Translate

Zoeken in deze blog

maandag 19 april 2021

Hop!

Na de boodschappen bij Albert Heijn was er een biertijdschrift vol biermarketing. Opvallend hoe ze aandacht hebben voor de diversiteit aan biersoorten: speciaalbier (fruitig & fris (zoals fruit- en rosé, mexicaans, radler en cider (geen bier weten ze toch)), wit &weizen (witbier en weizen), seizoen (lente-, zomer- en herfstbok en winterbier), blond & tripel (kloosterbier, saison), IPA (session IPA, NEIPA, en klassieke IPA), donker (dubbelbier, stout, porter en quadrupel), alcoholvrij & laag in alcohol (alcoholvrij (0,0-0,1%) en laag in alcohol (<0,5%)). Ook hebben ze 'craft' (bier van 'kleinere' speciaalbierbrouwers).

Bij de inhoudsopgave blijkt het doel van het blad: beter kiezen, nieuwe bierwereld en bewuster genieten. Het is duidelijk dat ze hiermee bier willen pormoten met achtergrondinformatie over de bieren en brouwerijen, en willen benadrukken dat het hip is en niet bedoeld voor heisen, maar voor genieten. Een nobele ambitie.

De posteropzet van 'Summer of beerlove' over NEIPA benadrukt des te meer dat het gaat om de doorsneeconsument en niet de beergeek, waar dit type al 'jaren' bekend is.

Als ik het doorlees merk ik dat ik de meeste marketingpropaganda niet zo vind. Zo is er Birra Moretti, Lagunitas, Goose Island en klimaatbier(!?). Ik wilde in eerste instantie dan ook daarover dit blog opstellen. Geklaag over PR-shit. Het is echter allemaal goed bedoeld en halverwege taant mijn frustratie dan ook. Ze noemen Pierre Celis en hebben aandacht voor Duvel, Westmalle en Weihenstephaner De geijkte thema's komen voorbij zoals bier in blik en bier&spijs. Eigenlijk leest het lekker weg. Wel is het schrikken bij Hertog Jan bij de foto van Gerard van den Broek. Het is ook een reality check bij al die verhalen over het ontstaan van bieren als Tripel Karmeliet. Dat is geen nieuw bier meer, zoals in mijn beleving. Het is al weer van 1996... Het staat wat raar bij dubbel, maar ernaast staat een stukje over tripel. Wat ook opvalt even verderop is een klein vakje met Blondie bij Grolsch. Het blijkt te gaan over bier en muziek. Verder is er een hele hoop bier, maar wat opvalt is dat bij sommige bieren een sterretje staat. 

Bij het bespreken van de brouwerijen worden veel brouwerijen genoemd. Er worden echt veel brouwerijen vermeld en niet enkel Heineken en AB/InBev wat ik in het begin vermoede (Birra Moretti, Affligem, Hoegaarden, (zelfs Corona), Leffe, Hertog Jan, Heineken, Amstel Live...) Naast de standaardmerken als Bavaria, Brand, Guinness, Grolsch, Duvel, Rodenbach, Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck, Gulden Draak (van brouwerij Van Steenberge te Ertvelde), Westmalle, La Chouffe, Omer en Jopen is er ook Brouwerij De Molen, Brouwerij Egmond, Peroni, Liefmans, Lefort, Brewdog, Warstein, Gulpern, Alfa en ook: VBDCK, Lowlander, Brouwerij 't IJ, De Scheldebrouwerij, De Eeuwige Jeugd, Oedipus, St Pierre (alhoewel dat is sinds de jaren '40 niet meer actief; https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_St.-Pierre, https://debliedemaker.wordpress.com/2016/10/08/de-2-brouwerijen-van-de-panne/), Uiltje, VandeStreek, Brouwerij De Halve Maan,  Brouwers, Gebrouwen door Vrouwen, De Heidebrouwerij, Two Chefs Brewing. Het eindigt met Duvel Moortgat, met aandacht voor De Konick, La Chouffe, maar meer nog voor Michel Moortgat. Het valt me op dat bij bijna alle brouwerijen er ook aandacht is voor de mensen achter het bier(merk), behalve bij Brouwers, St Pierre en De Heidebrouwerij. 

In 2012 is De Heidebrouwerij gestart in de manschappenkeuken op het voormalig kazerneterreinen Maurits-Noord in Ede. Bij de opening werd de voormalige keuken ingericht als een brouwerij met een proeflokaal. Het brouwen en promoten van eigen gebrouwen bier was natuurlijk de leidraad. Met als doel elk bier een regionaal karakter mee te geven hetzij door het verwerken van ambachtelijke streekproducten zoals heidehoning of door het gebruik van bijvoorbeeld in de regio verbouwde gerst en/of hop. Inmiddels is De Heidebrouwerij gegroeid tot een sterke regionale speler met een internationale klantenkring. Nu, na de viering van het 1e lustrum, is de vraag al zo ontzettend gegroeid, jaar in jaar uit, dat de productie van onze ambachtelijke bieren over verschillende locaties verspreid is. En uit niets blijkt dat de groei zal stoppen (http://www.deheidebrouwerij.nl/de-brouwerij/)

Hier staat niets over 'ons', wat vaak wel het geval is bij brouwerijen.  

De voormalige keuken is ingericht naar een brouwerij met proeflokaal.Als basis is gekozen het brouwen en promoten van eigen gebrouwen bier. Elk bier zal een regionaal karakter meekrijgen, hetzij door het verwerken van ambachtelijke streekproducten zoals heidehoning van de Ginkelse- en Edese heide- of door het gebruik van bijvoorbeeld in de regio verbouwde gerst en/of hop.Voor speciale activiteiten en/of gelegenheden maakt De Heidebrouwerij speciale bieren. Het Veluws Heidebier draagt het keurmerk van SPN Nederland en mag zich daarom Erkend Streekproduct noemen. (https://www.anwb.nl/landvananwb/horeca/1/heidebrouwerij)

Wat zo'n 25 jaar als hobby begon heeft uiteindelijk geresulteerd in de oprichting van de Veluwse Heidebrouwerij: Automatiseerder Gerrit Hammink (1956) won twee keer het Open Nederlands Kampioenschap (ONK): in 1996 en in 1999 en werd een keer tweede (1995). In 1999 werd zijn lichte Meibokbier zelfs bekroond met het - op dat moment - hoogst aantal punten ooit vergeven (92 van de 100). In 1995 kwam de plaatselijke landbouwschool, het Groenhorstcollege, in het kader van een eenmalig project, met het idee voor een 'Bier van de Ginkelse heide' op de proppen. Voor Gerrit was dit een bron van inspiratie. Nog datzelfde jaar kwam het, met behulp van de brouwfaciliteiten van een andere brouwerij gebrouwen, Veluws Heidebier op de markt. Dit bier werd afgezet via plaatselijke slijters in- en rondom Ede....De combinatie werken (automatisering) en brouwen bleek echter een lastige combinatie en Gerrit legde de roerstok bij De Drie Ringen erbij neer. Inmiddels werd Gerrit lid van biervereniging Triple-W in Nijmegen. Hier leerde hij onder andere Michiel van der Kaaden en Pim Hopman kennen. Samen met hen volgde hij cursussen voor keurmeester welke met goed gevolg werd afgelegd en houd hij zich vanaf die tijd ook bezig met het proeven, beoordelen en jureren van bieren als gelicentieerd BKG keurmeester. Echter het brouwersbloed stroomde nog steeds door de aderen en hield de droom levend om ooit nog eens een eigen brouwerij te hebben. Hij richtte in augustus 2005 samen met Michiel van der Kaaden De Veluwse Heidebrouwerij op met als doel de promotie van van streekbieren/-producten. Het middel om dit doel te bewerkstelligen is een eigen assortiment bieren met een regionaal karakter.  In de loop van 2006 besloot Michiel van der Kaaden wegens tijdgebrek zijn activiteiten voor De Veluwse Heidebrouwerij te staken en ging Gerrit alleen verder.... In 2010 kwam na 1,5 jaar van voorbereiding en wachten de kans om op de leegkomende kazerneterreinen in Ede de manschappenkeuken te huren en kon Gerrit zich geheel gaan richten op het nieuwe project en vanaf September 2011 werd de voormalige keuken ingericht naar een brouwerij met proefgelegenheid. Zijn vrouw was een paar jaar eerder gestart met een onderneming die natuurlijke zeep produceerd en was op zoek naar een goede locatie die ook gevonden werd in het voormalige keukengebouw. en zo werd op 30 Maart 2012 de Veluwse Heidebrouwerij/Reginazeep officieel geopend. De brouwerij wil zich gaan inzetten voor regionale activiteiten en bezienswaardigheden in en om de Veluwe en daardoor het stimuleren van ambachtelijke streekproducten zoals bv. zeep en heidehoning.  (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/gelderland/ede/heidebrouwerij-bv)

Op 1 augustus 2011 werd de nieuwe installatie in gebruik genomen. De 3 hl installatie werd gekocht in Duitsland. De filterketel is tevens ontworpen om "high-gravity" te kunnen brouwen om zo een hoger rendement in volume te kunnen verkrijgen. In de whirlpool worden de hop en de eiwitten gescheiden van de wort. In 2012 had de brouwerij de beschikking over een lagercapaciteit van 2.500-3.000 liter. Het bier wordt uitsluitend afgevuld in 75 cl flessen. Tijdens de vergisting wordt er gebruik gemaakt van korrelgist. Vader Gerrit en zoon Jaap Hammink nemen het brouwproces voor hun rekening. Naast het brouwen van bier worden er ook workshops bierbrouwen verzorgd door de brouwerij. Deze workshops vinden plaats in de kazernekeuken in de voormalige soepketels van 60 liter, waarvan er een zelfs een roerwerk heeft. De brouwerij vergist en bottelt het bier vervolgens zelf. In 2016 werd de naam van de brouwerij gewijzigd van de Veluwse Heidebrouwerij naar De Heidebrouwerij. Vanaf dat moment werd er geen bier meer gebrouwen in de brouwerij. De productie werd verplaatst naar andere brouwerijen. Het Eef Pils werd gebrouwen in het Belgische Vichte bij Verhaeghe en de andere bieren onder andere bij de Belgische brouwerij Ter Dolen en De Loonbrouwerij in Cothen. In de loop van 2017 heeft Gerrit Hammink besloten zijn activiteiten voor De Heidebrouwerij te staken en naam ook zijn brouwinstallatie mee. (https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij?brouwerij_id=1027)

In de loop van 2017 heeft Gerrit Hammink besloten zijn activiteiten voor De Heidebrouwerij te staken. (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/gelderland/ede/heidebrouwerij-bv)

In Hop! meldt Eric de Vos dat hij er sinds kort werkt en dat de brouwerij is opgezet door 'een aantal mensen uit Ede'. Daarmee krijt Hammink nou niet echt eer voor zijn werk. 

Brouwers bier zoeken is wat lastiger, omdat Brouwers een veelvoorkomende naam is:

U zoekt een accountant. U vindt Brouwers.  https://www.brouwers.nl/

Sasja Brouwers 'Jij bent de liefde van mijn leven' officiële videoclip 2011 https://www.youtube.com/watch?v=K7Wf0YyjPig

Brouwers is een gerenommeerde naam binnen de logistieke sector. https://www.brouwersbv.nl/

Adviesbureau Brouwers streeft naar creatieve en duurzame oplossingen, waarbij techniek en vormgeving altijd in balans zijn. http://www.brouwers.com/

Bij Brouwers Makelaars zijn ze trots op hun goede naam die ze hebben verworven door goede lokale marktkennis en deskundigheid bij de verkoop van woningen. https://www.uwwoning.nl/

Lekker wezen eten bij Brouwers. Erg goed. Mooi opgemaakte borden. https://www.eetcafebrouwers.nl/#recencies

G Brouwer & Zn is dé groothandel op het gebied van fournituren, brei- en haakgarens, mode accessoires, hobby- en handwerkmaterialen. https://gbrouwer.nl/over-ons

Brouwers Quality Petfood is een merk honden- en kattenvoeding kwalitatief vergelijkbaar met de bekende A-merken, echter tegen veel scherpere prijzen. https://petfood.nl/brouwers-petfood

Welkom op de site van de familie Brouwers van Hengstenhouderij Brouwers! https://hengstenhouderij-brouwers.nl/

Brouwers Pilsener is een Nederlands pilsbier dat sinds 2016 op de markt wordt gebracht door Albert Heijn. Het bier werd eerst gebrouwen door de Brouwerij Bavaria en daarna door de Grolsche Bierbrouwerij.[1]  (https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwers_(bier))

Brouwers pilsener vervangt het AH pils. ... Brouwerij Brouwers Bier... Brouwers Pilsener werd in eerste instantie in opdracht van Albert Heijn gebrouwen door Bavaria en bevatte het pils 4,8% alcohol. Sinds het voorjaar van 2018 bevat het pils 5% alcohol en wordt het vermoedelijk gebrouwen door de Grolsch Brouwerij.  (https://www.biernet.nl/bier/merken/brouwers-pilsener)

Brouwers Bier is een bierbrouwerij uit Zaandam (Nederland) die is opgericht in 2016. Deze brouwerij heeft 3 bieren in het assortiment. (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/noord-holland/zaandam/brouwers-bier)

Gegevens brouwerij

Type brouwerij Huurbrouwerij

Aantal biermerken 3

Opgericht in 2016 (5 jaar actief)

Straat Provincialeweg 11

Postcode 1506MA

Plaats Zaandam

Provincie Noord Holland

Land Nederland

Website www.ah.nl/klantenservice/contact-opnemen

(https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/noord-holland/zaandam/brouwers-bier)


Wat zijn de contactgegevens van het Ahold Delhaize hoofdkantoor?

Het adres: Provincialeweg 11 1506 MA Zaandam

(https://www.ah.nl/klantenservice/over-albert-heijn/contact)

Toch een gaaf idee, dat ze in het hoofdkantoor van Ahold Delhaize bierbrouwen :)

St-Pierre dan:

St. Pierre Blond van Brouwerij Palm (https://www.beerinabox.nl/speciaalbier/brouwerij-palm-st-pierre)

St. Pierre Blond Brouwerij Palm Collaboration with ALDI Stores UK Belgian Blonde St Pierre is a blond Belgian abbey beer, full and fruity with a lightly smoked yeast aroma. This combination with a unique blend of herbs and spices gives this top-fermented beer a delicious warm and round flavour. (https://untappd.com/b/brouwerij-palm-st-pierre/3966199)

St. Pierre is dus een supermarktbier (zie ook https://groceries.aldi.co.uk/en-GB/p-st-pierre-belgian-blonde-beer-750ml/5410583803274 en https://www.youtube.com/watch?v=-bvx8Lf6Iyw)

Toch tof dat AH ook aandacht heeft voor bieren van Aldi.

Moraal van het verhaal is volgens mij Hop! naar de winkel lekker bier halen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten