Translate

Zoeken in deze blog

woensdag 26 oktober 2022

Zweedse plakkers ((geen) etiketten weken)

Op vakantie in Frankrijk, België of Duitsland kon ik op de camping vaak al etiketten afweken dankzij regenplassen, de ochtenddauw in het gras of zelfs het condens op het koude flesje tijdens het drinken. In Nederland werd het de laatste jaren lastiger omdat er steeds meer sticker etiketten op de markt komen. Het thuis afweken in bad is dat onmogelijk. Ik weet nog tijdens mijn tijd in Nieuw Zeeland dat ik dat probleem daar besprak met een brouwer en ze met wat tips gaf. Zo gaf ze aan dat die plaketiketten met een föhn of in de oven of met heet water te verwijderen zijn. De lijm wordt dan zacht en je kan het etiket er zo afhalen. Helaas had je soms papieren etiketten met lijmlaag. Die scheurden bij de heet water methode, omdat je altijd wel wat morste. De 'lijn' van het gemorste water maakte het etiket die plek zwak. De föhn was ook een onzinnige actie. Het gaf veel lawaai en weinig resultaat. De oven bleek wel arbeidsarm en succesvol. Dus als we thuis zelfgemaakte pizza, afbakbroodjes of een ovenschotel eten ben ik extra blij.

In Zweden hebben ze vooral sticker-etiketten. De Zweedse plakkers zijn van redelijk dik plastic, en toen we er afgelopen zomer waren, was het zo warm dat het etiket er eigenlijk al zonder oven-behandeling af kon worden gehaald. De paar flessen die dat niet hadden hebben de binnenkant van onze oven gezien. Het is daarna een kwestie van inplakken. 

Wat ook leuk is -althans ik vond het ene leuk detail- is dat de bieren dus in meerdere varianten voorkomen met hetzelfde etiket dus een <0,5% of 3,5% en een 5% versie, waarbij je op het etiket dus die afwijkende promillage ziet, bij een verder identiek etiket.   


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten