallend want er zit wijn en sherry in? Het is dus geen gebrouwen bier, maar een biermix. Dat schept mogelijkheden voor het mengen van bier met wijn om dergelijke complexe bieren te krijgen met je Schültenbrau. "

Wat zeggen anderen van dit bier?

GEUR Een kruidige, wijnachtige geur met aroma's van vanille, chocolade en rood fruit. SMAAK Vol en zoet met tonen van gekonfijt fruit, karamel, vanille, chocolade en hazelnoot. (https://www.mitra.nl/product/monte-cristo-33cl)

Op https://www.bierista.nl/actueel/monte-cristo-nieuw-bier-brouwerij-bosteels wordt het benoemd, maar niet omschreven. Op https://www.bierista.nl/monte-cristo staat een omschrijving: "Monte Cristo is een donker en intens bier dat elf weken heeft gerijpt op eikenhouten vaten. Daarnaast is er sherry aan het bier toegevoegd. Het resultaat is een degustatiebier met en geweldige balans en tonen van vanille en noten. Monte Cristo heeft een eigen glas van zeer bescheiden formaat. Dit complexe bier is gebrouwen om rustig van te genieten. Het kleine glas helpt het drinktempo vertragen, opdat je alle smaken en aroma's in alle rust tot je kunt nemen."

Wat dat betreft is de beschrijving van Kevin uitgebreider: " Geur Monte Cristo heeft een stevige geur. Je ruikt de gekarameliseerde mouten, een walm van alcohol, maar ook noten, vanille en ook de geur van roodfruit. De geur is in ieder geval rijk. De smaak hopelijk ook. Smaak Rijk van smaak is het bier zeker. Je proeft de smaken van hazelnoot, vanille en de typische smaak van het vat waar het bier in heeft liggen rijpen. De afdronk biedt een langaanhoudende zoetheid. Het bier geeft tevens een warm mondgevoel. Dit is een bier wat je niet zomaar achtrover slaat, maar een waar je echt voor moet gaan zitten. Een bier waar je lang van kunt genieten."

Op https://www.youtube.com/watch?v=tGmdFeHwYbI is er een vlog te vinden over dit bier. 

Qua bierblogarcheologie was dit wellicht nog iets te recent misschien, we zullen wat verder terug in de tijd moeten....

maandag 14 februari 2022

Gebrouwen door vrouwen (het boek)

Gebrouwen door vrouwen is een brouwerij waar ik al regelmatig van gehoord had en ook wel eens iets van gedronken.

Gin weizen is een fris witbier met 6% alcohol. De speciale smaak komt door de ginkruiden: jeneverbes, koriander en sinaasappelschil. Perfect voor ieder moment van de dag, altijd en overal. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/shop/bier/gin-weizen)

Tricky Tripel is een zware jongen van 7,8%. Het is een vol biertje waarin veel mout is verwerkt. Hij is zo lekker dat het tricky kan zijn, dus zorg dat je hem de baas blijft! (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/shop/bier/tricky-tripel)

Glüh Weizen is een donker witbier van 6,5% met de kruiden van glühwein. Après-ski in eigen land: Jetzt geht los! (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/shop/bier/gluh-weizen)

Zonnig Zeewit is een lichte White Ale van 3,8% met zeewier geplukt uit de Nederlandse Noordzee! Een deel van de opbrengst gaat naar de stichting The Seaweed Farmers. Zij doen onderzoek naar de zuiverende werking van zeewier. Zonnig Zeewit is het enige bier dat wij op blik afvullen. In blik blijft de kwaliteit gegarandeerd en het bier langer lekker. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/shop/bier/zonnig-zeewit)

Jubileum Bloesem Blond wordt goed gevierd 30 april 2021 om 15:33 Het meest gedronken bier van Gebrouwen door Vrouwen uit Amsterdam bestaat dit jaar vijf jaar! Om het lentebier Bloesem Blond te eren is de campagne 'De Roze Bril' gelanceerd. Op 3 mei vieren de ondernemers van biermerk Gebrouwen Door Vrouwen – Tessel en Do de Heij – het 5-jarige jubileum van hun meest gedronken bier: Bloesem Blond. Met de lancering van de landelijke campagne De Roze Bril, hopen de dames met hun lentebier als pendant positiviteit en vrolijkheid te brengen in deze roerige tijden. “Drink Bloesem Blond en bekijk het leven door een roze bril”, is het devies. (https://www.biernet.nl/nieuws/jubileum-bloesem-blond-wordt-goed-gevierd)

Het biermerk Gebrouwen door Vrouwen (2013) is ontstaan uit een gezellige brouwbobby van de twee zussen – Tessel en Do de Heij. Inmiddels is Gebrouwen door Vrouwen uitgegroeid tot een succesvol biermerk met 12 werknemers, 8 soorten bier, 500 horecaverkooppunten en 2500 retailverkooppunten. Daarnaast hebben zij een boek uitgebracht over hun brouwavontuur, werd er een Gebrouwen door Vrouwen-biershampoo bij de Hema verkocht en krijgen zij regelmatig fanmail én liefdesbrieven. (https://www.biernet.nl/nieuws/jubileum-bloesem-blond-wordt-goed-gevierd)

In 2015 gingen twee zussen (Tessel & Do) op vakantie naar Cyprus. Het bier stond inmiddels al een week te brouwen op een thuislocatie en het etiket zou z.s.m. naar de drukker moeten. Op deze vakantie moest dus de naam gaan ontstaan.... Uiteindelijk besloten deze ondernemers te gaan voor Gebrouwen door Vrouwen. Dit was tegen het advies van een aantal marketeers. Lekker bijdehand hé! Bij terugkomst van de vakantie op Cyprus wilden de dames de domeinnaam www.gebrouwendoorvrouwen.nl gaan claimen, maar helaas was deze al bezet. Uiteindelijk kwamen de zussen er achter dat de vriend van Do deze domeinnaam een tijd geleden al heeft vastgelegd. Een fikse meevaller nu de naam was bedacht. (https://www.bierfamilie.nl/brouwerijen/gebrouwen-door-vrouwen/)

"Wij zijn twee zussen uit Amsterdam met een doel: lekker bier maken en veel lol hebben tijdens het brouwen en opdrinken!" Gebrouwen door Vrouwen is ontstaan als hobby van twee Amsterdamse zussen. Ze begonnen in 2013 met bier brouwen, gewoon thuis in een pan van 35 liter. Met vallen en opstaan hebben ze zich het brouwproces eigen gemaakt en nu weten ze precies hoe ze een fris, zoetig en smaakvol bier kunnen maken. Thuis experimenteren ze verder door om steeds weer nieuwe bieren te creëren. De beste bieren worden in grote hoeveelheden gebrouwen zodat iedereen ervan kan meegenieten! (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons)

2013 De start van de Hobby We kochten voor 200 euro aan brouwspullen bij de Brouwmarkt in Almere en brouwden ons eerste biertje, gewoon thuis in de keuken. In een pan van 30 liter. Met vallen en opstaan leerden we de ins en outs van het brouwproces. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

2015 Het eerste tappunt We hadden onze eerste echte proefafspraak bij de Parel op de Westerstraat in Amsterdam. Dat was een succes. Twee maanden later brouwden we 500 liter Tricky Tripel en 500 liter Gin Weizen bij de Noord Hollandse Bierbrouwerij in Uitgeest. De eerste professioneel gebrouwen bieren kwamen uit de brouwerij en wij schreven ons in bij de Kamer van Koophandel! (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

2016 Banen opgezegd De hobby liep totaal uit de hand. We zagen dat er veel vraag was naar ons bier maar we hadden geen tijd om alle leads op te volgen. We besloten onze banen op te zeggen. Heel spannend! Doordat we eindelijk tijd hadden voor het bier en onze klanten groeide de omzet hard en konden we onszelf na drie maanden al uitbetalen. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

2016 Eerste werknemer aangenomen In de tweede helft van 2016 ging Gebrouwen door Vrouwen als een trein. We verkochten steeds meer bier maar hadden steeds minder tijd om het ook rond te brengen. Toen vonden we ons derde zusje: Mila. Zij heeft ons uit de brand geholpen en het bedrijf helpen opbouwen. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

2017 Bij Albert Heijn op het schap We deden mee aan de Product Pitch van Albert Heijn en wonnen! Met een coach en investeringsbudget vanuit AH ging ons bier het schap op. Eindelijk was ons bier landelijk verkrijgbaar. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

2018 Naar China om daar ons bier te drinken Toen er een aantal pallets Gebrouwen door Vrouwen bier naar China waren verscheept wilden wij wel eens zien wie daar dan ons bier dronk. We vlogen naar Shanghai en dronken ons eigen bier in de craft barretjes daar, tussen de expats en Chinezen. En we brouwden een bier met de lokale brouwerij Reberg, het werd een Milk Stout met stroopwafels en White Rabbits (Chineze snoepjes). (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

2018 miljoen biertjes verkocht in 1 jaar Voor het eerst verkochten we ruim 1 miljoen biertjes in 1 jaar. Een mega mijlpaal en nog steeds een magisch getal. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

2019 Opening van onze BAR We droomden al lang van een eigen kroeg. Omdat we loonbrouwers zijn misten we een plek waar mensen naartoe konden komen om het merk te beleven. Na twee jaar zoeken naar de perfecte locatie vonden we in 2019 onze droomplek. Een kleine bar op de Jan Pieter Heijestraat in Amsterdam. In maart openden we de deuren en sindsdien geven we feestjes, pubquizzen, proeverijen en is ons flag ship onze lievelingsplek in de stad. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

2020 Boek uitgebracht Willen jullie je eigen boek schrijven? Deze mail kregen wij van een literair agent. Ja hoor, dat leek ons te gek! In samenwerking met schrijfster Eva de Jong schreven wij de eerste vijf jaar van ons brouwavontuur op. Alles over een bedrijf opbouwen, bier brouwen en het ondernemen als vrouw in een mannenwereld komt voorbij in dit vrolijke boek. (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/tijdlijn)

Het Boek HET GEBROUWEN DOOR VROUWEN BOEK! Wat begon als een gezellige hobby in Do’s keuken, groeide in vijf jaar tijd uit tot een biermerk dat in 600 kroegen wordt geschonken, in 700 supermarkten verkrijgbaar is en zelfs een eigen bar heeft! Hoe dat zo gekomen is vertellen we je in ons BOEK. De eerste vijf jaar van Gebrouwen door Vrouwen zijn vereeuwigd in een vrolijk en kleurrijk boek. Stap voor stap nemen we je aan de hand van bier mee in ons start-up-verhaal. Zo leer je hoe je bier brouwt en lees je tegelijkertijd over hoe we op onze bek gingen, over de successen en natuurlijk over vrouw-zijn in een mannenwereld: hoe je daar gebruik van kunt maken en hoe het tegen je kan werken. Maar dit boek gaat vooral over doen wat je leuk vindt! (https://www.gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/het-boek)

Er zijn best veel boeken geschreven over bier en ook over het brouwen van bier zelf. Maar er zijn vrij weinig boeken die gaan over het reilen en zeilen van een brouwerij zelf. In 2020 verscheen het boek Gebrouwen door vrouwen, dat gaat over het verhaal achter de gelijknamige biermerk. ... Wat nog inspirerender kan zijn is het lezen van verhalen achter het ontstaan van brouwerijen en biermerken. Zowel over merken die in het verleden hebben bestaan als verhalen over de opkomende merken van de nu. Neem nu het verhaal achter Gebrouwen door Vrouwen. (https://hopblog.nl/gebrouwen-door-vrouwen/)

Het boek is op een actieve en beknopte manier geschreven. Je leest over dingen die Tessel en Do hebben meegemaakt door de jaren heen. Het begint echt dat ze het bier lieten brouwen, terwijl ze zelf nog een vaste baan hebben. Ondertussen werd al het zuurverdiende geld in het bedrijf gestoken. Verder lees je over herinneringen aan bijvoorbeeld de mislukte badges in de beginfase. Of de ontwikkeling van een recept voor een gemberbier dat niet helemaal wilde vlotten. Door het boek heen geven de twee zussen verder tips en extra uitleg over bepaalde zaken die komen kijken bij het hebben van een biermerk. Een voorbeeld hiervan is hoe je een goed etiket kunt ontwerpen of hoe je brouwfouten kunt herkennen. Het is voor zowel een leek als hobbybrouwer een interessant en inspirerend boek om te lezen. Een aanrader! (https://hopblog.nl/gebrouwen-door-vrouwen/)

Voor de juni editie van het Bier! Magazine mocht ik Do van Gebrouwen door Vrouwen interviewen over hun merk en hun eigen boek. Hier op Speciaalbiertjesblog kan je een stukje van mijn reportage lezen. Wil je hem helemaal lezen? En ook andere reportages? Dan kan je altijd abonnee worden van het magazine! Lees mee en leer deze mooie brouwerij kennen. Gebrouwen door vrouwen | Bierboek

 8 november 2020Artikel, Bier | Boeken, Gebrouwen door vrouwen

Gebrouwen door vrouwen

Voor de juni editie van het Bier! Magazine mocht ik Do van Gebrouwen door Vrouwen interviewen over hun merk en hun eigen boek. Hier op Speciaalbiertjesblog kan je een stukje van mijn reportage lezen. Wil je hem helemaal lezen? En ook andere reportages? Dan kan je altijd abonnee worden van het magazine! Lees mee en leer deze mooie brouwerij kennen. Al na vijf jaar je ‘memoires’ opschrijven? Ja waarom niet? Zussen Do en Tessel de Heij van Gebrouwen door Vrouwen doen het gewoon. Ter ere van hun vijfde verjaardag hebben ze hun eigen boek op de markt gebracht ‘Gebrouwen door Vrouwen – Van brouwhobby tot succesvol biermerk’. Het boek was een lang gekoesterde droom, die nu realiteit geworden is. Gebrouwen door Vrouwen is een biermerk wat in 2015 door de zussen is opgezet. In vijf jaar tijd ontwikkelden de zussen recepten voor acht verschillende bieren waarvan twee seizoenbieren, ze breidden hun team uit met tien andere vrouwen en één man en ze openden in 2019 hun eigen bar in Amsterdam. Daarbij worden hun bieren in maar liefst 600 kroegen geschonken en ze zijn te koop in 700 supermarkten. Genoeg reden voor hen om een boek te schrijven met daarin allerlei tips voor de beginnende ondernemer. ... Je leest in het boek onder andere over het punt waarop de zussen besloten hun baan op te zeggen, over loon brouwen, lauw bier op een release party en een tuin als eerste bieropslag. Daarnaast staan er veel tips in over hoe je bijvoorbeeld je team vormgeeft, hoe je start met fulltime ondernemen en hoe je weet of je bier klaar is voor de supermarkt. “We vinden het belangrijk om de achterkant van het bedrijf laten zien. Dat men snapt waarom je bepaalde keuzes maakt en dat niet alles altijd lekker gaat. Het doel van het boek is om mensen te inspireren, als wij het kunnen kan jij het ook!” (https://speciaalbiertjesblog.nl/2020/11/08/gebrouwen-door-vrouwen-bierboek/)

Zelf heb ik wel dat abonnement, maar ik heb het niet bewust meegekregen, of hoe zei Mark dat ook alweer? 'Ik heb er geen actieve herinneringen aan.' 

ALS HET LACHEN JE VERGAAT: GEBROUWEN DOOR VROUWEN by Rick Kempen  29 mei 2019... Ik ben een groot liefhebber van vrouwen, zo, dat is eruit. Ook ben ik een groot liefhebber van bier, en als beiden samenkomen heb je mij huilend in een hoekje – tranen van geluk. Hildegard von Bingen, Hildegard van Ostaden, Jet van de Griendt, Janneke Vorstenbosch, Do Bongers – de vrouw heeft het bier uitgevonden en tot op de dag van vandaag verrijkt zij het bierlandschap en mijn leven.... Het lachen kan je evenwel ook vergaan. Mij gebeurde dat bij het beluisteren van de podcast Lullen over bier, waarbij “twee lullen en een gast lullen over bier”. Gedurfd van Ronald van de Streek en sidekick Jeroen Krikke om gewoon een paar keer ‘lullen’ te zeggen... In de derde aflevering was Tessel de Heij te gast, een van de twee zussen die Gebrouwen door Vrouwen (GdV) hebben opgericht. De titel geeft meteen aan wat je verwachten kan: “Huurbrouwen, Brouwerijnamen en Haters met Tessel de Heij”  Het blijkt dat GdV nogal wat haters heeft, op Social Media en #irl, en Ronald van de Streek doet gedurende het gesprek ook prikkelende opmerkingen – zonder dat het echt gemeen wordt, helaas, want dat had pas echt een spannend gesprek opgeleverd.... Zoals gezegd: luister de podcast zelf en vorm je eigen oordeel. Gegierd van het lachen wordt er als we vaststellen dat Tessel en zus Do “geen bier brouwen maar biertjes”, bitter maar een vies woord vinden en gedurende het gesprek duidelijk wordt dat Tessel eigenlijk niets van brouwen moet weten en, opmerkelijker, ook maar beperkt kennis heeft van brouwen. Brett lijkt haar onbekend, ook al zit het (onbedoeld?) in haar nieuwste bier – “weer een to-do’tje erbij”. Ze gaat blijmoedig verder en alle kritiek druipt van haar af als water van een moddervette eend.... Eerlijk gezegd vind ik dat geweldig en ben ik onder de indruk van Tessel’s openhartige schijt aan de mythes van de bierrevolutie. Het lachen is mij in die zin vergaan doordat mij ondubbelzinnig duidelijk is geworden hoe doelgericht en professioneel Do en Tessel in de wedstrijd zitten. Daar kunnen talloze Nederlandse kleine en onafhankelijke brouwerijen nog wat van leren. Anders gezegd: het lachen is mij in positieve zin vergaan.... Do en Tessel willen helemaal geen eigen brouwerij – dat is maar een hoop gedoe, er gaat de hele tijd van alles stuk en bovendien kunnen ze zich nu richten op waar ze echt vreselijk goed in zijn: marketing. Ze willen helemaal niet cateren voor de beer geeks, maar weten een brede doelgroep aan te spreken met toegankelijke smaken en prettig klinkende namen. Ze hebben de bedrijfsnaam voor de grap bedacht maar wat een briljante grap is het – het levert een hoop controverse op, en zoals elke marketeer weet, het maakt niet uit wat ze over je zeggen, als ze maar over je praten.... En nu ga ik een hoppig bier drinken, misschien zelfs een brett IPA, waarmee ik proost op Tessel. Dat zal haar Siberisch onberoerd laten en dat siert haar. https://www.mylifewithbeer.nl/als-het-lachen-je-vergaat-gebrouwen-door-vrouwen/

Het boek is inderdaad een andere toon dan de normale bierblogs en verhalen. In het boek hebben ze  openhartig hun ervaringen weergegeven. En er komt toch een ander perspectief. Het gaat niet om fascinatie voor de magie van fermentatie en bier, maar om de praktische kant van het ondernemen. Het verhaal is intrigerend en jeugdig. Het is desondanks ook een leerzaam boek. Zo had ik bij de brouwfouten ineens de smaak die mijn zelfgebrouwen bieren altijd hebben: appeltjes :o Het komt door te weinig gist. Ik dacht dat het kwam door te weinig reinigen. Dat ga ik volgende keer anders doen. 

In het boek wordt verwezen naar een bierblog bierbarbaar. Als ik op https://www.bierbarbaar.com/#/ kijk  is het een productie van Cafe Moeskop!? CAFE MOESKOP Dageraadplaats 17  2018 Antwerp, Belgium. Dat lijkt me geen blog van ze.  

https://bierbarbaar.blogspot.com/ heeft als laatste verhaaltje 'Als brouwers langs cafe de Parelmaandag'  van 23 maart 2015. Op de foto herken ik Do (of Tessel). Eigenlijk kan ik dat blog wel eens doornemen in het kader van bierblogarcheologie. Er staan berichten van 2013 t/m 2015. Wat schreven ze zoal?

"19-10-2013 Je eigen biertje kunnen brouwen dat beter smaakt dan de bieren van de tap in de kroeg. Dat wil ik. Leren hoe het proces werkt, hoe je een goed bier kunt brouwen en vooral zelf ingrediënten kunnen toevoegen aan je bier. Ik was geïnspireerd door de Amerikaanse-Deense stagiair van het bedrijf van een vriend, hij nam elke vrijdag zijn eigengebrouwen goedje mee in omgespoelde Grolsch beugelflessen. En het was lekker! Echt heel lekker. " (https://bierbarbaar.blogspot.com/2013/10/)

Tja, dat is ze wel gelukt! En wederom zit er een Amerikaanse/Deense oorsprong aan. Dat zie je vaker bij die verhalen over (goede) brouwerijen. Dat ze beginnen omdat ze ontevreden zijn over het huidige bieraanbod. Na enige tijd vervallen ze dan door de groei in bedrijfskundige zaken en dat ze dan overgenomen worden of verkopen, zoals La Chouffe en Uiltje. 

"Even tussendoor: OOOO mijn eerste gistingsfles begint nu geluidjes te maken. En ik zie het, het borrelt! In de waterstop, die zorgt dat het gas dat vrijkomt weg kan. (Er kunnen geen bacteriën van buiten naar binnen, maar het koolzuur dat tijdens de gisting wordt gevormd, kan door de overdruk via het waterslot ontsnappen. Anders ontploft je gistingsfles.) Ok moving on. Dus ik ging vandaag met mijn lijst van dingen die ik aan wilde schaffen naar de Brouwmarkt in Almere. " (https://bierbarbaar.blogspot.com/2013/10/)

Ze schrijven het heel los en beschrijvend. Ze delen echt de ervaring en hun inzichten in het brouwen. Veel van de avonturen op het blog herken ik uit het boek. Er staan in aanvulling op het boek allerlei foto's bij. Ook die foto's stralen een soort vrolijkheid uit : zie https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg46ZXioqM-IBA_h-GgAMnsydEsSOGm-yGgvcQbWX0G8W9F828X96YXDXq5JG_-UwtLrpQ3fx5xNoaJtCbXY85ERo8g_miO7j6W5kyy-syTIDVB15WFUuI-ZQXVykxWM7rLoMQrsWgc2fpS/s1600/IMG-20131215-WA0017[1].jpg 

"Na 3 weken gisten op de fles en een dag in de koelkast konden we het EINDELIJK proeven. Weinig hoop omdat het voor het bottelen nog heel vies was. Maar: Het was lekker! Het smaakte naar bier, het zag eruit als bier, het knalde open en bubbelde. Het smaakte niet naar honing zoals op het Obama's White House Honey Ale pakket stond, maar meer naar gewoon bier, met een klein beetje brouwerij 't IJ smaakje eraan. Dus top!" (https://bierbarbaar.blogspot.com/2013/12/tweede-batch-triple.html)

"zaterdag 18 oktober 2014 Brouwen in Eindhoven Yes, eindelijk was het vandaag zo ver, brouwdate met brouwmannen in Eindhoven! Op de bierhistorische  wandeling in Delft waren we Niels tegengekomen, die regelmatig met zijn TU vrienden een biertje brouwt. Ze hebben al zo'n 15 verschillende biertjes gebrouwen. Dus wij hebben meteen voorgesteld om een samenbrouwsessie te plannen. Met 5 slimme guys die wel geïnteresseerd zijn in de chemische processen was het een leerzaam dagje. Vanochtend om 8 uur ging de wekker. Met de wortkoeler en de schroter op zak zaten we om half 10 in de trein naar Eindhoven." (https://bierbarbaar.blogspot.com/2014/)

Kijk ze geven het zelf ook aan. Ze gaan voor de smaak en de lol. Ze weten wat ze lekker vinden. 

"We hebben nu 3 keer witbier gemaakt, waarvan de eerste naar Spa Rood smaakte, de tweede goed was (geproefd op verjaardag Tes), en de derde, zo ontdekten we vandaag, teveel koolzuur/druk bevatte. Het is nog niet zo makkelijk... Met pijn in onze lever hebben we het anderhalve krat witbier door de gootsteen gespoeld. Met skibril op want wie weet ontploft het flesje door de druk."  (https://bierbarbaar.blogspot.com/2014/)

Naast foto's hebben ze ook filmpjes. 

"zondag 11 januari 2015 Gin Weizen Het is een tijdje geleden maar: nieuw jaar, nieuwe bierbrouwsels! Ondertussen hebben we nog een Tripel gebrouwen en die is lekker. YEAH! Eindelijk tijd voor Tes om onze hobby met haar collega's te delen, ze mogen eindelijk proeven! Gister hebben we weer gebrouwen met de boys uit Delft en Eindhoven (en 1 uit Amsterdam ondertussen). Dat was weer een groot feest waar veel geëxperimenteerd is en veel bij geproefd is. De Saison van de vorige blog is ook gelukt! Een beetje te droog misschien maar toch wel echt een lekker biertje!"  (https://bierbarbaar.blogspot.com/2015/01/)

"Het recept: Een weizen met zelf toegevoegde ingrediënten. Weizen is een tarwebier, met minstens 55% tarwemout. Dus wij hadden 3 kilo tarwe en 2 kilo pilsmout. Volgens het recept van Niko precies goed voor zo'n 20 liter bier. Het hoofdingrediënt dat de smaak van gin maakt zijn jeneverbessen dus die hebben we gebruikt om het een echt Ginbiertje te laten worden. ... Dus wat was het briljante plan na enig overleg: Meer mout schroten, in een andere verhouding maischen (veel minder water) en dat erbij gieten. Ondertussen de oude pan vast aan de kook brengen met de hop en ondertussen ook nog een derde pan op het fornuis die het overgebleven vocht uit de kookzak inkookt. Fantastisch! En ik maar bijschrijven in de bierbijbel zodat we dit biertje straks nog wel na kunnen maken. Het wordt namelijk onze inzending voor de brouwcompetitie in België in April. Jaja, onder de naam Blond en Stout hebben we ons ingeschreven voor de wedstrijd van Brouwland, je kan 500 liter van je eigen bier winnen! Dan gaan we in 1 keer pro." (https://bierbarbaar.blogspot.com/2015/01/)

"Nou jongens, de Gin Weizen van de vorige blog was geen succes. Geen koolzuur. Geen wedstrijdbier. Na de teleurstelling kwamen gelukkig al snel de lichtpuntjes bovendrijven: De smaak is wel goed en we weten wat er mis is gegaan. We hebben te weinig suiker gebruikt bij het bottelen. ... We zijn vorige week op brouwcursus geweest in Utrecht, die kreeg je gratis bij de inschrijving van de wedstrijd. Poeh het was weer alsof we in de collegebanken zaten. Een echte Belgische brouwer kwam vertellen hoe het allemaal werkt. Met termen als "deftige tapijtjes" (schuimkraag) wist hij 2,5 uur vol te kletsen, onafgebroken, zeer serieus en voor Tes en mij bijna niet vol te houden. Maar we hebben toch weer bij geleerd" (https://bierbarbaar.blogspot.com/2015/02/)

Ze zijn dus wel degelijk bezig geweest met het opdoen van kennis. 

"De naam is trouwens gewijzigd naar Das Gin Weizen, en hier ging een flinke brainstormsessie aan vooraf. Omdat we verschillende kruiden in ons bier stoppen mag het geen Weizen heten (vanwege het Reinheitsgebot) dus is het 'geen Weizen', op z'n achterhoeks: 'das gin Weizen'. Dus..."  (https://bierbarbaar.blogspot.com/2015/02/)

"Kleine hint alvast: Do en Tes brouwen vanaf nu onder de naam Brouwerij Blond! Bedankt weer voor de tijd om de blog te lezen. Tot over een week." (https://bierbarbaar.blogspot.com/2015/03/)

En dat is het laatste bericht. De verhalen die hierna zijn gevolgd zijn waarschijnlijk verwijderd toen ze professioneel gingen.  Een vervolgens is het boek gekomen. Zal wellicht ook niet handig zijn als je een boek wilt verkopen als de helft van de inhoud al op internet staat. Het boek heeft overigens geen foto's van hun belevenissen. Wel heeft het boek mooie tijdloze illustraties. Het is een boek dat zeker past bij beer geeks, maar wel een duidelijke vrouwelijke invloed heeft. Het heeft de gebruikelijke onderdelen van een bierbrouwerijboek, maar mist de fascinatie voor bieren die je bij andere mannelijke brouwerijen hebt, zoals smaakexplosies van brett, IPA's en stouts. Het betekent volgens mij wel dat ze een aanvulling zijn op de bierscene  In mijn beleving van de 'craft scene' zijn ze niet de old skool brouwerij met blond, dubbel, tripel, wit/weizen en IPA, maar ook niet volledig de progressieve brouwerij zoals Oersoep en Oedipus, met NEIPA's, imperial grapefruit combin's van stijlen, en barrel aged en dergelijke. Wel zie ik ze meer aan de kant van progressief dan van conservatieve brouwerijen.     

zaterdag 12 juni 2021

Bierblogarcheologie 3 EK2020

In 2019 had ik al een poging gedaan op https://biervat.blogspot.com/2019/01/bierblogarcheologie-poging-2.html om een doorstart te maken met bierblogarcheologie wat ik ook had op https://biervat.blogspot.com/2017/03/bierblogarcheologie.html en http://biervat2.blogspot.com/2018/08/4-jaar-na-dato-bierblogs.html.

Het idee is dat ik oude blogberichten nalees en vergelijk met de huidige situatie. Er is afgelopen jaren veel veranderd. Maar waar te beginnen?

Op https://www.bierista.nl/biernieuws/actueel/oudste-bierblog-van-nederland-bestaat-tien-jaar/  wordt verwezen naar het oudste bierblog van Nederland: http://www.bierburo.nl/.

Het bierblog op http://www.bierburo.nl/ bestaat nog steeds. Waar te beginnen? 

07 jun Europa...[2016] (https://www.bierburo.com/europa/) is een bericht over het EK 2016. Wat stond daar te lezen?

"Het mooie is dat net als met voetbal ieder land zijn eigen biersfeer heeft. Groot Brittanië hinkt op twee benen. Aan de ene kant de hang naar het verleden van real ale, .... Denemarken trekt een eigen pad met veel aandacht voor bieren met producten van eigen bodem. Ze bouwen aan een new Nordic bierstijl. De Belgen hebben een prachtige biercultuur, .... Ze zijn niet de enige meer met een grote diversiteit. De Duitsers blijven ijzerenheinig traditioneel. Ze zetten nu pas de eerste stapjes op het gebied van craftkultur, maar dan het liefst binnen de grenzen van het Reinheitsgebot. Polen ontdekt dat het met Baltic Porters een eigen biersoort heeft die er om smeekt om opnieuw ontgonnen te worden. In Tsjechië blijft pils dominant, maar dan wel in veel verschillende vormen. Italië is een feest van smaak, waarbij men intussen ook bier aan tafel uitgenodigd heeft. Met gratie en elegantie worden daar de meest bijzondere bieren gemaakt. De Scandinavische bierlanden maken met hun accijnzen bier zo duur, dat het niet meer loont om slecht bier te drinken. Nederlandse brouwers staan te boek als gedurfd, eigenzinnig en creatief. Maar ook in Spanje en zelfs het traditionele wijnland Frankrijk ontkiemt een mooie biercultuur. Ik hoop dat ieder land daarbij wel zijn eigenheid houdt. Dat we niet afzakken naar een niveau Champions League afdalen waar iedere met grof geld gefinancierde voetbalclub inwisselbaar is voor een andere. Nee, dan liever het Europees Kampioenschap. Ieder z’n eigenheid maar wel samen het café in.''  (https://www.bierburo.com/europa/)

Tja, hoe zit het met EK2020? Het UK heeft natuurlijk de real ales, Duitsland hun reinheitsgebot, Ierland de stouts, Denemarken een Nordic bierstijl, maar ook Zweden en Spanje, Portugal en Italië hebben een opkomende craft beer. Tsjechië staat natuurlijk voor pils. De 'echte' pils. Polen, Hongarije, Noord-Macedonië en Oekraïne, euh wat voor bier is daar te vinden?

Ik kan dan wel de bieratlas van Michael Jackson erbij pakken, maar er is zoveel veranderd.  

Polen is natuurlijk bekend van de Göse, maar er is meer:

Bier (Pools: piwo) neemt in Polen een belangrijke plaats in. Met een jaarlijkse productie van meer dan 37 miljoen hectoliter bier staat Polen op de derde plaats in Europa. Het overgrote deel van het Poolse bier wordt in eigen land gedronken. ... De meeste bieren in Polen zijn blonde lagers, verder brouwen veel brouwerijen een eigen porter. Een uniek bier van Poolse origine is Grodziskie (Grätzer Bier), een bovengistend gerookt tarwebier. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bier_in_Polen)

Populaire biersoorten  Euro- lagers van licht, vol en met hoge sterkte. Genaamd 'Piwo jasne lekkie', 'Piwo jasne pelne', 'Piwo jasne mocne'. ABV 3-9% afhankelijk van het type, deze meest voorkomende bieren worden in Polen vooral gevonden van 5% -6% ABV. Pilsner Baltische dragers, klassieke stijl afkomstig uit landen rond de Baltische zee , met zijn wortels in portier en stout . Genaamd 'Porter' of 'Piwo ciemne mocne'. Meestal met een hoge sterkte van ongeveer 8-10% ABV. Commercieel voorbeeld: Komes Porter Bałtycki, Ciechan Porter, Lwówek Porter, Porter Warmiński, Grand Imperial Porter, Porter Cieszyński, Żywiec Porter, Okocim Porter, Perła Porter en vele anderen. Amber pils stijlen - Wenen, Marzen, etc. Bock-stijlen, voornamelijk Doppelbock. Bekend als 'Koźlak' en 'Bock' in Polen. Commerciële voorbeelden: Amber Koźlak Bier in Polen - (https://nl.xcv.wiki/wiki/Beer_in_Poland)

Hongarije staat misschien niet bekend om bier, maar het is er wel:

Zie ook https://www.hongarijevakantieland.nl/recepten-uit-hongarije/bier/ bijvoorbeeld.

Bier is in Hongarije een populaire drank die er al eeuwenlang gebrouwen wordt. De biermarkt wordt gedomineerd door vier brouwerijen die voornamelijk lagers en donkere bieren in Duitse stijl produceren. Sinds 1993 zijn deze brouwerijen grotendeels in handen van buitenlandse brouwerijgroepen. ... Brouwerij Dreher werd gestart in 1862 door Anton Dreher en domineerde de biermarkt tot aan de Tweede Wereldoorlog. Daarna werden alle brouwerijen staatseigendom. Na de val van het communisme en de daarop volgende privatisering werd Brouwerij Dreher eigendom van South African Breweries (nu SABMiller) in 1993. In datzelfde jaar kwam de in 1969 opgerichte Brouwerij Borsod in handen van het Belgische Interbrew (nu AB InBev). In oktober 2009 verkocht AB InBev alle Oost-Europese brouwerijen aan CVC Capital Partners, die deze onderbracht in een nieuwe firma StarBev.[1] In april 2012 werd StarBev op zijn beurt verkocht aan de Canadese brouwerijgroep Molson Coors en kreeg de naam Molson Coors Central Europe.[2] De Oostenrijkse Ottakringer Group kreeg 78% van de aandelen van Brouwerij Pécs in handen. Brau Union Hungária ontstond na het samengaan van de brouwerijen in Sopron en Martfű, Brouwerij Sopron (Soproni Sörgyár) en Brouwerij Martfű (Martfűi Sörgyár) en was in handen van het Oostenrijkse Brau Union AG. Brau Union AG werd op zijn beurt opgekocht door Heineken en vanaf juni 2007 kreeg de brouwerij de huidige naam Heineken Hungary. In december 2016 werden de Oost-Europese activiteiten van AB InBev (inmiddels gefuseerd met SABMiller) overgenomen door de Japanse Asahi Group Holdings voor een bedrag van 7,3 miljard euro, waaronder de merken als Tyskie, Lech (Polen), Pilsner Urquell (Tsjechië) en Dreher.[3][4] (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bier_in_Hongarije)

Bij Dreher denk ik aan Vienna, hoe zat dat ook alweer?

Een Vienna is een bier dat oorspronkelijk uit Oostenrijk komt en is een moutig ondergistend amberkleurig bier. (https://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=102&Itemid=227)

Hoe zat dat ook alweer?

Oostenrijk-Hongarije (ook bekend als de Donaumonarchie, het Oostenrijks-Hongaarse Rijk, de Oostenrijks-Hongaarse monarchie of de k.u.k.-Monarchie), formeler bekend als de in de Rijksraad Vertegenwoordigde Koninkrijken en Landen en de Landen van de Heilige Hongaarse Stefanskroon, was een constitutionele monarchistische unie tussen de kronen van het keizerrijk Oostenrijk en koninklijk Hongarije in Centraal-Europa. De unie was een gevolg van de Ausgleich (1867), waarin het huis Habsburg toestond de macht te delen met de gescheiden Hongaarse regering, en zo dus toestond het grondgebied van het voormalige keizerrijk Oostenrijk te verdelen onder hen. De Oostenrijkse en Hongaarse landen werden onafhankelijke entiteiten die een gelijke status genoten. Oostenrijk-Hongarije was een multinationale monarchie en een van 's werelds grootste mogendheden op dat moment.[bron?] De dubbelmonarchie bleef 51 jaar bestaan, tot ze werd ontbonden op 31 oktober 1918 na een militaire nederlaag op het Italiaans front van de Eerste Wereldoorlog. De monarchie bestond uit hedendaags Oostenrijk, Hongarije, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Tsjechië, Slowakije, Slovenië en delen van Italië, Montenegro, Polen, Roemenië, Servië en Oekraïne. .... Na de Oostenrijkse nederlaag tegen Pruisen in de oorlog van 1866 was de keizerlijke regering niet langer in staat de eisen van de Hongaren te negeren. Deze kregen hun zin in 1867, toen door het Oostenrijks-Hongaars Compromis (de Ausgleich) Frans Jozef aan Hongarije dezelfde status gaf als Oostenrijk. De Slavische volkeren in de monarchie werden in dit proces echter geheel buiten spel gezet. Met de Ausgleich kregen de Duitse en Hongaarse bevolkingsgroepen een geprivilegieerde positie. De andere volken, die samen een kleine meerderheid vormden, werden in de dubbelmonarchie op een zijspoor gezet, hetgeen met name bij de Tsjechen op groeiende weerstand stuitte. .... Eerste Wereldoorlog. ... verging het Oostenrijk-Hongarije zeer slecht. Bij de Slag bij Lemberg werd het Oostenrijks-Hongaarse leger gedecimeerd .... Frans Jozef overleed in 1916 en werd opgevolgd door kroonprins Karel. Maar Oostenrijk-Hongarije overleefde de oorlog niet. Het land was te heterogeen om de last van een totale oorlog te kunnen dragen. Doordat het land veel verschillende bevolkingsgroepen binnen zijn grenzen had, was er weinig gevoel van eenheid. .....De Centralen, waaronder Oostenrijk-Hongarije, verloren de oorlog. Het Verdrag van Saint-Germain (1919) bezegelde het lot van het imperium. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Oostenrijk-Hongarije)

Vienna Lager Dit ondergistende bier heeft een zachte moutige zoetheid. Licht geroosterde tonen en een lage tot medium bitterheid bepalen het karakter van de Vienna. Vienna, dat zal niemand verbazen, is een bierstijl die geboren is in Oostenrijk. Het werd voor het eerst gebrouwen bij de Schwechat-brouwerij. De Oostenrijker Anton Dreher en de Duitser Gabriel Sedlmayr experimenteerden met ondergist en donkere Vienna-mout. Dat leverde uiteindelijke deze zeer zachte en vriendelijke bierstijl op.(https://www.bierista.nl/stijl/vienna-lager)

De tegenhanger van de Munich Dunkel uit Oostenrijk, vernoemd naar de mout waarmee het gebrouwen wordt; Viennamout. De smaak iets minder intens en iets lichter dan een Munich Dunkel, maar verder vergelijkbaar; Een ondergistende gefilterde bierstijl met een intens moutig/broodachtige smaak. Het bier is niet zoet en hop- en gist-aroma's blijven op de achtergrond. De verschillen komen voort uit de iets lichtere kleur en smaak van de Vienna-mout. (https://www.beerinabox.nl/bierstijlen/vienna-lager/45/)


Noord-Macedonië is beduidend minder groot in bieropzicht:

Naast wijn en rakija is bier in Noord-Macedonië een courante en populaire alcoholische drank. De republiek kent dan ook een aantal eigen biermerken en brouwerijen, die doorgaans blonde lagerbieren produceren.


Het bekendste bier in Noord-Macedonië is Skopsko ('uit Skopje'), dat gebrouwen wordt door de Pivara Skopje in de gelijknamige hoofdstad. Skopsko is blond lagerbier met een alcoholgehalte van 4,9%, dat sinds 1924 op de markt is. De brouwerij maakt deel uit van de Nederlandse groep Heineken en verdeelt de Heineken- en Amstelbieren ook in Noord-Macedonië. Naast het reguliere Skopskobier brouwt de Pivara Skopje ook het citroenbier Skopsko Radler en de blonde lagers Skopsko Silver Moon en Gorsko. Vroeger bood men ook nog het blonde lagerbier Balkansko aan. Het zuidelijker gelegen Prilep huisvest twee brouwerijen: de Pivarnica Andikoma, dat het lager Makedonsko Pivo brouwt, en de Prilepska Pivarnica, producent van de populaire pils Zlaten Dab en van de lagers Majstorsko en Krali Marko ('koning Marko' ofte Marko Kraljević), dat eveneens al sinds 1924 bestaat. In Noord-Macedoniës tweede stad, het zuidwestelijke Bitola, is de Pivara Bitola gevestigd, dat de pilsbieren Kenbach en Kenbach Premium en het lagerbier Bitolsko op de markt brengt. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bier_in_Noord-Macedoni%C3%AB)

Skopsko (Macedonian: Скопско) is the most popular beer in North Macedonia. It has 64% of the market in North Macedonia. It was the first commercial beer, the best-known and best-selling beer brand in the country.[citation needed] Once a "Best of Macedonia" has become "Our Best" and "Skopsko, and everything is possible" - are its most famous slogans. (https://en.wikipedia.org/wiki/Skopsko_beer)

Oekraïne is een land dat veel in het nieuws is, maar meestal met wat nare onderwerpen. 

Een oude legende van Kiev zegt dat alle mensen op aarde elkaar kunnen leren kennen over 6 glazen bier (https://www.getyourguide.nl/kiev-l185/kiev-bierproeverij-met-traditionele-oekraiense-snacks-t222240/) Op https://www.debierliefhebber.nl/land/oekraine?bier_land=685 vind ik geen vermeldingen !? Ook op Wikipedia is geen vermelding van bier in Oekraïne. 

The following are the highest rated beers brewed in Ukraine as they appear in the ranks at RateBeer.com. Beer scores are weighted means so that more ratings for a beer increase the score's tendency to the beer's actual mean.... 


Name Avg # Style

1 KF DUX Imperial Stout 3.76 5 Stout - Imperial

2 Varvar Black Bean 3.73 13 Stout - Imperial Flavored / Pastry

3 Collider Affectionate Krampus 3.71 16 Stout - Imperial

4 Pravda 1k 3.67 6 Stout - Imperial

5 Pravda Lvivska Vesna 3.61 34 Stout

6 Varvar / Lysopilka / Solomyanska / Pyvna Duma / First Dnipro / Syndicate / Zip's / KF / White Rabbit / Tsypa / Kumpel / C.H.U.M.A.K.O.V. / Bierwelle / Odesskaya Collaport WTF2? 3.55 3 Porter - Baltic

7 Tsypa Black Ella 3.54 9 Stout - Imperial

8 Pravda Fresh Hop Vatra 3.54 5 Belgian Ale - Pale / Golden / Single

9 Pravda 100 Varka (Sota Varka) 3.53 17 Quadrupel / Abt

10 Pravda Lvivska Osin 3.52 8 Bock - Doppelbock

11 Tsypa 100 3.51 14 IIPA DIPA - Imperial / Double IPA

12 Pravda IPA Magnum Green Hop 3.48 6 IPA

13 Tsypa Chorna 3.48 27 Stout

14 Kumpel Porter 3.47 12 Porter

15 Tsypa Vnochi 3.47 21 IPA - Black / Brown / Cascadian Dark

16 Pravda Kyiv Not Kiev 3.47 5 Bock - Doppelbock

17 Varvar Amalgam 3.46 6 Sour / Wild Beer

18 Varvar Hay Day 3.46 6 Saison / Farmhouse / Grisette

19 KF Inside The Turtle 3.46 3 Stout - Flavored / Pastry

20 Varvar Double Dragon Milk  (https://www.ratebeer.com/beer/country/ukraine/208/)


Dat geeft een divers beeld. Wellicht leuk idee om per wedstrijd wat bieren uit die landen te drinken? Hopen dat het inderdaad geen Champions League wordt waarbij elke brouwerij de IPA, DIPA, NEIPA, Saison, Stout enzovoort brouwt zonder de eigen landelijke/regionale kenmerken. De pracht zit juist in de diversiteit, zoals ook in het Eurovisie Songfestival steeds blijkt. Het leukste is de lokale rariteiten zoals Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai  : https://www.youtube.com/watch?v=i0sTxrvl_k8   met in het begin van het lied wellicht wellicht wat voetbaluitslagen voor dit EK.


 


 




woensdag 22 maart 2017

Bierblogarcheologie

Via www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32531.0.html?PHPSESSID=ad59a1fb7240d1d215e47cdd5ce71ba2 kwam ik op een bierarcheologie-website: https://brewingclassical.wordpress.com/about/:

The “Classical” of this blog’s title refers to a commonly-used descriptor for the study of ancient Greece and Rome. Thus, this blog incorporates evidence from ca. 3000 BCE-500 CE. On occasion, I also incorporate translated Medieval and Renaissance texts from after the Classical period – so long as they are written in Latin and Ancient Greek! ( https://brewingclassical.wordpress.com/about/) Op de site staat een hele lijst aan auteurs van Griekse teksten.

Pliny the Elder (23-79 CE)
Natural History 22.81
Natural History 21.50
Ex iisdem fiunt et potus, zythum in Aegypto, caelia et cerea in Hispania, cervesia et plura genera in Gallia aliisque provinciis, quorum omnium spuma cutem feminarum in facie nutrit. Nam quod ad potum ipsum attinet, praestat ad vini transire mentionem . . .
“They make drinks from these very things [i.e. grains]: ‘zythos’ in Egypt, ‘caelia’ and ‘cerea’ in Spain, ‘cervesia’ and many other types in Gaul and the other provinces, and the yeast of all of these nourishes the skin on the faces of women. But with respect to drinks, it is preferable to pass to the mention of wine . . .
Commentary
An ancient beer blog requires at least one reference to the eponymous hero of Russian River’s specialty beer line – Pliny the Elder. Unfortunately, Pliny the Elder does not have much to say on the topic of IPAs . . . or beer, in general (https://brewingclassical.wordpress.com/2016/07/24/pliny-the-elder-naturalis-historia-22-163/).

Greek and Latin Terms
Brutos (Greek) – Beer, originally Phrygian and Thracian
Camum (Latin) – A certain type of beer, originally Celtic?
Cerevisia (Latin) – Beer, originally Celtic. Also, cervisia, cervesia, cerevisa, cervesa
Cupa (Latin) – barrel, vat tun, task
Korma (Greek/Latin) – Beer, Celtic. Also, κουρμι, korma, curmen, curmi
Oinos Krithinos (Greek) – barley wine
Zythos (Greek) – barley beer; beer of the Egyptians. Latinized: zythum.
(https://brewingclassical.wordpress.com/dictionary/)

Archaeological Terms
Beer Stone – Calcum Oxalate; a residue produced as a byproduct of beer production
Residue Analysis – the analysis of archaeological materials for evidence of organic residues (https://brewingclassical.wordpress.com/dictionary/)

Beer Archaeology
Hubbard Amphora – Early Iron Age Cypriot amphora depicting an enthroned man drinking liquid from a straw; beer? (https://brewingclassical.wordpress.com/dictionary/)

Op de website is ook een tijdlijn opgezet van 800 Voor Christus met een Cypriotische Hubbard Amphora. tot het bier 540.

Aristotle geeft in 330 Voor Christus in Athenaeus, Deipnosophists 1.61 aan dat er verschil is in wijn en bier. En het gaat maar door:

300 BCE, ca. – [350-287 BCE] First use of the word “zythos” (Theophrastus, de causis plantarum 6.11.2) 
...
79 CE, ca. – Records the different names of beer used by various Celtic tribes; beer is used by women as a restorative beauty treatment (Pliny the Elder, Natural History 22.81)
– First recorded use of “cerevisia” (Pliny the Elder)
-Possible description of hops (not in beer) (Pliny the Elder, Natural History 21.50) (https://brewingclassical.wordpress.com/timeline/)

Zythos is a Greek word that was first applied to Egyptian beer. The use of the word subsequently came to describe beer more generally. Zythos was applied specifically to barley beer.
Commentary
This is the first part of an ongoing series: “define a beer-word.” Although it is not the most common word/term for beer in antiquity, zythos maintains a quiet legacy in modern brewing culture. In the endless pursuit to appeal to the hipster throwback culture and remain titular innovators, the brewing Illuminati and cognoscenti have previously used “zythos” to describe craft beers, beer lovers (i.e. zythophile), homebrew recipes, festivals, hops, etc. In English, the word sounds simultaneously exotic and hoity-toity (to be honest: more toity, than hoity) and will assuredly remain in the beer lexicon for many years to come (https://brewingclassical.wordpress.com/2016/07/11/zythos-defined/).

After having spent far too much time trying to reason with the presence of spent grains and pulses in the ancient Armenian beer, I was struck with an idea that I decided to test. I will outline the essential experiment, logic, and defense in this post....I was convinced there must be a functional (real or imagined) reason for the presence of spent grains and pulses in the fermenting wort. Certainly, this extra “food” would help with the fermentation by bacteria and other non-yeast critters that are present. But, it certainly will not contribute such a substantial amount of extra “food” (sugars, etc.) as to make up for the inefficiency of vessel space.
At some point, I had the following idea: perhaps the spent grains from a previous batch served as a yeast starter that helped to initiate fermentation in subsequent batches. I decided to test this and subsequently made a 1/2 gallon batch of wort and pitched 1 cup of grains from the bottom of the fermentation vessel of a previous batch. Fermentation kicked off within 12 hours and the yeast/trub on the older grains ripped through the sugars of the new batch. It was clear that this technique requires only a small amount of grains to be left in the fermenting vessel from each brew day (https://brewingclassical.wordpress.com/2016/10/12/hbw10-fermenting-xenophons-armenian-pulse-beer/comment-page-1/#comment-59). De praktijk wordt ook hier vermeld: www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32531.0.html?PHPSESSID=ad59a1fb7240d1d215e47cdd5ce71ba2. Fascinerend hoe die bierarcheologie oude dingen weer inzichtelijk maakt... en aantoont dat iets al jaren bestaat...


vrijdag 14 oktober 2016

Bierblogarcheologie: aangezien het Oudste bierblog van Nederland 10 jaar bestaat

Oudste bierblog van Nederland bestaat 10 jaar
Op 14 juli 2006 schreef Henri Reuchlin op www.bierburo.nl zijn eerste bijdrage over bier en botten. Sindsdien zijn er ongeveer eens per twee weken in totaal bijna 300 blogs van zijn hand gevolgd.
Het zijn verhalen met de meest uiteenlopende onderwerpen zoals bieren gebrouwen met gloeiende stenen of met johannesbrood, schitterende bierdiners, brouwersleed, het oogsten van hop, de hoogste kroegen van Afrika of Engeland en oude en nieuwe brouwerijen in Nederland en ver daarbuiten. Het bierblog van het Bierburo geeft zo een mooi inkijkje in de ontwikkeling van de bierrevolutie in het afgelopen decennium (http://bierista.nl/actueel/oudste-bierblog-van-nederland-bestaat-tien-jaar/). Het geeft mij een idee voor een nieuw item: bierblogarcheologie, waarbij ik oude blogberichten opzoek en vergelijk met nu. Er is in 10 jaar veel veranderd. De opzet is eigenlijk een beetje hetzelfde als toen ik de bieratlas van Michael Jackson doornam.

De eerste bijdrage ging over bier en botten, in relatie tot melk:

Zo’n glas melk is gezond en best lekker. Maar dan alleen bij het ontbijt als bier nog geen alternatief is. Er is eigenlijk maar één iemand waarvan ik gehoord heb dat hij bier dronk bij zijn ontbijt. Dat was prins Bernhard. Die man is er heel oud mee geworden en dat in goede gezondheid, dus wellicht zal iemand hem al eerder ingefluisterd hebben dat bier goed is voor zijn gestel.

Reuchlin wees op professor Jonathan Powell van de universiteit van Cambridge in Engeland die op een symposium over bier en gezondheid in Brussel baanbrekend onderzoek presenteerde dat mensen die met mate bier drinken minder last hebben van botontkalking, osteoporose met een moeilijk woord (www.bierburo.nl/Bierburo/Bierlog_2007/Artikelen/2006/7/14_Bier_en_botten.html).


In 2011 had Reuchlin er ook aandacht voor:

Hooggeleerde Mythbusters
dinsdag 20 september 2011 door Henri Reuchlin
Vandaag organiseerden de Europese brouwers in Brussel een boeiende bijeenkomst rond het thema “bier en gezondheid”.  Een hooggeleerde en langdurige bijeenkomst, waarin maar liefst vijf professoren en zes doctoren het woord voerden. De dag had de passende titel “van mythe tot wetenschap” meegekregen. Er kwamen nogal wat mythes aan bod en sommige professoren gedroegen zich als ware Mythbusters. Zo vertelde professor Arne Astrup uit Denemarken dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat voor de rol van bier bij het ontstaan van een bierbuik. Dat wil zeggen, als je je aan de regels van matige consumptie houdt. Er zijn heel veel onderzoeken die laten zien dat bier geen enkele invloed heeft; een paar dat je van bier juist slanker wordt (geldt met name voor vrouwen) en slechts enkele dat je van bier wel dikker wordt (dat geldt voor mannen).  
Professor Manuel J. Castillo van de universiteit van Granada in Spanje presenteerde zijn onderzoek dat je na het sporten net zo goed bier als water kan drinken. Ook hier was de bierconsumptie gemaximeerd tot twee blikjes per keer. Zo gek is het dus niet om na een potje voetbal aan het bier te gaan. Het smaakt een stuk beter dan water. ... Verrassend was de bijdrage van professor Jonathan Powell uit het Engelse Cambridge. Bier is goed voor je botten, zo betoogde hij. Bier is een belangrijke leverancier van silicium, dat van belang is voor de opbouw van gezonde botten. De alcohol in bier zorgt er daarnaast voor dat het botweefsel langzamer afbreekt. Met de toenemende vergrijzing is botontkalking een steeds groter maatschappelijk probleem. Een glaasje bier per dag kan een deel van de oplossing zijn.  (www.bierburo.nl/Bierburo/Bierlog_2011/
Artikelen/2011/9/20_Hooggeleerde_Mythbusters.html)

?? Bijzonder dat het 5 jaar na het eerste bericht over het onderzoek van Powell nog steeds verrassend is.

In 2013 had ik ook aandacht voor het werk van Powell (zie Bier is toch gezond). In tegenstelling tot het bericht op bierburo had ik een verwijzing naar http://sciencenordic.com/three-beers-day-keep-doctor-away. Al had ik dat bij mijn opsomming in 2014 ook verzaakt. Volgens mij was bij mij het blog van bierburo mij nog onbekend...

Professor Ramon Etruch of the university hospital in Barcelona argued that as much as three beers a day could be beneficial to men’s health.
However, Per Brændgaard, an MSc in human nutrition, is of a different opinion. He recently republished a report on the most significant aspects of the scientific literature about beer and health. The report (available in Danish only) gathers facts, advice and guidelines about beer consumption.
... According to British Professor Jonathan Powell, who researches the biochemical properties of minerals, the high concentration of silicon in beer helps prevent osteoporosis.
“Silicon promotes bone construction, which is essential to the body,” he said.
Furthermore, the alcohol found in beer seems to limit the natural occurrence of bone decay. This, in effect, doubles the beneficial effects that beer has on the bones are (http://sciencenordic.com/three-beers-day-keep-doctor-away).

Op http://beerandhealth.eu/wp-content/uploads/2016/07/brewers-of-europe-web-nl-spreads-def.pdf vind ik een Nederlandse publicatie over Bier en gezondheid op naam van Prof. Arne Astrup | Dr. Ramon Estruch | Dr. Henk Hendriks | Prof. Frans Kok, Prof. Ascensión Marcos | Dr. Vincenzo Solfrizzi | Dr. Corina-Aurelia Zugravu.

In dat rapport zit een verwijzing naar Tucker KL, Jugdaohsingh R, Powell JJ e.a. (2009). Effects of beer, wine, and liquor intakes on bone mineral density in older men and women. Am
J Clin Nutr, 89(4):1188-1196 (http://beerandhealth.eu/wp-content/uploads/2016/07/brewers-of-europe-web-nl-spreads-def.pdf).

Bier en de botten
De weinige onderzoeken die er zijn op dit gebied, suggereren dat met name het drinken van bier goed kan zijn voor de gezondheid van de botten. Een populatiestudie liet een toename van de BMD zien voor mannen en postmenopauzale vrouwen die twee glazen bier (ongeveer 700 ml) per dag dronken, waarbij de onderzoekers zowel naar de alcohol als naar het silicium in bier wezen. De rol van silicium kwam ook naar voren in een andere populatiestudie die het effect van matig bier drinken vergeleek met het drinken van niet-alcoholische dranken. Na correctie van de resultaten voor siliciuminname uit de voeding, nam de omvang van het effect op botdichtheid af voor bier; het
effect bleef gelijk voor andere alcoholische dranken (http://beerandhealth.eu/wp-content/uploads/2016/07/brewers-of-europe-web-nl-spreads-def.pdf).

Dus 10 jaar na dato staat het artikel van Henri Reuchlin nog steeds.

Overigens staat in het rapport ook slecht nieuws:

Alcoholconsumptie kan het risico op jicht verhogen. Een meta-analyse vond een toename van 16% in het relatieve risico op jicht bij consumptie van slechts 12,5 g per dag. Consumptie van 1–3 glazen per dag (12,6–37,4 g) veroorzaakte een toename van 56%  (http://beerandhealth.eu/wp-content/uploads/2016/07/brewers-of-europe-web-nl-spreads-def.pdf). De negatieve kant had ik ook al eens belicht (zie http://biervat.blogspot.nl/2016/03/bier-is-ongezond.html).

Uit het onderzoek van 2012 van Patrick Mullie en Peter Clarys blijkt bier net zo gezond als wijn (zie www.nu.nl/gezondheid/2965549/bier-net-zo-gezond-als-wijn.html). Te veel drinken is ongezond, dat weet iedereen. Maar wie zich aan de voorgeschreven hoeveelheid houdt, geniet juist voordelen, wordt wel eens beweerd. Wat is waar en wat is onzin? (www.newscientist.nl/blogs/hoe-gezond-is-bier-vier-ontnuchterende-feiten/) Er is kritiek op de onderzoeken, waarbij een J-kromme wordt waargenomen:

Evidence of health benefits from alcohol use has been reported for implausible types and numbers of health conditions in observational longitudinal studies. Fekjaer (2013) identified a long list of such conditions (including deafness, hip fractures, the common cold, cancers, birth complications, dementia, and liver cirrhosis) in which the classic J-shape curve was observed, with lower risk for low-volume drinkers compared with abstainers. In some cases—notably a reduced likelihood of alcoholic liver cirrhosis among low-volume drinkers (Rehm et al., 2010) and of developmental disorders of infants born of low-volume drinking mothers (Kelly et al., 2009)—a causal basis for such associations is highly unlikely. These findings raise the question as to whether a range of lifestyle and/or genetic confounding factors that favor “moderate drinkers” over abstainers are responsible.
Naimi et al. (2005) reported that 27 (90%) of 30 potential adverse confounders for coronary heart disease were more prevalent among abstainers than among moderate drinkers. Fillmore et al. (2006) classified prospective studies on alcohol and health according to their definition of “an abstainer” (i.e., the reference group that all classes of drinker are typically compared with in these studies). They reported that when studies explicitly excluded former and occasional drinkers from the abstainer reference group, there was limited evidence of protection from moderate alcohol consumption. The underlying theory was that as people age and become unwell, they are more likely to quit or substantially reduce their alcohol consumption, leading to an exaggeration of the already poor health profiles of abstainers (Kerr et al., 2002; Shaper et al., 1988).
Consistent with this view, Mäkelä et al. (2005) showed that reclassifying former drinkers as abstainers, thereby placing them in the reference group, markedly lowered the relative risk (RR) estimates for all active drinkers. Taking a more rigorous approach to the role of potential bias caused by former drinkers, Liang and Chikritzhs (2013) argued that former drinkers should be combined with current drinkers when drinking groups are compared with lifelong abstainers and that bias is not eliminated by merely separating former drinkers from abstainers (http://biervat.blogspot.nl/2016/03/bier-is-ongezond.html).

Dus toch een afsluiting met negatieve noot, mogelijk is bier niet absoluut gezond. Maar goed dat is melk ook niet...

Nou vooruit om niet al te negatief te eindigen, in 2014 was er wederom nieuws over bier en botten. Bierbrouwen levert als bijproduct bostel op. Die kan worden gevoerd als veevoder aan melkkoeien (die er weer melk van maken...), maar het kan ook worden bewerkt. Door een kort verhittingsproces vormt het een materiaal dat kan dienen als dragermateriaal voor het vormen van kunstbotten.

Door bostel kort te verhitten tot 700°C vormt het op natuurlijke wijze een structuur met daarin kleine poriën. De diameter van die poriën, tussen de 50 en 500 micrometer, is ongeveer gelijk aan de poriën die van nature voorkomen in botten. Botvormende cellen van muizen, genaamd osteoblastcellen, lijken het goed te doen op die kunstmatige botstructuur.
Of de bottransplantaten ook daadwerkelijk gebruikt kunnen worden voor mensen is nog niet onderzocht. De komende jaren moet volgens de onderzoekers uit klinische studies blijken of het materiaal toepassing kan vinden in de medische wereld.
Andere methoden voor de productie van bottransplantaten zijn al langer beschikbaar. Het nadeel daarvan is dat veel tijd, energie en dure materialen nodig zijn voor de productie van die botstructuur. Het goedkope bierafval is daarom mogelijk een duurzame oplossing, omdat het verwerken van deze grondstof tot een bottransplantaat een stuk minder energie kost en het niet op lijkt te raken zolang we bier blijven drinken (www.newscientist.nl/nieuws/botten-gemaakt-van-bier/).

Dus hoe dan ook, bier is goed voor je botten!