Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label 12. Alle posts tonen
Posts tonen met het label 12. Alle posts tonen

vrijdag 20 maart 2026

Westvleteren 20

12 + 8 = 20, toch?

De 8 opent met wat gesis. De geur is meteen alcoholerig. Bij het inschenken bruist het bier goed; lichtbruin schuim. De smaak is zoet, alcoholerig - maar geen brandende alcohol-. Het doet denken aan krenten en kandij. Niet echt iets van hopbitterheid. Florale of hars ontbreekt. Het is eerder bitter van de zoetheid. Het mondgevoel bruist van de koolzuur en de zoetheid. In de afdronk merk je de alcohol. Best knap voor een bier van 8%. Het komt op die manier over als een erg zwaar bier. 

De 12 sist ook bij het openen. Het schuimt meer bij het inschenken. Het schuim is iets witter dan van de 8. Het bier lijkt ook iets minder donker. Het heeft een wat rode gloed. De smaak en mondgevoel zijn wat scherper dan de 8. Het bruist in de mond. De smaak is kruidig met anijs en kardemon.   

Ik doe voorzichtig want bij een eerdere degustatie liet ik de 12 over mijn laptop vallen. Die deed het daarna niet meer... De Westvleteren 12 is echt een duur bier.

Wat kan ik van anderen vinden over deze twee bieren?

€ 78,00 per houten krat Westvleteren 12.  € 71,00 per houten krat Westvleteren 8 en zelf omschrijven ze het als:

Dit bier kleurt donker amber en wordt bekroond met een overvloedige en sterk wandklevende schuimkraag. De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid. https://www.trappistwestvleteren.be/nl/onze-bieren/trappist-westvleteren-8

Ik zou het donkerder dan amber noemen. Ook de groene noten en zacht fruit kan ik niet helemaal plaatsen. De karamel kan ik wel herkennen. Het is een smaaksensatie die door de complexiteit zich kan meten met zwaardere dranken lijkt mij. Dat je de pellen van de gerst zou kunnen proeven lijkt mij wat  dichterlijke vrijheid om een metafoor te geven voor de krachtige smaak. Al vind ik die eigenlijk nou niet echt moutig te noemen. Het is zoetheid die overheerst. Niet de zoetheid van NEIPA, maar van kandij. Krachtige hopbitterheid? In de afdronk Zit wel bitterheid, maar dat zou ik eerder aan de zoetheid toeschrijven dan mout. Alhoewel, zou het een gebrande mout zijn? Zoals porter of stout? 

Het bier is een bitter bier met een EBU van 35. Het bier heeft met een EBC van 72 een donker koper, bruine kleur. Verder heeft het bier een schijnbare vergistingsgraad van 88% en een oorspronkelijke dichtheid van 1,072.[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Acht

Ja met al die getalletjes kan ik tijdens mijn degustatie niets vergelijken. Het is inderdaad bitter van smaak en donker van kleur. 

Westvleteren 8 is de middelste uit de familie van de wereldberoemde Sint-Sixtusabdij uit Westvleteren. Deze Dubbel is zeer vol van smaak, vol zoetheid en karameltonen. Complex en krachtig, heerlijk bij stevig brood met een dikke roompaté of bij een goed stuk vlees, waarbij een medium gebakken biefstuk op nummer 1 staat.  https://www.bierista.nl/westvleteren-8

Als dubbel is het zeer krachtig. Niet zo een flauwe dubbel van een craft brouwer, maar een ferme straffe krachtige dubbel. Dit zal het vast goed doen bij vleesgerechten ja.

Deze dubbel is zeer vol van smaak, zoetig en heeft krachtige karameltonen. Daarnaast komen de aroma's van groene noten en zacht fruit duidelijk naar voren, afgerond met een verassende hopbitterheid. Een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie! Stijl : Belgian Dubbel  https://www.hopsandhopes.nl/bieren/abdij-sint-sixtus-trappist-westvleteren-8

Bijzonder dat het een stijl is 'Belgian dubbel', wat zouden de andere dubbels zijn? Nederlandse dubbel, Amerikaanse dubbel en Baltische dubbel? De omschrijving lijkt overgenomen van de abdij-website. 

Dit bier kleurt donker amber en wordt bekroond met een overvloedige en sterk wandklevende schuimkraag. De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid.  https://slijterij-hetplein.nl/assortiment/bier/westvleteren-8/

Ja dit is ook al zo overgenomen van de abdij-website.

Dit bier kleurt donker amber en wordt bekroond met een overvloedige en sterk wandklevende schuimkraag. De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid. https://debiersalon.nl/products/de-sint-sixtusabdij-van-westvleteren-trappist-westvleteren-8, https://het-bierkwartier.nl/product/westvleteren-8/

Ja, we praten elkaar maar na. 

De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. Trappist Westvleteren 8 kleurt donker amber en wordt bekroond met een overvloedige en volle sterke schuimkraag.  De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid. https://www.gall.nl/trappist-westvleteren-8-33cl-447137.html

Waar hebben we dat eerder gehoord?

ZICHT/KLEUR Donker amber. GEUR De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. SMAAK De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. AFDRONK De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid. ... BIJZONDERHEDEN Trappist Westvleteren wordt ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd. Trappist Westvleteren voldoet aan de strenge voorschriften van de Internationale Vereniging Trappist en draagt dus ook het logo Authentic Trappist Product. Trappist Westvleteren wordt gebrouwen door de monniken van de Sint-Sixtus abdij. Vijf natuurlijke grondstoffen worden gebruikt om 3 trappistenbieren te brouwen. Ze hebben elk hun eigen kleur, smaak en aroma. Alle bieren zijn ongefilterd en niet gepasteuriseerd, met nagisting op de fles. Dit alles komt hun smaak en hun aroma ten goede. https://www.mitra.nl/product/westvleteren-8-33cl

Ja, deze omschrijving kerken ik nou wel. 

Wat zeggen ze van de 12?

Alcoholgehalte: 10,2 % Kleur: donker amber ... Deze trappist, ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd, kleurt donker amber en heeft een stabiele, sterk wandklevende, witte schuimkraag. Westvleteren 12 is meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud. De sublieme zachte smaak van karamel en chocolade gaat perfect samen met de rozijnzoetige en nootachtige toetsen in het aroma. Samen met het ferme alcoholgehalte resulteert dit in een weldadige volmondigheid en een lekker lang uitlopende warme nasmaak. https://www.trappistwestvleteren.be/nl/onze-bieren/trappist-westvleteren-12

??? Het schuim is zeker 100% niet wit. Gebroken wit? Vies wit? Gewoon lichtbruin? De zin 'meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud' komt op mij over als een dichterlijke vrijheid die vrij weinig beschrijft van het bier. Zacht zou ik de smaak ook niet noemen omdat de zoetheid, de koolzuur en de alcohol best wat prikken. De 'zachte' smaak van karamel en chocolade en de rozijnzoetheid en de nootachtige toetsen kan ik moeilijk plaatsen. Dat kan aan mijn eigen onkunde liggen. 

Het bier is een bitter bier met een EBU van 38. Het bier heeft met een EBC van 79 een donker bruine kleur, maar is nog wel doorschijnend. Verder heeft het bier een schijnbare vergistingsgraad van 86% en een oorspronkelijke dichtheid van 1,090.[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Twaalf

ZICHT/KLEUR Donker amber en heeft een stabiele, sterk wandklevende, witte schuimkraag. GEUR In de geur vind je aroma's van rozijnen en noten, met daarbij een aanvullende frisheid die zorgen voor een mooi evenwicht. SMAAK Meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud. De sublieme zachte smaak van karamel en chocolade gaan goed samen met de rozijnzoete en nootachtige aroma's. AFDRONK Een lange en verwarmde nasmaak. CULINAIR Een prima begeleider van diverse kazen. BIJZONDERHEDEN Trappist Westvleteren wordt ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd. Trappist Westvleteren voldoet aan de strenge voorschriften van de Internationale Vereniging Trappist en draagt dus ook het logo Authentic Trappist Product. Trappist Westvleteren wordt gebrouwen door de monniken van de Sint-Sixtus abdij. Vijf natuurlijke grondstoffen worden gebruikt om 3 trappistenbieren te brouwen. Ze hebben elk hun eigen kleur, smaak en aroma. Alle bieren zijn ongefilterd en niet gepasteuriseerd, met nagisting op de fles. Dit alles komt hun smaak en hun aroma ten goede.  https://www.mitra.nl/product/westvleteren-12-33cl

Frisheid van de koolzuurbruis herken ik wel, maar nootachtige aroma's? 

Westvleteren 12 is een Quadrupel met 10,2% alcohol. Westvleteren 12 wordt gebrouwen door Bierbrouwerij Sint-Sixtus Trappisten in Westvleteren.... De Westvleteren XII is een voortreffelijk bier, gul en een machtige gemoute en gekarameliseerde smaak. Brouwerij Bierbrouwerij Sint-Sixtus Trappisten ... 10,2% Gisting Bovengisting Kleur Donker roodbruin ... De Westvleteren XII is een voortreffelijk trappistenbier, gul en een machtige gemoute en gekarameliseerde smaak. De smaak is overweldigend vol en zacht zoet waarbij koffie, caramel en fruit subtiel aanwezig zijn. De afdronk is moutig en de smaak bijft lang na. De Westvleteren XII blijft jarenlang goed: geef het bier de tijd en het rijpt verder. Na ongeveer een jaar is de smaakevolutie volledig op gang gekomen. Ben je geduldiger, na ongeveer anderhalf tot twee jaar komt het bier tot zijn volle recht. Zelfs na 20 jaar rijping is een Westvleteren XII nog steeds hetzij het dan wel sterk geëvolueerd naar een porto-smaak. Bewaar de flesjes verticaal op een donkere plaats tussen 12 en 16 °C. De Westvleteren XII kan beter niet in de koelkast worden gezet. Een drinktemperatuur van 10 a 12 °C is ideaal om de smaak tot zijn volle recht te laten komen. Giet het flesje voorzichtig leeg (zonder schudden en laten klokken). Op de bodem van het flesje zit altijd een gistdepot (door de hergisting op de fles). Je kunt zelf beslissen of je de gist in je bier wilt, de smaak zal verschillend zijn, dus proef het altijd eerst even zonder de gist. https://www.biernet.nl/bier/merken/westvleteren-12 

Ja, de smaak (of is het de alcohol) is overweldigend. De smaak blijft lang hangen. 

Westvleteren 12 is meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud. Deze trappist, ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd, kleurt donker amber en heeft een stabiele, sterk wandklevende, witte schuimkraag. De sublieme zachte smaak van karamel en chocolade gaat perfect samen met de rozijnzoetige en nootachtige toetsen in het aroma. Samen met het ferme alcoholgehalte resulteert dit in een weldadige volmondigheid en een lekker lang uitlopende warme nasmaak. https://www.gall.nl/trappist-westvleteren-12-33cl-447145.html

Tja, jammer dat er geen eigen verhaal van is gemaakt. 

Elk ingrediënt speelt een cruciale rol in het vormen van het unieke smaakprofiel van Westvleteren 12. Mout: De monniken gebruiken een mix van verschillende soorten mout, die verantwoordelijk zijn voor de rijke karameltonen en de donkere kleur van het bier. Hop: Hop geeft het bier een lichte bitterheid en een bloemig aroma. De abdij selecteert hop van de hoogste kwaliteit om een perfecte balans te bereiken. Gist: Het kloppende hart van het brouwproces is de unieke giststam die door de abdij wordt gebruikt. Deze gistcultuur voegt karakter en diepgang toe aan het bier, wat het onderscheidt van andere trappistenbieren. Water: Het water dat wordt gebruikt, komt rechtstreeks uit bronnen in de buurt van de abdij en wordt zorgvuldig gezuiverd om onzuiverheden te verwijderen. Het brouwproces zelf vindt plaats in een traditionele koperen ketel, waarbij de monniken alle stappen nauwgezet volgen. Nadat de ingrediënten zijn gemengd en verwarmd, wordt het bier gefermenteerd in een afgesloten ruimte om het gistproces te controleren. Dit fermentatieproces zorgt ervoor dat de gist zich vermenigvuldigt en complexe aroma’s ontwikkelt die uniek zijn voor Westvleteren 12. https://www.d-rank.nl/het-geheim-en-de-kracht-van-westvleteren-12-een-bierliefhebber-vertelt/

Tja, klinkt mooi en betoverend, maar feitelijk iets algemeens Dit zou een chatGPT zomaar geschreven kunnen hebben. Het klinkt goed, maar bij een nadere bestudering blijkt het zo oppervlakkig dat het over vanalles zou kunnen gaan.

Smaakprofiel van Westvleteren 12 Westvleteren 12 staat bekend om zijn diepe, rijke smaken die door jarenlange ervaring zijn verfijnd. Wanneer je het bier inschenkt, komt een complexe geur van gedroogd fruit, chocolade, karamel en kruiden je tegemoet. Het bier is diep bruin met een warme gloed, en een romige schuimkraag die lang blijft staan. Bij het eerste slokje proef je direct een weelderige mix van karamel, rozijnen, vijgen en een hint van vanille. De volle body en de zoetheid worden gevolgd door een subtiele bitterheid die het smaakpalet in evenwicht brengt. De alcoholsterkte van 10,2% voegt een lichte warmte toe, maar zonder de andere smaken te overheersen. Hierdoor blijft het bier verrassend toegankelijk en uitnodigend om verder te ontdekken. Na elke slok ontvouwen zich meer lagen, waaronder toetsen van chocolade, noten en kruiden zoals kaneel. Het mondgevoel is zacht en romig, met een fijne bruis die de smaken goed verspreidt over je tong. Westvleteren 12 wordt vaak vergeleken met andere trappistenbieren, maar heeft een uniek smaakprofiel dat het onderscheidt. De rijping van het bier in de fles zorgt ervoor dat de smaken zich in de loop der tijd verder ontwikkelen, wat elke fles een unieke ervaring maakt. https://www.d-rank.nl/het-geheim-en-de-kracht-van-westvleteren-12-een-bierliefhebber-vertelt/

Tja, dit is gewoon mooi geschreven. Zo kan ik het bier niet omschrijven. Mijn schrijverstalent (als dat er al is) schiet daarvoor tekort. Het is wat mij betreft een kruidig bier, hoe je het ook uitvouwt of afweegt.  Kaneel is wel een smaak  die ik erin kan herkennen. Al zou ik van mening zijn dat dit bier geen romig mondgevoel geeft. De fijne bruis vind ik zelfs wat fel, waardoor het niet enkel over de tong verspreidt. Altijd leuk om elke fles een unieke smaakbeleving te laten zijn. Dat doen craft brewers ook. Elke fles is weer afwachten wat het wordt...

Westvleteren 12 behoeft eigenlijk geen toelichting. Dit vlaggenschip van de Sint-Sixtusabdij kreeg ooit het stempel 'Beste bier ter wereld'. Sindsdien is het misschien wel meest begeerde bier op onze aarde. Het zware trappistenbier wordt op beperkte schaal gebrouwen. Als je dit bier nog niet hebt gedronken, heb je dit als echte Bierista zeker bovenaan op je bucketlist staan. https://www.bierista.nl/westvleteren-12

Ik heb het nu al een aantal malen gedronken. Het is voor mij niet echt het 'beste bier ter wereld'. Zou de beperkte verkrijgbaarheid hebben bijgedragen aan de roem?

Zicht Donkerbruin, romige beige schuimkraag 8,5Neus Rijk en complex, gedroogd fruit, karamel en kruiden 8,7Smaak Vol en rond tonen van rozijnen, toffee en mout, zachte bitterheid mooi in balans  https://www.bierista.nl/westvleteren-12

Weer een nieuwe smaak: toffee. Die zou ik er niet echt in herkennen, maar ik begrijp wel de associatie met de kleverige zoetheid. Al is het bier wat mij betreft wat feller dan de standaard karamel.

Westvleteren 12 is een van de meest begeerde en zeldzame trappistenbieren ter wereld. Gebrouwen door monniken in de Sint-Sixtusabdij, biedt dit bier een rijke, complexe smaak met tonen van gedroogd fruit, karamel en een kruidige ondertoon. https://www.brewhunter.nl/articles/brouwerij-de-sint-sixtusabdij-van-westvleteren-westvleteren-12

Gedroogd fruit? Ja het bier heeft wel wat weg van tutti-frutti. Gedroogde pruimen of perziken of wat zijn dat voor dingen?  Abrikozen? 


Prachtig mooi trappistenbier dat wordt geproduceerd door monniken in de Sint-Sixtusabdij van Westvleteren, gelegen in het pittoreske Belgische platteland.  Één van de meest begeerde en zeldzame bieren ter wereld Westvleteren 12 is een Belgisch trappistenbier, wat betekent dat het gebrouwen wordt door monniken volgens de eeuwenoude tradities van de orde in de Sint-Sixtusabdij. smaak: De rijke, complexe smaak van Trappist Westvleteren 12 is het resultaat van het gebruik van specifieke gistsoorten, mouten en hoppen. De smaak wordt vaak omschreven als fruitig, kruidig en zoet, zwoel De Westvleteren 12 wordt geproduceerd in beperkte hoeveelheden, waardoor het bier zeer zeldzaam is. De monniken brouwen enkel genoeg om hun klooster en liefdadigheidswerk te ondersteunen, wat betekent dat je niet zomaar een flesje overal kunt kopen. https://www.westlandsewijnbierboutique.nl/products/westvleteren-12

Zwoel? Zwoel? Dan denk ik aan een warme zomeravond, maar niet aan dit zware bier. Of wat te denken van deze zin: 'het resultaat van het gebruik van specifieke gistsoorten, mouten en hoppen'? Gaat dat niet op van elk bier? Fruitig, kruidig, zwoel is niet echt een omschrijving die ik aan de 12 zou toekennen. Ondanks dat het zeldzaam is heb ik het al een aantal keren gedronken. Het is wat mij betreft niet mijn smaak. 

Als ik de 8 en de 12 naast elkaar proef moet ik bekennen dat ik de 8 lekkerder vindt. Al herken ik in de 12 meer complexiteit. Bier drinken is uiteindelijk toch een kwestie van smaak. Als ik de twee nogmaals vergelijk merk ik dat er een verschil in carbonatie is. De 12 is feller met de prik dan de 8. Dat speelt wellicht mee in mijn smaakbeleving. De 8 lijkt ook wat meer smaak van chocolade te hebben dan de 12 en heeft daardoor mijn voorkeur. Niet dat het zoet is, maar meer omdat het minder fel is. Misschien net wat voller in het mondgevoel?

Door het proeven slaat al snel een man met de hamer toe. Ze zeggen wel eens 1+1=3, nou de 8+12 zijn wat mij betreft dan een 20. 

donderdag 12 december 2024

12 vs 12

Vorig jaar had ik een smaaktest van de Westvleteren 12 en de St. Bernardus 12, zie hier: https://biervat.blogspot.com/2023/12/12-vs-12.html

Ik vond het toch weer tijd om het nog eens te proberen./

De St. Bernardus 12 (10 2027) is bruin met gebroken wit schuim. De smaak is wat zurig 

De Westvleteren 12 (11 2026) is roder en smaakt meer naar rood fruit? 

Wat is dit??

Vorig jaar was de bruinrode kleur en het fijnmazige lichtbruine schuim en de lichtzure geur vrijwel hetzelfde! Ook in de smaak merkte ik weinig verschil. Het grote verschil merkte ik toen in het mondgevoel. De Westvleteren 12 is romig en mild in de koolzuur, maar de St. Bernardus 12 had veel meer koolzuur.

Nu lijkt het toch anders...

De Westvleteren 12 is romig en mild in de koolzuur, en de St. Bernardus 12 heeft veel meer koolzuur. Het is ook iets zuurder? Nee, de Westvleteren heeft een haast wrange bitterheid. Dat is karakter. Niet dat ik het lekker vind overigens, maar het is wel karaktervol.

Details BrouwerijSint-Sixtusabdij Trappist Westvleteren BierstijlQuadrupel (https://www.bierista.nl/westvleteren-12)

Alcoholgehalte: 10,2 % Vol. Ingrediënten: water, GERSTEMOUT, suiker, kandijstroop, gist, hop (https://www.trappistwestvleteren.be/nl/onze-bieren/trappist-westvleteren-12)

Dit vlaggenschip van de Sint-Sixtusabdij kreeg ooit het stempel 'Beste bier ter wereld'. Sindsdien is het misschien wel meest begeerde bier op onze aarde. Het zware trappistenbier wordt op beperkte schaal gebrouwen. Als je dit bier nog niet hebt gedronken, heb je dit als echte Bierista zeker bovenaan op je bucketlist staan. (https://www.bierista.nl/westvleteren-12)

Deze trappist, ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd, kleurt donker amber en heeft een stabiele, sterk wandklevende, witte schuimkraag. Westvleteren 12 is meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud. De sublieme zachte smaak van karamel en chocolade gaat perfect samen met de rozijnzoetige en nootachtige toetsen in het aroma. Samen met het ferme alcoholgehalte resulteert dit in een weldadige volmondigheid en een lekker lang uitlopende warme nasmaak. (https://www.trappistwestvleteren.be/nl/onze-bieren/trappist-westvleteren-12)

Vlaamse Bourgonge herken ik wel in de smaak ja. De kleur als donker amber omschrijven snap ik ook. Complexiteit die heerlijk in zijn eenvoud is begrijp ik eigenlijk niet. Karamel en chocolade rozijnzoet en nootachtig vind ik ook vergezocht. Maar eerlijk is eerlijk er zit meer smaak in de Westvleteren 12 dan de Bernardus 12. En als ik dat dan proef met hun smaakbeschrijving herken ik ook nootachtige aroma's en rozijnzoetigheid. Echt een complex bier dat veel weg heeft van een wijn. 

Het is echt rijker van smaak dat de St. Bernardus!?

St. Bernardus Abt 12: Gerstewijn met een alcoholpercentage van 10%. Blauw etiket, donkere kleur, fruitig boeket. Verkrijgbaar in 75 en 33 cl. Het bier wordt gebrouwen sinds 1946.... St. Bernardus is een reeks abdijbieren die sinds 1946 door de Brouwerij Sint-Bernardus in het Belgische Watou wordt gebrouwen. Beschrijving Het sterkste bier van de brouwerij, de Abt 12, stond op nummer 4 op de lijst van beste bieren ter wereld van de website beeradvocate.com. De recepten van de bieren zijn dezelfde als die van de brouwerij in Westvleteren. Alle bieren van Sint-Bernardus zijn van hoge gisting. Oorspronkelijk brouwde Sint-Bernardus voor de abdij van Westvleteren. Het bier heette toen St. Sixtus Abdij en later gewoon Sixtus.[1] In 1992 stopte de licentie. Sindsdien worden de bieren onder de huidige naam op de markt gebracht. (https://nl.wikipedia.org/wiki/St._Bernardus_(bier))

Sint Bernardus Abt 12 is een quadrupel bier dat wordt gebrouwen door Brouwerij St. Bernardus in Watou, België. Hoewel het bier niet officieel erkend wordt als een trappistenbier omdat het niet binnen de muren van een klooster wordt gebrouwen, wordt het nog steeds beschouwd als een eerbetoon aan de trappistenbrouwtraditie. Het bier is ook bekend als “Sint Bernardus Prior 12” en staat hoog aangeschreven onder bierliefhebbers over de hele wereld. Het wordt nog steeds gebrouwen volgens een klassiek recept uit 1946 en wordt beschouwd als het paradepaardje van de brouwerij. Een interessant verhaal is dat de Westvleteren 12, een bier wat wordt beschouwd als het beste bier ter wereld, voor lange tijd door Sint Bernardus gebrouwen werd. Hedendaags wordt de Westvleteren 12 niet langer door Sint Bernardus gebrouwen. In plaats daarvan wordt de trappist nu binnen de muren van de Sint Sixtus abdij gebrouwen. Wel wordt vaak gezegd, dat de Sint Bernardus Abt 12 lijkt op de Westvleteren 12. Dat maakt mij nieuwsgierig, dus tijd voor een review. Zicht Het bier oogt ondoorzichtig, dankzij een donkerbruine kleur. Afhankelijk van het licht zie je robijnrode tinten door het glas gaan. Het bier draagt een volle, romige schuimkraag als kroon. Het schuim is mooi beige van kleur. Hiermee is de Sint Bernardus Abt 12 een mooi voorbeeld van hoe een quadrupel hoort te ogen: Stevig en smaakvol. Geur Breng het glas naar je neus en adem diep in. Een rijke en complexe aroma prikkelt je zintuigen. De geur opent met heerlijke tonen van donker fruit, zoals rozijnen en gedroogde pruimen. Daarnaast mengen zich tonen van karamel, toffee en donkere chocolade, waardoor de diepgang van de smaak zich al een beetje onthuld. Smaak Het bier heeft een opmerkelijk evenwicht tussen zoetheid en bitterheid. Rijke tonen van karamel, donkere suiker en gedroogd fruit omhullen je smaakpapillen, gevolgd door subtiele lagen van kruiden en specerijen. De complexiteit van het bier wordt verder verrijkt door de aanwezigheid van donkere chocolade. De afdronk is verwarmend en langdurig, met een subtiel zoete nasmaak die uitnodigt tot een volgende slok. Sint Bernardus Abt 12 review conclusie Wanneer je de kans krijgt om Sint Bernardus Abt 12 te proeven, neem dan de tijd echt voor het bier te gaan zitten. De rijke en complexe smaak van het bier, verdienen je aandacht. Of de Sint Bernardus Abt 12 nou lijkt op de Westvleteren of niet. Het is hoe dan ook een van de betere quadrupels én een van de betere bieren, binnen het Belgische bierlandschap. Sint Bernardus Abt 12 Zicht Geur Smaak Zoek naar: Zoeken … Over de auteur bierblog profielfoto kevin schrijver Kevin Met een passie voor het brouwen en met name drinken van bier en een interesse in schrijven, kon de start van De Bierblog niet uitblijven. Wil je weten, waar mijn passie voor bier begon? Lees dan hier verder. ContactOver mijAlles over BierPrivacyverklaring © 2024 De Bierblog (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/sint-bernardus-abt-12-review/)

Nou de geur en smaak zou ik niet herkennen, laat staat dat ik er zo een mooi betoog over zou kunnen schrijven. 

Een duikje in de geschiedenis van dit legendarische bier.. Dit Belgische bier wordt gebrouwen door Brouwerij Sint-Bernardus in het West-Vlaamse Watou. De brouwerij werd in 1946 opgericht door Evarist Deconinck die sinds de jaren dertig de kaasmakerij in Watou van de paters Trappisten van de Abdij op de Katsberg (Noord-Frankrijk) overgenomen had. Hij had een contract afgesloten met de paters Trappisten van de Sint-Sixtusabdij van Westvleteren, die besloten hadden hun bier niet meer zelf verder te commercialiseren. De Poolse meesterbrouwer van de Abdij van Westvleteren stapte mee over naar de nieuwe brouwerij waar voortaan het bier Sint-Sixtus gebrouwen werd. In de abdij werd enkel nog kleinschalig gebrouwen voor eigen gebruik. In 1959 besliste Deconinck om de productie van kaas te stoppen en zich volledig toe te leggen op het brouwen. Begin jaren zestig stapte zijn schoonzoon Guy Claus in de brouwerij en in 1962 werd de licentie voor het brouwen van het trappistenbier met 30 jaar verlengd. In 1992 werd deze overeenkomst stopgezet omdat de Trappistenbrouwerijen beslist hadden dat enkel bieren gebrouwen binnen de muren van de abdij het Authentic Trappist Product label kregen. De bieren werden door de brouwerij volgens de originele recepten verder gebrouwen onder de naam St. Bernardus. De drie bestaande (pater 6, prior 8 en abt 12) werden uitgebreid met St. Bernardus Tripel. Omdat Guy Claus de pensioengerechtigde leeftijd naderde werd een geschikte opvolger gezocht en gevonden in Hans Depypere. Er werden nieuwe bieren aan het gamma toegevoegd, Watou Tripel, St. Bernardus witbier en Grottenbier (de laatste twee ontwikkeld in samenwerking met Pierre Celis). Oorspronkelijk brouwde Sint-Bernardus voor de abdij van Westvleteren. Het bier heette toen St. Sixtus Abdij en later gewoon Sixtus. In 1992 stopte de licentie. Sindsdien worden de bieren onder de huidige naam op de markt gebracht. (https://bestebiertje.nl/st-bernardus-abt-12/)

St.Bernardus Abt 12 wordt aanzien als één van de beste bieren ter wereld en is dan ook het paradepaardje van onze brouwerij, de absolute top in de hiërarchie van de St. Bernardus bieren. Het is gebrouwen in de klassieke ‘Quadrupel’ stijl volgens het originele recept uit 1946. ... St.Bernardus Abt 12 heeft een zeer fruitig aroma, afkomstig van onze eigen specifieke gist. Het zit boordevol complexe smaken en blinkt uit door zijn lange bitterzoete afdronk. Het bier laat zich vlot drinken door zijn zachte volmondige smaak en perfecte evenwicht tussen bitter en zoet. Een Abt drinken is met volle teugen van het leven genieten. ... Eigenschappen KleurDonkerType bierQuadrupel / Hoge gistingAlcohol10 %° Plato19,7Schenktemperatuur8 - 12 °CKleur (EBC)70Bitterheid (EBU)20 (https://www.sintbernardus.be/nl/brouwerij/onze-bieren/stbernardus-abt-12)

Tja complexe smaken, zo kun je het ook noemen. Ondanks het feit dat het recept hetzelfde zou zijn is de smaak echt compleet anders. Het komt niet door een afwijkende leeftijd (10/27 vs 11/26), maar wat zou het dan zijn? Waardoor komt het grote verschil in smaak??

 Maar goed vorig jaar gaf ik al aan teleurgesteld te zijn en dat is nu eigenlijk nog steeds. Ik drink bier omdat ik geen wijn lust. Maar dan is er bier dat naar wijn smaakt....