Hemel Oerbok is een Bock met 7,0% alcohol. Hemel Oerbok wordt gebrouwen door Stadsbrouwerij De Hemel in Nijmegen.... De Oerbok van Brouwerij de Hemel is een bokbier met 7% alcohol. Wat centraal staat bij deze bok is de het moutige karakter van de klassieke donkere bieren.... Deze bok staat het accent op het moutige karakter van de klassieke donkere bieren centraal. Verder heeft de bok ook lichte aroma's van karamel. De Oerbok van Brouwerij de Hemel bevat 7% alcohol. De bock is niet overdreven gehopt of zoet om dicht bij de oervorm van dit bier te blijven. https://www.biernet.nl/bier/merken/hemel-oerbok
Bok zoals bokbier hoort te zijn! Oerbok! Gebrouwen met een donkere caramelmout, zacht van smaak, subtiele bitters en een lichtzoete afdronk. https://restaurantdehemel.nl/nl/het-bokbier-seizoen-is-begonnen/
De Hemel Oerboek is een klassiek bokbier met veel tonen van geroosterde mout en karamel. Het karaktervolle bittertje ontbreekt natuurlijk niet. Met 7% net een tikkeltje zwaarder dan veel soortgenoten.... Zicht Roodbruin en troebel met een mooie stevige schuimkraag ... Neus Gebrande mout, kruiden en koffie ... Smaak Mout, koffie en kruiden met een klein bittertje in afdronk. Smaak blijft redelijk lang hangen. https://www.bierista.nl/de-hemel-oerbok
Oerbok is gebrouwen met een accent op het moutige karakter van de klassieke donkere bieren. Twee soorten caramelmout geven het bier zijn ronde caramelsmaak. Geroosterde mout geeft de kenmerkende gebrande aroma's van dit oorspronkelijke Duitse donker bier. Hop is in balans met de moutsmaken maar speelt geen hoofdrol. Bovengistend dus aromatischer dan de grote bokbiermerken. Daarnaast ook minder zoet dan sommige grote merken. https://brouwerijdehemel.nl/product/oerbok/
Oerbok is brewed with an emphasis on the malty character of classic dark beers. Two types of caramel malt give the beer its round caramel flavour. Roasted malt gives the distinctive roasted aromas of this original German dark beer. Hops are balanced with the malt flavours but do not play a leading role. Top-fermenting so more aromatic than the big bok beer brands. Also less sweet than some big brands. https://brouwerijdehemel.nl/en/product/oerbok/
Ik dronk dit bier begin november. Ik verwachte er eerlijk gezegd niet zo veel van en had het laten staan tussen de andere bokbieren. Het bier verraste me echter. De kleur en met name de kleur van het schuim vielen op. De smaak -daar gaat het eigenlijk om- was ook fenomenaal! Dit is echt bier. De smaak is moutig zoals echt bier hoort te smaken. Het is geen zoet commercieel zoethoudertje.
Er is ook een vatgerijpte versie van. Opvallende is dat deze ten opzichte van de oerboek in een ander type bierfles zit. Er zijn allerlei soorten bierflessen zoals te vinden op https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/duurzaamheid-en-ketenbeheer/verpakkingen/statiegeld-retourflessen/ en https://www.roetell.com/nl/beer-bottles-a-full-guide/ en https://sbi4beer.com/product-categorie/afvullen/flessen/. De prijswinnende BNR (zie https://www.biernet.nl/nieuws/internationale-award-voor-nederlands-bierflesje) is standaard in Nederland. BNR staat voor Bruine Nederlandse Retourfles.
De BNR is in de jaren tachtig door de bierproducenten ontwikkeld als een gezamenlijke retourfles van zeer hoge kwaliteit. Het model BNR is door Nederlandse Brouwers geregistreerd. Nederlandse Brouwers is ook nu nog eigenaar van de auteursrechten op de fles. ... ‘De BNR-fles is in de jaren tachtig ontwikkeld door een aantal grote brouwers om een gezamenlijk antwoord te hebben op het dreigende glastekort. Door allemaal dezelfde fles te gebruiken en deze tot 40x opnieuw te vullen, hoeven er vele malen minder flessen te worden ingekocht en kan de fles door iedere brouwer die gebruik maakt van de fles weer worden hergebruikt. Doordat er onder andere goed gebruik wordt gemaakt van goed afwasbare lijmen en etiketten, gaan er weinig flessen verloren. Vandaag de dag zorgt de BNR-fles er mede voor dat de CO2-footprint van de Nederlandse bierflessen tot een absoluut minimum wordt beperkt. Dat draagt eraan bij dat de biersector gerekend mag worden tot de koplopers in de in duurzaam verpakken. Het klassieke flesje is meer dan ooit van deze tijd.’ https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/duurzaamheid-en-ketenbeheer/verpakkingen/statiegeld-retourflessen/
Bijzonderheden BNR fles Inhoud 30 cl (of 50 cl) Stevig glas: 1,4 mm dik UV licht werende bruine kleur 207 mm hoog https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/duurzaamheid-en-ketenbeheer/verpakkingen/statiegeld-retourflessen/
De Hemel Oerboek zit in een BNR, terwijl de vatgerijpte versie in een longneck zit die opvallend langer is dan de BNR. De Oerboek heeft een wit etiket en de vatgerijpte Oerboek heeft een zwart etiket. Beide bieren zijn 7%. beide bieren zijn donker van kleur. Toch vind ik de kleur van het schuim van de Oerbok mooier. Ook qua smaak heeft de Oerbok mijn voorkeur.
Oerbok Vatgerijpt 33 CL Bokbier, 7% Bok van afgelopen jaar welke 9 maanden heeft gerijpt in een eikenhouten vat. Een vat waar eerder onze eigen sterke drank ANIMA Bierbrand op heeft gerijpt. Licht wrange tannines en aromatische vanille tonen uit het hout halen de volle smaak van de donkere mouten uit het bokbier naar voren. De leeftijd van het bier zorgt er voor dat de scherpe randjes er af zijn. Een bier om goed voor te gaan zitten. https://brouwerijdehemel.nl/product/oerbok-vatgerijpt/
Wat opvalt is dat op het etiket met vleugels wordt aangegeven wat de bitterheid en zoetheid is. De vleugels komen niet overeen met wat op de internetpagina staat.
De vatgerijpte Oerbok heeft gerijpt op Anima bierbrand vaten. Wat dat ook mag betekenen?
De Hemel Vatgerijpte Oerbok heeft een mondgevoel dat lang blijft hangen. Wat koffiebitterheid herken ik daar wel in. Zou het de Anima zijn?
In onze distilleerderij maken we onder de naam ANIMA gedistilleerde dranken op basis van bier. Bier van de brouwerij wat niet helemaal goed genoeg is om te verkopen krijgt een tweede leven als likeur. Deze koffielikeur is een distillaat van Hemelse bieren met koffiebonen van Coffyn, water en suiker, niks meer. Het is een lichte likeur met 15% alcohol. Drink het bij een dessert, koffie of in een cocktail. https://brouwerijdehemel.nl/product/anima-koffielikeur/
Dat verklaart de koffie...
Op het etiket staat ook 1983 en dat het Nederlands oudste speciaalbierbrouwerij van Nederland is.
DE EERSTE DRUPPEL Opgericht in 1983 en nog steeds is er leven in de brouwerij! Door de jaren heen is er veel veranderd. Benieuwd? Lees over onze rijke geschiedenis, en ons heden! 1983 Geboorte van Brouwerij de Raaf, en daarmee sinds een lange tijd de eerste Nederlandse brouwerij die zich richt op speciaal bier. Opgericht door Herm Hegger in Heumen, een dorp in de buurt van Nijmegen. Eind jaren 80 De Witte Raaf, het eerste Nederlandse witbier, populair in heel het land. In sommige biercafés hangt het plakkaat van de Witte Raaf nog. 1992- 1995 Overname Oranjeboom en Inbev. Dit betekende het einde van De Raaf. Inbev had ook Hoegaarden Wit, waardoor het voor hen niet rendabel was om de Witte Raaf nog te produceren. 1996 Geboorte van Brouwerij de Hemel! Ambachtelijk en lokaal bier. De stijlen en idealen blijven hetzelfde, maar de brouwerij is onafhankelijk, en lokaal georiënteerd. De Hemel voorziet Nijmegen en omstreken van lekker bier en wie wil, kan ons bezoeken. 1996 – 2000 Het was flink aanpoten om de brouwerij een nieuw leven in te blazen. Vanaf 2000 is er stabiele groei. 2010 Vanuit de VS waaide de speciaal bier hype over naar Nederland. Overal in het land openden brouwerijen en men wisselde pils steeds vaker in voor speciaal bier. Ook voor onze brouwerij zorgde dat voor een enorme groei. 2016 Thieu, de zoon van Herm Hegger, nam de brouwerij over. Weer bleven de bierstijlen en idealen hetzelfde, maar nu met meer focus op de moderne tijd. 2020 – 2022 Dit was een moeilijke tijd voor De Hemel en brouwers in het algemeen. Noodgedwongen verkochten we meer via retail dan aan de horeca. Corona heeft de speciaal bier hype redelijk afgesloten. Speciaal bier is inmiddels normaal. Door jarenlange ervaring, vaste klandizie en natuurlijk lekker bier heeft de Hemel een plek in de wereld van speciaal bier. 1983 — 2024 Geschiedenis heeft ons gemaakt tot wat we nu zijn. Een kleinschalige, Nijmeegse brouwerij die staat voor smaakvolle bieren waar je er meer dan een van wil. De aankomende jaren willen we onafhankelijk blijven van grote partijen en financiers om ons eigen bier te blijven brouwen voor Nijmegen en omgeving. Met ons eigen team maken we Hemelse bieren op een manier waar wij zelf, onze omgeving en onze klanten vrolijk van worden. Proost! https://brouwerijdehemel.nl/over-ons/
Tja, is het dan 1983 of 1996? Is het Oerbok of vatgerijpte Oerbok? Voor mij is het Oerbok. Die wordt trouwens pas sinds 2013 gebrouwen?
Wat mij betreft een ontdekking!
Nu is dit wel een bierblog, maar ik raak ook vaak afgeleid:
De ontdekking van de hemel is een boek van de Nederlandse auteur Harry Mulisch (1927-2010). Het boek wordt door recensenten en indertijd bij leven ook door Mulisch zelf gezien als zijn magnum opus, zijn grootste en belangrijkste werk.[1][2] Het haalde de shortlist van de AKO Literatuurprijs in 1993[3] en het werd genomineerd voor de NS Publieksprijs.[4] Deze zeer lijvige roman (een paperback met meer dan 900 pagina's), die zijn eerste druk beleefde in oktober 1992, bleef gedurende de rest van de jaren 90 een bestseller. Het boek werd in 2001 verfilmd onder regie van Jeroen Krabbé, in een Brits-Nederlandse coproductie. ... In 2002 verscheen de veertig bladzijden lange eerste versie van het boek, Vonk, dat Mulisch in de jaren zeventig schreef. De ontdekking van de hemel was het eerste boek dat Mulisch schreef met behulp van een tekstverwerker omdat hij naar eigen zeggen geen zin meer had om 'soms honderden bladzijden te moeten overtypen'.[5]... De ontdekking van de hemel is een roman. Mulisch' werk wordt soms vanwege de vele motieven en hun aard ook „filosofisch” genoemd.[7] Het filosofische karakter is in dit boek terug te vinden in onder meer symbolistische motieven en de verwijzingen naar mythologie. Verder komen de christelijke en de joodse theologie uitvoerig aan bod. In het magnum opus van Mulisch wordt veelvuldig gerefereerd aan de Tenach door te verwijzen naar onder andere het verbond van God met de mensen, de Tien Geboden, enzovoorts. Het feit dat de mens met God gebroken zou hebben, dan wel andersom, is daarnaast te verbinden met de filosoof Friedrich Nietzsche. Nietzsche zei dat God dood was, maar wel omdat de mens hem zou hebben vermoord. In De ontdekking van de hemel laat Mulisch de motieven, stijlen, verwijzingen enzovoorts die hij eerder in zijn oeuvre gebruikte grotendeels terugkomen. Hierdoor wordt het gehele oeuvre met elkaar verbonden.[1] Veel werken van Mulisch bevatten sporen van de Tweede Wereldoorlog. Hieronder naast De ontdekking van de hemel ook het verhaal Tussen hamer en aambeeld (1947), de roman Het stenen bruidsbed (1959), de rapportage De zaak 40/61 (1962), en de romans De aanslag (1982) en Siegfried (2001). Motieven als destructie versus Schepping, goed versus kwaad, enzovoorts, zijn terugkerende thema's.[bron?]... De roman bestaat uit vier delen, die elk meerdere hoofdstuken bevatten: totaal 63: Eerste deel: het begin van het begin Tweede deel: het einde van het begin Derde deel: het begin van het einde Vierde deel: het einde van het einde Het vierde deel wordt gevolgd door een Epiloog (nawoord) ... De ontdekking van de hemel is een raamvertelling. In het kader vindt een dialoog plaats tussen twee engelen: een hoger en een lager geplaatste. Deze dialoog treft de lezer aan in de proloog, de drie intermezzo's en de epiloog van de roman. De Chef[a] (God) wil een afgevaardigde in de gedaante van een mens op aarde het testimonium[b][8] laten terughalen. Om de juiste persoon te creëren is een mens nodig met een perfecte DNA-samenstelling om de missie succesvol te laten verlopen. Om de juiste grootouders aan vaders zijde bij elkaar te brengen, is het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog onvermijdelijk, aldus de laagst geplaatste engel. Max Delius, de vader van de afgevaardigde, heeft een Joodse moeder en Oostenrijkse vader die in de Tweede Wereldoorlog aan de kant van de Duitsers werkt. De moeder van de afgevaardigde heeft Nederlandse grootouders die elkaar treffen tijdens een bombardement dat in Leiden plaatsvindt tijdens de Tweede Wereldoorlog. ... De geschiedenis die de engel vertelt in de dialoog gaat terug naar het begin van de twintigste eeuw. Het uitgebreide verhaal begint in 1967 en vormt met 65 hoofdstukken het grootste gedeelte van de roman. Het begint met een ruzieachtig familiefeest in Den Haag. Mede door die sfeer wil Onno Quist naar huis in Amsterdam liften en krijgt een lift van Max Delius. Onno is filoloog en Max is sterrenkundige. ... Max, Onno en Ada weten geen van allen wie de vader is van Ada's kind als blijkt dat ze zwanger is. Onno weet niet beter dan dat het van hem is en hij trouwt met Ada in Amsterdam. Na vijf maanden krijgt Ada echter een auto-ongeluk waardoor ze in coma raakt. Vanwege een groot schuldgevoel biedt Max aan om het kind op te voeden samen met Sophia Brons, de oma van het kind, waar Onno mee instemt. Max heeft intussen bij de Westerbork Synthese Radio Telescoop een nieuwe baan verkregen en de drie gaan wonen op Groot Rechteren, een kasteel in de omgeving.[f] Tijdens haar coma bevalt Ada met een keizersnede van Quinten Quist. Quinten is een wat vreemde jongen in de ogen van zijn medebewoners op Groot Rechteren. Hoewel hij pas laat kan praten, kan hij dat meteen veel beter dan leeftijdsgenoten. Zijn interesse ligt al vroeg bij architectuur en andere onderwerpen die niet voor de hand liggen voor zijn leeftijd.... Quinten probeert tijdens zijn puberteit zijn vader, Onno, te traceren. Hij vertrekt daarvoor naar Italië, mede geïnspireerd door dromen van een burcht die in hem de interesse voor architectuur hebben gewekt. Op het plein voor het Roomse Pantheon vindt hij zijn vader terug. Quinten raakt na veel denken en gesprekken met Onno overtuigd van de aanwezigheid van de steen met de Tien Geboden in het Sancta Sanctorum van de basiliek Sint-Jan van Lateranen naast het Lateraans Paleis in Rome. ... Als Onno in Israël op een terras een vrouw ziet, die op haar arm een kampnummer getatoeëerd heeft staan en precies de blauwe ogen van Quinten heeft, realiseert hij zich dat Quinten mogelijk zijn zoon niet is. Max' moeder zou in Auschwitz omgebracht zijn, maar de tatoeage doet hem anders vermoeden. Quinten zelf ziet intussen zijn omgeving veranderen in de Burcht uit zijn droom. Nadat hij met de Stenen Tafelen naar binnen is gelopen, treft hij zijn moeder Ada aan. ... De ontvangst van Mulisch' De ontdekking van de hemel was weliswaar wisselend, maar overwegend positief. Diverse media berichtten over het magnum opus van de schrijver. De ontdekking van de hemel werd door de lezers van NRC Handelsblad in 2007 verklaard tot het beste Nederlandstalige boek aller tijden.[9] ... Verwijzing naar andere teksten De raaf Edgar[i], die voorkomt als Onno's huisdier, zou verwijzen naar het gedicht The raven van Edgar Allan Poe. Hierin landt de raaf telkens op het borstbeeld van Pallas Athena, godin van de hemel. De raaf in Poe's gedicht bezoekt een man die treurt om het verlies van zijn geliefde. Onno rouwt om het verlies van Ada en Helga, zijn overleden geliefden. De raaf verwijst ook naar de Bijbelfiguur Elia, die gevoed werd door raven.[14] https://nl.wikipedia.org/wiki/De_ontdekking_van_de_hemel
Elia of Elias (Hebreeuws: אֵלִיָּהוּ, ’elijjāhû of verkort אֵלִיָּה, ’elijjāh, "(Mijn) God is JH(WH)"[1][2]; Oudgrieks: Ἠλείας, Èleias; Arabisch: إلياس, Ilyās) was volgens de Hebreeuwse Bijbel een van de belangrijke profeten. De profeet Elia trad op tijdens de regeringen van de koningen Achab (870-851 v.Chr.) en Achazja (851-850 v.Chr.) in het tweede kwart van de 9e eeuw v.Chr. in het noordelijke koninkrijk Israël. Elia in de Hebreeuwse Bijbel Elia was afkomstig uit Tisbe in de streek Gilead en had daarom de bijnaam "de Tisbiet" (1 Koningen 17:1; 21:17, 28; 2 Koningen 1:3, 8; 9:36). Het formule-achtige gebruik van deze bijnaam kan op tegenstand duiden tegen de uit de periferie van het noordelijke rijk stammende Elia vanwege zijn weerstand tegen de inspanningen van de Omrische koningen om de door Omri (881-870 v.Chr.) gestichte hoofdstad Samaria tot politiek, cultureel en religieus centrum uit te bouwen en van daaruit het land op absolutistische manier te willen leiden. Zijn optreden wordt geplaatst in de periode waarin de Israëlieten ook goden als Baäl en Ašerah waren gaan aanbidden. ... Elia als patroon Vandaag de dag is hij voor Rooms-Katholieken de patroon van de karmelieten (die zich naar de berg Karmel hebben genoemd); verder van de automobilisten, de luchtschepen, de vliegtuigen en van het verkeer (vanwege de vurige wagen, waarin hij ten hemel werd opgenomen).[8][9] Hij wordt aangeroepen bij onweer en brandgevaar.[10] https://nl.wikipedia.org/wiki/Elia_(profeet)
Edgar Allan Poe (Boston (Massachusetts), 19 januari 1809 – Baltimore (Maryland), 7 oktober 1849) was een Amerikaans schrijver en dichter. Hij werkte ook als literair criticus en redacteur en was een van de eerste Amerikaanse schrijvers die van de pen probeerde te leven, waardoor hij het zwaar had.... Poe's bijzondere en vaak nachtmerrieachtige werk in het genre van de gothic novel was van grote invloed op horror- en fantasy-genres. Hij wordt ook gezien als de grondlegger van het detectivegenre met zijn drie verhalen over Auguste Dupin. Deze hadden een grote invloed op veel mysterieschrijvers na hem, onder meer Arthur Conan Doyle (met name The Hound of the Baskervilles).... The Raven (1845) https://nl.wikipedia.org/wiki/Edgar_Allan_Poe
De tekst van het gedicht staat hier:https://www.americanpoems.com/poets/poe/the-raven/
The Raven (Nederlands: De raaf) is een gedicht, geschreven door de Amerikaanse schrijver en dichter Edgar Allan Poe. Het verscheen voor de eerste maal op 29 januari 1845 in de New York Evening Mirror. Het gedicht vertelt het verhaal van een mysterieus, nachtelijk bezoek van een raaf aan een man (de verteller, ik-figuur), die treurt om zijn overleden geliefde, Lenore... Het gebruik van alliteraties, binnenrijm en archaïsche woordenschat draagt bij tot het gotische karakter van het gedicht. Het gedicht is vooral bekend vanwege zijn steeds wederkerende sleutelregel “Quoth the Raven: ‘Nevermore’”. Alle 18 strofen hebben dezelfde structuur en bestaan uit zes regels. De versmaat van het gedicht is een trocheïsche octameter.... De raaf zelf is uiteraard op zich al een eerste symbool. Toen Poe besliste om het steeds wederkerende woord “nevermore” als refrein te gebruiken, vond hij dat dit het meest effectief zou zijn als hij het woord zou laten uitspreken door een wezen zonder verstand. Het had dus weinig zin om een mens te gebruiken aangezien die wel zou kunnen redeneren en argumenteren bij het beantwoorden van de vragen van de ik-figuur van het gedicht. Het is belangrijk dat de antwoorden op de vragen al bekend zijn om zo de zelffoltering waaraan de verteller zichzelf blootstelt te illustreren. Poe overwoog ook om een papegaai te gebruiken in plaats van een raaf. Hij koos echter voor een raaf omwille van de melancholische stemming en de symboliek van raven als vogels die onheil voorspellen. Hij vond dat een raaf beter bij de sfeer van het gedicht paste. Een tweede symbool is het borstbeeld van Pallas. Waarom streek de raaf uitgerekend op het beeld van de godin van de wijsheid neer? Een reden zou kunnen zijn dat het de verteller laat geloven dat de raaf vanuit zijn wijsheid spreekt en dat hij niet zomaar dingen zonder betekenis uitkraamt. Een andere reden was, volgens Poe zelf, eenvoudigweg de welluidendheid van het woord Pallas. Pallas is de eerste naam van de Griekse godin Pallas Athena, die zoveel betekent als 'jong meisje'. Het gebruik van de naam 'Pallas' zou kunnen verwijzen naar de persoon wier afwezigheid wordt betreurd. Een minder duidelijk symbool is het gebruik van middernacht (eerste strofe) en december (tweede strofe). Beide staan symbool voor het einde van iets en de hoop op iets nieuws, een verandering die op komst is. Het is zeer goed mogelijk dat het tijdstip oudejaarsavond betreft, een datum die de meesten onder ons met het einde van iets/een verandering associëren. De kamer waar de verteller zich bevindt staat symbool voor de eenzaamheid van de man en diens verdriet wegens het verlies van zijn geliefde, Lenore. De storm buiten moet de isolatie van de man nog meer in de verf zetten en het scherpe contrast tonen tussen de kalmte in de kamer en de stormachtige nacht.... Het gebruik van antieke en poëtische taal past goed bij het gedicht aangezien het gaat over een man die het grootste deel van zijn tijd spendeert aan boeken van “forgotten lore”. Seraphim (Hebreeuws mv. van seraph): serafijnen, engelen van de hoogste orde, met zes vleugels. Nepenthe: een in de Odyssee genoemde toverdrank die pijn en verdriet zou doen vergeten. Balm: een verzachtende zalf. Gilead: een bergachtige streek in Israël ten oosten van de Jordaan. Aidenn: een Arabisch woord voor de tuin van Eden, het paradijs. Plutonian: betrekking hebbend op de hel of Pluto, de Romeinse god van de onderwereld. https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Raven
Tja, de raaf, serafijnen, de hemel...