Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label Brouwerij de Eem. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Brouwerij de Eem. Alle posts tonen

dinsdag 27 juni 2023

Thank God It's Quipa Time!

TGIF : Thank God it's friday. die kennen we allemaal, net zoals SSDD, Same shit, different day, DILLEGAF of FUBAR. Nu is er TGIQT!

Gebrouwen bij: - Brouwerij Eembier (in 2022) Thank god it's quipa time! Is een prettige collaboration van X-brewing met Brouwerij Eembier. Dit bier is een royaal gehopte quadrupel en is vol van smaak. Geniet van de mooie bitterheid, aangevuld met aroma's van mango, tropisch fruit en peer. Beschrijving Alcoholpercentage 9.5% EBC 25 EBU  75 Grondstoffen  water, pilsmout, pale mout, rye, brown malt, hop (Nelson Sauvin, El Dorado, Mosaic), gist Gisting  bovengisting (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/bier/18319-stout)

Brouwerij Eembier Brouwerij Opgericht: 2006 Namen (2006-2016) Bierbrouwerij De Eem (2016-) Brouwerij Eembier Hoofdtype (2006-2017) Brouwerijhuurder (2017-) Brouwerij.... Naast Stadsbrouwerij De Drie Ringen herbergt Amersfoort sinds 18 mei 2006 een tweede brouwerij(huurder): Bierbrouwerij De Eem. Initiatiefnemers waren aanvankelijk Ruud van Moorst en Peter de Ruijter, twee vrienden die al decennia lang enthousiaste bierliefhebbers zijn. Ruud van Moorst (1963, Laren) begon in 1978 als verzamelaar van brouwerijartikelen (eerst flesjes en daarna etiketten) en is de auteur van het Nederlands Biernamen Logboek. Sinds 1998 zijn daar drie delen van verschenen. Daarnaast verzamelde hij alles van de voormalige Amersfoortse Bierbrouwerij Phoenix. Van Moorst begon zich in 1978 te interesseren voor bier. Bij zijn ouders in Laren bouwde hij al op 16-jarige leeftijd een kleine bar in zijn kamer. Na wat omzwervingen kwam Ruud in Amersfoort terecht. Daar ging hij wonen met zijn vriendin uit Soest. Lange tijd werkte hij in een supermarkt met de gedachte zelf een zaak te beginnen. Hij werd echter postbode en volgde een opleiding marketing. De twee kregen een dochter: Kim. Achttien jaar was Ruud postbode. In 2005 was er de zoveelste reorganisatie bij de post en Ruud en zijn vriend Peter de Ruijter besloten dat ze iets naast hun werk moesten beginnen. Dat werd een eigen bierbrouwerij. Ruud was een vaste bezoeker van Stadsbrouwerij De Drie Ringen. Jarenlang bezocht hij met enkele vrienden honderden brouwerijen in West-Europa. Van Moorst en De Ruijter bezochten zeer vele kleine bierbrouwerijen in de Benelux en proefden ontelbare bieren in alle variëteiten en smaken, voordat ze enkele jaren voor de oprichting van de brouwerij besloten om zelf bier te gaan brouwen. Na een stageperiode bij onder andere Brouwerij De Prael (Amsterdam) en bij de voormalige Maasland brouwerij (Oss), werd besloten om Bierbrouwerij de Eem op te richten. Sinds 18 mei 2006 staat brouwerij de Eem ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Amersfoort. Vanaf 2008 ging Ruud zich fulltime bezighouden met de brouwerij. Er werd één keer gebrouwen bij de voormalige Maasland Brouwerij in Oss. In de beginperiode werd echter voornamelijk gebruik gemaakt van de faciliteiten van Brouwerij De Prael alwaar in 2007 per maand 1.000 liter werd gebrouwen. Men was zoekende naar een geschikte locatie voor hun brouwerij met proeflokaal in de regio Amersfoort. De Eem brouwde alleen "schone" bieren, dat wil zeggen dat er geen toevoegingen worden gebruikt zoals kruiden en/of extracten. Op 16 september 2006 waren de eerste twee bieren - zonder dat daar veel ruchtbaarheid aan werd gegeven - te proeven op een klein festival in Wormerveer, namelijk Eem Blond en Eem Bitter. Dit festival was georganiseerd door biergenootschap Het Gouden Hoofd in samenwerking met Café Batavia. Op 16 februari 2007 vond de openingsplechtigheid plaats van Brouwerij De Eem. De opening werd verzorgd door Henk Westbroek, bekend geworden als zanger van Het Goede Doel. In 2007 werden de bieren voornamelijk afgezet in het Eemgebied. Hiernaast waren de bieren tevens verkrijgbaar bij enkele gespecialiseerde bierwinkels. en biercafés elders in het land. Vanaf 2009 ging Ruud van Moorst stoken. Onder de naam Stokerij De Kachel uit Amersfoort stookte hij bij Brouwerij Onder De Linden een 100% jonge graanjenever. Het werd afgevuld in 50cl flessen en bevat 35% alcohol. In juni 2009 stapte Peter de Ruyter wegens tijdgebrek uit de brouwerij. Vanaf 2010 werden de bieren landelijk verspreid via Multibier en werd op bescheiden schaal bier geëxporteerd naar Noord-Amerika. De vraag naar de bieren was in 2010 groot. Er werd daarom gebrouwen bij de bevriende (voormalige Nederlandse) Scheldebrouwerij in het Belgische Meer. Bij de Scheldebrouwerij werd er ongeveer 3.500 liter per batch gebrouwen, waardoor de brouwerij verder kan groeien. Opdrachtbieren en speciale bieren worden gebrouwen bij Brouwerij De Praght in Dronten. In 2009 werd er 100 hl gebrouwen. In 2008 was dit nog 65 hl. In 2011 werd zowel de website als de etikettenlijn volledig vernieuwd. Op de etiketten was vanaf dat moment een kronkellijn te zien die de loop van de Eem voorstelt. Op 25 mei 2012 werd bekend dat Bierbrouwerij De Eem vanaf begin 2013 haar bier gaat brouwen in de oude houtwerkplaats van de NS op de Wagenwerkplaats in Amersfoort. Naast een sociale brouwerij, waar mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt werken, wordt er een proeflokaal en buitenterras gerealiseerd. Om één en ander te bekostigen heeft Ruud van Moorst subsidie aangevraagd en geeft hij obligaties uit. De obligatiehouders krijgen privileges en speciaal gebrouwen obligatiebier. Men kon intekenen voor B- (250,00), A- (5.000,00) en AA-obligaties (25.000,00). In 2011 maakte Bierbrouwerij De Eem gebruik van de brouwfaciliteiten van Sallandse Landbier Brouwerij. Eind 2012 werd bekend dat de droom een eigen brouwerij te beginnen op de Wagenwerkplaats in Amersfoort uiteen spatte. De financiering kon niet rond worden gekregen. In 2015 werd er 1100 hl geproduceerd. In 2016 werd de naam gewijzigd van Bierbrouwerij De Eem naar Brouwerij Eembier. De familie Vos begint aan de Havenstraat in Elburg onder de noemer Aan de Gracht een brasserie, bierbrouwerij en kunstatelier. De brouwerij moet in februari 2017 operationeel zijn. De installatie is afkomstig uit Slowakije. Alle hobby's kwamen met dit project samen. Rosalie Vis met haar zorg voor verstandelijk beperkte mensen, moeder Vos met haar kunstatelier en Ruud van Moorst en Coenraad van Bommel (zwager van Rosalie en Gerrit-Jan) met de brouwerij. (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij/1067)

X-brewing
Brouwerij
Opgericht: 2018
Hoofdtype
(2018-2022) Brouwerijhuurder
(2022-) Brouwerij
...
Geschiedenis
'X-brewing: Meer smaak. Beers with an X'
Na vijf jaar intensief proefbrouwen in de keuken werd in augustus 2018 de stap gezet om het eerste bier op de markt te brengen als brouwerijhuurder.
De brouwerij schrijft op de website over X-brewing:
X-brewing staat voor bieren met smaak die de grens opzoeken en er regelmatig overheen gaan. Niet snel zul je horen dat onze bieren mooi uitgebalanceerd of allemansvriendjes zijn. Ongehinderd door geboden over bieren en stijlen brouwen wij over de top en uit balans. Dit wel met eerlijke produkten en zonder toevoeging van smaak- of kleurstoffen. X-brewing: Meer smaak. Beers with an X.
In 2021 werd een crowdfunding campagne gestart met als doel € 100.000,00 op te halen om een eigen brouwerij te kunnen beginnen aan de Blekerstraat op Bedrijventerrein 't Heen in Katwijk. Er werd uiteindelijk een bedrag opgehaald van € 112.250,00. Er werd in China een brouwinstallatie besteld met een capaciteit van 1.000 liter per brouwsel.
Op 1 september 2021 krijgen ze de sleutel van het nieuwe pand. Op 20 april 2022 wordt de brouwinstallatie geplaatst. Op 1 september 2022 wordt de brouwerij officieel geopend. De eerste productiedatum is 20 oktober 2022. (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij/2062-x-brewing)

Altijd mooi zo een samenwerking, of collab genoemd in het vakjargon. Het donker-amber-kleurige bier geurt heerlijk. Het smaakt ook smaakvol, met een lekkere prikkeling. Het heeft weinig bitterheid en koolzuurprikkeling. Het is moutig en gistig en de hop smaakt apart. Fijn dat de ingrediëntendeclaratie aangeeft welke hoppen en mouten zijn gebruikt Een lekker bier!

maandag 9 mei 2022

Elburg

Elburg ... is een Hanzestad in Nederland. Het is gelegen aan het Veluwemeer en het Drontermeer in de provincie Gelderland, en is de hoofdplaats van de gemeente Elburg. De stad Elburg is vooral bekend vanwege haar middeleeuwse vesting met een nagenoeg volledig recht stratenplan. In 2021 telde de plaats Elburg 12.275 inwoners.[1] De oostelijke nieuwbouw van de stad en het dorp Oostendorp zijn aan elkaar vastgegroeid, net als de buurtschap Nieuwstad met de woonwijk Molendorp. ... Elburg werd eind 14e eeuw niet alleen verplaatst, maar ook maakte men er een vesting van met grachten, muren en een aantal verdedigingstorens. Het stratenpatroon van Elburg dateert grotendeels uit de 14e eeuw. Vanwege de ontwikkelingen in de oorlogsvoering werd aan het eind van de 16e eeuw buiten de toenmalige gracht een tweede verdedigingswal en gracht gegraven. De Vischpoort nabij de haven was onder de naam Visscherstoren oorspronkelijk als gesloten verdedigingswerk gebouwd, maar werd in 1592 omgebouwd tot een open poorttoren. In 1992 werden er opnieuw poortdeuren in aangebracht.... Elburgers worden ook wel 'Botbekkers' genoemd. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Elburg_(stad))

Een opmerkelijk feit is dat het historische centrum van Elburg niet de plek is waar het stadje ooit ontstaan is. Ooit was Elburg een lintdorp, die bestond uit één lange straat. In 1392 gaf de toenmalige hertog van Gelre opdracht om Elburg te verplaatsen. Dat moment werd meteen aangegrepen om er een vesting van te maken. (https://www.mooistedorpjes.nl/nederland/gelderland/elburg/)

Elburg is een beroemd vissersstadje in de provincie Gelderland. Het stadje is opvallend recht, met rechte straten en een rechte stadsmuur. De historische kern is slechts 250 bij 350 meter groot. Elburg wordt gezien als een van de best bewaarde Hanzesteden in Nederland. ... Als je hier door de straten loopt zie je het verleden nog. Er hangen visnetten en veel andere visserij artikelen. De oude vissershuisjes zijn hier goed bewaard gebleven. Net als de statige panden. Het stadje wordt omringd door grachten, al zijn deze gedeeltelijk gedempt. Ook een deel van de oude stadsmuur zie je er. En diverse wallen. In het centrum vind je talloze restaurants en cafeetjes. Hier kun je lekker uit eten en wat drinken. En dat alles zonder verkeer, want Elburg is autoluw. ... Elburg is een Hanzestad, wat inhoudt dat het onderdeel uitmaakte van een samenwerkingsverband met Duitse steden. Deze lagen veelal rond de Oostzee en aan de Noordzee. De samenwerking leverde van de 13e tot en met de 18e eeuw veel handel op. Waardoor het stadje floreerde. Iets wat nu nog te zien is aan de vele monumenten en historische gebouwen. Een stadswandeling door de stad is heerlijk. Dit zijn de mooiste bezienswaardigheden van Elburg.... De Vischpoort in Elburg is een fraaie stadspoort die je vanzelf ziet als je via de haven komt binnen lopen. Hij stamt uit de 15e eeuw. Het was vroeger een dichte verdedigingstoren, maar in 1592 werden de vestingwerken uitgebreid. En kreeg de poort een doorgang. Als je hier loopt, zie je dat de toren nog aan beide kanten de oude stadsmuur heeft. Dit is de enige nog overgebleven toegangspoort van het stadje. ... Het Gruithuis werd rond 1400 gebouwd om gruit te verhandelen. Gruit waren ingrediënten voor bier, zoals gagel en hop. In dit huis werden kruiden verhandeld, maar ook bier gebrouwen. Later werd het vooral gebruikt als stadsboerderij. Het dak van het huis heeft talloze gewelven, dus het is eenvoudig te herkennen.... Het Arent thoe Boecophuis valt op door de zuilen met balkon. Dit stadskasteel is waarschijnlijk het oudste huis in de stad. Hij behoorde toe aan rentmeester Arent thoe Boecop, die in 1393 besloot de stad te verplaatsen. De oude stad had teveel last van overstromingen. En als dank kreeg hij dit huis. (https://www.droomplekken.nl/nederland/elburg/)


Bier en Elburg zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo dateren de notulen van het bakkers- en brouwersgilde al van 1400. De brouwerijen waren toen gevestigd in verbouwde woonhuizen. Het gilde zorgde en zag er op toe dat de kwaliteit van het toenmalige bier voldeed aan de door hen gestelde eisen. Dit had vooral te maken met het slechte water kwaliteit in die tijd. Het bier zelf was ook niet het bier wat wij nu kennen, maar bestond voor namelijk uit gerst en gruit*. Het alcoholpercentage kwam dan vaak ook niet hoger dan 2 á 3 %.(https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/gelderland/elburg/witte-paard-het)


Bierbrouwerij het Witte Paard vindt zijn oorsprong in de zeventiende eeuw en één van de grootste in zijn soort op de Veluwe. Helaas is het exacte jaartal van stichting niet bekend.
De brouwerij was gelegen in het Zuiderkwartier van de stad, kadasternummer 365, wat thans overeenkomt met de bebouwing tussen de Beekstraat en de Bloemsteeg (Trendpark). De grootte van de brouwerij blijkt uit een openbare veiling op 13 juni 1869 in logement De Haas waar de volledige inventaris van de brouwerij notarieel werd vastgelegd (klik hier voor het overzicht). Zo bleek de oppervlakte van de brouwerij twee roeden en 50 ellen (250 m2.) .... Vanaf 1829 tot 1839 was de heer Adrianus Gelderman de eigenaar, die later in Harderwijk een brouwerij exploiteerde. In 1839 kwam er een nieuwe brouwmeester in de persoon van Egbert van der Maaten. Hij was ook nog eens letterkundige. Zijn werk werd gepubliceerd in het Leeskabinet. Ook zou hij als een van de eersten in Nederland Beijersch bier brouwen. Dit dankzij zijn broer die afgestuurd was aan universiteit van Wageningen in stoom en koeltechnieken Het Beijersch bier was op dat moment voornamelijk in Duitsland verkrijgbaar, omdat men daar al vooruit liep op de koeltechnieken.... De methode van koeling tot die tijd het gebruik van ijsblokken die werden overgevaren van de noordelijkste delen van Noorwegen. Vooral in de zomerperiode zorgde dat voor veel problemen doordat het ijs al gesmolten was voor het afgeleverd kon worden. Ook het smelten van de ijsblokken in de koelruimtes van de brouwerij zelf door middel van de Braynard techniek zorgde voor veel bierverlies. Het smeltende ijs werd daarbij op de vaten gelegd wat verrotting van het hout veroorzaakte. Dankzij de opkomst van koeltechnieken in de negentiende eeuw werd het mogelijk om het bier op de juiste temperatuur te koelen (lageren). ... Het verval zette in door de toenemende concurrentie van de stoombierbrouwerijen zoals Heineken, Amstel en Oranjeboom. In 1899 besloot Wijnand en zijn vrouw te verhuizen naar Soest. Hun zoon Lambert bleef in Elburg wonen, waar hij tot zijn overlijden in 1905 bierverkoper was.(https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/gelderland/elburg/witte-paard-het)


Brouwerij Eembier is een bierbrouwerij uit Elburg (Nederland) die is opgericht in 2006. Deze brouwerij heeft 5 bieren in het assortiment.... Brouwerij Eembier is een bierbrouwerij uit Elburg. Sinds juni 2018 is er een brouwerij mét proeflokaal gerealiseerd in Elburg, daarvoor was Ruud actief als huurbrouwer vanuit Amersfoort. 
Ruud van Moorst is eigenaar van Eembier en hij brouwde sinds 2006 als huurbrouwer onder de naam Bierbrouwerij de Eem.
De naam werd in 2016 gewijzigd naar Brouwerij Eembier. Rond diezelfde tijd begon de ondernemende familie Vos in Elburg een brasserie, brouwerij en kunstatelier met de naam 'Aan de Gracht'. Brouwerij Eembier is er sinds 2018 gevestigd. 
De brouwerij in Elburg werd op 28 juni 2018 officieel geopend. Er staat een brouwhuis van 20 hectoliter van PSS uit Slowakije. Aangevuld met 9 CCT gist- en lagertanks. (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/gelderland/elburg/eembier)

Al onze bieren zijn gebrouwen met louter natuurlijke grondstoffen, zoals water, mout, hop en gist. Alle Eembieren kenmerken zich door hun volle en uitgebalanceerde smaak. Of je nu zin hebt in een fris blond bier of juist in een dikke stout, met ons brede assortiment brouwen wij sinds 2006 voor ieder wat wils. Daarbij doen wij nooit een concessie aan de smaak. (https://www.eembiershop.nl/onze-bieren)

Ze brouwen onder andere:

Eem Jolig is een fris bovengistend blond bier. Enkel gebrouwen van water, mout, hop en gist. Alcohol: 6,2% Mout: Pilsmout, Kleurmout, Munchener mout Hop: Hallertau perle, Citra, Cascade (https://www.eembiershop.nl/onze-bieren)

Eem Stadig is een donker bovengistend abdijbier.
Enkel gebrouwen van water, mout, hop en gist.
Alcohol: 7%
Mout: Pilsmout, Munchener mout, Cara 120 en 150
Hop: Northern brewer, Cascade, Hallertau mittelfrüh (https://www.eembiershop.nl/onze-bieren)

Eem Tierig is een hoppig blond bier met tonen van grapefruit.
Enkel gebrouwen van water, mout, hop en gist.
Alcohol: 6,7%
Mout: Pilsmout, Munchener mout, Cara 50
Hop: Centennial, Safir (https://www.eembiershop.nl/onze-bieren)

Eem Potig
Eem Potig is een volle romige stout.
Enkel gebrouwen van water, mout, hop en gist.
Alcohol: 7,5%
Mout: Pilsmout, Cara munich II, Carafa I, Roostmalt
Hop: Northern brewer, Challenger (https://www.eembiershop.nl/onze-bieren)

In het pand aan de Havenstraat 5/5A in Elburg wordt in 2018 een brouwerij gevestigd die wordt uitgebaat door Brouwerij Eembier. Oorspronkelijk zou de brouwerij al in 2017 klaar zijn, maar in februari 2018 werden de vloeren pas gestort.
Bierbrouwerij De Eem brouwt jaarlijks een hoeveelheid (~400 hl) bier voor Stadsbrouwerij Vos.
Het eerste bier van de Stadsbrouwerij Vos, Ondeugende Gappie, werd al op de markt gebracht in 2016. Ook dat bier werd al gebrouwen door De Eem. (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij?brouwerij_id=1480)

Aan de Havenstraat 5 in Elburg, of nou ja daar ergens in de buurt gingen we op een terrasje zitten voor een kroketfeestje en een Ondeugende Gappie. Het blonde bier in een glas, zoals Brugse zot, maar met het logo van stadsbrouwerij Vos. Het bier heeft een smaakvolle zoete kruidige afdronk. 

Ondeugende Gappie Tripel (8% alc.) Dit bier is gebaseerd op de ondeugende Gappie Vos, vroegere uitbater van meerdere horecagelegenheden in Elburg. Het is op vele plaatsen gebrouwen maar heeft nu eindelijk zijn thuis gevonden in de stadsbrouwerij. Dit is een fruitig bier dat naast de moutige geur ook tonen van citrus heeft. Het bier heeft volle mouttonen die worden aangevuld met een lekkere bittere smaak maar ook een beetje zoetigheid die het geheel in balans brengt. De afdronk is zacht bitter en blijft lekker hangen. Hoppen Perle Centenial Cascade Mout Pils Munich Cara  (https://www.stadsbrouwerijvos.nl/bieren/gappie/)

Stadsbrouwerij Vos is een bierbrouwerij uit Elburg (Nederland) die is opgericht in 2017. ... Stadsbrouwerij Vos is in 2017 geboren uit passie voor bier en alles wat daar mee te maken heeft.... Stadsbrouwerij Vos is gevestigd in Elburg en deze plaats heeft een rijk verleden als het om bier gaat. Stadsbrouwerij Het Witte Paard, dat hier tot begin 19e eeuw gevestigd zat, was in de wijde omgeving verkrijgbaar en alom gerespecteerd om de constant kwaliteit en smaak. Vandaag de dag komt deze oude ambacht weer terug in deze vestingstad. Hop rules Een mooie 20 HL rvs installatie, afkomstig uit Slowakije, met 9 CCT tanks voor de vergisting en lagering. Ook is er een eigen afvullijn voor flesbier en een aparte vulmachine voor het fustbier. Door alles in eigen brouwerij te doen kunnen we erop toezien dat de kwaliteit zo hoog mogelijk is en er vele goede bieren van de etiketteerband afrollen. We maken hoofdzakelijk bovengistend speciaal bier met veel hop, want hop rules!!!. (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/gelderland/elburg/vos)

Rvs gistingsvat Rvs cilindrisch conische tanks (cct) zijn tanks met conische bodem die worden gebruikt in het vergistingsproces van bier. In deze speciale bodem kan de gist zich aan het einde van de gisting bezinken en eenvoudig van het jonge bier gescheiden worden voor een schone fasecheiding bij het oogsten van de gist. (https://gpi-tanks.com/nl/rvs-tanks/biertank-vergistingsvat/)

Ze brouwen onder andere:

Stoute Vos 9.5% Alcohol... 300 EBC 45 EBU (https://www.stadsbrouwerijvos.nl/bieren/stoute-vos/)

VISCHPOORTER CHOCOLATE PORTER 6.5% Alcohol ... 120 EBC 30... Deze Poorter is een bier in Engelse stijl, waar de gebrande mouten een hoofdrol in spelen. We hebben dit bier met 5 moutsoorten en 3 hoppen gebrouwen. In de geur komen tonen van koffie, chocolade en salmiak naar voren. De smaak begint zacht zoet en wordt daarna aangevuld met de gebrande koffie/chocolade smaak en die van Engels laurierdrop. De afdronk is vol met een salmiak toon en een zachte bitter. EBU(https://www.stadsbrouwerijvos.nl/bieren/vischpoorter/)

HOUTEN VOS BARREL AGED SERIE GERIJPT OP SHIRAZ EN VIOGNIER VATEN 10% Alcohol Een uniek bier van Stadsbrouwerij Vos! Deze limited edition moet je geproefd hebben als je een echte bierliefhebber bent. Wij hebben onze Don Aart ruim een jaar op eikenhouten Laurent & Miquel vaten laten rijpen. Het resultaat: de ‘Houten Vos’! In deze editie zijn de smaken van de Shiraz en Viogner vaten perfect in balans met de Don Aart. De tannines van het hout zorgen voor een diep uitgesproken smaak, in combinatie met tonen van rood fruit uit de wijn. Een special bier voor zowel bier- als wijnliefhebbers. Geniet van ons eerste Barrel Aged Vosbier. (https://www.stadsbrouwerijvos.nl/bieren/houten-vos/)