Translate

Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label brouwerij De Molen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label brouwerij De Molen. Alle posts tonen

zaterdag 14 maart 2026

Hemel & Aarde Smoked Imperial Stout (10%)

Zwart bier met roodbruin schuim dat snel verdwijnt. De geur bevat rook en de smaak ook. Het is een lekker bier, maar met 10% ook zwaar. Op het etiket prijkt Beer Geeks beat ALS. 

Hemel & Aarde Smoked Imperial Stout. Speciaal gebrouwen voor Beer Geeks Beets ALS. Een rook was het. Zowel het aroma, de smaak als de afdronk. Gebrouwen door brouwerij De Molen in Bodegraven. Tegenwoordig in handen van Royal Swinkels. “Op magische wijze schijnbaar onverenigbare werelden verenigen. Dat is wat ze doen. Omdat contrast je geest verruimt.”https://biercolumns.nl/hemel-aarde-smoked-imperial-stout/

Het idee voor de actie is ontstaan toen de Facebookgroep “Beer Geeks” vijf jaar bestond. Op hetzelfde moment behaalde de pagina 10.000 leden. Om dit te vieren moest er iets speciaals gebeuren. De Beer Geeks kwamen met het idee om samen met zoveel mogelijk Nederlandse brouwerijen een speciaalbier te brouwen. De opbrengst van de verkoop zou naar een goed doel gaan. Het goede doel werd Stichting ALS Nederland. De aanleiding was Oscar Wagner, ALS-patiënt en lid van de Beer Geek-community vanaf bijna dag één. https://beergeeksbeatals.nl/

Als aftrap van de Beer Geeks Beat ALS actie 2024/2025 is in samenwerking met Brouwerij de Molen een bier gebrouwen. De oude legende Hemel & Aarde is in een nieuw jasje gestoken. Er is zelfs een barrel-aged variant beschikbaar, waardoor een droom van ons tot werkelijkheid is gekomen! ... BierstyleSmoked Imperial Stout ABV10% / 11% (BA) IBU63 Untappd3.61 Untappd BA3.97 BrouwlocatieBrouwerij de Molen Brouwvolume52 hl / 52 hl (BA) Bijzonderheden Etiket samen ontwikkeld met BGBALS crew De BA variant heeft 231 dagen op Brandy, ex-Bourbon vaten gelegen https://beergeeksbeatals.nl/hemel-en-aarde/

Het bier was zwart, zelfs zo zwart dat het kunstlicht de kleur niet veranderde. Donker beige volle plakkende schuimlaag. Smoked Imperial Stout. En rook was het! Sterk rook aroma met op de achtergrond gebrande koffiebonen. Volle, romige en sterke rook smaak. Met chocolade/espresso bitters. Ook in de afdronk komt de rook sterk door, om te eindigen in een stevige bittere espresso smaak waar ook de rook nog licht nagalmt. Blauwaderkaas erbij, hmmm! “It’s the & that blows your mind" https://biercolumns.nl/hemel-aarde-smoked-imperial-stout/

Het rookbier smaakt rokeriger en minder zoet dan de BA variant die 231 dagen op Brandy, ex-Bourbon vaten heeft gelegen.

Tegenwoordig in handen van Royal Swinkels. https://biercolumns.nl/hemel-aarde-smoked-imperial-stout/

Op 4 april 2016 publiceerde de brouwerij uit Bodegraven De Vier Wieken van Brouwerij de Molen. Een missie statement waarin men de waarden en normen voor de brouwerij in de toekomst wilden borgen.... Twee en een half jaar na de introductie van de 'Vier Wieken van De Molen' hebben Menno Olivier, John Brus & Jaco Geerlof een update gegeven aan deze visie. De afgelopen twee en half jaar hebben we met ons team en betrokken partners volhardend gewerkt aan een stabiele groei met kwaliteit en betere distributie. We maakten meer hectoliters en meer verschillende bieren dan ooit, deden wereld wijd meer collaboration brews dan ooit, werden door de proevers van RateBeer o.a. tot nr.06 in de Top 100 van beste brouwerij ter wereld gekozen en vierden een strak uitverkocht 10de Borefts Bier Festival met 7000 bezoekers en 24 gastbrouwerijen uit de hele wereld. Je zou kunnen zeggen ‘niets meer aan doen’... Onze visie op het toekomstbestendig maken van de brouwerij, getriggerd door diverse interne- en externe ontwikkelingen en gebeurtenissen, is echter steeds in beweging geweest. Bijvoorbeeld door de ontwikkelingen in de branche en de markt: het grote aantal lokale brouwerijen en het verzadigd raken van de behoefte. Maar ook de verantwoordelijkheid die we willen nemen voor onze brouwerij: de mensen in ons eigen team en dat van Stichting Philadelphia, de sociale werkplaats die we in huis hebben. Onder andere deze redenen hebben ertoe geleid dat we een volgende stap gaan zetten.... In 2016 maakten we bekend dat Bavaria, inmiddels Swinkels Family Brewers, een minderheidsbelang van 35% in Brouwerij de Molen nam. De relatie met en betrokkenheid van Swinkels Family Brewers heeft zich in de daaropvolgende 2,5 jaar ontwikkeld en recent zijn wij gezamenlijk gaan onderzoeken wat voor Brouwerij de Molen de meest optimale route naar de toekomst is.... Swinkels Family Brewers heeft vanaf het eerste contact aangegeven uiteindelijk Brouwerij de Molen ‘in de familie op te willen nemen’. Nadat we elkaar in 2,5 jaar steeds beter hebben leren kennen zetten we vol vertrouwen de volgende stap. Brouwerij de Molen wordt door overname van alle resterende aandelen volledig opgenomen in de Brabantse familie brouwerij. De Molen krijgt daarbij een vergelijkbare autonome ‘status aparte’ als bijvoorbeeld ook De Koningshoeven (La Trappe) die heeft. In de dagelijkse aansturing en het management van de brouwerij verandert daarom ook niets. Swinkels gaat voor De Molen in vertegenwoordiging en distributie van enorme waarde zijn, onder andere gezien recentelijk nieuwe ontwikkelingen als het verwerven van groothandel Bier&cO. In technische ondersteuning heeft De Molen bijvoorbeeld de afgelopen jaren al volop kunnen vertrouwen op ondersteuning vanuit Lieshout. https://www.biernet.nl/nieuws/brouwerij-de-molen-volledig-overgenomen-door-swinkels-family-brewers

Bavaria-moederbedrijf Royal Swinkels wil de ambachtelijke brouwerij De Molen in Bodegraven sluiten. Volgens een woordvoerder staan de resultaten van de Zuid-Hollandse brouwer al geruime tijd onder druk. Swinkels denkt dat dit komt door een dalende vraag naar bier. De Brabantse brouwer heeft de ondernemingsraad advies gevraagd over het voornemen. Volgens dat plan sluit De Molen, waar twaalf mensen werken, in september. ... In 2019 nam Swinkels de brouwerij uit Bodegraven volledig over, nadat het eerder al een fors minderheidsbelang verwierf. Het Brabantse bierconcern wilde met de overname op meer plekken ambachtelijke bieren aanbieden. Nu overweegt Swinkels om de in 2004 opgerichte brouwerij te sluiten vanwege "aanzienlijke veranderingen in de biermarkt". Ook speelt mee dat de brouwer "een lastig huurcontract" heeft en daarom niet toekomstbestendig zou zijn. De Molen staat binnen de Nederlandse gemeenschap van ambachtelijke bierbrouwers bekend als een topbrouwer. Op haar eigen website roemt de brouwerij de hoge noteringen in ranglijsten van het bierforum RateBeer. In de lijst van beste Nederlandse bieren van RateBeer, dat overigens binnenkort verdwijnt, staat een speciaalbier van De Molen bovenaan. Het gaat om de variant met de naam Hel & Verdoemenis. Royal Swinkels voegt eraan toe dat een sluiting van De Molen niet betekent dat de bieren van de markt verdwijnen. https://www.nu.nl/economie/6343497/doek-dreigt-te-vallen-voor-ambachtelijke-bierbrouwer-de-molen.html

Royal Swinkels stelt dat de sluiting het gevolg is van een dalende vraag naar bier en een moeilijk huurcontract. Maar de vraag blijft: verdwijnt de interesse in ambachtelijk bier daadwerkelijk, of is dit een teken van een veranderende markt waarin kleinschalige, onafhankelijke brouwers het steeds moeilijker krijgen? Bierista ziet juist een groeiende behoefte aan unieke bierervaringen en vakmanschap. “Speciaalbier is geen hype, maar een beweging. Mensen willen kwaliteit, karakter en verhalen achter hun bier. De sluiting van een brouwer als De Molen zou een aderlating zijn voor de diversiteit in de Nederlandse biercultuur,” aldus Bierista. https://www.bierista.nl/actueel/mogelijk-sluiting-brouwerij-de-molen

De Molen geldt als een pionier in het Nederlandse brouwlandschap en bieren als Hel & Verdoemenis, Vuur & Vlam en Bommen & Granaten worden door liefhebbers hoog gewaardeerd. Het in 2004 opgerichte bedrijf werd in 2019 volledig overgenomen door Royal Swinkels. Het concern had daarvoor al een minderheidsbelang. De Molen zou in eerste instantie op 1 september al de deuren sluiten, maar vanwege het jaarlijkse bierfestival dat de brouwerij organiseert is de sluiting met een maand opgeschoven. Royal Swinkels liet eerder al weten dat de sluiting van De Molen niet hoeft te betekenen dat de bieren ook van de markt zullen verdwijnen. https://www.decafekrant.nl/swinkels-sluit-bekende-craftbierbrouwerij-de-molen

Vanaf 2009 organiseerde Brouwerij De Molen jaarlijks in september het internationale Borefts Bier Festival, waar duizenden bierliefhebbers uit diverse landen op af kwamen. Het festival bood een diversiteit aan brouwers, van grote namen tot kleine ambachtelijke brouwerijen, die hun bieren presenteerden. In 2018 werd het door het NRC het oudste en meest toonaangevende craftbeerfestival in Nederland genoemd.[8] Het Borefts Bierfestival vond voor het laatst plaats op 19 en 20 september 2025.[5] https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_De_Molen

Per 1 oktober 2025 heeft Brouwerij De Molen definitief haar deuren gesloten. Onze webshop is inmiddels niet meer beschikbaar. We willen jou hartelijk bedanken voor alle jaren van steun en liefde voor onze bieren. https://brouwerijdemolen.nl/

Na de sluiting bleven de bieren van De Molen beschikbaar, maar de productie werd verplaatst.[6] De sluiting had gevolgen voor twaalf medewerkers en voor de 29 mensen met een beperking die er dagbesteding hadden.[5] De brouwerijlocatie werd gekocht door een projectontwikkelaar met het doel om er vanaf 2027 circa veertig woningen te realiseren.[7] Het naastgelegen Brouwcafé De Molen bleef operationeel.[6] https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_De_Molen

Zonde, maar in Spanje schijnt de zon. 

Menno Olivier, oprichter van Brouwerij de Molen in Bodegraven, heeft een samenwerking gesloten met de Spaanse brouwerij La Pirata Brewing. Olivier, een pionier in de craftbierwereld, vestigde zich na zijn vertrek bij De Molen in Noord-Spanje, waar hij in 2024 zijn eigen biermerk Menno Olivier Brewing lanceerde. Zijn bieren, zoals Sense Pell en Cendra, worden inmiddels enthousiast ontvangen in Spanje en Nederland.Met het partnerschap zet Olivier een volgende stap op het internationale craftbierpodium. La Pirata Brewing en Olivier delen een passie voor experimenteren en kwaliteit, wat hun samenwerking volgens beide partijen een logische stap maakt. De oprichters, Menno Olivier en Aran León, kennen elkaar al ruim tien jaar en hebben eerder samengewerkt op het Borefts Bierfestival in Bodegraven. “Menno toevoegen aan ons team is een voorrecht,” zegt León. “Zijn ervaring en visie zullen ons helpen om La Pirata naar nieuwe hoogten te brengen.” Olivier spreekt op zijn beurt van een spannende uitdaging: “Ik bewonder La Pirata om hun grenzeloze creativiteit en non-conformistische houding. Dit partnerschap stelt ons in staat om vernieuwende bieren te brouwen en ons internationale profiel verder te versterken.” Met deze samenwerking willen beide brouwerijen hun positie binnen de wereldwijde craftbierscene verstevigen en blijven innoveren. https://www.kobr.nl/nieuws/bedrijfsbericht/35495/menno-olivier-oprichter-van-brouwerij-de-molen-sluit-zich-aan https://www.biernet.nl/nieuws/menno-olivier-sluit-zich-aan-bij-het-spaanse-la-pirata-brewing

De vraag is wel als je komende jaren nog bieren van De Molen tegenkomt waar die gebrouwen zullen zijn. 

maandag 15 januari 2024

Berliner & Banket

De Molen Berliner & Banket is een Belgische quadrupel.

Wat als Berliner bol en craft beer samen komen? De uitkomst is een volmondig krachtig en intense quadruple. Naast de bekende aroma’s van de quadruple, zoals rozijntjes en een lichte chocolade toets, krijg je ook de bekende smaken en aroma’s van de berliner bol. Denk hierbij aan kersen, vanille, room en aardbei welke je allemaal tegemoet komen. (https://melgers.nl/product/de-molen-berliner-banket-quadrupel-33cl/)

What if Berliner bol and craft beer come together? The outcome is a completely powerful and intense quadruple. In addition to the well-known aromas of the quadruple, such as raisins and a light chocolate touch, you also get the well-known flavors and aromas of the Berliner bun. Think of cherries, vanilla, cream and strawberries. Alc. 10,5% (https://www.debierliefhebber.nl/product/de-molen-berliner-banket/)

Een Berliner bol gebruiken als idee voor een bier, waarom hebben we dat nog niet vaker geproefd!? Een basis quadrupel met smaken van rozijnen, wat chocolade door de donkere mouten en smaken die je ook in dat heerlijke broodje vindt! Kersen, vanille, aardbeien, room, heerlijkheid! (https://www.misterhop.com/products/de-molen-berliner-banket)

Wat als een Berliner bol en ambachtelijk bier samenkomen? Het resultaat is een krachtige en intense Quadrupel. Naast de bekende aroma's van de Quadrupel, zoals rozijnen en een lichte chocoladetoets, krijg je ook de bekende smaken en aroma's van het Berliner broodje mee. Denk aan kersen, vanille, room en aardbeien. (https://www.slijterijberendsen.nl/artikel/16356/molen-berliner-banket.html)

De Molen Berliner & Banket in kleine fles is een Quadrupel van 10.5%. Met kers, aardbei en vanille. (https://www.speciaalbierpakket.nl/nl/de-molen-berliner-banket.html)

Alcoholpercentage: 10.0% Smaakpalet: Kers, vanille en room (https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-berliner-banket/)

T.H.T.:65 EBC VerpakkingFles Alcohol percentage10.5 LandNederland Inhoud33cl BrouwerijBrouwerij De Molen VergistingBoven Bitterheid35 IBU Bier kleur65 EBC IngrediëntenSuiker, Kersen, Aardbei, Vanille, Lactose Serveer temperatuur8 - 10° C Jaargang bier2023 Stamwortgehalte23.2° Plato (https://melgers.nl/product/de-molen-berliner-banket-quadrupel-33cl/)

Tja ik dacht bij Berliner aan Berliner weisse:

Berliner Weisse (German: Berliner Weiße, pronounced [bɛʁˌliːnɐ ˈvaɪ̯sə] ⓘ) is a cloudy, sour beer of around 5% alcohol by volume. It is a regional variation of the wheat beer style from Northern Germany, dating back to at least the 16th century. It can be made from combinations of malted barley and wheat, with the stipulation that the malts are kilned at very low temperatures or even air-dried to minimise colour formation. The fermentation takes place with a mixture of yeast (Saccharomyces cerevisiae and Brettanomyces) and lactic acid bacteria, a prerequisite that creates the lactic acid taste, a distinguishing feature of Berliner Weisse.[1] By the late 19th century, Berliner Weisse was the most popular alcoholic drink in Berlin, with up to fifty breweries producing it. By the late 20th century, there were only two breweries left in Berlin producing the beer.[1] ... Most beer authorities trace the origins of Berliner Weisse to an unknown beer being produced in Hamburg which was copied and developed by the 16th century brewer Cord Broihan [de].[2] Broihan's beer, Halberstädter Broihan, became very popular, and a version was being brewed in Berlin by the Berlin doctor J. S. Elsholz in the 1640s.[3] An alternative possibility, given by Protz among others, is that migrating Huguenots developed the beer from the local red and brown ales as they moved through Flanders into Northern Germany.[4] Some sources, such as Dornbusch, give the date 1572 as being the earliest record of the beer being brewed in Berlin.[5][6] Frederick Wilhelm encouraged the spread of the beer through Prussia, declaring it as "best for our climate", and having his son, Frederick the Great, trained to brew it.[2] A popular story is that Napoleon's troops dubbed it "The Champagne of the North" in 1809.[5][7] A typical modern strength for Berliner Weisse is around 3% abv, though strength may have varied at times. Traditionally, beers brewed in March (Märzen beers) were brewed stronger and allowed to mature over the summer months, and there is a report that this may have also happened with Berliner Weisse — the bottles being buried in sand or warm earth.[2][8]... Modern brewing methods use a low proportion of wheat, generally ranging from 25% to 50%, and deliberately create a sourness either by a secondary fermentation in the bottle (Jackson suggests that traditionally bottles were buried in warm earth for several months), or by adding Lactobacillus.[2] Records from the early 19th century indicate that the beer was brewed from five parts wheat to one part barley, and drunk young, with little indication of creating sourness with either a secondary fermentation or by adding Lactobacillus.[9] ... At the height of Berliner Weisse production in the 19th century, it was the most popular alcoholic drink in Berlin, and 700 breweries produced it.[10] By the end of the 20th century there were only two breweries left in Berlin, and a handful in the rest of Germany.[4] The two Berlin breweries, Berliner Kindl[11] and Schultheiss,[12] are both now owned by the Oetker Group and one of the few brands still produced in Berlin is Berliner Kindl Weisse. (https://en.wikipedia.org/wiki/Berliner_Weisse)

Ik had een zuur bier verwacht. Maar inderdaad het bier smaakt overdreven zoet, met een duidelijke kersensmaak. Niet die snoepkersjes of zure kersen, maar vanille en kers. Aardbei herken ik dan weer niet er in. De lactose is dan wellicht weer wel een naar die bierstijl?

Overigens zijn de kersen , aardbei en vanille echt ingrediënten in dit bier en niet (wat ik eigenlijk dacht) een smaakomschrijving. Wat dat betreft is het bier goed gelukt, aangezien het smaakt naar de ingrediënten. Maar het is geen kriekenbier. En met ruim 10% ook geen doordrinker. Het doet niet denken aan een radler, Smirnoff Ice of Bacardi Breezer. Het is een zwaar bier, met een zoete smaak,die mij doet denken aan een pastry stout. Bestaat er zoiets als een pastry quadrupel?

dinsdag 31 oktober 2023

Wild turkey wheat wine

COMMON NAME: Wild Turkey

SCIENTIFIC NAME: Meleagris gallopavo

TYPE: Birds

DIET: Omnivore

GROUP NAME: Rafter

AVERAGE LIFE SPAN IN THE WILD: 3 to 4 years

SIZE: Body: 3.6 to 3.8 feet; wingspan: 4.1 to 4.8 feet

WEIGHT: 5.5 to 18.8 pounds

(https://www.nationalgeographic.com/animals/birds/facts/wild-turkey) 

The noble fowl was a favored food of Native Americans. When Europeans arrived, they made it one of only two domestic birds native to the Americas—the Muscovy duck shares the distinction. Yet by the early 20th century, wild turkeys no longer roamed over much of their traditional range. They had been wiped out by hunting and the disappearance of their favored woodland habitat. Habitat and Diet Wild turkeys typically forage on forest floors, but can also be found in grasslands and swamps. They feed on nuts, seeds, fruits, insects, and salamanders. Population Rebound Wild turkey reintroduction programs began in the 1940s, and the birds were relocated to areas where populations had been decimated but woodlands were recovering. Such efforts worked so well that wild turkeys now live in areas where they may not have occurred when Europeans first reached the Americas. Today, flocks are also found in Hawaii, Europe, and New Zealand. (https://www.nationalgeographic.com/animals/birds/facts/wild-turkey) 

De term Cold turkey wordt gebruikt om een manier van afkicken te beschrijven. Bij de coldturkeymethode wordt in één keer gestopt met het gebruik van het middel waar de patiënt aan verslaafd is. Ook worden er geen middelen gebruikt die ontwenningsverschijnselen kunnen remmen. Het veronderstelde voordeel van deze methode is dat door op een bepaald moment geen middelen in te nemen, de patiënt gaat voor de korte afkickpijn en verleiding en de chemische verslaving niet verder voedt. Tot de veronderstelde nadelen behoren de mogelijk heftiger ontwenningsverschijnselen en mogelijk langer geestelijke verslaving. ... Diverse bronnen verklaren het gebruik van de term aan de hand van het Amerikaans-Engelse slang "to speak cold turkey", volkstaal voor "recht voor zijn raap spreken" of "de dingen bij de naam noemen", ontstaan in het begin van de 20e eeuw. De Engelstalige Wikipedia suggereert, dat de vergelijking getrokken moet worden met kippenvel, de huiduitstulping die men krijgt na bijv. een plotselinge blootstelling aan koude of schrik; het vel van een pas geplukte kalkoen (Engels: turkey) ziet er ook zo uit. Gedegen bronmateriaal om dit te onderbouwen, wordt niet vermeld.(https://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_turkey)

De Molen Wild Turkey Edition 2023 ... Alcoholpercentage: 10.6% Smaakpalet: Zoete vruchten, karamel en fris zuur (https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-wild-turkey-edition-2023/)

De Molen Wild Turkey 2023 | 33 CL | 10,0% | Barrel Aged... ZICHT/KLEUR Roodbruin. GEUR Een zoete geur met aroma's van karamel en vanille. SMAAK Vol en zoet met tonen van karamel, rijp fruit en vanille. AFDRONK Een lange afdronk. CULINAIR Lekker bij oude kaas en zoete desserts. BIJZONDERHEDEN Deze barrel aged heeft een volmondige complexe zoetkracht met een fris zure finish (https://www.mitra.nl/product/de-molen-wild-turkey-2023-33cl)

De Molen Wild Turkey Edition 2023 Wheat Wine 33cl 10,6% ... 6,60(0) Een parel van een brouwsel van Brouwerij De Molen. Hun Wheat Wine heeft gerijpt op Wild Turkey vaten. De Whisky geeft het bier een unieke zoete smaak. Verwacht een bier met een volle body aan zoetigheid en een lichtzure afdronk. (https://www.hellobier.nl/de-molen-wild-turkey-2023-wheat-wine-ba-33cl.html)

Wat is het? !0% of 10,6%

Op het etiket staat 10,6%

De kleur is rood/bruin en het ruikt en smaakt zoet. Inderdaad zoet fruit, karamel en vanille. Het heeft geen moutig of hoppig of gistig karakter. Het heeft een volle nasmaak die inderdaad wat doet denken aan whiskey.    

Wat is wheat wine?

Barleywine has always been one to stand out from the ever-growing style crowd. It holds itself aloof in its boldness. It smiles a little condescendingly down at other styles, for only a rare few styles can approach the same rich vein of complexity, can mine the same nuances that come with giving it a little age. But, unknown to this bruiser, or perhaps ignored in its haughty sensibilities, is a cousin; a brighter, less moody relation, but one that can still offer much of the same richness as barleywine. It certainly isn’t as well-known in the craft beer world, though it is starting to gain more and more attention. Of course, I’m talking about wheatwine. Though, wheat as a brewing grain stretches far back into beer’s shadow-shrouded past, this particular style isn’t old at all. Like many other American styles that have made the scene in just the last couple decades, wheatwine finds its origins in the beginnings of the American craft beer movement. The Origin Story of Wheatwine The accepted story of wheatwine’s emergence begins in California, a year or two before 1987. And, it’s all because of a simple mistake. Phil Moeller and a friend got together to brew a batch of barleywine. In the process of adding the grain, a miscalculation, or perhaps a simple slip-up, occurred and too much wheat went in. Like any good homebrewer would do, the two pushed onward determined to see where this error would lead. They let it ferment out, and with a mixture of excitement and trepidation, they poured a glass and drank…. It was in that precise moment, they realized they had mistakenly made something worthy. In 1987, Phil Moeller became the first brewmaster for the newly-opened Rubicon Brewery in Sacramento, California. In the fall of 1988, the cooling air, likely brought thoughts of that brewing mistake and the warming, lovely brew that resulted. Moeller decided it was time to bring the secret seductress to the rest of the world. The beer was rich, deep, and complex, yet it hid its intentions well with a slightly lighter mouthfeel and only whispered notes of alcohol. Rubicon’s Winter Wheat Wine was the first commercial example of the wheatwine style. It was popular as a tap release at the brewery throughout the 1990s. The 2000s brought further recognition in the form of competition medals. It won a gold medal in the Great American Beer Festival (GABF) in 2006, and would go on to when a silver in 2009. In 2008, it was recognized at the World Beer Cup with a gold medal. Even as late as 2016, it continued to be a contender, when a 2007 vintage won bronze in the “aged beer” category of the GABF. Winter Wheat Wine remained the quintessential example of the style, until the brewery closed its doors in 2017. Though the original wheatwine is, sadly, no longer available, it did inspire other breweries to give the style a try. Many of these are still available today. Marin Brewing was directly inspired by a sampling of Rubicon’s Winter Wheat Wine and tinkered around with the style until they released Star Brew, a “triple wheat ale” in 1994. Two Brothers Brewing has been making their version, Bare Tree, as a seasonal since 2000, while Smuttynose Brewing got into the act with their own seasonal, Wheat Wine Ale, in 2005. (https://learn.kegerator.com/wheatwine/)

Appearance: The color of a wheatwine can range from gold to a rich amber, often accompanied by reddish highlights. May have some chill haze, but should dissipate as the beer warms. A creamy, off-white head of low-to-medium height and good retention should form. Swirling a wheatwine in the glass will often result in “legs’ due to the high alcohol content. (https://learn.kegerator.com/wheatwine/)

Aroma: Malt character presents as moderate to somewhat strong, showing a profile of bread, often with subtle notes of caramel and honey. Hop profile can be made up of just about any late hop character, but will be relatively mild in its presentation. Minimal levels of diacetyl are okay, but never a requirement. Some low, clean, alcohol aromas and low to moderate fruity notes are possible. However, any banana or clove aromas of Wiezen yeast are not appropriate to this style. (https://learn.kegerator.com/wheatwine/)

Mouthfeel: Moderately full to full-bodied, creating a chewy and luscious experience on the palate. Low to medium alcohol warming and carbonation adds to the sensation of smoothness. (https://learn.kegerator.com/wheatwine/)

Taste: Malt flavors dominate, showing a medium to medium-high wheaty backbone. Low to moderate notes of bread, toast, honey, or caramel can add complexity, though they are not required. Hop bitterness can range from low to medium. The flavor of hops can have the characteristics of any variety, but presents at only the low to medium range. This style can be either balanced or slightly malt forward. Fruitiness can be medium to medium-high, and frequently has the character of dried fruits. Overall, it should not be too sweet, syrup-like, or under-attenuated. Some light alcohol notes can bring warmth and add complexity, but should remain clean and smooth across the palate. Oxidative and vinous flavors can work, as long as they are not harsh. A bit of supportive oaky character can be quite enjoyable, but isn’t necessary for the style. (https://learn.kegerator.com/wheatwine/)

maandag 24 april 2023

De Molen Wheat Wine Bourbon ’22 (10%)

Van De Molen uit Bodegraven is dit een nieuw barrel aged bier: Wheat Wine Bourbon ’22. Een Wheat Wine op bourbon vaten, dus denk aan zoetige tonen, rijpe vruchten, maaro ok vanille en hout. Dit bier heeft 10% alcohol. (https://www.slijterijdehelm.nl/winkel/bier/de-molen-wheat-wine-bourbon-22-fles-33cl/)

Alcoholpercentage: 10% Bierstijl: Speciaal bier Biercategorie: Barrel Aged Smaakpalet: Rijpe vruchten, zoet en bourbon (https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-bourbon-edition-2022-wheat-wine/)

Het bierflesje heeft een hals en kroonkurk in rode was en na het openen schenkt het ook een amberrood bier met wit schuim. Het bier smaakt erg zoet. De geur is zoet en beetje alcoholerig. De eerste slok tintelt wat op je tong. Het heeft niet al te veel -tot eigenlijk geen- koolzuurprik. De afdronk is niet heel erg plakkerig en heeft een licht zuurtje. Wat vinden anderen?

Zoet, plakkerig en rijpe vruchten zijn de kenmerkende aroma’s en smaken van de Wheat Wine. Door deze te laten rijpen op Bourbon vaten krijgt deze, naast de overduidelijke bourbon tonen, de aroma’s van vanille en hout. Dit samen met een minimaal fris zuurtje in de afdronk zorgt voor een unieke smaaksensatie. (https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-bourbon-edition-2022-wheat-wine/)

Sweet, sticky and ripe fruits are the distinctive aromas and flavors of the Wheat Wine. By maturing it in Bourbon barrels, it gets, in addition to the obvious bourbon notes, the aromas of vanilla and wood. This, together with a minimal fresh acidity in the aftertaste, provides a unique taste sensation. (https://www.debierliefhebber.nl/product/de-molen-bourbon-edition-2022-wheat-wine/)

Ik mis bourbon tonen, maar vanille en zoetigheid merk ik wel op. Het alcoholgehalte komt niet echt tot uiting. Dat is wel jammer eigenlijk.  

Ik had eigenlijk nog niet eerder gehoord van een wheat wine volgens mij*. De term komt mij niet zo bekend voor. Met 10% is het bier wel bijna een wijn qua ABV. Als smaak vind ik het te zoet, al zou het prima als dessertwijn kunnen dienen.

Barleywine has always been one to stand out from the ever-growing style crowd. It holds itself aloof in its boldness. It smiles a little condescendingly down at other styles, for only a rare few styles can approach the same rich vein of complexity, can mine the same nuances that come with giving it a little age. But, unknown to this bruiser, or perhaps ignored in its haughty sensibilities, is a cousin; a brighter, less moody relation, but one that can still offer much of the same richness as barleywine. It certainly isn’t as well-known in the craft beer world, though it is starting to gain more and more attention. Of course, I’m talking about wheatwine. (https://learn.kegerator.com/wheatwine/)

The accepted story of wheatwine’s emergence begins in California, a year or two before 1987. And, it’s all because of a simple mistake. Phil Moeller and a friend got together to brew a batch of barleywine. In the process of adding the grain, a miscalculation, or perhaps a simple slip-up, occurred and too much wheat went in. Like any good homebrewer would do, the two pushed onward determined to see where this error would lead. They let it ferment out, and with a mixture of excitement and trepidation, they poured a glass and drank…. It was in that precise moment, they realized they had mistakenly made something worthy. In 1987, Phil Moeller became the first brewmaster for the newly-opened Rubicon Brewery in Sacramento, California. In the fall of 1988, the cooling air, likely brought thoughts of that brewing mistake and the warming, lovely brew that resulted. Moeller decided it was time to bring the secret seductress to the rest of the world. The beer was rich, deep, and complex, yet it hid its intentions well with a slightly lighter mouthfeel and only whispered notes of alcohol. Rubicon’s Winter Wheat Wine was the first commercial example of the wheatwine style. It was popular as a tap release at the brewery throughout the 1990s. The 2000s brought further recognition in the form of competition medals. It won a gold medal in the Great American Beer Festival (GABF) in 2006, and would go on to when a silver in 2009. In 2008, it was recognized at the World Beer Cup with a gold medal. Even as late as 2016, it continued to be a contender, when a 2007 vintage won bronze in the “aged beer” category of the GABF. Winter Wheat Wine remained the quintessential example of the style, until the brewery closed its doors in 2017. Though the original wheatwine is, sadly, no longer available, it did inspire other breweries to give the style a try. Many of these are still available today. Marin Brewing was directly inspired by a sampling of Rubicon’s Winter Wheat Wine and tinkered around with the style until they released Star Brew, a “triple wheat ale” in 1994. Two Brothers Brewing has been making their version, Bare Tree, as a seasonal since 2000, while Smuttynose Brewing got into the act with their own seasonal, Wheat Wine Ale, in 2005. (https://learn.kegerator.com/wheatwine/)

The guidelines for the Wheatwine style are set by the Beer Judge Certification Program (BJCP) Style Committee. The below details are a summary of what you should expect from drinking this type of beer. BJCP GUIDELINES Color Range: 8 – 16 SRM Original Gravity: 1.080 – 1.120 OG Final Gravity: 1.016 – 1.030 FG IBU Range: 30 – 60 ABV Range: 8.0 – 12.0% SERVING & STORAGE Temperature: 55 – 60°F Shelf Life: Many Years Suggested Glass: Snifter The BJCP classifies the Wheatwine style under category number 22, “Strong American Ale” and it can be found in the guidelines as sub-category (22D). .... Appearance: The color of a wheatwine can range from gold to a rich amber, often accompanied by reddish highlights. May have some chill haze, but should dissipate as the beer warms. A creamy, off-white head of low-to-medium height and good retention should form. Swirling a wheatwine in the glass will often result in “legs’ due to the high alcohol content. Aroma: Malt character presents as moderate to somewhat strong, showing a profile of bread, often with subtle notes of caramel and honey. Hop profile can be made up of just about any late hop character, but will be relatively mild in its presentation. Minimal levels of diacetyl are okay, but never a requirement. Some low, clean, alcohol aromas and low to moderate fruity notes are possible. However, any banana or clove aromas of Wiezen yeast are not appropriate to this style. Mouthfeel: Moderately full to full-bodied, creating a chewy and luscious experience on the palate. Low to medium alcohol warming and carbonation adds to the sensation of smoothness. Taste: Malt flavors dominate, showing a medium to medium-high wheaty backbone. Low to moderate notes of bread, toast, honey, or caramel can add complexity, though they are not required. Hop bitterness can range from low to medium. The flavor of hops can have the characteristics of any variety, but presents at only the low to medium range. This style can be either balanced or slightly malt forward. Fruitiness can be medium to medium-high, and frequently has the character of dried fruits. Overall, it should not be too sweet, syrup-like, or under-attenuated. Some light alcohol notes can bring warmth and add complexity, but should remain clean and smooth across the palate. Oxidative and vinous flavors can work, as long as they are not harsh. A bit of supportive oaky character can be quite enjoyable, but isn’t necessary for the style. (https://learn.kegerator.com/wheatwine/)

* Ik zei dan wel dat de term mij niet bekend voorkwam, maar ik had de term al als label. Dus ik zal al eerder over de bierstijl geschreven hebben. Als ik echter zoek op die term kom ik niks tegen. Bijzonder...

zaterdag 29 oktober 2022

Bitterkoek&Sinaas bock

Een blond bier met fijn wit schuim, dat ruikt naar.... bitterkoekjes!! Een haast chemische geur van bitterkoekjes. Heel bijzonder bier. Ook in de smaak herken ik bitterkoekjes en wat van sinaasappel. Het mondgevoel geeft ook dat mondgevoel bij bitterkoekjes. Het bier dat ik drink? Dat is een special van Brouwerij De Molen: Bitterkoek & Sinaas. 

Ik vind het een geweldig bier, maar wat vinden anderen?

De Molen Bitterkoek & Sinaas Deze weizenbock krijgt door het gebruik van zijn unieke gist van zichzelf een fruitig maar ook kruidig karakter. De toegevoegde amandel en sinaasappel zorgen op hun beurt weer voor een licht zoete toets en de onmiskenbare smaak van bitterkoekjes. Durf jij dit bier aan? Amandel, sinaasappel en kruidig (https://daretodrinkdifferent.nl/alle-dranken/de-molen-bitterkoek-sinaas-33cl/)

Deze Weizenbock krijgt door het gebruik van zijn unieke gist een fruitig maar ook kruidig ​​karakter. De toegevoegde amandel en sinaasappel zorgen op hun beurt voor een lichtzoete toets en de onmiskenbare smaak van bitterkoekjes. (https://www.bierenbrouwsels.nl/product/brouwerij-de-molen-bitterkoek-sinaas/)

Wat vinden ze er zelf van?

Alcoholpercentage: 7.5% Biercategorie: Weizen bock Smaakpalet: Amandel, sinaasappel en kruidig ... Deze weizenbock krijgt door het gebruik van zijn unieke gist van zichzelf een fruitig maar ook kruidig karakter. De toegevoegde amandel en sinaasappel zorgen op hun beurt weer voor een licht zoete toets en de onmiskenbare smaak van bitterkoekjes. ... Geplaatst door Proost op 09-05-2022 De geue van bitterkoek met een vleug sinaasappel komt je werkelijk tegemoet in de neus en tevens in de afdronk(https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-bitterkoek-sinaas/)

Bitterkoek & Sinaas Deze weizenbock krijgt door het gebruik van zijn unieke gist van zichzelf een fruitig maar ook kruidig karakter. De toegevoegde amandel en sinaasappel zorgen op hun beurt weer voor een licht zoete toets en de onmiskenbare smaak van bitterkoekjes. Specificaties Alcoholpercentage: 7,5% Bierstijl: Speciaal bier Biercategorie: Weizen Bock Smaakpalet: Amandel, sinaasappel en kruidig Heerlijk bij: Salades, gerookte vis en licht tot middel gerijpte kazen Het lekkerste op temperatuur: 6-8℃ (https://brouwerijdemolen.nl/global/nl/onze-bieren/bitterkoek-en-sinaas.html)

 De site valt wel op dat het anders is dan het voorheen zo rustige logo. 

11-04-2022 Rebranding Brouwerij De Molen Huh! Brouwerij de Molen ziet er anders uit? What? De Molen Ja, inderdaad, je hebt het goed gezien, we hebben een nieuwe visuele identiteit. Ons logo, onze etiketten, de website, onze communicatie uitingen, heel de shabang. Het ziet er allemaal anders uit dan dat je gewend was van ons. Dat heeft een hele goede reden. We willen namelijk dat mensen onze biertjes makkelijker weten te vinden en daarbij nog meer gaan snappen waarvoor we staan. ... 15-03-2022 Nieuwe bieren in ons assortiment De Molen heeft weer volop nieuwe bieren met unieke smaakcombinaties uitgebracht. Benieuwd wat er gebeurt als je Dutch craft beer combineert met de smaken van Vijg & Vanille, Bitterkoek & Sinaas of wat dacht je van.. Koffie & Gebrand? Liever genieten van een Barrel Aged bier? Dat kan! Ontdek onze Strong Ale Cognac. Be ready to blow you mind...!  (https://brouwerijdemolen.nl/global/nl/nieuwsoverzicht.html)

Swinkels Family Brewers neemt Bodegraafse Brouwerij de Molen nu helemaal over Brouwerij de Molen uit Bodegraven wordt overgenomen door Swinkels Family Brewers. Dat concern had al een minderheidsbelang in de brouwerij. Er verandert weinig door de overname. Terence Garnier 01-02-19, 12:27 ... Swinkels Family Brewers, een familiebedrijf uit het Noord-Brabantse Lieshout dat onder meer eigenaar is van de merken Bavaria, Swinckels’, Palm en La Trappe, nam in april 2016 een minderheidsbelang van 35 procent in de brouwerij aan de Doortocht. ,,Toen heeft Swinkels al aangegeven dat het De Molen ‘het liefst helemaal in de familie op wil nemen", zegt Petra Postuma. Met de volledige overname denkt De Molen nog meer te kunnen profiteren van het grote distributie- en salesnetwerk van Swinkels. Onlangs werd ook de Rotterdamse groothandel in speciaalbieren Bier&cO overgenomen. ,,Voor ons is dat netwerk superbelangrijk. Je kunt nog zo goede bieren brouwen, maar je kunt niet zelf met busjes door Nederland rijden.” De Molen krijgt een ‘status aparte’ binnen het bedrijf. Dat heeft bijvoorbeeld La Trappe ook. Daarom verandert er niets binnen de dagelijkse aansturing en het management. (https://www.ad.nl/alphen/swinkels-family-brewers-neemt-bodegraafse-brouwerij-de-molen-nu-helemaal-over~a2580310/)

Na ervaring opgedaan te hebben bij een brouwer uit Westmaas, de Texelse bierbrouwerij en Brouwerij de Prael te hebben gewerkt, besloot Menno Olivier (1963) voor zichzelf te beginnen en eind 2003 start hij in de garage van zijn huis in Bodegraven een brouwerij (De Salamander) annex proeflokaal. In 2004 krijgt hij van de gemeente Bodegraven de gelegenheid om Molen de Arkduif (1697) liggend langs de Oude Rijn midden in het Groen Hart te huren en opent hij Eet- en Bierlokaal de Molen. ... Daar ging hij verder met het geven van brouwcursussen voor kleine groepen en complete brouwsessies voor bedrijven en andere groepen. In het begin had hij ook nog zijn functie als brouwmeester van de Rotterdamse Stadsbrouwerij de Pelgrim maar zijn het bedrijf groeide snel. De belangstelling steeg, de groepen werden groter en toen Menno naast het geven van workshops ook zijn ambachtelijk gebrouwen bier op de markt bracht, kon de stap naar een eigen brouwerij niet uitblijven. De brouwerij van toen bestond uit een roestvrij stalen installatie met een capaciteit van 500 liter met een tank uit de melkindustrie  De van oorsprong oliegestookte maischketel (kook ketel) werd nu elektrisch verwarmd wat de maischketel geschikt maakt voor brouwen volgens het infusie systeem. Vandaag de dag staat deze handgemaakte installatie bij de Kaapse Brouwers in Rotterdam. ... De brouwerij en proeflokaal, gehuisvest in de molen opende officieel haar deuren in juli 2004 en werd op vrijdag 17 september 2004 geopend door acteur Bram van der Vlugt. In het proeflokaal waren in 2004 al 6 bieren van de tap verkrijgbaar. De brouwerij zelf was ondergebracht in de voormalige meelopslagplaats van de molenaar. ... Begin juni 2006 kreeg Brouwerij de Molen een Britse onderscheiding voor ‘Borefts Stout’ en dat betekende het begin van internationale erkenning. De bierverkoop is hierna blijven stijgen, in de wereld, maar ook in Nederland. In 2008 wordt John Brus zijn partner en samen maken zij een bedrijfsplan om te groeien in alle opzichten. De brouwerij verhuisd naar een pand verderop in de straat alwaar een nieuwe installatie wordt gebouwd. In 2006 waren er vijf medewerkers in dienst, in 2017 zijn er 19 medewerkers en daarnaast een afdeling van Stichting Philadelphia, een instelling voor wonen en werken voor verstandelijk beperkte mensen. De capaciteit van Brouwerij de Molen is navenant gestegen. In 2006 werd er 300 hectoliter gebrouwen, in 2017 14.000 hectoliter. ... Brouwerij de Molen uit Bodegraven wordt door de internationale bier community van een half miljoen bierproevers RateBeer.com jaarlijks in de top 10 Top Brewers van Nederland gekozen en in 2016 zelf nummer 6 van alle brouwerijen in de wereld. (voor het perspectief: er zijn meer dat 40.000 geregistreerde brouwerijen bij het platform)  (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/zuid-holland/bodegraven/molen-de)

In 2004 is Brouwerij De Molen in Bodegraven opgericht, midden in het Groene Hart. In het begin was de brouwerij gevestigd in de historische korenmolen De Arkdruif langs de Oude Rijn.... De hoofdbrouwerij is inmiddels iets verderop in dezelfde straat te vinden. De bierliefhebbers kunnen echter nog steeds bij de korenmolen terecht, daar is nu namelijk Brouwcafé De Molen gevestigd. In dat café wordt nog steeds gebrouwen en gekookt met en naast de molenbieren. Bij De molen is ook het begin-, en eindpunt van de rondleidingen door de brouwerij. Naast het brouwcafé is er ook een bierwinkel te vinden waar bieren van De Molen en andere craft- en speciaalbieren uit de hele wereld te vinden zijn. ... Brouwerij De Molen organiseert ook jaarlijks hun/haar/zijn eigen bierfestival. Op het Borefts festival staan naast brouwerij De Molen altijd nog veel (inter)nationale brouwerijen, allemaal met eenzelfde filosofie als de Bodengraafse brouwers: de kwaliteit staat voorop. Binnen korte tijd heeft het festival dan ook net zo'n goede naam gemaakt als de brouwerij zelf. Bij de jaarlijkse verkiezing van 100 beste brouwerijen ter wereld van RateBeer staat brouwerij De Molen dan al jaren steevast in de bovenste helft van de lijst. Bij de editie van 2020 vonden de honderdduizenden stemmers dat De Molen, als best gewaardeerde Nederlandse brouwerij, op plek 23 behoorde.... In 2019 werd brouwerij De Molen volledig overgenomen en opgenomen in de Swinkels Family Brewers, nadat Bavaria (later veranderde de naam) in 2016 al een minderheidsbelang van 35% had genomen. In de jaren die daarop volgden ontwikkelde de relatie tussen De Molen en SFW en met de volledige overname werd er nog meer mogelijk voor de brouwerij. Het brouwproces is na de overname helemaal niet veranderd. Brouwerij De Molen heeft, net zoals de trappistbieren van La Trappe, een 'status aparte' gekregen. Door die status is het aansturen en managen van de brouwerij niet aangepast. Vanuit Lieshout wordt met name de vertegenwoordiging en distributie geregeld en heeft brouwerij De Molen al veel technische ondersteuning mogen ontvangen. (https://www.misterhop.com/brouwerij-de-molen)

Brouwerij de Molen volledig overgenomen door Swinkels Family Brewers 01 februari 2019 om 09:38 Brouwerij de Molen wordt volledig overgenomen door Swinkels Family Brewers. De brouwerij wordt opgenomen in de brouwersfamilie maar blijft autonoom zelfstandig. Op 4 april 2016 publiceerde de brouwerij uit Bodegraven De Vier Wieken van Brouwerij de Molen. Een missie statement waarin men de waarden en normen voor de brouwerij in de toekomst wilden borgen. 1. Geen concessies aan smaak, balans en ingrediënten. 2. Altijd blijven experimenteren en innoveren. 3. Samenwerking en kennisuitwisseling met andere craft-beer brouwerijen. 4. Ambassadeur zijn voor de werkelijke craft-beer scene, die wat De Molen betreft staat voor kwaliteit en diversiteit boven alles. Voor Brouwerij de Molen zijn deze vier wieken nu, aan het begin van 2019, nog steeds de basis en energie. Geïncorporeerd in de brouwplanning, de recepten, het Borefts festival, de contacten in binnen- en buitenland, de visie op innovatie en experimenteren. En die basis wil de brouweri blijven verankeren.... Twee en een half jaar na de introductie van de 'Vier Wieken van De Molen' hebben Menno Olivier, John Brus & Jaco Geerlof een update gegeven aan deze visie. De afgelopen twee en half jaar hebben we met ons team en betrokken partners volhardend gewerkt aan een stabiele groei met kwaliteit en betere distributie. We maakten meer hectoliters en meer verschillende bieren dan ooit, deden wereld wijd meer collaboration brews dan ooit, werden door de proevers van RateBeer o.a. tot nr.06 in de Top 100 van beste brouwerij ter wereld gekozen en vierden een strak uitverkocht 10de Borefts Bier Festival met 7000 bezoekers en 24 gastbrouwerijen uit de hele wereld. Je zou kunnen zeggen ‘niets meer aan doen’... Onze visie op het toekomstbestendig maken van de brouwerij, getriggerd door diverse interne- en externe ontwikkelingen en gebeurtenissen, is echter steeds in beweging geweest. Bijvoorbeeld door de ontwikkelingen in de branche en de markt: het grote aantal lokale brouwerijen en het verzadigd raken van de behoefte. Maar ook de verantwoordelijkheid die we willen nemen voor onze brouwerij: de mensen in ons eigen team en dat van Stichting Philadelphia, de sociale werkplaats die we in huis hebben. Onder andere deze redenen hebben ertoe geleid dat we een volgende stap gaan zetten. ... In 2016 maakten we bekend dat Bavaria, inmiddels Swinkels Family Brewers, een minderheidsbelang van 35% in Brouwerij de Molen nam. De relatie met en betrokkenheid van Swinkels Family Brewers heeft zich in de daaropvolgende 2,5 jaar ontwikkeld en recent zijn wij gezamenlijk gaan onderzoeken wat voor Brouwerij de Molen de meest optimale route naar de toekomst is. ... Swinkels Family Brewers heeft vanaf het eerste contact aangegeven uiteindelijk Brouwerij de Molen ‘in de familie op te willen nemen’. Nadat we elkaar in 2,5 jaar steeds beter hebben leren kennen zetten we vol vertrouwen de volgende stap. Brouwerij de Molen wordt door overname van alle resterende aandelen volledig opgenomen in de Brabantse familie brouwerij. De Molen krijgt daarbij een vergelijkbare autonome ‘status aparte’ als bijvoorbeeld ook De Koningshoeven (La Trappe) die heeft. In de dagelijkse aansturing en het management van de brouwerij verandert daarom ook niets. Swinkels gaat voor De Molen in vertegenwoordiging en distributie van enorme waarde zijn, onder andere gezien recentelijk nieuwe ontwikkelingen als het verwerven van groothandel Bier&cO. In technische ondersteuning heeft De Molen bijvoorbeeld de afgelopen jaren al volop kunnen vertrouwen op ondersteuning vanuit Lieshout. ... Deze update van onze verklaring in april 2016 kunnen we besluiten met dezelfde alinea als destijds: Er volgen opwindende jaren voor ons en ons team. We zijn en blijven de baas. We doen nog altijd wat we het liefste doen en er komt meer bier van Brouwerij de Molen op meer plekken beschikbaar. Wij hebben er zin in! Cheers, Menno Olivier, John Brus & Jaco Geerlof (https://www.biernet.nl/nieuws/brouwerij-de-molen-volledig-overgenomen-door-swinkels-family-brewers)

Al maanden gonsde het van de geruchten: Bavaria zou De Molen hebben gekocht. Verleden jaar maakte De Molen bekend dat zij met de Brabantse familiebrouwers een exclusieve distributieovereenkomst hadden gesloten en er werd op Borefts Bierfestival een Swinkels familielid in keurig en perfect detonerend pak gesignaleerd. Zowel Bavaria als De Molen ontkende een verdergaande verbintenis – maar dat bleek niet langer vol te houden. Here’s the deal.Al in begin 2015 heeft Bavaria Brouwerij, via een BV waarin zij participeert met Brouwerij De Koningshoeven, 35% van het aandelenkapitaal van Brouwerij De Molen overgenomen. De aandelen zijn afkomstig van diverse kleinere oorspronkelijke aandeelhouders: Menno en John houden gezamenlijk de meerderheid van de aandelen. Met deze transactie wordt er dus niet direct geld in het bedrijf geïnvesteerd: Bavaria heeft hiermee vooral het distributierecht van De Molen in de Benelux gekocht, en zo kan een lentebier van De Molen bijvoorbeeld exclusief voor aan Bavaria gelieerde horeca zaken worden gehouden.... Menno en John benadrukken dat hun idealen niet zijn veranderd en dat zij, met de nieuwe aandeelhouder, duidelijk hebben afgesproken dat daaraan ook niet getornd zal worden.  Geen concessies aan smaak en ingrediënten; blijven experimenteren en innoveren; samenwerken met en kennis delen met andere craft brouwerijen; ambassadeur zijn voor ‘de werkelijke craft beer scene’ die voor hen staat voor kwaliteit en diversiteit. Voor John en Menno ‘de vier wieken van De Molen’ – en als ik Bavaria was, zou ik er geen seconde aan denken hier ook maar iets aan te veranderen. (https://www.mylifewithbeer.nl/brouwerij-de-molen-deels-in-handen-van-bavaria/)

Een geruststelling voor veel bierliefhebbers is dat de oprichters ook in de toekomst actief betrokken blijven. John Brus. "Voor ons verandert er niet veel. De bieren van De Molen blijven hetzelfde. We profiteren juist van bijvoorbeeld de technische kennis van Swinkels. Zo hebben we eens per week een specialist van Swinkels over de vloer die kijkt hoe we het brouwproces verder kunnen verbeteren. Het enige dat er voor mij persoonlijk verandert, is dat ik een stukje minder druk voel." (https://www.bierista.nl/actueel/swinkels-molen-bavaria)

Brouwerij De Molen overgenomen door Bavaria 1 februari 2019 | 19:13 Vandaag is bekend gemaakt dat Brouwerij de Molen uit Bodegraven volledig in handen komt van Swinkels Family Brewery uit Lieshout, voorheen bekend als Bavaria. In 2016 nam het bedrijf al een minderheidsaandeel van 35% in de Bodegraafse brouwerij. ... De (ex-)eigenaren Menno Olivier, John Brus en Jaco Geerlof zijn blij met de overname. Swinkels gaat voor De Molen in vertegenwoordiging en distributie van enorme waarde zijn. En ook kan de brouwerij rekenen op technische steun vanuit Lieshout. Maar wat voor de heren heel belangrijk is, De Molen behoudt zijn eigen identiteit. De Molen krijgt namelijk een vergelijkbare ‘status aparte’ zoals ook De Koningshoeve (La Trappe) die heeft. Dankzij de overname kunnen de Bodegraafse brouwers zich volledig blijven concentreren op wat ze het liefste doen: onderscheidend en goed bier brouwen, op hun eigen voorwaarden. Dit was voor hen ooit de reden om te starten met het brouwen, en dat blijven ze dus doen. De volledige verklaring van de brouwers kunt u lezen op de website van de brouwerij. Brouwerij de Molen is wereldwijd bekend als craftbeer brouwerij en is in 2004 gestart in de historische korenmolen De Arkduif. Je kunt bieren van Brouwerij de Molen tegenkomen in onder andere Japan, Brazilië, Noorwegen, Spanje, India, Canada, de Verenigde Staten, Denemarken, Polen en zelfs België. In Nederland is het vooral verkrijgbaar in bierwinkels en speciaalbiercafé’s. (https://www.rebonieuws.nl/algemeen/brouwerij-de-molen-overgenomen-door-bavaria/)

Dus na de overname zijn de brouwers dus weer meer gericht op bierontwikkeling? Dat is positief.

Maar wat zijn die bitterkoekjes eigenlijk?

Een bitterkoekje is een koekje dat bestaat uit een mengsel van gemalen bittere en zoete amandelen, suiker en eiwit. Dit mengsel wordt in bergjes op een met bakpapier beklede bakplaat gespoten en platgedrukt, waarna het in een oven op 200 graden C wordt gebakken. Soms worden ze ook gebakken op bakpapier (ouwel). (https://www.nederlands-dis.nl/basis/snoeperij/bitterkoekje/)

In een bitterkoekje zijn naast zoete ook bittere amandelen als smaakversterker verwerkt. Daaruit is dan wel eerst het giftige bestanddeel cyanide verwijderd. Het vergelijkbare Italiaanse amarettokoekje is wat zoeter (en harder) dan het Nederlandse bitterkoekje, omdat de bittere amandelen ontbreken. Bitterkoekjes noemen we ook wel trouwkoeken Bitterkoek dateert van voor de Middeleeuwen. Lange tijd werden bitterkoekjes geserveerd als een stel in ondertrouw ging. Het zoete (suiker) en het bittere (amandelen) stonden symbool voor het huwelijk, met zijn pieken en dalen. Een variant daarop was het serveren van bitterkoekjes met zoete thee. (https://www.quest.nl/maatschappij/geschiedenis/a25626905/verhaal-achter-jodenkoek-bitterkoekjes/)

Een bitterkoekje is een koekje dat bestaat uit een mengsel van gemalen bittere amandelen, kristalsuiker en eiwit. Dit mengsel wordt op een bakplaat gespoten en platgedrukt, waarna het in een oven wordt gebakken. In plaats van amandelen wordt ook wel het binnenste van abrikozenpitten gebruikt als goedkoop alternatief. ... In Italië bestaat een soortgelijk koekje, amaretto, dat met zoete amandelen wordt bereid. Het is vaak harder dan de variant die in Nederland bekend is.  (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterkoekje)

Eiwit is een heldere vloeistof die in vogeleieren zit. Het is het cytoplasma van het ei. Het bestaat hoofdzakelijk uit opgeloste proteïnen (vooral ovalbumine) in water. De primaire functies zijn de eierdooier te beschermen en extra voeding te verstrekken voor de groei van het embryonale kuiken; de proteïnen hebben een hoge voedingswaarde. In tegenstelling tot de eidooier bevat het weinig vet. Eiwit wordt vaak in de keuken gebruikt. Veelal wordt het bij het koken gescheiden van de dooier. De naam dankt eiwit aan de kleur die het krijgt als het wordt verhit. Bij gebruik van onverhitte producten met eiwit bestaat de kans op een salmonellabesmetting. Eiwit kan tot schuim worden geklopt (stijfkloppen). Dan zal al het gereedschap vetvrij moeten zijn. Een beetje citroenzuur, een klein snufje zout of wijnsteen helpt om het eiwit goed stijf te krijgen en het dient dan als basis voor schuimgebak (meringue), schuimpjes, spekjes (marshmellows), negerzoenen en Haagse bluf. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Eiwit_(ei))

(Tafel)suiker of kristalsuiker is een voedingsmiddel. Sacharose, de algemene benaming voor suiker in chemische zin, is een koolhydraat, meer specifiek een disacharide met molecuulformule C12H22O11. Suiker smaakt zoet. Naar gelang van de winning wordt het ook bietsuiker of rietsuiker genoemd. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tafelsuiker)

De amandel is het zaad van de amandelboom (Prunus dulcis). De amandelboom valt onder het geslacht Prunus (Prunus subg. Prunus sect. Amygdalus). Bittere amandelen zijn de vruchten van Prunus dulcis L. var. amara. Zoete amandelen zijn de vruchten van Prunus dulcis var. dulcis. Amandelen worden in augustus geoogst. De buitenkant van de 'pit' van deze steenvrucht wordt gekraakt; het vlies wordt verwijderd door de amandel kort te blancheren. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Amandel_(noot))

Steenvrucht, ook wel steenfruit, is een verzamelnaam voor diverse vruchten met een harde pit in het midden.[1] In de pit (de "steen") zit het eigenlijke zaad.... Voorbeelden van planten met steenvruchten zijn de bomen en heesters van het geslacht Prunus, zoals kers, perzik, nectarine, abrikoos, amandel en pruim. Buiten dit geslacht vinden we steenvruchten bij bijvoorbeeld koffieplantsoorten, olijf, kokosnoot, mango, walnoot, kornoelje en bramen.... De verzamelsteenvrucht, zoals bij de braam, framboos of Japanse wijnbes is ontstaan uit vele vrije vruchtbladen van één bloem, die afzonderlijke steenvruchtjes vormen. Deze vruchtjes zitten dus op dezelfde bloembodem en worden omgeven door één kelk. ... De pit van sommige steenvruchten bevat waterstofcyanide, zoals bij (bittere) amandel. Inname van meerdere van deze pitten kan dodelijk zijn. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Steenvrucht)

Abrikozenpitten hebben een hoog gehalte aan cyanogenische glycosiden, waaruit het zeer giftige blauwzuur vrij kan komen. Gemiddeld bevatten abrikozenpitten 217 mg cyanide per 100 gram.[1] Een dodelijke dosis blauwzuur voor een volwassene is ongeveer 3,7 mg per kg lichaamsgewicht. Er zijn in de wetenschappelijke literatuur verschillende gevallen beschreven van cyanidevergiftiging bij kinderen door het eten van abrikozenpitten.[1][2] Naar aanleiding van een bericht over een vergiftigingsincident zijn sinds 2018 de pitten in Nederlandse winkels niet meer te koop.[3] (https://nl.wikipedia.org/wiki/Abrikoos#Consumptie_van_abrikozenpitten) 

Bitterkoekjes zijn één van de bekendste amandelkoekjes van Nederland. Oorspronkelijk komt de bittere smaak van deze koekjes door de bittere amandelen die erin gebruikt worden. Omdat bittere amandelen heel lastig verkrijgbaar zijn – en ze bij verkeerd gebruik giftig zijn – heb ik gekozen voor een recept met amandelextract. (https://rutgerbakt.nl/koek-recepten/bitterkoekjes-bakken-recept/)

Traditioneel worden amaretti bereid met kippeneiwit, wat ze hun lekkere zachte structuur geeft. Maar ze zijn ook heel goed, en minstens zo lekker, te bereiden zonder ei, met behulp van die magische eivervanger, aquafaba. Anders dan de chicque naam misschien doet vermoeden, is aquafaba niets anders dan de vloeistof uit een blikje kikkererwten, of het overgebleven kookvocht uit een pan met bonen. Door de combinatie van plantaardige eiwitten en koolhydraten in dit vocht lijken de eigenschappen ervan erg op die van eieren, wat het een ideale vervanger maakt van zowel eiwitten als hele eieren. Vers afgegoten smaakt aquafaba nog duidelijk naar kikkererwten. Maar je kunt de vloeistof stijfkloppen zoals je dat met eiwit zou doen en als hij eenmaal schuimig en volumineus is, is de smaak helemaal verdwenen. Dus mocht je het je hebben afgevraagd: deze amaretti smaken helemaal niet naar peulvruchten, alleen maar lekker naar amandel. (https://www.sprigsandsage.com/nl/vegan-bitterkoekjes-met-aquafaba/)

De sinaasappel (ook wel appelsien genoemd) is de vrucht van de sinaasappelboom (Citrus sinensis), die tot het geslacht Citrus behoort. De soort wordt ook wel zoete sinaasappel genoemd, om hem te onderscheiden van de zure sinaasappel of bittersinaasappel (Citrus aurantium). De sinaasappel wordt in België en Nederland uit subtropische landen rond de Middellandse Zee geïmporteerd, zoals Israël, Spanje en Marokko. De vrucht verkleurt tijdens rijping van groen naar oranje. Vruchten uit tropische gebieden zoals Suriname verkleuren door het ontbreken van koude nachten slechts weinig, daarom worden ze soms kunstmatig oranje gekleurd. De kleur van de schil heeft geen invloed op de smaak. Veel perssinaasappels komen uit Brazilië.[1] Sinaasappels worden gepeld gegeten of geperst tot sinaasappelsap. Het vruchtvlees is licht oranjegeel van kleur, met een kenmerkende frisse smaak. Er bestaan ook sinaasappels met rood vruchtvlees: de bloedsinaasappels. De vrucht is ook een grondstof voor limonade zoals "ranja". De schil wordt voor marmelade gebruikt en als smaakmaker voor onder andere witbier of gekonfijt voor onder andere gebak (voor smaak en decoratie). ... De sinaasappel komt oorspronkelijk uit China (in de oude vorm: Sina), waar ook de naam naar verwijst. In het Vroegnieuwnederlands komt "appel sina" voor, in het Nieuwnederlands "appelsien".[2][3] Vanuit Nederland werd vanaf de 18e eeuw de sinaasappel verspreid over Noord-Europa. Hierdoor komt het dat de Nederlandse naam appelsien door andere talen overgenomen is zoals in het Duits ("Apfelsine"), het Zweeds ("apelsin"), en Deens en Noors ("appelsin"). In andere talen zoals Roemeens ("Portocal"), Turks ("Portakal"), Bulgaars ("портокал" portokal), Grieks ("πορτοκάλι" portokáli), Perzisch ("پرتقال" porteqāl) en Arabisch ("برتقال" burtuqāl) wordt de vrucht naar Portugal genoemd, dat in de 15e eeuw als eerste land sinaasappels uit China importeerde. De benaming "appeltjes van oranje" slaat op de zure of bittere sinaasappel. Deze naam is een verbastering van het Oudfranse pume orange of Ouditaliaanse pom-arancia. Het rechterlid van beide aanduidingen heeft de Perzische wortel naranj "zure sinaasappel". In sommige talen zoals het Frans ("orange") en het Engels ("orange") is deze naam in de vijftiende eeuw op de nog onbekende vrucht overgegaan. In Hongarije heet de vrucht "narancs", waar de naam ook gebruikt wordt voor de kleur oranje. ... Fylogenetisch onderzoek door Qiang Xu et al. (2013) toonde aan dat de sinaasappel een hybride is van de mandarijn (Citrus reticulata) met de pompelmoes (Citrus maxima), waarbij driekwart van de genen afkomstig is van de mandarijn en één kwart van de pompelmoes.[7] Zo'n resultaat zou bijvoorbeeld verkregen kunnen worden door eerst de pompelmoes met de mandarijn te kruisen en dan het kruisingsproduct nogmaals met de mandarijn te kruisen. De oudste vermelding van een sinaasappel, in Chinese literatuur, dateert van 314 v.Chr.[7] De kruising moet dus al meer dan 2300 jaar geleden hebben plaatsgevonden.(https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinaasappel)

Oranje is een kleur die zich in het spectrum tussen rood en geel bevindt, bij golflengtes tussen 620 en 585 nanometer. De kleur kan dan ook door menging van geel en rood verkregen worden. In de (niet-wetenschappelijke) traditionele kleurenleer is het een secundaire hoofdkleur. De complementaire kleur is ultramarijnblauw.... Het woord oranje is afkomstig van het Perzische narang (het Spaanse naranja), dat sinaasappel betekent. Ook in veel andere talen, zoals Engels, Frans, Duits en Spaans, wordt hetzelfde woord gebruikt voor 'oranje' en 'sinaasappel'.... De kleur oranje komt vrij weinig in de natuur voor en kent dan ook niet zo veel symboliek als de meeste andere kleuren. Een uitzondering is dat het symbool staat voor Nederland. Dit komt door het Nederlandse koningshuis. De Vader des Vaderlands Willem van Oranje erfde van zijn neef Rene van Chalon de titel Prins van Oranje, een titel die hoorde bij het Prinsdom Orange in Frankrijk. Het oranje staat in Nederland voor alle nationale sportteams en pars pro toto veelal voor geheel Nederland. Ook op Koningsdag wordt veel oranje gedragen. Gedurende de Tweede Wereldoorlog sprak Koningin Wilhelmina haar bevolking vanuit Londen toe via Radio Oranje. Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima ontvingen van Nationaal Cadeau bij hun huwelijk in 2002 het Oranje Fonds. Ook in Ivoorkust wordt oranje geassocieerd met het nationaal voetbalelftal. De Nederlandse vlag die bij de Unie van Utrecht in 1579 officieel werd aangenomen was oranje, wit, blauw. De rood, wit, blauwe vlag werd pas in 1937 bij Koninklijk Besluit de officiële vlag van het Koninkrijk der Nederlanden.[1] Een variant van de Nederlandse vlag is het Oranje Blanje Bleu, die voorzien met een VOC-symbool de vlag van deze organisatie was. Zo is de kleur ook in Zuid-Afrika beland. De huidige Zuid-Afrikaanse vlag heeft geen oranje meer. De grootste rivier van het Zuid-Afrika heet de Oranjerivier omdat de kleur van de aarde vaak naar het oranje zweemt. Een van de twee Boerenrepublieken lag tussen de Oranjerivier en de Vaalrivier en heette oorspronkelijk Oranje Vrijstaat. Ook de vlag van de apartheidstaat was gebaseerd op Oranje-blanje-bleu. In Ierland is de kleur door toedoen van Koning-Stadhouder Willem III de kleur van de kolonisten geworden. In Noord-Ierland worden ieder jaar door de Oranjeorde Oranjemarsen georganiseerd. In Georgië koos oppositieleider Micheil Saakasjvili de kleur oranje als symbool van verzet tijdens de Rozenrevolutie in november 2003. Een jaar later vond in Oekraïne een soortgelijke omwenteling plaats: de Oranjerevolutie onder leiding van Viktor Joesjtsjenko. Joodse kolonisten gebruikten de kleur als teken van verzet tegen de ontruiming van de Gazastrook in augustus 2005. In de kleurcodering voor elektronica staat oranje voor het cijfer 3. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Oranje_(kleur))

Al dat oranje heeft te maken met de achternaam van de onze Koning: Oranje-Nassau. Heel lang geleden trouwde een voorouder van de Koning, Hendrik III van Nassau met een dame uit Breda. Zij kregen toen het Franse prinsdom Orange in hun bezit. Een prinsdom is een gebied waar een prins de baas over is. Aan dit prinsdom zat de titel 'Prins van Oranje' verbonden. Deze titel was erfelijk: deze werd doorgegeven van vader op zoon. Toen de zoon van Hendrik stierf had hij geen kinderen, zodat de titel terecht kwam bij zijn Duitse neef Willem van Nassau. ... Omdat ons koningshuis het woord 'oranje' in de familienaam heeft, is deze kleur onze nationale kleur geworden. Daarom wordt het gebruikt bij Koningsdag en bij de tenues van nationale sportclubs! (https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/geschiedenis/waar-komt-dat-oranje-toch-vandaan)

The word orange entered Middle English from Old French and Anglo-Norman orenge. The earliest recorded use of the word in English is from the 13th century and referred to the fruit. The earliest attested use of the word in reference to the colour is from the 16th century. It is generally thought that Old French borrowed the Italian melarancio ("fruit of the orange tree", with mela "fruit") as pume orenge (with pume "fruit"). Although pume orenge is attested earlier than melarancio in available written sources, lexicographers believe that the Italian word is actually older. (https://www.liquisearch.com/orange_word/etymology)

late 14c., in reference to the fruit of the orange tree (late 13c. as a surname), from Old French orange, orenge (12c., Modern French orange), from Medieval Latin pomum de orenge, from Italian arancia, originally narancia (Venetian naranza), an alteration of Arabic naranj, from Persian narang, from Sanskrit naranga-s "orange tree," a word of uncertain origin. Not used as a color word in English until 1510s (orange color), "a reddish-yellow color like that of a ripe orange." Colors similar to modern orange in Middle English might be called citrine or saffron. Loss of initial n- probably is due to confusion with the definite article (as in une narange, una narancia), but also perhaps was by influence of French or "gold." The name of the town of Orange in France (see Orangemen) perhaps was deformed by the name of the fruit. Orange juice is attested from 1723.... The tree's original range probably was northern India. The Persian orange, grown widely in southern Europe after its introduction in Italy 11c., was bitter; sweet oranges were brought to Europe 15c. from India by Portuguese traders and quickly displaced the bitter variety, but only Modern Greek still seems to distinguish the bitter (nerantzi) from the sweet (portokali "Portuguese") orange. Portuguese, Spanish, Arab, and Dutch sailors planted citrus trees along trade routes to prevent scurvy. On his second voyage in 1493, Christopher Columbus brought the seeds of oranges, lemons and citrons to Haiti and the Caribbean. Introduced in Florida (along with lemons) in 1513 by Spanish explorer Juan Ponce de Leon. It was introduced to Hawaii in 1792. (https://www.etymonline.com/word/ORANGE)

Nou sinaas vond ik niet echt in het bier, maar waarschijnlijk dat het zo een onderlaag vormt waarop die bitterkoekjes goed uitkomen? Geen idee, maar ik wist wel dat de kleur vernoemd was naar de vrucht. Dat abrikozenpitten dan weer zo gevaarlijk zijn dat ze niet verkocht worden in Nederland wist ik dan weer niet...

woensdag 20 april 2022

IEP toets

De IEP Eindtoets is een eindtoets die eind groep 8 wordt afgenomen. De uitkomst is een richtlijn die het niveau bepaalt voor het voortgezet onderwijs. De toets is een alternatief voor de Cito eindtoets of de Route 8 Eindtoets. Iedere school is vrij om zelf een eindtoets te kiezen, zo kunnen scholen een toets kiezen die het beste bij de visie van de school past. (https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/iep-toets)

De IEP Eindtoets bestaat sinds schooljaar 2014-2015, vanaf toen werd de eindtoets voor groep 8 verplicht. Jaarlijks kiezen scholen uit één van de goedgekeurde eindtoetsen. Inmiddels IEPt al ruim 30% van de basisscholen in Nederland. De IEP Eindtoets is een papieren toets die de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen meet en wordt afgenomen in twee dagdelen van twee uur. Met een mooie en frisse opmaak, leuke teksten en heldere vragen verlagen we de spanning zoveel mogelijk bij de leerlingen, zodat ze écht kunnen laten zien op welk niveau ze staan. Toetsen mogen namelijk vooral ook leuk zijn om te maken, dat haalt het beste in een leerling naar boven. IEP Eindtoets 2022 De leerlingen maken de IEP Eindtoets op woensdag 20 en donderdag 21 april 2022. (https://www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/iep-eindtoets/)

Ik toets een andere IEP; de India Export Porter Hop & Drop:

Het bier heeft een zwart etiket met witte letters Hop & Drop, een India Export Porter. Ik had nog nooit gehoord van deze combinatie. Het zwarte bier heeft bruin schuim dat bij het inschenken goed opschuimt en blijft staan. De geur is hoppig en doet denken aan een IPA. De geur doet echt denken aan een IPA, maar waarom is het dan geen BIPA? Het bier heeft een fijn mondgevoel dat niet echt dik aan doet of prikt van koolzuur. Het doet denken aan een porter. Ook de smaak in de afdronk doet moutig aan, gebrande mout als bij ... porter. Een combinatie van IPA en porter? Het bier drinkt lekker weg. Het is een lekker en fijn bier om te drinken. Met 8% is het wel wat zwaar om door te drinken.

Molen HOP & DROP 8,5% India Export Porter 33cl (https://www.drinks-gifts.nl/molen-hop-drop-8-5-india-export-porter-33cl)

De Molen Hop en Drop is een Export Porter van 8,5%. Het bier is nog eens flink gedryhopt met Mosaic en Amarillo en zoethout.
Details
BrouwerijBrouwerij De Molen
BierstijlPorter
Alcohol8.5%
(https://www.bierista.nl/de-molen-hop-en-drop)

Elke maand brengt Brouwerij de Molen weer een nieuwe special uit. Deze specials worden ook wel 'black labels' genoemd en zijn te herkennen aan het zwarte etiket op de fles. Enkele erkende Black Labels zijn: Hoog & Droog (Triple Westcoast IPA - 6.5% ABV), Vriend & Vijand (Hazy Pale Ale - 4.6% ABV) en Vader & Zoon (Ambachtelijke pils - 5,4% ABV). (https://shop.brouwerijdemolen.nl/specials/)

De Hop & Drop combineerd het beste van de Molen en het Uiltje waar we naast het maken van een sterke ondergistende export porter deze nog eens flink dry-hoppen met Mosaic en Amarillo en zoethout. (https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-hop-drop/)

Brouwerij: De Molen, Bodegraven met Uiltje, Haarlem Type: Export Porter
Aroma en smaak: Koffie, chocolade, droppig, wat geroosterd, citrus. Moutbitter en vrij droog. 
8.5% alcohol, serveer op 8ºC
Lekker bij: In voorbereiding
Beschrijving: Het was alweer een tijdje geleden, dus het werd tijd voor een ​​samenwerking met de vrienden van Uiltje Brewing Company. Dus hier is Hop & Drop, een Indian Export Porter. Hier heb je het beste van twee werelden. Want naast het maken van een sterke ondergistende exportporter is drooghopen met Mosaïc en Amarillo een smaakmaker in dit bier. En de toevoeging van drop! Het resultaat is een volle en stevige body met tonen van koffie, chocolade en drop, waarna de frisse citrustonen van dry-hopping naar voren komen. (https://www.hetbiermoment.nl/a-68271364/de-molen/de-molen-uiltje-hop-drop-33cl/#description)

It had been a while, so it was time for us to make a collaboration with our friends from Uiltje Brewing Company. We put our heads together and arrived at the Hop & Drop. An India Export Porter. Here we combine the best of both worlds where, in addition to making a strong bottom-fermented export porter, we dry-hop it with Mosaic and Amarillo and liquorice. The result, a full and firm body with notes of coffee, chocolate and liquorice, after which the fresh citrus notes of dry-hopping come to the fore. (https://cafedestap.nl/product/de-molen-hop-drop-collab-met-uiltje/)

Bier specs
ABV 8,5
EBC 80
TEMP 8 - 10
HOP Mosaic Amarillo
CC 330
EXTRA'S Zoethout
Bier specs
De Hop & Drop combineert het beste van de Molen en het Uiltje waar we naast het maken van een sterke ondergistende export porter deze nog eens flink dry-hoppen met Mosaic en Amarillo en zoethout. (https://www.uiltjebrewing.com/product/uiltje-x-de-molen-hop-drop/)

Alcoholpercentage:8.5%Bierstijl:Speciaal bierBiercategorie:PorterSmaakpalet:Koffie, chocola, zoethout en citrusHeerlijk bij:Gerookt/geroosterd vlees , gerookte vis, lams gerechten en BBQ gerechtenHet lekkerste op temperatuur:8-10 graden Celsius (https://shop.brouwerijdemolen.nl/alle-bieren/de-molen-hop-drop/)

Ik wens alle scholieren (en hun ouders/verzorgers) en docenten succes met de IEP-toets en ik zou zeggen proost op de goede afloop van de IEP met een IEP!

woensdag 9 maart 2022

Guur & Kou

De Molen Guur & Kou... is een Scottish Ale van 7.3%.Dit bier is gebrouwen met jeneverbes en zoethout. (https://www.speciaalbierpakket.nl/De-Molen-Guur-Kou)

Jeneverbes en zoethout geven dit verwarmende bier een licht kruidig karakter met aroma’s karamel en laurier. Perfect voor de donkere dagen. (https://www.bierenco.nl/product/brouwerij-de-molen-guur-kou/)

Het rossige bier is net wat roder dat Palm. Het heeft een opvallende geur en een kruidige smaak. Het zoethout denk ik wel op te merken of is het laurier? Ik vind het geen moutig of bitter of zoet bier. Wat vinden ze er zelf van?

Guur & Kou is De Molen’s antwoord op herfst en winter. Jeneverbes en zoethout geven deze verwarmende Scottish Ale een licht kruidig karakter: karamel en laurier Ingrediënten: Water, mout, hop, gist Smaak: Donker en Rijk Bitterheid: ØØOOO Alcoholpercentage: 7,3% Vol. Heerlijk met: Gegrild vlees, wild, gerookte zalm Kenmerken: Kruidig, karamel, verwarmend (https://www.sfbhoreca.nl/bavaria/nl/over-ons/onze-merken/de-molen/guur-en-kou.html)

Door het toevoegen van jeneverbes en zoethout krijgt deze mond verwarmende Scottish Ale een licht kruidig karakter met aroma’s van karamel en laurier. (https://shop.brouwerijdemolen.nl/de-molen-guur-kou/)

Alcoholpercentage:7.3%Bierstijl:Speciaal bierBiercategorie:Bruin/dubbelSmaakpalet:Kruidig, karamel, warm (https://shop.brouwerijdemolen.nl/de-molen-guur-kou/)

Opvallend dat ze het zelf een bruin/dubbel noemen, terwijl het ook een scotch ale wordt genoemd?

Van de "scotch ale" zou men denken dat hij in Schotland wordt gebrouwen, maar de brouwketels van deze bieren staan in België. Meestal is Ale licht- of rood-bruin van kleu rmaar kan ook donkerder zijn. Belgische bieren die smaakmatig onder deze soort kunnen geklasseerd worden zijn: Barbar, Brugse Trippel, Chimay, Duvel, Trapist Westmalle (dubbel), Kasteel bier, Leffe, Liefmans goudenband en Kwak. Ook zijn de bekende Belgische bruine bieren als Palm en De Koninck ook van het ale-type. (http://home.scarlet.be/pedroalco/Wijn___Bier/Bier/Bier_-_Soorten___Smaken/bier_-_soorten___smaken.html)

Scotch Ale (Strong) 1.065-1.090 30-50 25-55 Geur: karamelmoutig, zoetig, kruidig, droppig, soms diacetyl,siroop of melasse en/of iets rokerig Smaak: zoet, karamelmout, fruitig, bitterig, specerijen-kruidenachtig Mondgevoel: plakkerig en soms alcoholverwarmend Nasmaak: karamel, kruidig (https://www.brouw-bier.nl/theorie/typen/groepd.aspx)

Is Scotch Ale A Brown Ale? The flavor of Scotch ales varies depending on the variety, but they are typically malty and rich in flavor. ... Scotch ales are darker in appearance with deep ruby highlights. ... It might be said that Scotch Ales are the northern equivalent of an English Strong Ale, in that they are bold and big, but not quite as bold as a Barleywine. However, many people consider Scotch Ales even sweeter than English Strong Ales.... Generally, Scottish-style ales are malt-forward and have a slight caramel flavor and a chewy mouthfeel, but their strength and flavor vary. In some examples, there is a flavor of smoked peat. It would be considered a specialty if the version was overly smoked.... Scotch ales usually have lower alcohol by volume (ABV) than English ales. Scotch ales, sometimes referred to as “Wee Heavy,” are malt-forward and dark and sweet, while containing notes of caramel, toffee, and dried fruit..... Scotch ale is brewed with pale ale malt and various amounts of pale caramel malt, as well as unmalted roasted barley. Scotch ale ranges from an amber hue to a light brown hue to a deep mahogany hue.... Scotch ales are malty, rich ales, often called “Wee Heavy,” that can be overwhelming in terms of flavor and aroma. They are said to have originated in Edinburgh in the 1800s. This process produces a full-bodied, dark brown ale that has a lot of flavor and is higher in alcohol than many other beers. ... A Scotch Ale, or Wee Heavy, has a higher ABV, more than 6% at least, with a higher final gravity. On the other hand, Scottish Ale is a slightly lower strength version of an English Pale Ale with a higher alcohol content, usually around 3-5%. (https://blacktailnyc.com/what-is-scotch-ale-beer/)

Scotch Ales are an esoteric style of beer known for their super malty, rich caramel flavors and boozy ABV. Think of a Scotch Ale like the bottom log on a fire, simmering and smoldering. Is it the star of the fire? No, but it’s the piece of wood that burns the longest and keeps the whole fire going. Similarly, Scotch Ales aren’t sexy. But if you give them a shot, their bold toffee flavors, hint of smoke, and caramelized sugar will warm your soul..... Scotch Ale originated in Edinburgh, Scotland during the 1800s. Born in the United Kingdom, a region unsuited for highlighting hops, the Scotch Ale focuses instead on a more readily available ingredient: Malt. “The true character that makes Scotch Ales shine would be the malt,” says Anthony Chen, Lead Brewer at AleSmith Brewing Co. in San Diego, CA. ... The style transformed from a traditional English Strong Ale. Some of the first Strong Ales, called Old Ales or Burton Ales, originated in the British Isle. From there, these rich, strong, dark amber ales inspired the English Barleywine eventually making its way to Scotland and taking on its own character in the form of a Scotch Ale. “Old Scottish brewhouses would scorch caramelized sugars, which compiled with a low hopping rate made for a very malt dominant beer, darker and more focused on caramel and toffee notes,” says Chen. A confluence of malt character, submissive hops, and a more subdued yeast strain, Scotch Ales are distinct in their flavor profile. And, although aptly named, the style does run into a little bit of murky lingo. .... Scotch Ales, or Wee Heavys, tend to be higher in ABV, above 6% at least, with a higher final gravity that makes them a touch sweeter. Scottish Ales on the other hand essentially refer to the lower ABV equivalent of an English Pale Ale, clocking in at around 3-5% ABV. While water, hops, and yeast are all important to brewing a Scotch Ale, just like in any beer, it’s the often underappreciated ingredient of any beer–malt–that truly makes Scotch Ales and Scottish Ales shine.(https://www.hopculture.com/scotch-ales-beer-definition/)

All ales brewed in Scotland can technically be referred to as either Scottish ales. However, there are two traditional styles: Scotch ales and Scottish ales. Both are dark, but one is meaty while the other is lighter in both flavor and alcohol. Each represents the famous ales of Scotland, a country with brewing traditions that date back to the 12th century. Scottish ales tend to be light, though definitely not shy in flavor and aroma. They also tend to clock in on the low side for alcohol, ranging from 2.5 percent to 5 percent ABV. In short, they are session beers (those that are light enough to drink a few without getting drunk).​ Scotch ale, on the other hand, tends to be a big, meaty beer with significantly more alcohol. Although both styles use many of the same ingredients, Scotch ale uses more of them and is noticeably maltier. ... While there was a period in Scotland's early brewing history when all malt was floor-malted and dried in peat-fueled kilns, these beers are said to have been no smokier than any other beer at the time. According to "The Oxford Companion to Beer," "modern Scottish brewers and historians insist there's nothing 'Scottish' about beers with peat flavors." (https://www.thespruceeats.com/scottish-vs-scotch-ale-352839)

Interestingly, Scotch Ales (and Scottish beers in general) also occasionally take on a smoky or even distinctly peaty characteristic. Though these notes make sense given the country’s love of Scotch whisky, adding these flavors may be modern brewers’ attempt to give a nod to their own love of the spirit as opposed to something traditionally inherent to the style. As the Brewers Associations puts it, “Though there is little evidence suggesting that traditionally made Strong Scotch Ales exhibited peat smoke character, the current marketplace offers many examples with peat or smoke character present at low to medium levels.” But origins aside, since Scottish styles can be a bit difficult to pin down, you may find that you like the distinctly Scottish feel these flavor additions give to the beers. It certainly makes the brews feel more Scottish. (https://www.foodandwine.com/drinks/what-scotch-ale)

Scotch ale, often called Scottish ale in the United States, is the name given to a strong ale believed to have originated in Edinburgh in the 19th century. Beers using the designation Scotch ale are popular in Belgium and the USA where most examples are brewed locally. For example, Caledonian's Edinburgh Scotch Ale is sold from the cask in Scotland as Edinburgh Strong Ale or as Edinburgh Tattoo. Strong Scotch ale is also known as Wee Heavy. Examples of beers brewed in the USA under the name Wee Heavy tend to be 7% ABV and higher, while Scottish-brewed examples, such as Belhaven's Wee Heavy, are typically between 5.5% and 6.5% ABV. As with other examples of strong pale ales, such as barley wine, these beers tend toward sweetness and a full body, with a low hop flavor. Examples from the Caledonian brewery would have toffee notes from the caramelising of the malt from the direct fired copper. This caramelising of Caledonian's beers is popular in America and has led many American brewers to produce toffee sweet beers which they would label as a Scotch Ale. (https://beer.fandom.com/wiki/Scotch_ale)

Beer in Scotland may be labeled differently than the same beer outside of the country. There are also traditional and modern conventions in naming the style.

Strong Ale: Label in Scotland for a Scotch ale

Scotch Ale: Label in countries other than Scotland

60-, 70-, 80-, 90-Schilling: Traditional in Scotland

Scotch-Style Ale: Brewed outside of Scotland

It's difficult to describe categories of Scotch ale because brewers are often creative in their approach (Scottish brewers take on other ale styles as well). This blurred line only fuels the confusion between Scotch and Scottish ales. Within the lighter Scottish ales are categories of increasing strength. You may hear them referred to as 60-shilling, 70-shilling, or 80-shilling. This goes back in time to the price of a hogshead (a large cask of about 64 gallons), which was based on the strength of the beer.(https://www.thespruceeats.com/scottish-vs-scotch-ale-352839)

Dubbel: oorspronkelijk was "dubbel" een aanduiding van het feit dat men meer grondstoffen gebruikte dan het voor de "enkel", het gewone bier. De naam dubbel duidt meestal op een zwaarder zoet tot bitter bier en is zodanig ingeburgerd dat het aanleiding heeft gegeven tot een aparte basissoort.. (http://home.scarlet.be/pedroalco/Wijn___Bier/Bier/Bier_-_Soorten___Smaken/bier_-_soorten___smaken.html)

Dubbel (B) 1.062-1.070 15-30 45-80 Geur: fruit (o.a. banaan), karamelmout, kandij, chocolade Smaak: zoetig tot zoet, bitterig, soms kruidig of iets siroperig Mondgevoel: plakkerig met tamelijk veel koolzuurprikkeling Nasmaak: zoetig, kruidig, karamel (sterk uiteenlopende bijsmaken) (https://www.brouw-bier.nl/theorie/typen/groepd.aspx)

Van oorsprong werd het dubbelbier ook gezien als het dubbele alcoholpercentage van enkel bier (3,5%), het alcoholpercentage van dubbel bier was namelijk met 6-7% twee keer zo zwaar. Qua kleur kenmerkt dubbel bier zich door zijn mooie donkere kleur: van middelbruin tot donkerblond. Het dubbel bier is zoeter dan enkel bier en heeft over het algemeen een wat zachtere lichtzoete smaak met een lichte hopbitterheid. Dubbel bieren hebben een alcoholpercentage tussen de 6%-7%. (https://www.yellowstoneacademy.nl/blog/biersoorten)

Mij lijkt een Scotch Ale bijzonderder en specifieker dan een dubbel. Door de zoethout en jeneverbes kan ik me wel vinden in de term Scotisch Ale voor dit bier. 

De bieren van De Molen hebben altijd een bepaalde taalstijl. Wat betekent die naam eigenlijk 'guur en kou'? Tijd voor een lesje Nederlands:

Wat is juist: guur weer of onguur weer? Guur weer is het gebruikelijkst. Onguur weer is niet fout, maar verouderd Nederlands. On-guur = ‘niet-lieflijk’ Onguur bestaat uit het ontkennende voorvoegsel on- en het bijvoeglijk naamwoord guur. Guur betekende oorspronkelijk (vele eeuwen geleden) ‘lieflijk’. On-guur betekent dus ‘niet-lieflijk’, ofwel: ‘ruw’, ‘schrikwekkend’. Aan het einde van de zestiende eeuw ging men in onguur het twééde deel (guur) negatief opvatten. Daardoor leek on- overbodig. Het resultaat van deze ‘vergissing’ was dat guur en onguur allebei een negatieve betekenis kregen. Guur weer, ongure types In de loop van de tijd hebben onguur en guur verschillende toepassingen gekregen. Guur heeft nu alleen betrekking op het weer (‘een gure wind’). Het betekent iets als ‘winderig en koud’. Onguur betekent ‘schrikwekkend, bars, gemeen, ruw’. Je gebruikt het meestal voor personen: ‘Er liepen ongure types op het plein’. Publicatiedatum: 12-05-2011 (https://onzetaal.nl/taaladvies/onguur-guur-weer)

Dus 'guur en kou' is dus eigenlijk een pleonasme? Of was et nou een tautologie?

Wat is het verschil tussen een pleonasme en een tautologie? Antwoord Bij een pleonasme wordt een eigenschap die onlosmakelijk verbonden is met het genoemde, nog eens in een bepaling uitgedrukt, al dan niet bewust. Voorbeelden zijn een houten boomstam, het groene gras en een ronde cirkel. Een tautologie noemt een begrip tweemaal of meerdere malen, en bestaat doorgaans uit twee of meer woorden van dezelfde woordsoort. Enkele voorbeelden zijn pais en vree, enkel en alleen, nooit ofte nimmer, onmiddellijk en meteen en niettemin toch. (https://taaladvies.net/pleonasme-of-tautologie/)

Het pleonasme en de tautologie zijn stijlfiguren die vaak als stijlfout aangemerkt worden. Zowel bij een pleonasme als bij een tautologie gaat het om overtollig woordgebruik. Dit overtollige woordgebruik is niet altijd een stijlfout: soms is er bewust voor gekozen en heeft het een stilistische functie.(https://taaladvies.net/pleonasme-of-tautologie/)

Naast pleonasme en tautologie, is er ook nog een derde vorm van herhaling: simpelweg de 'herhaling'. Deze vorm is een stuk makkelijker te onderscheiden dan een tautologie of pleonasme, doordat één of een paar woorden in een zin een paar keer duidelijk onnodig herhaald worden. (https://educatie-en-school.infonu.nl/taal/147536-een-tekst-schrijven-veelgebruikte-stijlfouten.html)

Een tautologie bestaat uit twee woorden van dezelfde woordsoort die hetzelfde betekenen: vrolijk en blij. In combinaties als enkel en alleen, pais en vree, vast en zeker is dat correct, omdat het een versierende stijlfiguur is. In ‘Haastig liep ik snel naar het station, maar ik heb echter de trein niet gehaald’ zijn de tautologieën onjuist en dus een stijlfout. (https://referentiemateriaalvo.noordhoff.nl/NieuwNederlands/_nn5_3h/REF/1/hs200.html)

Ja dit zal een stilistische tautologie zijn, net zoals pais & vree:

Mostly known because of its wonderful Imperial Stouts, De Molen brewery also knows how to brew exceptional beers in any style. Thus, this Pais & Vree is a powerful and delicious Belgian Strong Ale! This Dutch beer has an amber robe topped by a dense white head. On the nose, you will find floral and citrus aromas and a very nice note of toffee. The mouth, is sweet and powerful with floral notes. The finish is onctuous and slighty bitter. Surprising and powerful, this De Molen Pais & Vree is a beer made for the Belgian beers lovers. In some aspects, this beer shall remind you the Heen & Weer! (https://www.saveur-biere.com/en/bottled-beer/5497-de-molen-pais-vree.html) 

P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Etymologisch woordenboek: de herkomst van onze woorden, 2e druk, Van Dale Lexicografie, Utrecht/Antwerpen pais, peis [vrede] {1265-1270, peys 1370} < oudfrans pais < latijn pacem, 4e nv. van pax [vrede]. (https://etymologiebank.nl/trefwoord/pais)

peis en vrede (uitdrukking) rust en vrede, vrede NL: pais en vree Ze hebben ons toen de oorlog verklaard en wij doen nog steeds of alles peis en vrede is. Het is weer peis en vrede bij de geburen, gisteren sloegen ze elkaar nog de hersens in. (https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/peis%20en%20vrede)

Als je ergens het heen-en-weer van krijgt, word je er zenuwachtig van of wekt het je ergernis: je vindt het een vervelend gedoe. Bijvoorbeeld: 'Ik krijg het heen-en-weer van zijn besluiteloosheid' of 'Ik krijg het heen-en-weer van dat keffende hondje van de buren.' Het heen-en-weer van iets krijgen is nog niet zo oud: Van Dale neemt deze uitdrukking voor het eerst op in zijn achtste druk (1961). Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) vermeldt bij heen en weer dat met "heen en weer loopen" bedoeld kan zijn "uit verveling, ongeduld, tot tijdverdrijf enz. nu in de eene, dan in de andere richting gaan" en vandaar ook "ongestadig, onrustig, zonder doel of orde nu den eenen, dan den anderen kant uit; nu hier, dan daarheen [gaan], in alle richtingen [gaan]". Het is voorstelbaar dat het heen-en-weer van iets krijgen in de betekenis 'onrustig/zenuwachtig van iets worden' uit deze laatste betekenis is voortgekomen. De verwensing 'Krijg het heen-en-weer!' is nog jonger: die staat pas vanaf 1992 in Van Dale (twaalfde druk). Marc De Coster vermoedt in zijn Woordenboek van populaire uitdrukkingen, clichés, kreten en slogans (2002) dat met het heen-en-weer een fictieve kwaal wordt bedoeld. In plaats van een echte kwaal of ziekte ('Krijg het apelazarus', 'Krijg de bibberkoorts', 'Krijg de hik!', 'Krijg de pleuris', enz.)' wordt de ander het tamelijk nietszeggende 'heen-en-weer' toegewenst. Misschien is het ook wel eufemistisch (verbloemend, verzachtend) bedoeld. (https://onzetaal.nl/taaladvies/het-heen-en-weer-krijgen)

maandag 26 april 2021

Bommen & Granaten Buffalo Trace BA Bourbon BA Barley Wine

De naam van het bier is een hele mondvol, en het alcoholgehalte is met 13,4% ook behoorlijk. Het smaakt zoet. Het bier heeft een lekkere koolzuurpikkeling, maar het schuim verdwijnt heel snel. De smaak mist  hopbitterheid en is wat dun. De smaak is echter supergoed, minder zwaar als dat ik had gedacht. Ik was er wat bang voor, dat het met 13,4% meer de heftige kant op zou gaan. De smaak is fluweelzacht en dat maakt 'm toch wat verraderlijk. Ik voel 'm nu al hangen.  De kleur is als Palm of een sterke drank als congac (zie https://cdn.zilvercms.nl/q80/http://cookinglife.zilvercdn.nl/uploads/webshop/arcoroc_cognacglas.jpg). De smaak is lekker, en best wel zacht, het is geen lichte pils of fruitige IPA of moutige ale. Het is een barley wine, echt een wijn. 

Toch eens kijken op internet voor deze brouwerij: 

Brouwerij de Molen in Bodegraven is in 2004 gestart in de historische korenmolen De Arkduif gelegen langs de Oude Rijn midden in het Groene Hart. De hoofdbrouwerij is inmiddels verhuisd naar iets verderop in de straat maar er wordt in de korenmolen bij Brouwcafé de Molen nog steeds gebrouwen en heerlijk gekookt met en naast molenbieren. Ook zijn er rondleidingen, arrangementen, ruimte voor feesten en partijen en meer. In de naastgelegen zeer breed gesorteerde Bierwinkel kan iedereen terecht voor craft- en speciaalbieren uit de hele wereld (zie https://brouwerijdemolen.nl/).

De brouwerij is bekend van het bierfestival; Borefts (zie https://brouwerijdemolen.nl/borefts-bierfestival/).

Op biernet (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/zuid-holland/bodegraven/molen-de) lees je het verhaal van deze brouwerij:

Na ervaring opgedaan te hebben bij een brouwer uit Westmaas, de Texelse bierbrouwerij en Brouwerij de Prael te hebben gewerkt, besloot Menno Olivier (1963) voor zichzelf te beginnen en eind 2003 start hij in de garage van zijn huis in Bodegraven een brouwerij (De Salamander) annex proeflokaal. In 2004 krijgt hij van de gemeente Bodegraven de gelegenheid om Molen de Arkduif (1697) liggend langs de Oude Rijn midden in het Groen Hart te huren en opent hij Eet- en Bierlokaal de Molen. ... In het begin had hij ook nog zijn functie als brouwmeester van de Rotterdamse Stadsbrouwerij de Pelgrim maar zijn het bedrijf groeide snel. De belangstelling steeg, de groepen werden groter en toen Menno naast het geven van workshops ook zijn ambachtelijk gebrouwen bier op de markt bracht, kon de stap naar een eigen brouwerij niet uitblijven. De brouwerij van toen bestond uit een roestvrij stalen installatie met een capaciteit van 500 liter met een tank uit de melkindustrie  De van oorsprong oliegestookte maischketel (kook ketel) werd nu elektrisch verwarmd wat de maischketel geschikt maakt voor brouwen volgens het infusie systeem. Vandaag de dag staat deze handgemaakte installatie bij de Kaapse Brouwers in Rotterdam. De brouwerij en proeflokaal, gehuisvest in de molen opende officieel haar deuren in juli 2004 en werd op vrijdag 17 september 2004 geopend door acteur Bram van der Vlugt. In het proeflokaal waren in 2004 al 6 bieren van de tap verkrijgbaar. De brouwerij zelf was ondergebracht in de voormalige meelopslagplaats van de molenaar.... n 2008 wordt John Brus zijn partner en samen maken zij een bedrijfsplan om te groeien in alle opzichten. De brouwerij verhuisd naar een pand verderop in de straat alwaar een nieuwe installatie wordt gebouwd. In 2006 waren er vijf medewerkers in dienst, in 2017 zijn er 19 medewerkers en daarnaast een afdeling van Stichting Philadelphia, een instelling voor wonen en werken voor verstandelijk beperkte mensen. De capaciteit van Brouwerij de Molen is navenant gestegen. In 2006 werd er 300 hectoliter gebrouwen, in 2017 14.000 hectoliter.... Brouwerij De Molen heeft in 2016 haar missie de 'vier wieken van de molen' gedefinieerd, met deze waarden willen zij de toekomst tegemoet treden. Bavaria heeft in dat jaar een minderheidsbelang in Brouwerij de Molen genomen en door die samenwerking hoopt Brouwerij de Molen met name de distributie in Nederland te kunnen verbeteren.(https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/zuid-holland/bodegraven/molen-de)

Al maanden gonsde het van de geruchten: Bavaria zou De Molen hebben gekocht. Verleden jaar maakte De Molen bekend dat zij met de Brabantse familiebrouwers een exclusieve distributieovereenkomst hadden gesloten en er werd op Borefts Bierfestival een Swinkels familielid in keurig en perfect detonerend pak gesignaleerd. Zowel Bavaria als De Molen ontkende een verdergaande verbintenis – maar dat bleek niet langer vol te houden. Here’s the deal.... Al in begin 2015 heeft Bavaria Brouwerij, via een BV waarin zij participeert met Brouwerij De Koningshoeven, 35% van het aandelenkapitaal van Brouwerij De Molen overgenomen. De aandelen zijn afkomstig van diverse kleinere oorspronkelijke aandeelhouders: Menno en John houden gezamenlijk de meerderheid van de aandelen. Met deze transactie wordt er dus niet direct geld in het bedrijf geïnvesteerd: Bavaria heeft hiermee vooral het distributierecht van De Molen in de Benelux gekocht, en zo kan een lentebier van De Molen bijvoorbeeld exclusief voor aan Bavaria gelieerde horeca zaken worden gehouden. Een uitstekende distributie is voor een groeiende brouwerij van levensbelang, en De Molen heeft voor het kanaal van Bavaria (en La Trappe) gekozen.... De participatie vertoont grote gelijkenis met die van Duvel-Moortgat in Brouwerij ’t IJ. Ook daar is sprake van een minderheidsaandeel, is een forse verbreding van distributie het directe winstpunt en is toegang tot kennis een indirect pluspunt. Zowel De Molen als ’t IJ beschikken sinds kort over een professioneel laboratorium en hebben toegang tot alle andere, ook brouwtechnische, kennis van de grote broer. Het bier kan er alleen maar beter van worden, en dus profiteert de consument er van – ook vanwege die bredere distributie. In dat licht bezien zijn het dezelfde gelijkenissen als bij de Lagunitas-Heineken deal, of die van Ballast Point en Constellation – al waren dat geen minderheidsdeelnemingen. (https://www.mylifewithbeer.nl/brouwerij-de-molen-deels-in-handen-van-bavaria/)

Bavaria neemt craftbrouwerij De Molen helemaal over 01 februari 2019 11:53 Aangepast: 01 februari 2019 11:54 Swinkels Family Brewers, het bedrijf achter biergigant Bavaria, wordt 100 procent eigenaar van een van de bekendste Nederlandse craftbrouwerijen. Brouwerij de Molen uit Bodegraven kan zich zo concentreren op het brouwen van bier en hoeft zich minder zorgen te maken over de steeds lastiger wordende Nederlandse speciaalbiermarkt. Swinkels nam in 2016 al een minderheidsbelang van 35 procent in De Molen. Die samenwerking ging de microbrouwer vooral aan om gebruik te kunnen maken van het distributienetwerk van Bavaria. ... Toch is de succesvolle samenwerking niet de enige reden voor de overname, blijkt uit een bericht van Menno Olivier, John Brus en Jaco Geerlof, de eigenaren en de brouwer van De Molen. In een bericht op de site zeggen ze dat er hard is gewerkt om de brouwerij toekomstbestendig te maken. Door interne- en externe ontwikkelingen en gebeurtenissen was dat niet al te makkelijk. "Bijvoorbeeld door de ontwikkelingen in de branche en de markt: het grote aantal lokale brouwerijen en het verzadigd raken van de behoefte", zeggen de heren. Dat moeilijke markt wordt niet alleen door De Molen gevoeld. Ondanks de populariteit van speciaalbier, stijgt het aantal brouwers niet meer, zo bleek vorige maand. Er kwamen er vorig 88 nieuwe brouwers bij, maar dat waren er veel minder dan de 126 brouwers die in 2017 begonnen. Het aantal brouwers dat stopte, steeg juist van 22 naar 24.... Alle aandelen gaan over naar Swinkels. De Molen krijgt daarbij een vergelijkbare autonome status binnen het bedrijf als bijvoorbeeld ook De Koningshoeven, bekend van La Trappe, heeft binnen het concern. In de dagelijkse aansturing en het management van de brouwerij verandert daarom ook niets. De brouwers hopen zich zo te kunnen richten op wat ze het liefst doen: bier brouwen. Het is niet het enige craftbierbedrijf dat opgaat in de Bavaria-familie. In 2016 kocht Bavaria al de Belgische Palm-brouwerij en in 2018 werd de Nederlandse importeur Bier&co ingelijfd. (https://www.rtlnieuws.nl/economie/business/artikel/4595126/bavaria-neemt-craftbrouwerij-de-molen-helemaal-over)

Nog even terug naar brouwerij De Pelgrim:

In het historische deel van Rotterdam ziet horeca-ondernemer Harry van der Wiel (1949-2011) een droom in vervulling gaan. Hij had als droom om een eigen brouwerij voor speciaalbieren te starten. ... Harry is lid vanaf het eerste uur van de consumentenvereniging PINT en was ook nauw betrokken bij de oprichting van de Alliantie van Bier Tapperijen (ABT). Zo raakte hij al snel betrokken bij de ontwikkelingen van het speciaalbier in Nederland. En op 9 mei 1996 kreeg Rotterdam dan ook weer een eigen bierbrouwerij in de historische wijk Delfshaven, gevestigd in het ouder raadhuis, direct naast de Pelgrimvaderskerk. Toepasselijk omdat Delfshaven vroeger fungeerde als aanvoerhaven van grondstoffen en uitvoerhaven van exportbier. ... Als eerste brouwmeester heeft De Pelgrim de in Limburg geboren Ard Janssen aangetrokken die al ruime ervaring had opgedaan bij Oranjeboom, Bavaria, De Raaf en de Arcense Stoombierbrouwerij. Herm Hegger, de eigenaar van Brouwerij de Raaf heeft ook zijn zijn bijdgrage geleverd en ontwierp de nieuwe apparatuur voor de brouwerij. De brouwapparatuur werd eind maart 1996 geinstalleerd, waarna half april het eerste brouwsel de brouwketel verliet..... Op 1 januari 1999 ging Ard Janssen onverwacht naar Saoedi Arabië vertrok om aldaar een melkfabriek op te zetten voor de koning. Thomas Grosswald (1978)nam de roerstok over maar werd hetzelfde jaar weer ontslagen. In 1998 bedroeg de jaarproduktie 500 hectoliter. In eerste instantie werd de gist betrokken van Stadsbrouwerij de Hemel uit Nijmegen. Later was de gist afkomstig van de firma Van Nimwegen.... In 1999 brouwde de brouwerij 70 hl (7000 liter) bier per maand, waarvan de bostel (restprodukten die na het brouwen overblijven) wordt opgehaald door een boer uit Montfort, die dit als veevoer aan zijn koeien geeft. Brouwers waren toen Sander Maassen, Bjorn van den Oudenhoven en Marc van der Veen die Ard opvolgde. Laatstgenoemde was toen nog de bedrijfsleider van De Pelgrim maar verliet deze brouwerij met ingang van 1 mei 2000. In 2000 wist brouwmeester Sander Maassen zich ook omringd door gastvrouw Barbara, Dirk voor het horecagedeelte alsook een aantal stagiaires. De productie werd dat jaar opgevoerd van 500 hl naar 1500 hl. ... Vanaf 2003 nam Menno Olivier gedurende een jaar de roerstok ter hand. Menno Olivier is de initiatiefnemer achter Brouwerij de Salamander het latere Brouwerij de Molen. Menno liet zich, wegens drukke werkzaamheden, weer opvolgen door Ard Zoetmeyer. Ard is in 2000 afgestudeerd aan de HAS en heeft gewerkt bij Interbrew in Breda. (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/zuid-holland/rotterdam/pelgrim-de)

En dan is er nog de Kaapse Brouwers:

Kaapse Brouwers is een bierbrouwerij uit Rotterdam (Nederland) die is opgericht in 2013. Deze brouwerij heeft 6 bieren in het assortiment. ... De Kaapse Brouwers is de jongste stadsbrouwerij van Rotterdam. Als onderdeel van de Fenix Food Factory op Katendrecht brengen ze voor het eerst de craftbeer revolution naar Rotterdam. (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/zuid-holland/rotterdam/kaapse-brouwers)

De Rotterdamse brouwerij Kaapse Brouwers heeft een protestbier gelanceerd om de horeca te steunen. Het bier met de naam Kaapse Mark is vernoemd naar premier Mark Rutte.... Kaapse Mark is een speciaalbier met maar 2,9% alcohol. Er is voor een bier met dit alcoholpercentage gekozen omdat er slechts 2,9% van de besmettingen met het coronavirus in de horeca plaatsvonden. Desondanks koos het kabinet voor de maatregel om de gehele horeca opnieuw te sluiten. Het protestbier dat de brouwers op de markt brengen krijgt daarom de naam Kaapse Mark, vernoemd naar premier Mark Rutte. (https://www.biernet.nl/nieuws/kaapse-brouwers-lanceren-protestbier-als-steun-voor-horecakrachten)

Maar daar heb ik geen herinneringen van ...