Translate

Zoeken in deze blog

zaterdag 24 april 2021

April 2021

 Toch weer eens een blogje zoals vroeger. De Allerhande van april 2021 gaat over de lente en Pasen. Ik verwacht dus aandacht voor lentebock en Paasbier... Er staat ook 'Lekker Lokaal' op de kaft dus ik verwacht wel aandacht voor kleine brouwerijtjes. 

Ik blader langs afbakbroodjes, kaas, radijsjes, bieslook, en ene culil vitello? Daarna is een paginagrote reclame voor Brouwers 0,0% radler. De foto van het glas doet me denken aan die filmpje als https://www.youtube.com/watch?v=44_MNHaSAno en https://www.youtube.com/watch?v=IKQVfheFkok met die fake foto's. Ik vermoed dat in het glas geen radler zit met schuim dat meteen weg is, maar een of ander zeepsop met kaarswas.

Daarna gaat het weer over koek en broodjes. Vanwege  Pasen ontbreekt het natuurlijk niet aan eitjes en haasjes. Daarna volgt de chocolade en koffie (en meer koekjes). Daarna volgen allerlei recepten. Bij de recepten zie je soms ook wijnsuggesties. Het gaat daarna over lokale producten zoals brood en vlees. Hierna nog aandacht voor glutenvrij, budget en gezond. Na de kroket is er een paginagrote reclame voor Tripel Karmeliet. Met wat foto's en de naam en een slogan, weinig info verder. Na een natuurartikel is er aandacht voor de nieuwe etiketten van Brouwerij 't IJ. Daarna volgt een reclame voor Jacob's Creek, waarbij ik denk aan Dicken's cider (zie https://www.youtube.com/watch?v=sfqPj7OhRVM) Er volgt meer wijn en dan een Grolsch-reclame met weizen, IPA en lentebock. Zou dat ontwerp Japans of Achterhoeks zijn? Na wat meer reclame volgt op het einde een paginagrote reclame voor  Birra Moretti. Daar is nu ook op TV reclame over. Heineken promoot het flink, maar waarom eigenlijk?

Tegelijk met Allerhande kwam Bier!magazine weer uit (of binnen?). Die begint ook met een paginagrote reclame voor HJ Lentebock. Het blad staat in het teken van 50 uitgaven. Zo veel heb ik er volgens mij niet. Ik begon ergens bij Hans Wiegel. Het blad gaat zoals altijd weer in op brouwerijen, bierreizen en hop. Ze hebben ook aandacht voor de nieuwe looks van 't IJ. De ruitvorm is gebleven, maar de kleuren zijn aangepast en de blote dame is een struisvogel geworden. Ook is de stijl op het etiket vermeld. 

Vervolgens is er  weer een inhoudelijk artikel over wetgeving. Het gaat over de voedselkant en de cafékant, maar niet de brouwerijkant (zoals ik https://biervat.blogspot.com/2021/03/omgevingswet.html). Het gaat verder met reclame en  de typische bierpromotie, waaronder ook glutenvrij bier (De glutenvrije IPA van vandeStreek is andere koek dan de glutenvrije producten uit allerhande). In een artikel is aandacht voor Heineken die Birra Moretti op de Nederlandse markt brengt. Of nou ja artikel, het is meer zo'n advertorial. De typische bierpromotieartikelen zijn te vergelijken met de persberichten in de MSM. Onkritisch overnemen van persberichten. Oppervlakkige berichtgeving, maar wel de enige (of in ieder geval een van de weinige) kanalen hiervoor. Vroeger had je bierblog van Fiona de Lange, maar dat is niet meer. De artikelen daarna kabbelen voort en plots staat daar dat Tasty Lady na 10 jaar stopt. Ik heb het vrij weinig in de schappen gezien, maar heb volgens mij wel één van de eerste bieren van Tasty Lady gedronken. Ook dat stopt. 

Dit blog pruttelt nog, maar de meeste prik is er wel uit...

   

    



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten