Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label Belgisch bier. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Belgisch bier. Alle posts tonen

maandag 23 maart 2026

Vicaris Tripel (geen Vicardin)

Ik drink een Belgische tripel van 8,5% dat niet zo zuur is als ik had verwacht of gehoopt...

Vicardin is een Belgisch bier. Het werd gebrouwen door De Proefbrouwerij in opdracht van Brouwerij Dilewyns uit Dendermonde.... In 2006 ontmoetten brouwer Gunther Bensch en brouwer Vincent Dilewyns van brouwerij Dilewyns elkaar op een bierbeurs in Vichte. Daar ontstond het idee voor het brouwen van een nieuw bier: een mengeling van een tripel en een gueuze. Voor de tripel werd vertrokken van de Vicaris Tripel van brouwerij Dilewyns. Voor de gueuze werd vertrokken van de Girardin gueuze van Brouwerij Girardin.[1] De gueuze wordt gefilterd en viermaal gepasteuriseerd alvorens bij het brouwsel toegevoegd te worden. Voordien waren er reeds combinaties van lambic en tripel, maar dit was het eerste bier dat een mengeling is van een gueuze en een tripel. De naam Vicardin is een combinatie van Vicaris en Girardin. In 2012 werd het bier vervangen door Vicaris Tripel-Gueuze. ... Vicardin is een blonde tripel-gueuze met een alcoholpercentage van 7%. Omdat de tripel in grotere mate aanwezig is dan de gueuze, gaat de smaak meer naar een tripel, maar blijft een lichte gueuzesmaak aanwezig. Het bier kwam op de markt in februari 2007 en was verkrijgbaar in flesjes van 33cl. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vicardin

Vicaris Tripel/Gueuze is de ideale dorstlesser voor de warme zomerdagen. Brouwerij Dilewyns werkt voor dit bier samen met een gerenommeerd geuzesteker uit de Zennevalei. Het bier is door het complexe samenspel van Vicaris Tripel en gueuze een uniek type bier. De scherpe zurigheid van de spontaan vergiste lambiek wordt door de fruitige en zachte Vicaris Tripel in balans gebracht. Het eindresultaat is een rijk bier met een frisse lichtzurigheid en een zachte afdronk. Vicaris Tripel/Gueuze is enkel te verkrijgen van mei t.e.m. september (zolang de voorraad strekt). https://www.vicaris.be/nl/bier/vicaris-tripel-gueuze/

Ingrediënten: Water, gerstemout, lambiek, suiker, hop en gist ... Bitterheid: 29 BUKleur: 13 EBC Energie: 55 Kcal/100ml https://www.vicaris.be/nl/bier/vicaris-tripel-gueuze/

Het is met een rood etiket, mijn bier heeft een geel etiket. Dat is een 'gewone' tripel.

Vicaris Tripel is een zacht en toegankelijk bier met een fruitige toets, een aanrader voor zowel de geoefende als de niet-geoefende bierliefhebber. De milde bitterheid en lichte moutigheid geven dit bier een heerlijke afdronk. Door een hoge gisting en koude lagering krijgt deze tripel een aangenaam mondgevoel. Dankzij de authentieke brouwmethode die brouwerij Dilewyns hanteert heeft dit goudblond bier een stevige en romige schuimkraag. Alle Vicarisbieren zijn ongefilterd, niet gepasteuriseerd en hergist op fles en vat. Bitterheid: 26 BU Kleur: 10 EBC Energie: 64Kcal/100ml... Ingrediënten: Water, gerstemout, suiker, hop en gist https://www.vicaris.be/nl/bier/vicaris-tripel/

Tja, geen tripel/geuze, maar een 'gewone' Belgische tripel. Beter dan de tripel die ik eerder deze week benoemde. De smaak is beetje metalig, beetje gistig en moutig, maar geen felle hopbitterheid zoals bij een IPA. De afdronk is mildbitter. En er is een kruidige toets in de smaak te bemerken, al kan ik die kruidigheid niet goed omschrijven. Wat vinden anderen?

Vicaris Tripel is het eerste bier van Brouwerij Dilewyns uit België. Het is een goudgeel bier van hoge gisting dat mooi gebalanceerd is.... Niet uitgesproken bitter en niet overdreven zoet met een rijke hop- en moutsmaak wat zorgt voor een heerlijke afdronk. Vicaris Tripel werd vanaf 2005 in opdracht gebrouwen bij 'De Proefbrouwerij' in Hijfte (België). Sinds 2011 wordt het bier gebrouwen in Brouwerij Dilewyns in Dendermonde (België).  https://www.biernet.nl/bier/merken/vicaris-tripel

Vicaris Tripel is een Tripel van Brouwerij Dilewyns uit België. Deze Tripel heeft een goudgele, heldere kleur en een vrij romige schuimkraag. In de smaak is hij zachtzoet en proef je de moutige tonen in combinatie met wat fruitigheid. Vicaris Tripel heeft een licht bittere afdronk wat het bier helemaal rond maakt. https://www.bierista.nl/Vicaris-tripel

Vicaris Tripel van Brouwerij Dilewyns - Vicaris uit Dendermonde België. Een goudblond licht wazig bier. Pasteur en vilteren wordt niet gebruikt. Zo blijven alle natuurlijke en gezonde elementen in het bier. Vicaris Tripel is daardoor een levend bier. ... In het bier was weinig koolzuur zichtbaar. Witte schuimlaag, plakkend aan het glas en pluizig. Aroma’s van mout, kruiden en fris fruitig. Smaak licht prikkelend door het bruisen van het koolzuur en plakkend in de mond. Kruidig bitter en licht fruitig zoet. Mooi in evenwicht. Korte droge afdronk, eerst fruitig zoet, daarna prikkelend bitter en plakkend. https://biercolumns.nl/vicaris-tripel/

Ja, zo beschreef ik het ook, licht kruidig en licht bitter. Het koolzuurgehalte geeft het bier een bruisend karakter. Het is niet heel bitter, en zelfs een beetje zoet te noemen. Zou die zoetigheid niet slecht zijn voor mijn tanden? Dan krijg ik er misschien wel cariës van ;)

Cariës of tandbederf is de meest voorkomende infectieziekte in de wereld. Naar schatting lijdt 95% van de wereldbevolking eraan. Onbehandelde cariës veroorzaakt wereldwijde productiviteitsverliezen van ongeveer US $ 27 miljard per jaar.[1] De oude volksnaam is tandwolf.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Cari%C3%ABs

Brouwerij Dilewyns is een Belgische brouwerij in Dendermonde, Oost-Vlaanderen. Zaakvoerders zijn oprichter Vincent Dilewyns, dochter Claire Dilewyns en echtgenoot Kristof Bastiaens... Vincent Dilewyns begon thuis in Grembergen als hobbybrouwer in 1999 bieren voor eigen gebruik te brouwen. In 2005 werd hem gevraagd een eigen bier te serveren ter gelegenheid van de voorstelling van een boek dat zijn broer uitgaf. Hij liet 1250 liter van zijn eigen bier, onder de naam Vicaris brouwen bij De Proefbrouwerij te Lochristi. Omdat de vraag naar dit bier zo groot was werd ook een tweede brouwsel geproduceerd. Het gamma werd uitgebreid met Vicaris Generaal en Vicardin. Zijn bieren kaapten de volgende jaren heel wat prijzen weg. Daardoor besliste hij om in 2008 zijn tandlabopraktijk stop te zetten en professioneel als bierfirma verder te gaan. In 2010 brouwde De Proefbrouwerij 700 hl Vicaris-bieren. Einde 2010 werd een pand aangekocht in de industriezone Vlassenhout en een brouwerij, lagertanks, bottel- en etiketteermachine in Italië. Op 20 mei 2011 vond de officiële opening plaats door de Dendermondse burgemeester Piet Buyse. https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Dilewyns

vrijdag 20 maart 2026

Westvleteren 20

12 + 8 = 20, toch?

De 8 opent met wat gesis. De geur is meteen alcoholerig. Bij het inschenken bruist het bier goed; lichtbruin schuim. De smaak is zoet, alcoholerig - maar geen brandende alcohol-. Het doet denken aan krenten en kandij. Niet echt iets van hopbitterheid. Florale of hars ontbreekt. Het is eerder bitter van de zoetheid. Het mondgevoel bruist van de koolzuur en de zoetheid. In de afdronk merk je de alcohol. Best knap voor een bier van 8%. Het komt op die manier over als een erg zwaar bier. 

De 12 sist ook bij het openen. Het schuimt meer bij het inschenken. Het schuim is iets witter dan van de 8. Het bier lijkt ook iets minder donker. Het heeft een wat rode gloed. De smaak en mondgevoel zijn wat scherper dan de 8. Het bruist in de mond. De smaak is kruidig met anijs en kardemon.   

Ik doe voorzichtig want bij een eerdere degustatie liet ik de 12 over mijn laptop vallen. Die deed het daarna niet meer... De Westvleteren 12 is echt een duur bier.

Wat kan ik van anderen vinden over deze twee bieren?

€ 78,00 per houten krat Westvleteren 12.  € 71,00 per houten krat Westvleteren 8 en zelf omschrijven ze het als:

Dit bier kleurt donker amber en wordt bekroond met een overvloedige en sterk wandklevende schuimkraag. De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid. https://www.trappistwestvleteren.be/nl/onze-bieren/trappist-westvleteren-8

Ik zou het donkerder dan amber noemen. Ook de groene noten en zacht fruit kan ik niet helemaal plaatsen. De karamel kan ik wel herkennen. Het is een smaaksensatie die door de complexiteit zich kan meten met zwaardere dranken lijkt mij. Dat je de pellen van de gerst zou kunnen proeven lijkt mij wat  dichterlijke vrijheid om een metafoor te geven voor de krachtige smaak. Al vind ik die eigenlijk nou niet echt moutig te noemen. Het is zoetheid die overheerst. Niet de zoetheid van NEIPA, maar van kandij. Krachtige hopbitterheid? In de afdronk Zit wel bitterheid, maar dat zou ik eerder aan de zoetheid toeschrijven dan mout. Alhoewel, zou het een gebrande mout zijn? Zoals porter of stout? 

Het bier is een bitter bier met een EBU van 35. Het bier heeft met een EBC van 72 een donker koper, bruine kleur. Verder heeft het bier een schijnbare vergistingsgraad van 88% en een oorspronkelijke dichtheid van 1,072.[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Acht

Ja met al die getalletjes kan ik tijdens mijn degustatie niets vergelijken. Het is inderdaad bitter van smaak en donker van kleur. 

Westvleteren 8 is de middelste uit de familie van de wereldberoemde Sint-Sixtusabdij uit Westvleteren. Deze Dubbel is zeer vol van smaak, vol zoetheid en karameltonen. Complex en krachtig, heerlijk bij stevig brood met een dikke roompaté of bij een goed stuk vlees, waarbij een medium gebakken biefstuk op nummer 1 staat.  https://www.bierista.nl/westvleteren-8

Als dubbel is het zeer krachtig. Niet zo een flauwe dubbel van een craft brouwer, maar een ferme straffe krachtige dubbel. Dit zal het vast goed doen bij vleesgerechten ja.

Deze dubbel is zeer vol van smaak, zoetig en heeft krachtige karameltonen. Daarnaast komen de aroma's van groene noten en zacht fruit duidelijk naar voren, afgerond met een verassende hopbitterheid. Een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie! Stijl : Belgian Dubbel  https://www.hopsandhopes.nl/bieren/abdij-sint-sixtus-trappist-westvleteren-8

Bijzonder dat het een stijl is 'Belgian dubbel', wat zouden de andere dubbels zijn? Nederlandse dubbel, Amerikaanse dubbel en Baltische dubbel? De omschrijving lijkt overgenomen van de abdij-website. 

Dit bier kleurt donker amber en wordt bekroond met een overvloedige en sterk wandklevende schuimkraag. De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid.  https://slijterij-hetplein.nl/assortiment/bier/westvleteren-8/

Ja dit is ook al zo overgenomen van de abdij-website.

Dit bier kleurt donker amber en wordt bekroond met een overvloedige en sterk wandklevende schuimkraag. De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid. https://debiersalon.nl/products/de-sint-sixtusabdij-van-westvleteren-trappist-westvleteren-8, https://het-bierkwartier.nl/product/westvleteren-8/

Ja, we praten elkaar maar na. 

De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. Trappist Westvleteren 8 kleurt donker amber en wordt bekroond met een overvloedige en volle sterke schuimkraag.  De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid. https://www.gall.nl/trappist-westvleteren-8-33cl-447137.html

Waar hebben we dat eerder gehoord?

ZICHT/KLEUR Donker amber. GEUR De neus van de Westvleteren 8 is een aantrekkelijke combinatie van groene noten, zacht fruit en een tikkeltje karamel. SMAAK De verschillende smaken van dit bier leiden tot een harmonieuze maar toch complexe smaaksensatie. Je proeft als het ware de mouten, tot de pellen van de gerst toe. AFDRONK De smaak wordt afgerond met een verrassend complementaire en krachtige hopbitterheid. ... BIJZONDERHEDEN Trappist Westvleteren wordt ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd. Trappist Westvleteren voldoet aan de strenge voorschriften van de Internationale Vereniging Trappist en draagt dus ook het logo Authentic Trappist Product. Trappist Westvleteren wordt gebrouwen door de monniken van de Sint-Sixtus abdij. Vijf natuurlijke grondstoffen worden gebruikt om 3 trappistenbieren te brouwen. Ze hebben elk hun eigen kleur, smaak en aroma. Alle bieren zijn ongefilterd en niet gepasteuriseerd, met nagisting op de fles. Dit alles komt hun smaak en hun aroma ten goede. https://www.mitra.nl/product/westvleteren-8-33cl

Ja, deze omschrijving kerken ik nou wel. 

Wat zeggen ze van de 12?

Alcoholgehalte: 10,2 % Kleur: donker amber ... Deze trappist, ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd, kleurt donker amber en heeft een stabiele, sterk wandklevende, witte schuimkraag. Westvleteren 12 is meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud. De sublieme zachte smaak van karamel en chocolade gaat perfect samen met de rozijnzoetige en nootachtige toetsen in het aroma. Samen met het ferme alcoholgehalte resulteert dit in een weldadige volmondigheid en een lekker lang uitlopende warme nasmaak. https://www.trappistwestvleteren.be/nl/onze-bieren/trappist-westvleteren-12

??? Het schuim is zeker 100% niet wit. Gebroken wit? Vies wit? Gewoon lichtbruin? De zin 'meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud' komt op mij over als een dichterlijke vrijheid die vrij weinig beschrijft van het bier. Zacht zou ik de smaak ook niet noemen omdat de zoetheid, de koolzuur en de alcohol best wat prikken. De 'zachte' smaak van karamel en chocolade en de rozijnzoetheid en de nootachtige toetsen kan ik moeilijk plaatsen. Dat kan aan mijn eigen onkunde liggen. 

Het bier is een bitter bier met een EBU van 38. Het bier heeft met een EBC van 79 een donker bruine kleur, maar is nog wel doorschijnend. Verder heeft het bier een schijnbare vergistingsgraad van 86% en een oorspronkelijke dichtheid van 1,090.[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_Twaalf

ZICHT/KLEUR Donker amber en heeft een stabiele, sterk wandklevende, witte schuimkraag. GEUR In de geur vind je aroma's van rozijnen en noten, met daarbij een aanvullende frisheid die zorgen voor een mooi evenwicht. SMAAK Meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud. De sublieme zachte smaak van karamel en chocolade gaan goed samen met de rozijnzoete en nootachtige aroma's. AFDRONK Een lange en verwarmde nasmaak. CULINAIR Een prima begeleider van diverse kazen. BIJZONDERHEDEN Trappist Westvleteren wordt ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd. Trappist Westvleteren voldoet aan de strenge voorschriften van de Internationale Vereniging Trappist en draagt dus ook het logo Authentic Trappist Product. Trappist Westvleteren wordt gebrouwen door de monniken van de Sint-Sixtus abdij. Vijf natuurlijke grondstoffen worden gebruikt om 3 trappistenbieren te brouwen. Ze hebben elk hun eigen kleur, smaak en aroma. Alle bieren zijn ongefilterd en niet gepasteuriseerd, met nagisting op de fles. Dit alles komt hun smaak en hun aroma ten goede.  https://www.mitra.nl/product/westvleteren-12-33cl

Frisheid van de koolzuurbruis herken ik wel, maar nootachtige aroma's? 

Westvleteren 12 is een Quadrupel met 10,2% alcohol. Westvleteren 12 wordt gebrouwen door Bierbrouwerij Sint-Sixtus Trappisten in Westvleteren.... De Westvleteren XII is een voortreffelijk bier, gul en een machtige gemoute en gekarameliseerde smaak. Brouwerij Bierbrouwerij Sint-Sixtus Trappisten ... 10,2% Gisting Bovengisting Kleur Donker roodbruin ... De Westvleteren XII is een voortreffelijk trappistenbier, gul en een machtige gemoute en gekarameliseerde smaak. De smaak is overweldigend vol en zacht zoet waarbij koffie, caramel en fruit subtiel aanwezig zijn. De afdronk is moutig en de smaak bijft lang na. De Westvleteren XII blijft jarenlang goed: geef het bier de tijd en het rijpt verder. Na ongeveer een jaar is de smaakevolutie volledig op gang gekomen. Ben je geduldiger, na ongeveer anderhalf tot twee jaar komt het bier tot zijn volle recht. Zelfs na 20 jaar rijping is een Westvleteren XII nog steeds hetzij het dan wel sterk geëvolueerd naar een porto-smaak. Bewaar de flesjes verticaal op een donkere plaats tussen 12 en 16 °C. De Westvleteren XII kan beter niet in de koelkast worden gezet. Een drinktemperatuur van 10 a 12 °C is ideaal om de smaak tot zijn volle recht te laten komen. Giet het flesje voorzichtig leeg (zonder schudden en laten klokken). Op de bodem van het flesje zit altijd een gistdepot (door de hergisting op de fles). Je kunt zelf beslissen of je de gist in je bier wilt, de smaak zal verschillend zijn, dus proef het altijd eerst even zonder de gist. https://www.biernet.nl/bier/merken/westvleteren-12 

Ja, de smaak (of is het de alcohol) is overweldigend. De smaak blijft lang hangen. 

Westvleteren 12 is meesterlijk in zijn complexiteit maar heerlijk in zijn eenvoud. Deze trappist, ook wel de Vlaamse Bourgogne genoemd, kleurt donker amber en heeft een stabiele, sterk wandklevende, witte schuimkraag. De sublieme zachte smaak van karamel en chocolade gaat perfect samen met de rozijnzoetige en nootachtige toetsen in het aroma. Samen met het ferme alcoholgehalte resulteert dit in een weldadige volmondigheid en een lekker lang uitlopende warme nasmaak. https://www.gall.nl/trappist-westvleteren-12-33cl-447145.html

Tja, jammer dat er geen eigen verhaal van is gemaakt. 

Elk ingrediënt speelt een cruciale rol in het vormen van het unieke smaakprofiel van Westvleteren 12. Mout: De monniken gebruiken een mix van verschillende soorten mout, die verantwoordelijk zijn voor de rijke karameltonen en de donkere kleur van het bier. Hop: Hop geeft het bier een lichte bitterheid en een bloemig aroma. De abdij selecteert hop van de hoogste kwaliteit om een perfecte balans te bereiken. Gist: Het kloppende hart van het brouwproces is de unieke giststam die door de abdij wordt gebruikt. Deze gistcultuur voegt karakter en diepgang toe aan het bier, wat het onderscheidt van andere trappistenbieren. Water: Het water dat wordt gebruikt, komt rechtstreeks uit bronnen in de buurt van de abdij en wordt zorgvuldig gezuiverd om onzuiverheden te verwijderen. Het brouwproces zelf vindt plaats in een traditionele koperen ketel, waarbij de monniken alle stappen nauwgezet volgen. Nadat de ingrediënten zijn gemengd en verwarmd, wordt het bier gefermenteerd in een afgesloten ruimte om het gistproces te controleren. Dit fermentatieproces zorgt ervoor dat de gist zich vermenigvuldigt en complexe aroma’s ontwikkelt die uniek zijn voor Westvleteren 12. https://www.d-rank.nl/het-geheim-en-de-kracht-van-westvleteren-12-een-bierliefhebber-vertelt/

Tja, klinkt mooi en betoverend, maar feitelijk iets algemeens Dit zou een chatGPT zomaar geschreven kunnen hebben. Het klinkt goed, maar bij een nadere bestudering blijkt het zo oppervlakkig dat het over vanalles zou kunnen gaan.

Smaakprofiel van Westvleteren 12 Westvleteren 12 staat bekend om zijn diepe, rijke smaken die door jarenlange ervaring zijn verfijnd. Wanneer je het bier inschenkt, komt een complexe geur van gedroogd fruit, chocolade, karamel en kruiden je tegemoet. Het bier is diep bruin met een warme gloed, en een romige schuimkraag die lang blijft staan. Bij het eerste slokje proef je direct een weelderige mix van karamel, rozijnen, vijgen en een hint van vanille. De volle body en de zoetheid worden gevolgd door een subtiele bitterheid die het smaakpalet in evenwicht brengt. De alcoholsterkte van 10,2% voegt een lichte warmte toe, maar zonder de andere smaken te overheersen. Hierdoor blijft het bier verrassend toegankelijk en uitnodigend om verder te ontdekken. Na elke slok ontvouwen zich meer lagen, waaronder toetsen van chocolade, noten en kruiden zoals kaneel. Het mondgevoel is zacht en romig, met een fijne bruis die de smaken goed verspreidt over je tong. Westvleteren 12 wordt vaak vergeleken met andere trappistenbieren, maar heeft een uniek smaakprofiel dat het onderscheidt. De rijping van het bier in de fles zorgt ervoor dat de smaken zich in de loop der tijd verder ontwikkelen, wat elke fles een unieke ervaring maakt. https://www.d-rank.nl/het-geheim-en-de-kracht-van-westvleteren-12-een-bierliefhebber-vertelt/

Tja, dit is gewoon mooi geschreven. Zo kan ik het bier niet omschrijven. Mijn schrijverstalent (als dat er al is) schiet daarvoor tekort. Het is wat mij betreft een kruidig bier, hoe je het ook uitvouwt of afweegt.  Kaneel is wel een smaak  die ik erin kan herkennen. Al zou ik van mening zijn dat dit bier geen romig mondgevoel geeft. De fijne bruis vind ik zelfs wat fel, waardoor het niet enkel over de tong verspreidt. Altijd leuk om elke fles een unieke smaakbeleving te laten zijn. Dat doen craft brewers ook. Elke fles is weer afwachten wat het wordt...

Westvleteren 12 behoeft eigenlijk geen toelichting. Dit vlaggenschip van de Sint-Sixtusabdij kreeg ooit het stempel 'Beste bier ter wereld'. Sindsdien is het misschien wel meest begeerde bier op onze aarde. Het zware trappistenbier wordt op beperkte schaal gebrouwen. Als je dit bier nog niet hebt gedronken, heb je dit als echte Bierista zeker bovenaan op je bucketlist staan. https://www.bierista.nl/westvleteren-12

Ik heb het nu al een aantal malen gedronken. Het is voor mij niet echt het 'beste bier ter wereld'. Zou de beperkte verkrijgbaarheid hebben bijgedragen aan de roem?

Zicht Donkerbruin, romige beige schuimkraag 8,5Neus Rijk en complex, gedroogd fruit, karamel en kruiden 8,7Smaak Vol en rond tonen van rozijnen, toffee en mout, zachte bitterheid mooi in balans  https://www.bierista.nl/westvleteren-12

Weer een nieuwe smaak: toffee. Die zou ik er niet echt in herkennen, maar ik begrijp wel de associatie met de kleverige zoetheid. Al is het bier wat mij betreft wat feller dan de standaard karamel.

Westvleteren 12 is een van de meest begeerde en zeldzame trappistenbieren ter wereld. Gebrouwen door monniken in de Sint-Sixtusabdij, biedt dit bier een rijke, complexe smaak met tonen van gedroogd fruit, karamel en een kruidige ondertoon. https://www.brewhunter.nl/articles/brouwerij-de-sint-sixtusabdij-van-westvleteren-westvleteren-12

Gedroogd fruit? Ja het bier heeft wel wat weg van tutti-frutti. Gedroogde pruimen of perziken of wat zijn dat voor dingen?  Abrikozen? 


Prachtig mooi trappistenbier dat wordt geproduceerd door monniken in de Sint-Sixtusabdij van Westvleteren, gelegen in het pittoreske Belgische platteland.  Één van de meest begeerde en zeldzame bieren ter wereld Westvleteren 12 is een Belgisch trappistenbier, wat betekent dat het gebrouwen wordt door monniken volgens de eeuwenoude tradities van de orde in de Sint-Sixtusabdij. smaak: De rijke, complexe smaak van Trappist Westvleteren 12 is het resultaat van het gebruik van specifieke gistsoorten, mouten en hoppen. De smaak wordt vaak omschreven als fruitig, kruidig en zoet, zwoel De Westvleteren 12 wordt geproduceerd in beperkte hoeveelheden, waardoor het bier zeer zeldzaam is. De monniken brouwen enkel genoeg om hun klooster en liefdadigheidswerk te ondersteunen, wat betekent dat je niet zomaar een flesje overal kunt kopen. https://www.westlandsewijnbierboutique.nl/products/westvleteren-12

Zwoel? Zwoel? Dan denk ik aan een warme zomeravond, maar niet aan dit zware bier. Of wat te denken van deze zin: 'het resultaat van het gebruik van specifieke gistsoorten, mouten en hoppen'? Gaat dat niet op van elk bier? Fruitig, kruidig, zwoel is niet echt een omschrijving die ik aan de 12 zou toekennen. Ondanks dat het zeldzaam is heb ik het al een aantal keren gedronken. Het is wat mij betreft niet mijn smaak. 

Als ik de 8 en de 12 naast elkaar proef moet ik bekennen dat ik de 8 lekkerder vindt. Al herken ik in de 12 meer complexiteit. Bier drinken is uiteindelijk toch een kwestie van smaak. Als ik de twee nogmaals vergelijk merk ik dat er een verschil in carbonatie is. De 12 is feller met de prik dan de 8. Dat speelt wellicht mee in mijn smaakbeleving. De 8 lijkt ook wat meer smaak van chocolade te hebben dan de 12 en heeft daardoor mijn voorkeur. Niet dat het zoet is, maar meer omdat het minder fel is. Misschien net wat voller in het mondgevoel?

Door het proeven slaat al snel een man met de hamer toe. Ze zeggen wel eens 1+1=3, nou de 8+12 zijn wat mij betreft dan een 20. 

dinsdag 17 maart 2026

Sloeber (7,5%)

Bij het openen van dit typische gedrongen flesje kwam er meteen zo'n typische gistige alcoholerige moutgeur tevoorschijn. Dit is een typisch Belgisch zwaar blond. Het doet denken aan Duvel. Op het etiket staat dat het het oudste bier van hoge gisting van Roman. Het bier stamt uit 1983.

Het blonde bier smaakt moutig en gistig, waarbij de koolzuur zorgt voor een bruisig mondgevoel. 

Wat vinden anderen?

Sloeber, gebrouwen door een brouwersfamilie die al generaties meegaat, is een bovengistend bier met nagisting op de fles. Dit goudgele bier heeft een mooi witte schuimkraag, veel fruitigheid, moutaroma's en een bescheiden bittertje in de finish. ... "Prima bier. Uiterlijk, geur en smaak zijn allemaal ruim voldoende. Licht zoetje, romig mondgevoel, verrassend kruidig met een mild bittertje in de nasmaak. " ... "Lekker pittig blond bier!! Vleugje honing zoetheid, lekker moutig en kruidig." https://www.bierista.nl/sloeber

Speels komt deze blonde uit de hoek. Het glas geurt naar mout. Je proeft een fruitig bier, een tikkeltje zoet met een warme gloed van alcohol, afgerond met een lichtbittere afdronk. Deze klassieker zag het licht in 1983, meteen ons oudste hogegistingsbier, hergist op fles. Geur/aroma’s: Discrete en gesloten neus, impressies van (zoete) mout, fruit, gist en een verborgen vleugje honing. Smaak: Volmondig en krachtig doch subtiel mondgevoel, subtiele moutaanzet gevolgd door een mooi verweven (hop)bitterheid, licht zoete afdronk. https://www.bier-paradijs.be/product/sloeber/

Wat zeggen ze er zelf over?

Speels komt deze blonde uit de hoek. Het glas geurt naar mout. Je proeft een fruitig bier, een tikkeltje zoet met een warme gloed van alcohol, afgerond met een lichtbittere afdronk. Deze klassieker zag het licht in 1983, meteen ons oudste hogegistingsbier, hergist op fles.Tasting Geur/aroma’s: Discrete en gesloten neus, impressies van (zoete) mout, fruit, gist en een verborgen vleugje honing. Smaak: Volmondig en krachtig doch subtiel mondgevoel, subtiele moutaanzet gevolgd door een mooi verweven (hop)bitterheid, licht zoete afdronk. https://www.roman.be/nl/brand/sloeber-0

Tja, zo lui als die bierverkopers de brouwerij-tekst zo overnemen, doe het dan met bronvermelding ;)

Sloeber is een Belgisch bier. Het bier wordt gebrouwen door Brouwerij Roman te Oudenaarde. Het is een blond bier van hoge gisting met een alcoholpercentage van 7,5% en werd gelanceerd in 1983. Voor de brouwerij was dit het eerste bier van hoge gisting met hergisting op de fles.[2] https://nl.wikipedia.org/wiki/Sloeber_(bier)

Brouwerij Roman is een familiale Belgische brouwerij, opgericht door Joos Roman in 1545 en gelegen in het Oost-Vlaamse dorp Mater, deelgemeente van de stad Oudenaarde.... In het jaar 1545 bevond er zich daar, langs de handelsweg tussen Duitsland en Frankrijk, een afspanning. Uitbater van de "Clocke" was Joos Roman, de baljuw van de streek en "pater familias" van het brouwersgeslacht Roman. Sindsdien hebben 14 generaties[1] het nevenberoep van toen laten uitgroeien tot een bloeiend bedrijf. Het bedrijf kende een opvallende bloeiperiode tijdens het interbellum met zijn Roman Oudenaards bruin bier (sinds 2003: Adriaen Brouwer) en kwam na de Tweede Wereldoorlog terug met de succesvolle Romy Pils. Zo duurde het tot 1954 vooraleer de brouwerij haar assortiment uitbreidde met softdrinks en waters. In de jaren 80 van 20e eeuw stapte het bedrijf mee in de trend om speciale bieren te produceren. Het eerste was Sloeber (1983), een bier vergelijkbaar met Duvel. In de jaren 90 van 20e eeuw volgden een reeks abdijbieren 'Ename' en 'Mater Witbier', een troebel tarwebier. Later volgden ook nog 'Black Hole' (2005), 'Adriaen Brouwer Dark Gold' (2008) en 'Gentse Strop' (2012). Sinds 2013 komt er ook een jaarlijks kerstbier op de markt: 'Adriaen Brouwer Wintergold'. De huidige bedrijfsleiders zijn Carlo en Lode Roman (14e generatie). In 2017 werden bij een grote vernieuwingsoperatie 'Romy Pils', 'Mater Witbier' en 'Black Hole' hernoemd naar respectievelijk 'Roman Pils', 'Roman Blanche' en 'Roman Black Label', de zogenaamde 'Roman Range'.[2] In 2021 werd het recept van 'Roman Black Label' aangepast om tot een Glutenvrij bier te komen[3]. In 2023 maakte de brouwerij bekend dat er een nieuwe brouwzaal wordt gebouwd en een nieuwe maalderij. [4][5][6]   https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Roman

Sinds 1871 De geschiedenis van Duvel Moortgat is er een van respect voor traditie en familiewaarden. Vandaag waakt de vierde generatie van de familie Moortgat over de erfenis van stichter Jan-Leonard Moortgat en zijn twee zonen Albert en Victor. ... In 1871 staat Jan-Leonard Moortgat, een afstammeling van een brouwersfamilie uit Steenhuffel, samen met zijn vrouw Maria De Block aan de wieg van de toenmalige boerderij-brouwerij Moortgat. Op dat moment is de nieuwgeborene slechts één van de 4000 brouwerijen die rond de eeuwwisseling actief zijn in België. ... De zaken floreren intussen en ook Jan-Leonards beide zonen, Albert en Victor, stappen in de zaak. De taken worden netjes verdeeld: Albert wordt de brouwer, Victor verzorgt de levering via paard en kar naar Brussel. De Eerste Wereldoorlog brengt België in contact met Engeland en vooral met Engelse Ales, die rond die periode een behoorlijke populariteit genoten.... De Eerste Wereldoorlog brengt België in contact met Engeland en vooral met Engelse Ales, die rond die periode een behoorlijke populariteit genoten. Albert puurt inspiratie uit het succesverhaal van de Engelse ales en besluit een speciaalbier te ontwerpen naar Engels model. ... Voor de creatie van een dergelijke ale wil Albert enkel met de beste ingrediënten werken. Albert trekt naar Schotland, op zoek naar de ideale giststam, waar hij aanvankelijk botst op heel wat tegenstand van de lokale brouwers. Het is pas na een ware odyssee doorheen Engeland, dat hij uiteindelijk in een lokale brouwerij in Schotland het begeerde staaltje in handen krijgt. Tot op vandaag wordt nog altijd opgekweekte gist van diezelfde stam gebruikt! ... De 2 broers blijven zoeken en experimenteren tot de receptuur perfect zit. Het einde van de Eerste Wereldoorlog indachtig, krijgt het nieuwe bier oorspronkelijk de naam "Victory Ale" mee Dit vernieuwende bier verrast werkelijk iedereen. Tijdens een proefsessie met de notabelen van het dorp roept schoenmaker Van De Wouwer intens verrast door de krachtige aroma’s van het bier uit: “Dit is een echte Duvel.”Een goddelijke ingeving? Vanaf 1923 wordt het bier onder deze naam op de markt gebracht, geen evidentie in het katholieke Vlaanderen van die tijd. ... Alles aan dit bier is anders. En dat wekt belangstelling, ook internationaal. Niet alleen de productie maar ook de internationale status van Duvel groeit ; Nederland zal het eerste land zijn dat valt voor het speciaalbier. In de jaren 60 wordt eveneens het jonger broertje van de klassieke Duvel gelanceerd, namelijk de groene Duvel. Dit bier is slechts één keer gegist en daardoor ook iets lichter en kent veel bijval in café’s dicht in de buurt van de brouwerij . ... De derde generatie Moortgat (Bert & Marcel Moortgat en de twee broers Leon & Emile Moortgat) is ervan overtuigd dat een uniek bier ook een uniek glas verdient. Het Duvel glas was dan ook het eerste tulpvormige degustatieglas einde de jaren ’60. Het innovatieve glas dat aan een wijndegustatie glas doet denken, moest onder andere toelaten een flesje van 33cl volledig uit te schenken. Tot dan bestonden er immers geen bierglazen van dergelijk formaat. Het glas is volledig afgestemd op een nog completere beleving van het bier: De bolle vorm laat de hemelse smaak en het aroma van Duvel beter tot zijn recht komen bij een degustatie. Doordat het glas zich naar boven toe sluit, draagt het ook bij tot het behoud van koolzuur en dus van de schuimkraag. ... De familie Moortgat investeert consequent in de brouwerij, om de perfecte kwaliteit van het bier gegarandeerd te houden. Mede hierdoor krijgt Duvel wereldwijd erkenning als dé referentie voor speciaalbier met hergisting op fles.Eind jaren ‘90 komt de vierde generatie aan het roer en deze kiest resoluut voor een internationale koers. https://www.duvel.com/nl-nl/geschiedenis

Duvel wordt met niet bijzonder veel meer gerst gebrouwen dan een gewone pils, maar voor de hoofdgisting wordt er nog glucose toegevoegd, die volledig wordt omgezet tot alcohol. Daardoor behoudt het bier de helderheid van een pils maar verkrijgt het een aanzienlijk hoger alcoholgehalte. Het wort wordt in afzonderlijke gistingskuipen door twee verschillende giststammen gefermenteerd. De twee zo ontstane basisbieren worden vervolgens in een bepaalde verhouding vermengd. Dit bier wordt gefilterd. Bij de botteling wordt een van de twee giststammen en een dosis suiker toegevoegd, voor de hergisting op fles.[1]... Tot maart 2021 werd er ook een variant van dit bier gebrouwen: de zogenaamde "Groene Duvel" of Duvel Green. Dit was gewoon het bier dat werd afgevuld zonder hergisting in de fles. Het alcoholpercentage was dan ook lager: 7%. Deze variant werd verkocht in flesjes van 25 centiliter. Het bekende rode Duvel-logo was hier in het groen aangebracht. ... De directe voorloper van Duvel was Victory Ale, een donkere Scotch, die brouwerij Moortgat uitbracht na de afloop van de Eerste Wereldoorlog. Hiervoor gebruikte men de gisten van het Schotse bier McEwan's Scotch Ale, dat in die tijd met hergisting op fles werd uitgevoerd.[1] De naam van Victory Ale veranderde omstreeks 1923 in Duvel. Naar verluidt was deze naam afkomstig van een proeverij, waarbij een van de deelnemers, doelend op de sterkte van het bier, spontaan uitroept dat het "een echte duvel" was. Door deze naamsverandering werd Duvel de "goddeloze" tegenhanger van de abdijbieren, die in dezelfde periode opkwamen. ... Vanaf 1967 werd er geëxperimenteerd, samen met professor De Clerck, met een goudblonde versie. Deze versie werd in 1970 op de markt gebracht en verving het tot dan toe donkere bier. ... Het succes van het bier inspireerde andere brouwers vanaf de jaren 1980 om hun eigen zware blonde bieren op de markt te brengen, waarbij de namen soms overduidelijk verwezen naar Duvel: Lucifer (1983), Sloeber (1983), Judas (1985), Satan Gold (1994). Bierkenner Michael Jackson noemde de zo ontstane bierstijl golden ales. Derek Walsh noemt ze sterke blonde.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Duvel_(bier)

Lucifer is een Belgisch bier. Het bier wordt gebrouwen door Brouwerij Het Anker te Mechelen. ... Oorspronkelijk was Lucifer een amberkleurig bier van Brouwerij Vondel uit Meulebeke.[1] De brouwerij stopte in 1957 en werd eerst overgenomen door Brouwerij Artois en vervolgens door Brouwerij Rodenbach. Tot begin jaren ’70 werd nog gebrouwen te Meulebeke. In 1976 werden de leegstaande gebouwen door het gemeentebestuur gekocht van brouwerij Rodenbach.[2] Het is niet duidelijk sinds wanneer Lucifer werd geproduceerd. Als het bier van brouwerij Vondel was, moet het dateren van vóór 1957. Het is in ieder geval een aantal jaren van de markt verdwenen, tot Brouwerij Riva uit Dentergem het merk overnam van Rodenbach en het begin jaren ’80 opnieuw lanceerde als een zwaar blond bier. In 2002 veranderde brouwerij Riva van eigenaar en de nieuwe eigenaars gaven de brouwerij de naam Liefmans Breweries.[3] In 2007 ging Liefmans Breweries failliet en werd in 2008 overgenomen door Brouwerij Duvel Moortgat. Deze had echter geen plannen met Lucifer en gaf het langdurig in licentie aan Brouwerij Het Anker, die het begin 2009 terug op de markt bracht. Het Anker is geen eigenaar van het merk, maar heeft de productie- en verkoopsrechten. Duvel-Moortgat behoudt het eigendom van het merk, zodat ze kunnen verhinderen dat Lucifer een concurrent van Duvel wordt.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucifer_(bier)

Judas is de naam van een bier van hoge gisting van de brouwerij Alken-Maes uit België. Het bier hergist ook op de fles. Het heeft een alcoholpercentage van 8,5%. Aangeraden wordt om het rechtstaand te bewaren en heel zorgvuldig uit te schenken, bij een schenktemperatuur tussen 6 en 8°C. Het bier werd gelanceerd in 1986 en destijds gebrouwen in Brouwerij Union te Jumet, die werd overgenomen door Alken-Maes en in 2007 werd gesloten, het bier werd ook in Zulte gebrouwen, maar daar werd de brouwerij ook gesloten waarna de productie werd overgebracht naar de brouwerij in Alken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Judas_(bier)

Satan is een Belgisch bier van hoge gisting, niet gepasteuriseerd met hergisting op de fles. Het bier wordt gebrouwen in Brouwerij De Block te Peizegem. Satan Gold werd op de markt gebracht in 1986 toen in die periode de zware blonde bieren populair werden. In 1992 kwam er de Satan Red bij.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Satan_(bier)

Sloeber is een minder bekend zwaar blond bier uit de stal van brouwerij Roman. Michael Jackson noemde die categorie ooit 'the wicked beers', naar de vele 'duivelse' namen in dit succesvolle segment. Denk aan Duvel, Satan of Judas. Twintig jaar al gaat het deze duivels voor de wind. Duvel voert het peloton vandaag meer dan ooit aan, met vorige week nog prachtige groeicijfers voor de aandeelhouders (meer dan 15%). Maar ook Satan (van het Brabantse De Block), Judas (van Alken-Maes) en Lucifer (onlangs door brouwerij Het Anker overgenomen uit de failliete boedel van Liefmans), klinken vrij duvelachtig. Sloeberse rondjes De andere bieren in dit segment zijn Hapkin (Alken-Maes), Piraat (Van Steenberge), Brigand (Van Honsebrouck), Deugniet (Lefebvre) en Sloeber. Vooral dit laatste bier klinkt schattig, iedereen heeft wel een sloeber in de familie. In de streek rond Oudenaarde, waar Roman nog heel wat eigen cafés bedient, worden er nog wel wat rondjes met Sloeber gegeven. Vals blondje Oorspronkelijk was dit bier in zijn beginperiode (de jaren tachtig van vorige eeuw) wel wat voller van kleur, maar door het succes van de blonde Duvel besloot brouwmeester Jozef Snauwaert van Roman het bier ook wat blonder te maken. Blond is immers de kleur die vandaag in trek is. Denk maar aan de abdijbierenmarkt die in twintig jaar tijd van bruin quasi volledig overschakelde naar blond, met Leffe Blond en Grimbergen Blond op kop. Zelfs de paters van Westmalle voelen het vandaag, ze verkopen veel meer van de (duurdere) tripel dan van hun dubbel. Wat is daar de oorzaak van? Bruin bier is helemaal niet zwaarder, maar het wekt wel die indruk. De bruine kleur wordt steevast geassocieerd met zwaar. In veel gevallen geheel ten onrechte, behalve wanneer de bieren te zoet en te plakkerig zijn. Blond bier doet echter aan pils denken, en als buitenlanders een Duvel bestellen, trappen ze al te makkelijk in die val. Amerikanen vooral. In hun overmoed drinken ze er drie of vier, met de spijtige gevolgen van dien. Duvel is geen Budweiser. ... Profiteert Sloeber mee van de Duvel-manie van vandaag? Ja en nee. Op zich is het een geweldig lekker bier, maar over het zorgvuldig opgebouwde merkimago van Duvel beschikt Sloeber natuurlijk niet. Het bier lijkt dus veroordeeld tot een lokaal bestaan, en pikt misschien nog wat export mee want Roman is er trots op om lid te zijn van de Belgian Family Brewers. En dat lijkt ook het geval voor de andere Duvel-klonen. De concurrentie ligt in de touwen en wie toch een vuist wil maken, stuit op de wetten van de markt. Iedereen wil Duvel. ... Toch pleit ik voor het openstellen van de smaakpapillen en bieren als Sloeber toch een kans te geven. Laat je niet alleen leiden door sterke merken. Jozef Snauwaert heeft zijn ziel in dit bier gelegd, het is een van onze beste brouwers en binnenkort gaat hij met pensioen. Onlangs was ik nog op bezoek in de brouwerij, en samen met hem proefde ik de Sloeber. Hij werd geflankeerd door Carlo en Lode Roman, de jonge zaakvoerders van deze prachtige familiale brouwerij en de veertiende generatie al. Het zal een groot verlies zijn voor de brouwerijwereld als de innemende Jozef Snauwaert de roerstok opbergt. Proost, Jozef, op een schitterende brouwerscarrière. Bron: Ben Vinken, De Morgen, 6 april 2009 https://www.bierpassie.com/article/1617/geen-duvel-maar-een-sloeber

Ja, Sloeber heeft wel wat. Het is echt anders dan Duvel. 

maandag 31 maart 2025

Martha uit Heule

Wie kent Martha uit Heule?

Honderd jaar geleden leefde er in het kleine West-Vlaamse Heule een levenslustige jongedame met blonde lokken en donkere ogen: Martha was haar naam. Een boerin die heel geliefd was in de streek, onder meer omdat ze lekker bier brouwde. Zo lekker zelfs dat haar brouwsels een eeuw later nog altijd niet vergeten zijn. Met Martha Sexy Blond, Martha Guilty Pleasure en Martha Brown Eyes brengt de Heulse brouwerij The Brew Society hulde aan haar passie en savoir-faire. https://www.colruyt.be/nl/over-colruyt/ons-aanbod/bier/reportages/bierreportage-martha

Martha, proef het leven! Martha, dat is proeven van het leven. nu eens hard tegen onzacht, dan weer happy en wild, druk druk druk, maar soms ook chill of sexy. Hoe we ons ook voelen, of willen voelen, er is altijd wel een Martha die bij ons past. Druk en nood aan ontspanning? Relaxed en in voor een zot feestje? Sexy en klaar om de wereld te veroveren? zin in een stoer avontuur? Het is altijd Martha-tijd! Want weet je, er schuilt een Martha in elk van ons… Martha, proef het leven! https://www.marthabeer.com/nl/home/

Martha wordt gebrouwen door The Brew Society, een op en top moderne brouwerij met de nieuwste brouwketels, een state-of-the art bottelarij en stuk voor stuk jonge, gedreven brouwmeesters. Dat vakmanschap, gecombineerd met de modernste installaties, proef je in onze Martha bieren, maar ook in de verschillende craftbieren die door The Brew Society gebrouwen worden. We doen ons eigen ding en in onze society van brouwers en fijnproevers wordt er volop geëxperimenteerd met smaken en schuimkragen van pils tot zuur bier. We denken biologisch en ecologisch. We denken lokaal en werken met lokale landbouwers en 100% Belgische producten.https://www.marthabeer.com/nl/home/

The Brew Society is een brouwersgemeenschap voor bierbezielers. In The Brew Society brouwen we naar hartenlust bier. Onze meester-brouwer en zijn team kunnen een ervaring van meer dan 100 jaar voorleggen. Die kennis van zaken proef je in onze verleidelijke Martha en in onze ondeugende Zeven Zonden die in onze brouwzaal op artisanale wijze het leven zien. We doen ons eigen ding en in onze society van brouwers en fijnproevers wordt er volop geëxperimenteerd met smaken en schuimkragen van pils tot zuur bier. ... Onze meester-brouwer en zijn team kunnen samen een ervaring van meer dan 100 jaar voorleggen. We zijn in staat om zowel lage gisting bieren als bovengistingale’s te brouwen vanaf 50 hectoliter tot 500 hectoliter per dag. We denken biologisch en ecologisch. We denken lokaal en werken met lokale landbouwers en 100% Belgische producten. We zijn in het bezit van een bio label zodat we een deel van onze bieren volledig biologisch gecertificeerd op de markt kunnen brengen. In ons brouwlaboratorium en met onze analysediensten controleren we ons bier en dranken zelf bij ons ter plaatse. https://www.thebrewsociety.be/nl/home/

Pal in het centrum van Heule, het geboortedorp van oprichter Björn Desmadryl, staat de brouwerij The Brew Society, gelegen in een voormalige weverij. Onze aankoper Koen en biersommelier Jo gingen er een kijkje nemen. “Een brouwerij in het dorpscentrum, dat heeft zoveel meer karakter”, vertelt Björn. “Bier moet voor mij in een dorp gebrouwen worden, dan wordt het echt een dorpsgegeven.”... We zijn te weinig chauvinistisch in België. We moeten durven trots zijn op onze producten. Björn Desmadryl, oprichter van The Brew Society ... Dat Björn met zijn bieren hulde kan brengen aan een lokaal volksfiguur, maakt het nog mooier. “Martha is een deel van onze lokale geschiedenis en folklore. Zoals vele boerinnen in haar tijd brouwde ze zelf bier voor de landarbeiders. Vooral haar blond biertje was erg in trek. Martha Sexy Blond is een ode aan dat populaire bier én een knipoog naar haar onstuimige karakter en gouden lokken. In het seizoen maakte Martha ook haar eigen kriekenbier. Vandaar onze Martha Guilty Pleasure met verse krieken. Haar donkere ogen waren dan weer de inspiratie voor de Brown Eyes.”... Niet alleen de lokale folklore ligt Björn nauw aan het hart, ook voor zijn grondstoffen houdt hij het dicht bij huis. “De mout, de hop, de krieken: ze zijn allemaal van Belgische bodem”, zegt Björn. “Dat is een bewuste keuze, ik wil lokaal kopen en onze boeren ondersteunen. Maar ook: we zijn te weinig chauvinistisch in België. We moeten durven trots zijn op onze producten, we mogen er wat meer mee uitpakken. Ook daarom hebben we gekozen om met Colruyt in zee te gaan: een Belgische supermarkt én een vaste waarde in ons land. Door onze bieren exclusief aan te bieden bij Colruyt, kunnen we samen iets opbouwen en groeien.” ... Ooit werden er teddyberen gemaakt in het pand waar de brouwerij zijn intrek nam. Nu staan er vergistingstanks. “Dit gebouw maakt deel uit van ons industrieel erfgoed,” vertelt Björn. “De op- en neergaande lijn van de daken in het magazijn, da’s echt typisch voor deze streek. Om meer ruimte te creëren, zouden we ze eigenlijk moeten vervangen. Maar ik wil ze behouden. We zijn dan wel een moderne brouwerij, maar we mogen het verleden niet zomaar overboord gooien. Daarom hebben we de daken in ons brouwerijlogo opgenomen.” ... Ook op het bierglas, de kratten en de flesjes staat een stukje erfgoed: het motief van de brouwerijvloer zit erin verwerkt. En de slogan ‘From Martha with love’? Björn: “Geef liefde, geef met de glimlach en sta gelukkig in het leven, net zoals Martha. Dat is de boodschap erachter. Martha was levendig, wild en een tikje gek, maar ze was vooral ook een gelukkig mens.” https://www.colruyt.be/nl/over-colruyt/ons-aanbod/bier/reportages/bierreportage-martha`

De brouwerij Duurzaam en ecologisch brouwproces door onze zonnepanelen en waterzuivering systeem Totale oppervlakte 13.000 m² Nieuwe brouwinstallatie van Braukon Moderne Krones afvullijn voor flessen, blikken en vaten Duitse inox vergistingstanks met een capaciteit van 50.000hl/jaar uit te breiden tot 100.000 Hl/ jaar Fine dosing Hopgun voor dry-hopping Accijnsvrij voorraadmagazijn Eigen compleet uitgerust laboratorium https://www.thebrewsociety.be/nl/home/

Martha Brown Eyes is een van de 3 verleidelijke bieren die gemaakt worden door de brew society in Heule nabij Kortrijk. Verleidelijk ja, want naast die zwoele bruine ogen maken ze ook een sexy blonde en een roodkleurige guilty pleasure. De donkere variant is een stevig, zoeter en smaakvol bier om langzaam van te genieten. BROUWERIJ Brew Society HERKOMST Heule, België KLEUR Bruin STIJL Sterk donker bier ALCOHOL 12% vol. SERV.TEMP. 9° GLAS Hoog smal tulpglas BIEROMSCHRIJVING De Martha Brown eyes heeft een diepe, donkere, net ondoorschijnende bruine kleur. Voor de beste geur moet het bier zeker op temperatuur zijn, dus haal hem tijdig uit de koeling. Een op temperatuur krijg je de geuren van chocolade, gebrande mouten en karamel met daarnaast rozijnen en zoete dadels en ook wel een klein vleugje van de alcohol dat je waarschuwt voor zijn stevig karakter. De smaak is heel zacht, rond en zoet in de aanzet met vooral het zoete fruit , de karamel en chocolade dat je proeft. De afdronk is stevig en lang met een licht warmende gloed van de alcohol. https://www.beerandcooking.be/bruine-bieren/martha-brown-eyes/

OVER DE BROUWERIJ EN HET BIER The Brew Society in Heule is in 2017 opgericht door Bjorn Desmadryl. Brew Society mag je letterlijk nemen want de brouwerij profileert zich als brouwgemeenschap, waar je als brouwer, bierondernemer en bierliefhebber je eigen bieren kan gaan ontwikkelen en laten brouwen op grote schaal. Dat is ideaal als je als kleine microbrouwerij of als hobbybrouwer je eigen bieren wil gaan commercialiseren maar niet over een eigen grote installatie beschikt. De moderne brouwerij beschikt over de meest moderne installatie en technieken en sinds kort ook over een afvullijn voor blikken, iets wat zeker in de lift zit. Ze denken volop mee met de brouwer die zijn bier wil laten maken, van A-Z. De brouwerij is ondergebracht in de gebouwen van de voormalige drukkerij van de INNI groep, een gebouw van maar liefst 13.000 m² dat trouwens volledig duurzaam is met een dak vol zonnepanelen en een eigen waterzuiveringssysteem. Naast bieren voor derden maakt de brouwerij ook hun eigen bieren, met de Martha als uithangbord. https://www.beerandcooking.be/bruine-bieren/martha-brown-eyes/ 

Al van in het begin hebben ze gespeeld op het zwoele karakter van Martha, een bevallige dame die geboren werd in de jaren 20 in het pittoreske dorpje Heule, nabij Kortrijk. Al in die tijd ontwikkelde ze recepten voor topbieren, wat haar heel geliefd maakte, mede door haar wild, sexy, gek, druk en ruig karakter. De Martha brown eyes is naast de sexy blonde en de guilty pleasure het derde bier in het gamma. Een sterk donker degustatiebier van 12% vol, geïnspireerd op de trappistenbrouwerijen. FOODPAIRING Drink de Martha brown eyes als afsluiter van een maaltijd, bij een heerlijke brownie, moelleux van chocolade of bij stoofvlees van varkenswangetjes. Ook bij hertenvlees of everzwijn past deze zeker. https://www.beerandcooking.be/bruine-bieren/martha-brown-eyes/

Martha Sexy Blond is een sterk blond bier van hoge gisting met nagisting op fles. Martha bevat zorgvuldig geselecteerde ingrediënten, zoals de beste gerstemout en drie aromatische hopsoorten uit België. Een strogeel bier met toetsen van wit, gedroogd fruit en kruidnagel. Een fruitige aanzet die overgaat in een heerlijke smaak met een verfijnd aroma en een subtiele bitterheid. Alcohol volume: 8% Smaak bitterheid: 30 EBU Kleur: 7 EBC Schenktemperatuur: 6° - 8° Houdbaarheid: 2 jaar https://www.marthabeer.com/nl/home/

Martha Guilty Rouge Gebrouwen met verse krieken is dit een bier van hoge gisting met een robijnrode kleur en een roodachtig bleek schuim. Dit bier heeft een geur en aroma van verse marsepein en een explosie van kersen en krieken. Spel van zoet en zuur dat verfrist en charmeert met een zeer lichte bitterheid die het geheel mooi in balans brengt. Alcohol volume: 8% Smaak bitterheid: 10 EBU Kleur: 28 EBC Schenktemperatuur: 5° - 7° Houdbaarheid: 2 jaar https://www.marthabeer.com/nl/home/

Martha Guilty Pleasure is een Kriek met 8,0% alcohol. Martha Guilty Pleasure wordt gebrouwen door The Brew Society in Heule.... Martha Guilty Pleasure is een Kriek bier van Martha bier uit België. Die fruitige bier heeft 8% alcohol en heeft een drinktemperatuur tussen de 5°C - 7°C. Brouwerij The Brew Society Land België Gebrouwen sinds 2019 Biersoort Kriek Kenmerk Speciaalbier Alcohol 8,0% ... Martha Guilty Pleasure bevat een spel van zoet en zuur dat verfrist en charmeert met een zeer lichte bitterheid die het geheel mooi in balans brengt. Maartha Guilty Pleasure is een Kriek bier van Martha Bier uit België. Gebrouwen met verse krieken is dit een bier van hoge gisting met een robijnrode kleur en een roodachtig bleek schuim. Dit bier heeft een geur en aroma van verse marsepein en een explosie van kersen en krieken. https://www.biernet.nl/bier/merken/martha-guilty-pleasure

Martha Brown Eyes (strong dark) Een sterk, donker bier in quadrupel stijl met nagisting op de fles, dat geïnspireerd is op de beste bieren van de Belgische trappistenbrouwers. Met aangename fruitige geuren van appel, gekonfijte peer, rijpe aardbei en kersen met een licht kruidige toets van anijs, zoethout en karamel is het genieten voor de eerste slok. In smaak komt opnieuw karamel naar boven, met veel toetsen van gedroogd fruit, koffie en chocolade afkomstig van de geroosterde mout. Een evenwichtige en zachte bitterheid die overvloeit in een intense afdronk, bedekt met een robuuste romige schuimkraag. Alcohol volume: 12% Smaak bitterheid: 24 EBU Kleur: 80 EBC Schenktemperatuur: 8° - 10° Houdbaarheid: 3 jaar https://www.marthabeer.com/nl/home/

De Brown Eyes ruikt als een zoet zwaar bier. Het smaakt zoet en doet wat denken aan kandij. Het heeft inderdaad wel iets van anijs en zoethout. Desalnietemin een zwaar bier.  

woensdag 5 maart 2025

Hallo witbier 'T is wat het is

Hello witte (5,0%) is een witbier van Hello bier, en is gebrouwen in Ertvelde volgens het etiket.

Hello Witte is een Wit met 5,0% alcohol. Hello Witte wordt gebrouwen door Hellobier in Veghel. https://www.biernet.nl/bier/merken/hello-witte

Veghel of Ertvelde? B9940 Ertvelde is duidelijk voldoende voor een korte Googlezoektocht. 

Brouwerij Van Steenberge Lindenlaan 25 9940 Ertvelde https://www.vansteenberge.com/contact/

Brouwerij Van Steenberge N.V. heeft o.a. Ertvelds Wit (6,8%), gezien https://www.beeradvocate.com/beer/profile/48/10138/

Ertvelds Wit Belgian-Style Witbier Alcohol by Volume (ABV): 6.8% Brewed By Brouwerij Van Steenberge N.V. Lindenlaan 25- B- 9940 https://brewerreviewer.com/belgian-style-witbier/ertvelds-wit/

1784, het jaar waarin Jan Baptist De Bruyne de basis legt voor Brouwerij Van Steenberge. Geen betere ode aan de stichter van de brouwerij dan onze Baptist-bieren. https://www.vansteenberge.com/onze-bieren/baptist/

Baptist Wit 5.0% Dit troebele tarwebier wordt volgens de Belgische traditie gebrouwen en geurt naar koriander en gedroogde sinaasappelschil. Romig zacht en zalig verfrissend heeft dit witbier alles wat je van de bierstijl verwacht. Sofie Vanrafelghem Baptist Wit is een wit tarwebier van hoge gisting. Licht verfrissend met een toets van kruiden. STIJL Witbier, troebel tarwebier van hoge gisting. UITZICHT Helder wit. AROMA Kruidig. SMAAK Verfrissende toetsen van koriander & orange peel. INGREDIËNTEN Water, gerstemout, tarwe, suiker, hop en gist. EBU 10 EBC 8 VERPAKKING fles 33 cl – Vat 20 l ABV Alc. 5% vol. – 12° plato HOUDBAARHEID 24 maanden (fles 33cl) – 12 maanden (vat) https://www.vansteenberge.com/product/baptist-wit/

In je glas landt een zeer lichtgeel gekleurd bier, met een volle, dikke, onregelmatige schuimkraag die goed aan je glas blijft plakken. Ook qua smaak is de Baptist Wit licht en gemakkelijk: Fruitige tonen van sinaasappel en een kruidig randje, zoals je verwacht bij een witbier. Daar bovenop ruik en proef ik ook wel wat banaan! Vreemd genoeg zien we die sinaasappel en de gebruikelijke koriander op de ingrediëntenlijst niet terug, dus de smaken zullen uit de vergisting komen. Een makkelijke doordrinker voor een zomers terras! https://www.beerinabox.nl/bier/4205-baptist-wit-brouwerij-van-steenberge

Brouwerij Van Steenberge staat garant voor onafhankelijkheid, vooruitgang en groei. Ze legt de nadruk op traditionele brouwkunst aangepast aan de technologische evoluties en garandeert betrouwbare kwaliteit en service. Respect voor de medewerkers en zorg voor het milieu staan centraal in het beleid. https://www.beerinabox.nl/brouwerij/1605-brouwerij-van-steenberge

De Wit is een bier gebrouwen door Brouwerij Van Steenberge uit Ertvelde. Deze Witbier heeft een alcohol percentage van 5.0%. https://www.beerinabox.nl/speciaalbier/brouwerij-van-steenberge-wit


Hello Witte is een verfrissend Witbier van de Nederlandse brouwerij Hello Bier. Met een alcoholpercentage van 5% en een frisse citroensmaak, is dit bier perfect voor elke gelegenheid.... Brouwerij Hellobier Land Nederland Gebrouwen sinds 2021 Biersoort Wit Kenmerk Speciaalbier Alcohol 5,0% Gisting Bovengisting Kleur Lichtgeel Drink temperatuur 5 ℃  https://www.biernet.nl/bier/merken/hello-witte

Hellobier is een bierbrouwerij uit Veghel (Nederland) die is opgericht in 2016. ... Gegevens brouwerij Type brouwerij Huurbrouwerij Aantal biermerken 5+ Opgericht in 2016 (8 jaar actief) https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/noord-brabant/veghel/hellobier

Sinds januari 2016 bezorgt Hellobier.nl maandelijks bierpakketten met daarin 8 verschillende speciaalbieren op basis van abonnementen van 3, 6 of 12 maanden. Daarnaast ook verkoop proefboxen, eenmalige bierpakketten en thema bierpakketten. Hellobier.nl wordt gerund door Job Nijhoff uit Den Bosch. Het is ook mogelijk om bierproeverijen op locatie te verzorgen. Vanaf 2 november 2020 is er een Hellobier.nl bierwinkel. Uw Bierspecialist Veghel wordt Hellobier, waarmee er ook een fysieke winkel is. https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij/3687-hellobier-nl

Hellobier wordt gerund door Job Nijhoff uit Den Bosch. Sinds 2016 selecteert hij iedere maand 8 verschillende speciaalbieren om jou als bierliefhebber thuis te laten genieten van een bierabonnement. Sinds oktober 2021 ook een Internationaal erkend biersommelier na het afronden van Stibon 3 in Oostenrijk.... Begin november 2020 nam Hellobier Uw Bierspecialist over. De bierwinkel van Uw bierspecialist op de Noordkade gaat onder de naam Hellobier verder als bierwinkel in combinatie met webshop en mogelijkheden voor (online) bierproeverijen. Het assortiment bestaat uit 1500 bieren uit binnen- en buitenland en wordt wekelijks voorzien van nieuwe speciaalbieren. https://noordkade-veghel.nl/bewoners/hello-bier/

Hellobier is een bierwinkel en webshop die een ongeëvenaarde selectie van ambachtelijke bieren, bierpakketten, en biergerelateerde diensten biedt.... Craft bier, of ambachtelijk bier, is een term die de laatste jaren veel populariteit heeft gewonnen. Maar wat betekent het precies? Craft bier verwijst naar bieren die worden gebrouwen in kleine, onafhankelijke brouwerijen die zich richten op kwaliteit, smaak en unieke brouwsels. Deze bieren onderscheiden zich door hun complexiteit en de passie van de brouwers.... De missie van Hellobier is simpel: de beste bieren van over de hele wereld naar de bierliefhebbers van Nederland brengen. Door een zorgvuldig geselecteerd assortiment en uitstekende klantenservice te bieden, heeft Hellobier een reputatie opgebouwd als dé speciaalbier winkel van Nederland. https://www.biernet.nl/blog/ontdek-de-wereld-van-speciaalbier-met-hellobier

Hellobier heeft een eigen bierlijn met speciaalbieren in verschillende bierstijlen. Het Hellobier, dat is gemaakt door een echte bier sommelier, zit in het Hellobier bierpakket. In het bierpakket zitten 8 Hellobier bieren. De bierselectie bestaat uit: Hello witte- een klassiek belgish witbier. Het witte hellobier heeft een frisse smaak met tonen van banaan, kruidnagel en sinaasappel Hello Hoppa- Een India Pale Ale. Dit Hellobier heeft een zachte smaak met milde bitterheid van de hop. Hello blondie- Goudgeel blondbier met fijne schuimkraag. Moutzoetig met zachte afdronk Hello trippeltje- honingkleurige trippel met kruidige geur en volle smaak Hello dubbel- kastanjebruin, robijnrode dubbel met karameltonen en tonen van rood fruit https://www.hellobier.nl/hellobier-bierpakket.html

Hello Witte is een Witbier met een stevige schuimkraag en een alcoholpercentage van 5%. Citroensmaak neigt naar Radler maar dan toch net iets steviger van smaak. Fris en dorstlessend. De geur is eveneens fris door de tarwemout. https://www.bierista.nl/hello-witte

Hello Witte is een Witbier met een stevige schuimkraag en een alcoholpercentage van 5%. Citroensmaak neigt naar Radler maar dan toch net iets steviger van smaak. Fris en dorstlessend. De geur is eveneens fris door de tarwemout. https://www.bierista.nl/brouwerij/hellobier

Citruskleurig witbier met stevige schuimkraag. De citrus komt ook terug in de neus en smaak. Een fris dorstlessend witbier voor de warme dagen. Fijn koolzuur gehalte en zachte afdronk maakt het een aangenaam bier.  Hello Witte is een Belgisch witbier wat vaak wordt verward met een Duitse weizen. Behalve het verschil in land van herkomst is er nog een groot verschil. Beide bieren worden gemaakt van zowel gerste- als tarwemout. Echter is een groot verschil dat de Duitse weizen wordt gemaakt volgens het Rheinheitsgebot. Dit houdt in dat naast de basis ingrediënten water, gertse- en tarwemout, hop en gist er géén extra ingrediënten gebruikt mogen worden. Bij witbier mag dit wel en wordt ook vaak sinaasappelschil en korianderzaad aan toegevoegd. Alcoholpercentage: 5% https://www.hellobier.nl/blogs/bierografie/beschrijving-speciaalbier-hellobier-bierproeverij/

Okee, ik proefde wel de authentieke witbiersmaak, maar kruidnagel, citroen of banaan kon ik niet direct benoemen Wel was het bier eerder op dan ik had gedacht. Het smaakt goed. 

Tja niet echt een uitgebreide bierreview, maar 't is wat het is!


vrijdag 28 februari 2025

Belgische mildheid van Black Fuel (9,5%)

Een klein gedrongen flesje met zwaar bier is typisch Belgisch. Het is een donker bier van 9,5%.  Op zich nog niet zo bijzonder. Het donkere bier met lichtbruin schuim smaakt mild moutig. De prikkeling van koolzuur is te merken. De geur is licht zoet. 

Het etiket is onBelgisch. 'Black Fuel' met een tekening met een ja-knikker oliepomp en 'harley'-motoren met langharige bebaarde 'bikers' doet mij althans niet echt Vlaams of Waals aan.  

De brouwerij is de Enigma Brewery.  

Enigma Belgian Brewery Brouwerijhuurder (België) https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij/7265-enigmabelgianbrewery

Brouwerij Enigma is een jonge brouwerij gevestigd in het Limburgse Heusden. Het Enigma-project is kenmerkend voor de geest van de nieuwe golf ambachtelijke brouwerijen. Brouwerij Enigma produceert bieren waarbij onder meer gebruik wordt gemaakt van nieuwe gisten en zeer aromatische hopsoorten. Deze jonge gasten zijn onbevreesd, of het nu gaat om de inhoud van hun flessen of om die van hun etiketten. De stijlen zijn assertief en erg Engels of Amerikaans georiënteerd. Brouwerij Enigma biedt een divers en gevarieerd aanbod aan IPA's. Hun labels verwijzen naar mythologische taferelen uit verschillende beschavingen. Variërend van de koningen van 'El Dorado' tot 'Hades' tot een vechtscène met een draak. Een brouwerij om zonder twijfel te volgen. https://beercrush.eu/nl-nl/collections/biere-brasserie-enigma-belgian-brewery

Enigma is sinds 2016 een Belgische brouwerij uit Heusden-Zolder die de focust legt op bieren met unieke ingrediënten. De letterlijke vertaling van Enigma is raadsel, wat in het geval van de brouwerij verwijst naar het raadsel achter het bier. Maar Enigma gaat ook op zoek naar nieuwe giststammen en smaak intensieve hopsoorten om originele, opwindende bieren te ontwikkelen. Gecombineerd met zorgvuldig ontworpen labels, brengt de brouwerij ons unieke creaties. De grondlegger van Enigma is Mark Veugelers, een biochemicus die gestart is als hobbybrouwer in zijn eigen kelder op een kleine brouwinstallatie. Daar bedacht hij meer dan 400 verschillende unieke recepten, waarvan er maar enkele de selectie gehaald hebben, waarvan Tamera in april 2016 het eerste bier was. https://www.bierwebshop.be/brouwerij/enigma-brewery/

Black Fuel is een donker abdij/quadrupel-stijlbier. De gist die voor dit bier wordt gebruikt, geeft het een geur van banaan en donker fruit, terwijl de mout en kandijsuiker in het recept een karamelachtige, lichtzoete smaak geven. De alcohol geeft het bier een verwarmende smaak terwijl de hop een te zoete nasmaak vermijdt. Het is een sterk bier, … Black Fuel regeert tenslotte de wereld! ... Alcohol percentage 9,5% Brouwerij  Enigma Brewery Houder  Fles IBU  29 Inhoud  33cl Land van herkomst  België Type bier  Sterk donker Kleur Zwart Retour30 dagen retour Glasbreuk garantieAnti-breuk verpakking https://www.bierwebshop.be/product/black-fuel/

Ah, dat geeft wel de verklaring. Black Fuel verwijst naar olie. Dat is nou niet echt iets mythologisch? Het doet mij wat denken aan Moersleutel. De bieren van Moersleutel zijn wat dikker en doen meer denken aan de olie, dan dit bier. Mout en kandijsuiker komen op, maar banaan of hop merkt ik niet op. Alhoewel de banaan misschien wel de scherpe smaken maskeert?
Ik mis evenwel de verwarmende effecten van de alcohol. 

Breng een bezoekje aan de nieuwste brouwerij in Diest en proef van het breed aanbod aan craft bier. Met hun kleurrijke en fantasierijke etiketten zijn de flesjes en blikjes leuke cadeaus om mee naar huis te nemen. Deze Belgische brouwerij legt zich toe op bieren op basis van bijzondere gisten en hopvariëteiten. Ze brouwt al enkele jaren prijswinnende bieren met krachtige etiketten en heeft op dit moment een tiental bieren op de markt, waaronder Tamera. De naam is een verwijzing naar de Demer. https://visitdiest.be/nl/aanbod/brouwerij-enigma

Dankzij rivier de Demer die door de vallei stroomde is het logisch dat er in een ver verleden een nederzetting ontstond waar nu Diest is. .... Het is moeilijk te bepalen wanneer de eerste mensen in Diest om omstreken kwamen wonen. De oudste sporen van menselijke bewoning in de streek rond Diest dateren uit het neolithicum (een gezellige periode ongeveer 3000 jaar voor Christus).
Er werd ook een romeinse amfoor uit de Demer gevist en een muntstuk van keizer Vespasianus gevonden, wat zou bewijzen dat de Romeinen zeker een bezoek brachten aan Diest.  Het is mogelijk dat de oude Keltische nederzetting gewoon bleef verder bestaan tijdens de Romeinse tijd en zo op termijn verder evolueerde naar het middeleeuwse Diest met haar gekende stratenpatroon. ... Over de vroege middeleeuwen in Diest is er weinig informatie. De oudste vermelding van de stad dateert uit 835. Het was toen een kleine nederzetting op de zuidelijke oever van de Demer.
Tijdens de middeleeuwen regeerden koningen volgens een feodaal systeem: grond werd toegedeeld aan verschillende leenheren in ruil voor verplichte trouw, militaire bijstand en belastingen. Zo werd Diest een “Heerlijkheid” die bestuurd werd door een “Heer” van adel. De oudste vermelding over een “Heer van Diest” stamt uit 1087 en wordt in een kroniek van Sint-Truiden een zekere Otto, heer van Diest, vermeld. 
Tussen 1168 en 1190 werd de 'Heer van Diest' leenman van de bisschop van Keulen. Hij hoopte op die manier op bescherming tegen de hertog van Brabant, die er steeds op uit was zijn gebied te vergroten.
Het was echter Hendrik I, hertog van Brabant, die de stad in 1229 een vrijheidscharter schonk. Hierdoor verkreeg Diest voortaan “stadsrechten”, wat betekende dat men onder andere het recht kreeg om markten te houden en dat men de stad mocht voorzien van een stadsomwalling. 
In de 14de en 15de eeuw bereikte de stad het hoogtepunt van haar bloei. Dit was voornamelijk te danken aan de uitstekende ligging: de stad lag aan de rivier de Demer én langs de belangrijke handelsweg Brugge - Keulen. Deze welstand kwam er door een drukbezochte landbouwmarkt, de interregionale graan- en veemarkten, maar vooral door de lakennijverheid en -handel. Het Diestse laken trof je aan op bijna alle grote West-Europese markten.... Meer dan 400 jaar heersten de Heren van Diest over de stad, maar in 1499 kwam Diest door een ruil in het bezit van Engelbrecht II, graaf van Nassau en bezitter van een prachtige naam. Hiermee komt een definitief einde aan het nalatenschap van de oude Heren van Diest en komt de stad in handen van Huis Nassau.
Eén van Engelberts opvolgers, René van Chàlon, voerde sinds 1530 ook de titel 'Prins van Oranje'. In 1544 kwam René van Chalon te overlijden, hij was 26 jaar. In zijn testament had hij zijn jongere neef, Willem van Oranje-Nassau aangeduid als opvolger. Willem was toen 11 jaar. ... In 1584 werd Willem vermoord en erfde zijn zoon Filips Willem het vorstendom Oranje en de titel “Heer van Diest”. Filips Willem verbleef op dat moment als gijzelaar in Spanje. Pas in 1602 maakte Prins Filips Willem van Oranje zijn intrede in Diest.
In de daaropvolgende eeuwen bleef Diest in het bezit van de prinsen van Oranje-Nassau, tot aan de annexatie van de Zuidelijke Nederlanden bij Frankrijk in 1795.... Diest maakt samen met Breda (NL), Dillenburg (D) en Orange (F) vandaag nog steeds deel uit van de Unie van de Oranjesteden. 
In de binnenstad vind je nog heel wat getuigen van deze "Nederlandse" periode, zoals het Hof van Nassau. Filips-Willem vertoefde graag in het Hof van Nassau. Hij ontving er zijn vrienden en gasten, onder meer de aartshertogen Albrecht en Isabella. Volgens sommige bronnen zou zelfs Keizer Karel er ooit gelogeerd hebben...
Ook stadspark De Warande (het vroegere jachtdomein van de prinsen), de 16de -eeuwse watermolen én het graf van Filips Willem in de Sint-Sulpitiuskerk kan je ontdekken via de gratis stadswandeling.
In de historische keldergewelven van Stadsmuseum 'De Hofstadt' is een afdeling gewijd aan Oranje-Nassau. 
En koning Willem-Alexander der Nederlanden, die draagt tot op vandaag nog altijd de adellijke titel van ‘Baron van Diest’.  https://visitdiest.be/nl/geschiedenis-van-diest

Het heeft dus toch wel iets van die Hollandse arrogantie. 

Misschien wel het meest bekende verschil: Nederlanders zijn luidruchtig en direct en Belgen juist bescheiden. Uiteraard zal dit van persoon tot persoon verschillen, maar waarschijnlijk zit hier wel een kern van waarheid in. Als er luidruchtig op een terras gepraat wordt, dan zijn dit in 9 van 10 gevallen Nederlanders. Belgen zijn over het algemeen bedeesder. Dit wordt als positief ervaren, maar zakelijk gezien kan het negatief zijn. Nederlanders zijn wat dat betreft veel directer dan Belgen. Bij een zakendeal met Nederlanders kan eerder tot zaken gekomen worden dan met Belgen. https://www.zita.be/nieuws/lifestyle/belgie-en-nederland-de-verschillen

Volgens de Belgische bevolking is een van de stereotypen van de Nederlanders dat ze direct en onbeleefd zijn. Dit verschil vind je terug in het gebruik van ‘jij’/’je’ en ‘u’.
Als je Nederlands leert, weet je misschien dat er twee manieren zijn om ‘jij’ te zeggen:
je/jij of u.
U wordt in Nederland als vrij formeel beschouwd. En het woord wordt steeds vaker alleen gebruikt in een zeer formele omgeving of als het erg respectvol is. Je gebruikt dit alleen als je echt beleefd wilt zijn in Nederland. In Vlaanderen is het gebruik van “u” echter breder en kan het ook informeel zijn. En ook, terwijl in Nederland “je” en “jij” worden gebruikt, zeggen ze in Vlaanderen meestal “ge” en “gij”. Het woord “gij” wordt in Nederland alleen gebruikt in de context van oude teksten, analoog aan het Engelse woord “thou”. Maar in België is het een volledige vervanging voor “je” en “jij”. Ook zijn “ge” en “gij” in Vlaanderen volledig informeel en dus nooit een beleefde vorm. Het laatste grote verschil tussen de talen in de twee landen is de woordenschat. ... In het algemeen begrijpen Vlamingen Nederlanders zonder problemen. Maar soms is er enige verwarring over bepaalde woorden.https://www.belg.be/66006/nieuws/nederland-vs-belgie-verschillen-tussen-nederlands-in-nederland-en-in-belgie/
 
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden bestond van 1588 tot 1795, en het gewest Holland maakte hier deel van uit. Toen Napoleon Nederland veroverde in 1795, werd Holland een ‘departement’ van de Bataafse Republiek en in 1806 van Koninkrijk Holland. Na het vertrek van de Fransen werd het departement Holland een provincie, later opgedeeld in Zuid- en Noord-Holland. België hoorde in die tijd ook bij het Koninkrijk der Nederlanden, maar scheidde zich af in 1830, onder andere omdat ze Holland te dominant vonden.
Juist omdat Holland altijd zo dominant is geweest op economisch en cultureel gebied, zeggen mensen vooral in het buitenland vaak Holland als ze het hele land bedoelen. Maar de andere tien provincies zijn ook Nederland: Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Utrecht, Gelderland, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. In dit artikel kijken we naar wat de verschillende delen van Nederland zoal te bieden hebben. https://www.holland.com/be_nl/toerisme/vind-je-weg/informatie/nederland-vs-holland

Toen ik in Vlaanderen ooit op zoek was naar een kamer in mijn studententijd, kwam ik in een café een briefje tegen tussen de opgeprikte notities met kleine advertenties: ‘Kots te huur’… hilariteit alom!! (gàts)
Wat ik mij afvraag: zal het voor Vlaamse lezers van dat briefje duidelijk geweest zijn wat er bedoeld werd? Het officiële meervoud van ‘kot’ is namelijk ‘koten’. En ook in Vlaanderen heeft het woord ‘kots’ gewoon de betekenis van braaksel. (Dat toonde mijn Vlaamse vriendin onlangs nog toen we tijdens een tweekoppig coronathuisfeestje iets te veel Belgische biertjes hadden weggewerkt.) ... Ook een verschil: bij de opening van onze winkel in België hadden we een receptie (vanaf 14:00). Wij wilden de koffie klaar zetten, maar onze partner zei: nee, we doen wijn (cava); alle Belgische klanten vonden dat prima, maar de Nederlanders die kwamen wilden eerst koffie. Dus toch maar eerst koffie gezet. Heerlijk, dat verschil tussen de sobere, calvinistische Nederlanders en de bourgondische Belgen! ‘Direct aan de drank? Wat een wilde extravagantie!’ zullen de Nederlandse klanten van Petra gedacht hebben. Het zou mij niets verbazen als ze er een suf koekje bij verwachtten. Eén koekje, niet meer. Het serveren van meerdere koekjes zou immers als een teken van ontembare vraatzucht opgevat kunnen worden.
Het enige waarmee de Nederlander los gaat, is het serveren van koffie. Vraag op een Nederlands verjaardagsfeestje desnoods een olievat vol koffie en het wordt zonder vragen de kamer binnengerold. Nederlanders drinken graag koffie, laten we het daar op houden. ... Als ik het in België heb over een gebouw van 3 ton staan Belgen mij meewarig aan te kijken. Zij denken dat ik een gebouw van 3.000 kilo bedoel. Het begrip ton als synoniem voor 100.000 euro kennen de Belgen niet.
Het bovenstaande schreef lezer Marco in de commentaren.
Zijn opmerking klinkt herkenbaar en verdient een plek in deze lijst met verschillen tussen Belgen en Nederlanders. Ik herinner mij een van de eerste keren dat mijn Vlaamse vriendin bij mijn Nederlandse ouders was. Op een bepaald moment spraken we over huizenprijzen. Mijn vriendin vroeg ons na een paar minuten: ‘Waarom is het gewicht van een huis zo belangrijk in Nederland?’
Grappig natuurlijk. Uiteraard hebben we mijn vriendin minutenlang in de maling genomen. ‘Omdat de grond zo nat is in Nederland,’ vertelde ik haar met een stalen gezicht. Waaraan mijn moeder toevoegde: ‘Daarom mogen huizen in Nederland maar een bepaald gewicht hebben. Anders zakken ze de grond in.’
https://motionmill.com/2021/04/verschillen-belgen-nederlanders/

Iedereen kent wel het bekende ‘koekje bij de koffie’ dat vooral op Nederlanders slaat. Hiermee wordt de Hollandse zuinigheid gekenmerkt. Hier zit deels wel een waarheid in. Deels, omdat dit vandaag de dag niet echt meer aan de orde is. Ook Nederlanders worden bij deze uitspraak herinnerd aan de spruitjeslucht van de jaren 50. Toch zit dit er nog wel een klein beetje bij de Nederlanders in. De Belgen daarentegen zijn veel meer bourgondisch. Wanneer je bij Belgen op bezoek gaat krijg je niet één enkel koekje bij de koffie, maar wordt er het liefst een fles wijn opengetrokken, een lekker biertje en veel hapjes of desnoods een compleet diner. https://www.zita.be/nieuws/lifestyle/belgie-en-nederland-de-verschillen

Met 9,5% is het een zwaar bier, maar al met al is het smaakpallet bescheiden en niet over de top zoals je bij veel Nederlandse bieren gewend bent. Black Damnation van Struise Brouwers is misschien ook wel zo 'struis'? Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Black_Damnation voor meer info over dat bier, maar dat is weer een heel ander bier dan deze Black Fuel. Dat zal dus in een apart berichtje worden uiteengezet. 

maandag 24 februari 2025

De Ranke blonde

Bierbrouwerij De Ranke is een bierbrouwerij uit Dottignies/Dottenijs (België) die is opgericht in 1996. Deze brouwerij heeft 5 bieren in het assortiment. ... De brouwerij werd in 1994 door Nino Bacelle gesticht. Ze was in het begin actief met slechts 1 bier, Guldenberg, genoemd naar de voormalige Guldenbergabdij te Wevelgem, waar ooit bier gebrouwen werd. https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/belgie/henegouwen/dottigniesdottenijs/ranke-de

Brouwerij De Ranke is sinds 2005 gevestigd in Dottignies in België. Er gingen hier al heel wat jaren van bier brouwen aan vooraf. Maar het werd tijd voor een eigen onafhankelijke brouwerij. Als bierliefhebbers waren de brouwers van De Ranke begin jaren tachtig bezorgd over het verdwijnen van vele kleine en middelgrote brouwerijen met prachtige bieren. Daarom hebben zij zelfs in een land met zoveel brouwerijen, alsnog hun droom verwezenlijkt. In 2015 bedraagt de jaarlijkse productie bedraagt 500.000 liter en wordt ongeveer de helft geëxporteerd naar meer dan 20 landen wereldwijd. https://www.bierista.nl/brouwerij/brouwerij-de-ranke

Met een familietraditie in de wereld van het bier (sinds 1930 was de familie Bacelle-Noffels in de bierhandel en als limonadefabrikant actief) is Nino in 1981 zelf beginnen te experimenteren met het brouwen van bier. Na een opleiding als brouwer te hebben gevolgd te Gent, midden jaren tachtig, achtte Nino begin jaren negentig de tijd rijp om het eigen bier te commercialiseren. Na een grondige studie naar de mogelijkheden voor het starten van een eigen brouwerij werd toch gekozen om te brouwen in een andere brouwerij onder de huurformule. Het grote voordeel hiervan is dat men met kleine investeringen toch op een rendabele manier kan produceren. Er werd besloten met Brouwerij Deca uit Woesten samen te werken en in het eerste jaar werd er meteen 9.000 liter Guldenberg gebrouwen.... In het midden van de jaren negentig leerde Nino, Guido Devos kennen via bierproeversvereniging H.O.P. In 1996 besluiten ze samen in zee te gaan. Brouwerij Nino Bacelle wordt een bvba waarvan elk 50% van de aandelen bezit en wordt herdoopt tot Brouwerij De Ranke, afgeleid van de hoprank. Volgens hun de belangrijkste grondstof voor in hun bier... Na 11 jaar bij Brouwerij Deca te hebben gebrouwen werd in 2005 toch een volledig nieuwe eigen brouwerij opgestart te Dottignies, in de provincie Henegouwen. In 2007 werd er circa 1.700 hl (170.000 liter) bier geproduceerd waarvan ongeveer 60% geëxporteerd wordt naar de VS, Japan en India en binnen Europa naar Nederland, Groot-Brittannië, Zweden, Finland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Frankrijk. https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/belgie/henegouwen/dottigniesdottenijs/ranke-de

Anno 1930 Germain Noffels begint een bierstekerij en limonadefabriekje op de Wijnberghoek te Wevelgem. Dochter Irène Noffels en schoonzoon Napoleone Bacelle volgen hem op na de 2de wereldoorlog in 1948 en beginnen het merk VALPO voor hun frisdranken, de bierstekerij wordt een gewone bierhandel. Nino Bacelle (1958) experimenteert met het maken van bier vanaf 1981 en neemt samen met zijn broer de bierhandel/limonadefabriek over in 1986. In 1989 stoppen ze de limonaderie en wordt de drankenhandel verdergezet door zijn broer.  Hierna gaat Nino in dienst bij een koeltechnische firma en brouwen wordt een hobby. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

1994 Nino besluit -na veel experimenteren en proefbrouwsels- dat de tijd rijp is om een eigen bier te commercialiseren. Brouwerij Nino Bacelle ontstaat. Na een grondige studie beslist hij om in eerste instantie te brouwen in een andere brouwerij onder een huurformule. Er wordt gekozen voor een  samenwerking met Brouwerij Deca uit Woesten alwaar het eerste jaar meteen 9000 liter “Guldenberg” gebrouwen wordt. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

1995 Nino ontmoet Guido Devos via bierproeversvereniging H.O.P. Guido is één van de stichters van deze vereniging en al jaren actief als amateurbrouwer. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

1997 Nino en Guido besluiten kennis en krachten te bundelen en gaan samen in zee onder de naam brouwerij DE RANKE. De naam verwijst naar de hopplant, volgens hen de plant die het belangrijkste ingrediënt in bier levert: de hopbellen. De Père Noël wordt gelanceerd als kerstbier en de XX Bitter wordt voor de eerste maal gebrouwen, een mijlpaal in de geschiedenis van de brouwerij. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

2000 Creatie van Kriek De Ranke, een uniek kriekenbier die ontstaat uit een samenstelling van een oud verzuurd bier op krieken en lambiek uit het pajottenland. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

2005 Na 11 jaren brouwen bij Brouwerij Deca besluiten Nino en Guido een eigen Brouwerij op te starten. Brouwerij De Ranke brouwt voortaan al zijn bieren in eigen brouwerij in de provincie Henegouwen te Dottenijs net op de taalgrens. Creatie van Cuvée De Ranke, een versnijbier die balanceert tussen zoet en zuur. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

Waarom een nieuwe brouwerij beginnen in een land als België waar al zoveel brouwerijen zijn?
Begin de jaren tachtig waren wij als bierliefhebbers bezorgd over het verdwijnen van vele kleine en middelgrote brouwerijen. Het waren net die brouwerijen die prachtige bieren maakten.
Bovendien was het verontrustend dat in die periode veel uitstekende bittere bieren erg verzoet werden. Dit gebeurde onder het voorwendsel dat de smaak van de consument zoet was en dat de mensen bitter niet meer gewoon waren.
De werkelijkheid was echter dat nieuwe technieken het toelieten hopextracten i.p.v. hoppebloemen te gebruiken. Daardoor kon er véél goedkoper geproduceerd worden. Daarnaast was de geïndustrialiseerde bierwereld er meer en meer van overtuigd dat men het bier aan meer mensen kon slijten indien de smaak neutraal bleef (mits wat extra publiciteit).
Deze ontwikkelingen leidden er toe dat wij zelf iets zijn gaan ondernemen om zo te bewijzen dat kwaliteit alleen kan gegarandeerd worden met de beste grondstoffen en met respect voor de traditionele methodes. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

Waarom een nieuwe brouwerij beginnen in een land als België waar al zoveel brouwerijen zijn? Begin de jaren tachtig waren zej als bierliefhebbers bezorgd over het verdwijnen van vele kleine en middelgrote brouwerijen. Het waren net die brouwerijen die prachtige bieren maakten. Bovendien was het verontrustend dat in die periode veel uitstekende bittere bieren erg verzoet werden. Dit gebeurde onder het voorwendsel dat de smaak van de consument zoet was en dat de mensen bitter niet meer gewoon waren.  De werkelijkheid was echter dat nieuwe technieken het toelieten hopextracten i.p.v. hoppebloemen te gebruiken. Daardoor kon er véél goedkoper geproduceerd worden. Daarnaast was de geïndustrialiseerde bierwereld er meer en meer van overtuigd dat men het bier aan meer mensen kon slijten indien de smaak neutraal bleef (mits wat extra publiciteit).  Deze ontwikkelingen leidden er toe dat zij j zelf iets zijn gaan ondernemen om zo te bewijzen dat kwaliteit alleen kan gegarandeerd worden met de beste grondstoffen en met respect voor de traditionele methodes.  https://www.belgischehop.be/nl/bierliefhebber/brouwerijen/brouwerij-de-ranke

Kan een artisanale brouwerij als De Ranke een hefboom zijn voor de aantrekkingskracht van onze Eurometropool? Voor het antwoord op die vraag nodigt Le Grand Tour u uit om kennis te maken met brouwerij De Ranke in Dottignies. Nino Bacelle, mede-oprichter, en Jean-François Damien, zijn rechterhand, geven ons een rondleiding. De laatste jaren speelt de toeristische sector meer in op hobby’s die met de natuur te maken hebben, op evenementen, musea en winkels, en zeker ook op het “gastronomisch toerisme”. Hiertoe behoort ook het wijntoerisme, dat een enorme vlucht neemt. In België, het land van het bier, winnen de brouwerijtradities weer aan belang. Het Belgische bier werd in 2016 opgenomen in het immaterieel cultureel erfgoed van de UNESCO. Er ontstonden tal van initiatieven die bezoekers een authentieke ervaring willen bezorgen. Ze ontdekken artisanale producten en hun producenten. Zo is er de Échappée Bière van de stad Rijsel, de Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie met Chimay, Rochefort en Orval. Orval was trouwens de eerste die wandelingen organiseerde met pitstops om speciale bieren te proeven. Dichter bij huis is er de heerlijke route voorgesteld door het Rondje Roodbruin in West-Vlaanderen. De opkomst van de ambachtelijke brouwerijen in de afgelopen twee decennia heeft geleid tot een veelheid aan nieuwe bieren en nieuwe smaken. https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/

Hoe is brouwerij De Ranke ontstaan? Nino: « Het begon allemaal in de jaren 1930, toen Germain Noffels een bierbottelarij en een kleine limonadefabriek opstartte in de Wijnberghoek in Wevelgem. Mijn ouders, Irène Noffels en Napoleone Bacelle, namen de zaak over na de Tweede Wereldoorlog en creëerden het merk VALPO limonade. In 1981 begon ik bieren te brouwen en in 1986 nam ik samen met mijn broer de bierhandel en de limonadefabriek over. De frisdrankfabriek werd in 1989 gesloten, mijn broer hield de bierwinkel. Ik ging in een aircobedrijf werken. Brouwen werd een hobby. Na tal van testen wilde ik mijn eigen bier op de markt brengen. Dankzij de faciliteiten van brouwerij Deca in Woesten, kon ik gaan brouwen. In 1994 werd er 9000 liter « Guldenberg » gebrouwen. Het jaar daarop ontmoette ik mijn partner Guido Devos via de vereniging ‘H.O.P. bierproevers’. Hij was er een van de oprichters. Net zoals ik was hij  al jaren een amateurbrouwer. In 1996 besloten we onze kennis en krachten te bundelen om samen Brouwerij De Ranke op te richten. De Ranke verwijst naar hop, die volgens ons het hoofdbestanddeel van bier vormt.” “Na 11 jaar brouwen bij Brouwerij Deca besloten we een eigen brouwerij te starten. In 2005 kochten we de gebouwen van een voormalige spinnerij in Dottignies, in de provincie Henegouwen, op de taalgrens. In 2007 bedroeg de jaarlijkse productie 1700 hl (170.000 liter), ongeveer 60% van de productie werd naar het buitenland geëxporteerd, voornamelijk naar de VS, Japan, Nederland, Groot-Brittannië, Zweden, Finland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Frankrijk. Vandaag werk ik fulltime met een team van 13 mensen. De volgende uitdaging is om een productie van 10.000hl per jaar te bereiken. We produceren nog steeds voornamelijk voor de export, ondertussen exporteren we naar meer dan 20 landen.” https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/

2007 Jaarlijkse productie: 1.700 hl (170.000 liter) bier. Ongeveer 60 % export (VS, Japan, Nederland, Groot-Brittannië, Zweden, Finland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Frankrijk.) 2009 Noir de Dottignies,  het eerste echt donkere bier van de brouwerij wordt op de markt gebracht, gekenmerkt door een rijke moutige smaak en ook een bittere toets typerend aan de brouwerij. Daarnaast wordt ook een eerste maal een wet-hop bier gemaakt met superverse en ongedroogde hop (dit is alleen mogelijk tijdens de hopoogst). Dit bier zal later Hop Harvest genoemd worden. 2010 Nino besluit om van wat oorspronkelijk als hobby startte, een voltijds beroep te maken. Lancering van de Saison de Dottignies, een eerbetoon aan de oorsprong van de saison-stijl in de provincie Henegouwen waar de brouwerij gelegen is. Een licht en dorstlessend doordrinkbier. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

Dit is een succesverhaal van echte liefhebbers, jullie zijn « biergeeks »? Nino: « Inderdaad, ja! Momenteel kan ik niet echt veel tijd besteden aan het brouwen zelf, maar ik volg het op de voet, althans dat probeer ik.  Ik vertrouw ook op twee jonge dertigers, Jonas en Sander. Deze twee enthousiastelingen namen het brouwen over en doen dat met passie. » Jean-François: « Het succes van het bedrijf is ook voor een groot deel te danken aan het feit dat we mee konden surfen op een veelbelovende trend, een modeverschijnsel dat niet lijkt te stoppen. We hechten meer dan ooit belang hechten aan het typische karakter van lokale en ambachtelijke producten. Ze stralen  authenticiteit uit. Dat is waar de culinaire toerist naar op zoek is, een bepaalde levenskwaliteit. Nino: « Bovendien kozen we ervoor om de huidige trend bij de Belgische massaconsumptiebieren niet te volgen. Die worden alsmaar zoeter. Wij sluiten geen compromis over smaak. Onze bieren zijn evenwichtig en hebben een uitgesproken bitterheid. De keuze om enkel hele hopbloemen te gebruiken zorgt voor de karakteristieke hopsmaak van onze bieren. Het brouwproces is langer en moeizamer. We maken maar één brouwsel per dag, terwijl anderen veel meer doen met hoppellets en additieven.” Noot: Om de ‘authenticiteit’ van een product te meten (studie van Sandra Camus, 2004), moet de ‘geografische’ dimensie ‘aanwezig zijn en gevoeld worden’ door de consument. Een plaatselijk product is een product dat verbonden is met een gebied van oorsprong. Het product heeft een identiteit omdat het « ergens vandaan komt ». Tegelijkertijd moet de consument zelf de morele en ethische waarden herkennen: « we moeten creatief zijn en anderen niet kopiëren ». Authenticiteit wordt vaak spontaan geassocieerd met « het ware », « met de waarheid ». https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/

Wat zijn je paradepaardjes? Jean-François: « Onze internationale reputatie is gebaseerd op de herintroductie van hele hopbloemen in het brouwen van onze bieren. Onze authentieke bittere bieren met een sterke smaak zijn ons handelsmerk. Nino: « Onze brouwerij heeft ook een uitstekende reputatie voor de productie van zure bieren met gemengde gisting, een mix van lambiek en hoge gisting. Deze bieren rijpen in eikenhouten vaten in onze kelder. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de reputatie van de brouwerij van jaar tot jaar groeit, in België maar ook in vele andere landen. We zijn daar erg trots op. https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/

Praktisch alle bieren die wij produceren zijn bieren van hoge gisting. Dit wil concreet zeggen dat de gisting gebeurt op een temperatuur tussen +18°C en +30°C. Op deze temperaturen worden er meer aromacomponenten gevormd, dit heeft een rijkere smaak en complexer aromapallet tot gevolg. Uitzonderingen hierop zijn de Kriek en de Cuvée, dit zijn bieren van gemengde gisting. Dit wil zeggen; een bier van hoge gisting die een verzuring ondergaat volgens de techniek van Vlaamse rode en bruine bieren èn wilde gisting door versnijding met lambic uit het Pajottenland. Het brouwen zelf gebeurt op basis van infusie voor het maken van het beslag en door opwarming met rechtstreeks vuur voor het koken. De traditionele methodes worden toegepast (waar zowat iedere brouwerij in het begin van de 20ste eeuw gebruik van maakte vòòr de ontwikkeling van pilsbieren). .... Tijdens het brouwproces centrifugeren of filteren wij ons bier niet. Door centrifugatie of filtering maakt men het bier wel helder, maar hierdoor gaat er echter een groot deel van de smaakcomponenten verloren. Onze bieren klaren op natuurlijke wijze door een langere lagering. Pasteurisatie is een techniek die veel brouwerijen toepassen om er zeker van te zijn dat het bier bij het uitleveren niet verandert van smaak. Het grote nadeel is dat net zoals bij filteren of centrifugeren door pasteurisatie een deel van de smaak verloren gaat. Wij willen alle originele smaken garanderen tot bij de eindconsument, en daarom kiezen we ervoor om onze bieren niet te pasteuriseren.... Vroeger werd er voor de bereiding van bier enkel gedroogde hoppebloemen gebruikt als smaakmaker. Zoals bij wijn het druivenras het karakter van de wijn bepaalt, zo bepaalt het hopperas bij bier het karakter. Maar er zijn nadelen aan het traditionele gebruik van hoppebloemen: Een minder goede kwaliteit van deze dure grondstof leidt algauw tot negatieve smaakinvloeden in het bier. Men moet dus altijd zeker zijn dat men alleen de beste kwaliteit gebruikt. De jaarlijkse aankoopprijs schommelt sterk en is afhankelijk van de oogst. De hop moet gekoeld bewaard worden om het hele jaar optimaal te blijven (wat ze nog duurder maakt). Hop kan slechts éénmaal per jaar aangekocht worden, net na de oogst. Planning van het brouwjaar is dus een vereiste om geen hop over te hebben of tekort te komen. De hoppebelletjes zorgen ook voor heel wat schoonmaakwerk in de brouwerij. De hoppebloemen kleven immers overal aan bij het koken van het wort waardoor volledig geautomatiseerde productie praktisch uitgesloten is. Om al deze redenen gebruiken nog zeer weinig brouwerijen echte hoppebloemen tijdens de bereiding van hun bieren. Hopextracten of hoppellets zijn immers veel makkelijker in gebruik, langer te bewaren, goedkoper en bezorgen minder last tijdens de productie. Aangezien wij echter naar de hoogst mogelijke kwaliteit streven gebruiken wij voor al onze bieren hoppebloemen van de beste kwaliteit. Deze hop is 100% Belgisch en gekweekt in de streek rond Poperinge. Bovendien krijgen de bieren door het royaal gebruik van hoppebloemen een ongeëvenaarde textuur en complexiteit. De 5 variëteiten die momenteel door de brouwerij gebruikt worden zijn: Hallertau Mittelfrüh, Brewers Gold, Styrian Goldings, Northern Brewer en Challenger. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

“Een brouwsel per dag.” Kwaliteit primeert dus boven kwantiteit? Nino: « Onze visie is heel duidelijk, en was zo van bij de start. We willen vooral de beste bieren produceren, volgens onze smaak, met natuurlijke ingrediënten en op traditionele wijze, ongeacht het commerciële succes. De hopbellen zijn uitsluitend afkomstig van Forrest Farm op het platteland van Warneton, waar Guy Lagache en zijn vrouw maar liefst 11 hopsoorten verbouwen. Ze gebruiken geen chemicaliën en bieden ook zeldzame hopsoorten. Deze zijn moeilijker te produceren, maar zijn van onvervangbare kwaliteit. Onze mouten zijn afkomstig van de mouterij van Château de Beloeil en de mouterij van Dingemans in Antwerpen.” « Filtratie of pasteurisatie gebruiken we niet”, benadrukt Nino. « Tijdens het brouwen worden onze bieren niet gefilterd of gecentrifugeerd. Centrifugatie of filtratie verdunt het bier, maar door deze processen verliest het een groot deel van zijn smaakcomponenten. Het is dus op een natuurlijke manier, dankzij een langere opslagperiode, dat onze bieren lichter worden. Pasteurisatie is een techniek die veel brouwerijen toepassen om ervoor te zorgen dat de smaak van het bier in de loop van de tijd niet zal veranderen. Het grote nadeel van pasteurisatie is dat het, net als filtratie en centrifugatie, resulteert in een verlies van smaak. https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/

2015 De jaarlijkse productie bedraagt ondertussen 5.000 hl (500.000 liter). Ongeveer de helft wordt geëxporteerd naar meer dan 20 Landen. Ondertussen werken er 6 mensen in de brouwerij en worden plannen gemaakt om uit te breiden tot 10.000 hl/jaar. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

Wat is uw filosofie? Jean-François: « Commercieel succes is nooit ons hoofddoel geweest. In plaats van te investeren in marketing, investeren we liever in de kwaliteit en diversificatie van onze producten.We willen vooral voldoen aan de verwachtingen van onze amateur-liefhebbers. Het is onmogelijk om hier in België te concurreren met een markt die in handen is van de grote brouwers die de smaak « bagatelliseren » door steeds meer gestandaardiseerde producten te maken. De distributiekanalen zijn gesloten. De grote brouwerijen bezitten het overgrote deel van de cafés. Daarom is internationale distributie zo belangrijk. Dit weerhoudt ons er niet van om in België steeds meer terrein te winnen bij echte bierliefhebbers, mensen die op zoek zijn naar kwaliteit en karaktervolle producten willen. De vraag blijft groeien, vooral in onze grote steden zoals Brussel, Brugge, Kortrijk en Rijsel.” Nino: « We namen specifieke maatregelen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Onze brouwerij werkt uitsluitend met lokale grondstoffen: hop uit de regio Poperinge en Belgische mouten.Een deel van de door de brouwerij gebruikte energie wordt geproduceerd door een reeks zonneboilers op het dak van de brouwerij. Voor reiniging en desinfectie gebruiken we alleen biologische en biologisch afbreekbare producten. Bovendien recycleren we zoveel mogelijk ons eigen verpakkingsafval: plastic, karton, glas.” https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/

Vanaf het begin was het duidelijk dat het oprichten van een brouwerij voor ons slechts één doel had: het volgens onze normen beste bier produceren! Onze normen? 1. Het gebruik van natuurlijke grondstoffen, zonder toevoeging van hulpstoffen of artificiële middelen. 2. Met respect voor de aloude traditionele methodes werken, zonder daarom nieuwe technieken te schuwen. Deze technieken worden alleen toegepast indien ze kwaliteitsverbetering garanderen en niet om goedkoper te produceren. 3. Het project mocht niet staan of vallen met het commercieel succes. Een langetermijnstrategie werd uitgedacht waarbij alle inkomsten terug werden geïnvesteerd en waarbij mond aan mond reclame als grootste vorm van publiciteit gold. Zo is stilaan een bedrijf ontstaan dat sterk gegroeid is maar nog steeds dezelfde filosofie aanhoudt. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

En hoe zorg je voor naamsbekendheid? Nino: « Die krijgen we vooral door mond-tot-mondreclame. Bij de liefhebbers zit het brouwen in de genen en ze vinden elkaar ook in een netwerk.  Daarnaast moet je ook een portie geluk hebben en kansen grijpen. Jean-François: « We nemen niet vaak meer deel aan beurzen, maar ontwikkelen goede relaties met mensen in de bierbrouwerijsector en ook met de wijnbouwers. Ze doen een beetje hetzelfde werk. Noot: Op de website van De Ranke kan je alle partners (en distributeurs) in binnen- en buitenland bekijken. Een indrukwekkende lijst! Nino: « Groepen kunnen op afspraak de brouwerij bezoeken. Na een rondleiding door de brouwerij met uitleg over het productieproces volgt een proeverij van verschillende bieren. Maar we wilden ook rekening houden met nieuwe interesses bij de bezoekers. We zien bijvoorbeeld dat steeds meer mensen op zoek zijn naar een unieke ervaring. Naast onze brouwerij, in de rue du petit Tourcoing in Dottignies, openden we de Taproom De Ranke.  Deze gastvrije plek is bedoeld voor het “individu”. De Taproom is open op vrijdag van 16.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 14.00 tot 20.00 uur. Een bezoek aan de brouwerij kan op vrijdag om 17 uur en zaterdag om 15.30 uur (Nederlandstalige rondleiding om 14.30 uur). Een bezoek in 3 talen: Engels, Frans of Nederlands, kan op aanvraag. Maar het belangrijkste is dat iedereen bieren kan ontdekken in een conviviale sfeer.  Er is een kleine catering beschikbaar. Deze activiteiten versterken onze lokale wortels, die willen we koesteren.” Serge Gramtine https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/

Ze brouwen diverse bieren, zoals blijkt op https://www.deranke.be/nl/bieren

Bier is een levend product. Bij het bottelen wordt een kleine hoeveelheid suiker en gist toegevoegd en hierna wordt het bier 2 weken in een warme kamer bewaard. Hierdoor ontstaat een hergisting in de fles. Een natuurlijke verzadiging met CO2 vindt plaats en hierdoor ontstaat er een rijke schuimkraag. Deze methode, ook toegepast bij de productie van Champagne, zorgt voor een fijnere pareling dan bij kunstmatige verzadiging zoals toegepast bij bier zonder hergisting op de fles. Bovendien kan het bier, doordat het nog leeft en gist, veel langer bewaren en krijgt het een natuurlijke smaakevolutie in de fles. De verstreken periode waarna men proeft en de manier waarop de fles bewaard wordt zullen dus een invloed op de smaak hebben. De kleine gistrest die in de fles achterblijft is het beste bewijs dat deze methode voor al onze bieren toegepast wordt. Het is aan de klant om zelf te oordelen of hij deze vitaminerijke gistrest al dan niet uitschenkt bij het bier. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij

De Ranke Guldenberg is een donker Blond bier. Dit bier past perfect in de categorie Blond & Krachtig door het moutige en hoppige karakter. De mouten maken het bier zoetig en de hop zorgt voor een kruidige tegenhanger. Deze Blond heeft een vrij stevige body en een kruidig bittere finish.... Details BrouwerijBrouwerij De Ranke BierstijlStrong Ale Alcohol8.0%... Zicht Het heeft een mooi troebel blond van kleur en een net schuimkraag ... Neus Bloemig licht kruidig ... Smaak Zacht kruidig klein bittertje in de afdronk... "Smaakvol bier, licht zoet, moutig, dik, vol, en romig in de mond, gevolgd door een aangenaam bittertje in de romige nasmaak, die ook nog eens lekker lang blijft hangen.".. Zicht Donker geel richting amberkleurig, troebel, met een flinke, licht crème kleurige schuimkraag bestaand uit fijne bellen en zeer goed houdbaar ... Neus Volle geur. Zoete mouttonen met een mix van kruiden en lichte hop tonen op een alcoholische basis. ... Smaak Vol en romig in de mond. Mooi zoetje, niet te overheersend, gevolgd door een romig vol mondgevoel, met als afsluiter een aangename hop bitterheir. Zeer smaakvol bier. Aanrader! https://www.bierista.nl/brouwerij/brouwerij-de-ranke

Guldenberg is een evenwichtig abdijbier van hoge gisting. Het dankt zijn naam aan de voormalige Guldenbergabdij te Wevelgem waar vroeger ooit bier gebrouwen werd. Wevelgem is ook het geboortedorp van één van de brouwers Smaak: Volmondig abdijbier die perfect balanceert tussen zoet en bitter. Het wordt gedry-hopped met Hallertau Mittelfrüh wat zijn unieke zacht-bittere smaak en aroma geeft. https://www.deranke.be/nl/bier/guldenberg

Guldenberg is een evenwichtig abdijbier van hoge gisting. Het dankt zijn naam aan de voormalige Guldenbergabdij te Wevelgem waar vroeger ooit bier gebrouwen werd. Wevelgem is ook het geboortedorp van één van de brouwers Smaak: Volmondig abdijbier die perfect balanceert tussen zoet en bitter. Het wordt gedry-hopped met Hallertau Mittelfrüh wat zijn unieke zacht-bittere smaak en aroma geeft. Goudblond 8 % alc. https://www.belgischehop.be/nl/bierliefhebber/brouwerijen/brouwerij-de-ranke

De Guldenberg is een zwaar blond bier van De Ranke. Het bier was inderdaad troebel blond, en friskruidig. De geur is inderdaad bloemig en het bier is qua mondgevoel niet waterig. Het is wat zoet en wat bitter, maar zeker vol van smaak.