Translate

Zoeken in deze blog

zaterdag 1 mei 2021

't Uiltje e.a.

Brouwerij 't Uiltje is opgekocht door Bavaria:

Meer groeien via overnames... Groeien via overnames zoals Uiltje is een van de pijlers”, zegt Swinkels. Swinkels Family Brewers kondigt aan haar positie in deze modern craft biermarkt nog verder versterken. Eerder nam ze al onder meer Palm Belgian Craft Brewers en Brouwerij De Molen over. Daarnaast vergrootte de brouwer haar positie door de overname van Bier&cO, een van de grootste speciaalbier-importeurs van Europa. https://www.ad.nl/koken-en-eten/bavaria-neemt-merk-uiltje-met-biertjes-als-dikke-lul-3-bier-over~a6b4249f/

De laatste jaren zijn er vaker kleinere brouwerijen van speciaalbieren overgenomen door grote brouwers. Deze hopen een graantje mee te pikken van de gestegen populariteit van dit soort bier. Heineken nam vorig jaar de Texelse Bierbrouwerij (bekend van onder meer Skuumkoppe) over en het kocht twee jaar geleden een belang in het Amsterdamse Oedipus. Brouwerij 't IJ uit Amsterdam kwam eerder al in handen van het Belgische Duvel Moortgat. https://www.rtlnieuws.nl/economie/business/artikel/5227948/uiltje-brewing-company-bavaria-overname-haarlem-bier

Het was al iets dat eerder was aangekondigd. Volgens mij destijds toen er ca. 250 brouwerijen in Nederland waren. Er werd al voor gewaarschuwd dat de lokale brouwerijen zouden gaan verdwijnen. Het is flink toegenomen, maar nu gaat het weer fuseren en opgekocht worden.

Als het maar niet wordt zoals nu in de voedselindustrie dat ca. 10 bedrijven zo'n beetje alle merken bezitten: https://www.independent.co.uk/life-style/companies-control-everything-you-buy-kelloggs-nestle-unilever-a7666731.html

Of zoals vroeger toen Heineken Anheuser Busch en Interbrew zo'n beetje alles hadden. 

Anheuser-Busch (vaak afgekort tot A-B), was de op twee na grootste brouwer ter wereld, na InBev en SABMiller. Het bedrijf is nu een onderdeel van Anheuser-Busch InBev, de grootste brouwerijgroep ter wereld. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Anheuser-Busch)

Het bedrijf Anheuser-Busch heeft met de brouwerij van Budweiser Budvar een langslepend conflict over het gebruik van de naam "Budweiser". De Amerikanen claimen het recht op de naam omdat zij 20 jaar eerder dan de Tsjechische brouwerij een commercieel bier op de markt hebben gebracht met de naam "Budweiser". De verdediging van de Tsjechen luidt dat al sinds 1265 bier gebrouwen wordt in České Budějovice (Duits: Budweis). Iets of iemand die uit Budweis komt heet Budweiser. In de meeste Europese landen wordt het bier daarom verkocht onder de naam Bud. In Duitsland vocht de brouwerij Bitburger dit met succes aan omdat het te veel leek op het al gedeponeerde Bit. In Duitsland heet het daarom Anheuser-Busch B. Verder heeft de brouwerijreus een geschil met de kleine brouwerij Dubuisson uit Pipaix in België. Dubuisson produceert de bieren onder de naam Bush (dus zonder "c"). Bush is de Engelse vertaling van de Franse naam Dubuisson. Bij dit geschil is de Amerikaanse reus veel succesvoller dan bij het geschil om de naam "Budweiser". (https://nl.wikipedia.org/wiki/Anheuser-Busch)

Royal Swinkels Family Brewers (voorheen Bavaria) is een Nederlands familiebedrijf uit Noord-Brabant dat actief is in de bier- en frisdranksector. Het bedrijf had in 2019 een omzet van 897 miljoen euro. Het concern verkoopt bier onder meerdere merknamen, waaronder Bavaria, Swinckels', La Trappe, Palm, Hollandia, Rodenbach en Steenbrugge. Het hoofdkantoor is gevestigd in Lieshout en er zijn nevenvestigingen in meer dan tien landen. Swinkels Family Brewers is het op een na grootste brouwerijbedrijf van Nederland en een van de grootste producenten van mout in Europa. ... In 1987 nam het concern de Exportmouterij Nederland te Wageningen over.[16] In 2003 richtte de Lieshoutse brouwerij samen met Agrifirm de firma Holland Malt op. De partners investeerden in totaal 55 miljoen euro in een nieuwe moutfabriek met bijbehorende graansilo's in de Eemshaven. Medio 2006 werd de fabriek officieel in gebruik genomen en verhuisde Exportmouterij Nederland daarheen. De fabriek heeft een capaciteit van 165.000 ton wat overeenkomt met een jaaromzet van ongeveer 100 miljoen euro.[17][18] In november 2014 heeft Agrifirm zijn belang van 43 procent in Holland Malt verkocht aan de familie Swinkels. De bierbrouwer had al de overige 57 procent van de mouterij in handen en is dus volledig eigenaar van het bedrijf.[19] Een andere overname was die in 1996 van de Oirschotse Brouwerij De Kroon, opgericht in 1627. De nieuwe eigenaar bracht de productie van speciaal- en seizoenbieren over van Lieshout naar de beter geschikte kleinere brouwketels van De Kroon. In 2000 sloot de nieuwe eigenaar de brouwerij in Oirschot in het kader van verdere concentratie van biersoorten die in kleinere hoeveelheden gebrouwen worden.[20] In 1999 sloot Bavaria een samenwerkingsovereenkomst met bierbrouwerij de Schaapskooi van Abdij Koningshoeven te Berkel-Enschot. Bavaria nam de dagelijkse activiteiten over van de brouwerij van het trappistenbier La Trappe. Het merk La Trappe en de gebouwen van de brouwerij werden buiten de overeenkomst gehouden en zijn nog steeds eigendom van de abdij. Aanvankelijk verbood de Internationale Vereniging Trappist het voeren van het logo "authentic Trappist product". In 2005 werd dit verbod opgeheven, nadat de samenwerkingsovereenkomst was herzien. De zeggenschap van de abdijgemeenschap werd duidelijker gemarkeerd en de herkomst van de La Trappe-bieren werd beter gewaarborgd dan voorheen.[21] De brouwerij uit Berkel-Enschot opereert officieel onder de naam Bierbrouwerij De Koningshoeven BV. In 2000 concentreerde Bavaria de productie van alle speciaal- en seizoenbieren in Berkel-Enschot.[22] In 1999 nam Bavaria frisdrankenproducent Herschi te Hoensbroek over van Hero.[23] Dit merk werd, tezamen met de productiefaciliteiten, in 2008 verkocht aan Refresco. In april 2016 nam Bavaria een aandeel van 35 % in brouwerij de Molen in Bodegraven. Door deze transactie kan de brouwer van speciaalbieren uit 2004 gebruikmaken van het distributienetwerk van Bavaria.[24] In 2019 breidde Bavaria dit aandeel uit naar 100%. Op 10 mei 2016 werd bekendgemaakt dat Bavaria N.V. een meerderheidsbelang heeft genomen in de Belgische Brouwerij Palm.[25] Bavaria koopt in eerste instantie 60% van de aandelen en zal dit uitbreiden naar 100% in 2021.[26] Door de overname verstevigt Bavaria zijn positie in de markt van speciaalbieren en krijgt bovendien toegang tot Belgische retail en horeca. Palm, dat zo'n 1 miljoen hectoliter bier per jaar brouwt, blijft als Belgisch bedrijf bestaan en houdt een Belgische directie. In de raad van toezicht krijgt Bavaria twee zetels; deze worden bezet door de voorzitter van de directie en de financieel directeur.[26] In vervolg op de overname van Palm kocht Bavaria in november 2016 de firma Latis Imports, een importeur van Belgisch speciaalbier in de Verenigde Staten.[27] Het aanbod van Latis Imports dat onder meer al bestond uit de merken Palm, Rodenbach en Steenbrugge wordt uitgebreid met merken van Bavaria, zoals Hollandia en Claro. Bavaria versterkt met deze acquisitie zijn positie in de grote, maar moeilijk toegankelijke Amerikaanse markt. Eveneens in 2016 nam Swinkels Family Brewers een belang van 35 procent in Brouwerij De Molen. In 2019 kocht het Lieshoutse bedrijf de resterende 65 procent. Brouwerij de Molen blijft zelf verantwoordelijk voor het ontwikkelen en brouwen van zijn speciaalbieren. SFB stelt zijn technische expertise en distributiekanalen ter beschikking aan Brouwerij de Molen.[28] Op 10 oktober 2018 maakte Swinkels Family Brewers de overname bekend van het Amsterdamse bedrijf Bier&cO, een van de grootste distributeurs van speciaalbieren in Europa. Bier&cO distribueert zo’n 250 soorten bier van ruim veertig merken. Het levert onder meer Nederlands bier van Brouwerij Kees, Brouwerij Het Uiltje en Oedipus en geïmporteerde bieren van onder andere Weihenstephaner, BrewDog, O'Haras en Brooklyn Brewery. De 40 medewerkers zijn goed voor een jaaromzet van circa 25 miljoen euro.[29] In juli 2019 nam Swinkels Family Brewers een minderheidsbelang van 40 procent in de Georgische brouwerij Argo, een van de vier leidende brouwerijen in Georgië.[1] (https://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Swinkels_Family_Brewers)

Procedures over merknaam en slogan Merknaam Vanaf 2001 streeft de Beierse Brouwersbond naar een verbod op het gebruik van de merknaam Bavaria door de Lieshoutse brouwer. In de Europese Unie beroept de bond zich daarbij op de verordening "beschermde geografische aanduiding", afgekort BGA. Overeenkomstig deze verordening zou de naam Bavaria voorbehouden zijn aan producenten uit de Duitse deelstaat Beieren, die in het Engels en in het Latijn "Bavaria" heet. Volgens de brouwerij is een verbod in strijd met de regelgeving: de BGA "Bayerisches Bier" is door de EU vastgelegd in 2001, toen de brouwerij zijn merknaam reeds in de lidstaten had laten inschrijven. Het Europees Hof van Justitie deed op 2 juli 2009 in deze kwestie uitspraak. De Beierse brouwers werden in het gelijk gesteld wat betreft hun eis dat Beiers Bier een BGA product is dat niet in andere gebieden geproduceerd mag worden. Het hof stelde echter ook dat wanneer een bedrijf zijn merknaam tijdig en te goeder trouw wettelijk heeft vastgelegd, dit niet zou moeten betekenen dat het bedrijf die naam moet opgeven. Volgens het hof is het aan de nationale rechters om de registratie in hun land te toetsen.[30] De Bayerischer Brauerbund heeft aansluitend in verscheidene landen rechtszaken aangespannen tegen Swinkels Family Brewers. In bijna alle gevallen hebben rechters geoordeeld dat Bavaria de merknaam in hun land mag gebruiken. Alleen in Duitsland werd het gebruik van de naam verboden. Swinkels Family Brewers verloor verschillende beroepszaken bij gerechtelijke instanties in deelstaten en uiteindelijk in november 2013 ook bij het Duitse federale gerechtshof in Karlsruhe. Daarop heeft Swinkels Family Brewers de zaak voorgelegd aan het grondwettelijk hof van Duitsland.[31] Wat landen buiten de EU betreft, ook in Australië heeft de rechter het verzoek van de Beierse Brouwersbond afgewezen.[32] Slogan Het gerechtshof in Den Haag heeft op 19 juli 2016 bepaald dat Swinkels Family Brewers niet het alleenrecht heeft op de slogan Zo. Nu eerst. De slogan werd ook gebruikt door een internetbedrijf. Swinkels Family Brewers spande een kort geding aan om het alleenrecht op te eisen dat het op 16 maart 2016 won. Het bedrijf ging tegen deze uitspraak met succes in hoger beroep.[33] Op 14 november 2016 maakte Swinkels Family Brewers bekend dat het wereldwijd een nieuwe slogan gaat voeren: Welcome to the family.[34] De tekst bij de Engelse leuze wordt in niet-Engelstalige markten aangepast aan de lokale taal (https://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Swinkels_Family_Brewers#Procedures_over_merknaam_en_slogan)

De firma Swinkels Family Brewers voert meerdere merken, waaronder:

Bavaria: onder deze naam verkoopt Swinkels Family Brewers acht varianten alcoholhoudend bier, vijf soorten alcoholvrij bier en zeven smaken maltbier uit Brouwerij Bavaria in Lieshout

Swinckels' : een premium-speciaalbier uit Brouwerij Bavaria dat in 2007 geïntroduceerd werd bij de overgang van de zesde naar de zevende generatie Swinkels

8.6: een zwaar bier, in zes uitvoeringen die in sterkte oplopen van 6,5% tot 10,5% uit Bavaria Brouwerij

Hollandia: het merk dat Swinkels Family Brewers hanteert voor een groot deel van de export

Kroon: een bier naar traditioneel recept van de vroegere Brouwerij De Kroon

Palm: Belgisch speciaalbier uit Brouwerij Palm

Steenbrugge: Belgisch abdijbier uit Brouwerij Palm

Estaminet: Belgisch pils uit Brouwerij Palm

Urthel: een gamma van Belgische speciaalbieren uit Brouwerij Palm

Rodenbach: Vlaams rood-bruin bier uit Brouwerij Rodenbach

Cornet: een zwaar blond bier uit Brouwerij de Hoorn

Landerbräu: Duits pilsener bier

Habesha: het merk dat Swinkels Family Brewers in Ethiopië voert.

3ES: frisdrank. Dit merk kent drie smaken.

Dr Foots: werd bedacht toen de licentie voor het vervaardigen van frisdrank onder de naam Dr Pepper verviel.

B52: energiedrank

Holland Malt: onder deze naam verkoopt Swinkels Family Brewers mout.

Cerex: de merknaam voor de graanextracten van Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers levert ook huismerken, onder andere:

Dors, gebrouwen voor Jumbo

Keizerskroon, gebrouwen voor Sligro Food Group

Schultenbräu, gebrouwen voor Aldi

Kordaat, gebrouwen voor Lidl

Daarnaast behartigt Swinkels Family Brewers de commerciële activiteiten voor het trappistenbier van brouwerij De Koningshoeven onder de merknaam:

La Trappe, in negen soorten

(https://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Swinkels_Family_Brewers#Merken)

(https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Bavaria)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten