Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label blond. Alle posts tonen
Posts tonen met het label blond. Alle posts tonen

maandag 9 december 2024

Westvleteren groen = blond

Westvleteren Blond is een van de Westvleteren-bieren, de trappistenbieren uit de huisbrouwerij van de trappistenabdij Sint-Sixtusabdij in Westvleteren. De Westvleteren Blond heeft een groene kroonkurk en, net zoals de overige Westvleteren-bieren, geen etiket. https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Blond

Tja, al enige jaren heeft het bier van Westvleteren wel degelijk een etiket. 

Westvleteren bieren met etiket In augustus 2022 werd besloten om de Westvleteren Trappistenbieren van etiketten te voorzien. Tot die tijd ston alle benodigde informatie op de kroonkurk, maar de monniken kozen er voor om mee te gaan in de trend waarbij consumenten volledig worden geïnformeerd over de inhoid van een product. https://www.biernet.nl/bier/merken/westvleteren-blond

In augustus 2022 werd besloten om de Westvleteren Trappistenbieren van etiketten te voorzien. Tot die tijd stond alle benodigde informatie op de kroonkurk, maar de monniken kozen er voor om mee te gaan in de trend waarbij consumenten volledig worden geïnformeerd over de inhoud van een product. Het betekende het einde van een meer dan 75 jaar durend tijdperk.  https://www.biernet.nl/bier/merken/westvleteren-12

Bijzonder, dat op biernet er bij de blond meer typefouten staan bij dan bij de 12!? Ik zou verwachten dat met kopiëren van teksten er weinig mis zou kunnen gaan?

Het bier wordt niet verkocht aan winkels en de horeca en is officieel enkel te verkrijgen bij de abdij zelf en in het café tegenover de abdij (Café In De Vrede). Toch vindt het bier soms in kleine hoeveelheden de weg naar winkels en cafés. De monniken kunnen niet altijd aan de vraag voldoen, maar kiezen ervoor om hun brouwerij kleinschalig te houden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Blond

Dit meende ik ook, dat het bier zeldzaam was, omdat het niet verkocht mocht worden via de detailhandel, maar enkel direct aan de poort. Met een besteltelefoonlijn met wachttijd die net als call tv vroeger zo lang duurde dat dat al het verdienmodel leek. De slechte verkrijgbaarheid deed de prijs dan ook raketeren. Daar waar dan een flesje in de schappen of in de horeca verscheen, was dat steevast met een hoge prijs. Het schijnt dat de trappisten dat ook door kregen dat de tussenpersonen flink aan hun bieren verdienden. Daarom zijn ze mondjesmaat nu ook aan detailhandels gaan leveren tegen schappelijke prijzen. Deze groene Westvleteren was ca. 4 euro in het schap.   

Wie aan een flesje Westvleteren wil komen heeft eigenlijk twee opties; de eerste is op zoek te gaan naar een lokale doorverkoper en daarbij waarschijnlijk diep in de buidel te tasten. Voor een fles Westvleteren 12 moet je vaak 10 tot 15 euro neertellen. Geen misselijk bedrag.  Een echte liefhebber gaat echter voor de officiële weg door het te kopen bij de abdij zelf. Dat is echter nog lang niet zo eenvoudig. Voorheen moest je bellen naar een speciale telefoonlijn, waarbij naam, contactgegevens en zelfs het kenteken van je auto vastgelegd werden. Tegenwoordig zijn ook de monikken van Sint-Sixtus op het internet te vinden en dus is er een speciale verkoopwebsite opgestart. Hier vind je een kalender met verkoopmomenten. Op die vastgelegde momenten kan je vervolgens maximaal twee kratten (en maar één per soort bier) bestellen en een ophaalmoment afspreken.   https://www.beerwulf.com/nl/artikelen-over-speciaalbier/westvleteren

De status van Beste bier ter werled wil je natuurlijk beschermen en dat doen de monniken dan ook met verve. Belangrijk instrument om de zelf gecreëerde schaarste in stand te houden, is het aan de kopers opgelegde doorverkoopverbod. Zo staat op de website te lezen:  "De Trappist Westvleteren is enkel voor particulieren te koop, waarbij elke koper zich engageert het bier niet verder te verkopen. U bent de eindverbruiker. Op het kasticket wordt vermeld dat U het bier niet in de handel mag brengen. Wij kunnen U hierop aanspreken." Heldere voorwaarden, mét de mogelijkheid om overtreders van het verbod aansprakelijk te stellen wegens contractbreuk. Kom je bij een slijter of café dat toch een of meer van de Westvleteren-bieren tegen een ‘zacht’ prijsje van € 10,- of meer per stuk aanbiedt? Dan weet je dus dat dit illegale koopwaar is. ... Ook aan de muur van de uitgifteplaats en op het ‘kasticket’ word je als koper uitdrukkelijk gewezen op het (door)verkoopverbod. Juridisch gezien niet onbelangrijk, aangezien de koper hierdoor op drie cruciale momenten tijdens het koopproces op zijn verplichtingen wordt gewezen. Zo komt een rechtsgeldige overeenkomst tot stand. https://www.biernet.nl/bier/merken/westvleteren-12

Maar dit is dus niet meer aan de orde, ze kunnen nu dus wel in de detailhandel worden gevonden, maar met een schappelijke prijs.

27 maart 2024 om 15:37 Westvleteren Trappist, voorheen exclusief verkrijgbaar bij de Abdij van Sint-Sixtus in Westvleteren, is tegenwoordig in verschillende Nederlandse slijterijen te koop.... Traditioneel konden liefhebbers van Westvleteren Trappist hun voorraad alleen aanvullen door een afspraak te maken via de iconische "biertelefoon" van de abdij. Deze methode maakte het proces van het verkrijgen van het bier voor velen tijdrovend en soms ontmoedigend. Met de vooruitgang van technologie en veranderende consumentenvoorkeuren heeft de abdij in 2019 de overstap gemaakt naar online reserveringen , waardoor het gemakkelijker is geworden voor bierliefhebbers om hun geliefde Westvleteren Trappist te bemachtigen.... Vorig jaar werd aangekondigd dat het iconische Trappistenbier ook buiten de abdij te koop zou worden aangeboden . Nu heeft het bier de Nederlandse schappen van onder andere Gall & Gall en Mitra bereikt.... Het nieuws dat Westvleteren Trappist nu verkrijgbaar is bij enkele bekende Nederlandse slijterijen, waaronder Gall & Gall en Mitra , heeft opwinding veroorzaakt onder ons bierliefhebbers. Voorheen was het vinden van dit bier buiten de abdij een zeldzame (en ook vooral een dure) aangelegenheid, maar nu kunnen liefhebbers het gemakkelijker vinden, waardoor de toegankelijkheid van dit exclusieve Trappistenbier wordt vergroot. ... De verandering van de distributie is mede tot stand gekomen om woekerprijzen voor het bier tegen te gaan. Een flesje van het bier voor een tientje was in het verleden geen zeldzaamheid. Supermarkt Jan Linders kreeg in 2018 bijvoorbeeld veel kritiek toen zij het bier voor €9,95 per flesje te koop aanboden . De huidige prijzen voor de verschillende varianten liggen tussen de €3,99 en €4,99 als je ze in Nederland aanschaft. Deze uitbreiding van de distributie opent nieuwe mogelijkheden voor bierliefhebbers die niet in staat zijn om de pelgrimstocht naar de abdij te maken. Door Westvleteren Trappist beschikbaar te stellen bij geselecteerde winkels, kunnen meer mensen genieten van de unieke smaken en aroma's die dit bier zo geliefd maken.... Terwijl sommige puristen mogelijk treuren om het verlies van de exclusiviteit, is het belangrijk op te merken dat de abdij nog steeds vasthoudt aan zijn waarden en tradities. De beschikbaarheid van het bier buiten de abdij blijft beperkt en aan de kwaliteit van het bier is uiteraard niets veranderd. De monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren gaan namelijk op jaarbasis ongeveer 790 hectoliter, goed voor ca. 240.000 flessen, naar Nederland uitvoeren. De totale jaarlijkse productie van de abdij ligt op 7.500 hectoliter bier. Ondanks dat je het bier tegenwoordig dus gemakkelijk in Nederland kunt kopen is het zeker de moeite waard om eens een bezoek te brengen aan Westvleteren . https://www.biernet.nl/nieuws/exclusieve-westvleteren-trappist-bij-nederlandse-slijterijen-te-koop

Tja, dan is het dus minder speciaal en exclusief, maar wel zo eerlijk nu de tussenhandelaren buitenspel worden gezet. Naar het schijnt is de doorverkoop voor een paar tientjes per fles teniet gedaan nu het voor een paar euro in de schappen kan staan.

Zeldzaam blond Trappisten bier gebrouwen door de monniken van de Sint-Sixtus abdij te Westvleteren. Exclusief glas ... Westvleteren Blond (exclusief glas) Dit zeer gewilde bier wordt gebrouwen door de monniken van de Sint-Sixtus abdij te Westvleteren. Omdat de vraag naar dit bier groot is en er (helaas) maar kleinschalig wordt gebrouwen is het moeilijk te verkrijgen. De Westvleteren Blond is een licht troebel blond bier met een volle schuimkraag die niet snel inzakt. Het mooie van deze blondine is dat er drie soorten hop zijn gebruikt uit eigen streek. De licht zoete en fruitige geuren nodigen je al snel uit om de eerst slok te nemen. Er komen smaken los van hop en fruit gevolgd door een sterk bittere afdronk die nog een tijdje blijft hangen. De donkere bieren van Westvleteren zijn zeer geschikt om jaren te laten rijpen wat de smaak ten goede zal komen, maar de Westvleteren blond zal het beste smaken als ze vers is. Exclusief glas. https://www.extreme-beers.com/nl/bier/1-trappist-westvleteren-blond.html

Volgens mij koop je dit bier zonder glas...

Maar wat voor bier is deze Westvleteren groen?

Westvleteren Blond is het lichtste van de drie bieren uit de brouwerij van de Sint-Sixtusabdij. Dit goudkleurige bier heeft 5,8% alcohol. Je komt helemaal tot rust met deze Westvleteren Blond in combinatie met een fijn stukje romige of jonge kaas en ook bij een licht vleesgerecht als een carpaccio is deze Blond niet te versmaden. Details BrouwerijSint-Sixtusabdij Trappist Westvleteren BierstijlBlond Alcohol5.8% ... GistingBovengistend IBU41... Zicht Goud geel van kleur en mooie sprankeling van het koolzuur. Mooie volle witte romige schuimkraag die lang blijft staan en heel langzaam inzakt. ... Neus Fruitige / kruidige aroma's van citrus en koriander. Ook het mout en hop zijn goed waarneembaar ...Smaak Tonen van citrus banaan en mout. Niet bitter ... Zicht Zachte schuimkraag, fijne belletjes. Mistig tot troebel en goudkleurig. ... Neus Vol aroma met tonen van zoet fruit (banaan) en het kruidige van koriander en een tikkeltje gras. ... Smaak Wat meer bittere afdronk dan je van een blond kan verwachten. Koolzuur prikkelt aangenaam de tong. ... Zicht Helder blond ... Neus Fruitig en hoppig ... Smaak Zachte, fruitige en hoppige (na)smaak ... Zicht Troebel geel bier met een dikke witte schuimkraag ... Neus Ruikt hoppig, kruidig ... Smaak Zacht in de mond, zurig. De nasmaak is bitter, kruidig en zurig ... Zicht Goudgeel, grote grove schuimkraag ... Neus Citrus geur, denk dan aan limoen/citroen ... Smaak Bittere fruitsmaak, fruit uit de 'citrus-hoek'! (https://www.bierista.nl/westvleteren-blond)

Bijzonder hoe de een zegt 'niet bitter' en de ander zegt 'bittere fruitsmaak'. Dat toont maar weer eens aan hoe subjectief smaak is. Wat zegt Wikipedia erover?

Het bier is een sterk bitter bier met een EBU van 41. Het bier heeft met een EBC van 9 een blonde kleur. Verder heeft het bier een schijnbare vergistingsgraad van 84% en een oorspronkelijke dichtheid van 1,051.[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Blond

Sterk bitter!! Dat is dus heel wat anders dan 'niet bitter'!? Mogelijk dat de vatbaarheid voor bitter ook afhangt van de context en referentiebieren van een drinker? Iemand die hopbommen van IPA's drinkt zal anders de bitterheid van een bier beleven dan iemand die pastry stouts en NEIPA's gewend is?

Wat zeggen ze er zelf over?

Koel geschonken , kleurt het bier lichttroebel blond met een overvloedige schuimkraag en een sterke pareling. Westvleteren Blond zet aan met een fris en fruitig aroma van aangename citrus en een sterke zeste van limoen. De smaak is mooi evenwichtig met de zoetigheid van de mout en een kordate bitterheid komende van een flinke dosis hop die gebruikt wordt bij het brouwen. Ook in de smaak zorgt de heerlijke citrus voor een fijne en verfrissende toets die voortvloeit tot in de voortreffelijk droge nasmaak.... Alcoholgehalte: 5,8 % Vol. Ingrediënten: water, GERSTEMOUT, suiker, gist, hop.. Datum van minimale houdbaarheid Staat afgedrukt op het etiket in het witte vlak onder de vorm DD/MM/JJ, en geeft aan hoelang het bier zijn eigenschappen behoudt als het onder de juiste omstandigheden bewaard wordt. Deze datum wordt bepaald door de botteldatum met 1,5 jaar te verlengen. Deze datum gevolgd door 2 letters onder de vorm AB of YZ is tevens het lotnummer. Trappist Westvleteren Blond is een bier hergist op fles. Voor de hergisting op fles wordt er tijdens het bottelen een kleine hoeveelheid gist en suiker toegevoegd aan het bier, deze gist zal steeds visueel aanwezig zijn onderin de bodem van de fles. Deze gistbodem is onschadelijk. Bewaaromstandigheden Nooit in direct zonlicht Flessen rechtop bewaren Aanbevolen bewaartemperatuur: 8 - 12 °C Serveertips Aanbevolen serveertemperatuur: 6 - 8 °C Bij voorkeur uitschenken in een kelkglas. Probeer de fles in één beweging voorzichtig uit te schenken en laat de gistbodem in de fles. Deze gistbodem is onschadelijk, maar geeft het bier een bittere afdronk, en maakt het bier troebel. Desgewenst kan deze gistbodem nadien apart gedronken worden. https://www.trappistwestvleteren.be/nl/onze-bieren/trappist-westvleteren-blond 

Wat vind ik er zelf van?

Dit blonde biet met wit schuim is wat troebel. De smaak is opvallend zurig. Dit is geen moutige of kruidige tripel of sterk blond bier. De smaak is fruitig en ik herken inderdaad wat citrus.

Wat vinden anderen ervan?

Westvleteren Blond is een Blond met 5,8% alcohol. Westvleteren Blond wordt gebrouwen door Bierbrouwerij Sint-Sixtus Trappisten in Westvleteren. ... Westvleteren Blond is een ongefilterd bier. Met een hoppig kruidige aroma is de smaak licht en zacht met  een bittere afdronk. ... Westvleteren Blond is een Trappistenbier van de trappistenabdij Sint-Sixtusabdij in Westvleteren. Met een hoppig kruidige aroma is de smaak licht en zacht met  een bittere afdronk. Westvleteren Blond is een Trappistenbier van de trappistenabdij Sint-Sixtusabdij in Westvleteren. Dit bier heefft een groene kroonkruk en net zoals alle andere bieren, geen etiket.  Het is een sterk en bitter bier.  https://www.biernet.nl/bier/merken/westvleteren-blond

Hazy yellow with a nice head. The aroma of grains, yeast. Taste of bready notes and oaky notes along with touches of citrus fruit. Really great balance with medium carbonation. A ight body with a smooth feel. Feb 27, 2024 https://www.beeradvocate.com/beer/profile/313/1808/ 

Hazy yellow with a nice head. The aroma of grains, yeast. Taste of bready notes and oaky notes along with touches of citrus fruit. Really great balance with medium carbonation. A light body with a smooth feel. Good beer! May 01, 2024 https://www.beeradvocate.com/beer/profile/313/1808/ 

Look- Color has a foggy golden hue with two fingers of fluffy white head. Very tight bubbles that slowly dissipate. Stunning pour. 5 Smell- Light spice and fruity notes. Some lemon and earthiness as well. 4 Taste- Very mild hops and slightly bitter finish. Light clove and lemon citrus notes. 4.25 Feel- Perfectly carbed with a nice tinglely bite. Crisp with a medium body. 4.50 Overall- Light and crushable. A well balanced and clean beer worthy of being one of the best examples of a belgium blonde. 4.25 May 16, 2024 https://www.beeradvocate.com/beer/profile/313/1808/ 

APPEARANCE: in a word spectacular, almost gave this a 5, pours a gorgeous hazy, gold color with two-fingers off-white head, excellent retention, the head slowly dissipated until a complete cap remained throughout, heavy lacing on the glass, higher carbonation. SMELL: a beautiful nose as well, initially sweet pears and lemon then bread. TASTE: the taste follows the nose, initially sweet fruits like pear and lemon then bread and an earthy hop finish, very complex for the style, the taste really lingered in the most wonderful way. PALATE: medium body and higher carbonation really made this beer show out. OVERALL: This beer is ranked number one for the style, this ranking is well deserved, I did not rank high because of scarcity or hype, it's just a beautiful beer and better than any other I have had in this style, it's not worth what I paid for it but it was either this or hop a plane to Belgium and that would be even more expensive, I have now had all three beers from Westvleteren. I liked the Blonde the best, the Dubbel was a close second and the famous Quad Westvleteren 12 the least among them, but still an excellent beer to be sure. I may never have these beers again but I'm so glad I had the opportunity to try them. Jul 04, 2024 https://www.beeradvocate.com/beer/profile/313/1808/ 

ZICHT/KLEUR Het bier kleurt lichttroebel blond met een overvloedige schuimkraag en een sterke pareling. GEUR Westvleteren Blond zet aan met een fris en fruitig aroma van aangename citrus en een sterke zeste van limoen. SMAAK De smaak is mooi evenwichtig met de zoetigheid van de mout en een kordate bitterheid komende van een flinke dosis hop die gebruikt wordt bij het brouwen. AFDRONK Ook in de smaak zorgt de heerlijke citrus voor een fijne en verfrissende toets die voortvloeit tot in de voortreffelijk droge nasmaak. https://www.mitra.nl/product/westvleteren-blond-33cl

Ja het bier is troebel en niet helder doorzichtig zoals pils. De geur is fris zuurfruitig. De geste dat er limoen of citrus in te herkennen is moet ik aan me voorbij laten gaan. Ik kom niet verder dan zuur in het aanduiden van de geur. De smaakomschrijving met termen als zoete peren, kordate bitterheid en evenwichtige zoetheid zijn voor mij ook te ver van mijn bed. De smaak is complex om te beschrijven, dat dan weer wel. 

Westvleteren Blond is het lichtste van de drie bieren uit de brouwerij van de Sint-Sixtusabdij. Dit goudkleurige bier heeft 5,8% alcohol. Je komt helemaal tot rust met deze Westvleteren Blond in combinatie met een fijn stukje romige of jonge kaas en ook bij een licht vleesgerecht als een carpaccio is deze Blond niet te versmaden. https://www.bierista.nl/bierlijst/top10-Blond-bieren

Westvleteren Blond zet aan met een fris en fruitig aroma van aangename citrus en een sterke zeste van limoen. Koel geschonken, kleurt Trappist Westvleteren Blond lichttroebel blond met een overvloedige schuimkraag en een sterke pareling. De smaak is mooi evenwichtig met de zoetigheid van de mout en een kordate bitterheid komende van een flinke dosis hop die gebruikt wordt bij het brouwen. Ook in de smaak zorgt de heerlijke citrus voor een fijne en verfrissende toets die voortvloeit tot in de voortreffelijk droge nasmaak. https://www.gall.nl/trappist-westvleteren-blond-33cl-447129.html

Prachtig Trappisten Bier van Westvleteren. Heerlijk licht en tamelijk bitter bier dankzij zijn hoppige tonen. Het biertje bevat een lichte smaak van groene appel en citrus wat het een frisse smaak heeft. het bevat een alcohol percentage van 5.8% en is te herkennen aan zijn groene kroonkurk. Wegens zeer beperkte uitlevering maximaal 2 flesjes per bestelling. https://www.drankgigant.nl/trappist-westvleteren-blond.html

Met Westvleteren Blond kun je voortreffelijk genieten! Het frisse en fruitige aroma van citrusvruchten maakt de smaak mooi evenwichtig met de zoetigheid van de mout en de bitterheid van de hop. Goudblond, ongefilterd en een volle schuimkraag; do we need to say more? Stijl : Belgian Blonde https://www.hopsandhopes.nl/bieren/abdij-sint-sixtus-trappist-westvleteren-blond

Westvleteren Blond het lichtste bier van de Westvleteren familie. Het is een lichttroebel blond bier met 5,8% alcohol. Het is een fris en fruitig bier met veel hopbitterheid. Door de mout kan het bier een zoetig karakter krijgen. Het bier heeft een droge nasmaak. https://www.burgbieren.nl/sint-sixtus-abdij/trappist-westvleteren-blond/

Westvleteren blond, trappistbier met 5,8% vol. alc. Een krachtig moutig, fris fruitige smaak, gebrouwen in de Sint Sixtus abdij. Dit noem ik een mooi voorbeeld van brouwkunst: een goed dorstlessend maar tegelijk licht degustatiebiermet een aangenaam hoppige toets. Voor mij ik val wellicht in herhaling hoeft een bier niet zo sterk te zijn om te scoren ! Met deze kan je mij altijd een groot plezier doen. Beetje wazig van uitzicht Belgisch blond bier, tussen en gouden kleur, met een zachte en pluizige witte stabiele schuimkraag. Onze neus merkt bananen, hop, gist en een ietsiepietsie kruidnagel op. Ook in de smaken treffen we die banaan en een hint van koriander, zeer soepele en zeer drinkbaar, kruidig en gist afwerking, met een bijzonder goede hopbitterheid. Mooie body en ook een droog met bitter einde. Volgens mij zeer soepel en zeer drinkbaar kortom ikzelf zweer bij dit “groot” bier van Westvleteren. https://trappistbier.wordpress.com/2012/04/23/geproefd-door-geroen-westvleteren-blond-58-33cl/

Wat kan ik er nog aan achtergrondinformatie over vinden?  

De Sint-Sixtus Abdij (West-Vleteren) brouwt bier ten behoeve van de financiering van de abdij. De abdij kent een rijke historie die al in 1814 begint. In 1839 werd het eerste bier in de abdij gebrouwen en verkocht. Sindsdien hebben de monniken van de abdij hun brouwproces continu geoptimaliseerd. De brouwzalen worden telkens aangepast zodat het bier nog beter gaat smaken. De verkrijgbaarheid van het bier is beperkt. Om aan de bieren te komen, moet er een bestelling worden geplaatst bij de abdij zelf. Bij de abdij worden drie verschillende soort Westvleteren bier gebrouwen: Westvleteren Blond, Westvleteren 8 en Westvleteren 12. https://www.burgbieren.nl/sint-sixtus-abdij/trappist-westvleteren-blond/

Westvleteren blond is één van de bieren van Westvleteren die wordt gebrouwen door de Sint-Sixtusabdij.

De Sint-Sixtusabdij is een abdij van de trappisten in het Belgische Westvleteren. De abdij is onder meer bekend om zijn trappistenbier Westvleteren. De huidige abt is Manu Van Hecke. De bibliotheek telt circa 600 drukwerken van voor 1830 en 40.000 van na die datum. Rond de abdij liggen de Sixtusbossen..... 1814 – Hophandelaar Jan-Baptist Victoor uit Poperinge kwam zich als kluizenaar vestigen in de bossen van Sint-Sixtus, op een plek waar eeuwenlang kloostergemeenschappen hadden gewoond: de Cella Beborna (ca. 806), het klooster van de zusters van het Huis van Sint-Sixtus (1260-1355) en het birgittijnenklooster "Onze-Lieve-Vrouwe van het Heilig Geloove" (1615-1784). 1826 – Enkele trappisten kwamen zich vestigen op de Katsberg en stichtten er een priorij onder de hoede van de moederabdij, Abbaye du Gard. Conflicten en problemen tekenden de eerste tien jaar - de twee eerste priors bleven maar enkele maanden in functie. In 1827 werd Franciscus-Maria Van Langendonck (1760-1836), prior en novicemeester in de Abbaye du Gard, tot prior benoemd op de Katsberg, waar hij de noodzakelijke bouwwerken leidde. In 1831 kwam hij in conflict met zijn medebroeder, procurator Nil Van Hoecke die naar aanleiding van een financieel dispuut met de moederabdij, steun was gaan zoeken bij de bisschop van Cambrai, Louis Belmas (1757-1841). Van Langendonck wilde het gezag niet aanvaarden van iemand die destijds de constitutionele eed had afgelegd. Hij nam ontslag en vertrok uit het klooster, vergezeld door enkele medebroeders. De bisschop benoemde Van Hoecke tot prior van de niet meer door de trappistenorde erkende en erg uitgedunde communauteit - enkele andere monniken waren naar de Gard teruggekeerd. Pas na de dood van de bisschop werd de priorij opnieuw in de schoot van de trappistenorde opgenomen. Zomer 1831 – Prior Van Langendonck kwam met enkele medebroeders aan in Vleteren. Ze sloten zich aan bij de kluizenaar Victoor en stichtten een nieuwe priorij, Sint-Sixtus, opnieuw onder de bescherming van de moederabdij Notre-Dame-du-Gard. 1831-1836 – Een gestadige groei bracht het aantal trappisten in 1835 op 23.[1] Prior Van Langendonck stierf in geur van heiligheid. 1836 – Het klooster kwam onder de jurisdictie van de abdij van Westmalle. 1839 – Ingebruikname van de eerste brouwerij.... 1858 – Twintig broeders vertrokken naar Canada om een kwijnend klooster in Tracadië (Nova Scotia) nieuw leven in te blazen. Het klooster werd abdij in 1876 en verkoos de Belg Dominiek Schietecatte (1834-1915) tot abt. Na twee grote branden trok hij ziek en ontmoedigd in 1898 terug naar Europa en overleed in de abdij Saint-Fons bij Clermont-Ferrand. De Saint Joseph's Abbey verhuisde begin twintigste eeuw naar Spencer (Massachusetts). 1860 – Schenking van grond in West-Vleteren door Dominicus Lebbe. 1871 – De priorij werd tot abdij verheven en koos Dom Benedictus Wuyts als eerste abt.... 1914-1918 – Tijdens de Eerste Wereldoorlog huisden in en rond de abdij vele vluchtelingen. Tegen het einde van de oorlog kampeerden ongeveer 400.000 geallieerde soldaten in de nabijheid. 28 mei 1922 – Inwijding van een vrij toegankelijke Lourdesgrot naast de abdij als dank voor de bescherming tijdens de oorlog. 1940-1945 – Tijdens de Tweede Wereldoorlog kende de abdij moeilijkheden, zowel economische, politieke als op het vlak van de trappistenorde. ... 1945 – Abt Gerardus Deleye beperkte de productie van de brouwerij tot de hoeveelheid nodig om in het onderhoud van de abdij te voorzien. Een jaar later commercialiseerde hij het bier door de licentie toe te vertrouwen aan de Brouwerij Sint-Bernardus in Watou. Mathieu Szafranski, de brouwmeester van Westvleteren werd er partner en bracht de know-how, de originele recepten en de St.Sixtus-gist mee.[2] 1962 – De licentie met de brouwerij Sint-Bernardus werd voor 30 jaar verlengd. 1964 – Bouw van het gastenhuis. 1968 – Bouw van de nieuwe kerk om afzondering van de trappisten te garanderen. De parochie blijft gebruik maken van oude kerk. ... 1992 – Het contract met de Brouwerij Sint-Bernardus liep ten einde en de abdij hervatte zelf het brouwen. Dit om te beantwoorden aan de beslissing dat de benaming "Trappistenbier" enkel nog werd toegekend aan bieren gebrouwen binnen de muren van een trappisten-abdij. De jaarproductie werd beperkt tot 4.800 hectoliter. ... 2005 – Op www.ratebeer.com werd Westvleteren Twaalf voor het eerst uitgeroepen tot Best Beer in the World. 2008-2010 – Stabiliteitsproblemen werden aangepakt. Het gastenhuis werd verbouwd, een deel van de abdij werd afgebroken en een ruimere nieuwbouw opgetrokken naar een ontwerp van Bob Van Reeth. De oude kerk werd verbouwd tot bibliotheek en refter. Samen met de nieuwe abdijkerk maakte ze deel uit van het kloostervierkant, waar ook kapittelzaal, scriptorium, noviciaat, gemeenschapsruimte en ziekenboeg hun plaats vonden, met op de verdieping kamers voor de broeders en in de kelders werkplaatsen. De brouwerij bleef ongewijzigd. Tijdens de bouwwerken verbleven de monniken in het gastenhuis waardoor de abdij tijdelijk geen gasten kon opnemen. 9 oktober 2009 – Ceremonie van de eerstesteenlegging van de nieuwe gebouwen. 2010 – De communauteit bestond uit 26 broeders met een gemiddelde leeftijd van 54 jaar. 2010 – Zes broeders produceerden 'Triduum Paschale', een cd met paasgezangen bij wijze van fondsenwerving voor de bouwkosten.[3] ... 2013 – Bouw van een bottelarij. https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Sixtusabdij_van_Westvleteren

Westvleteren is een trappistenbier dat gebrouwen wordt door de monniken van de Sint-Sixtusabdij van Westvleteren (West-Vlaanderen).... De huidige abdij ontstond in 1831 toen de prior van het pas gestichte klooster op de Katsberg zich met enkele van zijn monniken in de bossen van Sint-Sixtus vestigde bij de kluizenaar Jan-Baptist Victoor. Voor die tijd waren er al op dezelfde plaats of in de nabijheid drie kloosters geweest. Toen de nieuwe abdij gebouwd werd in 1831, hadden de bouwvakkers contractueel recht op twee glazen bier per dag. Om geld uit te sparen besloten de paters de drank zelf te brouwen. Dit bier was echter niet het Westvleteren van vandaag, maar een variant met een alcoholpercentage van amper 2 procent. Later begonnen de paters trappist te brouwen om in hun levensonderhoud te voorzien. Omstreeks 1900 schafte de brouwerij een vrachtwagen aan voor de bezorging. De bierverkoop begon reeds in 1838. De brouwerij werd in 1871 gemoderniseerd en overleefde beide wereldoorlogen. In 1945 besliste de abt dat de productie zou worden beperkt, omdat de brouwerijactiviteiten te veel van de energie van de religieuze gemeenschap opeisten. Het jaar daarop besliste hij het brouwen en commercialiseren voortaan onder licentie toe te vertrouwen aan de Brouwerij Sint-Bernardus in Watou. Een beperkte brouwerijactiviteit bleef in de kloosterbrouwerij plaatsvinden. De licentie werd in 1962 voor 30 jaar verlengd. Toen die in 1992 ten einde liep werd de volledige brouwerijactiviteit opnieuw door de abdij overgenomen. Er waren ondertussen heel wat Europese en andere regelgevingen tot stand gekomen. Zo mag alleen nog het label 'Trappistenbier' worden gebruikt, indien het bier ook daadwerkelijk binnen een trappistenklooster gebrouwen wordt. Besloten werd om de productie te beperken tot wat genoeg opbrengt voor het levensonderhoud van de monniken, te weten 4.700 à 4.750 hectoliter of te wel 60.000 kratten van 24 flesjes per jaar.... Het bier wordt niet verkocht aan winkels en de horeca en is officieel enkel te verkrijgen bij de abdij zelf en in het café tegenover de abdij (Café In De Vrede). Toch vindt het bier soms in kleine hoeveelheden de weg naar winkels en cafés. De monniken kunnen niet altijd aan de vraag voldoen, omdat ze ervoor kiezen om hun brouwerij kleinschalig te houden. De hype ontstond er toen het bier werd verkozen tot "beste bier van de wereld". Dit zorgde voor lange rijen wanneer de abdij opnieuw bier beschikbaar had, zelfs al werd het aantal kratten bier per auto beperkt tot 1 à 2 (uitzonderlijk 3) naargelang het soort Westvleteren dat te koop wordt aangeboden. Sinds 25 september 2006 moet telefonisch gereserveerd worden voor men het bier kan komen afhalen. Omdat er maar één telefoonlijn is, kan het lang duren voordat men verbinding krijgt. Op de website van St. Sixtus is informatie te vinden over hoe het bier te verkrijgen is. Om misbruik te voorkomen houden de paters het telefoonnummer en nummerplaat van de afhaler van het bier bij. Klanten moeten daarna minstens 60 dagen wachten totdat ze een volgende bestelling kunnen plaatsen.[1] Anno 2020 is het bestelsysteem overgegaan van de telefoonlijn op een webwinkel, die maar op bepaalde dagen anderhalf uur open is voor een bepaalde hoeveelheid kratjes. Hierbij wordt men in een digitale wachtkamer geplaatst totdat er besteld kan worden.[2] In januari 2021 startte de brouwerij een pilootproject waarbij naast 'afhaal'-besteldagen ook 'thuislever'-besteldagen op de bestelkalender worden gemeld. De bestelling op 18 januari 2021 was beperkt tot 1 krat per klant, en dit enkel voor klanten in België.[3] In 2008 begon een grote verbouwing in de abdij van Westvleteren. Omdat de kosten hiervan hoger uitvielen dan geraamd besloot de abdij in 2011 om in samenwerking met de winkelketen Colruyt 93.000 verrassingspakketten te verkopen. Dit pakket, met daarin 6 flesjes Westvleteren 12 en twee degustatieglazen, kreeg de naam "Westvleteren XII bouwsteen" mee. Het pakket werd enkel verkocht in ruil voor een waardebon uit Knack, Le Vif of De Standaard, en kostte 25 euro.[4] In april 2012 is deze actie in Nederland herhaald in samenwerking met de groothandel Sligro. Klanten van Sligro konden zich inschrijven op één "bouwsteen", waarna het pakket kon worden afgehaald voor 27,50 euro excl. BTW.[5] Op 14 december 2012 werd het bier voor de allereerste maal geëxporteerd naar Amerika. De 15.000 "bouwpakketten" met telkens zes flesjes Westvleteren 12 en twee glazen werden aangeboden voor de prijs van 85 dollar (ca. 65 euro) en waren in één dag uitverkocht.[6].... Westvleteren Twaalf (10,2%) werd meerdere malen door het internationaal bierforum Ratebeer tot beste bier ter wereld verkozen.[7] Westvleteren Acht (8%) staat op de 19e plaats op dezelfde lijst. De Westvleteren St-Sixtus Abdij werd verkozen tot de op drie na beste brouwerij ter wereld. Hierdoor ontstond een run op de bieren en werd het nog moeilijker om ze te verkrijgen. Door de hoge vraag en het lage aanbod wordt Westvleteren Twaalf op verkoopsites zoals eBay tegen hoge prijzen verhandeld, hoewel dit uitdrukkelijk tegen de wens van de abdij ingaat. In 2011 werd Westvleteren 12 door Test-Aankoop na een test van 210 speciaalbieren uitgeroepen als behorende tot de 18 beste bieren (bieren waarover de 30 proevers unaniem lovend waren).[8] ... Er worden vier soorten bier gebrouwen, waarvan de lichtste uitsluitend voor de bewoners van de abdij is bestemd. Aan het publiek worden verkocht: Trappist Westvleteren Blond (groene kroonkurk): blond bier van 5,8% Trappist Westvleteren Acht (blauwe kroonkurk): bruin bier van 8% Trappist Westvleteren Twaalf (gele kroonkurk): bruin bier, genaamd 'abtsbier' van 10,2% Tot 1998 werd ook nog een Trappist Westvleteren Zes (rode kroonkurk) gebrouwen. De flessen dragen geen etiket. https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_(bier)

Westvleteren: het is een naam die tot de verbeelding spreekt. Niet vanwege de roem van het dorp zelf, want deze deelgemeente van Vleteren kunnen de meeste mensen niet op een kaart aanduiden. Als je de naam van het dorp Vleteren intikt op Google is de derde foto zelfs eentje van een auto die in een gracht ligt... Maar dit onbeduidende dorpje in de Belgische provincie West-Vlaanderen heeft een enorme troef in handen: hier huist de abdij Sint-Sixtus, waar de trappistenbrouwerij Westvleteren gevestigd is. Westvleteren is een naam die voor bierliefhebbers wereldwijd erg veel betekent. In 2005 verkozen de gebruikers van de toonaangevende website Ratebeer.com de Westvleteren 12 tot beste bier ter wereld. Dit leidde tot een ongelofelijke hype en droeg bij aan de mythische status van dit bier. De monniken van de abdij brouwen in erg kleine hoeveelheden, wat alleen maar meer mensen nieuwsgierig maakt. De Westvleteren bieren Er zijn op dit moment drie varianten van het trappistenbier: deze heten Westvleteren Blond, Westvleteren 8 en Westvleteren 12. De laatste is de populairste en wordt steevast bovenaan lijstjes met de beste bieren ter wereld geplaatst. De Westvleteren 8 doet het in zulke lijstjes ook niet slecht en volgt meestal op korte afstand. ... Dat de Westvleteren 12 een veel makkelijker te verkrijgen tweelingbroer heeft, is misschien wel het slechtst bewaarde geheim van de bierwereld. In 1946 besloot de Sint-Sixtus abdij dat haar bieren alleen voor intern gebruik geproduceerd zouden worden. Het brouwen voor "buiten" (winkels en cafés) werd uitbesteed aan een kaasmaker uit het nabijgelegen Watou, genaamd St. Bernard. Zij kregen de beschikking over het recept én de brouwmeester van de abdij. Destijds kreeg dit 'Sixtus Abt 12' bier zelfs het trappistenlogo mee. Totdat dit in 1992 een beschermd keurmerk werd en de productie van authentieke trappistenbieren binnen de muren van de abdij moest plaatsvinden. Sint-Sixtus trok de volledige productie van 'hun' Westvleteren 12 weer naar zich toe, maar St. Bernard is 'hun' bier ook altijd blijven verkopen onder de naam St. Bernardus Abt 12. Tegenwoordig zijn er wel lichte smaakverschillen te bespeuren tussen de twee bieren, maar die haal je er eigenlijk alleen uit als je de twee bieren naast elkaar proeft. Dat is dan ook een zeer leuk idee voor een proeverij!https://www.beerwulf.com/nl/artikelen-over-speciaalbier/westvleteren

Dus er zijn/waren:

Westvleteren rood

Westvleteren Zes was een van de Westvleteren-bieren, de trappistenbieren uit de huisbrouwerij van de trappistenabdij Sint-Sixtusabdij in Westvleteren. Het bier werd tot 1998 gebrouwen. De Westvleteren Zes heeft een rode kroonkurk .... Brouwer Sint-Sixtusabdij Oorsprong Westvleteren, België Type Trappist Gisting ongefilterd, hoge bovengisting Alcoholpercentage 6,2%, in volume Graan gerst Kleur bruin https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Zes

Westvleteren blauw 

Westvleteren Acht is een van de Westvleteren-bieren, de trappistenbieren uit de huisbrouwerij van de trappistenabdij Sint-Sixtusabdij in Westvleteren. De Westvleteren Acht heeft een blauwe kroonkurk ... Het bier is een bitter bier met een EBU van 35. Het bier heeft met een EBC van 72 een donker koper, bruine kleur. Verder heeft het bier een schijnbare vergistingsgraad van 88% en een oorspronkelijke dichtheid van 1,072.[1]... Brouwer Sint-Sixtusabdij Oorsprong Westvleteren, België Type Trappist Gisting ongefilterd, hoge bovengisting Alcoholpercentage 8%, in volume Graan gerst Kleur donker koper, bruine kleur (72 EBC) Smaak zoetig, fruitig aroma met meloenachtig accent Bitterheidsgraad 35 EBU https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Acht

Westvleteren 8: Dit amberkleurige bier (Alc. 8% Vol.) zou je het kleine broertje van de XII kunnen noemen, maar dan doe je het tekort. Dit krachtige, bruine bier is vol van smaak en past perfect bij een lekkere biefstuk of een zoet dessert. Geen wonder dus dat de Westvleteren 8 opduikt in dezelfde lijstjes als de eerder genoemde 12: dit bier heeft meer dan genoeg te bieden en heeft een geheel eigen cultstatus opgebouwd. ... De Westvleteren 8 heeft een gelijkaardig profiel: het bier is goed houdbaar en wordt zelfs beter als je het een tijdje in de kelder laat rijpen. Serveer het op een temperatuur van zo’n 12 graden voor de beste ervaring. Als je geen Westvleteren-glas kan vinden, dan volstaat een glas van een andere trappist, zoals bijvoorbeeld Westmalle of Chimay. Dit bier past perfect bij rood vlees dus drink het gerust bij een flinke steak of bij een gebraad. https://www.beerwulf.com/nl/artikelen-over-speciaalbier/westvleteren

Westvleteren geel

Westvleteren Twaalf is een van de Westvleteren-bieren, de trappistenbieren uit de huisbrouwerij van de trappistenabdij Sint-Sixtusabdij in Westvleteren. De Westvleteren Twaalf heeft een gele kroonkurk en, net zoals de overige Westvleteren-bieren, geen etiket. Het bier is een bitter bier met een EBU van 38. Het bier heeft met een EBC van 79 een donker bruine kleur, maar is nog wel doorschijnend. Verder heeft het bier een schijnbare vergistingsgraad van 86% en een oorspronkelijke dichtheid van 1,090.[1]... Brouwer Sint-Sixtusabdij Oorsprong Westvleteren, België Type Trappist Gisting Ongefilterd, hoge bovengisting Alcoholpercentage 10,2%, in volume Graan Gerst Kleur Donkerbruin (79 EBC) Smaak Bezit een romig aroma en een uiterst rijk, caramelachtig, moutig smaakpalet Bitterheidsgraad 38 EBU https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Twaalf

Westvleteren 12 (of Westvleteren XII): Een donkere, roodbruine quadrupel (Alc. 10,2% Vol.) en het vlaggenschip van de abdij. Dit bier is sinds 2005 al op talloze plaatsen uitgeroepen tot beste bier ter wereld. Dat is niet alleen omwille van de uitstekende eigenschappen van het bier, ook de beperkte beschikbaarheid speelt een rol. Net zoals een zeldzame postzegel voor een postzegelverzamelaar is dit bier de Heilige Graal voor bierliefhebbers. ... We beginnen met de Westvleteren 12 (XII). Allereerst moet je weten dat de Westvleteren XII jarenlang goed blijft. Als je ongeveer een jaar kan wachten is de smaak van het bier al wat tot wasdom gekomen, en als je bereid bent om twee jaar te wachten dan proef je het bier op zijn best! Dit bier drink je best iets onder kamertemperatuur, rond de 10-12 graden.Een Westvleteren XII koud serveren is sterk af te raden, omdat het bier dan ‘gesloten’ blijft: de essentiële aroma’s en smaken komen onvoldoende tot hun recht. Let op bij het inschenken dat je de gist in de bodem van het flesje niet zomaar mee in je glas giet. Proef eerst van het bier zonder gist en voeg het optioneel dan pas toe. De gist kan je ook apart in bijvoorbeeld een borrelglaasje proeven. Zo kun je vergelijken! https://www.beerwulf.com/nl/artikelen-over-speciaalbier/westvleteren

Zou de Westvleteren groen dan een Westvleteren Vijf kunnen zijn?

Westvleteren Blond: Dit lichte, blonde bier (Alc. 5,8% Vol.) is de jongste telg van de Westvleteren-familie. Dankzij de drie soorten hop uit eigen streek kun je er zeker van zijn dat je de smaak van Westvleteren in je glas krijgt. Misschien een vreemde eend tussen de donkere bieren waar de brouwerij om bekend staat, maar evengoed een prachtig trappistenbier. ... De Westvleteren Blond mag je in tegenstelling tot de twee andere Westvleteren-bieren wel wat kouder serveren. Een temperatuur van 6 graden is ideaal, dus dit bier kun je best even in de koelkast laten afkoelen. Omdat deze blonde variant behoorlijk wat hop bevat, is het bier maar beperkt houdbaar en drink je het best zo snel mogelijk na aankoop. Verder kun je hier ook best wat zeevruchten bij serveren, wij denken dan graag aan een karakteristieke mosselpot van de Belgische kust. https://www.beerwulf.com/nl/artikelen-over-speciaalbier/westvleteren

Alles bik elkaar genomen vond ik dit blonde bier wel een degelijk bier. 

zaterdag 8 juni 2024

Blonde Rochefort

Trappistes Rochefort Triple (8,1%) is een blonde trappist. De geur heeft wat bitter warng zurigs. Best lekker. De smaak is kruidig en licht bitterzuurtje. 

Rochefort Triple Extra is het jongste bier van trappistenbrouwerij Rochefort. Het krachtige blonde bier heeft 8,1% alcohol. Fruitige tonen, zoetheid en een karaktervolle bittere afdronk zijn kenmerkend voor dit bijzondere Belgische trappistenbier. (https://www.bierista.nl/rochefort-triple-extra)

ZICHT/KLEUR Goudblond. GEUR Een kruidige geur. SMAAK Zacht en fruitig met toetsen van sinaasappel en subtiele hopbitters. AFDRONK Een lange, licht bittere afdronk. (https://www.mitra.nl/product/rochefort-triple-extra-33cl)

Ja, sinaasappel herken ik wel een beetje erin. Fruitige tonen en beeetje zoet. Dat herken ik ook.

Zicht Goudgeel, troebel met veel wit schuim. Met het openen van de fles schuimde het eruit. ... Neus Heerlijk kruidig geurtje, moutig, licht zoet. ... Smaak Super lekkere, volle smaak. Licht zoet, moutig, kruidig, krachtig. (https://www.bierista.nl/rochefort-triple-extra)

Inderdaad vind ik het bier niet helder. Kruidig geurtje herkende ik ook. Deed wat denken aan IPA, maar vervolgens is de smaak toch kruidig als een triple.  

Rochefort Triple Extra is een Tripel met 8,1% alcohol. Rochefort Triple Extra wordt gebrouwen door Abdij Notre-Dame de Saint-Rémy in Rochefort.... Rochefort Triple Extra word gebrouwen in de Belgische trappistenbrouwerij Abbaye Notre-Dame de Saint-Rémy. Het speciaalbier wordt sinds 2020 gebrouwen. Dat is 65 jaar later dan het vorige bier dat ze hebben uitgebracht. Brouwerij Abdij Notre-Dame de Saint-Rémy Land België Gebrouwen sinds 2020 Biersoort Tripel Kenmerk Speciaalbier, Trappistenbier Alcohol 8,1% Gisting Bovengisting Kleur Blond Drink temperatuur 6-9 ℃ (https://www.biernet.nl/bier/merken/rochefort-triple-extra)

Een nieuw trappisten bier is een zeldzame gebeurtenis, maar altijd welkom. Zeker als het een nieuw bier is van Rochefort met zijn excellente Rochefort 6, 8 en in mijn optiek, kroonjuweel de Rochefort 10. Een verschil echter is dat dit allemaal donkere bieren zijn. Extra verrassend is het dus dat Rochefort een wel heel erg lichte tripel heeft gelanceerd. Namelijk de Rochefort Triple Extra. Mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt. Volgens de brouwers is het bier gelukt. (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/rochefort-triple-extra-review/)

NIEUW: Rochefort Triple Extra 1 oktober 2020 Een nieuw trappistenbier is geen wekelijkse kost. Het komt maar zelden voor dat trappistenbrouwerijen een nieuw bier op de markt brengen. Dat geldt zeker ook voor Rochefort. En als ze dan met een nieuw bier komen, dan mag je er ook vanuit gaan dat het een bijzonder bier is! De laatste keer dat Rochefort een nieuw bier lanceerde is 65 jaar geleden. Ja, je leest het goed. Het nieuws dat de trappisten van de abdij Notre-Dame de Saint-Remy in Rochefort nu Rochefort Triple Extra op de markt brengen, is dus best groot nieuws. Het nieuwe bier zal in Nederland vooralsnog beperkt in de horeca verkrijgbaar zijn. De Triple Extra is een goudgeel bier met 8,1% alcohol. (https://www.bierista.nl/actueel/nieuw-rochefort-triple-extra)

Rochefort staat bekend om de Rochefort 6, de Rochefort 8 en de zware Rochefort 10. Dit zijn stuk voor stuk donkere bieren. Het is bijna een eeuw geleden dat er door de trappisten van Rochefort een blond bier is gebrouwen. (https://www.bierista.nl/actueel/nieuw-rochefort-triple-extra)

Rochefort Triple Extra is goed gelukt volgens de brouwers. Ze zijn tevreden, maar zullen het bier verder gaan finetunen. Pas als echt alles klopt, zal de productie worden opgeschaald. Het label krijgt een paarse signatuur. Paars is in de katholieke kerk een veel voorkomende kleur, die bovendien staat voor vriendschap. (https://www.bierista.nl/actueel/nieuw-rochefort-triple-extra)

Het eerste wat opvalt is de ferme schuimkraag die vrijwel direct in het glas ontspringt. Daarna springt de felgele kleur in het oog. Ze wilden bij Rochefort een blondkleurig bier maken en dat is ze zeker gelukt. (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/rochefort-triple-extra-review/)

De geur doet echter niet meteen aan een tripel denken. Het is veel fruitiger en doet denken aan een pale ale. Het bier heeft een kruidige geur en tonen van citrus zijn zeer aanwezig. Aan de geur te beoordelen wordt het een fris biertje. (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/rochefort-triple-extra-review/)

Ik ben niet zo een doorgewinterde bierconnaisseur dus kan niet echt het verschil duiden tussen een pale ale en een triple. Helaas...

Het bier is inderdaad verfrissend. De smaak van citrus is duidelijk te herkennen in het bier. Ondanks het alcoholpercentage van 8,1%. Is de zwaarte van de alcohol niet terug te proeven. Het bier is verassend licht en neigt enigszins naar een witbier, maar wel een goede. (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/rochefort-triple-extra-review/)

Citrus? Ik was al blij om sinaasappel te herkennen. Wellicht is de bittere afdronk te duiden als citrus?

Rochefort verraste ons met een tripel, nog verrassender is het, dat het bier eigenlijk niet smaakt naar een tripel. Na de eerste slokken vond ik het bier dan ook wel tegenvallen, misschien was dat dan ook wel te wijten aan de verwachtingen, die ontstaan, wanneer Rochefort na zo’n lange tijd een bier uitbrengt. Ik heb het daarom ook even laten bezinken en eigenlijk maakt het niet uit wat voor labeltje je aan het bier hangt. (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/rochefort-triple-extra-review/)

Ja het tegenvallen herken ik wel ja. Het bier is van Rochefort dus dat schept verwachtingen. En als de lat hoog ligt door de verwachtingen dan is het logisch dat dat niet altijd kan worden ingelost.

De reden dat ik 'm meenam was dat ik 'm niet kende, en ik de Rochefort 10 hoog heb zitten.

De Rochefort 10 is het sterkste bier uit de reeks trappisten van Rochefort. Stuk voor stuk erg geliefde bieren. Bieren die worden gebrouwen met water uit de bron, waaruit de rivier de Tridaine ontspringt. Volgens de monniken, is de unieke smaak van de bieren te danken aan dit bijzondere water. De Rochefort 10 wordt gezien als het kroonjuweel onder de trappistenbieren van Rochefort. ... Het bier heeft een donker bruine kleur, met enkele reflecties van robijnrood, wanneer het voor het licht gehouden wordt. Daarboven op staat een uitnodigende, volle schuimkraag met een lichtbruine kleur. Het bier oogt als een stevige quadrupel en dat is precies zoals het zijn moet. ... Wanneer je aan het bier ruikt, zijn er verschillende geuren, die de neus indringen. Dat van alcohol, maar ook karamel en rozijnen. Een stevige maar goede geur. .... De smaak van het bier sluit zich aan bij de geur. Het is een volle smaak, bestaand uit de smaak van rozijnen en vijgen en ook toetsen van karamel. In de afdronk is de smaak van alcohol zeker aanwezig en de smaak blijft lang na hangen. Of het inderdaad te danken is aan het bijzondere bronwater, is lastig te zeggen, maar het bier smaakt in ieder geval geweldig.  (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/rochefort-10-review/)

De volle smaak herken ik nog wel. Rozijnen en alcohol kan ik me niet meer zo goed herinneren. Toch maar weer eens meenemen vanuit de slijter, of bij het café... 

De Rochefort 10 review conclusie Rochefort 10 behoort tot de grote klassiekers afkomstig uit België. Daarnaast is het ook een geweldige quadrupel. (https://www.debierblog.nl/bier-reviews/rochefort-10-review/)

Ja daar ben ik het mee eens de Rocherfort 10 is een klassieker. En de extra? Die doet wat mij betreft aan als een triple, zoals Paix Dieu.

Paix Dieu, ooit ontwikkeld en gebrouwen bij volle maan, vindt zijn oorsprong in de Paix Dieu abdij van de cisterciënzerzusters. Sinds jaar en dag prikkelt de smeuïge tripel de zinnen als een symbool van ongeëvenaard meesterschap. Vandaag putten onze meesterbrouwers uit de rijke – in de loop der eeuwen opgebouwde – kennis en verzekeren zo de toekomst van dit uitzonderlijke gerstenat. Elke brouwfase bestendigt de kwaliteit en expertise uit de beginjaren, vanaf het oorspronkelijk recept tot de keuze van de grondstoffen, het brouwproces en de botteling. (https://www.paixdieubeer.be/nl/paix-dieu/)

Tripel met karakter ... Met het oog De troebele Paix Dieu kleurt goudblond in het glas, onder een wolk van stevig, smeuïg schuim. Op de neus Deze karaktervolle tripel onthult fijne fruitige en kruidige aroma’s. In de mond Dit bier met karakter ontwikkelt een lange, subtiele bitterheid, onderstreept door een vleugje hop  (https://www.paixdieubeer.be/nl/paix-dieu/)

Ja goudblond, fruitige geur, kruidige aroma's en subtiele bitterheid. Echte clichés bij triple bier....

zondag 21 april 2024

Kromme Haring – Cambrian Series Wullok | Belgian Bitter | 5.9%

Description Name: Wullok Style: Belgian Bitter Cat. I | 5.9% ABV | 33cl | contains/bevat gluten Ingredients/Ingredienten: malt/mout (pils, wheat, munich, sugar), Hops (BE Cascade, BE East Well Goldings), yeast/gist (Lalbrew Farmhouse) 541 million years ago, the Cambrian Explosion saw a radiation of complex marine species, from which life evolved as we know it today. Our Cambrian Series is where ideas come to life as beer, no matter how short-lived. Wullok is an ode to Belgian bitter blond beers. The Belgium-grown hops make the beer firmly bitter. The saison yeast provides spiciness and the malts a hint of freshly baked bread. (https://www.dekrommeharing.nl/product/wullok/)

Belgian Bitter. Release: 21 januari 2022. 541 million years ago, the Cambrian Explosion saw a radiation of complex marine species, from which life evolved as we know it today. The Cambrian Series is where ideas come to life as beer, no matter how short-lived. Wullok is an ode to Belgian bitter blond beers. The Belgium-grown hops make the beer firmly bitter. The saison yeast provides spiciness and the malts a hint of freshly baked bread. Beschrijving Alcoholpercentage 5.9% Grondstoffen  water, mout (pils, wheat, munich, sugar), op (BE Cascade, BE East Well Goldings), gist (Lalbrew Farmhouse) (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/bier/16615-wullok)

Bier cat. I | 5.2% ABV | 33cl | Contains/bevat Gluten Ingredients: Water, Malt/Mout (Pils, Munich, Spelt), Hops (Saaz, Styrian Goldings, Columbus), Yeast/Gist(Farmhouse), sugar Wullok is an ode to Belgian bitter blond beers. The hops make the beer firmly bitter. The saison yeast provides spiciness and the malts a hint of freshly baked bread. (https://www.dekrommeharing.nl/product/wullok-bitter-blond/)

De Wullok (Cambrian Series) is een bier gebrouwen door De Kromme Haring uit Utrecht. Deze Belgisch Blond heeft een alcohol percentage van 6.0%. De bierstijl Belgisch Blond komt van oorsprong uit België. (https://www.beerinabox.nl/speciaalbier/de-kromme-haring-wullok-cambrian-series)

Eigenschappen Bierstijl Blond Alcohol 5,2% Herkomst Nederland Inhoud 33 cl (https://dorstcraftbeer.nl/products/de-kromme-haring-wullok-cambrian-series-1)

Wullok is an ode to Belgian bitter blond beers. The Belgium-grown hops make the beer firmly bitter. The saison yeast provides spiciness and the malts a hint of freshly baked bread.(https://brewver.com/beers/427594)

De Kromme Haring Wullok 33CL 6% ... De Wullok is een betoverende geur die de zachte en rustgevende sfeer van de Wullok-vallei in zich draagt. Met topnoten van frisse berglucht en bloeiende bloemen onthult het hart een delicate melange van kruiden en groene tonen. (https://www.hellobier.nl/kromme-haring-wullok-33cl.html)

Een ode aan de Belgische Blonde bieren door de Kromme Haring. Bittere tonen door het gebruik van Belgische hoppen, wat kruidig door de gebruikte gist en fijne geuren door de mouten. (https://www.misterhop.com/products/kromme-haring-wullok-cambrian-series)

Het blonde bier ziet er uit als blond bier, en smaakt naar een saison. Door een droge bitterheid en een plakkende afdronk met wat metalige tinten in de afdronk. Het is een Belgisch blond bier? Is de kleur een eigenschap van Bels bier? Of zou het wisselende ABV het Belgische thema geven? Is het 5,2 %, 5,9% of 6%? Mijn bier is 5,2%. De gebruikte hops zijn Saaz, Styrian Goldings, Columbus. Wel prettig bitter bier, maar zijn het Belgische hopsoorten? Het lijkt mij dat de Wolluk in receptuur is gewijzigd. Waarom zou dat zijn? Of is het onderdeel van de evolutie?   


vrijdag 12 april 2024

PLAM! Rebelgian beer!

Jarenlang was Palm een standaard Belgisch bier, maar nu zag ik ineens een PLAM, PLMA, PALM?!? PVLM Rebelgian Beer Horse 8 power Blond 8% ABV.

Het is blond bier met wit schuim, geen ouderwetse Palm. Ruikt wat rond zoet. Weinig Palmsmaak. Weinig hopbitterheid. Het smaakt wat zoet, maar niet superzoet. Het is een zwaar vol bier. Licht kruidig, maar niet zo kruidig zoals een tripel. 

We are as much PALM, as we are PLAM or LAMP en One horese is nice, but more is better! staat op het blik te lezen. Het doet wat denken qua ontwerp aan Brewdog. 

Wat zeggen anderen erover?

PALM 8 Horse power Proef de nieuwe Palm nu! De Palm 8 Horse Power is een Belgisch blond bier van 8,0% met een bovengistende werking. Naast de kenmerkende fruitige smaken van Belgische gist, heeft het ook hints van sinaasappel en verfrissende chinotto. Dit maakt het bier verrassend, verfrissend, fruitig en gemakkelijk drinkbaar. Smaakpalet: Sinaas, chinotto en fruitig Lekker bij: Finger food, Aziatisch, bitterbal of een andere lekkere vette hap Serveertemperatuur: 8-10 graden Celsius (https://s-hop.be/alle-bieren/palm-8-horse-power-pakket/)

De palm 8 horse power is een bovengistend belgisch blond bier van 8.0%. Naast de typische fruitigheid die komt van de gebruikte belgische gist, zijn smaken van fruitige sinaasappel en verfrissende chinotto te ruiken en te proeven. (https://www.beerwulf.com/nl/p/bier/palm-8-horse-power-can-.33)

Palm 8 Horse Power is een bovengistend Belgisch Blond bier van 8.0%. Naast de typische fruitigheid die komt van de gebruikte Belgische gist, zijn smaken van fruitige sinaasappel en verfrissende chinotto te ruiken en te proeven. Kortom een verrassend, verfrissend, fruitig en uiterst doordrinkbaar bier! (https://www.bierenco.nl/product/palm-8-horse-power/)

 Ze hebben nog meer gekke bieren zoals:

Hoe smaakt een echt Zuid-Amerikaans Belgisch bier? De Caballito, het vertaalt zich naar klein paard. Maar het verwijst ook naar een shot tequila. En dat is precies wat je proeft in dit product! (https://www.bierenco.nl/product/palm-palmtree-cabalitto/)

Palm Tree is een bijzonder doordrinkbaar, fris ondergistend bier met tropische twist! Passievrucht, mango maar ook fruitige hop zijn in de geur en smaak duidelijk te herkennen en geven tijdens het drinken een echte Island-Feel. Het bier wordt afgevuld in flint bottle en kan gepresenteerd worden in een emmer met ijs. (https://www.bierenco.nl/product/palm-palmtree/)

Klassieke eigenschappen van het Duitse weizen gecombineerd met verfrissende en fruitige eigenschappen van de Amerikaanse New-England IPA. (https://www.bierenco.nl/product/palm-weissass/)

De smaak van sinaasappel kan ik er wel in proeven, maar chinotto? Ik heb geen idee wat chinotto is...

Chinotto (Italian: [kiˈnɔtto]) is a carbonated soft drink produced from the juice of the fruit of the myrtle-leaved orange tree (Citrus myrtifolia).[1] The beverage is dark in color. Its appearance is similar to that of cola, but it is not as sweet, having a bittersweet taste. The drink was known in antiquity as a dark-hued, bitter-tasting variant of orange juice, and was considered as refreshment. Industrial production of Chinotto soda dates to the 1950s. It is produced in Italy by several companies, and is mostly consumed in Italy and Malta. San Pellegrino, the mineral water company, exports it under the brand name "Chinò"[2] and "Chinotto."[3] Coca-Cola produces it under the brand name "Fanta Chinotto" in Italy and "Fanta Amara" in Malta. (https://en.wikipedia.org/wiki/Chinotto_(drink))

De chinotto is een drankje dat vooral gemaakt wordt in de Ligurische provincie en stad Savona. Het wordt gemaakt van de chinotto-vrucht, wat een citrusachtige soort is. Toch lijkt het meer op cola dan op sinaasappelsap. Het smaakt echter zeer bitter - veel bitterder dan cola.  Chinottoplant Het drankje Chinotto is vernoemd naar haar belangrijkste ingrediënt: de chinotto uit de chinottoboom (Citrus myrtifolia). Deze bomen zijn vandaag de dag volop te vinden in de streek rondom Savona, maar dat is niet altijd zo geweest. 'Pas'  in de zestiende eeuw nam een reizer een boompje mee uit China en plantte deze in deze streek. De omstandigheden bleken perfect te zijn voor de chinottoboom, die sindsdien haar vruchten hier werpt. ... Het konfijten is niet gemakkelijk en het duurt bovendien erg lang. Aan het eind van de vorige eeuw nam de vraag naar het drankje af en leek het producenten minder aantrekkelijk om door te gaan met het drankje. Gelukkig kwam in 2004 de stichting Slow Food in actie. Deze organistatie - wiens voorganger Arcigola is gesticht ter protest van de eerste MacDonalds in Italië -  zet zich in voor het behoud van producten en gerechten die dreigen te verdwijnen.  Uiteindelijk is de vraag naar het product toegenomen en kun je het op veel plekken in en buiten Italië kopen. De meest bekende fabrikant is het Italiaanse San Pellegrino. (https://www.deitaliaanseschool.nl/keuken/regionaal/chinotto)

Ja gekonfijt is een smaak die ik ook wel herken in dit Horse8power Blond bier van Palm.

Ik had het niet achter brouwerij Steenhuffel gezocht, maar het mixen van oud en nieuw vind ik wel supergaaf!

Steenhuffel is een dorp in de Belgische provincie Vlaams-Brabant. Het is net als Malderen een deelgemeente van Londerzeel. Steenhuffel was een zelfstandige gemeente tot aan de gemeentelijke herindeling van 1977.... De vroegste vermelding van Steenhuffel gaat terug tot 1112 en werd geschreven als 'Stenhufle'.[2] Steenhuffel zou in de 12e eeuw uitgebouwd zijn en viel onder het bestuur van de toenmalige heren van Robbroek. In 1144 werd het riddergeslacht van Robbroek vermeld als heren van Steenhuffel. Tijdens de Grimbergse Oorlogen van 1139 tot 1159 steunde het huis van Robbroek de Berthouts in hun greep op het hertogdom Brabant en lijfden zij ook Merchtem en Ursene bij het hertogdom in.[3] Het riddergeslacht hield hof in of rond het huidige Hemelrijkhof of Robbroekhof. Daar behielden zij tot eind de 13e eeuw het bestuur over Steenhuffel.[4]... Het wapenschild van Steenhuffel kan men vandaag nog terugvinden in het wapenschild van de gemeente Londerzeel. De beschrijving: "In zilver twee roode spitsruiten naast elkander; het schild overdekt met een zittende en aanziende zilveren kat, in den muil een zwarten muis houdende". Het wapenschild werd officieel erkend in 1913 maar de twee rode spitsruiten zouden al in de 14de eeuw verschijnen op de zegels van de heerlijkheid Steenhuffel. De kat zou vanaf de 17de afgebeeld worden en vind haar oorsprong bij het wapenschild van de familie Micault die van 1626 tot 1648 de eigenaars waren van Steenhuffel.[6]... In de brouwerij Palm wordt o.a. het amberbier Palm en de pils Bock gebrouwen. Sinds de samenwerking met Brouwerij Duvel Moortgat werd stopgezet, werkt brouwerij De Hoorn (Steenhuffel) samen met brouwerij De Gouden Boom (Brugge), waardoor Steendonk nu vervangen is door Steenbrugge. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Steenhuffel)

Brouwerij Palm is een Belgische brouwerij, die gevestigd is in Steenhuffel, een deelgemeente van Londerzeel. Het staat vooral bekend om zijn paradepaardje, Palm, een amberbier. Sinds 2016 is de brouwerij onderdeel van het Nederlandse Swinkels Family Brewers. De oprichting van de brouwerij startte in 1706 toen Andries Van Doorselaer en Joanna Van Accoleyen hoeve Den Hoorn kochten en daarna begonnen met de productie van bier. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Palm)

Bijzonder dat de samenwerking met Duvel Moortgat werd stopgezet en er een is begonnen met Bavaria, dat zich nu Swinckels noemt. Bavaria staat ook voor vernieuwing, dus dat maakt de PLAM Rebelgian Beer wat logischer.

In 1597 begint de geschiedenis van Palm met de akte van verkoop van een hofstede. De archieven van de gemeente Steenhuffel vermelden: ene hofstede, gelegen tegenover de Kercke, geheeten Den Hoorn, langs de baene van Aelst naar Mechelen. In 1706 kocht Andries Van Doorselaer de hofstede op. Pas in 1747 starten de eerste officiële tekenen van brouwactiviteit te Steenhuffel. Een akte van volkstelling geeft een opsomming van handelaars en neringdoeners waaronder de afspanningen De Oude Croon, Het Hoefijzer en De Drij Coninghen. Tevens worden twee brouwerijen De Hoorn en De Valck vermeld. In de 19e eeuw namen de zonen van De Mesmaeker brouwerij De Hoorn over. In 1908 trouwde Henriette De Mesmaecker, achterkleindochter van Jean-Baptiste De Mesmaecker met Arthur Van Roy die afstamt van Van Rhode. Deze Arthur Van Roy begon met de productie van een nieuw bier. Tijdens de opkomst van de pils bleef hij vasthouden aan zijn traditioneel bier van hoge gisting waarmee hij prioriteit gaf aan de eigenheid van zijn streekbier. In de Eerste Wereldoorlog werd de brouwerij totaal vernield. Arthur Van Roy bouwde ze opnieuw op en maakte ze groter, erop vertrouwend dat hij met zijn bier van hoge gisting ook buiten de dorpsgrenzen succes kon boeken. Het bier van De Hoorn kreeg in 1929 de de merknaam Spéciale Palm, Speciale verwijzend naar de bierstijl Special Belge en Palm als teken van de overwinning van hoge gistingsbier op het steeds populairdere pils. In 1974 kwam Jan Toye, neef van Fred Van Roy, aan de leiding van het bedrijf. In 1975 wijzigde de naam van brouwerij De Hoorn in brouwerij Palm. In 1998 nam brouwerij Palm brouwerij Rodenbach over, in 2001 gevolgd door brouwerij De Gouden Boom. In augustus 2014 werd een nieuwe kleine brouwinstallatie geïnstalleerd waar experimentele brouwsels van 1000 liter kunnen gebrouwen worden. De brouwerij noemde zich sindsdien Palm Belgian Craft Brewers (afgekort PALM nv-sa).[1] De brouwerij had in 2015 een totale productiecapaciteit van 1 miljoen hectoliter en behaalde dat jaar een omzet van 53 miljoen euro. In dat jaar realiseerde ze voor het eerst sinds vele jaren weer een bescheiden winst: 475.000 euro.[2] Door de opkomst van zware speciaalbieren was het aandeel van de Palm-bieren gedaald van 80% van de productie in 2006 naar minder dan 50 procent in 2016.[2] Op 9 mei 2016 kocht de Nederlandse brouwerij Bavaria N.V. een meerderheidsbelang in het bedrijf voor een bedrag van 78,8 miljoen euro.[3][4] daarmee kwam een einde aan het lidmaatschap van de Belgian Family Brewers. Bavaria kocht in eerste instantie 60% van de aandelen en breidde dit in 2021 uit naar 100%.[5] Door de overname kreeg Palm toegang tot het internationale netwerk van Bavaria, dat met verschillende merken in 120 landen actief is. Palm bleef een Belgische directie behouden, maar Jan-Reinier Swinkels en Frank Swinkels van Bavaria namen wel zitting in de raad van toezicht.[5] (https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Palm)

Past het nog bij de Belgische biercultuur?

De Belgische biercultuur is het geheel van zowel de variatie van biersoorten en -merken, als van de kwaliteit en de wijze van brouwen in België. Er zijn veel lokale Belgische bieren, gebrouwen door zowel de grotere gevestigde brouwerijen als door kleinere nieuwe ambachtelijke brouwerijen. Niet alleen het aanbod is groot; ook de vraag (de gebruiksgewoonten). De biercultuur uit zich onder meer in de drankkaarten in de meeste cafés of drankgelegenheden: overal zijn meerdere soorten Belgisch bier verkrijgbaar, veel meer dan in de omringende landen. In de meeste drankhandels zijn tientallen soorten bier verkrijgbaar. Veel restaurants hebben eveneens verschillende biersoorten op de drankkaart. Het aandeel van de speciaalbieren op de Belgische markt steeg van begin jaren negentig van 10% tot 30% in 2013,[1] en in 2023 tot 50%.[bron?] Het aantal biersoorten is toegenomen van ongeveer 750 tot meer dan 4000 in 2023. De toename is vooral het gevolg van de opkomst van kleinere regionale brouwerijen. Anno 2023 telt België meer dan 400 brouwerijen en meer dan 300 bierfirma’s, bier- en geuzestekers.[2] Zythos organiseert jaarlijk het Zythos bierfestival. Ook het BAB-festival te Brugge (organisatie Brugse Autonome Bierproevers – een vereniging die ook bij Zythos is aangesloten) en het Belgian Beerweekend te Brussel (organisatie Belgische Brouwers – eerste weekend van september) behoren tot die categorie. Immaterieel cultureel erfgoed Vanwege het bijzondere karakter van de Belgische biercultuur, en om de Vlaamse identiteit ook in dit opzicht te onderscheiden en te definiëren, werd deze in 2011 door Vlaams minister Joke Schauvliege op de lijst gezet van immaterieel cultureel erfgoed: de Inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed.[3][4] Dit is een van de voorwaarden voor eventuele latere opname op de UNESCO Representatieve Lijst van het Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid.[5] Op 30 november 2016 werd de Belgische biercultuur door de UNESCO tot immaterieel (cultureel) erfgoed verklaard.[6][7] (https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_biercultuur)


vrijdag 4 augustus 2023

Duintje Wijk Aan Zees Bier (6%)

Het blonde bier ruikt opvallend. Zou een bierista die geur omschrijven zoals gistig? De smaak is opvallend anders dan gewon zwaar blond. Het opvallendste is het mondgevoel. Het is opvallend zacht door gebrek aan koolzuurprikkeling. 

Het Wijk aan Zees bier Duintje is gebrouwen door Stadsbrouwhuis Broer & Zus. 

Stadsbrouwhuis Broer & Zus is gelegen aan het einde van de winkelstraat in Beverwijk. De sfeer is warm en mede door de gastvrije bediening is het de perfecte omgeving voor een goed glas speciaal bier, espresso of cappuccino, diner of een borrel na het werk. Broer & Zus heeft naast 11 eigen bieren nog 13 bieren op de tap. Daarnaast heeft Broer & Zus ook nog bieren op fles of blik. (https://stadsbrouwhuisbroerenzus.nl/)

Stadsbrouwhuis Broer & Zus

Brouwerij

Opgericht: 2016

Namen

(2016-2017) Broer & Zus Craft Beer Brewers

(2017-) Stadsbrouwhuis Broer & Zus

Hoofdtype

(2016-2019) Brouwerijhuurder

(2019-) Brouwerij

Na jaren als brouwerijhuurder bij onder andere de Naeckte Brouwers gebrouwen te hebben werd op 5 april 2019 de eigen brouwerij officieel geopend door wethouder Haydar Erol. Ten tijde van de opening zijn er al 7 bieren, en dit aantal groeit nog (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij/1507-broer-zus)

Ze brouwen diverse bieren, zoals:

LEVENSLICHT (Tarwe Blond) 6,2% Het is een tarwe blond bier met verfrissende smaken van banaan en mango. De hopsoorten zorgen voor een citrus fris en kruidig aroma (https://stadsbrouwhuisbroerenzus.nl/bieren.html)

DUINPAN (IPA) 6,5% Het frisse karakter van Amerikaanse hopsoorten in combinatie met het aromatische karakter van de Belgische gist zorgt voor een fris, fruitig bier.(https://stadsbrouwhuisbroerenzus.nl/bieren.html)

ZOMERZOEN (Session Red IPA) 3,5% Voor dit bier hebben we Amerikaanse hopsoorten gebruikt in de dry hopping. Dus jullie kunnen een fris, tropisch aroma verwachten. Dit in combinatie met de volmondigheid van de restsuikers waardoor de bitter goed in balans is bij dit lage alcohol percentage. (https://stadsbrouwhuisbroerenzus.nl/bieren.html)

NACHTUIL (Russian Imperial Stout) 11.5%. Nachtuil is een Russian Imperial Stout met een grote hoeveelheid geroosterde gerst en karamel mouten. Smaken zoals chocolade, hazelnoot, koffie en een verwarmend gevoel van de alcohol houden jou gaande op die donkere dagen!(https://stadsbrouwhuisbroerenzus.nl/bieren.html)   

Of is het hadden?

Op 30 december 2022 kondigen ze op Facebook aan dat ze gaan stoppen: Het Doek valt, de geest is uit de fles! In 2011 hebben wij als familie het horecabedrijf Broer & Zus opgezet. Echte horecatijgers waren wij niet. We hadden allen een andere voorgeschiedenis wat betreft werkervaring. Wij denken dat wij wel zo’n beetje alles uit het bedrijf hebben kunnen halen: Ladies Night, Rock and roll avonden (inclusief de lesavonden op woensdag en donderdag), keezen, bridgen, biljart, korenfestival, wintermarkt, whisky-, gin- en bierproeverijen, bustochten naar de verschillende bierbrouwerijen, foute kerst, DJ’s en live muziek met een van de hoogtepunten toch wel het gastoptreden van John “Rhino” Edwards, de basgistarist van Status Quo, bierfestivals bij Broer & Zus en natuurlijk in de Wijkertoren, Fiftees op de bree tijdens de feestweek, Brocante markt, Pub- en Popquizen, bruiloften in de brouwerij, hippie- en vintagemarkten, salsalessen, Tap Takeover’s, spirituele middagen, mediumavonden, Oudejaarsfeesten, Frank en Vrij, Uit de Kunst, Reunie Huis ter Wijck, Veteranencafe, etc. Het verbouwen van de zaak naar een proeflokaal met brouwerij waarvan de opening plaatsvond in 2019. Een Stadsbrouwerij in Beverwijk! En toen kwam 16 maart 2020, Corona. Alles werd anders. Deur op slot. We bedachten keer op keer iets nieuws. Rondrijden met maaltijden, verkopen van koffie en poffertjes aan de deur. Een tijdelijke winkel in de winkelstraat van Beverwijk. Digitale proeverijen en zelfs het 1 jarig feest werd digitaal. Gedurende de Corona jaren werden wij weer op onszelf teruggeworpen. Dan merk je dat je als familie sterke banden hebt. Ons lichtpunt in deze periode was toch wel de geboorte van onze kleinzoon. Hij heeft ons in laten zien dat er meer is in het leven naast ons horecabestaan. Onze zoon gaat in 2023 zijn eigen weg om zijn universitaire studie/kennis in praktijk te gaan brengen en mogelijk zijn vleugels uitslaat over de landsgrenzen heen. Dit heeft ons als familie doen besluiten om er een punt achter te zetten en de zaak te koop aan te bieden. Voorlopig zullen wij dus gewoon nog open blijven totdat de daadwerkelijke verkoop is gerealiseerd. Michel zal wel blijven brouwen, hoe en in welke vorm zal de tijd leren. Jolanda, de poeliersdochter, gaat uitrusten, groenten verbouwen en kippen houden met haar eigen haan Michel. En met onze kleine Verreij de kippetjes verzorgen, iets wat 11 jaar lang moeilijk was door de zaak. HET IS GOED ZO! Veel mensen mooie avonden en herinneringen mogen geven. Wij wensen de nieuwe kopers van ons pand met woonhuis, appartement en brouwerij veel geluk! En zonder onze familie geen proeflokaal Broer & Zus meer! Liefs van Team Broer & Zus (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij/1507-broer-zus)

Wijk aan Zees bier - Duintje van Tiecelijn... De Wijk aan Zees bier - Duintje is een bier gebrouwen door Tiecelijn uit Heemskerk. (https://www.beerinabox.nl/speciaalbier/tiecelijn-duintje)

Brouwerij Tiecelijn Dennis Berkhout begon in 2000 met het brouwen van bier. Op een gasfornuis met een 8 liter pannetje bij zijn ouders in de keuken. De keuken werd verruild voor de garage, het pannetje werd vervangen door een pan van 20 liter. In 2014 (na een tijd niet echt gebrouwen te hebben) pakt hij de draad weer op. En in februari 2016 schrijft hij zich in bij de Kamer van Koophandel. De naam voor de brouwerij komt uit het Middeleeuwse dierenverhaal over Reinaert de Vos, dat vol staat met satirische verwijzingen naar de mensenmaatschappij. De raaf ‘heer Tiecelijn’ is de boodschapper tussen de andere dieren in het verhaal. Zijn bieren brouwt Dennis bij De Noord-Hollandse Bierbrouwerij in Uitgeest, waar op 4 mei 2016 het eerste bier werd gebrouwen. (https://www.beerinabox.nl/brouwerij/1086-brouwerij-tiecelijn)

Brouwerij Tiecelijn Brouwerijhuurder Opgericht: 2016 Gestopt: 2018 In 2016 werd er 25 hl bier geproduceerd, in 2017 werd er al 50 hl gebrouwen. Alle bieren worden gebrouwen bij de Noord-Hollandse Bierbrouwerij, zijn bovengistend en met nagisting op fles. In 2018 werd er voor het laatst gebrouwen (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij?brouwerij_id=1449)

Duintje Biertype: Blond(e) Smaakcategorie: Soepel & Subtiel Biertypering(en): Opdrachtbier In productie: Ja Verpakking: Fles Dit bier wordt gebrouwen sinds 2017. Gebrouwen bij: - De Noord-Hollandse Bierbrouwerij Blond bier voor Spar Poliste in Wijk aan Zee. Beschrijving Alcoholpercentage 5% (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/bier/9814-duintje)

Mijn Duintje is niet gebrouwen door brouwerij Tiecelijn, maar Stadsbrouwhuis Broer & Zus, maar ook die stopt. Wie zal het brouwen overnemen? 

vrijdag 23 juni 2023

Grombaard 5%

Morgen, zaterdag 24 juni 2023, vindt de 19e Nederlandse Veteranendag plaats. 

Zaterdag 24 juni wordt voor de 19e keer de Nederlandse Veteranendag in Den Haag georganiseerd. De grote jaarlijkse ‘bedankdag’ voor alle ruim 100.000 Nederlandse veteranen. Oud, jong, man, vrouw en ingezet in dienst van de vrede, waar ook ter wereld..... Het defilé wordt als vanouds afgenomen door Z.M. de Koning aan de Kneuterdijk en het Malieveld blijft het centrale punt van de dag..... Als opwarmer voor de Veteranendag springen op vrijdag 23 juni rond 13.00 meerdere parachutisten af boven de Hofvijver om vervolgens te landen in het water. ... Op vrijdag 23 juni zendt Omroep Max het programma ‘Ode aan onze Veteranen’ live uit vanaf het Malieveld, op NPO1 van  19.10 – 20.00 uur. Zaterdag 24 juni doet de NOS live verslag van het defilé zo tussen 13.00 en 14.00 uur op NPO 1 of NPO 2. (https://www.veteranendag.nl/nieuws/aankondiging-veteranendag-2023/)

De Grombaard voor Vrijheid en Vrede Tesselaar Grombaard is een stoer blond bier van 5.0% Vol. Alc. Gebrouwen bij de Familiebrouwerij op Texel. Heerlijk verfrissend met een volle smaak van Gerstemout, tarwemout en vier verschillende hopsoorten voor het zachte bittertje in de afdronk. Een speciaalbier gebrouwen met een bijzondere naam “Grombaard”. Hét oud Hollands woord voor een ieder die in het verleden klaar stond voor Vrede en Veiligheid! Grommen betekent razen en baard is de afkorting voor de hellebaard. Met een Tesselaar Grombaard luisteren we naar de verhalen van de Veteraan, heffen we het glas en proosten we op hen. Dankjewel aan al die Veteranen die er waren en zijn voor onze Vrede en Veiligheid, of zoals ze in Amerika zeggen “Thank you for your Service” Bewondering voor wat veteranen over hebben voor anderen is de inspiratiebron voor het brouwen van dit speciaalbier. Tesselaar Familiebrouwerij Diks vindt het een eer samen met Veteranen op Texel dit bier te hebben ontwikkeld en wil daarmee respect uitspreken voor al deze vrouwen en mannen. We ondersteunen de Veteranen verenigingen met een stukje van de opbrengst opdat we niet vergeten! Tesselaar Grombaard smaakt het lekkerst op een temperatuur van 3-5 graden uit ons speciale Tesselaar glas. Grombaard van Texel, Vriendschap voor het leven! (https://www.biervantexel.nl/onze-bieren/tesselaar-grombaard) (https://www.bierista.nl/tesselaar-grombaard)

De term grombaard kent zijn oorsprong in de 19e eeuw. Het is een ander woord voor veteraan, een oudgediende. (https://stichtingjouwverhaal.nl/series/grombaard/)

Grombaard m. (-en), iemand die in de baard gromt, inz. een oudgediende, een veteraan. (https://www.ensie.nl/betekenis/grombaard, Groot woordenboek der Nederlandse taal VAN DALE UITGEVERS (1950))

grombaard grombaard - m., oudgediende. (https://www.ensie.nl/betekenis/grombaard, Vreemde woorden woordenboek FOKKO BOS (1914))

Grombaard GROMBAARD, m. (-en), iemand die in den baard gromt, inz. een oudgediende, een veteraan. (https://www.ensie.nl/betekenis/grombaard, Groot woordenboek der Nederlandsche taal J.H. VAN DALE (1898)) 

Merkomschrijving Tesselaar Eerlijke bieren van het Waddeneiland Texel, gebrouwen door de Tesselaar Familiebrouwerij. De familie Diks brouwt sinds 2017 een eigen serie bieren op het eiland Texel.  Op het bedrijventerrein Spinbaan in Den Burg vind je de ambachtelijke bierbrouwerij met knus proeflokaal. In unieke koperen ketels brouwt de familie ondergistende en bovengistende bieren. Stuk voor stuk bieren met een eigen smaak en karakter.  (https://www.mitra.nl/product/tesselaar-grombaard-33cl)

Veteraan Marco Kroon, drager van de Militaire Willems-Orde, heeft zondag in Den Burg de eerste Grombaard van Familiebrouwerij Diks in ontvangst genomen. Kroon was er speciaal voor naar het eiland gereisd. Grombaard is het nieuwe veteranenbier dat de bierbrouwerij heeft gebrouwen uit eerbetoon en respect voor veteranen. De familie Diks pakte het idee op nadat veteraan Martin van Daalen en oud-wethouder Hennie Huisman er vijf maanden geleden over waren begonnen. De introductie van het bier ging gepaard met een presentatie van het Veteranen Search Team dat vijf jaar geleden werd opgericht toen Anne Faber werd vermist. Het team bestaat voor het grootste deel uit veteranen en helpt de politie (op verzoek van de politie) bij vermissingszaken. Ereburger en oud-veteraan Harry de Graaf vertelde over zijn tijd in Nieuw-Guinea en de hulp die hij daarna aan Papua’s bleef geven om een opleiding te kunnen volgen. De Familiebrouwerij doneerde na afloop €1000,- van de opbrengsten van het bier (33 cent per liter) aan het Veteranen Search Team. Grombaard is een oud-Nederlands woord voor veteraan. (https://www.texelsecourant.nl/nieuws/algemeen/319102/marco-kroon-op-texel-voor-eerste-grombaard)

Brouwerij op Texel lanceert veteranenbier. Eerste flesje Grombaard is voor ’s lands bekendste veteraan Marco Kroon De Tesselaar Familiebrouwerij Diks lanceerde zondagmiddag een speciaal veteranenbier: Grombaard. Nederlands bekendste veteraan Marco Kroon kreeg in Cinema Texel als eerste een flesje. Het initiatief voor het nieuwe bier kwam van de veteranen zelf. Oud-marinier Martin van Daalen, voorzitter van Veteranen Texel, werd aan het denken gezet door Hennie Huisman, die bij haar afscheid als wethouder om een gift voor het veteranencafé vroeg. ,,Veteranenzaken zaten in mijn portefeuille en ik ben me daar eens in gaan verdiepen. Ik zei tegen Martin dat ze zichzelf in een positiever daglicht moeten stellen. Als het in Nederland over veteranen gaat, draait het meestal om PTSS (posttraumatische stressstoornis, red.). In het buitenland, bijvoorbeeld in Amerika, is men juist heel trots op de veteranen. Daar worden zij op allerlei manieren bedankt voor hun diensten aan de maatschappij’’, vertelt Huisman. (https://dvhn.nl/groningen/wadden/Texels-veteranenbier-Grombaard-maakt-de-tongen-los.-Eerste-flesje-is-voor-%E2%80%99s-lands-bekendste-veteraan-Marco-Kroon-28076663.html)(https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20221127_76599249)

Het blonde bier van 5% dronk ik op een avond dit voorjaar. Het had een opvallend mondgevoel en smaak. Niet het doorsnee blond bier. Het is kruidig en moutig en heeft een bittertje in de afdronk. Dat zal komen door de bovengistende brouwproces? 

Wat zit erin? Volgens de ingrediëntendeclaratie: "water uit de kraan, gerstemout, tarwemout, hop en gist". Zo klinkt het simpel, maar het is een speciaalbier. 

MITRA heeft er ook wat woorden aan besteedt: "GEUR Een kruidige en bloemige geur. SMAAK Fris en subtiel met een bitter karakter door de gebruikte hoppen (4 soorten). AFDRONK Een zachte, bloemige afdronk met een aangename bitter." (zie https://www.mitra.nl/product/tesselaar-grombaard-33cl)

Overigens was er ook een museum:

Museum Grombaard Amersfoort (https://imusea.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=728:museum-grombaard-amersfoort&Itemid=116)

Historisch Museum Zon & Schild: Grombaard Utrechtseweg 266 3818 EW Amersfoort (https://www.museumgidsnederland.nl/en/amersfoort/historisch-museum-zon-schild-grombaard)

Museum Grombaard gevestigd op de 2e etage van Berkenrode zal moeten verdwijnen. Dat heeft te maken met de verkoop van ongeveer 2/3 van het Zon en Schild terrein ten behoeve van woningbouw. (zie http://www.grombaard.nl/)

De geschiedenis van het psychiatrisch centrum Zon & Schild door middel van objecten, verhalen, beelden en documenten weergegeven. Dat is museum Grombaard. (https://www.ggzcentraal.nl/locatie/zon-schild/museum-grombaard-zon-schild/)

donderdag 3 maart 2022

triple vs triple vs triple

Ik dacht leuk te zijn en drie tripels met elkaar te vergelijken. Dat is hopeloos mislukt, maar toch ga ik het hier verwoorden.  

1. Kompel Bovengronds (6%)

Okee dit is geen tripel, maar een blond bier. Het smaakt goed, maar mijn tripelvergelijking is meteen mank gegaan.

6% ALC./VOL KOMPEL BOVENGRONDS Bij ‘Bovengronds’ denken we al snel aan dorstige kelen gespoeld met een lekker bier na het harde labeur. Deze frisse, kruidige blonde wordt gebrouwen met meerdere hopsoorten. Het bier kleurt mooi goudgeel in het glas en heeft een forse schuimkraag. Kompel Bovengronds hergist in de fles waardoor het bier beter beschermd is en een complexer karakter ontwikkelt.... Aroma Popcorn, vanille, licht kruidig, moutig ... EBC 8 EBU 30 (https://www.kompel-bier.be/kompel-bovengronds)

Tussen 1923 en 1987 daalden duizenden mijnwerkers tot 900 meter diep in de steenkoolmijn van Eisden. Bovengronds lieten honderden arbeiders de schachtwielen draaien. In 1987 sloot de mijn in Eisden voorgoed de deuren. Twee steenkoolschachten getuigen van jaren kolen delven. De Kompel bieren zijn een ode aan de kolenputters, hun noeste arbeid en hun leven van stof en zweet. Even terug in de tijd. In 1901 ontdekte André Dumont steenkool in Limburg. In de loop der jaren zagen zeven steenkoolmijnen het licht in Limburg: Beringen, Eisden, Houthalen, Waterschei, Winterslag, Zolder, Zwartberg. In 1923 werd er voor het eerst steenkool ontgonnen in Eisden.... In 1957 was er een recordopbrengst van circa 1,9 miljoen ton. Er werkten toen ruim 7.000 mijnwerkers. In 1987 ging de mijn van Eisden dicht. Tussen 1923 en 1987 is er in totaal 73.191.000 ton steenkool ontgonnen. (https://www.kompel-bier.be/over-kompel)

Dan de volgende in deze triologie:

2. Triporteur Nipple tripel (8,5%)

Deze tripel is een tripel en ruikt naar wort (dus als ambachtelijk bier) en het ziet eruit als pils, maar is niet zo helder. Het smaakt moutig. Beetje licht. Wat vinden anderen?

Triporteur Nipple BOM Brewery (13) Triporteur Nipple is een Tripel met een alcoholpercentage van 8,5%. Het bier is gebrouwen met BOM-mout en Belgische hop. Frisse en tropische aroma's.... IBU35 (https://www.bierista.nl/triporteur-nipple)

Met deze licht aangebrande naam hebben we toch wel je aandacht zeker? Mout XXX-caramel: een zacht geroosterde hardcore karamelmout. Hop Komt het best tot zijn recht in een BOM glas op een temperatuur van 8 - 12 °C. De tijd was rijp om een naakte versie te brouwen van een klassieke Belgische schoonheid: de tripel. De Nipple wordt gebrouwen met BOM-mout en Belgische hop om haar die elegante en sexy zoetigheid en het natuurlijke aroma te geven waarvoor deze bierstijl zo bekend staat. Onze Nipple heeft geen nood aan modieuze hopsoorten of speciale kruiden om al je zintuigen te prikkelen. ... IBU 35 (https://triporteurbeer.com/wp-content/uploads/2018/08/20180822-Nederlands-Nipple.pdf)

Bert Van Hecke is begonnen als huisbrouwer en leerde het vak bij enkele wereldvermaarde brouwerijen. Als afgestudeerd brouwingenieur liep hij stage bij een Trappistenbrouwerij en een Vlaamse brouwerij van roodbruine bieren. Daarna ging hij aan de slag als keldermeester in een Gueuzebrouwerij. Bert deed ervaring op in buitenlandse brouwerijen in Fort Collins (V.S.), Brooklyn (V.S.), in Suzhou (China) en in Galati (Roemenië).Zijn internationale avonturen leverden hem een plaats op als jurylid in de World Beer Cup. In Austin, Texas, bouwde Bert de nieuwe Celis Brewery waar ondertussen het Pierre Celis Witbier opnieuw gebrouwen wordt. In Franschhoek, Zuid-Afrika, bouwde hij een nieuwe brouwerij volgens zijn eigen originele BOM BREW ontwerp. In zijn zoektocht naar hoe doe ik het zelf en beter haalde Bert inspiratie uit de traditionele manier van werken bij Rodenbach waar men vroeger ‘den eest’ gebruikte om hun eigen mout te maken. Hij kocht een koffiebrander en moduleerde deze om er zijn eigen speciale mout mee te creëren. Hij koopt merkloze, zogezegd ‘witte’ mout en maakt er nieuwe mout van in functie van elk afzonderlijk bier door de ‘witte’ mout zelf te bakken. Mout bakken op lage temperaturen maakt de mout zacht en licht.
Mout roosteren op hogere temperaturen maakt de mout donkerder en intenser. Superverse mout, binnen de 48 uur verwerkt in het bier. Bert creëert voor elk bier een eigen recept verzameld in een geheim “BOM Pakket”. De zelfgemaakte mout vormt de basis van een geheime samenstelling van ingrediënten. Op basis van dat geheime recept wordt het bier gebrouwen. Hij volgt persoonlijk van a tot z het hele brouwproces op. (https://triporteurbeer.com/dutchv/)

Triporteur is de Franse benaming voor een driewielige bakfiets of motorbakfiets. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Triporteur)

3. Jopen Tripel (10%) 

Dit bier ruikt naar hop en smaakt naar hop. Het is iets donkerder en helderder dan de Nipple. Het smaakt voller dan de Nipple. Doet me meer denken aan een Oost-Europese pilsener dan aan triple. Heavy Cross – Triple IPA, 10% Oja, dat is een IPA en geen triple. Lekker duidelijk. Wat zeggen anderen daarover?

Jopen Heavy Cross Tripel IPA is een zware India Pale Ale van Jopen uit Haarlem. Dit speciaalbier uit Haarlem is een bier dat extra zwaar gehopt is en hoog in alcohol, vandaar de aanduiding Tripel IPA. (https://www.biernet.nl/bier/merken/jopen-heavy-cross-tripel-ipa)

Jopen Heavy Cross is een Tripel IPA met zachte meloenaroma’s afkomstig van de Hüll Melon-hop. De hopsoort Hallertau Blanc zorgt voor een fruitige smaak met tonen van witte druiven en zacht fruit.... opsoortenHüll Melon, Hallertau Blanc... Smaak zoetmoutig en fruitig, geel fruit, citrus/licht prikkelend. bloemig en hoppig, fijne bittere afdronk, nasmaak is iets droog en wrang. (https://www.bierista.nl/jopen-heavy-cross)

Heavy Cross is een extra zwaar gehopte IPA. Het bier blaast je omver met frisse smaken van citrus, ananas en tropisch fruit. Deze explosie van zomers fruit eindigt met een knal bitterheid. Triple the fruit, triple the bitterness.... 100 EBU BITTERHEID ...Naam It’s a cruel, cruel world… De naam verwijst naar de hit ‘Heavy Cross’ van Gossip. A Heavy Cross to carry, so you better drink it. (https://www.jopenbier.nl/product/heavy-cross/)

"Heavy Cross" is a song by American band Gossip. It was released on April 28, 2009, as the first single from the band's fourth album Music for Men. The song was the first international hit for Gossip, reaching the top ten across Europe, with a massive commercial success in Germany. When writing it, the band was influenced by Donna Summer and Siouxsie and the Banshees. The band recorded a studio version of the song in early 2009, but they had already been playing it live for two years.... Composer and guitarist Nathan Howdeshell explained: "Heavy Cross' was an attempt to make my guitar sound like an Italo synth line. I had been listening to Charlie's 'Spacer Woman' and still can't get over the arpeggiated synth, so I detuned my strings to be the same notes and muted it and then came that song. Beth [Ditto] busted some Donna Summer elements, and since I have been listening to lots of darkwave, I put a bass synth on the track as opposed to a real bass: we wanted something steeped in '80s darkwave. I can't stop listening to 'Red Light' by Siouxsie and the Banshees. Hannah [Blilie] decided to stay on the drum rims for the majority of the track, making it more of a Creatures-type track (another Siouxsie Sioux reference)."[3] "Heavy Cross" was recorded in a studio in early 2009, although the band had already been playing the song live for two years. They had started their 2007 Glastonsbury concert at the John Peel stage, performing an early version of it which was broadcast on BBC television.[4] (https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Cross)

Siouxsie and the Banshees were a British rock band, formed in London in 1976 by vocalist Siouxsie Sioux and bass guitarist Steven Severin. ... During their career, Siouxsie and the Banshees released 11 studio albums and 30 singles. The band experienced several line-up changes, with Siouxsie and Severin being the only constant members. They disbanded in 1996, with Siouxsie and drummer Budgie continuing to record music as the Creatures, a second band they had formed in the early 1980s. In 2004, Siouxsie began a solo career. (https://en.wikipedia.org/wiki/Siouxsie_and_the_Banshees)


Aangezien de drie-eenheid toch in het water is gevallen doen we er nog een vierde bij:

4. Kompel Prion des Fleurs (7%)

Ik proef hier niet echt de invloed van honing in. wel vind ik de onderscheidingen op hun website indrukwekkend: 2017, 2018 en 2019 voor deze bierstijl.

KOMPEL PRION DES FLEURS Kompel Prion des fleurs is een goudblond honingbier van hoge gisting, hergist op de fles. De bladhoning is afkomstig uit het Nationaal Park Hoge Kempen/Mechelse Heide. Het bier werd voor het eerst gebrouwen naar aanleiding van 30 jaar mijnsluiting in Eisden in 2017.... Honing speciaalbier... Aroma Citrus, honing, koriander Gisting Hoge gisting met hergisting in fles EBC 17 EBU 17 (https://www.kompel-bier.be/kompel-prion-des-fleurs)

Honingbier?

De naam zegt het al. Honingbieren zijn bieren die gebruik hebben gemaakt van honing en een heerlijke honing smaak achterlaten. Deze bieren krijgen een zoete en zachte smaak door de heerlijke honingaroma’s. (https://www.wijnengeschenken.nl/honingbier)

Bij Honingbier wordt er honing aan het bier toegevoegd voor het aroma, maar ook voor de smaak. Dit wordt niet door heel brouwerijen gedaan. Honing wordt soms aan het bier toegevoegd voor het aroma, maar ook voor de smaak. Er zijn maar een paar brouwerijen, die aan een van hun bieren honing toevoegen. De suikers die in honing zitten kunnen volledig worden vergist. Het is dus niet geschikt om het bier kunstmatig te zoeten, tenzij het bier gepasteuriseerd is. (Gist wordt vernietigd bij pasteurisatie, waardoor suiker in bier niet verder vergist kan worden) Honing kan tijdens het koken van de wort, maar ook voor of na de gisting worden toegevoegd. De smaak van de honing is het beste te proeven in het laatste beetje wat uit de fles komt. Dit heeft ermee te maken dat honing naar beneden zakt en dus onderin de fles zit. (https://www.biernet.nl/algemeen/biersoorten/honingbier)

Potverdorie! Dat was het waarschijnlijk waarom ik zo weinig proefde want ik had het in een glas geschonken en dat laatste beetje niet echt uit de fles gelurkt. Zonde!

Zoals eerder genoemd bestaat honing voor het grootste gedeelte uit suikers waardoor het volledig vergistbaar is. Je kan er zoveel van gebruiken als je zelf wilt. Je kan zelfs ál je mout vervangen door honing. Als je dat doet maak je alleen geen bier meer maar een drankje dat mede (honingwijn) heet. Honing kan je op verschillende momenten toevoegen aan je bier. Tijdens het koken, tijdens het vergisten of zélfs bij het bottelen. Het moment van toevoegen bepaalt hoeveel van de honingsmaak er overblijft en is dus van belang. ... Heb je nog nooit honing gebruikt tijdens het brouwen? Dan zul je waarschijnlijk in eerste instantie gedacht hebben dat je de toevoeging tijdens het koken te doen. Zo weet je zeker dat je geen last krijgt van een infectie van je bier. Mocht je hier voor kiezen, doe dit dan in de laatste paar minuten (zo kort mogelijk) van het koken. Ondanks dat het een steriele manier van werken is, kunnen we dit niet aanraden. Wanneer je de honing namelijk toevoegt tijdens het koken, zullen alle bloemige aroma’s van de honing vervliegen. Wat er dan overblijft is alleen suiker en zul je in je bier niets meer van de honing terug proeven. En dat zou zonde zijn. ... Wil je de honing wel graag proeven in je bier, dan kun je de honing het beste toevoegen tijdens de vergisting. De suikers uit je honing zullen nog wel vergisten, maar omdat je de honing niet verwarmt zullen de aroma’s minder vervliegen. Het beste moment om de honing toe te voegen is tijdens het hoogtepunt van de vergisting. Dit moment wordt ook wel “High Krausen” genoemd. Wanneer dit is kan echter lastig te bepalen zijn als thuisbrouwer. Daarom raden we aan om een vast moment van bijvoorbeeld 24 uur vanaf de start van de vergisting aan te houden voor het toevoegen van de honing. ... Ook tijdens het bottelen kun je nog honing toevoegen. Dit kun je dan doen als vervanging van bottelsuiker. Omdat honing natuurlijk niet voor 100% uit suiker bestaat zul je iets meer honing moeten gebruiken dan je normaal aan suiker zou doen, ongeveer 1,25 keer zoveel. Wanneer je bijvoorbeeld 8 gram per liter bottelsuiker zou gebruiken, wordt dat dan 10 gram per liter aan honing. Zorg er uiteraard wel voor dat je bier volledig is uitvergist. Om de honing goed over je bier te verdelen kun je het beter eerst oplossen in warm (niet kokend) water en daarna in je jongbier te mengen. Zorg wel dat je dit allemaal zo steriel mogelijk doet. (https://brouwbeesten.nl/brouwen-met-honing/)

Krausen is een Duits woord dat letterlijk vertaald krullen betekent. Het is een term die de Duitsers gebruiken voor het schuim dat bovenop je bier ontstaat tijdens de vergisting. Het kan zowel gebruikt worden voor het schuim als het ontstaan van het schuim. Inmiddels is Krausen dus een internationale term. WAAROM IS DIT SCHUIM BELANGRIJK? Het schuim, of dus de Krausen, is een teken dat je vergisting goed op gang is en de gist in je bier dus gezond is. Zodra de schuimlaag begint te ontstaan, zo’n 6 tot 24 uur na de eerste activiteit in je vergistingsvat, weet je dus dat je goed zit. WAT IS DAN HIGH KRAUSEN? Tot aan het toppunt van je vergisting blijft de schuimlaag op je bier groeien. Het moment dat de Krausen dus niet verder stijgt weet je dat je dat punt hebt bereikt. Dit moment wordt High Krausen genoemd. Wanneer de Krausen begint in te zakken weet je dat de vergisting grotendeels klaar is. (https://brouwbeesten.nl/krausen-een-duiste-bierterm/)

Bier met honing is dus geen mede:

Mede is een alcoholische drank die gemaakt wordt door honing en water te laten vergisten, het wordt ook wel honingwijn genoemd. Mede is een drank die al minstens 8000 jaar gedronken wordt van Ethiopië - de tej - tot Scandinavië. De drank kan zowel warm als koud gedronken worden. ... Mede is eenvoudig zelf te maken. Hier volgt een korte samenvatting van het proces. Door 3 kilo honing met 8 tot 10 liter water warm te maken ontstaat er most. Hoe warmer het water, hoe makkelijker de honing oplost. Het is echter onverstandig om de most te koken, omdat dit de samenstelling van de honing, en daarmee de uiteindelijke smaak van de mede niet ten goede komt. Als deze most afgekoeld is moet er gist bijgevoegd worden. Overigens is het ook mogelijk de honing bij kamertemperatuur met het water te mengen door flink te roeren. Daarbij is het wel van belang om zeer schoon te werken om besmetting met (melkzuur)bacteriën te voorkomen. Hierna dient de gist te worden toegevoegd. Het type gist dat gebruikt is van grote invloed op de uiteindelijke smaak van de mede. Over het algemeen worden gistsoorten aangeraden die ook gebruikt worden om witte wijnen als Chardonnay te maken. Wanneer de gisting na 10 tot 14 dagen rustiger is geworden is het tijd om de drank in een gistingsfles of vat met een waterslot verder te laten gisten. Wanneer er bezinksel in de fles is ontstaan moet de drank overgeheveld worden in een andere fles zonder dat het bezinksel wordt meegenomen. Als de drank uiteindelijk helder geworden is, kan hij gebotteld worden. Overigens kunnen ook goede resultaten worden behaald door de mede meteen na de hoofdgisting te bottelen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mede_(drank))

Het is bijna makkelijker om mede te maken dan om een tripel te kiezen voor een bierblog :p