Translate

Zoeken in deze blog

donderdag 10 februari 2022

Bavaria (300 jaar) brouwt voor 100 jaar JUMBO

In de supermarkt vond ik een bier 'special Edition'. Bij nalezen op het etiket bleek dat het een jubileumfles was van Bavaria voor het 100 jarige jubileum van Jumbo. Bavaria proost met Jumbo op hun 100-jarige jubileum met een unieke Limited Edition Bavaria Pilsener. Er is nagisting op fles en er gebruik gemaakt van een speciale mousserende gist. Het bier is qua uiterlijk net pils. Het ruikt niet verkeerd. Er is niks op tegen, al mis ik die extra mousserende effecten.  ingrediënten: natuurlijk mineraal water, gerstemout, hop, hopextract, fructosestrop, gist.  Het bier is geen bitter bier, het is een zachtaardige pilsener van 5,2%. Het koolzuur is heel fijn, en dan bedoel ik fijn niet als prettig maar als tegenhanger van ruw en grof. Ik weet eigenlijk niet wat ik er van vind. Het is heel fideel van Bavaria om als familiebrouwerij het familiebedrijf te feliciteren, maar hoe zou dat dan gaan? Zou Jumbo een partij gratis bier hebben gekregen? En dat Jumbo dat in plaats van aan het personeel uit te delen in de winkel zet om te verkopen. Ik weet het niet he? Ik stel enkel vragen. 

Bavaria feliciteert vaker gezien http://www.versereclame.nl/2013/05/16/bavaria-feliciteert-psv-met-jubileum/. In 2019 bestaat Brouwerij Bavaria 3 eeuwen en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. (https://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/nieuws/2019/08/bavaria-viert-300-jaar-met-klanten-van-over-de-hele-wereld/index.xml)

Jumbo Food Groep krijgt predicaat Koninklijk bij 100-jarig jubileum.... Koning Willem-Alexander heeft familiebedrijf Jumbo bij haar 100-jarige bestaan het recht verleend om het predicaat Koninklijk te voeren. De holding gaat vanaf nu door het leven als Koninklijke Jumbo Food Groep. ‘Jumbo familie’ Van Eerd kreeg het nieuws over de koninklijke beschikking vandaag te horen tijdens de jubileumviering in het bijzijn van een groot aantal leveranciers, ondernemers, medewerkers en overige relaties. Karel van Eerd en zijn kinderen Colette, Frits en Monique kregen de bijbehorende oorkonde namens de Koning uitgereikt door mr. Ina Adema, commissaris van de Koning in de provincie Noord-Brabant, en burgemeester Kees van Rooij van Meierijstad, de gemeente waartoe Veghel behoort. (https://nieuws.jumbo.com/persbericht/jumbo-food-groep-krijgt-predicaat-koninklijk-bij-100-jarig-jubileum/617/)

Er is een documentaire ‘Jumbo – 100 jaar familie. Elke dag beter’ over het honderdjarige Brabantse familiebedrijf op streamingsdienst Videoland. De film vertelt het verhaal van het snel groeiende supermarktbedrijf vanuit het perspectief van verschillende medewerkers en andere betrokkenen. Hiervoor zijn afgelopen jaar uiteenlopende mensen gevolgd, zoals een filiaalmanager en een chauffeur, maar ook CEO Frits van Eerd. Stuk voor stuk geven zij een boeiend kijkje achter de schermen en maken de toeschouwer deelgenoot van de activiteiten, ambities en toekomstdromen van het familiebedrijf. Samen met Frits van Eerd neemt grondlegger van Jumbo Karel van Eerd de kijker mee in strategische én persoonlijke keuzes uit het verleden. De documentaire markeert de afsluiting van het jubileumjaar 2021, dat grotendeels in het teken stond van de honderdste verjaardag. ... CEO Frits van Eerd: “We horen vaak dat mensen erg benieuwd zijn naar hoe onze organisatie reilt en zeilt. De documentaire brengt dit alles fraai in beeld. Toch gaat de film voor ons over veel meer, namelijk het bouwen van een levenswerk, over een droom die werkelijkheid wordt. Over onze ambities, de 7 Zekerheden van Jumbo, de uitdagingen die onze groei met zich meebracht, en vooral onze passie voor de klant. Met inmiddels al zo’n 100.000 medewerkers werken we er elke dag hard aan om boodschappen doen steeds een stukje leuker te maken. Het zijn onze ‘Jumborianen’ die zich hier met hart en ziel voor inzetten en daarom is deze film vooral ook een eerbetoon aan hen.” Zie ook https://nieuws.jumbo.com/persbericht/jumbo-sluit-100-jarig-jubileum-af-met-eigen-documentaire/648/

Jumbo is een Nederlandse keten van supermarkten van de Koninklijke Jumbo Food Groep, waarvan alle aandelen worden gehouden door Stichting Administratiekantoor Van Eerd Groep Holding. Het is met een marktaandeel van 21%[2][3] de op een na grootste supermarktketen van Nederland, achter Albert Heijn. Er werkten (inclusief hoofdkantoor en distributiecentra) anno 2020 ongeveer 85.000 mensen. Sinds 2019 is Jumbo ook actief in België met 21 winkels in Vlaanderen in 2022.... Jan en Anita Meurs begonnen in 1979 in een voormalig kerkgebouw op het Lourdesplein in Tilburg een Lekker en Laag-supermarkt (voorloper van de huidige Jumbo formule). De naam komt voort uit een concurrerende supermarkt in Tilburg, Torro. De oprichters zochten naar een naam die machtiger was dan een Torro (de stier), dat werd Jumbo (een olifant). De Torro-formule is gedurende de jaren 90 overgegaan in Edah en Konmar. De in 1921 opgerichte Veghelse levensmiddelgroothandel Van Eerd kocht in 1983 de formule Jumbo en de supermarkt aan het Lourdesplein voor 1 miljoen gulden van de familie Meurs en opende vervolgens in korte tijd tientallen Jumbo's in de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. ... Vanaf augustus 2008 liet Jumbo Supermarkten het huismerk O'Lacy geleidelijk uit de schappen verdwijnen. Jumbo ging verder met een huismerk onder de namen 'Jumbo', 'Jumbo Budget' en 'Jumbo Exclusief'. Het merk 'Jumbo Budget' werd later vervangen door het van Super de Boer overgenomen Euromerk. Bij Vomar, waar O'Lacy eveneens werd verkocht, is men in maart 2009 met het merk gestopt.[63] Men heeft ook enkele private label-merken zoals het pilsener Dors.(https://nl.wikipedia.org/wiki/Jumbo_Supermarkten)

Familiebrouwerij Swinkels (voorheen Bavaria) heeft het predicaat Koninklijk gekregen. Het eervolle keurmerk is zeer gewild onder Nederlands oudste bedrijven. "Een kwaliteitsstempel dat je niet zomaar krijgt." Het predicaat Koninklijk: je moet er groot, oud en vooral betrouwbaar voor zijn. Ook mag je bijvoorbeeld geen overheidsinstelling, advocatenkantoor of ziekenhuis zijn. Voldoe je aan al die eisen, dan kun je als bedrijf, vereniging of stichting een onderbouwde aanvraag indienen bij je eigen burgemeester. (https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/4656521/bavaria-swinkels-bier-brouwerij-predicaat-koninklijk-jubileum)

Bavaria is een bierbrouwerij uit Lieshout (Nederland) die is opgericht in 1719. ... De Bavaria brouwerij in Lieshout valt onder Royal Swinkels Family Brewers. Deze naam werd in juni 2018 aangenomen om beter herkenbaar te zijn als eigenaar van alle (inter)nationale biermerken van het concern. Tot dat moment vielen de verschillende biermerken onder de naam Bavaria N.V.... In de zeventiende eeuw telt elk dorp op het Brabantse platteland wel één of meer kleine brouwerijen. Lieshout telt er drie. Eén van die brouwerijen is gelegen aan de Kerkdijk. Vanaf het moment dat Brigitta Morees, dochter van de eigenaren, in 1764 trouwt met Ambrosius Swinkels, zijn de brouwerij aan de Kerkdijk en onze familienaam onlosmakelijk met elkaar verbonden.... De brouwerij is een van de oudste van Nederland. Van 1680 tot 1773 waren aan deze brouwerij de familienamen Vereijcken, Van Moorsel en Morees verbonden. In 1719 was deze eigendom van Laurentius Moorees en de brouwerij stond bekend als De Kerkdijk, vernoemd naar de straat waaraan de deze was gelegen. Sinds 1764 is de brouwerij in het bezit van de familie Swinkels, die afstamt van de schoonzoon van Moorees. De kleinschalige brouwerijen verdwenen in de loop der jaren geleidelijk maar Brouwerij de Kerkdijk overleefde en groeide. In die jaren werd aan uitbreiding van de afzet gewerkt waarbij men vanaf 1890 zelfs tot al Helmond doordrong. De aanleg van het Wilhelminakanaal door Lieshout in 1918 zorgde eveneens voor extra groei. Ook als aanvoerroute van grondstoffen bewees hij zijn meerwaarde. Ironisch genoeg zorgde de grondstoffenschaarste tijdens de Eerste Wereldoorlog voor een stevige basis omdat vele kleinere bouwerij het hoofd hierdoor niet boven water konden houden. In 1925 richtten de drie gebroeders Frans, Piet en Jan Swinkels de firma 'Gebroeders Swinkels' op. Voor de brouwerij werd de naam Bavaria gekozen, een verwijzing naar het 'Beiersch bier',  pilsenerbier toen vaak werd genoemd. Het in 1926 van kracht geworden Bierbesluit gaf Bavaria een concurrentievoordeel waardoor geleidelijk aan het afzetgebied vergroot kon worden tot plaatsen buiten Noord-Brabant. In 1934 werd het eerste flessenbier geleverd door Bavaria. Sinds 1934 beschikt Bavaria over een eigen mouterij, die ook aan anderen brouwers levert. De brouwerij groeide snel, maar de omzet stortte in gedurende en vlak na de Tweede Wereldoorlog waarna weer herstel in trad. Vanaf 1955 verkocht Bavaria ook frisdrank onder de naam 3-Es, een verwijzing naar de drie gebroeders Swinkels die op dat moment de directie vormden. Vanaf 1978 levert Bavaria een alcoholvrij bier dat vooral in islamitische landen zeer veel wordt verkocht omdat tijdens het brouwproces geen alcohol ontstaat, waar andere brouwers de alcohol onttrekken tijdens het brouwproces. In de jaren '90 van de twintigste eeuw steeg de productiecapaciteit zeer snel.  (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/noord-brabant/lieshout/bavaria)

Bavaria is een Nederlands biermerk dat gevoerd wordt door Swinkels Family Brewers. Het merk is geïntroduceerd toen de drie gebroeders Frans, Piet en Jan van de vijfde generatie Swinkels in 1924 de firma "Gebroeders Swinkels" oprichtten. Zij verplaatsten het brouwhuis waarin tot dan toe bier geproduceerd werd naar een nieuw gebouwde brouwerij, die de naam "Bavaria" aannam. Deze naam is een verwijzing naar het "Beiersch bier", zoals ondergistend of pilsener bier toen vaak werd genoemd. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bavaria_(bier))


Wat zo’n 300 jaar geleden begon in een boerderijtje aan de Kerkdijk in Lieshout (provincie Brabant), groeide uit tot ons internationale familiebedrijf. Dit succes is mede te danken aan de overstap van hooggistend naar laaggistend bier in 1925, onze natuurlijke mineraalwaterbronnen en de eigen mouterij. Hierdoor heeft deze brouwerij vrijwel de gehele keten in eigen beheer.... Onze Bavaria brouwerij is een van de oudste brouwerijen van Nederland. In 1719 werd brouwerij ‘De Kerkdijk’ voor het eerst vermeld. De familie Moorees brouwde daar op kleine schaal ambachtelijk bier. Eén van de dochters (Brigitta) trouwde met Ambrosius Swinkels. Zodoende kwam de brouwerij in 1773 in handen van de familie Swinkels. Sindsdien zijn de brouwerij en de naam Swinkels onlosmakelijk aan elkaar verbonden. (https://swinkelsfamilybrewers.com/nl/brouwerijen-mouterijen/bavaria.html)

Bavaria is het eerste Nederlandse levensmiddelenbedrijf en de eerste brouwerij ter wereld waar ISO 26000 volledig is ingevoerd. Daarmee onderschrijft het bedrijf belangrijke MVO-principes, zoals het nemen van verantwoordelijkheid, transparantie en het respecteren van belangen van stakeholders. ISO 26000 is de nieuwe standaard voor duurzaam ondernemen. Door te voldoen aan deze norm sluit Bavaria aan bij de internationale consensus over wat duurzame bedrijfsvoering inhoudt. Mede ook daarom heeft het familiebedrijf uit Lieshout gisteren de ‘Koplopers Bokaal’ ontvangen uit handen van Willem Lageweg, managing director van MVO Nederland. Willem Lageweg, directeur MVO Nederland: “Wij zijn blij dat Bavaria de voortrekkersrol op zich wil nemen in de sector en in Nederland met het implementeren van de nieuwe ISO 26000 standaard. Bavaria verricht daarmee pionierswerk. Door aan te sluiten bij deze internationale richtlijn is maatschappelijk verantwoord ondernemen een stap verder gebracht.” (https://www.levensmiddelenkrant.nl/levensmiddelenkrant/nieuws/bavaria-zet-in-op-duurzaamheid)

Twintig Brabantse bedrijven, waaronder Bavaria en Jumbo, kunnen in totaal twee miljoen euro op hun logistieke activiteiten besparen als ze duurzamer aan het werk gaan. Dat blijkt uit het onderzoek 'Emissiereductie Brabant’ van belangenorganisatie voor de logistieke sector EVO. Om de besparing te realiseren moeten de twintig verladers zich op drie punten in het bedrijf focussen. Maatregelen moeten getroffen worden wat betreft goederenbewegingen, het aantal ‘lege’ vrachtwagenkilometers en hoe schoon de wagens in uitstoot en verbruik zijn. Beleidsadviseur van EVO Ton Mooren zegt in een interview met Logistiek.nl dat er ook uitstootreductie valt te behalen uit registratie van het brandstofverbruik. “Bedrijven moeten die veel inzichtelijker maken en een beloningstrategie ontwikkelen voor chauffeurs die aantoonbaar minder brandstof verbruiken dan hun collega's binnen een bedrijf. Hiermee kan je op jaarbasis één procent besparen op je totale brandstofverbruik.” (https://www.levensmiddelenkrant.nl/levensmiddelenkrant/nieuws/logistiek-bavaria-en-jumbo-kan-fors-goedkoper)

Tja dat zijn de overwegingen van grote bedrijven. Kun je wel een familiebedrijf zijn, maar wat zegt dat over de smaak? Kleine brouwerijtjes of kleine winkeltjes waar de baas echt de baas is, die hebben charme. Bij die grote ketens zijn ze vaak ook maar personeel. Ik weer nog dat ik een keer in de winkel stond en voor me was een man die een ui of iets in een netje niet goed had, prijsje ontbrak of zoiets. Manager erbij gehaald. Enige wat die zei was dat hij er niks aan kon doen. Terwijl mij als leek lijkt het vrij simpel: of je geeft iemand iets gratis mee of je geeft korting of iets dergelijks. Bij een kleine buurtsuper kocht  ik eens bier en vaak is het dan intikken in plaats van scannen om de prijs te weten, maar nu was die onbekend. Och dan reken ik dat bedrag, en het was zo geregeld. Jammer, dat grote bedrijven zo worden, macht maakt corrupt. Hoe kunnen die grote bedrijven voeling houden met de realiteit? 

   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten