Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label 't Uiltje. Alle posts tonen
Posts tonen met het label 't Uiltje. Alle posts tonen

dinsdag 15 oktober 2024

15% Uiltje: We Suck At Organizing Investors Days But That Doesn’t Mean We Don’t Love Ya!

Een donkerkoper bier met bruinig schuim van 15% van het Uiltje voor de investeerders: "We Suck At Organizing Investors Days But That Doesn’t Mean We Don’t Love Ya!"

We Suck At Organizing Investors Days But That Doesn't Mean We Don't Love Ya! Biertype: Barley Wine (klasse D) Smaakcategorie: Intens & Uitdagend Biertypering(en): Barrel Aged, Limited Edition, Obligatiebier Vintage: Ja Verpakking: Fles Dit bier werd gebrouwen in 2024. Barrel Aged op Bearface Canadian Whiskey. Beschrijving Alcoholpercentage 15% Grondstoffen water, gerstemout, hop, gist Gisting  bovengisting Gefiltreerd  Nee Gepasteuriseerd Nee https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/bier/20142-wesuckatorganizinginvestorsdaysbutthatdoesn-tmeanwedon-tloveya

Klassieke bourbon ba barleywine, wel erg fijn. Stroperig, karamel, vanille. Rood fruit en gedroogd fruit-zoals dadels. Goed in balans https://untappd.com/b/uiltje-brewing-company-we-suck-at-organizing-investors-days-but-that-doesn-t-mean-we-don-t-love-ya/5754813

Ze hadden ook een NEIPA (https://untappd.com/b/uiltje-brewing-company-investors-neipa/5813545/photos) 

Triple dry hop NEIPA Hops: Vista, Citra, Citra CRYO, Mosaic, Nelson Kohia. Yeast: Verdant IPA https://untappd.com/b/uiltje-brewing-company-investors-neipa/5813545/photos

Maar goed, het is nu geen NEIPA, maar een barley wine. Met 15% best zwaar, maar je proeft het niet echt. Het is goed in balans. Weinig alcoholbranderigheid. 

Uiltje We Suck At Organizing Investors Days But That Doesn't Mean We Don't Love Ya! - - ... 🇳🇱 Haarlem, North Holland, Netherlands Barley Wine / Wheat Wine / Rye Wine •  15.0% ... Bottle. Dark amber pour. Aroma of raisin, caramel fudge, vanilla, whiskey, figs, caramelized malt, dates, molasses, coconut and a little yeast. Taste has smooth raisin, vanilla, caramel fudge, coconut, caramelized malt, molasses, figs, dates, marsipan, yeast, herbal hop and lots of fruity booze. Not very complex, but quite enjoyable. Bring the booze. https://www.ratebeer.com/beer/uiltje-we-suck-at-organizing-investors-days-but-that-doesnt-mean-we-dont-love-ya/1219231/

Dadels! Die smaak kan ik er in herkennen! Ook rozijnen en vijgen, en misschien zelfs wat kokos in de afdronk ja. 

Verder was er nog een stout van 14,5%(zie https://www.ratebeer.com/beer/uiltje-we-suck-at-organizing-investors-days-but-that-doesnt-mean-we-dont-love-ya/1226681/) en een NEIPA van 5,8% (zie https://www.ratebeer.com/beer/uiltje-we-suck-at-organizing-investors-days-but-that-doesnt-mean-we-dont-love-you/1198254/) 

Gedreven door ondeugendheid en een bezeten missie om freakin goed bier te maken, spelen we met de grenzen van het hop-speelveld. Niet craft maar crafty bieren met een scherpe, compromisloze smaak. Vanuit onze middeleeuwse brouwersstad Haarlem spelen we met het extreme en decoderen we bier met een hackerslust voor provocatie. Gewaagde bieren van een kleine uil die zijn tong uitsteekt naar de hersenloze massa. https://uiltjebrewing.com/

Onze missie is min of meer paranoïde: f*cking goed bier brouwen. Het brouwen van de beste Nederlandse bieren is waar we naar streven. Elke dag produceren wij het kwaliteitsbier dat uw dag compleet maakt! Het brouwen van de beste Nederlandse bieren is ons dagelijkse motto, wanneer we beginnen met het brouwen van de hoppige bieren waarvan je slechts een paar weken later geniet! We streven ernaar om de verbluffende kwaliteit van ons hoppige bier hoog te houden, want de uil heeft een scherpe, compromisloze smaak. Het brouwen van kwaliteitsbier is een magisch proces waar we elke keer weer met volle teugen van genieten. Dus ontspan, leun achterover en geniet van ons hoppige bier! https://uiltjebrewing.com/the-story-of-uiltje/

Het brouwen van de beste Nederlandse bieren is tegenwoordig niet eenvoudig. Er is een enorm aantal brouwerijen die claimen de beste Nederlandse bieren te brouwen, wat niet per se verkeerd is. Er zijn veel kwaliteitsbieren te ontdekken op de Nederlandse biermarkt. Het mooie van de Nederlandse kwaliteitsbieren is dat Nederlanders niet bang zijn om veel te experimenteren als het om brouwen gaat. Er zijn zoveel verschillende bierstijlen dat het moeilijk begint te worden om alles bij te houden. In Nederland experimenteren brouwerijen in het hele land met ingrediënten om hun heilige graal te vinden. Er zijn de bekende bierstijlen zoals: pils, IPA’s en bockbieren. En dan zijn er de experimentele brouwsels die de Nederlandse biermarkt zo bijzonder maken. Op een typische dag spelen we met het bekende: ongefilterde pils, zijdeachtige hefeweizen, rokerige porters en American pale ales. Maar de uil is een nachtdier, en wij ook. In het holst van de nacht verkennen we de bierextremen in onze middeleeuwse stad Haarlem. Het gebruik van alleen ‘s werelds beste hop, resulteert in ons beroemde hoppige bier dat over de hele wereld wordt gedronken. Een van de brouwerijen zijn die de beste Nederlandse bieren brouwt, is nooit een saaie taak en daarom streven we ernaar om jou eindeloze hoeveelheden f*cking goed bier te brengen! https://uiltjebrewing.com/the-story-of-uiltje/

Onze hoppige bieren worden geproduceerd met alleen de beste hop, die alleen op zeer specifieke plaatsen over de hele wereld wordt geoogst. Bijvoorbeeld de cascade-hop, die wordt geoogst in een van onze uiterst geheime hopvelden, in de Verenigde Staten van Amerika, ten zuiden van Portland, Oregon, vlak bij snelweg 5, langs Crosby Road. Het is in deze uiterst geheime hoponderzoeksfaciliteit, waar de reis van de hopbloem begint om uiteindelijk een ​​hoppig kwaliteitsbier te worden begint. De cascadehop is bijvoorbeeld een van onze kostbaarste ingrediënten voor sommige van onze kwaliteitsbieren. Kwaliteitsbieren zoals: Bird of Prey en Cascade Green Sweater. Enkele van de beste Nederlandse bieren hebben een zeer kenmerkende bitterheid, dat komt door de hop die wordt gebruikt. Dat is precies waarom we het gebruik van premium hop zeer hoog in het vaandel hebben staan. De eerste regel van de “uilenschool”: denk bij het gebruik van hop niet in emmers, maar in kruiwagens. Onze hoppige bieren brouwen wij enkel met de beste hop ter wereld. Met al deze verschillende soorten hop, aarzelen we niet om te experimenteren met het combineren van verschillende soorten hop en het toevoegen van onorthodoxe smaken zoals ananas, rozijnen, mango, guave, perzik, walnoot, dennennaalden, karamel-mandarijn en nog veel meer ingrediënten die ons kwaliteitsbier ooit zo speciaal en uniek maken. Al onze hoppige bieren zijn echt uniek in hun soort! https://uiltjebrewing.com/the-story-of-uiltje/

De beste Nederlandse bieren die Uiltje Brewing Company te bieden heeft, voor de deur laten bezorgen? Wat?!? Ja! Nu is het ook mogelijk om vanuit je luie stoel van onze nieuwste creaties te genieten! Bekijk onze productpagina en kijk wat we momenteel op voorraad hebben, en welke bieren er momenteel in de maak zijn! Maar voor sommige toegewijde bierfanaten is dit natuurlijk niet genoeg. Voor de mensen die het echt willen, hebben we de Fresh & Fast-service uitgevonden. Elke maand, direct nadat de blikken gevuld zijn met ons kwaliteitsbier, haalt een koerier ze meteen op en levert ze binnen 48 uur bij je af! Als je op de hoogte wilt blijven van onze activiteiten, verwijzen we naar onze social media accounts. Hier posten we al onze nieuwe brouwsels en creaties, dus neem snel een kijkje en kom erachter welk bier je graag in je koelkast zou willen hebben als je thuiskomt! https://uiltjebrewing.com/the-story-of-uiltje/

Uiltje Brewing Company overgenomen door Swinkels Family Brewers Geplaatst op woensdag 28 april 2021 Swinkels Family Brewers kondigde 28 april de overname aan van Uiltje Brewing Company, dat bekend staat als eigenzinnige bierbrouwerij, met een sterk merk dat naam maakte met opvallende illustraties op het blik. De overname is voor Swinkels Family Brewers een verdere invulling van de groeistrategie. Door de toevoeging van deze creatieve modern craft bierbrouwerij wordt het totale bierportfolio van Swinkels Family Brewers verder versterkt. Anderzijds kan Uiltje Brewing Company door de overname optimaal kennis, ervaring en capaciteit van de eeuwenoude familiebrouwer benutten om verder te groeien en krijgt Uiltje Brewing Company de ruimte volledig te focussen op kwaliteit en creativiteit. Een grote wens van oprichter Robbert Uyleman.   De Haarlemse brouwerij is in 2012 opgericht door Robbert Uyleman. De brouwerij brouwt inmiddels 10.000 hectoliter bier per jaar en er zijn 27 mensen werkzaam. Uiltje Brewing Company biedt tientallen bieren aan en brengt bijna elke week een nieuw bier uit. Bekende bieren van de brouwerij zijn onder andere Bird of Prey, Trackdown, Dikke Lul 3 Bier! en de alcoholarme Superb-Owl. De aansluiting van Uiltje Brewing Company bij Swinkels Family Brewers betekent dat de Haarlemse brouwer gebruik kan maken van de uitgebreide kennis en jarenlange ervaring op het gebied van innovatie en duurzaamheid. De samenwerking heeft ook voordelen van praktische aard, doordat Uiltje Brewing Company bijvoorbeeld haar distributiecapaciteit verder kan opvoeren.  Krachtig in craftbier   Het aanbod van speciaalbieren loopt sinds de laatste jaren flink op, omdat steeds meer consumenten bier met meer smaak en beleving willen drinken. Swinkels Family Brewers zal haar positie in deze modern craft biermarkt nog verder versterken. Met de overname van o.a. Palm Belgian Craft Brewers en Brouwerij De Molen heeft de familiebrouwer rijke ervaring met het uitbreiden van haar portfolio met verschillende type bieren. Daarnaast heeft de brouwer haar positie vergroot door de overname van Bier&cO, een van de grootste speciaalbierimporteurs van Europa.  Peer Swinkels, CEO van Swinkels Family Brewers: “Met Uiltje Brewing Company voegen we een enorm interessante craftbrouwer toe aan onze familie van brouwerijen. We kijken er dan ook naar uit om samen verder te werken aan de craft bierrevolutie in Nederland en daarbuiten. Als familiebrouwer herkennen wij de passie en drive voor het brouwen van een echt goed bier als geen ander. Uiltje Brewing Company staat bekend om haar fantastische bieren en de ludieke illustraties op de blikken. Een ontzettend sterk merk waar de ambitie en creativiteit vanaf spat, een merk waar nog veel meer potentie in zit. Met de overname van Uiltje Brewing Company voegen we een onderscheidende speler in de modern craft biermarkt toe aan ons aanbod van eigen merken. We kunnen met onze kennis en capaciteit gezamenlijk de biergeneratie van nu nóg enthousiaster maken.”   Ruben Korthuis, Algemeen Directeur van Uiltje Brewing Company: “Wij verheugen ons enorm om onderdeel te worden van Swinkels Family Brewers, een mooi familiebedrijf met een ontzettend lange bierhistorie. We zien zoveel kansen en willen graag verder groeien. Met Swinkels Family Brewers halen we zoveel technische kennis in huis. Want de keuze voor deze grote stap is niet in de laatste plaats een keuze voor groei, maar een keuze voor kwaliteit en creativiteit. Via Bier&cO zijn wij met Swinkels Family Brewers in contact geraakt en was het wederzijds vertrouwen een essentieel element. Daarnaast weten we dat Swinkels Family Brewers een sterke ondernemersgeest heeft waarbij we ons erg thuis voelen: voor ons een perfecte match.”  Limited edition ‘Uiltje loves Swinkels’ blik  Om de overname te vieren heeft Uiltje Brewing Company een limited edition bier ontwikkeld waarbij de illustratie op het blik het verhaal van de samenwerking vertelt. Deze illustratie is gemaakt door Gerben Valkema, de vaste illustrator van de bierblikken van de brouwer uit Haarlem. https://biermagazine.nl/biernieuws/uiltje-brewing-company-overgenomen-door-swinkels-family-brewers/

Drankgigant Swinkels heeft speciaalbierbrouwer Uiltje uit Haarlem overgenomen. De deal werd begeleid door M&A-experts van BDO, OXEYE Advisors en AXECO. Royal Swinkels Family Brewers – het voormalige Bavaria – werd opgericht in 1680 en zette in 2019 bijna €900 miljoen om. Een derde van de omzet wordt in Nederland gegenereerd, de rest in ruim 130 andere landen. Het bedrijf uit Lieshout (Noord-Brabant) is naast Bavaria ook bekend van speciaalbieren zoals La Trappe, Palm en Steenbrugge. Met de overname van Uiltje wordt een nieuw speciaalbier aan het assortiment toegevoegd. “We kijken er erg naar uit om samen verder te werken aan de speciaalbierrevolutie in Nederland en daarbuiten. Als familiebrouwer herkennen wij bij Uiltje de passie en drive voor het brouwen van een echt goed bier als geen ander”, zegt Peer Swinkels, CEO van Royal Swinkels Family Brewers, in een persbericht op de website van het bedrijf. Uiltje Brewing Company, dat in 2019 een winst maakte van meer dan €200.000, werd in 2012 opgericht door Robbert Uyleman. Vandaag de dag brouwt het met 27 medewerkers meer dan 10.000 hectoliter bier per jaar. Bekende bieren van Uiltje zijn onder andere Bird of Prey, Trackdown, Dikke Lul 3 Bier! en de alcoholarme Superb-Ow. “Wij verheugen ons enorm om onderdeel te worden van Swinkels Family Brewers, een mooi familiebedrijf met een ontzettend lange bierhistorie. We zien zoveel kansen en willen graag verder groeien”, zegt Ruben Korthuis, Algemeen Directeur van Uiltje Brewing Company.  Door de overname kan de Haarlemse brouwer de komende jaren gebruik gaan maken van de uitgebreide kennis en ervaring van Swinkels Family Brewers op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Ook heeft de samenwerking enkele praktische voordelen voor Uiltje. Zo kan het bijvoorbeeld zijn distributiecapaciteit verder opschroeven.  Dealmakers Bij de transactie tussen Swinkels en Uiltje waren verschillende partijen betrokken. Zo verleenden experts van accountants- en adviesbureau BDO het fiscale advies (Rene Verbakel) en de financiële due diligence (Sander Holster, Koen van den Heijkant, Krista Nasibdar-Treur en Marc Castillo Fuertes). BDO was afgelopen maand eveneens betrokken bij de verkoop van softwarebedrijf Archive-IT. Het M&A-advies werd verzorgd door financiële dienstverleners OXEYE Advisors (Joost Smaal, Daniel Frijns, Erik van der Werf) en door AXECO, dat recent ook betrokken was bij de overname van energieleverancier Eneco door Mitsubishi (omvang: €4,1 miljard). OXEYE Advisors ondersteunde op zijn beurt recent onder andere de Amsterdamse data-analyse provider TAPP met het binnenhalen van groeikapitaal. Over de deal zijn op het moment van schrijven geen financiële details naar buiten gebracht. https://www.consultancy.nl/nieuws/34399/dealmakers-begeleiden-swinkels-met-overname-van-speciaalbierbrouwer

Ik heb ze een keer bezocht. Eerst kwam ik bij de bar aan, maar daar was het niet. daarna was het naar de brouwerij en daar was het al een drukte van jewelste. Ik viel helemaal weg in de drukte. Dus om de rust van mijn eigen huisje hun investeerdersbier te degusteren is wel zo fijn.

donderdag 16 mei 2024

Uiltje Never Trust A Clown - Belgian IPA (6,9%)

Uiltje Never Trust A Clown - Belgian IPA  (6,9%) smaakt hoppig en bitter meteen zoete nasmaak. Het donkergele bier is niet helder en het witte schuim verdwijnt snel. Zou het bier misschien zelfs lichtoranje te noemen zijn? Dan had het ook wel mooi gestaan om het op 27 april te plaatsen. Gemiste kans. Het bier heeft qua mondgevoel een prettige koolzuurprikkeling. In de afdronk/nasmaak blijft iets zoets hangen. Dat doet me wat denken aan een NEIPA. De bitterheid valt eigenlijk best mee.

Zicht donkergeel/oranje en troebel met mooi wit schuim ... Neus zoetmoutig, bloemig. fruitig ... Smaak zoetmoutig, lichte prikkel, redelijk vol mondgevoel, fruitig, steenfruit. perzik, mandarijn. Bloemig, grassig, iets kruidig, frishoppig met een fijne bitter in de afdronk. Spijssuggestie naar eigen smaak (https://www.bierista.nl/uiltje-never-trust-a-clown)

Ja, het is niet echt harsbitterheid, maar een IPA met zoete perzikachtige mandarijnensmaak. Op de een of andere manier zijn de hopbommen veranderd in zoete snoepsmaken? Het doet wat denken aan roken dat is afgegleden van dikke sigaren en zware shag naar vapes met kauwgom-meloen-smaak. 

Beer Specs ABV 6.9 IBU 20 EBC 16 MALT Pilsener, Munich Malt HOPS Talus, Citra, Citra Cryo CC 440 YEAST Belgian Abbaye (https://www.uiltjebrewing.com/en/product/never-trust-a-clown/)

Een Belgian IPA gebrouwen met Talus, Citra & Citra Cryo hop. (https://melgers.nl/product/uiltje-fresh-n-fast-never-trust-a-clown-belgian-ipa-44cl-blik/)

Never Trust A Clown: Haat je verrassingen? Zijn komisch grote schoenen en fopbloemen niet jouw ding? Zijn mensen die hun gelaatstrekkingen achter een façade van schmink verhullen een no go? Is een Mini Cooper vol clowns jouw ultieme nachtmerrie? En ga je liever naar Burger King vanwege Ronald McDonald? Zo ja, dan helpt onze rijke crispe fresh-hop Belgian IPA misschien. Het helpt waarschijnlijk niet tegen je coulrofobie (angst voor clowns), maar we zijn er vrij zeker van dat het wel helpt tegen belgofobie (angst voor Belgen). (https://www.speciaalbierkoning.nl/uiltje-never-trust-a-clown-belgian-ipa)

Do you hate surprises? Are circus shoes and squirting flowers not your thing? Are people who hide their emotions behind masks a no-no? Is a clown car your ultimate nightmare? Does Ronald McDonald freak you out? If so, our rich, bready fresh-hop Belgian IPA might help. It’s silly without being scary. It probably won’t reduce your coulrophobia (aka fear of clowns), but we’re pretty sure it will fix your fear of Belgians. (https://www.uiltjebrewing.com/en/product/never-trust-a-clown/)

Uiltje: Onze missie is min of meer paranoïde: f*cking goed bier brouwen. Het brouwen van de beste Nederlandse bieren is waar we naar streven. Elke dag produceren wij het kwaliteitsbier dat uw dag compleet maakt! Het brouwen van de beste Nederlandse bieren is ons dagelijkse motto, wanneer we beginnen met het brouwen van de hoppige bieren waarvan je slechts een paar weken later geniet! We streven ernaar om de verbluffende kwaliteit van ons hoppige bier hoog te houden, want de uil heeft een scherpe, compromisloze smaak. Het brouwen van kwaliteitsbier is een magisch proces waar we elke keer weer met volle teugen van genieten. Dus ontspan, leun achterover en geniet van ons hoppige bier! (https://www.speciaalbierkoning.nl/uiltje-never-trust-a-clown-belgian-ipa)

Het mooie van Uiltje is dat ze brouwen en niet echt meer gaan voor commercieel succes. Ze zijn overgenomen door Bavaria zodat ze zich weer kunnen richten op brouwen in plaats van organiseren van een  bedrijf.

Brouwerij Uiltje, officieel Uiltje Brewing Company is een Nederlandse brouwerij van speciaalbier. De brouwerij is opgericht als Het Uiltje in 2012. De brouwerij brouwt sinds 2016 zijn eigen bier in de brouwerij in de Waarderpolder in Haarlem. In 2021 werd de brouwerij overgenomen door Royal Swinkels Family Brewers. ... De brouwerij is begonnen als contractbrouwerij in Haarlem, en beschikte sinds 2016 mede dankzij een crowdfunding over een eigen brouwinstallatie. Deze produceerde in 2020 10.000 hectoliter aan bier. In april 2021 werd bekend dat de brouwerij door Royal Swinkels Family Brewers eigenaar van onder andere Brouwerij Bavaria is overgenomen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Uiltje)

Swinkels Family Brewers heeft de Haarlemse bierbrouwerij Uiltje overgenomen. Daarmee krijgt het brouwersconcern uit Lieshout er weer een extra merk bij. ... Uiltje Brewing Company werd in 2012 opgericht en legt zich toe op speciaalbier. Het biermerk staat onder meer bekend om de illustraties van striptekenaar Gerben Valkema die op de etiketten staan. Er werken 27 mensen in de brouwerij die allemaal mogen blijven. Hoeveel geld er met de deal is gemoeid willen de partijen niet bekendmaken. ... Swinkels Family Brewers is al het moederbedrijf van bierbrouwerijen Bavaria, Palm, De Hoorn, Rodenbach en De Molen. Wegens de coronacrisis zakte de winst van het familiebedrijf afgelopen jaar naar 70 miljoen euro. In 2019 werd er nog 94 miljoen euro verdiend. Het bierconcern uit Lieshout ontsloeg ook 65 van de ongeveer 1800 medewerkers maar gaf eerder deze maand al aan verder te gaan met investeren in de toekomst. (https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20210428_582598?utm_source=nl.wikipedia.org&utm_medium=referral&utm_content=/)


vrijdag 8 maart 2024

Brut-Owl IPA Portal to Hop Hell

Brut-Owl IPA Portal to Hop Hell The box. You opened it. We came. ... Bier Specificaties ABV 9.0 IBU 25 MALT Pilsener HOPS Magnum, Cascade, Elixir, Chinook, Nelson Sauvin, Peacharine, Ekuanot CC 4 x 440ml GIST Lalbrew Nottingham BIERSTIJL IPA Bier Specificaties Elk jaar in november trakteert Uiltje Brewing Co. zijn fans op een limited edition Brut IPA voor de feestdagen. Traditiegetrouw verpakt in een collector’s box of magnumfles, draait Uiltje de branding naar een minimum rondom de jaarwisseling en zijn de blikken alleen nog maar een groot canvas. “Het is een cadeautje voor de trouwste fans,” zegt Joyce Kooijman, marketingmanager bij Uiltje. “Iets dat je echt kan verzamelen, over praten en van kan genieten tijdens de feestmaand december.” Dit jaar liet de Haarlemse brouwerij zich inspireren door een horror-klassieker uit de jaren tachtig. Het resultaat is de Portal to Hop Hell, een nauwgezette craft collector’s boxset met vier zwartkleurige 440cl blikken, waar op elk een gruwelijk handgetekend karakter figureert. Aangekondigd op Halloween, zal de Portal to Hop Hell 20 november worden gereleaset. Uiltje heeft voor zichzelf de reputatie van een onorthodoxe craftbierbrouwer en creatieve studio. Alle zestig bieren die zij jaarlijks brouwen hebben een uniek recept, label en verhaal, die worden gecreëerd door een intern creatief team. Elk jaar bewaren ze het best voor het laatst, en dit jaar is dat bij het eindejaarsbier niet anders. “Dit is de enige batch in het jaar waarin we de wetten van het brouwen en branding compleet negeren en echt iets baldadigs op de markt zetten”, zegt oprichter Robbert Uyleman. “De tijd en energie die we in deze feestboxen stoppen, heeft commercieel absoluut geen zin, maar het is iets dat we erg graag willen doen. Je kunt geen prijs op passie zetten.” Portal to Hop Hell In voorgaande jaren heeft de Haarlemse brouwerij Brut IPA’s gebrouwen met een gangsterthema in magnumflessen. Dit jaar is de Portal to Hop Hell exclusief verkrijgbaar als een boxset van vier. De box is een extravagant geïllustreerde Hop Box bedekt met owls from hell. Er is zelfs een waarschuwing voor kopers: ‘Open this box and Uiltje owns your soul.’ Op elk van de duistere sinistere blikken staat een ander horrorpersonage afgebeeld, getekend door huiscartoonist Gerben Valkema. Elk blik is voorzien van een kort verhaal van schrijver John Weich. “We hebben onze branding afgezwakt tot het punt dat deze bijna niet meer bestaat, waarbij we bijna alle beschikbare ruimte voor het artwork gebruiken”, zegt Kooijman. “Natuurlijk willen we dat onze fans het bier vers drinken, maar stiekem hopen we dat ze onze Portal to Hop Hell boxset in hun boekenkast tentoonstellen. Een soort trofee voor hopheads.” Uiltjes Portal to Hop Hell wordt op 20 november 2023 uitgebracht bij geselecteerde retailers en op uiltjebrewing.co. (https://www.uiltjebrewing.com/product/portal-to-hop-hell/)

Ik kocht er één blikje van. Het zwarte blik opent eenvoudig en schenkt even eenvoudig in. Het bleeklichtblonde bier geurt fleurig. Ook de smaak is fleurig en doet niet denken aan een duivels bier. Ook niet echt een bittere IPA. Op het blik is enkel 'hop' vermeld, maar in voorgaande tekst lees ik 'Magnum, Cascade, Elixir, Chinook, Nelson Sauvin, Peacharine, Ekuanot ', jammer dat ik die bittere Cascade, Chinook en Nelson Sauvin niet terugproef.

Neem de portal naar de Hop Hell. Vier dikke Brut IPA’s met een bruut etiket. Overleef jij deze hop hell? Proost dan! (https://brother-beer.nl/product/uiltje-portal-to-hop-hell-giftpack-4-brut-ipa/)

Wellicht zijn het alle 4 andere IPA's en heb ik net de wat fleurige variant van de vier?   

Het blik dat ik heb toont een uil in een houding die verwijst naar Hellraiser:

Hellraiser is een Britse horrorfilm uit 1987 van Clive Barker. Hij baseerde de film op zijn eigen boek The Hellbound Heart (1986). Het was de introductie op het witte doek van de Cenobieten, waarvan leider Pinhead (Doug Bradley) uitgroeide tot een horroricoon (hoewel hij in dit eerste deel nog enkel als Lead Cenobite op de aftiteling stond). ... Frank Cotton, een man met een criminele inborst, die in zijn leven altijd de grenzen heeft opgezocht, koopt op een Arabische bazaar bij een geheimzinnige Oosterse marktkoopman een magische kubusvormige puzzel. Deze puzzel belooft, voor degene die hem op de juiste manier oplost, ongekend hemels genot. Als Frank zich aan de puzzel zet, wordt hierdoor een portaal naar een andere, buitenwereldse dimensie gecreëerd, en hij verdwijnt volledig van de aardbodem. Enige tijd later betrekt Franks broer Larry met zijn vrouw Julia het huis waarin Frank verdween. Tijdens het binnendragen van huisraad haalt Larry zijn hand open aan een uitstekende spijker, en morst hierdoor veel bloed op de vloer van de kamer waarin Frank de puzzel probeerde op te lossen en de wereld van de Cenobieten werd ingetrokken. Larry's bloed wordt geabsorbeerd door de houten vloer van de kamer en hierdoor wordt Frank opnieuw tot leven gewekt, en hij keert terug naar de wereldse dimensie. ...  vier Cenobieten zijn de heersers van de buitenwereldse dimensie, waar ze hun slachtoffers vooral helse pijnigingen laten ondergaan, maar soms ook hemelse genoegens laten beleven, of zoals ze zelf zeggen: "Duivels voor sommigen, engelen voor anderen!". De Cenobieten delen Kirsty mee dat ze niet zonder haar kunnen terugkeren naar hun wereld, maar Kirsty smeekt hen haar te laten gaan, en in ruil daarvoor Frank naar hen terug te zullen leiden. De Cenobieten stemmen in met haar smeekbede en verdwijnen zonder Kirsty terug naar hun eigen dimensie, haar nog wel waarschuwend dat als ze hen bedriegt, zij haar ziel aan stukken zullen rijten.(https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser_(film))

Hellbound: Hellraiser II is het eerste vervolg op Hellraiser uit 1987 en gaat verhaaltechnisch verder waar het eerste deel ophield. De acteurs bleven grotendeels dezelfde, hoewel hoofdpersonage Larry Cotton (Andrew Robinson) niet terugkeert. De film werd zelf in 1992 opgevolgd door Hellraiser III: Hell on Earth.... Wanneer Elliot Spencer (Doug Bradley) in het bezit komt van de Lament Configuration puzzeldoos, opent hij door de delen te verschuiven een poort naar de Hel. Hij wordt naar binnen gezogen, door haken, kettingen en naalden gruwelijk verminkt en transformeert zo tot Pinhead (ook Bradley), leider van de Cenobites. Hij komt met zijn aanhang naar de Aarde, maar wordt uiteindelijk door Kirsty Cotton (Ashley Laurence) terug door de Lament Configuration gestuurd naar zijn deel van de Hel. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellbound:_Hellraiser_II)

Hellraiser III: Hell on Earth is een Amerikaanse horrorfilm uit 1992 onder regie van Anthony Hickox. Het is het tweede vervolg op Clive Barkers origineel Hellraiser en het eerste deel in de reeks gemaakt buiten Groot-Brittannië. Hickox won hiermee de juryprijs op het Brussels International Festival of Fantasy Film en de film werd genomineerd voor onder meer de Saturn Awards voor beste horrorfilm en beste grime. Hellraiser III: Hell on Earth volgt op Hellbound: Hellraiser II uit 1988 en werd op haar beurt in 1996 opgevolgd door Hellraiser: Bloodline. ... Joanne Summerskill werkt als verslaggeefster voor een lokaal televisiestation... Summerskill wordt in de tussentijd geplaagd door dromen over oorlogsscenario's. Haar vader overleed nog voor haar geboorte in de oorlog en zij denkt dat ze over hem droomt. De man in haar dromen benadert haar niettemin op zeker moment en legt uit dat hij Kapitein Elliot Spencer is, de man die na de Eerste Wereldoorlog in bezit kwam van een Lemarchand's box en zo Pinhead werd. Spencer vertelt Summerskill dat hij de menselijke kant van Pinhead vormde toen hij nog deel van hem uitmaakte, maar nu van hem gescheiden is. De Pinhead die op het moment van losbreken staat uit Monroe's standbeeld, is enkel nog de demonische kant, vrijwel onkwetsbaar en puur sadisme. Om hem te stoppen, moet Summerskill hem naar Spencers dimensie leiden, waar deze sterk genoeg is om Pinhead terug naar de Hel te sturen. Daarbij moet ze voorkomen dat de losgebroken Pinhead in het bezit komt van een Lemarchand's box. Alleen hierdoor kan hij terug naar de Hel. Als hij hem vernietigt, kan hij voor altijd vrij de mensenwereld bereizen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser_III:_Hell_on_Earth)

Hellraiser: Bloodline is een Amerikaanse horrorfilm uit 1996 onder regie van Kevin Yagher en Joe Chapelle. Het is het derde vervolg op Clive Barkers origineel Hellraiser en het laatste deel waar Barker bij betrokken was.... De bloeddorst van Pinhead en zijn macabere schepsels uit de Hel laat zich niet tegenhouden door tijd en ruimte. Het verleden, het heden en de toekomst komen op gruwelijke wijze tezamen als de magische kubus wederom de poorten van de Hel opent. De krachten die daarbij vrijkomen, blijken dodelijker dan ooit tevoren. De familie van Paul Merchant blijkt nog altijd slachtoffer van de vloek die hen veroordeelt tot een eeuwige strijd met de meest ontzagwekkende tegenstander die de Hel ooit voortbracht... (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser:_Bloodline)

Hellraiser: Inferno is een Amerikaanse horrorfilm uit 2000 onder regie van Scott Derrickson. Het is het eerste deel in de Hellraiser-filmserie waar de oorspronkelijke bedenker Clive Barker niet bij betrokken was. Het was tevens het eerste deel dat direct-naar-video werd uitgebracht... Pinhead is terug en hij is stekeliger dan ooit. Sterker nog: hij is laaiend! Een smeris uit L.A. zit in de hel. Zijn enige ontsnappingsmogelijkheid is de almachtige puzzelkubus. Als hij de puzzel oplost is hij vrij, maar er is één probleem. En dat probleem is de gruwelijke demon Pinhead. Hij heeft de kubus en is beslist niet van plan hem uit handen te geven. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser:_Inferno)

Hellraiser: Hellseeker is een Amerikaanse horrorfilm uit 2002 onder regie van Rick Bota. ... De puzzel, de Lament Configuratie, wordt opgelost en de demonische Pinhead komt samen met zijn legioen Cenobites terug op aarde. Ze zaaien direct hel en verdoemenis over iedereen die hen tegen durft te werken. Zware mishandeling, marteling en een pijnlijke dood zijn de gruwelijke littekens die ze achterlaten. Kirsty, de enige die Pinhead ooit verslagen heeft, moet ingrijpen en gaat de gruwelijke krachtmeting aan. Ook zij merkt nu zijn enorm toegenomen krachten, zijn duivelse streken en zijn ultieme kwaad. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser:_Hellseeker)

Hellraiser: Deader is een Amerikaanse horrorfilm uit 2005 onder regie van Rick Bota. ... Is er een groter gevaar dan Pinhead? Journaliste Amy duikt undercover, nadat zij een tip heeft gekregen over een mysterieuze sekte: de 'Deaders'. Naar verluidt kunnen deze 'Deaders' de doden weer tot leven wekken en gebruiken voor hun eigen gewin. Als Amy schijnbaar een nieuw sekteslachtoffer ontdekt, komt ze bij toeval in het bezit van een puzzeldoos. De puzzeldoos die de poort is naar de wereld van Pinhead en zijn moordlustige Cenobites.  (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser:_Deader)

Hellraiser: Hellworld is een Amerikaanse horrorfilm uit 2005 onder regie van Rick Bota. Het is het achtste deel in de Hellraiser-filmserie en het vierde deel waar de oorspronkelijke bedenker Clive Barker niet bij betrokken was. De film werd direct-naar-video uitgebracht.... Vijf hardcore internetgamers worden uitgenodigd om het exclusieve en gevaarlijke Hellworld te spelen. Hun computers en hun kennis moeten 100% zijn om een kans op de overwinning te maken. Ze gaan een nacht tegemoet die zo ongelooflijk angstig zal zijn, dat ze denken dat het hen allemaal echt overkomt... Hebben ze dan echt geen rekening gehouden met de onmetelijke krachten van Pinhead? Ze moeten vechten voor hun leven, terwijl ze 'vastgenageld' achter hun beeldscherm zitten... (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser:_Hellworld)

Hellraiser: Revelations is een Amerikaanse horrorfilm uit 2011 onder regie van Víctor García. Het is het negende deel in de Hellraiser-filmserie en het eerste deel waar Doug Bradley niet te zien was als Pinhead. De film werd direct-naar-video uitgebracht.... Pinhead is terug in zijn kamer van zielloze lekkernijen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser:_Revelations)

Hellraiser: Judgment is een Amerikaanse horrorfilm uit 2018 onder regie van Gary J. Tunnicliffe. Het is het tiende deel in de Hellraiser-filmserie en het tweede deel waarin Doug Bradley niet te zien is als Pinhead. De film werd direct-naar-video uitgebracht. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellraiser:_Judgment)

Hellraiser 2022... A young woman struggling with addiction comes into possession of an ancient puzzle box, unaware that its purpose is to summon the Cenobites. (https://www.imdb.com/title/tt0887261/)

Hellraiser is a 2022 supernatural horror film directed by David Bruckner, with a screenplay by Ben Collins and Luke Piotrowski, from a screen story they co-wrote with David S. Goyer. It is a reboot[1] of the Hellraiser franchise, the eleventh installment overall, and a second adaptation of the 1986 novella The Hellbound Heart by Clive Barker, which was adapted into the 1987 film Hellraiser.  (https://en.wikipedia.org/wiki/Hellraiser_(2022_film))

'Save your breath for screaming.' (https://www.imdb.com/title/tt0887261/quotes/?ref_=tt_trv_qu)

The puzzle box originally appeared in the 1987 Hellraiser, where solving the box undoes the barriers between dimensions and summons the Cenobites from Hell, where they can be bargained with. Other books and films in the Hellraiser universe further detail the origin of the puzzle box, revealing that the first boxes were created by 18th-century French occultist Philip LeMarchand. The boxes in both the 2022 Hellraiser reboot and the original 1987 movie are based on LeMarchand's original "Lament Configuration" or "Box of Sorrows" design. In the 2022 movie, the box changes configurations each time its blade sacrifices someone to the Cenobites. The holder of the box can gain their wish by delivering the Cenobites enough victims to reach the sixth configuration, Leviathan. However, such wishes can be very dangerous. (https://screenrant.com/hellraiser-2022-puzzle-box-lament-configurations/)

The Priest: "Enough" is a myth. (https://www.imdb.com/title/tt0887261/quotes/?ref_=tt_trv_qu)

Pinhead is het pseudoniem van een bovennatuurlijk personage uit een reeks horrorfilms die voor het eerst te zien was in Hellraiser uit 1987. Hij staat aan het hoofd van de cenobites, een groepering die uit naam van Leviathan de dienst uitmaakt in een gedeelte van de hel. Het uiterlijk van ieder van deze cenobites wordt grotendeels bepaald door zeer aanwezige piercings in het lichaam, in het geval van Pinhead eruitziend als rechtopstaande spijkers in zijn hele hoofd.... De geestelijk vader van Pinhead is schrijver Clive Barker, die het personage voor het eerst liet voorkomen in zijn boek The Hellbound Heart (1986), waarop Hellraiser (door hemzelf) werd gebaseerd. Acteur Doug Bradley gaf hem in de eerste Hellraiser-film voor het eerst gestalte, hoewel hij toen nog niet als Pinhead, maar als Lead Cenobite op de aftiteling stond. Zijn pseudoniem ontstond op de grime-afdeling, waar medewerkers de bijnaam verzonnen om makkelijker aan elkaar aan te kunnen geven over welke cenobite ze het hadden. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Pinhead)

Lead Cenobite: Oh, no tears, please. It's a waste of good suffering! (https://www.imdb.com/title/tt0093177/quotes/?ref_=tt_trv_qu)

Pinhead (also known as Lead Cenobite or the Hell Priest, among other names and titles)[a] is a fictional character and the main antagonist of the Hellraiser franchise. The character first appeared as an unnamed figure in the 1986 Clive Barker novella The Hellbound Heart.[3] When Clive Barker adapted the novella into the 1987 film Hellraiser, he referred to the character in early drafts as "the Priest" but the final film gave no name. The production and make-up crew nicknamed the character "Pinhead"—derived from his bald head studded with nails[8]—and fans accepted the sobriquet. The name was then used in press materials, tie-in media, and on-screen in some of the film's sequels, although Barker himself despises the moniker.[9] Pinhead is one of the leaders of the Cenobites, said to be humans who were later transformed into demonic creatures blindly devoted to the practice of experimental sadomasochism. They exist in an extra-dimensional realm that is Hell or one of many versions of Hell that co-exist. Cenobites are usually only summoned to Earth through puzzle boxes, such as one called the Lemarchand Configuration (known as the Lament Configuration in the film series). In The Hellbound Heart, Pinhead is described as an androgynous being with a feminine voice.[10][11] In 1987's Hellraiser, the character is portrayed by English actor Doug Bradley, who went on to reprise the role in seven subsequent Hellraiser films. In Hellraiser: Revelations (2011), Pinhead is played by Stephan Smith Collins, with Fred Tatasciore providing the character's voice. In Hellraiser: Judgment (2018), he is played by Paul T. Taylor. In the 2022 film, the character is portrayed by Jamie Clayton. In the Hellraiser film series, Pinhead was once British soldier Captain Elliott Spencer, who became disillusioned with life and humanity during his experiences during World War I, leading him to summon the Cenobites and join their ranks. In Barker's Hellraiser comics published by BOOM! Studios, it is implied that Spencer was not the first Hell Priest or Pontifex and indicate that others will be recruited to fill the role if he ever leaves or is destroyed.[6] Additionally, Barker's novel The Scarlet Gospels indicates that there is debate on whether there has always been one Hell Priest existing for many millennia, or if the title and nature of the Hell Priest has been adopted by many different humans-turned-Cenobite across the centuries. The Hell Priest's nature, and the motivations of the Cenobites, vary depending on the story. The character's appearance in 1987's Hellraiser marked a significant departure from the standard 1980s depiction of horror film villains, who tended to either be completely mute, or provide glib commentary while killing their victims. Instead, Pinhead was depicted as articulate and intelligent, speaking only when he deemed it necessary, capable of great evil but also bound by a personal code of honor (such as sparing the life of a young girl who summons him to Earth in Hellbound: Hellraiser II because he realizes she acted as the pawn of another person). (https://en.wikipedia.org/wiki/Pinhead_(Hellraiser))

According to Clive Barker and Doug Bradley, the earliest incarnation of Pinhead appeared in Hunters in the Snow, an original 1973 play with Doug Bradley in the role of the Dutchman, an undead inquisitor, and torturer. A later film titled The Forbidden, which was shot in 16 millimeter and in black and white, included a prop in the form of a wooden block with six nails in it, which gave distorted shadow formations under different lighting angles. Years later, during the scripting of Hellraiser, the same design was applied to Pinhead's face to give the same effect.[12] After being disappointed with the way his material had been treated by the producers of the 1985 film Underworld, which Barker wrote (and which included a scene in which needles burst out of a character's skull), Barker penned the novella The Hellbound Heart (1986) as his first step in directing a film by himself, introducing the Cenobites whom he also referred to as "sadomasochists from Hell".[12] The following year, Barker adapted the novella into the first Hellraiser film, introducing the Cenobites to a wider audience. A Cenobite from the novella, described as having his head decorated by a gridwork pattern and jeweled pins, was depicted in the movie as having a similar appearance involving iron nails and operating as the apparent leader of his order of demons. The film credits him as "Lead Cenobite", but the make-up crew and production team referred to him as Pinhead, a name that was learned of and adopted by fans. The character is glibly referred to by the name "Pinhead" on-screen for the first time in Hellraiser III. The Pinhead name was used in press materials for the films and the various films to follow, as well as tie-in comic books published by Marvel Comics, including a crossover comic with Marshal Law, and a mini-series entitled Pinhead. Clive Barker did not care for the nickname, believing it did not suit the dignity of the villain.[9] During filming of the first Hellraiser film, actor Doug Bradley discussed the character with Clive Barker. Both agreed, as the novella indicated, that Pinhead was once human, though when he had lived and died was undecided. Bradley later concluded that while the Cenobites have been active for centuries, Pinhead was originally a person belonging to the 20th century, telling Fangoria: "To me, Pinhead is the chief Cenobite of the 20th century".[12] This idea was expanded on in the second Hellraiser film, when the movie incarnation of Pinhead was said to have originally lived as a World War I officer named Elliott Spencer.[13] (https://en.wikipedia.org/wiki/Pinhead_(Hellraiser)

Ik heb ze volgens mij weleens op TV gezien, maar dat is ook alweer een decennium geleden. Bizar hoe snel de tijd gaat. Gelukkig had ik deze brute IPA tijdig soldaat gemaakt, maar de hopbitterheid - vrij cruciaal bij een IPA wat mij betreft- valt reuze mee. De hopbommen die ik ooit in Nieuw Zeeland op heb, hebben mijn referentiekader behoorlijk verbitterd. Daar maakt een horrorthema niet iets anders van.

“We hebben onze branding afgezwakt tot het punt dat deze bijna niet meer bestaat, waarbij we bijna alle beschikbare ruimte voor het artwork gebruiken”, zegt Kooijman. “Natuurlijk willen we dat onze fans het bier vers drinken, maar stiekem hopen we dat ze onze Portal to Hop Hell boxset in hun boekenkast tentoonstellen. Een soort trofee voor hopheads.” (https://www.speciaalbierpakket.nl/nl/uiltje-portal-to-hop-hell.html) 

Ik reken mezelf als hophead, maar dit bier vind ik te fleurig om als IPA met hopbitterheid te worden gezien. 

Uiltje Portal To Hop Hell is een brut IPA. Knallend het jaar uit met vier verschillende dik vormgegeven blikken. Een fruitige IPA met champagne-like bubbels uit de gist. *Disclaimer: Uiltje heeft vier verschillende etiketten ontworpen. Als je een blik bestelt, dan krijg je random een van die etiketten op een blik. Bestel je ze alle vier, dan probeert Beer Dudes je de verschillende etiketten te sturen (zolang de voorraad dat toelaat)* ... Bierstijl:Brut IPA ABV (alcoholpercentage):9% IBU (bitterheid):25 (https://www.beerdudes.club/bier/uiltje-portal-to-hop-hell/)

Echt bitter vind ik dit bier niet.

De term IBU staat voor International Bitterness Units. Dit is een internationale norm die uit de VS is komen overwaaien om de bitterheid in een bier weer te geven. Erg handig wanneer je een bier gaat uitzoeken in de winkel. Hou jij juist van bieren met veel bitter? Kies er dan een met een hoge IBU. Je hebt trouwens ook nog een Europese variant van IBU, namelijk EBU. Deze geeft overigens precies hetzelfde getal aan. (https://biermetboot.nl/wat-is-ibu/)

De bitterheid in bier wordt bepaald door het aantal milligram alfazuren per liter bier. Die alfazuren zijn afkomstig uit de hop. Er zijn tal van verschillende soorten hop. De ene soort heeft meer alfazuren dan de andere hop. De bitterwaarde kan variëren van 0 tot wel 1000! Echter boven een waarde van circa 75 wordt een toename in bitterheid lastiger vast te stellen. De alfazuren geven het bier niet alleen een bittere smaak, maar zorgen er ook voor dat het bier langer houdbaar is. Daarnaast hebben de meeste alfazuren ook nog eens een positief effect op de schuimstabiliteit van een bier.... IPA’s hebben bijvoorbeeld al vaker een IBU hoger dan 60. Bij Bockbier ligt het vaak weer tussen de 20 – 30 EBU/IBU en bij een tarwebier tussen de 10 – 20 EBU/IBU. Over het algemeen kan je de volgende opsomming aanhouden in de bepaling van bitterheid in bieren:    5 – 20 Zwak bitter - bv. La Trappe Witte Trappist    20 – 30 Licht bitter - bv. Grolsch Premium Pilsner 30 – 45 Bitter -  bv. Sierra Nevada Pale Ale    45 – 60 Sterk bitter - bv. Uiltje Brewing Company - Dikke lul 3 bier > 60 Zeer bitter-  bv. Bronckhorster Hoptimist IPA (https://www.bierista.nl/actueel/wat-betekent-ibu)

Dus de 'brute' IPA heeft een IBU die nog lager is dan de pils van Grolsch? Dat valt tegen zeg. Wat vinden anderen ervan? 

Zicht Goudgeel troebel bier, met een flinke, witte kraag, gemengde bellen, die maar langzaam inzakt. Mooie set van 4 blikjes met elk een eigen ontwerp, die wel corresponderen. ... Neus Heerlijke, best volle geur, fruitig, bloemig, met een zeer aangename, hop toon. ... Smaak De smaak is wat 'agressiever' dan de geur, met hars achtige, droge tonen in de smaak. Gevolgd door een bittere en wat droge nasmaak, waar het droge, fruitige tintje lang in aanwezig blijft. Zal voor liefhebbers een topper zijn, ik het het liever wat 'romiger'." (https://www.bierista.nl/uiltje-portal-to-hop-hell)

Maar daar staat geen jaar bij. Misschien was dat de versie van 2022? 

Al met al niet heel duidelijk dus. 

maandag 22 januari 2024

Rhubarb

Rhubarb is the fleshy, edible stalks (petioles) of species and hybrids (culinary rhubarb) of Rheum in the family Polygonaceae, which are cooked and used for food.[2] The plant is a herbaceous perennial that grows from short, thick rhizomes. Historically, different plants have been called "rhubarb" in English. The large, triangular leaves contain high levels of oxalic acid and anthrone glycosides, making them inedible. The small flowers are grouped in large compound leafy greenish-white to rose-red inflorescences. The precise origin of culinary rhubarb is unknown. The species Rheum rhabarbarum (syn. R. undulatum) and R. rhaponticum were grown in Europe before the 18th century and used for medicinal purposes.  (https://en.wikipedia.org/wiki/Rhubarb)

Rabarber (Rheum rhabarbarum) is een plant uit de duizendknoopfamilie. De plant wordt gekweekt vanwege zijn eetbare delen. Rabarber staat al meer dan 5000 jaar bij de mens in de belangstelling, in het begin echter alleen als geneesmiddel. De Chinezen hebben dit gewas, uit de Aziatische steppen, als eerste in cultuur gebracht. Uit de wortel werd en wordt nog steeds een sterk purgeermiddel gewonnen. De stelen bevatten de stof pariëtine, dat in celkweken en bij proefdieren in hoge concentraties tumorgroei remt, maar waarvan nog geen effect bij mensen is aangetoond.[1] Omstreeks 1600 ontdekte John Gerard, hofbotanicus van de Engelse koning Charles I, dat de stelen gegeten kunnen worden. Het duurde echter tot 1750, voordat rabarber als groente een grotere bekendheid kreeg. In Duitsland begon de teelt als groentegewas omstreeks 1850. In Nederland en België vindt de teelt vanaf ongeveer 1900 plaats.[2] Rabarber is voornamelijk in de zomer op de markt, maar ook kan rabarber al vanaf november gekocht worden. Dit is mogelijk doordat de rabarberpollen geforceerd kunnen worden. Bij de buitenteelt is het belangrijk om na de langste dag geen stelen meer te oogsten, opdat de plant voldoende reservestoffen voor het volgend jaar kan vormen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rabarber)

Het kan in bier gebruikt worden gelukkig, want dit is geen groenteblog maar een bierblog.

Rabarber bevat veel oxaalzuur ... Chemisch geen idee, kunnen Ca en oxaalzuur samen calciumoxalaat vormen? Zo ja, dan zou ik de rabarber mee koken en niet koudrabarberen om de gusher potentie te verlagen. ... calciumoxalaat is slecht oplosbaar en zou net als biertsteen tot gushers kunnen leiden....Sterker nog: biersteen bestaat voornamelijk uit calciumoxalaat. (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=27838.0)

Ongeveer 75% van alle nierstenen zijn calciumoxalaatstenen. ... Beperk producten die zeer rijk zijn aan oxaalzuur zoals spinazie, rabarber, bietjes, snijbiet, boerenkool, knolselderij, pastinaak, postelein, Surinaamse bladgroenten zoals tayer. Cacao, noten, cola en (zwarte) thee bevatten ook oxaalzuur (zie bijlage 2). Door deze producten te beperken, verkleint u de kans op oxalaatstenen. (https://www.amsterdamumc.nl/nl/patienteninformatie/voedingsadviezen-bij-calciumoxalaatstenen.htm)

Wat zijn calciumoxalaatstenen? Calciumoxalaatstenen zijn de meest voorkomende stenen, 70-75% van de nierstenen bestaan uit calciumoxalaat. Vaak ontstaan ze in zure urine (pH-waarde lager dan 5.8) met een hoge concentratie van calcium en oxalaat.... Vroeger werd geadviseerd om calcium sterk te beperken in de voeding. Tegenwoordig weten we dat dit juist averechts werkt. Door een te lage inname van calcium wordt de hoeveelheid oxaalzuur verhoogd. Hierdoor ontstaan juist calciumoxalaatstenen. Uit onderzoek blijkt dat een lichte calciumverrijking soms beschermend kan werken. De balans tussen calcium en oxaalzuur blijft dan stabiel. (https://www.rivas.nl/voeding-leefstijl/dietist/folders/nier-en-urinewegstenen/calciumoxalaatstenen/)

Oxalaat is aanwezig in gerstemout en reageert met calcium om biersteen te vormen. Calciumoxalaat kan op ieder punt in het brouwproces neerslaan, maar is in het bijzonder een probleem als het neerslaat in de fles of in het vat omdat de kristallen Calciumoxalaat werken als plaatsen waar gasvorming ontstaat en veroorzaakt overmatig schuimen en gushing. Het wordt aanbevolen om voldoende Calcium te hebben (d.w.z. 3 keer meer dan de oxalaat in de mout) om de neerslag eerder in het proces in gang te zetten, zoals in de maischketel of de kookketel in plaats van tijdens de fermentatie of in de verpakking. (https://www.twortwat.nl/t-i/1693899322)

Gushing, Teveel koolzuur Oorzaak Te vroeg gebotteld, te veel suiker toegevoegd Er zijn deeltjes achtergebleven (biersteen) Bacteriële infectie (https://www.brouw-bier.nl/praktijk/afwijkingen.aspx)

Biersteen is calciumoxalaat is niet met zuur te verwijderen, maar met een base of met EDTA, volgens deze site. (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=12807.0;all)

Er is duidelijk veel verwarring over biersteen. Ook wel logisch want het ene biersteen en het andere niet. Calciumoxalaat is een kristallijne stof die beter oplosbaar is in een zure omgeving dan in een basische. Het probleem is dat het calciumoxalaat gebonden wordt aan eiwitten. Deze eiwitten zijn niet goed oplosbaar in in zuur maar wel een basische omgeving. Een chloorhoudend basis reinigingsmiddel is zeer effectief in het verwijderen van eiwitten. In feite moet je als je biersteen wilt verwijderen zowel basisch als zuur reinigen. In de grote commerciële brouwerijen gebeurt dat ook. Bij het gebruik van alleen een basisch middel (Chemipro Caustic) krijg je wel vorming van bierstaan heb ik gemerkt. Om de zoveel tijd moet je ook met een zuurreiniger aan de gang om de aanslag (gedeeltelijk) te verwijderen. Wanneer je daarna weer met een basisch middel aan de gang gaat verwijder je het gedeelte wat nog niet weg was. Ik dacht nog aardige plaatjes te hebben waarop te zien is dat het een en ander ingekapseld is (zowel calciumoxalaat kristallen in eiwitten als eiwitten omkleed met calciumoxalaat kristallen). Jammer genoeg kan ik die niet meer vinden. (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=12807.0;all)

Biersteen verwijderen doe je eerst met een alkalische reiniger om de (eventuele biofilm en) eiwitten te verwijderen, gevolgd door een zure spoeling om de calciumoxalaat te verwijderen. Dat is het enige volledige correcte verhaal  ;) .... iersteen is een complex bestaande uit organische (eiwittten e.d.) en anorganische (calciumoxalaat) stoffen. Veel van de calciumoxalaat kristallen zijn ingekapseld in organische stoffen. Door het verwijderen van de organische stoffen worden ook veel anorganische verwijderd. (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35626.0;all)

De Abrikoos - Rabarber is een bier gebrouwen door Geuzestekerij De Cam uit Gooik. Deze Fruitlambiek heeft een alcohol percentage van 6.0%. De bierstijl Fruitlambiek komt van oorsprong uit België. (https://www.beerinabox.nl/speciaalbier/geuzestekerij-de-cam-de-cam-abrikoos-rubarber)

De Phi Rabarber / Rhubarb is een bier gebrouwen door Brouwerij Alvinne uit Moen. Deze Fruited Sour heeft een alcohol percentage van 8.0%. De bierstijl Fruited Sour komt van oorsprong uit Internationaal. (https://www.beerinabox.nl/speciaalbier/brouwerij-alvinne-phi-rabarber-rhubarb)

Voor het brouwen van rabarberbier doen we een beroep op brouwer Strubbe uit Ichtegem. Op zijn voorstel vertrekken we vanuit het witbier van de brouwerij, een ongefilterd witbier van hoge gisting, om er gaandeweg een combinatie van appel en rabarber in te brengen. Barbertje heeft de kleur van het vruchtvlees van appel maar bewaart vooral het verfrissende en fruitige karakter van de rabarber. Dit maakt van Barbertje een unieke dorstlessende doordrinker. (http://www.rabarber.be/producten/bier/)

MEANDER Houtgerijpt wild blond bier met rabarber en zwarte bessenblad Meander is in 2021 verkozen tot 'Beste bier van Nederland 2021'. (https://nevel.org/bieren/)

RECEPT Gemberbier met rabarber Nodig voor 1 liter: 75 g verse gemberwortel 150 g rabarber 1 citroen 50+50 g suiker ¼ theel droge gist (uit een zakje van 7 g) ± 1 liter water 1 schone plastic fles voor bruiswater (1 liter) ... Deze supersimpele frisdrank krijgt z’n bubbels dankzij een vleugje droge gist. U hebt maar heel weinig nodig. Die gist gaat vanzelf werken. Belangrijk, met het oog op eventueel ontploffingsgevaar, is daarom dat u een stevige plastic literfles neemt, liefst eentje voor bruiswater. Of een glazen beugelfles. Op tijd beginnen, want de boel moet twee keer twaalf uur trekken. Snij gember (met schil) en rabarber in stukken. Doe met 50 g suiker in de keukenmachine en pureer tot pulp. Roer het sap van de citroen plus 250 ml kokend water erdoor en zet afgedekt 12 uur weg (kamertemperatuur). Zeef boven een maatbeker, duw goed al het vocht eruit. De pulp mag weg. Doe weer 50 g suiker bij het vocht, plus het beetje gist. Vul aan met warm water uit de kraan (niet kokend) tot 950 ml. Giet via een trechter in een stevige plastic fles. De bedoeling is dat de fles niet helemaal gevuld is. Zet weer 12 uur weg op kamertemperatuur tot de fles hard aanvoelt. Zet dan in de koelkast en laat ijskoud worden. Draai voorzichtig open en schenk in glazen. TIP: * De gist blijft doorwerken in de fles, dus pas op bij het openmaken (ontploffingsgevaar!). En drink liefst binnen een week op, want de smaak gaat na een dag of vijf wel achteruit, of de fles nu aangebroken is of niet. (https://www.kokenmetkarin.nl/2022/06/22/gemberbier-met-rabarber/)

Rhubarb Berliner Weisse Be Bop A Re Bop Rhubarb Sour Bier Specificaties ABV 3.4 IBU 1.4 EBC 3 MALT Pilsener, Wheat HOPS Magnum CC 330 GIST American Ale EXTRA'S Rabarber BIERSTIJL Anders  We gaan volledig rabarbaars op jullie met dit bier! Onze Rhubarb Sour mengt de granige bite van een Berliner Weizen met een likje verse rabarber. Een slokje van deze Sour is als een kus van een zestiende-eeuwse Hugenoot, zoet en lievelijk bedoeld, maar er zit toch een zuur laagje omheen. Nou, dat klinkt negatief, Napoleon noemde de Berliner Weisse zelf de ‘champagne van het noorden’, en dat was zelf voordat we er rabarber aan toevoegden. Zelfs jullie godvrezende calvinist kunnen daar op proosten. (https://www.uiltjebrewing.com/product/be-bop-a-re-bop-rhubarb-sour/)

Uiltje Be Bop A Re Bop Rhubarb Sour blik 33cl Uiltje     Geen reviews Schrijf een Review 3.60 Smaakprofiel:Fris & FruitigBierstijl:WeizenAlcoholpercentage:3.4% (https://daretodrinkdifferent.nl/speciaalbier/uiltje-be-bop-a-re-bop-rhubarb-sour-blik-33cl/)

Uiltje Be Bop A Re Bop Rhubarb Sour | 33 CL | 3,4% | Sour Beers ZICHT/KLEUR Oranjegeel. GEUR Fris met hinten van limoen en rabarber. SMAAK Friszuur en fruitig met tonen van rabarber. AFDRONK De lichte body en verfrissende koolzuur maken het bier zeer doordrinkbaar (https://www.mitra.nl/product/uiltje-be-bop-a-re-rhubarb-sour-33cl)

Het bier is in tegenstelling tot wat ik had verwacht bleekgeel, met wit schuim. De smaak en mondgevoel doen denken aan frisdrank. Het drinkt gemakkelijk weg, dus is inderdaad zeer goed doordrinkbaar. 


Dat bebabeloopa doet me denken aan Elvis. 


Maar was het van hem? Of een andere artiest?


Nadeel van internet is dat er al veel is gedigitaliseerd en met ai is aangepast, ik zou niet weten of de youtube of mp3 origineel is of niet. De term is ook nogalgemeen in gebruik bij o.a. TVprogramma's:

Biebabeloela was een Vlaams muziek- en spelprogramma dat van 2000 tot 2004 te zien was op de VRT. De presentatie was in handen van Felice Damiano (Dré Steemans).`(https://nl.wikipedia.org/wiki/Biebabeloela)





zaterdag 25 november 2023

BA imperial coffee stout bourbon Lekker Bakske Kobi! (13,4%)

Lekker Bakkie Kobi! van Het Uiltje... Deze Dubbele Haverstout heeft een alcohol percentage van 10.0%. De bierstijl Dubbele Haverstout komt van oorsprong uit Amerika. (https://www.beerinabox.nl/speciaalbier/het-uiltje-lekker-bakkie-kobi)

De BA imperial coffee stout bourbon variant van Lekker Bakske Kobi! is zelfs 13,4%! Het is een zwart bier dat sterk naar alcohol ruikt. De smaak is... geen idee. Heftig! Er zit veel in, dat is wel te zeggen. 

Wat feitjes:

MALT Pale, Flaked oats, Munich, Cara, Special B, MrRoast (https://www.uiltjebrewing.com/product/lekker-bakske-kobi/)

HOPS Columbus, Premiant, Challenger (https://www.uiltjebrewing.com/product/lekker-bakske-kobi/)

GIST American Ale (https://www.uiltjebrewing.com/product/lekker-bakske-kobi/)

Dit brouwsel is 100% onversneden Uiltje en is alweer de derde in onze Kobi trilogie. Dit bakkie Bourbon Barrel-aged Imperial Coffee Oatmeal Stout is chewyer dan Chewbacca. Zo donker als het Gat van Boötes en creamier dan een vanillemilkshake. Het is een absolute toverbal met verschillende smaken van honing tot vanille, karamel en zoete popcorn. Ook deze Kobi belooft een kosmisch avontuur te worden bij elke slok. (https://www.uiltjebrewing.com/product/lekker-bakske-kobi/)

Honing? Karamel? Popcorn? Ja je kan het zeggen er zijn wat tonen van te herkennen. Het bier heeft een prettig mondgevoel en een brutaal tintelingetje in de afdronk. De nasmaak bruist wat al is er weinig koolzuur die aan hetgehemelte rammelt. Je hebt soms van die bruisbieren, maar dit is vrij plat en dik. Romig bier met een alcoholboost en een interessante smaak. Niet zoet zoals pastry stout. Het is een stoer bier. Wel een aanrader.

vrijdag 3 november 2023

Uiltje Investors day 2016 rum BA export stout 10%

Investor Day 2016 - 

Rum BA Export Stout van Het Uiltje

De Investor Day 2016 - Rum BA Export Stout is een bier gebrouwen door Het Uiltje uit Haarlem. Deze Export Stout heeft een alcohol percentage van 10.0%. De bierstijl Export Stout komt van oorsprong uit Groot Brittanië. (https://www.beerinabox.nl/speciaalbier/het-uiltje-investor-day-2016-rum-ba-export-stout)

O ja, dat weet ik nog...

In oktober 2016 struinde ik door Haarlem. Ik stapte de Uiltje bar in en zocht de brouwerij. Die daar niet zat. Na nog een paar bussen liep ik een bedrijventerrein op. Daar was een open dag van de brouwerij. Het was er druk en een gezellige drukte, waar ik niet echt in paste. wel kreeg ik er een flesje BA rum mee van 10%, zo van het vat. De fles kwam ik laatst weer tegen. Bijna 7 jaar later. Het stickertje op de fles was bijna vergaan dus toch maar open gemaakt. De fles plopte niet. De geur was rum/verfontstopper. De eerste smaakcontact was alcohol/rum. Daarna kwam er iets stroperigs bij qua smaak, niet qua mondgevoel. De koolzuur ontbrak compleet. Het alcoholgebeuren ging meteen naar mijn hoofd. Ik dronk dit zo vlak voor de zomer dus de temperatuur buiten was wel heel anders dan nu. Bij volgende slokken was het niet zo zeer de smaak, maar eerder een branderigheid. Niet een opwarmend iets, maar een naar iets. Dit is de reden dat ik niet van hoog alcoholische bieren hou.

Terwijl ik een film kijk over een of ander vliegtuig King Air N559DW dat opstijgt begint mijn hoofd te tollen van de alcohol. Het bedrijf is nu overgenomen door Bavaria. Zullen er nog meer van dergelijke investeerdersdagen komen?

 

Wat heeft het eigenlijk voor nut om dit bier nader te beschrijven? Het was een once-in-a-lifetime eenmalig brouwsel. Elk bier(vat) is anders. 

zondag 11 december 2022

De dennenboom van 't Uiltje

Ik dronk dit jaar paar keer een orange&coffee oatmeal stout van 't UIltje. en inderdaad -met wat fantasie- proef je koffie en iets van wrange sinaasappel in dit fluweelzachte zwarte bier. Wat wel vreemd is, is dat ik normaal bier voor een etiket koop, maar hier juist het etiket en de naam niet mooi vind. Wel grappig en een leuke gimmick. Maar niet echt smaakvol. Ik had het laatst met wat jonge collega's over wat er in Volendam in de nieuwjaarsnacht van 2000 was voorgevallen. Het was niet meer bekend. 

Wie bepaald wat smaakvol is? Wie bepaalt wat geschikt is voor de cancelcultuur? Wie drinkt dit bier? 

Het is lekker en smaakvol. Het is rijk aan allerlei tonen die volgens mij kenners perfect kunnen omschrijven, maar ik niet.

Orange & Coffee Oatmeal Stout F*ck De Kerstboom Staat In De Fik! ... Bier specs ABV 10 IBU 80 EBC 16 MOUT Pale malt, Flaked oats, Munich malt and Cara Malt HOP East Goldings & magnum CC 330... Zoals elk jaar rond deze tijd, zingen we vrolijke kerstliedjes en brouwen we een van onze favorieten. F*ck De Kerstboom Staat In De Fik! Een echt kerstbier dat je minstens één keer gedronken moet hebben.  Je kunt ervoor kiezen om hem zelf achter in een donkere kast te laten rijpen, of hem gewoon bij aankomst op te drinken! Wat je ook kiest, geniet er zeker van. (https://www.uiltjebrewing.com/product/fck-de-kerstboom-staat-in-de-fik/)

“F*ck de kerstboom staat in de fik!!!” is een Imperial Stout gebrouwen door de Haarlemse brouwerij Het Uiltje. Koffie, chocolade, karamel en vanille zijn enkele smaken waarmee dit bier wordt omschreven. Deze “Kiss of fire” is een van de seizoensbieren uit de uilenfamilie – welke zich kenmerkt door de flink gehopte en andere extremen bieren. Ik ben benieuwd wat dit kerstbier met mijn smaakpapillen gaat doen!... Wat zie ik? Een diep koffiebruin bier (ondoorzichtig) met een karamelbruine kop. Het schuim bevat fijne belletjes en is wat inzakkend. Wat ruik ik? In het begin komen geuren vrij van gedroogd fruit (rozijnen / vijgen), extra pure chocolade, een licht sinaasappelgeurtje en ook een rokerige geur. Als het bier wat opwarmt komen de koffie- en lauriertonen sterk naar voren. Wat proef ik? Een zacht, ietwat romig bier (medium body) met smaken van bittere chocolade, gebrande koffie, laurier en ook alcohol verwarmend. Ook proef ik een licht zuurtje op de achtergrond. Naar mate het bier wat langer staat komt ook een wat zoute smaak naar voren. Wat eet ik hier bij? Dit lijkt me een geschikt bier om een wildstoofpotje mee te maken en ook al begeleider bij wild. (https://bierliefde.nl/kerstboom-bier/)

F*ck The Christmas Tree Is On Fire! van Brouwerij 't Uiltje is een milky oatmeal stout met geroosterde koffiebonen uit Jamaica en een hele hoop sinaasappelschil. Deze Orange & Coffee Oatmeal Stout werd eerder al in kleine oplage gebrouwen voor de feestdagen. Een verrassend, uitgesproken bier dat nog wel eens als raketolie kan werken en Rudolf's neus net dat beetje extra glans geeft. ... Zicht Bijna zwart te noemen met een heel fijne mokka kleurige schuimkraag. 7,5Neus Wat het meest opvalt zijn de koffie snoepjes van vroeger. 7,9Smaak Licht bitter, koffie en een licht zoetige sinaasappel smaak die overgaat in een heerlijk afdronk die goed aanwezig blijft. Spijssuggestie Niets er bij eten, zou zonde zijn. Gewoon rustig van genieten. ... Geen typische stout maar echt lekker. Zeer "fruitige" stout, (onnatuurlijk voor een stout) maar wel lekker, Ook de afdronk is geweldig. Anders dan verwacht en dat is sowieso een pre. Doordrinkbare stout." (https://www.bierista.nl/het-uiltje-fuck-de-kerstboom-staat-in-de-fik)

Our 2014 Christmas Brew was rated best imperial/double stout in the Netherlands in 2015. Since then the beer became ridiculously popular and therefore still available! The beer is a whopping 10% Imperial oatmeal stout with a hint of Dutch coffee. This dutch coffee and our beer is brewed with oatmeal and infused with Orange peel and Jamaican coffee beans to give that specialty coffee flavor (Typical Dutch/haarlem called ‘’Kiss of fire’’ The name means F*ck the Christmas tree is on fire! (https://www.justinbeer.nl/Uiltje-Fuck-de-kerstboom)

Een lekker, maar zwaar bier... of een zwaar lekker bier? 




woensdag 20 april 2022

IEP toets

De IEP Eindtoets is een eindtoets die eind groep 8 wordt afgenomen. De uitkomst is een richtlijn die het niveau bepaalt voor het voortgezet onderwijs. De toets is een alternatief voor de Cito eindtoets of de Route 8 Eindtoets. Iedere school is vrij om zelf een eindtoets te kiezen, zo kunnen scholen een toets kiezen die het beste bij de visie van de school past. (https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/iep-toets)

De IEP Eindtoets bestaat sinds schooljaar 2014-2015, vanaf toen werd de eindtoets voor groep 8 verplicht. Jaarlijks kiezen scholen uit één van de goedgekeurde eindtoetsen. Inmiddels IEPt al ruim 30% van de basisscholen in Nederland. De IEP Eindtoets is een papieren toets die de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen meet en wordt afgenomen in twee dagdelen van twee uur. Met een mooie en frisse opmaak, leuke teksten en heldere vragen verlagen we de spanning zoveel mogelijk bij de leerlingen, zodat ze écht kunnen laten zien op welk niveau ze staan. Toetsen mogen namelijk vooral ook leuk zijn om te maken, dat haalt het beste in een leerling naar boven. IEP Eindtoets 2022 De leerlingen maken de IEP Eindtoets op woensdag 20 en donderdag 21 april 2022. (https://www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/iep-eindtoets/)

Ik toets een andere IEP; de India Export Porter Hop & Drop:

Het bier heeft een zwart etiket met witte letters Hop & Drop, een India Export Porter. Ik had nog nooit gehoord van deze combinatie. Het zwarte bier heeft bruin schuim dat bij het inschenken goed opschuimt en blijft staan. De geur is hoppig en doet denken aan een IPA. De geur doet echt denken aan een IPA, maar waarom is het dan geen BIPA? Het bier heeft een fijn mondgevoel dat niet echt dik aan doet of prikt van koolzuur. Het doet denken aan een porter. Ook de smaak in de afdronk doet moutig aan, gebrande mout als bij ... porter. Een combinatie van IPA en porter? Het bier drinkt lekker weg. Het is een lekker en fijn bier om te drinken. Met 8% is het wel wat zwaar om door te drinken.

Molen HOP & DROP 8,5% India Export Porter 33cl (https://www.drinks-gifts.nl/molen-hop-drop-8-5-india-export-porter-33cl)

De Molen Hop en Drop is een Export Porter van 8,5%. Het bier is nog eens flink gedryhopt met Mosaic en Amarillo en zoethout.
Details
BrouwerijBrouwerij De Molen
BierstijlPorter
Alcohol8.5%
(https://www.bierista.nl/de-molen-hop-en-drop)

Elke maand brengt Brouwerij de Molen weer een nieuwe special uit. Deze specials worden ook wel 'black labels' genoemd en zijn te herkennen aan het zwarte etiket op de fles. Enkele erkende Black Labels zijn: Hoog & Droog (Triple Westcoast IPA - 6.5% ABV), Vriend & Vijand (Hazy Pale Ale - 4.6% ABV) en Vader & Zoon (Ambachtelijke pils - 5,4% ABV). (https://shop.brouwerijdemolen.nl/specials/)

De Hop & Drop combineerd het beste van de Molen en het Uiltje waar we naast het maken van een sterke ondergistende export porter deze nog eens flink dry-hoppen met Mosaic en Amarillo en zoethout. (https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-hop-drop/)

Brouwerij: De Molen, Bodegraven met Uiltje, Haarlem Type: Export Porter
Aroma en smaak: Koffie, chocolade, droppig, wat geroosterd, citrus. Moutbitter en vrij droog. 
8.5% alcohol, serveer op 8ºC
Lekker bij: In voorbereiding
Beschrijving: Het was alweer een tijdje geleden, dus het werd tijd voor een ​​samenwerking met de vrienden van Uiltje Brewing Company. Dus hier is Hop & Drop, een Indian Export Porter. Hier heb je het beste van twee werelden. Want naast het maken van een sterke ondergistende exportporter is drooghopen met Mosaïc en Amarillo een smaakmaker in dit bier. En de toevoeging van drop! Het resultaat is een volle en stevige body met tonen van koffie, chocolade en drop, waarna de frisse citrustonen van dry-hopping naar voren komen. (https://www.hetbiermoment.nl/a-68271364/de-molen/de-molen-uiltje-hop-drop-33cl/#description)

It had been a while, so it was time for us to make a collaboration with our friends from Uiltje Brewing Company. We put our heads together and arrived at the Hop & Drop. An India Export Porter. Here we combine the best of both worlds where, in addition to making a strong bottom-fermented export porter, we dry-hop it with Mosaic and Amarillo and liquorice. The result, a full and firm body with notes of coffee, chocolate and liquorice, after which the fresh citrus notes of dry-hopping come to the fore. (https://cafedestap.nl/product/de-molen-hop-drop-collab-met-uiltje/)

Bier specs
ABV 8,5
EBC 80
TEMP 8 - 10
HOP Mosaic Amarillo
CC 330
EXTRA'S Zoethout
Bier specs
De Hop & Drop combineert het beste van de Molen en het Uiltje waar we naast het maken van een sterke ondergistende export porter deze nog eens flink dry-hoppen met Mosaic en Amarillo en zoethout. (https://www.uiltjebrewing.com/product/uiltje-x-de-molen-hop-drop/)

Alcoholpercentage:8.5%Bierstijl:Speciaal bierBiercategorie:PorterSmaakpalet:Koffie, chocola, zoethout en citrusHeerlijk bij:Gerookt/geroosterd vlees , gerookte vis, lams gerechten en BBQ gerechtenHet lekkerste op temperatuur:8-10 graden Celsius (https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-hop-drop/)

Ik wens alle scholieren (en hun ouders/verzorgers) en docenten succes met de IEP-toets en ik zou zeggen proost op de goede afloop van de IEP met een IEP!

zaterdag 16 april 2022

American beauty een white oak DDH BRUT IPA

American Beauty is een Amerikaanse speelfilm uit 1999, geregisseerd door Sam Mendes. De film was het regiedebuut van de regisseur. De film verkent thema's als liefde, vrijheid, zelfbevrijding, familie en de Amerikaanse droom. Hierin concentreert het zich op de familie Burnham, die bestaat uit Lester, zijn vrouw Carolyn en hun dochter Jane. Belangrijke thema's in de film zijn het uiterlijk, succes en diepere kennis van andere mensen. De film won 5 Academy Awards, waaronder die van "Beste Film". (https://nl.wikipedia.org/wiki/American_Beauty)

Ik heb deze film gezien en snapte er niet veel van...

A sexually frustrated suburban father has a mid-life crisis after becoming infatuated with his daughter's best friend. (https://www.imdb.com/title/tt0169547/)

Storyline After his death sometime in his 43rd year, suburbanite Lester Burnham tells of the last few weeks of his life, during which he had no idea of his imminent passing. He is a husband to real estate agent Carolyn Burnham and father to high school student Jane Burnham. Although Lester and Carolyn once loved each other, they now merely tolerate each other. Typical wallflower Jane also hates both her parents; the three suffer individually in silence in their home life. Jane tries to steer clear of both her parents. Carolyn, relatively new to the real estate business, wants to create the persona of success to further her career, aspiring to the professional life of Buddy Kane, the king of the real estate business in their neighborhood. Lester merely walks mindlessly through life, including at his job in advertising. His company is downsizing, and he, like all the other employees, has to justify his position to the newly hired efficiency expert to keep his job. Things change for Lester when he falls in love at first sight with Jane's more experienced classmate, Angela Hayes. Both Janie and Angela can see Lester's sexual infatuation with Angela, who courts such attention from any man as a sign that she is model material, she having once appeared in Seventeen and is a career to which she aspires. Lester's infatuation with Angela gives him a reenergized view on life, where he openly doesn't care anymore what anyone thinks about what he does, anyone except Angela. This infatuation coincides with the Fittses moving in next door: homophobic disciplinarian US Marine Colonel Frank Fitts who rules the house with a military fist (that fist being both figurative and literal), his semi-comatose wife Barbara Fitts, and their bright and quietly subversive 18-year-old son Ricky Fitts, who openly abides by his father's rules while behind the scenes lives by his own quite different perspective. Much like Lester's infatuation, Ricky immediately becomes infatuated with Jane; he considers girls like Angela as ordinary. The entry of Angela and the Fittses into the Burnhams' lives ultimately leads to each of the players confronting what is truly in his or her heart. (https://www.imdb.com/title/tt0169547/)

Ik heb een blikje van Het Uiltje waar de Uil net zoals het meisje hierboven ligt tussen de hopbellen in plaats van rozenblaadjes. Het bier dat ik inschenk is lichtblond zoals een witbier. Het bier ruikt nietecht sterk naar hop. De smaak is lekker hopbitter, maar qua afdronk is het een beetje opvallende smaak. De carbonatie is mild en prettig. De afdronk kan ik niet zo plaatsen, maar het zou de 'brut' kunen zijn. 

American Beauty an Oak Aged DDH Brut IPA American Beauty White oak-aged, double dry-hopped Brut IPA.... Beer Specs ABV 6,5 IBU 15 EBC 7 MALT Pilsner Malt HOPS Ekuanot, Cascade, Centennial, Ariana, Cashmere CC 330 YEAST American Ale Beer Specs This white oak-aged, double dry-hopped Brut IPA will make you reminisce of beauty. The gold hazy colour with a cloudy white head does not beat around the bush and will go the whole nine yards with the intense fresh cut grass and vanilla aromas. The white oak is the cherry on the icing to enhance a solid background flavour. The owl has not left one single stone unturned during the journey of finding and harvesting the finest ingredients for this refreshing beer! The American beauty has a delightful balance and will take your tastebuds for a vigorous discovery, with an ABV percentage of 6.5% By now the curiosity must be rushing through your veins! Go ahead, put your best foot forward and give it a try! (https://www.uiltjebrewing.com/en/product/american-beauty/)

Deze Brut IPA, gerijpt op wit eikenhout en dubbel dry gehopt, doet je terugdenken aan schoonheid. De goudkleurige hazy met een troebele witte schuimkraag draait er niet omheen en laat je helemaal gaan in de intense aroma’s van vers gemaaid gras en vanille. Het witte eikenhout is de kers op de kers om een stevige achtergrond smaak te versterken. De Uil heeft geen middel onbeproefd gelaten tijdens de reis van het vinden en oogsten van de beste ingrediënten voor dit verfrissende bier! Deze Amerikaanse schoonheid heeft een verrukkelijke balans en neemt je smaakpapillen mee op een stevige ontdekkingstocht, met een ABV-percentage van 6,5% De nieuwsgierigheid zal nu wel door uw aderen gieren! Ga je gang, zet je beste beentje voor en probeer het eens! (https://www.uiltjebrewing.com/product/american-beauty/)

This beer is a three-way collaboration between Uiltje, Siren Craft Brew from the UK and Italian brewery Vento Forte.   I must admit I hadn’t heard of this Italian brewery before, but they started back in 2013 and the name translates as ‘strong wind’! A surfer who had found a love for IPAs during a trip to California decided to start homebrewing and then went commercial.  Guess his beers must go alright if he’s invited to a collab. with UIltje and Siren though. The beer was made for the ‘Freshfest’ beer festival hosted by the UIltje team, where the trio brewed up is a Double Dry-Hopped (DDH) Brut IPA which was then aged in white oak chips.  Hopped with American hops, there is a definite fruit sweetness in behind the firm bitterness.  The ‘Brut’ element refers to the use of a ‘champagne-like’ yeast which eats up virtually all of the sugars.  It leads to a very crisp, dry finish with the pleasant lingering bitterness. (https://beercollector.com.au/beers/uiltje-american-beauty, https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ibc-prd/monthly_six_packs/pdfs/000/000/085/original/2019-11.pdf?1574143560)

Style: IPA (Rice Brut) Country: Netherlands Brewer: Brouwerij het Uiltje (https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ibc-prd/monthly_six_packs/pdfs/000/000/085/original/2019-11.pdf?1574143560)

Nou fruit sweetness kan ik wel herkennen, net zoals de champagne/wijn, maar de crisp/droge afdronk vind ik toch wat zoeter dan droog. Wel is het zo dat het bier wat karaktertrekjes heeft van een mouserende witte wijn. Dus een geslaagd bier, al valt het bij mij niet zo in de smaak. Het wordt denk ik voor mij dit jaar de uitdaging om 'mijn favoriete stijl' te herontdekken.  




zaterdag 1 mei 2021

't Uiltje e.a.

Brouwerij 't Uiltje is opgekocht door Bavaria:

Meer groeien via overnames... Groeien via overnames zoals Uiltje is een van de pijlers”, zegt Swinkels. Swinkels Family Brewers kondigt aan haar positie in deze modern craft biermarkt nog verder versterken. Eerder nam ze al onder meer Palm Belgian Craft Brewers en Brouwerij De Molen over. Daarnaast vergrootte de brouwer haar positie door de overname van Bier&cO, een van de grootste speciaalbier-importeurs van Europa. https://www.ad.nl/koken-en-eten/bavaria-neemt-merk-uiltje-met-biertjes-als-dikke-lul-3-bier-over~a6b4249f/

De laatste jaren zijn er vaker kleinere brouwerijen van speciaalbieren overgenomen door grote brouwers. Deze hopen een graantje mee te pikken van de gestegen populariteit van dit soort bier. Heineken nam vorig jaar de Texelse Bierbrouwerij (bekend van onder meer Skuumkoppe) over en het kocht twee jaar geleden een belang in het Amsterdamse Oedipus. Brouwerij 't IJ uit Amsterdam kwam eerder al in handen van het Belgische Duvel Moortgat. https://www.rtlnieuws.nl/economie/business/artikel/5227948/uiltje-brewing-company-bavaria-overname-haarlem-bier

Het was al iets dat eerder was aangekondigd. Volgens mij destijds toen er ca. 250 brouwerijen in Nederland waren. Er werd al voor gewaarschuwd dat de lokale brouwerijen zouden gaan verdwijnen. Het is flink toegenomen, maar nu gaat het weer fuseren en opgekocht worden.

Als het maar niet wordt zoals nu in de voedselindustrie dat ca. 10 bedrijven zo'n beetje alle merken bezitten: https://www.independent.co.uk/life-style/companies-control-everything-you-buy-kelloggs-nestle-unilever-a7666731.html

Of zoals vroeger toen Heineken Anheuser Busch en Interbrew zo'n beetje alles hadden. 

Anheuser-Busch (vaak afgekort tot A-B), was de op twee na grootste brouwer ter wereld, na InBev en SABMiller. Het bedrijf is nu een onderdeel van Anheuser-Busch InBev, de grootste brouwerijgroep ter wereld. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Anheuser-Busch)

Het bedrijf Anheuser-Busch heeft met de brouwerij van Budweiser Budvar een langslepend conflict over het gebruik van de naam "Budweiser". De Amerikanen claimen het recht op de naam omdat zij 20 jaar eerder dan de Tsjechische brouwerij een commercieel bier op de markt hebben gebracht met de naam "Budweiser". De verdediging van de Tsjechen luidt dat al sinds 1265 bier gebrouwen wordt in České Budějovice (Duits: Budweis). Iets of iemand die uit Budweis komt heet Budweiser. In de meeste Europese landen wordt het bier daarom verkocht onder de naam Bud. In Duitsland vocht de brouwerij Bitburger dit met succes aan omdat het te veel leek op het al gedeponeerde Bit. In Duitsland heet het daarom Anheuser-Busch B. Verder heeft de brouwerijreus een geschil met de kleine brouwerij Dubuisson uit Pipaix in België. Dubuisson produceert de bieren onder de naam Bush (dus zonder "c"). Bush is de Engelse vertaling van de Franse naam Dubuisson. Bij dit geschil is de Amerikaanse reus veel succesvoller dan bij het geschil om de naam "Budweiser". (https://nl.wikipedia.org/wiki/Anheuser-Busch)

Royal Swinkels Family Brewers (voorheen Bavaria) is een Nederlands familiebedrijf uit Noord-Brabant dat actief is in de bier- en frisdranksector. Het bedrijf had in 2019 een omzet van 897 miljoen euro. Het concern verkoopt bier onder meerdere merknamen, waaronder Bavaria, Swinckels', La Trappe, Palm, Hollandia, Rodenbach en Steenbrugge. Het hoofdkantoor is gevestigd in Lieshout en er zijn nevenvestigingen in meer dan tien landen. Swinkels Family Brewers is het op een na grootste brouwerijbedrijf van Nederland en een van de grootste producenten van mout in Europa. ... In 1987 nam het concern de Exportmouterij Nederland te Wageningen over.[16] In 2003 richtte de Lieshoutse brouwerij samen met Agrifirm de firma Holland Malt op. De partners investeerden in totaal 55 miljoen euro in een nieuwe moutfabriek met bijbehorende graansilo's in de Eemshaven. Medio 2006 werd de fabriek officieel in gebruik genomen en verhuisde Exportmouterij Nederland daarheen. De fabriek heeft een capaciteit van 165.000 ton wat overeenkomt met een jaaromzet van ongeveer 100 miljoen euro.[17][18] In november 2014 heeft Agrifirm zijn belang van 43 procent in Holland Malt verkocht aan de familie Swinkels. De bierbrouwer had al de overige 57 procent van de mouterij in handen en is dus volledig eigenaar van het bedrijf.[19] Een andere overname was die in 1996 van de Oirschotse Brouwerij De Kroon, opgericht in 1627. De nieuwe eigenaar bracht de productie van speciaal- en seizoenbieren over van Lieshout naar de beter geschikte kleinere brouwketels van De Kroon. In 2000 sloot de nieuwe eigenaar de brouwerij in Oirschot in het kader van verdere concentratie van biersoorten die in kleinere hoeveelheden gebrouwen worden.[20] In 1999 sloot Bavaria een samenwerkingsovereenkomst met bierbrouwerij de Schaapskooi van Abdij Koningshoeven te Berkel-Enschot. Bavaria nam de dagelijkse activiteiten over van de brouwerij van het trappistenbier La Trappe. Het merk La Trappe en de gebouwen van de brouwerij werden buiten de overeenkomst gehouden en zijn nog steeds eigendom van de abdij. Aanvankelijk verbood de Internationale Vereniging Trappist het voeren van het logo "authentic Trappist product". In 2005 werd dit verbod opgeheven, nadat de samenwerkingsovereenkomst was herzien. De zeggenschap van de abdijgemeenschap werd duidelijker gemarkeerd en de herkomst van de La Trappe-bieren werd beter gewaarborgd dan voorheen.[21] De brouwerij uit Berkel-Enschot opereert officieel onder de naam Bierbrouwerij De Koningshoeven BV. In 2000 concentreerde Bavaria de productie van alle speciaal- en seizoenbieren in Berkel-Enschot.[22] In 1999 nam Bavaria frisdrankenproducent Herschi te Hoensbroek over van Hero.[23] Dit merk werd, tezamen met de productiefaciliteiten, in 2008 verkocht aan Refresco. In april 2016 nam Bavaria een aandeel van 35 % in brouwerij de Molen in Bodegraven. Door deze transactie kan de brouwer van speciaalbieren uit 2004 gebruikmaken van het distributienetwerk van Bavaria.[24] In 2019 breidde Bavaria dit aandeel uit naar 100%. Op 10 mei 2016 werd bekendgemaakt dat Bavaria N.V. een meerderheidsbelang heeft genomen in de Belgische Brouwerij Palm.[25] Bavaria koopt in eerste instantie 60% van de aandelen en zal dit uitbreiden naar 100% in 2021.[26] Door de overname verstevigt Bavaria zijn positie in de markt van speciaalbieren en krijgt bovendien toegang tot Belgische retail en horeca. Palm, dat zo'n 1 miljoen hectoliter bier per jaar brouwt, blijft als Belgisch bedrijf bestaan en houdt een Belgische directie. In de raad van toezicht krijgt Bavaria twee zetels; deze worden bezet door de voorzitter van de directie en de financieel directeur.[26] In vervolg op de overname van Palm kocht Bavaria in november 2016 de firma Latis Imports, een importeur van Belgisch speciaalbier in de Verenigde Staten.[27] Het aanbod van Latis Imports dat onder meer al bestond uit de merken Palm, Rodenbach en Steenbrugge wordt uitgebreid met merken van Bavaria, zoals Hollandia en Claro. Bavaria versterkt met deze acquisitie zijn positie in de grote, maar moeilijk toegankelijke Amerikaanse markt. Eveneens in 2016 nam Swinkels Family Brewers een belang van 35 procent in Brouwerij De Molen. In 2019 kocht het Lieshoutse bedrijf de resterende 65 procent. Brouwerij de Molen blijft zelf verantwoordelijk voor het ontwikkelen en brouwen van zijn speciaalbieren. SFB stelt zijn technische expertise en distributiekanalen ter beschikking aan Brouwerij de Molen.[28] Op 10 oktober 2018 maakte Swinkels Family Brewers de overname bekend van het Amsterdamse bedrijf Bier&cO, een van de grootste distributeurs van speciaalbieren in Europa. Bier&cO distribueert zo’n 250 soorten bier van ruim veertig merken. Het levert onder meer Nederlands bier van Brouwerij Kees, Brouwerij Het Uiltje en Oedipus en geïmporteerde bieren van onder andere Weihenstephaner, BrewDog, O'Haras en Brooklyn Brewery. De 40 medewerkers zijn goed voor een jaaromzet van circa 25 miljoen euro.[29] In juli 2019 nam Swinkels Family Brewers een minderheidsbelang van 40 procent in de Georgische brouwerij Argo, een van de vier leidende brouwerijen in Georgië.[1] (https://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Swinkels_Family_Brewers)

Procedures over merknaam en slogan Merknaam Vanaf 2001 streeft de Beierse Brouwersbond naar een verbod op het gebruik van de merknaam Bavaria door de Lieshoutse brouwer. In de Europese Unie beroept de bond zich daarbij op de verordening "beschermde geografische aanduiding", afgekort BGA. Overeenkomstig deze verordening zou de naam Bavaria voorbehouden zijn aan producenten uit de Duitse deelstaat Beieren, die in het Engels en in het Latijn "Bavaria" heet. Volgens de brouwerij is een verbod in strijd met de regelgeving: de BGA "Bayerisches Bier" is door de EU vastgelegd in 2001, toen de brouwerij zijn merknaam reeds in de lidstaten had laten inschrijven. Het Europees Hof van Justitie deed op 2 juli 2009 in deze kwestie uitspraak. De Beierse brouwers werden in het gelijk gesteld wat betreft hun eis dat Beiers Bier een BGA product is dat niet in andere gebieden geproduceerd mag worden. Het hof stelde echter ook dat wanneer een bedrijf zijn merknaam tijdig en te goeder trouw wettelijk heeft vastgelegd, dit niet zou moeten betekenen dat het bedrijf die naam moet opgeven. Volgens het hof is het aan de nationale rechters om de registratie in hun land te toetsen.[30] De Bayerischer Brauerbund heeft aansluitend in verscheidene landen rechtszaken aangespannen tegen Swinkels Family Brewers. In bijna alle gevallen hebben rechters geoordeeld dat Bavaria de merknaam in hun land mag gebruiken. Alleen in Duitsland werd het gebruik van de naam verboden. Swinkels Family Brewers verloor verschillende beroepszaken bij gerechtelijke instanties in deelstaten en uiteindelijk in november 2013 ook bij het Duitse federale gerechtshof in Karlsruhe. Daarop heeft Swinkels Family Brewers de zaak voorgelegd aan het grondwettelijk hof van Duitsland.[31] Wat landen buiten de EU betreft, ook in Australië heeft de rechter het verzoek van de Beierse Brouwersbond afgewezen.[32] Slogan Het gerechtshof in Den Haag heeft op 19 juli 2016 bepaald dat Swinkels Family Brewers niet het alleenrecht heeft op de slogan Zo. Nu eerst. De slogan werd ook gebruikt door een internetbedrijf. Swinkels Family Brewers spande een kort geding aan om het alleenrecht op te eisen dat het op 16 maart 2016 won. Het bedrijf ging tegen deze uitspraak met succes in hoger beroep.[33] Op 14 november 2016 maakte Swinkels Family Brewers bekend dat het wereldwijd een nieuwe slogan gaat voeren: Welcome to the family.[34] De tekst bij de Engelse leuze wordt in niet-Engelstalige markten aangepast aan de lokale taal (https://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Swinkels_Family_Brewers#Procedures_over_merknaam_en_slogan)

De firma Swinkels Family Brewers voert meerdere merken, waaronder:

Bavaria: onder deze naam verkoopt Swinkels Family Brewers acht varianten alcoholhoudend bier, vijf soorten alcoholvrij bier en zeven smaken maltbier uit Brouwerij Bavaria in Lieshout

Swinckels' : een premium-speciaalbier uit Brouwerij Bavaria dat in 2007 geïntroduceerd werd bij de overgang van de zesde naar de zevende generatie Swinkels

8.6: een zwaar bier, in zes uitvoeringen die in sterkte oplopen van 6,5% tot 10,5% uit Bavaria Brouwerij

Hollandia: het merk dat Swinkels Family Brewers hanteert voor een groot deel van de export

Kroon: een bier naar traditioneel recept van de vroegere Brouwerij De Kroon

Palm: Belgisch speciaalbier uit Brouwerij Palm

Steenbrugge: Belgisch abdijbier uit Brouwerij Palm

Estaminet: Belgisch pils uit Brouwerij Palm

Urthel: een gamma van Belgische speciaalbieren uit Brouwerij Palm

Rodenbach: Vlaams rood-bruin bier uit Brouwerij Rodenbach

Cornet: een zwaar blond bier uit Brouwerij de Hoorn

Landerbräu: Duits pilsener bier

Habesha: het merk dat Swinkels Family Brewers in Ethiopië voert.

3ES: frisdrank. Dit merk kent drie smaken.

Dr Foots: werd bedacht toen de licentie voor het vervaardigen van frisdrank onder de naam Dr Pepper verviel.

B52: energiedrank

Holland Malt: onder deze naam verkoopt Swinkels Family Brewers mout.

Cerex: de merknaam voor de graanextracten van Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers levert ook huismerken, onder andere:

Dors, gebrouwen voor Jumbo

Keizerskroon, gebrouwen voor Sligro Food Group

Schultenbräu, gebrouwen voor Aldi

Kordaat, gebrouwen voor Lidl

Daarnaast behartigt Swinkels Family Brewers de commerciële activiteiten voor het trappistenbier van brouwerij De Koningshoeven onder de merknaam:

La Trappe, in negen soorten

(https://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Swinkels_Family_Brewers#Merken)

(https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Bavaria)




donderdag 8 april 2021

NES?

Bestaat er zoiets als New England Stout of New England Inmperial Stout? De NEIPA's zijn superzoet en vol dankzij de lactose. Ik drink nu een volmondige imperial stout met op de ingrediëntenlijst: water, gerstemout, rogge, haver, lactose, marshmallows, kers, cola-aroma, hop, en gist. Brrr wat een vomonidg bier. Het is zwarter dan zwart en romiger dan cherry cola. Ik vind het vreemd dat er in de naam geen marshmallow staat, want het bier heet een cherry cola imperial stout van 14,5 % te zijn. De naam van dit exemplaar is Dr. Raptor's Laboratory Investors edition. Dus dan weet je al van welke brouwerij het is. Ik heb net wat slokken genomen en ik voel 'm al hangen...

De geur is lekker zoet en doet echt denken aan cola. Marshmallows hebben volgens mij ook geen geur. Stroop of Haagse hopjes zou trouwens ook kunnen, met wat fantasie. Het mondgevoel heeft ook zo'n plakkerigheid. De smaak is stevig en goed, het is niet vies! Maar wel zwaar...

Een stout met lactose is dat eigenlijk geen milk stout?

Bij de Milk Stout of ook wel Sweet Stout genoemd wordt lactose ofwel melksuiker gebruikt, een niet vergistbare suiker, vandaar de zoete smaak. ... Smaakomschrijving: Kleurmout, zoete geur, bitterig-geroosterde en zoetige smaak. (https://www.twortwat.nl/t-i/1141937784?item_id=1141937784)

Een Milk Stout doet denken aan een espresso met suiker. Tegenwoordig wordt hij ook wel Sweet Stout genoemd. De zoetheid komt vooral door toegevoegde lactose, soms samen met een hoog restsuikergehalte. (https://www.bierista.nl/stijl/milk-stout)

WHAT IS MILK STOUT?

Milk stouts are dark, thick ales with very low carbonation. In general, they have notes of sweetened coffee, espresso, and chocolate. Milk stouts aren’t cloyingly sweet like candy, but have a subtle sweetness reminiscent of whole milk (as the name suggests).

DO MILK STOUTS HAVE MILK IN THEM?

Don’t go and replace your morning glass of milk with a milk stout. The beer has the sweetness of milk without all the good stuff. But that wasn’t always believed to be the case. When milk stouts were first mass produced in England in the early 1900s, they were marketed as healthy and “a tonic for invalids and nursing mothers.” At the time, aged, or “stale,” beers were losing popularity, and fresh, or “mild,” beers were on the up and up. What is young always turns old and stale, however, and the fresh, sweet taste of mild beers dies unless a fountain of youth elixir comes in as a savior. Enter lactose, the sugar found in milk. ... Lactose is different from that yellow and white bag of Domino sugar in your pantry. It’s easily isolated in whey, the liquid left over from cheese production, and can be turned into lactose sugar crystals. But traditional beer yeasts, just like lactose-intolerant people, find lactose harder to digest than your everyday sugar crystals. So, during the fermentation process, the lactose remains untouched, leaving a sweet, younger-tasting final beer. ....However, it’s not that Saccharomyces cerevisiae, the ale yeast used to brew stout, finds lactose entirely impossible to handle. It simply prefers to take the path of least resistance. Saccharomyces cerevisiae has an easy time breaking down sugar molecules like glucose and fructose. Lactose is made up of a combination of glucose and galactose, the latter being less sweet than either glucose or fructose. Beer yeasts need to undergo a special process to break galactose down. “Yeast can break down galactose by making a group of special proteins,” science journalist Carl Zimmer writes in Discover Magazine. “But it usually doesn’t make them. That’s because galactose is not a particularly good sugar to eat. Give yeast a choice between high-energy glucose and galactose, and it will stick with the glucose.”(https://vinepair.com/articles/milk-stout-explained/)

Oorsprong

Zoals een hoop minder belangrijke onderdelen uit de geschiedenis, is over de oorsprong van de milk stout geen eenduidig verhaal te vinden. Wat zeker is.. Het is oud! De stijl vind haar oorsprong in Engeland, waar ze voor de arbeiders melk aan ales en porters toevoegden voor de voedingswaarde, en om oud bier wat op te frissen. Uiteindelijk is dit idee doorontwikkeld en is men in Engeland  vanaf 1907 met lactose gaan brouwen, het ingrediënt wat de milk stout zijn weeïge en volmondig karakter geeft. In 1946 heeft de Engelse overheid verboden het woord “milk” te gebruiken op etiketten, om te voorkomen dat mensen zouden denken dat het goed voor kinderen was. Vanaf dat moment is men het bier daar “sweet stout” gaan noemen, maar aan de receptuur is nooit veel veranderd. Inmiddels is de stijl ruim 100 jaar oud, een echte klassieker dus! https://debierkaai.net/blog/milk-stout/

English style sweet stout noemen we ook wel cream stout. Dit bier is zoetig door de mout en karamel en chocolade tonen. Melksuiker geeft deze stijl meer body en zorgt voor een zijdeachtig gevoel op de tong. Geen bier voor de lactose intoleranten onder ons. Het alcoholpercentage ligt tussen de 3% en 6%. (https://www.gall.nl/bier/soorten/stout-bier/)

Om eerst even de stijl plat te slaan. Een zwart volmondig bier met een begin SG tussen de 1,041 en 1,059 en een schijnbare vergistingsgraad (SVG) van 59% tot 71%. Uiteindelijk dient het bier tussen de 3% en 5% alcohol te bevatten, gekleurd te zijn tussen de 200 en 450EBC en een bitterheid van 21 tot 35 IBU te bevatten. Een goed voorbeeld van een stout als deze is de Milk Stout van De Prael. ... Het is een Engelse zoete, zacht geroosterde stout, donker tot zwart van kleur met een mooie beige/bruine schuimkraag. Aan de geur kan je hem herkennen aan de koffie- en/of chocolade-accenten en een lichte fruitigheid. Hop hoor je zo goed als niet te ruiken of proeven. Verder smaakt een milk stout net als een dry stout (bijvoorbeeld Guiness), maar iets minder hoppig en een stuk zoeter en volmondiger door de toegevoegde lactose. Zorg ook dat er niet teveel koolzuur in zit! (https://debierkaai.net/blog/milk-stout/)

Lactose ... is hét ingrediënt wat een milk stout een milk stout maakt. De hoeveelheid die je kunt toevoegen kan je natuurlijk helemaal zelf bepalen, maar het advies ligt tussen 5% en 13% van je totaal aan vergistbare ingrediënten, waarbij je met 5% niet al teveel verschil maakt, en met 13% een flinke beuk aan zoetigheid toevoegt. Dosering hierin is wederom zeer belangrijk voor de balans in je bier. Voeg je teveel toe wordt je bier te zoet, voeg je te weinig toe krijg je een dry stout. Mijn advies: pas de dosering aan op de bitterheid van je bier. Hoe bitterder je bier (van geroosterde mouten en vroege hopgiften), hoe meer je kunt en/of dient toe te voegen voor een mooie, zoete en volmondige milk stout. Hou ook rekening met de body van je bier, als je een hoge vergistbaarheid haalt, zal je meer moeten toevoegen. Speel hiervoor met je maisch-temperaturen. Een langere alpha-amylase zorgt voor meer onvergistbare suikers. Lactose kun je trouwens kopen bij bio- of gezondheidswinkels en de grotere supermarkten. (https://debierkaai.net/blog/milk-stout/)

Milk stout (also called sweet stout or cream stout) is a stout containing lactose, a sugar derived from milk. Because lactose cannot be fermented by beer yeast, it adds sweetness and body to the finished beer. Milk stout was claimed to be nutritious, and was given to nursing mothers,[13] along with other stouts.[14] Milk stout was also said to be prescribed by doctors to help nursing mothers increase their milk production.[15] The classic surviving example of milk stout is Mackeson's,[16] for which the original brewers advertised that "each pint contains the energising carbohydrates of 10 ounces [280 ml] of pure dairy milk". The style was rare until being revived by a number of craft breweries during the craft beer boom of the twenty-first century. It is widely reported that, in the period just after the Second World War when rationing was in place, the British government required brewers to remove the word "milk" from labels and adverts, and any imagery associated with milk.[17] However, no specific legislation or orders have been found to support this, though there were some prosecutions in Newcastle upon Tyne in 1944 under the Food and Drugs Act 1938 regarding misleading labelling.[18] (https://en.wikipedia.org/wiki/Stout#Milk_stout)

Aangezien deze stout meer dan 5% ABV is, zou je het misschien ook een Imperial Milk Stout IMS kunnen noemen?  Of NE(I)S?

Brewing these sweeter IPAs has been a huge shift for me. I went from brewing bone-dry, highly bitter, aromatic West Coast IPAs, which is what I grew up dreaming about and drinking at home, to joining this industry shift for sweeter IPAs. It’s not unlike what happened with the IBU wars years ago when everyone wanted to outdo each other on bitterness. Thank goodness we’ve gotten away from that, and now it’s about the flavors and the aromas. Lactose is milk sugar, and it is full of unfermentable sugars. Lactose offers a little bit of backbone and sweetness that elevates the hoppiness in a beer in a positive way. If you think about a New England–style IPA, there’s a lot of vegetative matter that comes from dry hopping and what goes into the kettle. When you add lactose to your boil, it helps those flavors and, more importantly, I think it puts a little more meat on the bones of the finished beer. Lactose turns an IPA into an interesting, smooth, and flavorful drink. It definitely adds to mouthfeel and gives the beer a fuller body. When we use lactose, it’s a balancing act. We want to have the combination of unfermentable malt-derived sugars and lactose in a beer that can carry all that hops content. Because of its sweetness, we think lactose works well with the more modern hops—Citra, Mosaic, and the like—especially since we tend not to overly fruit our beers. (https://beerandbrewing.com/brewers-perspective-using-lactose-for-sweetness-without-the-cloy/)

NEIPA

New England IPAs are beers that are purposely hazy or cloudy, which can give these brews a smooth, creamy mouthfeel – a departure from the light/dry mouthfeel you often get with West Coast IPAs – with little to no hop bitterness at the end utilizing hops that impart a tropical, juicy sweetness rather than the classic bitter, dank or citrus-y flavors West Coast IPA lovers have come to expect.... While the beer’s hazy appearance may be a departure from the crystal-clear brews these prominent IPA regions are used to,, the fact that they’re experimenting with the style at all proves New England IPA has become a style of beer that’s worth paying attention to. (https://vinepair.com/wine-blog/what-is-new-england-ipa/)

NEIPA style is far from static. It’s quickly evolving into several different varieties from boozy Triple IPAs to the lactose infused Milkshake IPA (a whole seperate article). But one thing’s for sure, this style (or sub-style as some purists argue) is definitely not going away any time soon… We see the New England IPA’s fast growing popularity as IPA lovers looking for a little bitterness relief. Many IPA fans are just burned out on escalated IBUs and they’re choosing juicy and well-rounded (and yes, fruity hop flavors) over the hyper-bitterness that has become associated with America’s West Coast IPA tradition. (https://www.americancraftbeer.com/hell-new-england-ipa/)

As a result of so many iterations, the hazy IPA — also called the New England IPA — has seen riffs and remixes. For instance, we’ve seen it doubled, tripled, and even quadrupled. We’ve seen it dry-hopped, double dry-hopped, triple dry-hopped, cryo-hopped, lupulin-powdered. Similarly, brewers use kveik yeast and add sour cultures or fruit. However, for us, the most exciting continuation of the style is the milkshake IPA. “I would say the bare bones of a Milkshake IPA would be a Hazy IPA brewed with milk sugar,” says Rob McCoy, Production Manager at Great Notion Brewing. “The combination of milk sugar and fruit is what really defines these beers and puts them in a new category.” In other words, the use of lactose (unfermentable milk sugar) and fruit defines the milkshake IPA. As a result of these ingredients, beers take on a smooth, delightful mouthfeel, similar to the sensation you’d expect in a milk stout. Additionally, many brewers build that silky, creamy texture by adding fruit. The addition of fruit can also inject tartness, tropical flavor, or candied sweetness into a beer. “The style is defined by an above-average haze that gives the impression of viscosity,” says Kevin Vincent, Parish Brewing Co.’s Lead Cellarman. “Lactose is a staple ingredient that lends some confectionary sweetness under the usually high dry-hopping rate.” (https://www.hopculture.com/best-milkshake-ipa-style/)

Milkshake IPA is a velvety, creamy, and rich take on New England IPA. Homebrewing milkshake IPA can be a fun and creative experience. Using a few innovative techniques, brewing milkshake IPAs at home is a great way to experiment with obscure flavors in beer. We’ll tell you how to get the most out of using lactose, vanilla, and loads of juicy hops to create your very own milkshake IPA. What is a Milkshake IPA? As a subgenre of New England IPA (NEIPA), milkshake IPAs are hoppy, rich, and smooth. What makes the milkshake style unique is the addition of lactose and vanilla. Since NEIPA is already brewed with lots of oats and low flocculating yeast, they come across rich and fruity as is. On top of this, milkshake IPAs add creaminess and a velvety texture with lactose and even more oats. Fruit-forward and tropical hops are used in massive quantities to provide a hoppy backbone to the beer. Bitterness is almost non-existent but the richness of the lactose should not be so much to make the beer undrinkable and cloying. Since the guidelines are very open to interpretation, defining a textbook milkshake IPA is difficult. It should be somewhere between 5.5% and 10% ABV, cloudy and pale (depending on fruit additions), very hoppy, and vanilla-forward. Fruit additions are common – the most popular being strawberry and orange. Tropical fruits like mango and guava are also used for an exotic touch. (https://bisonbrew.com/how-to-brew-milkshake-ipa/)

Milkshake IPA can be summarized by a few key components:

Use of lactose for richness and sweetness

Creamy, thick body, and full mouthfeel from a large percentage of oats in the grist

Low bitterness

Prominent vanilla flavor

Tropical and juicy NEIPA hop profile

Optional fruit addition for juicy, tropical, or exotic flavor

There’s nothing traditional or restrained about brewing this style. 

(https://bisonbrew.com/how-to-brew-milkshake-ipa/)

Oke, dus het is geen NES ,maar een Milk(shake)Stout. Dat kort niet lekker af, dus ik houd het bij NES.

Want NES refreert natuurlijk ook aan de speelsheid van het bier, aan de legendarische spelcomputer:

Een nes, nis of neus is een oud woord voor een landtong in nauwe zin of een stuk buitendijks gelegen land in ruime zin, dat vroeger veel gebruikt werd in Nederland. Als naam leeft het voort in vele plaatsnamen, waarbij het ook vaak als achtervoegsel gebruikt wordt. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nes) Of wacht nee, ik bedoel de spelcomputer:

De Nintendo Entertainment System (of NES) is een spelcomputer uit een serie van door Nintendo uitgebrachte spelcomputers. Dit 8 bitsysteem werd uitgebracht in Japan, Noord-Amerika, Europa en Australië. In de meeste Aziatische landen is de NES bekend onder de naam Nintendo Family Computer (任天堂: Nintendō Famirī Konpyūta) of Famicom (ファミコン).

De NES is met een antenne-aansluiting aan te sluiten op het televisietoestel. Een tweede optie is om deze aan te sluiten via een tulpstekker. Hier worden alleen de gele (video) en (rode) connector gebruikt, aangezien de NES enkel geluid weergeeft in mono.... De spellen voor de NES waren vooral "side scrollers" of spellen met een "top down"-perspectief. De NES was het startplatform voor verschillende bekende reeksen, zoals Mario, The Legend of Zelda, Metroid en Final Fantasy. Andere bekende spellen waren Duck Hunt, Ninja Gaiden, Teenage Mutant Ninja Turtles, Contra en Tetris.... Gebundeld met Super Mario Bros. gingen de verkopen van de NES de hoogte in. Doordat het spel gebundeld werd met de spelcomputer, groeide Super Mario Bros. uit tot het bestverkochte spel ooit (inmiddels ingehaald door Wii Sports). Nintendo had een bijna volledige monopolie in de Noord-Amerikaanse en Japanse videospelmarkt, tot Sega de Sega Master System uitbracht in Japan. ...In Nederland werd de NES in het najaar van 1987 geïntroduceerd. Bandai BV was de distributeur....Uiteindelijk liepen de verkopen van de NES op tot meer dan 60 miljoen stuks, tot het systeem begin jaren 90 vervangen werd door de Super Nintendo Entertainment System (SNES). (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System)

De Nintendo NES is een echte no-nonsense console. De console zelf is wat bulky, maar dat maakt de NES juist zo betrouwbaar: er kan weinig stuk. De controllers beschikken over een D-pad, twee speelknoppen en een select- en startbutton. Dit maakt de NES de ideale instap console, zelfs 30 jaar later! Door de beperkte functies is het oppakken van een game een fluitje van een cent. En de kunststof cartridges zijn ook nog eens onverwoestbaar. Niets vergeleken met de moderne discs die niet bepaald kindvriendelijk zijn. Nee, met de Nintendo NES kun je onbezorgd genieten van de klassieke games waar je vroeger zo van genoot. Of waar je ouders zo van genoten, als je nog heel jong bent. 😎 (https://www.retronintendokopen.nl/nintendo-nes)

Nintendo (Japans: 任天堂 "Nintendō") is een bedrijf dat is opgericht in Kioto, Japan door Fusajiro Yamauchi op 23 september 1889. Nintendo begon als fabrikant van handgemaakte hanafuda-kaarten, voor gebruik in een gelijknamig Japans kaartspel. In de tweede helft van de twintigste eeuw begon het bedrijf te experimenteren met andere producten, waaronder ook speelgoed. Via speelgoed belandde Nintendo bij computerspellen: in de jaren zeventig van de 20e eeuw begon het bedrijf met het ontwikkelen en produceren van coin-opmachines oftewel speelapparaten. In 1980 bracht Nintendo zijn eerste draagbare console uit: de Nintendo Game & Watch.... Omdat er weinig mogelijkheden waren om nog verder te groeien in de speelkaartenbranche wordt de naam veranderd van Nintendo Karuta naar Nintendo company , ltd Nintendo probeerde onder meer een soort instant rijst op de markt te brengen. Deze hadden echter weinig succes en er werd dan ook besloten om zich te beperken tot de industrie die Nintendo het beste kende: de entertainmentindustrie. In 1969 opende Nintendo een eerste onderzoek- en ontwikkelingscentrum dat zich moest bezighouden met het ontwikkelen van spellen. ... In 1980 bracht Nintendo de Game & Watch-spellen op de markt die meteen een groot succes waren. Ze waren gebaseerd op rekentoestellen die klein en goedkoop geproduceerd konden worden en hadden een digitale klok. Sommige hadden twee schermen. Het waren handheldversies van arcadegames, een alternatief voor wie geen pc of een Atari kon betalen. Deze game & watch-spellen waren door Gunpei Yokoi bedacht. Yokoi was ook het brein achter de Gameboy en verantwoordelijk voor een reeks spellen voor de speelhal. Dat jaar richtte Minoru Arakawa, schoonzoon van Hiroshi Yamauchi, hij Nintendo of America (NOA) op om zich ook op de Amerikaanse gamemarkt te kunnen concentreren.... Een jaar later werd aan Shigeru Miyamoto gevraagd een arcadespel te ontwerpen dat de naam Donkey Kong zou krijgen. Voor het eerst was het een kunstenaar en niet een ingenieur of een programmeur die een spel ontworpen had, dat er een werd met een verhaal en humor. Donkey Kong was na alle doolhofspellen (zoals Pac-Man) en shooters in de ruimte ook een nieuw genre: dat van de platforms, spellen waarbij de speler door een wereld moet raken door over hindernissen te springen en obstakels te ontwijken. In Donkey Kong klimt de speler de Italiaanse timmerman Jumpman (die later zal omgevormd worden tot de loodgieter Mario) omhoog langs ladders en spring hij over vaten om het meisje te redden van de grote aap Donkey Kong. Er ontstonden wel wat problemen doordat Donkey Kong te veel op King Kong zou lijken (waar toen ook net een spel over gemaakt werd). Nintendo won echter het proces dat Universal tegen hen aanspande omdat kong japans voor aap is en mocht Donkey Kong blijven verkopen.... Nintendo brengt in 1984 de Famicom (Family Computer) uit in Japan, hun eerste console. Er waren wel problemen met een aantal spellen die de console zouden doen crashen waarbij Yamauchi de verrassende beslissing nam om ze allemaal terug te roepen en te vervangen door consoles waarbij de fout niet voorkwam. Zo verloor Nintendo aanvankelijk wel miljoenen maar hun zet loonde zich later en zorgde voor veel vertrouwen bij de consumenten. Yamauchi vond het beschermen van de reputatie van Nintendo veel belangrijker dan snelle winst. De Famicom kende in Japan ook een enorm succes, hiermee was Nintendo pas echt uitgegroeid naar een game-bedrijf op wereldschaal dat op dat ogenblik ook weinig concurrentie had. De Famicom had een revolutionaire controller, afgeleid uit de Game & Watch-spellen, die beter in de hand lag dan de voorgaande en die de basis zou zijn voor vele latere consoles....Nintendo zegt de Amerikaanse videogamemarkt, die gecrasht is in 1983, te zullen herstarten met het uitbrengen van de Amerikaanse versie van de Famicom die NES (Nintendo Entertainment System) zal heten. In 1985 wordt de NES als test gelanceerd in New York, wat beschouwd werd als de moeilijkste markt. Er is veel scepsis tegenover deze nieuwe Japanse console en Minoru Arakawa beloofde winkels alle onverkochte producten terug te kopen. Dit was echter niet nodig want de NES raakte bijna overal uitverkocht. Een jaar later werd NES over heel America uitgebracht. Ook het spel Super Mario Bros werd gelanceerd, een nieuw spel van Miyamoto waarin Jumpman uit Donkey Kong terugkeerde als de loodgieter Mario die de prinses gaat redden uit de klauwen van de schurk Bowser. Yamauchi zelf besliste welke games er zouden verschijnen en welke niet, met veel succes zo bleek, ook al speelde hij zelf helemaal geen videogames. Miyamoto bracht in 1987 weer vernieuwing met The Legend of Zelda. Dit was geen sidescroller maar een spel dat meer van bovenaf bekeken werd. De speler kon verschillende kanten uit en vrij de wereld verkennen. Het is ook het eerste spel met een interne batterij waarop de voortgang opgeslagen kon worden. Omdat Nintendo vreesde dat het spel misschien te moeilijk zou kunnen worden voor sommige spelers werd er een instructieboekje en een gratis hulpnummer bij geleverd. Dat nummer kende veel succes en mensen belden met vragen over alle Nintendo-games. Tegen 1990 waren er meer dan 200 mensen die werkten voor de telefonische hulplijn, tijdens vakanties waren dat er 500.... intendo domineerde in 1989 ongeveer 80% van de gameindustrie en bracht wereldwijd zijn nieuwe handheld-console uit: de Game Boy. Deze was goedkoop, woog niet veel en was een van de grootste successen van Nintendo. Nintendo en Atari raakten ook verwikkeld in een rechtszaak over Tetris, een spel ontwikkeld door een Russische mathematicus, ze hebben namelijk beide bijna exact hetzelfde spel gemaakt. Zelfs de naam is identiek. Nintendo won en Tetris werd gebruikt om de verkoop van de Game Boy te promoten.... de opvolger van de NES, de Super NES, en de Japanse lancering in november 1990 zorgde voor internationale belangstelling. Er raakte bekend dat er maar 300.000 op het moment beschikbaar waren, wat zorgde voor chaos en lange files... Nintendo haalde Toyota in als meest winstgevend bedrijf in Japan en werd Japans grootste exportproduct. Nintendo of America bracht de Super NES op de markt voor Kerstmis 1991. ... In de volgende jaren bleven er vage aankondigingen komen over een nieuwe console die ze zouden uitgeven. Project Reality was de werktitel van de console. Het systeem zou in tegenstelling tot de concurrentie niet met cd-roms maar met cartridges werken. De naam werd later nog veranderd naar de Ultra 64. Op de eerste editie van de E3 in 1995 werd ... aangekondigd dat de Ultra 64 ergens in 1996 zal uitkomen. De rest van de E3 ging alleen over de Super NES, de Game Boy en de Virtual Boy. In november van dat jaar werd de uiteindelijke naam van de 64 bits, cartridge-based console uit de doeken gedaan, de Nintendo 64. Op 23 juni 1996 kwam de console uit in Japan... In 2001 kwam de Gameboy Advance uit in Japan (maart) en de VS (juni), en bracht Nintendo de Nintendo GameCube uit in de VS. Deze laatste werd al snel ingehaald door de Playstation 2 van Sony en de Xbox van Microsoft. ... In 2004 bracht Nintendo een nieuw soort handheld op de markt; de Nintendo DS, die twee schermen heeft waarvan de onderste een touchscreen is. ...  Met de in 2006 uitgebrachte Wii namen ze niet alleen de eerste plaats in ten opzichte van de opvolgers van de Playstation 2 en de Xbox, ze spraken met hun revolutionaire console ook een heel andere doelgroep aan: De mensen die eigenlijk geen computerspellen spelen. De Wii deed wat grafisch vermogen betreft onder voor de PS3 en de Xbox 360, maar de manier van spelen is voor het eerst in jaren grondig gewijzigd. Door de draadloze controller te bewegen, zorgt de speler ervoor dat de avatar op het scherm hetzelfde doet. Het spelen van videogames werd nu ook een fysieke activiteit.... In november 2012 werd het nieuwe systeem voor thuis uitgebracht: de Wii U. Op dit eerste HD-systeem van Nintendo hebben spelers de mogelijkheid om op twee schermen te spelen, door middel van het scherm van de Wii U GamePad. De Nintendo 2DS, een budget-versie van het 3DS-systeem waarop alle Nintendo 3DS-games alleen in 2D gespeeld kunnen worden, verscheen in oktober 2013 in de winkelrekken. In 2015 kwamen ook de New Nintendo 3DS en New Nintendo 3DS XL uit. Vanaf 2015 begon Nintendo aan te kondigen dat er een nieuwe console aan zou komen. Dit was vrij snel nadat de Wii U was uitgekomen in 2012. De codenaam "NX" werd gebruikt. In oktober 2016 kwamen de eerste beelden van de nieuwe console tevoorschijn, de Nintendo Switch. Deze console verscheen in maart 2017.  (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nintendo)

Dus Nintendo is eigenlijk net als speciaalbier: het is speels en serieus en er is altijd ontwikkeling en innovatie, waardoor er nu allerlei soorten zijn. Stout, Imperial Stout, Milkstout etc. etc.

Bij 't Uiltje hebben ze etiketten waarbij ze duidelijk refereren naar bekende films zoals Flodder, Star Wars en Resrevoir Dogs. Zouden ze ook gaan verwijzen naar Nintendospellen?