Translate

Zoeken in deze blog

maandag 14 maart 2022

Kolos

Budels Kolos Budels Kolos is een Ale met 7,5% alcohol. Budels Kolos wordt gebrouwen door Budelse Brouwerij B.V. in Budel. ... Budels Kolos is een Seizoensbier, van hoge gisting, met een alcoholpercentage van 7.5%.... Brouwerij Budelse Brouwerij B.V. Land Nederland Gebrouwen sinds 2009 Biersoort Ale Kenmerk Speciaalbier Alcohol 7,5% Gisting Bovengisting Kleur Dieprood Drink temperatuur 8-10 ℃ Stamwortgehalte Onbekend Website www.budels.nl Valt onder Budels... Smaak & Omschrijving Budels Kolos heeft een zoete en fruitige smaak. Budels Brouwerij is opgericht onder de naam De Hoop. Deze naam is gekozen in de hoop dat alles goed zou gaan. (https://www.biernet.nl/bier/merken/budels-kolos)

BUDELS KOLOS ROBIJNROOD BIER | KRACHTIGE EN KRUIDIG  Robijnrood, bovengistend bier. Een melange van gerstemout, tarwemout, echte kandijsuiker, Hallertauer hop en koriander zorgt voor de unieke smaak. Alc. 7.5% vol. Bovengistend Bier Cat. S 28 IBU • 60 EBC Het lekkerste op 10°C / 12°C KLIMAATNEUTRAAL GEBROUWEN INGREDIËNTEN:  WATER, GERSTEMOUT, TARWEMOUT, SUIKER, HOP (https://www.budels-webshop.nl/a-62158354/10-flessen-1-type-bier-2-glazen/budels-kolos-10x30cl-2gl/)

Dieprood, bovengistend bier. Een melange van gerstemout, tarwemout, echte kandijsuiker, Hallertauer hop en koriander zorgt voor de unieke smaak van dit krachtige bier. KRACHTIG EN KRUIDIG BOVENGISTEND | ALC. 7,5% VOL. BIER CAT. S (https://www.budels.nl/speciaalbieren)

KRACHTIG EN SMAAKVOL | BOVENGISTEND | BIER CAT. S  AANBEVOLEN DRINKTEMPERATUUR: 10-12°C INGREDIËNTEN: WATER, GERSTEMOUT, TARWEMOUT, SUIKER, HOP VOEDINGSWAARDEN: PER 100 ML ENERGIE: 67 kcal/280 kj VET: 0 g • WAARVAN VERZADIGDE VETZUREN: 0 g KOOLHYDRATEN: 4,9 g • WAARVAN SUIKERS: 0 g EIWIT: 0,6 g ZOUT: 0 g (https://www.budels.nl/speciaalbieren)

Budels Kolos is een dieprood, bovengistend bier, gebrouwen met een melange van diverse moutsoorten. De koriander geeft aan dit krachtige bier zijn bijzondere karakter.... Details BrouwerijBudelse Brouwerij BierstijlStrong Ale Alcohol7.5% CategorieDonker en Rijk KenmerkenBelgian Strong Ale SpijzenGekruide gerechten, Vleesgerechten, Pittige en belegen kazen, Zoete desserts Drinktemp.8 °C Volume30 cl DrinkmomentHaardvuur, In goed gezelschap, Alleen, bij een boek, Bij het eten, Voor het slapen gaan GistingBovengistend (https://www.bierista.nl/budels-kolos)

Ik weet niet zo goed wat ik me bij deze budels kolos moet voorstellen ook omdat het soort bier niet helemaal duidelijk is. Het word namelijk geclassificeerd als Ale. Wat zie ik en wat ruik ik? Het bier heeft een mooie dieprode kleur. De schuimkraag verdwijnt heel snel. In de geur lijkt het bier op een quadrupel. Koffie, chocolade en rozijnen komen mij tegemoet. Wat proef ik en wat vind ik? Het bier is niet super vol of romig, maar het neigt ook niet naar de waterige kant, precies goed dus! Het bier plakt een beetje wanneer je een slok neemt. De smaken drop/laurier, chocolade en karamel komen naar boven. De kruiden die aan het einde te proeven zijn zorgen voor een beetje pit. Het bier is zacht, haast niet bitter en daardoor goed door drinkbaar. Gelukkig is hij niet super hoog in alcohol percentage, anders zou je moeten oppassen dat je hem niet te snel zou drinken Een apart te classificeren biertje, ik vind hem nog het meest naar een quadrupel neigen. Wel lekker hoor, weer eens een ander soort bier. Echter niet zo’n kolos als je zou denken. (https://speciaalbiertjesblog.nl/2016/06/17/budels-kolos/)

Budelse Brouwerij B.V. is een bierbrouwerij uit Budel (Nederland) die is opgericht in 1870. Deze brouwerij heeft 21 bieren in het assortiment.... De Budelse Brouwerij is een familiebrouwerij met een eeuwenoude traditie. Sinds 1870 verankerd in het hart van het Brabantse Budel. Opgericht door Gerardus Arts onder de naam ‘De Hoop’. Een naam die hij koos ‘in de hoop dat alles goed zal gaan’. Inmiddels leiden wij, de vierde generatie van de familie Arts, met veel liefde voor het brouwersvak, de brouwerij. Het symbool van ‘De Hoop’, het anker, siert het logo van de brouwerij en is voor ons van grote waarde. Het staat voor ‘hoop’, maar ook voor een ontdekkingstocht: proeven van het leven en genieten van de mooie momenten. Een heerlijk gevoel dat we graag met iedereen willen delen. Ontdek de wereld van Budels en geniet van onze smaakvolle en karakteristieke bieren! (https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/nederland/noord-brabant/budel/budelse)

Okee genoeg ingelezen nu zelf drinken:

Het bier is donkerrood. Qua kleur wat roder dan Palm. De geur is alcoholerig. De smaak? Niet bitter, niet moutig, niet gistig, maar ook niet echt zoet? Nouja de zoetheid komt wel op, maar wordt door de alcohol weggedrukt. Met 7% vind ik het niet echt zwaar.  Het doet een beetje denken aan een Kerstbier, maar het doet beetje rustig aan. 

De naam verwijst volgens mij naar de kolos van Rhodos.

KOLOS is a concrete interlocking armour unit intended to protect coastal structures like seawalls and breakwaters from the ocean waves. These blocks were developed in India and were first adopted for the breakwaters of the Krishnapatnam Port[1] along the East coast of India.... KOLOS has been conceptualized by incorporating structural improvements to existing armour units, Dolos. The common failure modes for Dolos were found to be either at the shank due to torsion and at the fluke by bending-induced shear.[2] The higher structural stresses are caused largely due to the longer lever arm. The elongated shank length of the Dolos was shrunken by 21.4% in KOLOS. The material thus saved compensates for thickening the legs of KOLOS. KOLOS is characterized by a central shorter concrete member and two outer elongate concrete members connected on opposites sides of the central member. The outer members have parallel longitudinal axes extending normal to the longitudinal axis of the central member. These members have an octagonal cross-section and are further configured such that their cross-sectional area decreases from its intermediate portion towards opposite ends thereof.[3] (https://en.wikipedia.org/wiki/KOLOS)

Wacht dat was wat anders.     

De Kolos(sus) van Rodos of Rhodos[1] (Oudgrieks: Ὁ Ἥλιος Ῥόδιος, Ὁ Κολοσσὸς Ῥόδιος of ὁ ἐν Ῥόδῳ κολοσσός; ho Hélios Rhódios, ho Kolossòs Rhódios, ho en Rhódôi Kolossós, Latijn: Colossus Solis Rhodi of Solis Colossus Rhodi) was een van de zeven wereldwonderen van de antieke wereld. De Kolossus was een bronzen beeld van de Griekse zonnegod Helios, die door de Grieken vereerd werd en later werd gesynthetiseerd met Apollo, de god van licht. De Kolossus van Rhodos is alleen bekend uit antieke teksten. Er is geen archeologisch materiaal gevonden dat met zekerheid in verband kan gebracht worden met het beeld. De Nederlandse taal heeft aan dit type kunstwerk woorden als 'kolos' en 'kolossaal' overgehouden.[2] (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolossus_van_Rodos)

Van de zeven wereldwonderen is over de Kolos van Rhodos wel het minste bekend. Dankzij de schrijver Philo van Byzantium weten we gelukkig iets over de bouw van dit beeld. Het is gegoten uit brons. Verder zijn er geen verslagen van ooggetuigen bekend die verhalen hoe het beeld eruitzag en waar hij stond. Er is zelf geen kopie van gemaakt, wat uitzonderlijk is want van bijna ieder klassiek beeld is wel een kopie te vinden. Het was overigens wel een wijdverbreide gewoonte om een beeld te plaatsen bij de ingang van een haven. Dit om indruk te maken op reizigers. De legende over de Kolos van Rhodos verhaalt dat dit beeld wijdbeens boven de haven stond. Schepen voeren onder de benen door, maar gezien de breedte van de haven en de hoogte van het beeld is dit zo goed als onmogelijk. Het beeld was beter te vergelijken met het Vrijheidsbeeld in New York. Opgravingen hebben aangetoond dat het beeld waarschijnlijk iets ten oosten van de huidige Mandraki haven moet hebben gestaan. Het beeld is gemaakt als een dankoffer voor de zonnegod Helios, welke de beschermheer van het eiland Rhodos was. In 305 v. Chr. was de stad bevrijd van een belegering door de heerster van Syrië, Demtrius Poliocetes. Toen hij het eiland verliet, liet hij zijn materieel achter. Dit werd door de inwoners van Rhodos verkocht, waardoor zij hun beeld konden betalen. (https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/1220-wereldwonder-6-de-kolos-van-rhodos.html)

Toen Alexander de Grote in 323 v.Chr. overleed was zijn opvolging niet geregeld. Er werd aanvankelijk een soort staatsraad samengesteld, bestaande uit de voornaamste generaals, zijn moeder, zijn halfbroer Philippus Arrhidaeus en enkele raadgevers, om de zaken waar te nemen voor de beoogde opvolger, Alexanders jonge zoon Alexander IV. Maar de bijzonderste generaals, de "Diadochen", trokken de macht naar zich toe. Tijdens de onderlinge gevechten had Rhodos zich geallieerd met Ptolemaeus I Soter, die Egypte had ingenomen. Dit was niet naar de zin van Antigonos I Monophthalmos, die in 305 v.Chr. zijn zoon Demetrios Poliorketes met een groot leger naar Rhodos stuurde. Demetrios sloeg het beleg op voor Rhodos, maar toen na een jaar een Egyptische vloot kwam opzetten sloot hij een vredesverdrag met Rhodos en trok zich terug met achterlating van zijn belegeringstorens.[3] De inwoners van Rhodos besloten een monument op te richten om hun zege over Demetrios te herdenken en de zonnegod Helios hiervoor te danken, dit werd de Kolossus.... Het beeld was 70 el groot.[4] Als men voor de Griekse el, 47,4 cm, neemt betekent dit ongeveer 33 meter. Hoe het beeld eruitzag blijft giswerk, er zijn geen afbeeldingen van bewaard gebleven. Maar men neemt aan dat het beeld, dat gewijd was aan Helios de zonnegod en beschermer van het eiland, er waarschijnlijk zal hebben uitgezien als de beelden van Helios die wel bewaard zijn gebleven. Het zou dan een naakte, mooie jonge man hebben voorgesteld, alleen gekleed in een korte mantel (Chlamys) over een schouder, hij had golvend haar en een Helioskroon met zeven stralen op het hoofd. Men neemt ook aan dat de proporties van het beeld werden aangepast om er voor te zorgen dat de delen die ver van de kijker verwijderd waren in een normale verhouding werden gezien. Het hoofd moet dus verhoudingsgewijs veel groter geweest zijn dan wat mocht verwacht worden op basis van de proporties van het menselijk lichaam. Plinius de Oudere vermeldde in zijn tekst dat de duim van het beeld maar door weinig mannen met de armen kon omvat worden en dat de holle ruimtes van de ledematen wel grotten leken. In de kunst wordt de Kolossus dikwijls afgebeeld met een fakkel of een vuurschaal in de hand, wat op zijn functie als vuurtoren of lichtbaken zou wijzen. Deze theorie wordt door de historici vrij algemeen verworpen, er is trouwens geen enkele antieke tekst die dit vermeldt. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolossus_van_Rodos)

De Kolos van Rhodos Het was een beeld van de zonnegod Helios, gegoten brons en 32 meter hoog. Later werd het beeld Apollo genoemd. Doordat het beeld zo groot was, bleek het niet mogelijk om de ledematen en torso afzonderlijk te gieten. De bouwer Chares begon in 294 v. Chr. Hij goot het beeld, ter plekke, in delen om het daarna aan elkaar te bevestigen. Het voetstuk is van wit marmer. Hierop werden door middel van mallen eerst de voeten gegoten, vervolgens werden er nieuwe mallen op geplaatst, om zodoende de onderbenen te gieten. Op deze manier is het hele beeld gemaakt, wat inhoud dat het dus een hol beeld moest zijn. Het werd vanbinnen versterkt met een ijzeren raamwerk met horizontale dwarsbalken en gewichten van steen. De bouw van het beeldwerk nam maar liefst 12 jaar in beslag. Rond 226 v. Chr. werd Rhodos door een sterke aardbeving getroffen. Het beeld knapte af bij zijn zwakste punt, de knie van het beeld. Ptolomeus III Eurgetes van Egypte bood aan om de herstelkosten voor zijn rekening te nemen. Door, een in die tijd belangrijke gebeurtenis, het consulteren van een orakel werd het herstel verboden en Ptolemeus kreeg een afwijzing. De brokstukken van dit beeld hebben ongeveer 900 jaar de haven geblokkeerd. Toen de Arabieren in 653 n. Chr. het eiland in handen kregen hebben zij de brokstukken in kleine stukjes gehakt en als schroot verkocht. (https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/1220-wereldwonder-6-de-kolos-van-rhodos.html)

Het beeld werd gemaakt door Chares van Lindos,[4] die van het eiland Rhodos afkomstig was en die een leerling was van Lysippus van Sicyon. Buiten de Kolossus van Rhodos is er van hem slechts een kolossaal bronzen hoofd bekend dat door Publius Cornelius Lentulus Spinther naar Rome werd gebracht. De legende vertelt[5] dat hem, nadat hij een prijs had opgegeven voor een beeld van 35 el, gevraagd werd wat het dan zou kosten voor een beeld van 70 el. Hij zou geantwoord hebben dubbel zoveel en daarop de opdracht hebben gekregen. Toen hij zich realiseerde welke kapitale fout hij had gemaakt, zou hij zelfmoord hebben gepleegd. Maar men kan dit inderdaad als een fabel beschouwen, het is moeilijk aan te nemen dat iemand die de capaciteiten had om een bronzen beeld van 35 el te ontwerpen en op te richten niet geweten zou hebben dat het volume zich tot de lengte verhoudt als een derde macht en dat hij dus acht keer zoveel had moeten vragen... Ook wat betreft de plaatsing van het beeld zijn er geen archeologische aanwijzingen gevonden. De antieke schrijvers vermelden nergens waar het beeld zich precies bevond. Wat we zeker kunnen uitsluiten is dat het beeld wijdbeens over de haveningang stond. Dit werd voor het eerst gemeld door Nicola de Martoni in het verslag van zijn bedevaart naar het Heilige Land in 1394-1395[6] en werd daarna gretig overgenomen in de kunst. De oude haven van het antieke Rhodos zou volgens archeologisch onderzoek een dertigtal meters breed geweest zijn, wat een kolos in spreidstand weinig aannemelijk maakt. Bovendien zouden dan na het instorten van het beeld ongetwijfeld brokstukken in zee terechtgekomen zijn en daarvan is nooit iets teruggevonden. Ook de bronsgiettechnieken van de 3e eeuw voor Christus zouden het maken van een dergelijk beeld niet mogelijk hebben gemaakt.[7] Een aantal onderzoekers situeert het beeld dicht bij de Mandraki-haven, zelfs op het hoofd van de pier.[8][9] Aan de moeilijkheden die dit uit hoofde van de constructie zou hebben opgeleverd wordt dan minder aandacht besteed. Anderen gaan ervan uit dat het beeld zich in de stad bevond en waarschijnlijk in de tempel van Helios, gezien het een wijgeschenk was voor deze godheid.[10] Dit stemt overeen met de tekst van Plinius de Oudere, die vermeldde dat bij het instorten van de Kolossus ook huizen en een deel van de wallen werden vernield. Op de top van de heuvel, die vandaag Monte Smith wordt genoemd , maar die volgens Vedder de plaats zou zijn van het heiligdom van Helios, werden enorme stenen funderingen gevonden, die dan zouden hebben gediend tot fundering van de Kolossus..... Het beeld zou gebouwd zijn tussen 305 en 292 v.Chr. Over de bouw is geen eigentijdse informatie teruggevonden. De enige tekst die een summiere beschrijving van de bouw geeft is van de Pseudo-Philon van Byzantium[11] uit de 5e eeuw, dus ruim zevenhonderd jaar later, in een tekst die een beschrijving geeft van de zeven wereldwonderen uit de oudheid. Volgens deze tekst zou Chares uitgegaan zijn van een stenen fundering waarin een ijzeren raamwerk werd verankerd. Hieromheen werd dan ter plaatse het brons gegoten. Om de bovenkant van de structuur bereikbaar te houden werd een aarden berg om het beeld aangebracht, die meegroeide met het beeld. Op die manier zou een naadloos beeld uit één stuk zijn ontstaan. Sommige onderzoekers gaan ervan uit dat dit mogelijk een correcte beschrijving van de bouwtechniek was.[9][12] Alleen al het maken van de heuvel van 35 m hoog en ongeveer 100 m in doorsnede lijkt een nauwelijks haalbaar exploot voor die tijd en onverenigbaar met de situatie ter plaatse. Historici gaan ervan uit dat het beeld was samengesteld uit in brons gegoten onderdelen die op een ijzeren raamwerk werden geplaatst en aan elkaar werden bevestigd met klinknagels. Ook over de bouw van de Kolossus zijn allerlei hypotheses geformuleerd gebaseerd op de beschrijvingen van de Pseudo-Philon en van de beschrijving van de brokstukken door Plinius, maar ook hier blijft het bij veronderstellingen en theorieën. Moderne ingenieurs denken dat het beeld werd geplaatst op een stenen voetstuk van minstens 18 m diameter. De voeten zouden in steen zijn gebeeldhouwd en bedekt met aan elkaar geklonken bronzen platen. In de stenen constructie werden met ijzersmeedwerk de hielen en de opgaande benen gemodelleerd. Die constructie werd dan bedekt met gebogen bronzen platen die ringvormig aan elkaar werden bevestigd en die onderaan en bovenaan van een flens waren voorzien voor bevestiging van de volgende stukken. Op die wijze werd het beeld dan uit elkaar opvolgende ringvormige elementen opgebouwd. Onderaan tot aan de knieën, zouden de platen 25 mm dik geweest zijn daarna overgaand op platen van ca. 20 mm tot de onderbuik en voor het bovendeel zou de dikte dan gereduceerd zijn tot 15 à 10 mm. Voor de bouw zou gebruikgemaakt zijn van het materiaal dat door de belegeraars was achtergelaten en het is goed denkbaar dat de reusachtige belegeringstoren die Demetrios Poliorketes had laten bouwen, werd gebruikt als stelling bij de bouw van de Kolossus. Plinius de Oudere schreef in zijn Naturalis Historiae dat de bouw 12 jaar duurde en 300 talenten zilver kostte (ongeveer 7800 kg).... Volgens Plinius de Oudere werd de Kolossus van Rhodos 66 jaar na de bouw in ca. 225 v.Chr. vernield door een aardbeving.[13] Anderen plaatsen de aardbeving die Rhodos trof tussen 226 en 227 v.Chr.[14][15] Strabo schreef dat het beeld bij de knieën was afgebroken.[4] Hoewel de Rhodiërs oorspronkelijk plannen zouden gehad hebben om het beeld weer op te bouwen, waarvoor Ptolemaeus III Euergetes I zijn hulp aanbood,[16] zou dit niet gebeurd zijn. Voordat aan de heropbouw werd begonnen raadpleegde men het orakel van Delphi, dat de heropbouw ontraadde,[4][17] waarop het project niet werd uitgevoerd. Johannes Malalas schreef dat keizer Hadrianus de Kolossus weer opgebouwd zou hebben, hoewel deze informatie meestal als dubieus wordt beschouwd. Hoe dan ook, een aardbeving ten tijde van Antoninus Pius zou het beeld opnieuw vernield hebben. De brokstukken van het beeld zijn negen eeuwen blijven liggen waar het beeld was neergestort, tot kalief Moe'awija I, de stichter van de Omajjaden-dynastie, in 653 Rhodos veroverde. Volgens de overlevering, die teruggaat op de kronieken van Theofanes de Belijder,[18] wordt verteld dat de Arabieren de resten van het beeld verkochten aan een joodse handelaar in Edessa. Volgens de legende waren er 900 kamelen nodig om de bronzen restanten van het beeld te vervoeren. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolossus_van_Rodos)

Kolossus van Rhodos De Kolossus van Rhodos is een beeld van 32 meter hoog dat boven de haven van Rhodos uittorende. Het is een beeld van de beschermgod Apollo als dank voor de overwinning van de belegering van de Turken. Apollo, de zonnegod, werd gezien als beschermer van het eiland. Bovendien stond het beeld symbool voor de eenheid op het eiland. De bouw Het beeld werd gebouwd na de belegering in het jaar 305-304 voor Christus. Het duurde twaalf jaar voor het beeld af was en zijn plek voor de haven van Rhodos in kon nemen. Charles van Lindos maakte het beeld van brons. Omdat het zo’n groot beeld zou worden, is hij in meerdere delen gebouwd. Van binnen was de Kolossus hol en verstevigd met een ijzeren raamwerk en stenen. Voor het bouwen was zoveel brons nodig dat het hele eiland zonder zat. Gelukkig kon het tekort snel weer worden aangevoerd met behulp van schepen, tenslotte was de haven van Rhodos een belangrijk handelscentrum. De haven Het grote beeld werd geplaatst bij de haven van Rhodos. Volgens de verhalen zou het beeld wijdbeens boven de haven staan en de schepen onder zich door laten varen. Dit is echter moeilijk te geloven gezien de hoogte van het beeld en de breedte van de havenmonding. Aardbeving op Rhodos Rond 227 voor Christus werd de Kolossus van Rhodos vernield door een aardbeving. Het beeld viel in stukken uiteen. Een Egyptenaar bood aan om het beeld op zijn kosten te laten repareren, maar dit werd niet goedgekeurd door het orakel. De brokstukken van het enorme beeld bleven op de bodem van de zee liggen. Bijna duizend jaar later haalden de Arabieren de brokstukken weg toen zij de macht over het eiland hadden. Volgens de verhalen waren er negenhonderd kamelen nodig om alle brokstukken te vervoeren. Ze verkochten de overgebleven stukken brons en er is nooit meer iets teruggevonden van het beeld. In 1986 werd met behulp van de Nederlandse Anna Dankbaar een brokstuk naar boven gehaald dat mogelijk de vuist van het beeld zou zijn. Het bleek echter om een gewoon stuk steen te gaan. (https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/101953-de-zeven-klassieke-wereldwonderen-kolossus-van-rhodos.html)

Mythe? De vraag is natuurlijk of het beeld wel echt bestaan heeft, omdat er nauwelijks bewijs voor is. Waarschijnlijk was er wel een beeld, maar heeft dit beeld niet wijdbeens boven de haven gestaan zoals altijd gezegd wordt. Bovendien is het niet heel waarschijnlijk dat de Grieken toen al in staat waren om zo’n groot beeld van brons te bouwen. Het is waarschijnlijker dat het beeld wel bestaan heeft, maar niet zo groot was. De Kolossus van Rhodos zou dan niet boven de haven maar in de buurt van de haven hebben gestaan. Er zijn echter nergens bewijzen voor, tenslotte is er nooit een brokstuk van het beeld teruggevonden. (https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/101953-de-zeven-klassieke-wereldwonderen-kolossus-van-rhodos.html)

Dit bier is geen mythe. Maar ik mis wel een punch, een verrassing, een grootheidswaanzinnig bier. Op zich prima, maar ik zou er geen straat voor omlopen of een tray van kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten