De term Jakobsladder is ontleend aan het verhaal in Genesis 28:10-22 in de Hebreeuwse Bijbel, waarin Jakob in een droom een ladder zag die tot in de hemel reikte en waarop Gods engelen afdaalden en opstegen. Ook zag Jakob JHWH bij zich staan en hoorde Hem de beloftes die eerder aan Abraham waren gedaan herhalen, inclusief de toezegging dat God hem altijd zou beschermen. Toen Jakob wakker werd, trok hij de conclusie: Dit is zeker, op deze plaats is de HEER aanwezig. Dat besefte ik niet. Wat een ontzagwekkende plaats is dit, dit is niets anders dan het huis van God, dit moet de poort van de hemel zijn! Daarom noemde hij de plaats Betel, "huis van God". ... Waar in de Nederlandse vertaling van Genesis 28:12 "ladder" staat, wordt in het Hebreeuws סֻלָּם, sullām gebruikt. Sommigen denken dat dat woord werd afgeleid van de verbaalwortel סלל, sll, "opwerpen" of "bouwen",[1] maar dit is omstreden.[2] סֻלָּם, sullām betekende oorspronkelijk "trap" of "oprit", pas in de oude vertalingen werden termen gebruikt die zouden kunnen doen denken aan een ladder met sporten; de Septuagint gebruikt κλι̃μαξ, klimax en de Vulgaat scala. ... Het verhaal over de droom van Jakob is uniek in de Bijbel.[3] Genesis 28:12 beschreef het statische achtergrondbeeld van de droom van Jakob, waarin twee handelingsdragers verschijnen: Gods engelen en JHWH. De eerste zin in Genesis 28:13 is in verband hiermee dubbelzinnig: de antropomorf voorgestelde God staat "over hem" (de slapende Jakob) of "erop" (de ladder). Hierna volgde een rede van God met beloftes aan de aartsvaders, die voor zich spreken. Pas daarna duidde Jakob wat hij in de droom had gezien... De Jakobsladder markeerde de verticale verbinding tussen de hemelse verblijfsplaats van God met de aardse heilige plaats, waar God aanwezig was, en Jakob duidde zijn droom, hoewel hij zijn God ook op andere plaatsen had ervaren, op precies deze manier. JHWHs transcendentie en zijn aanwezigheid op bepaalde plaatsen werden dus beschouwd als naast elkaar bestaand en in beeld gebracht. Het visioen waarin Jesaja werd geroepen in Jesaja 6 laat een vergelijkbaar scenario zien. De enorme troon van God bevond zich boven de tempel (niet in het Allerheiligste), die door de zomen van Gods mantel werd gevuld.[4] De heilige plaats werd als woning of rustplaats van God begrepen en daarom als heiligdom gewijd. Met het droombeeld van de Jakobsladder werd de voorstelling van een verticale wereldas bedoeld, zoals die hoorde bij een theologie wanneer een tempel werd gebouwd in een stad in het oude Oosten – waaronder ook Jeruzalem. Deze voorstelling is in de Jakobsladder met het heiligdom in Betel verweven..... Het is waarschijnlijk dat סֻלָּם, sullām het Hebreeuwse equivalent is van het Akkadische simmiltu "ladder", "trap", "trappenhuis", "oprit".[5] Een "hemelsladder", simmelat šamāmi genoemde verbinding tussen een deur in de hemel en in de onderwereld komt voor in de Assyrische versie van de mythe van Nergal en Eresjkigal.[6] Kakka, een van de kleinere goden en bode van de hemelgoden, Namtar, de demonische vizier van de goden van de onderwereld, en de onderwereldgod Nergal zelf betreden in beide richtingen een trap die hun toegang geeft tot het hemelrijk. Voor het opstijgen en afdalen door Gods engelen op de ladder in Genesis 28:12 worden equivalente verbaalwortels gebruikt. Een ladder tussen hemel en aarde komt ook voor in de Oudegyptische piramidespreuk 267. De dode farao stijgt naar de deur naar de hemel in het westen op.[7][8]... De Jakobsladder in Genesis 28:12 verbond hemel en aarde. In Jakobs duiding noemde hij de aardse plaats "de poort naar de hemel". De onderwereld werd niet genoemd – gelijksoortige betekenisdragende plaatsen zijn in de Hebreeuwse Bijbel vaak te vinden en theologisch gemotiveerd. Toch was de voor een conflict met zijn broer Esau vluchtende Jakob fysiek en sociaal de dood nabij. De opstijgende en afdalende goden in de bovengenoemde Assyrische tekst zijn zeker met de engelen (boodschappers) van God in Genesis 28:12 vergelijkbaar. In de Bijbelse tekst blijft hun functie onbenoemd: ze brengen Jakob geen boodschap, maar markeren alleen het verticale aspect. Hun verschijning is daarom niet strijdig met de erop volgende rede van God zelf. Dit is niet verwonderlijk: anders dan de alleen optredende engel, hebben in groepen optredende engelen in de Hebreeuwse Bijbel nooit een sprekende rol. Dat met סֻלָּם, sullām in Genesis 28:12 ook de trapvorm van een ziggoerat werd aangeduid, is onwaarschijnlijk. In Kanaän en Palestina bestonden zulke gebouwen niet. De metafoor van een trap ligt in de aanduiding voor de ziggoerat in Sippar besloten, want die werd het "huis van de trap naar de heilige hemel" genoemd.[9] Ziggoerats golden echter als afbeelding van de kosmos en als "wereldberg" of "oerheuvel", die bij de schepping als eerste uit de oerzee opdoken. De trapvorm van de ziggoerat verbond de hemelse woonplaats met de aardbodem.[10][11] Zonder dat een specifieke architectonische vorm nodig was, stond in Jeruzalem ook de idee van een wereldberg op de achtergrond (Psalm 24:1-3). Daarom kan de vorm van een ziggoerat voor Betel in Genesis 28:12 niet worden uitgesloten. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jakobsladder_(Bijbel))
Er is ook een film zo vernoemd:
Jacob's Ladder is a 1990 American psychological horror film[4] directed by Adrian Lyne, produced by Alan Marshall and written by Bruce Joel Rubin. The film stars Tim Robbins as Jacob Singer, an American infantryman whose experiences before and during his service in Vietnam result in strange, fragmentary visions and bizarre hallucinations that continue to haunt him. As his ordeal worsens, Jacob desperately attempts to figure out the truth. The film's supporting cast includes Elizabeth Peña and Danny Aiello. Jacob's Ladder was made by Carolco Pictures ten years after being written by Rubin. Despite only being moderately successful upon its release, the film garnered a cult following, and its plot and special effects became a source of influence for various other works, such as the Silent Hill video game series. A remake was released in 2019. Plot On October 6, 1971, American infantryman Jacob Singer is with the 1st Air Cavalry Division, deployed in a village in Vietnam's Mekong Delta, when his close-knit unit comes under sudden attack. As many of Jacob's comrades are killed or wounded, others exhibit abnormal behavior with some suffering catatonia, convulsions, and seizures. Jacob flees into the jungle, only to be stabbed with a bayonet by an unseen assailant. Jacob awakens in the New York City Subway, where, after glimpsing what he believes to be a tentacle protruding from a sleeping homeless person, an inexplicably locked subway station exit results in him almost being hit by a train. The year is 1975, he works as a postal clerk, and lives in a rundown apartment in Brooklyn with his girlfriend, Jezebel. Jacob misses his old family and experiences visions of them, especially the youngest of his sons, Gabe, who had died in an accident before the war. Jacob is increasingly beset by disturbing experiences and apparitions, including glimpses of faceless vibrating figures, and narrowly escapes being run over by a pursuing car. He attempts to contact his regular doctor at the local VA hospital, but after being told that there is no record of him ever being a patient there, Jacob is told that his doctor has died in a car explosion. At a party thrown by friends, a psychic reads Jacob's palm and tells him that he is already dead, which Jacob dismisses as a joke. After declining to dance with her, he appears to witness an enormous creature penetrating Jezzie before he collapses. At home, Jacob experiences a dangerous fever, which Jezzie attempts to bring down with a painful ice bath. Jacob briefly wakes up in another reality where he lives with his wife and sons, including a still-alive Gabe. First-person perspective scenes of apparent flashbacks to his time in Vietnam show Jacob, badly wounded, being discovered by American soldiers before being evacuated under fire in a helicopter. One of Jacob's former platoon mates, Paul, contacts him to reveal he is suffering from similar experiences, but is soon afterwards killed when his car explodes. Commiserating after the funeral, other surviving members of the platoon confess that they have all been experiencing horrifying hallucinations. Believing that they are suffering the effects of a military experiment performed on them without their knowledge or consent, they hire a lawyer to investigate. However, the lawyer quits the case after reading military files documenting that the soldiers were never in combat and were discharged for psychological reasons. Jacob's comrades soon back down while Jacob suspects they have been threatened into doing so. He is abducted by suited men who try to intimidate him. Jacob fights them and escapes but is injured and nearly paralyzed in the process. He is taken to a nightmarish hospital, where he is told he has been killed and this is home, but his chiropractor friend Louis comes to his rescue and heals him. Louis quotes the 14th-century Christian mystic Meister Eckhart: Eckhart saw Hell too. He said: "The only thing that burns in Hell is the part of you that won't let go of life, your memories, your attachments. They burn them all away. But they're not punishing you", he said. "They're freeing your soul. So, if you're frightened of dying and ... you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels, freeing you from the earth." (https://en.wikipedia.org/wiki/Jacob%27s_Ladder_(1990_film))
Mourning his dead child, a haunted Vietnam War veteran attempts to uncover his past while suffering from a severe case of dissociation. To do so, he must decipher reality and life from his own dreams, delusions, and perceptions of death. (https://www.imdb.com/title/tt0099871/)
Het begrip Jakobsladder kennen we uit de Bijbel, maar ook uit de meteorologie. In beide gevallen duidt het begrip op een verbinding vanuit de hemel met de aarde. Een beknopte omschrijving van het begrip. De Jakobsladder vindt zijn oorsprong in een verhaal in het Bijbelboek Genesis. Hierin wordt beschreven hoe Jakob, een van de zogenoemde aartsvaders, onder de blote hemel in slaap valt. “En hij geraakte op een plaats, waar hij vernachtte; want de zon was ondergegaan; en hij nam van de stenen dier plaats, en maakte zijn hoofdpeluw, en leide zich te slapen te dierzelver plaats. En hij droomde; en ziet, een ladder was gesteld op de aarde, welker opperste aan den hemel raakte; en ziet, de engelen Gods klommen daarbij op en neder. En ziet, de Heere stond op dezelve en zeide: Ik ben de Heere, de God van uw vader Abraham, en de God van Izak; dit land, waarop gij ligt te slapen, zal Ik aan u geven, en aan uw zaad.” GENESIS 28:11-13 Als Jakob wakker wordt, is hij volgens het verhaal diep onder de indruk en ervan overtuigd dat hij de “poort des hemels” heeft gezien. De plek waar hij geslapen heeft noemt hij hierna Beth-el (Betel, “huis van God”). in het evangelie van Johannes lijkt verwezen te worden naar de Jakobsladder: “Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Van nu aan zult gij den hemel zien geopend, en de engelen Gods opklimmende en nederdalende op den Zoon des mensen.” JOHANNES 1:51... Geïnspireerd door het Bijbelverhaal spreken weerkundigen van jakobsladders, wanneer een duidelijke lichtbundel van de zon door een gat in de bewolking straalt. Andere namen voor dit weerkundige fenomeen zijn zonneharpen of crepusculaire stralen.... De Jakobsladder komt men verder onder meer tegen in de bouw en de agrarische wereld. Daar wordt het woord gebruikt voor een lopende band die goederen omhoog transporteert. Veel kinderen zullen bij het horen van de term denken aan speelgoed met de naam. Dit speelgoed bestaat uit een rij plankjes die met een bijzonder scharniersysteem op en neer kunnen bewegen. (https://historiek.net/jakobsladder-herkomst-begrip-bijbel/82210/)
De Jakobsladder verwijst naar een bijbelse verwijzing en een metaforische term die in de loop van de geschiedenis in verschillende contexten is gebruikt. De uitdrukking is afgeleid van Genesis in de Bijbel, met name Genesis 28:10-19. Volgens het bijbelse verhaal had Jakob, de zoon van Isaak en kleinzoon van Abraham, een droom waarin hij een ladder zag die zich uitstrekte van de aarde naar de hemel. Metaforisch gesproken is de Jakob-ladder een verbinding gaan vertegenwoordigen tussen het aardse en het goddelijke. Het symboliseert de weg of brug tussen de materiële wereld en de spirituele sfeer. De ladder wordt vaak gezien als een metafoor voor spirituele ascensie of persoonlijke groei, waarbij elke stap een stap vertegenwoordigt in de richting van een hoger begrip, verlichting of nabijheid tot God. Het concept van de Jakobsladder (google =translate&atb=v315-1&ia=web)
Als ik een ander deel van https://www.spisdrikkreis.com/blog/nogne-jacobs-ladder vertaal komt er: "Ik kreeg ... gebrande suiker, ....rozijnen, zoethout, cola en bittere hop. Vooral qua smaak is dit klassiek Nøgne Ø sterk bier, en daarmee bedoel ik vooral met betrekking tot de smaak van ....suiker, iets wat we nu al een paar jaar zien. Ik heb niet veel tegen deze smaak, maar ik heb kennissen die om die reden het sterke bier van Nøgne Ø bijna hebben geboycot. Als ik zou moeten kiezen, zou ik afzien van de suiker, proberen versere bourbonvaten te krijgen en het bier er langer op bewaren. "
Suiker, of basterdsuiker zou op zich wel kunnen ka of rozijnen. Bittere cola kan ik niet plaatsen. Of bittere hop??? Ik mis de hopsmaak. Dit is gewoon klassiek zwaar bier. En goed zwaar bier. Echt lekker, of beter gezegd heerlijk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten