Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label IJsbok. Alle posts tonen
Posts tonen met het label IJsbok. Alle posts tonen

maandag 19 februari 2024

Gulpener 2023 IJsbock (10,3%)

Gulpener 2023 IJsbock is een 'Ontens krachtige vries-gedestilleerde tarwe dubbelbock' van de vrij brouwer Gulpener anno 1825. Het alcoholgehalte is 10,3% en het is volgens het etiket oneindig houdbaar. Maar... als ik dat zou doen kan ik het niet proeven? Wat is het nut van bewaarbier? Ik heb het een paar keer geprobeerd en merk toch dat ik de smaak van zulke verouderde bieren niet kan waarderen. In de geur en smaak herken ik chocolade en kersen en een kruidigheid.  

Het zwarte bier met bruin schuim, heeft een rode gloed. 

IJsbock (2023) Vintage of Gulpener IJsbock Gulpener Bierbrouwerij Bock - Eisbock ... Bij het opentrekken komt meteen die typische ijsbockgeur je tegemoet. Zoet, kruidig. Qua smaak ook een prima ijsbock. Nog lang geen Schneider Weisse, maar zeker goed te doen! (https://untappd.com/b/gulpener-bierbrouwerij-ijsbock-2023/5466885)

De Gulpener IJsbock is ontstaan uit de Tarwe Dubbelbock, waarop een bijzondere brouwtechniek is toegepast. Een techniek, dat vries-destillatie wordt genoemd. Het bier wordt na vergisting gekoeld tot -20 °C. Vervolgens wordt het water gescheiden van het concentraat. Het resultaat? Een intens bier met een zeer volle smaak en een krachtig alcoholpercentage van 10,3%. In 2016 won het nog zilver bij de Brussels Beer Challenge. Reden genoeg dus om in deze koude wintermaand de Gulpener IJsbock eens open te trekken en te reviewen. (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/gulpener-ijsbock-review/)

Gulpener IJsbock: IJsbock dankt zijn naam aan de unieke brouwtechniek waarbij het bier wordt gekoeld tot -20 graden Celsius. Dit resulteert in een krachtig bier met een verrassend volle smaak. (https://twentschefoodhal.nl/bokbierweekend-2023-10-heerlijke-bokbieren-op-de-tap/)

Gulpener IJsbock is ontstaan uit de Tarwe Dubbelbock. Deze bock is bevroren. Bij het ontdooien is het water gescheiden van het concentraat. Het concentraat is de uiteindelijke IJsbock. Vandaar dat dit bier zo vol en krachtig smaakt met aroma's van karamel. (https://www.bierista.nl/gulpener-ijsbock)

Gulpener IJsbock dankt zijn naam aan de brouwtechniek waarbij het brouwsel, na vergisting, wordt gekoeld tot -20 graden Celsius. Hierdoor bevriest een deel van het water en worden de alcohol en aromacomponenten geconcentreerd. Met als resultaat een intens krachtig bier met een verrassend volle smaakbeleving. Deze techniek wordt ook wel vries-destillatie genoemd. Hoe langer je dit bier bewaart, hoe meer de smaak zich zal ontwikkelen. Dit bier is dan ook oneindig houdbaar! (https://www.gulpener.nl/onze-bieren/ijsbock/)

Als onafhankelijke familiebrouwerij genieten we al sinds 1825 van onze vrijheid. De vrijheid om onze eigen koers te varen en alleen te doen wat goed voelt. De vrijheid om de smaak van bier niet af te vlakken, maar te verrijken en continu te zoeken naar vernieuwende smaken. Die vrijheid ervaren wij al 8 generaties en dat proef je terug in onze 16 speciaalbieren. (https://www.gulpener.nl/over-ons/)

nze IJsbock dankt zijn naam aan de brouwtechniek waarbij het brouwsel, na vergisting, wordt gekoeld tot -20 graden Celsius. Hierdoor bevriest een deel van het water en worden de alcohol en aroma componenten geconcentreerd. Met als resultaat een intens krachtig bier met een verrassend volle smaakbeleving. Deze techniek wordt ook wel vries-destillatie genoemd. Benieuwd hoe je zelf IJsbock kunt maken? Jan-Paul legt het graag aan je uit (https://www.gulpener.nl/maak-je-eigen-ijsbock/)

Het bier heeft volgens mij meegedaan met een bierproefwedstrijd gezien http://www.lekkerstebockbier.nl/ en http://www.lekkerstebockbier.nl/Deelnemende-Bockbieren-2023/ al staat er Gulpener Bierbrouwerij BV Ijsbock 10,2%. 

Ach wat maakt 0,1% uit?

Hoe smaakt het?

ZICHT/KLEUR Rood/bruin. GEUR Kersen en laurier. SMAAK Een combinatie van bitter en een zoetje. AFDRONK Mooi rond en uitgebalanceerd. (https://www.mitra.nl/product/gulpener-ijsbock-30cl)

Kersen herkende ik ja, maar laurier? Die smaak zou ik zo niet kunnen herkennen. 

Zicht Donkerbruin en met een solide, licht caramel-kleurige schuimkraag welke goed blijft staan. Fijne pareling. ... Neus Geur van karamel en zoet fruit met een kleine kruidigheid op de achtergrond. Na het bier iets meer opwarmt komt er een beetje een zuurtje bij. ... Smaak Verrassend verfrissend. Zoet, zuur en bitter komen goed samen in de mond en het zure blijft wat langer aanwezig. Na elke slok blijft er een vol en warm gevoel hangen in de keel. (https://www.bierista.nl/gulpener-ijsbock)

Ja dat heb ik ook, dat na een slok je er nog lang een ervaring van hebt in je keel. Dat bevalt goed. Soms heb je een bier dat snel doorgaat en de afdronk snel verdwijnt. Dit bier blijft op een of andere manier hangen qua beleving. Het mondgevoel en smaak zijn niet afstotend of zwaar. Het is een prettig bier dat je tijdens het drinken bezig houdt.  

Dat het bier geconcentreerd is, is goed terug te ruiken. Er zijn sterke tonen van karamel, kruiden en gedroogd fruit te bespeuren, net als een walm van alcohol. Heerlijk.... De bijzondere brouwtechniek, die ze bij Gulpener hebben toegepast om dit bier te brouwen, werpt duidelijk zijn vruchten af. Het is een krachtig bier, met een zeer rijke smaak. Je proeft de karamel, gedroogd fruit en kruiden goed terug in het bier. De afdronk is smaakvol en heeft de warmte van alcohol. Het bier is inderdaad zeer intens.... Door vries-destillatie ontstaat een geconcentreerd en rijk bier. Daar is niets over gelogen. De Gulpener IJsbock is een zeer rijk bier en levert weer een bijzondere bier ervaring op. (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/gulpener-ijsbock-review/)

Intens zou ik het bier niet noemen eigenlijk. Het is rustig bier, maar zeker niet mat. De smaak en mondgevoel zijn met de gedachte op de brouwtechniek te verklaren. al dat zinloze water is eruit. Zodat de smaak en alcohol overblijven. Op zich wel een aanrader. 

dinsdag 28 november 2023

SNAB IJsbok (9%) vs SNAB IJsbok Hout (9%)

IJsbok is een Nederlands bier van hoge gisting. Het bier wordt gebrouwen in opdracht van de Stichting Noord-Hollandse Alternatieve Bierbrouwers (SNAB) te Purmerend in De Proefbrouwerij te Hijfte, België. Het is een roodbruin bier met een alcoholpercentage van 9% (16,9° Plato). Ezelenbok is het basisbier van IJsbok, waarbij door de “vriesmethode” het alcoholpercentage verhoogd wordt. (https://nl.wikipedia.org/wiki/IJsbok)

Ezelenbok is een stevig en nadrukkelijk gehopte Dubbelbock. Einbecker Ur-Bock, sinds 1378, ligt aan de oorsprong van dit succesvolle SNAB bier. Ooit begonnen als ‘brood voor monniken’ en nu uitgegroeid tot een bokkige, maar zeer gewaardeerde Ezel die zich graag Dubbel stoot aan dezelfde steen. INGREDIËNTEN: WATER, MÜNCHENER-, CARAMEL-, PILS- EN CHOCOLADEMOUT, HALLERTAUER HERSBRUCKER HOP EN BOVENGIST. BEVAT GLUTEN. AROMA: MOUT, KARAMEL, IETS HOPPIG. HOOFDSMAAK: MOUT, HOPPIG, BITTERIG. MONDGEVOEL: VOL. GISTING: BOVENGISTEND, NIET GEPASTEURISEERD EN NAGISTING OP DE FLES. ALC. 7,5 % VOL. / STAMWORT: 16,9° PLATO KLEUR: ~90 EBC. / BITTERHEID: ~32 EBU (https://snab.beer/)

Gister heb ik het al over mijn ervaring met de IJsbok van SNAB gehad. Deze keer een vergelijking met een opgelegde versie. 

Nogmaals de IJsbok:

IJsbok

Inspiratiebron voor dit unieke bier is het Nova Zembla reisverslag ‘Om de Noord’ van Gerrit de Veer uit 1597. Het verslag beschrijft hoe de scheepsbemanning tot eigen verbazing ontdekt dat diep in een bevroren biervat een vloeistof was achtergebleven die uitstekend smaakte en waarbij alle kracht nog in het laatste restje vloeibaar bier zat. SNAB bootst met haar ‘EZELENBOK’ dit proces na om ‘IJSBOK’ te verkrijgen. INGREDIËNTEN: WATER, MÜNCHENER-, CARAMEL-, PILS- EN CHOCOLADEMOUT, HALLERTAUER HERS-BRUCKER HOP EN BOVENGIST. BEVAT GLUTEN. AROMA: KARAMELMOUT, FRUITIG. HOOFDSMAAK: MOUT, KARAMEL, BITTERIG. MONDGEVOEL: ZEER VOL, ALCOHOL WARMEND. GISTING: BOVENGISTEND, NIET GEPASTEURISEERD EN NAGISTING OP DE FLES. ALC. 9,0 % VOL. / STAMWORT: 16,9° PLATO KLEUR: ~100 EBC. / BITTERHEID: ~32 EBU. (https://snab.beer/)

Dit donkere bier met lichtbruin, zeg maar gebroken wit,  schuim heeft een zoete geur en zoete nasmaak. In de afdronk bemerk ik een licht bittertje. Het donkere bier heeft een rode tint. Het bier tintelt in de mond, terwijl ik op zoek ben naar een smaakomschrijving. Rozijnen? Koffie? Chocolade? Geen idee. Geen IPA, en ook geen blond bier of Oost Europese pils. Er is geen hopbitterheid die de boventoon voert. Het bier is moutig, laten we het daar op houden. Karamel dat past op zich wel bij de omschrijving.


Dan de IJsbok Hout:

IJsbok Hout

SNAB laat zich voor haar IJsbok inspireren door het reisverslag 'Om de Noord' van Gerrit de Veer uit 1597. Hij beschrijft hoe de scheepsbemanning tot eigen verbazing ontdekt dat diep in een bevroren bierfust vloeistof is achtergebleven die uitstekend smaakt en waarbij 'alle kracht in het kleine beetje nog vloeibare bier zit'. SNAB bootst met haar Ezelenbok dit proces na om IJsbok te verkrijgen. IJsbok Hout brengt Nova Zembla nog meer nabij. Lagering met Amerikaans Eiken zorgt voor een licht gebrand karakter en toetsen van karamel en vanille. INGREDIËNTEN: WATER, PILS-, MÜNCHENER-, KRISTAL- EN CHOCOLADEMOUT, HALLERTAU HERSBRÜCKER HOP EN BOVENGIST. AROMA: KARAMELMOUT, FRUITIG, VANILLE. HOOFDSMAAK: MOUT, KARAMEL, BITTERIG. MONDGEVOEL: ZEER VOL, ALCOHOL WARMEND. GISTING: BOVENGISTEND, NIET GEPASTEURISEERD EN NAGISTING OP DE FLES. ALC. 9,0 % VOL. / STAMWORT: 16,9° PLATO KLEUR: ~100 EBC. / BITTERHEID: ~32 EBU (https://snab.beer/)

 Dit bier ziet er even donker uit dan de niet gelagerde versie. Het tintelt minder. En proeft ouder. Dit is oud bier. Het doet me denken aan mijn La Chouffe-experiemt waarbij ik La Chouffe, maar volgens mij ook La Trappe en Rochefort 10 had weggezet. Dat smaakte ookzo. Ik ben daar niet zo weg van. Je moet er veel geduld voor hebben en vervolgens smakat het bier naar koude thee. Voor mij is de hop-bitterheid de reden om bier te drinken. Dat en het verrassingselement. Maar goed dit is geen blog over mijn smaakbeleving, maar en bierblog. 

De Houtversie van de IJsbock prikkelt en tintelt minder, veel minder dan de IJsbok. De karamelkleur en -smaak zijn hetzelfde. Ik mis een houtsnipperbeleving. Als smaakomschrijving klopt het om 'karamel en vanille' te zeggen. 

Als ik deze twee tegen elkaar moet afzetten dan vind ik de IJSbok lekkerder. Ik had van een barrelaged bier met 'licht gebrand karakter' meer pit verwacht. Het kan zijn dat ik te lang heb gewacht, waardoor mijn verwachtingen te hoog werden. Met 9% is dit bier dat je niet lichtzinnig 'even' doordrinkt.  

 

maandag 27 november 2023

SNAB IJs Bok Hout 9%

Stichting Noord-Hollandse Alternatieve Bierbrouwers (SNAB) is een Nederlandse brouwerijhuurder te Purmerend in de provincie Noord-Holland. Geschiedenis SNAB werd opgericht op 24 januari 1991 met als doel het promoten van de Nederlandse biercultuur en in het bijzonder het promoten van alternatieve bieren. Onder alternatieve bieren verstaat men bieren die met andere grondstoffen bereid worden of volgens andere methodes worden gebrouwen. SNAB heeft zich ook tot doel gesteld onbekende bieren op de Nederlandse markt te (her)introduceren. De ontwikkeling van de bieren vindt plaats in hun eigen micro-brouwinstallatie en worden vervolgens onder licentie gebrouwen bij De Proefbrouwerij te Hijfte, België. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Noord-Hollandse_Alternatieve_Bierbrouwers)

SNAB Bierbrouwers is opgericht op 24 januari 1991. Onze missie is 'het promoten van de biercultuur in het algemeen en van alternatieve bieren in het bijzonder'. Onder alternatieve bieren verstaan wij bieren die met traditionele en nieuwe grondstoffen en methodes worden gebrouwen. Wij laten ons inspireren door zowel de Oude en Nieuwe Wereld. Wij volgen steeds onze eigen weg, onafhankelijk van marktverwachtingen. Dit resulteert in een markant palet SNAB bieren voor beginnende en gevorderde biergenieters, zowel national en international... SNAB STAAT VOOR: Cultuur De (her)introductie van oude biersoorten die verloren zijn gegaan of ooit of nooit eerder in Nederland zijn gebrouwen. Creativiteit Door gebruik te maken van natuurlijke, niet-conventionele grondstoffen, gaat SNAB een grensverleggende uitdaging aan. Ook klassieke bieren worden tot alternatieve bieren ontwikkeld door eigen interpretatie van traditionele receptuur. Karakter Het brouwen van bieren met een eigen, herkenbare smaak. Avontuur en smaaksensatie krijgen de nadruk. Brouwerij De ontwikkeling van de SNAB bieren vindt plaats in onze pilot-brouw installatie. Vervolgens worden de bieren onder SNAB licentie gebrouwen bij de “Proef” brouwerij te Lochristi, België. (https://snab.beer/nl/over-snab)

2019Ezelenbok2e prijs - Beste Bockbier van Nederland, Dubbelbock

2018IJsbok1e prijs - Beste Bockbier van Nederland, Dubbelbock

Ezelenbok2e prijs - Beste Bockbier van Nederland, Dubbelbock

IJsbok Hout2e prijs - Beste Bockbier van Nederland, Special Bock

MaelstrømSilver Medal - Dutch Beer Challenge, Barley Wine

2017IJsbokSilver Medal - Brussels Beer Challenge, German-Style Eisbock

Koning HoningCertificate of Excellence - Brussels Beer Challenge, Flavoured Beer: Honey Beer

IJsbok2de - Lekkerste Bockbier van Nederland, zwaar bockbier

(https://snab.beer/nl/over-snab)

SNAB staat bekend om de sterke bieren. De SNAB IJs Bok Hout vind ik dan ook zeker de moeite waard om mee te nemen om te proberen. Het roodbruine -haast zwarte- bier geeft weinig schuim. Ook de smaak, waarin ik ijs-, rook- en houtaroma's verwacht blijkt weinig verheffend te zijn. Het is een rustig mild bier dat ingetoomd of ingeslapen overkomt. Het is zwaar, maar mist karakter. Dat is het nadeel van hoge verwachtingen. Die geven een hoge kans op teleurstelling, doordat de lat steeds hoger komt te liggen. Het is alsof je een keer iets voor de eerste keer probeerde en het zo ontzettend geweldig vond dat je later nog eens ervoor gaat. Of als je vakantiebier koopt voor thuis na de vakantie. Op de een of andere manier is die keer daarna de smaaksensatie toch minder. Dit doet daar aan denken. Ik had hoge verwachtingen en dit bier lost die belofte niet in helaas.   Het bier is gebotteld 2 jaar voor 04/07/24

Wat zeggen anderen hierover?

SNAB IJsbok is geïnspireerd op het verhaal van Nova Zembla. De basis van het bier is de SNAB Ezelenbok. Hier werd door bevriezing een concentraat van gemaakt, dat ook nog eens houtlagering heeft meegekregen. De lagering met Amerikaans Eiken zorgt voor een licht gebrand karakter en toetsen van karamel en vanille. Hoeveel smaak in één bier kun je aan ... (https://www.bierista.nl/snab-ijsbok-hout)

Van hun Ezelenbok heeft Snab een eisbock gemaakt die gerijpt heeft op Amerikaans eiken. Dit geeft mooie vanille tonen in het bier, maar ook karamel vind je in dit volmondige bier. (https://www.misterhop.com/products/snab-ijsbok-hout)

Smaak Zoet, fruitig, en een prettige houtsmaak... Zicht Heel donkerbruin biertje met een stevige, cremkleurige schuimkraag. Die ook nog mooi blijft zitten op het biertje. Extra punten!... Smaak Lekker zoet en vol van smaak. Bitter in de afdronk...."Heerlijk bier voor de koudere natte herfstdagen, zodat je lekker wordt opgewarmd."...Smaak Lekker smaakt van karamel, mout, een beetje fruitig en een licht bittertje. De afdronk is lekker vol en alcoholvelrwamend. Spijssuggestie Een lekkere smeuige brownie.... "In de geur is het hout goed te ruiken, daarnaast ook dennenappel, hopjes & vers gebakken oerbrood. Ondanks de te verwachtte complexiteit komt het bier heel rustig over en zeer fijn om te drinken in zijn soort, ook hier is het hout de smaakbepaler. Drink 'm niet te koud want dan geeft ie te weinig (± 11℃ vond ik een fijne temperatuur)." (https://www.bierista.nl/snab-ijsbok-hout)

SNAB heeft met dit bier een eisbock neergezet, feitelijk een dobbelbock die door bevriezing zwaarder in alcohol wordt. Dat resulteert hier in een bier van 9% alcohol. De toevoeging van Amerikaans eikenhout geeft het bier kruidige aroma’s en smaken mee, en bovendien een tikje vanille. Het bier heeft een uitgebreid (kartonnen) etiket, en daar houden we van. Het etiket is immers het contract met de consument, en dat kan ons niet uitgebreid genoeg zijn. Zo leren we dat het bier een houtlagering van Amerikaans eiken heeft gehad, waarschijnlijk snippers. De moutbasis is een mengsel van Müncher, Caramüncher, Pils- en Chocolademout. Hallertau-Hersbrucker-hop zorgt voor het bittere randje. Proefnotities Geur: Complex. Drop, zoethout, hout, kruiden, dadels. Na een tijdje komt ook stroop, en vanille van het Amerikaans eiken door. Smaak: Stevig, maar minder complex dan de geur. Cola, rozijnen, caramel. De smaak vloeit bitterzoet uit en eindigt in een houtige, bitterzoete afdronk. Mondgevoel: Redelijk vol, maar iets stevigere body had zeker gekund. SNAB Ijsbok Hout is een geslaagde en ietwat aparte eisbock. De neus is verleidelijk complex, al lost de smaak die verwachting niet helemaal in. De kruidige en zoete smaken zijn aardig in balans en de alcohol is nauwelijks te proeven. Een aanrader voor liefhebbers van kruidige en zware bocks. Ook mooi bij een kruidig stoof- of wildgerecht. SNAB Ijsbok Hout SNAB Ijsbok Hout  8 GEUR8.8/10 SMAAK7.8/10 MONDGEVOEL7.5/10 FINISH8.0/10 PROS Kruidig en zoet goed in balans Alcohol goed verborgen Uitgebreide informatie op etiket Volle smaak Mooie, complexe neus CONS Body kan voller Smaak lost beloften geur niet helemaal in (http://biernetwerk.nl/recensie-snab-ijsbok-hout/)

Source of inspiration for this beer is the Nova Zembla travelogue “To the North” by Gerrit de Veer in 1597. The report describes how the ship’s crew to their surprise discovered that deep in a frozen keg liquid was left, which tasted great. All the power of the beer had been concentrated in that little bit liquid beer. SNAB has succeeded with its “IJSBOK” to mimic this process. IJsbok Hout (Wood) brings Nova Zembla even more closely. Lagering with American Oak creates a light roasted character and subtle presence of caramel and vanilla. (https://www.debiersalon.nl/product/snab-bierbrouwers-ijsbok-hout/)

IJsbok Hout,  #63238
Toon lege velden
Nummer 63238
Brouwerij St. Noord-Hollandse Alternatieve Brouwers (SNAB)
Biernaam op etiket IJsbok Hout
Type Flesetiket
Inhoud 37,5 cl
Jaar 2017
Alcohol
(https://bieretiketten.nl/?p=details&t=etiket&e=63238)

Dit bier wordt gebrouwen sinds 2013.
SNAB laat zich voor haar IJsbok inspireren door het reisverslag 'Om de Noord' van Gerrit de Veer uit 1597. Hij beschrijft hoe de scheepsbemanning tot eigen verbazing ontdekt dat diep in een bevroren bierfust vloeistof is achtergebleven die uitstekend smaakt en waarbij 'alle kracht in het kleine beetje nog vloeibare bier zit'. SNAB bootst met haar Ezelenbok dit proces na om IJsbok te verkrijgen. IJsbok Hout brengt Nova Zembla nog meer nabij. Lagering met Amerikaans Eiken zorgt voor een licht gebrand karakter en toetsen van karamel en vanille.
Aroma: karamelmout, fruitig, vanille
Hoofdsmaak: mout, karamel, bitterig
Mondgevoel: zeer vol, alcohol warmend
Beschrijving
Alcoholpercentage
  9%
Stamwortgehalte
  16.9
EBC
  100
EBU
  32
Grondstoffen
  water, pils-, münchener-, kristal- en chocolademout, Hallertau Hersbrücker hop, bovengist
Gisting
  bovengisting
Hergisting op fles/fust
  Ja
Gefiltreerd
  Nee
Gepasteuriseerd
  Nee
(https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/bier?bier_id=9434&d052a27d559c1506ae629e592d877bfa=1)

Wie/wat is SNAB eigenlijk?

Stichting Noord-Hollandse Alternatieve Bierbrouwers (SNAB) is een Nederlandse brouwerijhuurder te Purmerend in de provincie Noord-Holland....SNAB werd opgericht op 24 januari 1991 met als doel het promoten van de Nederlandse biercultuur en in het bijzonder het promoten van alternatieve bieren. Onder alternatieve bieren verstaat men bieren die met andere grondstoffen bereid worden of volgens andere methodes worden gebrouwen. SNAB heeft zich ook tot doel gesteld onbekende bieren op de Nederlandse markt te (her)introduceren. De ontwikkeling van de bieren vindt plaats in hun eigen micro-brouwinstallatie en worden vervolgens onder licentie gebrouwen bij De Proefbrouwerij te Hijfte, België. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Noord-Hollandse_Alternatieve_Bierbrouwers)

Het Purmerendse SNAB is een bijzondere gastbrouwer. Het heeft niet de ‘geeky’ status van enkele andere relatief nieuwe Nederlandse brouwers. Toch brouwden zij al ‘craft beer’ ver voordat de Amerikaanse bierhashtags over Instagram vlogen. SNAB heeft in hun pakweg 25 bestaansjaren laten zien dat ze de kunst van het brouwen verstaan, en bovendien een eigenwijze kijk daarop hebben. Hun honingbier Koning Honing en barley wine Maelstrøm behoren tot de Nederlandse top van hun genres.  (http://biernetwerk.nl/recensie-snab-ijsbok-hout/)

SNAB Bierbrouwers is opgericht op 24 januari 1991. Onze missie is 'het promoten van de biercultuur in het algemeen en van alternatieve bieren in het bijzonder'. Onder alternatieve bieren verstaan wij bieren die met traditionele en nieuwe grondstoffen en methodes worden gebrouwen. Wij laten ons inspireren door zowel de Oude en Nieuwe Wereld. Wij volgen steeds onze eigen weg, onafhankelijk van marktverwachtingen. Dit resulteert in een markant palet SNAB bieren voor beginnende en gevorderde biergenieters, zowel national en international.... SNAB STAAT VOOR: Cultuur De (her)introductie van oude biersoorten die verloren zijn gegaan of ooit of nooit eerder in Nederland zijn gebrouwen. Creativiteit Door gebruik te maken van natuurlijke, niet-conventionele grondstoffen, gaat SNAB een grensverleggende uitdaging aan. Ook klassieke bieren worden tot alternatieve bieren ontwikkeld door eigen interpretatie van traditionele receptuur. Karakter Het brouwen van bieren met een eigen, herkenbare smaak. Avontuur en smaaksensatie krijgen de nadruk. Brouwerij De ontwikkeling van de SNAB bieren vindt plaats in onze pilot-brouw installatie. Vervolgens worden de bieren onder SNAB licentie gebrouwen bij de “Proef” brouwerij te Lochristi, België. (https://snab.beer/nl/over-snab)

Wat zeggen ze er zelf over hun bier?

SNAB laat zich voor haar IJsbok inspireren door het reisverslag 'Om de Noord' van Gerrit de Veer uit 1597. Hij beschrijft hoe de scheepsbemanning tot eigen verbazing ontdekt dat diep in een bevroren bierfust vloeistof is achtergebleven die uitstekend smaakt en waarbij 'alle kracht in het kleine beetje nog vloeibare bier zit'. SNAB bootst met haar Ezelenbok dit proces na om IJsbok te verkrijgen. IJsbok Hout brengt Nova Zembla nog meer nabij. Lagering met Amerikaans Eiken zorgt voor een licht gebrand karakter en toetsen van karamel en vanille. (https://snab.beer/bieren/ijsbok-hout)

INGREDIËNTEN: WATER, PILS-, MÜNCHENER-, KRISTAL- EN CHOCOLADEMOUT, HALLERTAU HERSBRÜCKER HOP EN BOVENGIST. AROMA: KARAMELMOUT, FRUITIG, VANILLE. HOOFDSMAAK: MOUT, KARAMEL, BITTERIG. MONDGEVOEL: ZEER VOL, ALCOHOL WARMEND. GISTING: BOVENGISTEND, NIET GEPASTEURISEERD EN NAGISTING OP DE FLES. ALC. 9,0 % VOL. / STAMWORT: 16,9° PLATO KLEUR: ~100 EBC. / BITTERHEID: ~32 EBU (https://snab.beer/bieren/ijsbok-hout)

Tja, ik vind het niet superbitter of moutig, maar ik geef toe dat het wat zoet en karamel aandoet. Met wat fantasie herken je vanille. De alcohol vind ik mild en niet echt overheersend. Wellicht dat het bier het goed doet in een grog of koek en zopie koffie of chocomel. 

Koek-en-zopie is een term die gebruikt wordt voor het voedsel en de drank die tijdens schaatsperiodes bij het ijs verkocht wordt. Origine De term koek en zopie komt voor ca 1840 in geschreven bronnen niet voor.[1] Vanaf de 17e eeuw bestaat het woord zoopje met de betekenis drankje. In de 19e eeuw bestond zopie uit een mengsel van bockbier en rum. Door aan dit mengsel eieren, kaneel en kruidnagelen toe te voegen en vervolgens te verwarmen, ontstaat zopie. Later, in de 20e eeuw, werd in een koek-en-zopietentje vaak warme punch verkocht. Tegenwoordig worden er voornamelijk warme chocolademelk, snert, glühwein en gevulde koek verkocht. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Koek-en-zopie)

De naam zopie komt van soopje en dat is weer een afgeleide van ëzopieí, ëzoopjeí of ësoopjeí wat slokje of borrel betekent. De originele zopie werd van de 17e eeuw tot en met de 19e eeuw geschonken om schaatsers warm te houden. Het bestond uit een warm mengsel van bockbier, rum, eieren, kaneel en kruidnagel en werd in die tijd ook gewoon aan kinderen geschonken. In de 20e eeuw ging met over op warme punch, totdat de chocolademelk en glühwein hun intrede deden. (https://www.eieiei.nl/dit-is-de-echte-zopie-van-koek-zopie/)

Je denkt misschien; ‘grappig bedacht, koek-en-zopie’. Wist je dat zopie echt een drankje is? De naam zopie komt van soopje, wat slokje of borrel betekent. Zopie werd geschonken van de 17e tot en met de 19e eeuw om schaatsers warm te houden. Het bestond uit een mengsel van bockbier, rum, eieren, kaneel en kruidnagel. Het werd in die tijd zelfs aan kinderen gegeven! In de 20e eeuw werd de zopie vervangen door warme punch en daarna trad het tijdperk van warme chocolademelk en glühwein aan. (https://www.heelhollandbakt.nl/artikelen/koek-en-zopie-maak-je-zo/)

Zopie: van origine een mengsel van bockbier en rum met eieren, kaneel en kruidnagel. Iets waar we tegenwoordig niet bepaald meer bij watertanden. Gelukkig kennen wij koek-en-zopie vandaag de dag als chocolademelk, snert, glühwein én natuurlijk zoete lekkernijen zoals poffertjes. (http://www.koekenzopie.nl/)

Rond 1900 kreeg iedereen bij de koek & zopiestalletjes deze drank geserveerd, ook de kinderen. Ook nu kunt u er ouderwets lekker mee opwarmen. Wel raadt Landleven voor moderne kinderen chocomelk aan. Bereidingstijd: 30 min. DIT HEB JE NODIG 1 l bier 2 plakjes citroen 1 pijpje kaneel 2 kruidnagels 2 eieren 125 gr donkerbruine basterdsuiker 1 dl rum ZO GA JE TE WERK Meng bier, citroen, kaneel en kruidnagels. Breng het mengsel aan de kook en laat het op laag vuur ongeveer twintig minuten trekken (niet koken!). Roer de eieren goed los met de basterdsuiker. Haal het bier van het vuur en meng met het eimengsel. Voeg tot slot de rum toe. (https://www.landleven.nl/inspiratie/lekker-eten/2015/januari/echte-zopie/)

Die originele zopie kun je gewoon maken. We hebben het recept voor je uitgewerkt. Ps. dit recept is dus niet geschikt voor kinderen. 1 liter bockbier Kaneelstokje 2 kruidnagels 2 schijfjes citroen 2 eieren 125 gram bruine basterdsuiker 100 milliliter rum Kook het bockbier met het kaneelstokje, de kruidnagels en de citroen in een pan voor ongeveer 20 minuten. Roer de eieren en de basterdsuiker door elkaar. Voeg dit mengsel al kloppend toe aan het warme biermengsel. Haal van het vuur af en voeg de rum toe. (https://www.heelhollandbakt.nl/artikelen/koek-en-zopie-maak-je-zo/)

Ingrediënten 4 3 flesjes bockbier of 3 flesjes donker bier 1 kaneelstokje of 0.5 theelepel kaneelpoeder 2 kruidnagels 4 plakjes citroenen 125 gram bruine basterdsuiker 2 eidooiers 100 milliliter rum... Bereiden Verwarm het bier tegen de kook aan met de kaneel, de kruidnagels, de citroen en de basterdsuiker. Laat dit 10 minuten trekken. Klop de eidooiers los en bind de drank hiermee zonder te koken. Voeg als laatste de rum toe. Lekker met een warme stroopwafel met gebakken peren. (https://www.boodschappen.nl/recept/koek-a-zopie/)

Als (bock)bier zou deze SNAB IJs Bok Hout prima passen volgens mij. De smaak zou de andere smaken niet verstoren aangezien het bier van zichzelf weinig smaken inbrengt. Of zou het exemplaar dat ik heb net verkeerd zijn gegaan?

Dat betekent een herkansing morgen!



donderdag 31 maart 2022

Is Lazy Liquorice Iced IPA een BIPA of een stout?

  Ik kocht bij Mitra een Lazy Liquorice Iced IPA, want ik dacht aan 'liquid liquorice' dus aan een IPA met dropsmaak. Nou is de 17% ook een behoorlijke uitdaging.

De kleur was donker tot zwart. Dit lijkt niet op een IPA, misschien een Black Imperial Pale Ale; BIPA. Wat zeggen anderen over dit bier?

"In de Emelisse Lazy Liquorice Iced IPA nemen aroma’s van grapefruit en drop de overhand. De bitterheid vanuit de grapefruit komt in deze zwaargewicht onvermijdelijk terug in de smaak, waarin ook de tonen van drop aanwezig zijn."

In de Emelisse Lazy Liquorice Iced IPA nemen aroma’s van grapefruit en drop de overhand. De bitterheid vanuit de grapefruit komt in deze zwaargewicht onvermijdelijk terug in de smaak, waarin ook de tonen van drop aanwezig zijn. Deze IPA is heerlijk droog, waarnaast het hoge alcoholpercentage van 17,0% niet tot de verbeelding spreekt. Ingrediënten: water, gerstemout, haver, drop, hop, gist Alcohol 17,0% vol. Inhoud 33cl. (https://www.hetbiercollectief.nl/product/lazy-liquorice-iced-ipa/)

Emelisse Lazy Liquorice Iced IPA Brouwerij Emelisse (74) Emelisse Lazy Liquorice is een Iced IPA, met een zeer hoog alcoholpercentage een echt bier om van te genieten tijdens stormachtig en koud weer. Een bier dat je warm maakt van binnen met de smaak van likeur en sherry. Details BrouwerijBrouwerij Emelisse BierstijlIPA - India Pale Ale Alcohol17.0% CategorieIntens en Uitdagend SpijzenVette vis, Gekruide gerechten, Vleesgerechten, Pittige en belegen kazen, Zoete desserts Drinktemp.17 °C Volume33 cl DrinkmomentHaardvuur, In goed gezelschap, Alleen, bij een boek, Voor het slapen gaan GistingBovengistend (https://www.bierista.nl/emelisse-lazy-liquorice-iced-ipa)

Lazy Liquorice Iced IPA | 17,0% | Imperial India Pale Ale ZICHT/KLEUR Bruinzwart. GEUR Aroma's van grapefruit en drop nemen de overhand. SMAAK Droog en bitter met tonen van grapefruit en drop. AFDRONK Een lange, droge en zeer bittere afdronk. CULINAIR Lekker bij geroosterd vlees of cheesecake met karamel. BIJZONDERHEDEN Gevriesdistilleerd. Door bevriezing wordt de smaak geconcentreerder en neemt het alcoholpercentage toe. (https://www.mitra.nl/product/emelisse-lazy-liquorice-iced-ipa-33cl)

Specificaties Stijl:licorice,thick,bitter,sweet,boozy Inhoud:33cl Land:Nederland ABV: Untappd:n.n.b. (https://www.bierloods22.nl/nl/brouwerij-emelisse-lazy-liquorice-iced-ipa.html)

Tja die anderen zeggen het ook: grapefruit en drop. Een zeer lange afdronk? Ik merkte niet veel van die afdronk. De eerste slok was een beetje spannend. Zou de alcohol de smaak wegblazen? Het was gelukkig niet alcoholerig, maar ook niet droog bitter.  De smaak en mondgevoel deden mij ook niet aan een IPA denken. Wellicht een stout of porter? Daarvoor mis ik dan weer dat moutige. Het was nu vooral alcohol en -inderdaad- grapefruit. Maar waar is de drop? Het mondgevoel is stroperig en alcohol, er is weinig tot geen koolzuur. Ook de bitterheid is wat rustig, maar het is wel in de afdronk te merken. Je drinkt dit bier eigenlijk zo weg. Dat is gevaarlijk...Ik zou het 8 a 9, misschien 12% verwachten. Het is wellicht een quadrupel  te noemen, of een ijsbock. Ik mis de hoppunch van een IPA. Het bier geurt alcoholerig, de neus verraad de alcohol. maar wie ruikt nu aan zijn bier? Er zit wel drop in? Maar ik merk het niet echt in de smaak, misschien beetje in het mondgevoel?  

Het is op zich wel te vergelijken met een sherry denk ik, al drink ik dat nooit....