Texels Frisse Wiend
Een licht blond bier met een verfrissende smaak van citrus, koriander en een snufje zeezout (alcohol 3,9%). ... Ingrediënten: Water, gerstemout, hop, curacaoschil, koriander, suiker, gist en zeezout Alcoholpercentage: 3.9 Vol. % https://www.texels.nl/bieren/texels-frisse-wiend-speciaalbier
Texels Frisse Wiend is een licht blond bier met een verfrissende smaak. De citrusachtige tonen van curaçaoschil, de subtiele kruidigheid van koriander en de ziltigheid van een snufje zeezout creëren een uniek en smaakvolle ervaring. https://bierenborrels.nl/product/texels-frisse-wiend/
Ach ja, het zout proefde ik niet. Het klinkt mooi 'zeezout', maar tegelijk merk je het niet. Het was leuker geweest als het te merken was geweest. Ik vermoed dat
In Nederland krijgen veel mensen te veel zout binnen. Het komt zelden voor dat mensen te weinig zout binnenkrijgen.
Te veel zout kan negatieve effecten hebben op je gezondheid. Denk aan een verhoogde bloeddruk en nierproblemen. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout-en-natrium.aspx#blokwat-zijn-de-gevolgen-van-te-veel-zout?
Als smaakmaker wordt meestal keukenzout aan gerechten toegevoegd. Langdurig gebruik van te veel zout kan leiden tot ernstige gezondheidsschade. Zout verhoogt weliswaar de smaak van veel voedingsmiddelen, maar wordt niet als 'smaakversterker' gezien. https://nl.wikipedia.org/wiki/Smaakversterker Ik had ergens gehoord dat zout de smaak van andere stoffen kan versterken, dus ik vermoed dat het de citrus versterkt. Maar of dat zo is, geen idee...
Frisse Wiend is een verfrissend bier met een lichte en fruitige smaak. Het heeft een subtiele citrussmaak die samenkomt met een milde bitterheid, waardoor het ideaal is voor een warme zomerdag. Het bier heeft een lichte body en is gemakkelijk doordrinkbaar, met een verfrissende afdronk die doet verlangen naar een volgende slok. De citrusachtige tonen van curacaoschil, de subtiele kruidigheid van koriander en de ziltigheid van een snufje zeezout creëren een unieke en smaakvolle ervaring.
https://www.biernet.nl/bier/merken/texels-frisse-wiend
ZICHT/KLEUR
Lichtblond.
GEUR
Een frisse, kruidige geur.
SMAAK
Een frisse smaak van Curaçaoschil, kruidigheid van koriander en een snufje ziltigheid van zeezout.
AFDRONK
Fris en licht bitter.
https://www.mitra.nl/product/texels-frisse-wiend-30cl
Texels Frisse Wiend
Biertype: Blond(e)
Smaakcategorie: Soepel & Subtiel https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/bier/21058-texelsfrissewiend
Texels Frisse Wiend is een Pale Ale met 3,9% alcohol. Texels Frisse Wiend wordt gebrouwen door Texelse Bierbrouwerij in Oudeschild.... Frisse Wiend is een speciaalbier van Texelse Bierbrouwerij uit Texel. Dit Pale Ale bier heeft een verfrissende smaak met lichte citrusachtige tonen.
Brouwerij Texelse Bierbrouwerij
Land Nederland
Gebrouwen sinds 2025
Biersoort Pale Ale
Kenmerk Sessionbier, Speciaalbier
Alcohol 3,9% https://www.biernet.nl/bier/merken/texels-frisse-wiend
Ah hier komt aan het licht dat dit lichte bier een blond(e) / pale ale is. Dus een bovengistend blond bier met weinig alcohol. Op het etiket staat niet 'pale ale', maar 'speciaalbier'!?
Maar wat is speciaalbier?
Wist je dat de naam speciaalbier alleen in Nederland bestaat? Officieel is deze naam niet eens opgenomen in Het Groene Boekje, dus wordt het woord ook niet officieel erkend. Maar in de volksmond komt het woord speciaalbier toch vaak voor. Dat heeft er mee te maken omdat wij in het verleden de bierstijl Pils als ‘normaal bier’ beschouwen. Vanwege de opkomst van verschillende bierstijlen hebben wij al deze bierstijlen daarom samengevat als ‘speciaalbier‘. https://www.bierfamilie.nl/speciaalbier/?filter_biersoorten=dark-i-p-a
‘Speciaalbier’ – we gooien die term te pas en te onpas in het rond. Vraag in een willekeurig café om een speciaalbier, en je krijgt waarschijnlijk een uitgebreid aanbod van exotisch klinkende namen en kleuren op je bord. Maar wat bedoelen we eigenlijk met ‘speciaalbier’? En belangrijker: klopt die term wel?
Spoiler alert: nee, niet echt. https://wakkerbier.nl/2025/01/13/wat-is-speciaalbier-eigenlijk/
In Nederland is de term ‘speciaalbier’ een verzamelnaam geworden voor bieren die niet onder de standaard pilsener vallen. Denk aan blond, tripel, IPA, stout, en alles daartussenin. Maar hier zit de crux: deze term impliceert dat deze bieren ‘speciaal’ zijn. Terwijl, laten we eerlijk zijn, bijna elk bier op zijn eigen manier speciaal is.
‘Speciaalbier’ is vooral een marketingterm die handig werd bedacht om ‘anders dan pils’ te communiceren. Pils was jarenlang de standaard in Nederland. Dus alles wat afweek, kreeg een speciaal tintje. Maar duik je wat dieper in de bierwereld, dan ontdek je dat deze term weinig zegt over de stijl, smaak, of kwaliteit van het bier. https://wakkerbier.nl/2025/01/13/wat-is-speciaalbier-eigenlijk/
‘Speciaalbier’: het is een relict uit de barre bierjaren 1980. Het heeft uitgediend en doet geen recht aan de diverse bierwereld waarin we tegenwoordig leven. Er zijn legio redenen te bedenken om het ‘S’-woord een plaats te geven in het museum van onze collectieve herinnering. Met een besmuikte glimlach: ‘What were we thínking…’ https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
De herkomst van de term speciaalbier vind je in de jaren 1980. Het begrip werd door Belgische brouwers bedacht om hun product te positioneren tegenover de ondergistend bieren waarmee ze concurreerden: zeg maar pils & Co. De (zware) blonde en fruitbieren, de abdijbieren en alle andere bovengisters zoals de dubbels en de tripels. Als zodanig maakten zich in die periode ook bierconsumenten het begrip eigen.
Maar wat verstaan ze dan gewoonlijk onder ‘speciaalbier’? Er zijn slijters die het zeker weten. Zo vind je op de website van drankenverkoper Gall & Gall de volgende (des)informatie:
‘Het belangrijkste verschil tussen pils en speciaalbier is het gistingsproces. Speciaalbieren zijn bovengistend en pils is bijna altijd ondergistend.’
Speciaalbier volgens slijterijketen Gall & Gall
Tja… Een beetje bierkenner beaamt: deze omschrijving laat te wensen over. En dan zeg ik het heel netjes en beschaafd. .... Niettemin houdt in ieder geval een grote Belgische brouwer vanuit de wereld van onafhankelijke brouwerijen het begrip ook nog heden ten dage vasthoudend in ere. Kijk voor de aardigheid eens op het etiket van een flesje Duvel. Daar lees je als ‘ondertitel’ de begrippen ‘Belgisch speciaalbier/bière de specialité Belge’. https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
Toon van den Reek
13 mei 2024 om 12:31
De term ‘speciaalbier’ komt niet uit België, begin 80 toen de biertjes uit België opkwamen in Nederland spraken de Belgen van streekbier of artisanaal bier. De termen gebruiken ze nog. Nederland is met speciaalbier begonnen; Kikvorsch en Arcense bierbrouwerij. De term is nauwverwant met de categorie S-bieren. De cat. S-bieren waren de speciaalbieren begin jaren ’80. Het eerste festival van PINT heette het cat.S festival, september 1981. https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
Jan Stevens
4 augustus 2024 om 14:12
... in de jaren 80 hadden we een grote pilswoestijn, totaal geen diversiteit. Dronk je iets anders wat geen pils was dan viel dat voor het gemak onder speciaalbier. Er werd niet gevraagd hoe of wat. Voor mij is speciaalbier gewoon dus een containerbegrip voor het bier dat geen pils is. Dat dit niet 100% klopt is zo, maar wel gemakkelijk uit te leggen. https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
Waarom heet #speciaalbier speciaalbier?... Het antwoord op je vraag is best een bijzondere. Want de term speciaalbier bestaat officieel niet en zou ook niet mogen bestaan. Hij wordt dan eigenlijk ook alleen in Nederland gebruikt en voornamelijk om aan te geven dat je geen pils koopt maar echt bier. Zoals een Belgische barman je zal vertellen, de term speciaalbier bestaat niet, want bier is altijd speciaal.
Het woord speciaalbier is wel opgenomen in de Dikke van Dale en staat omschreven als: “Speciaalbier is alle bier behalve pilsener”. Het Groene Boekje ontkent het woord echter tot op de dag van vandaag. De term speciaalbier is waarschijnlijk ontstaan in de periode dat Nederlanders Belgisch bier meenamen na hun vakantie, of verhalen vertelden over het lekkerste biertje dat ze ooit hebben geproefd. Belgisch bier was speciaal voor ons omdat onze Nederlandse brouwerijen allen een bijna identiek bier brouwden en het enige onderscheid dat ze konden maken was hoe de brouwerijen hun bier verkochten (commercials etc) Om het kort samen te vatten heb je dus twee soorten bier; Bier en Pilsener. Pilsener is een generiek product dat vrijwel identiek is qua smaak en ingrediënten. Echt bier (volgens de Dikke van Dale dus speciaalbier) heeft talloze verschillende smaken, geuren en kleuren. https://www.beerinabox.nl/blog/783-waarom-heet-speciaalbier-speciaalbier-lees-het-verrassende-antwoord
Pech gehad dus voor alle craft brouwers met pils in hun assortiment: jullie pils is géén speciaalbier. Aan de andere kant: goed nieuws voor megabrouwers AB INBev. Hun abdijbier Leffe Blond is wél speciaalbier. Want bovengistend en niet behorend tot het ‘vermaledijde’ biertype pils. Want als antwoord op de vraag naar het wezen van speciaalbier kun je ook tegen komen: “Simpel gesteld is speciaalbier ‘bier met een smaakje’.” https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
‘Speciaalbier bestaat niet…’ Of ‘Pils is ook speciaalbier…’ zijn uitspraken die ik wel eens hoor. Mij maakt het niet zoveel uit, men noemt het maar zoals men wilt. Wel vind ik het belangrijk dat als er een brouwstijl op het etiket vermeldt wordt, de inhoud van het blik of de fles aan de richtlijnen van de brouwstijl voldoet. En over smaak valt niet te twisten, maar de basissmaken zoet, zuur, bitter, zout en umami zitten in een bier, of niet. https://www.decafekrant.nl/column-richard-moerkerk-wolf-in-schaapskleren
NB meldt dat de totale Nederlandse bierconsumptie in 2016 met 1,4% groeide, pils slechts 0,1% inleverde en dat vooral speciaalbier (+ 12,6%) en alcoholvrij bier (+17,9%) de kar trokken. Voor alle duidelijkheid: speciaalbier bestaat niet in mijn vocabulaire, want alle bier is speciaal – de meest gangbare definitie bedoelt er ‘alle bier dat niet van het pilsenertype is’ mee. Biermix (een eufemisime voor Radlers en aanverwanten) lijkt alweer over het hoogtepunt heen en levert bijna 2,5% in. De groei van alcoholvrij bier is natuurlijk geweldig: het geeft maar weer eens aan dat een bierliefhebber steeds beter een verantwoordelijk en bewust alternatief weet te vinden wanneer dat nodig is (als er bijvoorbeeld nog gewerkt of gereden moet worden). Volgens NB heeft pils nu een marktaandeel van 84,5%, zitten Biermix en Alcoholvrij elkaar met 3,1% en 3,3% op de hielen en is 9,2% van alle bier een ‘speciaaltje’. https://www.mylifewithbeer.nl/biercijfers-nederland-en-v-s-bevestigen-alweer-pils-zit-in-de-problemen-deel-2/
In de rest van de wereld hoor je zelden over ‘speciaalbier’. Daar spreken we over ‘craft beer’, ‘artisanal beer’ of simpelweg over de specifieke bierstijl (‘IPA’, ‘stout’, ‘tripel’, enzovoort). Deze termen geven veel beter weer wat er in je glas zit.
‘Speciaalbier’ als term doet eigenlijk tekort aan de enorme diversiteit en vakmanschap van brouwers. Een Imperial Stout is geen ‘speciaalbier’ – het is een kunstwerk van geroosterde mouten, donkere chocolade- en koffietonen. Een frisse Kölsch is een perfect gebalanceerde ode aan eenvoud en traditie, geen ‘speciaal’ product. https://wakkerbier.nl/2025/01/13/wat-is-speciaalbier-eigenlijk/
Want op de keper beschouwd is dit begrip natuurlijk een gedrocht, een product van de spraakverwarring die de bierwereld in de Lage Landen al veertig jaar in zijn greep houdt.
Vooropgesteld: de term ‘speciaalbier’ is heden ten dage nog immer zonder meer populair bij firma’s die op grote schaal bier willen verkopen. Over wat het dan precies is, vind je interessante, of naar gelang door welke bril je er naar kijkt, amusante beschrijvingen. Zo doet een van die firma’s een dappere poging. Zoekend naar een antwoord op de vraag wanneer bier ‘speciaalbier’ is, merkt ze terecht op:
‘Er bestaat geen wettelijke definitie voor speciaalbier. De term wordt eigenlijk gebruikt om alle andere bieren aan te tonen die NIET onder pils vallen. Onder pils vallen dus de normale en daarmee standaard bieren.’ https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
‘Speciaalbier’ vs. ‘craftbeer’
Wat overigens opvalt, is dat er in de bierwereld rondom de term ‘speciaalbier’ een spraakverwarring bestaat die ik herken van die rondom het begrip ‘craftbeer’. Waarbij je je ook kunt afvragen hoe relevant dat begrip (nog) is. En al even lastig af te bakenen als het vermaledijde ‘speciaalbier’. In de discussie over de vraag ‘wat is craft’ is een vaak terugkerende vaststelling dat het vooral gaat om een sentiment onder bierliefhebbers. ‘Craft’ heeft met dromen van echte mensen te maken, niet met grootkapitaal. Het draait om het laten prevaleren van smaak en het gebruik van de best mogelijk brouwgrondstoffen boven het belang van aandeelhouders. Maar het is een even moeilijk af te bakenen fenomeen als ‘speciaalbier’. ... Waarbij verschillende organisaties van MKB-brouwers wel hun best doen om een sluitende definitie te poneren van een ‘craft brouwerij’. Ik heb me laten vertellen dat dat ook nog niet meevalt. Zo’n brouwerij zou het liefst onafhankelijk moeten zijn van andere, grote bierconcerns. Waarbij de praktijk het verschil voor de hand laat liggen tussen financiële en ‘creatieve’ onafhankelijkheid.... Ten eerste de waarde die een brouwer hecht aan de authenticiteit van zijn of haar product. En in het verlengde daarvan de toewijding aan het brouwen met de best mogelijke ingrediënten voor hun bier die ze zich kunnen veroorloven. Maar alles binnen de bandbreedte van bedrijfsmatige effectiviteit natuurlijk. Een brouwerij is een bedrijf dat aan bepaalde economische wetmatigheden onderhevig is. Dat onderscheidt de professionele brouwer van hen die bier maken als liefhebberij.
Een craftbrouwer is een man of vrouw die het ambacht brouwen serieus neemt. Om die reden is zo’n brouwer wars van op het gebied van smaak en kwaliteit trucjes en bochtjes afsnijden omwille van financieel gewin. En gedreven door de motivatie om het vak van brouwer steeds een beetje beter onder de knie te krijgen. Dat betekent onder meer: een bier pas afvullen als het echt goed is en niet om het zo snel mogelijk in de schappen van de supermarkt te krijgen. ... Een tweede graadmeter voor wat ‘craft’ is, heeft voor mij te maken met herkenbaarheid en aanspreekbaarheid of, zo je wilt, aanraakbaarheid. Een vergelijking met de wereld van de koffie: Starbucks is een merk. Maar niemand heeft er een beeld bij wie ‘meneer Starbucks’ is. Net zo goed als Heineken een merk is. Wie Heineken is, is grotelijks uit het zicht verdwenen. Een brouwerij als vandeStreek daarentegen heeft een gezicht, letterlijk. Het is de brouwerij van de gebroeders Van de Streek. Ze zijn regelmatig in de taproom van hun brouwerij. Dan kun je op ze afstappen, samen een glas vandeStreek-bier drinken en een praatje met hen maken.
In het verlengde daarvan: een ‘craft brouwerij’ speelt een herkenbare rol in de gemeenschap waaruit ze is ontstaan. Ze is een ontmoetingspunt, draagt bij aan lokale leefbaarheid, net als andere MKB-ondernemers in een buurt of dorp. Een ‘craft brouwerij’ speelt een rol bij het vormen van een hechte gemeenschap. https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
“Laat ik beginnen met uitleggen wat ‘craft’ voor mij betekent. De jaren ‘90 waren een woestijn voor ons geliefde bier. Pils was veruit de meest gedronken bierstijl. Gebrouwen door enkele enorme brouwerijen, die vaak ook nog eens onderdeel waren van wereldwijde concerns. Globalisme was de trend. Meer, meer, meer, en groter was het credo. Ieder jaar moest er een stijging in volumes en omzet aangetoond worden. Dit om alle aandeelhouders tevreden te houden. Alles draaide om geld en macht, en bier was een middel om dat te bekomen.
“Bier an sich was niet zo belangrijk. Dat werd duidelijk door alle mogelijke investeringen in efficiëntie. Brouwen met rijst en maïs in plaats van gerst bijvoorbeeld. Vaarwel volmout bieren! Brouwerijlocaties die gesloten werden om centraal op een plek alle bieren te brouwen. Brand Bier is in Nederland vandaag de dag nog enkel een herinnering aan hoe het ooit was.
“Een ander voorbeeld: de echte Hoegaarden wordt vandaag enkel nog in Amerika gebrouwen, en niet door de eigenaar van het merk Hoegaarden zelf. Pierre Celis, de oorspronkelijke brouwer van Hoegaarden, verkocht het en verhuisde naar Amerika om daar weer de echte Hoegaarden te brouwen, namelijk Celis White. Maar misschien is Allagash White nog wel de beste versie van het ooit legendarische Hoegaarden dat je vandaag kunt vinden. Tijdens de overname van Hoegaarden was het een topbier. Vandaag is het een flauw aftreksel, niet eens meer gebrouwen in de oorspronkelijke brouwerij. .... “De grote, globaal opererende macrobrouwerijen waren tweede helft van de 20ste eeuw verantwoordelijk voor het opkopen en doen verdwijnen van vele brouwerijen. Hierdoor verdwenen ook velerlei iconische bieren. Craft was het antwoord hierop. Er kwamen steeds meer nieuwe brouwerijen op de markt, en met hen heel veel nieuwe bieren. Diversiteit in plaats van de woestijn.
“Terwijl die macrobrouwerijen gebaat waren bij het zo efficiënt mogelijk maken van de biermarkt, ging craft juist weer op zoek naar historische bierstijlen om te brouwen. Daar had Big Beer geen antwoord op, want die was daar niet op ingericht. En de megabrouwers begrepen die smaken ook niet meer. Toen bleek dat de consument die nieuwe smaken, met IPA als grootste component, apprecieerde, stonden de macrobrouwers onder druk. Ze verloren volumes wereldwijd en wisten het tij niet direct te keren.
“Uiteindelijk kwamen al die grote brouwerijen toch met een antwoord: ‘If you can’t beat them, join them’. Dus ze begonnen de nieuwe craft brouwerijen op te kopen. Met die kleine, nieuwe brouwerijen haalden ze meerdere dingen in huis. Volume, dat ze kwijt waren geraakt. Maar ook know how. Vertegenwoordigers van de grote brouwerijen lachten in de begindagen van de craft revolutie al die nieuwe brouwers uit. Gekleed in pak en stropdas, met maandenlange gelikte salesopleiding achter de rug, begrepen ze de nieuwe smaken niet. Te bitter, ondrinkbaar, ‘geef mij maar Heineken… “Door craft werd het voor bierliefhebbers ook interessant om te reizen. Er kwam een nieuw soort toerisme. Mensen die citytrips gingen maken om lokale bieren en lokale brouwstijlen te ontdekken. Er ontstonden kroegen die je als bierliefhebber bezocht moest hebben. In Brussel, in Kopenhagen, in Berlijn, in Londen, in Manchester, in Barcelona, in Rome, in Milaan, in Philadelphia, in Maine… Ook daaruit ontstonden samenwerkingen en vriendschappen tussen kroegbazen met dezelfde filosofie. Doordat er een filosofie was, en doordat er veel mensen enthousiast hierover waren, ontwikkelde zich een niche met een positief verdienmodel. Je werd er niet rijk van, maar het bood bestaansrecht met overlevingskans. Ook economisch, zakelijk gezien.
“Door deze uitwisseling ontstond er een kruisbestuiving. Wereldwijd vond het procedé van lambiek navolging. Er ontstonden hybriden met wijn, door nieuwe brouwerijen die veel kennis hadden over wijnproductie: de grape ales. Hetzelfde zie je bij cider en bier. ... “Wat craftbrewing in zijn geheel betekent, is niet lineair tegenover Big Beer te zetten, maar circulair. Er zijn veel componenten die ‘craft’ laten werken. Ik benoemde bijvoorbeeld de slijterijen al. Dat was het antwoord op de supermarkten met hun saaie bieren en pils-met-mega-korting. Craft heeft ook fouten gemaakt. Door behaalde successen gingen ze ineens ondernemen zoals ‘macro’ dat doet. Ineens stond craft in de supermarkten. Dat heeft twee grote nadelen. Daarin liggen mijn inziens de oorzaken waarom Craft steeds minder populair wordt.
“In het begin was Craft dus de rebellie, de punk, het antwoord op macro. Nu staan ze naast elkaar in de supermarkt. De slijterijen, de ‘nieuwe’ buurtwinkel, waar passie en kennis aanwezig is, verliest daardoor de omzet van bieren van de craft-brouwerijen. Zo kregen ze de dolk in de rug gestoken door de brouwerijen die al die lokale slijters eerst groot hebben gemaakt. Toen niemand de brouwerij kende, waren de slijterijen de geliefkoosde en beminde partner. Maar zodra die kleinere brouwers geld roken, konden ze niet snel genoeg op hoofdkantoor van Albert Heijn zitten. Wat eigenlijk typisch gedrag voor Big Beer is. Liefde is zo tijdelijk en komt blijkbaar niet duurzaam van twee kanten.
“Albert Heijn belooft afname van bier in een bepaald, groot volume. Dus moet een brouwerij daaraan voldoen. Dus de brouwerij investeert in meer capaciteit. De eerste paar keren krijgen ze een ‘eerlijke’ prijs. Wanneer de investering gedaan is, gaat Albert Heijn terug om de tafel en eist dat de inkoopprijs omlaag moet. Voor die kleine brouwerijen was er geen weg terug. De ketels stonden er en moesten terugbetaald worden. Volumes betekenen meer medewerkers die brouwers moeten betalen. Vraag maar eens aan Kompaan wat het voor hen betekende om naar de supermarkt te gaan. ... “Vanwege die scherpere prijsstellingen door de supermarkten kregen de craft-brouwers noodzaak om te snijden in de kosten. Je raadt het al.. Minder ingrediënten was een van de oplossingen. Iconische craftbieren van het eerste uur smaken vandaag veel minder goed dan toen hun brouwers nog onafhankelijk waren. Dat komt ook doordat ze die bieren in veel groter volume moeten brouwen om aan de vraag van de supermarktketens te voldoen.
“Nog een verschil tussen macro en craft. Macro zit op de beurs, heeft aandeelhouders, werkt met dividend. Craft werkt met haar klanten. Met haar community. Crowdfunding was het antwoord op het bancaire systeem. Hoodies versus stropdassen. Ook dit is onderdeel van dat circulaire ecosysteem dat ‘craft’ typeert. ‘We halen ons bedrijfskapitaal bij onze eigen mensen’. Zo hebben ze ook geen last van banken die beleggen in oorlogsmateriaal, of ontginningen in Afrika. Als craft-brouwer maak je ook geen politieke keuzes, wat banken wel doen. Doordat sommige brouwerijen zich niet aan hun beloftes hielden, kwam er eerst kritiek en daarna een bepaalde crowdfunding moeheid. ’https://www.bierschrijver.nl/2024/02/28/waarom-yuri-hegge-kritisch-is-bij-heineken-op-de-craft-conferentie/
Yuri Hegge is kritisch bij ‘Heineken’ op de CRAFT conferentie, de fouten van craftbrouwers en de rage(s) van allerlei gekke varianten 'speciaalbier'.
2 november 2020Naar overzicht
Heineken Nederland neemt de Texelse Bierbrouwerij over
Vandaag werd bekend gemaakt dat Heineken Nederland de Texelse Bierbrouwerij volledig overneemt. De overname maakt het mogelijk voor de Texelse om "zich verder te professionaliseren en is een welkome uitbreiding voor Heineken Nederland in het groeiende speciaalbiersegment", aldus Cor Honkoop (algemeen directeur Texelse Bierbrouwerij) en Hans Böhm (CEO Heineken Nederland) in het persbericht.
De Texelse Bierbrouwerij werd twintig jaar geleden opgericht en inmiddels werken er zo'n tachtig medewerkers op het eiland en op het vaste land. De brouwerij heeft dertien speciaalbieren in haar assortiment waarvan het veelbekroonde Texels Skuumkoppe het bekendste speciaalbier is. De overname beoogt een nauwere samenwerking om onder andere de horecamarkt en retail verder te bedienen. Als ook de duurzame ambities van de Texelse Bierbrouwerij om de brouwcapaciteit op duurzame wijze te optimaliseren. Vast staat dat de brouwer het eiland Texel als vaste standplaats zal behouden.
"Heel mooi dat Heineken Nederland op deze manier de Texelse Bierbrouweij kan ondersteunen om aan de groeiende vraag te voldoen. Wij feliciteren beiden brouwers met deze nieuwe samenwerking", aldus Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers. "Texelse Bierbrouwerij is sinds 2015 lid van branchevereniging Nederlandse Brouwers en heeft met haar kennis en kunde altijd een waardevolle bijdrage geleverd in onze vereniging. Door deze overname zal Texelse Bierbrouwerij via Heineken Nederland lid zijn van onze vereniging". https://www.nederlandsebrouwers.nl/nieuws/actueel/heineken-nederland-neemt-de-texelse-bierbrouwerij-over/
HEINEKEN Nederland (Heineken) neemt de Texelse Bierbrouwerij over. Hiermee krijgt de succesvolle brouwer van het gelijknamige eiland een stevige impuls om zich op het vasteland verder te ontwikkelen. Dankzij deze acquisitie zal het prijswinnende Skuumkoppe en ook de andere speciaalbieren in nog meer horecagelegenheden en huishoudens voet aan de grond krijgen. Niet alleen de distributie maar ook de brouwcapaciteit wordt samen met het nieuwe moederbedrijf op een bij het eiland passende en duurzame wijze geoptimaliseerd. Dit om aan de sterk groeiende vraag te kunnen voldoen; consumenten wisten de Texelse speciaalbieren de afgelopen twintig jaar goed te waarderen en het iconische merk is inmiddels van vaste waarde bij vele bierliefhebbers. “Samen met Heineken gaan we de grenzen van ons succes verleggen”, aldus algemeen directeur Cor Honkoop. ... Hans Böhm, CEO van Heineken in Nederland: “de komst van de Texelse Bierbrouwerij is voor ons een welkome uitbreiding in het groeiende speciaalbiersegment”. “Met een range van zeer smaakvolle speciaalbieren is Texels een sterk merk met enorme potentie. Ik ben heel blij om dit samen verder te mogen uitbouwen’. https://nieuws.heinekennederland.nl/wind-in-de-zeilen-voor-texelse-bierbrouwerij-door-overname-heineken/
Het was een gezelschap zoals je dat zelden bij elkaar ziet. Op initiatief van Bier&cO kwam op 16 februari 2017 in het Jopen proeflokaal in de Haarlemse Waarderpolder een discussiepanel bijeen. Thema: de “craft beer revolution” in Nederland.... Wat is craft bier? Natuurlijk, daar moet het mee beginnen. Lang verhaal kort: elke definitie is arbitrair. En je kunt je zelfs afvragen wat het nut is van een definitie, zoals die bijvoorbeeld voor de Amerikaanse Brewers Association, of de Nederlandse CRAFT vereniging wordt gehanteerd. (Subtiliteitje is dat men alleen een definitie van een craft brewer noteert, niet van craft beer). En natuurlijk komt ook het s-woord om de hoek kijken. Het panel lijkt geen waarde te hechten aan het woord: “speciaalbier bestaat niet” aldus Menno Olivier. Michel Ordeman probeert het nog wel met “boring lager”, maar het herinnerde moderator Rick Kempen direct aan een “boring IPA” en een “boring barrel aged imperial stout” die hij onlangs nog dronk.
Kortom, bier is bier. Voorlopig zullen we het echter nog met de term “craft beer” moeten doen, zolang de emancipatie van bier nog niet volledig is gerealiseerd, is mijn conclusie. Steve: “To me, craft beer is beer with flavor”. Dat lijkt me een definitie die net zo goed is als elke andere. https://www.bieraficionado.com/nieuws/discussiepanel-nederlands-craft-bier/
Waarom is de term onhandig?
De term ‘speciaalbier’ heeft ook een schaduwzijde. Het schept een onnodige scheiding tussen pils en andere bierstijlen, terwijl pils zelf ook een prachtig vakmanschap vereist. Veel mensen zien ‘speciaalbier’ als iets ingewikkelds, of ‘niet voor mij’, terwijl er voor iedereen wel een bierstijl is die past. De term is verwarrend, cliché, en eerlijk gezegd een beetje achterhaald. ... Laten we het over een andere boeg gooien. Praat niet langer over ‘speciaalbier’, maar over bierstijlen. Vraag je barman naar een goede dubbel, een knisperende saison, of een hoppige IPA. Wees specifiek, geniet bewuster. https://wakkerbier.nl/2025/01/13/wat-is-speciaalbier-eigenlijk/
Maar wat het precies is, wordt nimmer duidelijk. Het begrip ‘speciaalbier’ zegt niks over dat wat je drinkt. Niet over de kleur, nog over de smaak. Niet over de manier waarop het is gebrouwen, de herkomst of de historie van een bier. De term ‘speciaalbier’ gooit ieder bier, anders dan het ondergistende, industrieel geproduceerde, in dezelfde grote plas. Het reduceert voor buitenstaanders de hele rijkdom van kleuren, geuren en smaken die onze bierwereld eigen is, tot een eenvormige soep.
Vasthouden aan het woord ‘speciaalbier’ doet het ondergistende bier bovendien te kort. Er is niks mis met een vol toewijding en vakmanschap gebrouwen pils, of enig ander bier van lage gisting. Wat dacht je van Helles, Schwarzbier, Dortmunder of Münchener Export, Märzen, Vienna Lager, California Common, Kellerbier of Zoigl?
Het vereist groot vakmanschap om zo’n ondergistend bier te brouwen,
https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
Los van het feit dat je een sluitende definitie van ‘speciaalbier’ niet kunt geven, zijn er nog andere redenen waarom de term raar is. Bij het brouwen van bier zie ik paralellen met het bakken van brood en het maken van kaas. Net als bier van de onafhankelijke, ambachtelijke brouwer heb je brood dat van de ambachtelijke bakker komt en kaas geproduceerd door de kleine kaasboer die traditioneel vakwerk in ere houdt. Anderzijds heb je brood en kaas gemaakt op industriële basis. Waarbij producenten dikwijls allerlei trucjes uithalen om hun product een ambachtelijke uitstraling te geven. Zo vond ik de uitzending heel informatief dat het programma ‘Keuringsdienst van Waarde’ wijdde aan natuurgerijpte kaas. Niettemin is er nog geen warme bakker of ambachtelijke kaasmaker op het idee gekomen om haar product ‘speciaalbrood’ of ‘speciaalkaas’ te noemen.
We hebben het ook niet over speciaalwijn, merkt collega-bierschrijver Raymond van der Laan bovendien op. Er is merlot, sauvignon blanc of viognier. Bij het praten erover verwijst men naar de herkomst, zoals Montepulciano d’Abruzzo, Franken of Vacqueyras. Net zoals bij kaas trouwens: camembert, manchego of roquefort. Dan weet je tenminste waarover je het hebt.
Zeker wanneer je met liefhebbers van gedachten wisselt van buiten het Nederlandse taalgebied. Als je tegen hen het woord ‘speciaalbier’ bezigt, wed ik dat je iets uit te leggen hebt. In het buitenland zegt ‘speciaalbier’ namelijk niks. (Ondanks het feit dat het Beer Judge Certification Program kennelijk wel een categorie ‘Specialty Beer’ voert: een catch-all vergaarbak voor ieder bier dat in geen enkele andere biercategorie te vatten is.) https://www.bierschrijver.nl/2024/05/08/het-s-woord-wat-precies-is-speciaalbier/
Sinds 1999 worden vlakbij Oudeschild op Texel ambachtelijke bieren gebrouwen door de Texelse brouwerij. De bieren van de Texelse brouwerij worden erkend als ‘echt’ Texels product, omdat ze gebrouwen worden met natuurlijke grondstoffen van het eiland zelf. Met Texels Skuumkoppe bracht de brouwerij het eerste ambachtelijke gebrouwen donker tarwebier van Nederland. Het dankt zijn naam aan het witte schuim op de ruige zee. https://www.mitra.nl/product/texels-frisse-wiend-30cl
Oudeschild, 10 april 2025 - Na een complete metamorfose opent De Texelse Bierbrouwerij opnieuw haar deuren, een bijzondere mijlpaal die zij vandaag viert met de feestelijke lancering van het nieuwe speciaalbier ‘Texels Frisse Wiend’.
Een Texelse bries in het glas
Texels Frisse Wiend is een lichtblond bier (3,9% alcohol) gebrouwen met lokale gerst en een vleugje zeezout, als knipoog naar het eiland en de omringende zee. De toevoeging van citrusachtige tonen van curaçaoschil en de subtiele kruidigheid van koriander zorgen voor een verfrissende smaak die goed passen bij zonnige lentedagen of lange zomeravonden.
“Met de verrijking van ons portfolio met Texels Frisse Wiend zijn we trouw gebleven aan de ingrediënten en brouwwijze van De Texelse Bierbrouwerij. Zo is dit lichtblonde speciaalbier gebrouwen volgens Texels recept en in de beste Texelse traditie, met liefde voor het eiland”, zegt brouwmeester Tom van der Veen. “Frisse Wiend maakt deel uit van Texels Geheim: een reeks speciaalbieren, die voorzien zijn van een geheim ingrediënt en vaak alleen beschikbaar zijn in het proeflokaal. Wat deze bieren bijzonder maakt, is niet alleen dat het limited editions zijn, maar ook de rol van de lokale gemeenschap. Zo hebben we eilandbewoners betrokken bij het ontstaan van Frisse Wiend, waarvoor een lokale bierliefhebber de naam bedacht. Wat begon als exclusieve proefbrouwsel, is door alle enthousiaste reacties nu ook verkrijgbaar in de winkel en webshop van ons proeflokaal en ‘aan de overkant’ in de horeca door heel Nederland. Vanaf mei zal Frisse Wiend ook ‘exclusief bij Jumbo verrkrijgbaar zijn.”
Een ambachtelijke brouwerij met een rijke beleving
Naast de lancering van het nieuwe speciaalbier waait er ook een ‘frisse wiend’ door De Texelse Bierbrouwerij. In de oude zuivelfabriek van Oudeschild staan de brouwketels die het hart vormen van de brouwerij waar Texels speciaalbier al sinds 1999 zijn oorsprong vindt. “Ruim 25 jaar later was de bierbrouwerij aan een verbouwing toe en hebben we geïnvesteerd in het optimaliseren van de bestaande brouwerij. Zo creëert de optimalisatie van onze brouwprocessen meer tijd en ruimte om nieuwe bieren te ontwikkelen”, vertelt Van der Veen.
Hij vervolgt “Ook kunnen gasten nu beleven en ervaren hoe het ambachtelijke brouwproces eruitziet. Tijdens rondleidingen kunnen zij het nieuwe brouwhuis en de bottelarij van dichtbij bekijken.” Ook het proeflokaal is volledig vernieuwd, zodat gasten niet alleen een goede indruk krijgen van het brouwproces, maar óók ter plekke kunnen genieten van een vers getapt glas Texels bier. Van der Veen: “In ons proeflokaal vertellen we het verhaal van onze brouwerij, laten we gasten ingrediënten ruiken en proeven en kunnen ze aan de bar van een heerlijk glas Texels bier genieten. We willen dat iedereen die hier binnenstapt onze Texelse passie voor ambacht en kwaliteit voelt.”
Innovaties in het brouwhuis
In de vernieuwde brouwerij gaan traditie en innovatie hand in hand. Zo is het brouwhuis vernieuwd en zijn de brouwprocessen geautomatiseerd. Deze automatisering zorgt voor een betere controle van het brouwproces, dat nu zowel op locatie als op afstand aangestuurd kan worden. Dat zorgt ervoor dat brouwers flexibeler kunnen werken en beter kunnen inspelen op de vraag. Van der Veen: “Met deze uitbreiding zorgen we ervoor dat De Texelse Bierbrouwerij klaar is voor de toekomst, door trouw te blijven aan onze Texelse roots en tegelijkertijd de nieuwste technologie in te zetten om nog beter te kunnen brouwen.”
Ervaar de Texelse bierbeleving
Wie de echte Texelse bierbeleving wil ervaren, is van harte welkom om een Frisse Wiend te komen proeven in het proeflokaal van de brouwerij. Dit speciaalbier is vanaf nu verkrijgbaar in de horeca en online te bestellen via de webshop van de Texelse Bierbrouwerij. Binnenkort is Frisse Wiend daarnaast ‘aan de overkant’ exclusief verkrijgbaar bij Jumbo.
- EINDE PERSBERICHT –
Over de Texelse Bierbrouwerij
Onder de Waddenlucht, midden tussen Texels uitgestrekte groene weiden staat de voormalige zuivelfabriek van Oudeschild. Hier glanzen nu de koperen brouwketels die het hart vormen van de brouwerij waar Texels speciaalbier zijn oorsprong vindt. De brouwmeesters van De Texelse Bierbrouwerij combineren traditioneel vakmanschap met eigentijdse technologie en maken sinds 1999 hun bijzondere bieren met de typische eigen ‘Texelse’ smaak. Het leverde het Texelse bier talrijke onderscheidingen op, zoals afgelopen jaar met maar liefst zes bieren bij de European Beer Challenge, waarbij Skuumkoppe dubbel goud won.
Over ‘Texels Geheim’
Op Texel brouwen we elke maand een nieuw, speciaal bier. Het heet Texels Geheim. Een geheim proefbier waarmee met bijzondere ingrediënten nieuwe smaakcombinaties gemaakt worden. Na een deskundige voorselectie van onze brouwers kunnen consumenten het proeven. Er wordt een exclusieve oplage in het proeflokaal op Texel aangeboden. Bezoekers van de brouwerij krijgen de kans om de nieuwste creaties te proeven én te beoordelen. Bij sommige batches zijn de reacties zo overweldigend positief, dat het bier in grotere oplage wordt gebrouwen. Een keer per jaar is er een winnaar, het best scorende bier, en die brengen we uit bij geselecteerde horeca-partners. We hebben een beperkte oplage dus op = op. Voor meer informatie over het Texels Geheim, zie www.texels.nl/proef-texels-geheim
https://nieuws.heinekennederland.nl/er-waait-een-frisse-wiend-door-de-nieuwe-texelse-bierbrouwerijj/
Bijzonder dat een officieel persbericht van HEINEKEN dan een duidelijke typefout heeft (geraadpleegd begin september)
Texelse Bierbrouwerij viert heropening met lancering nieuw bier ‘Frisse Wiend’
12 april 2025
Na een complete metamorfose opent De Texelse Bierbrouwerij opnieuw haar deuren, een bijzondere mijlpaal die zij op 10 april jl. vierde met de feestelijke lancering van het nieuwe speciaalbier ‘Texels Frisse Wiend’, een lichtblond bier (3,9% alcohol) gebrouwen met lokale gerst en een vleugje zeezout, als knipoog naar het eiland en de omringende zee. De toevoeging van citrusachtige tonen van curaçaoschil en de subtiele kruidigheid van koriander zorgen voor een verfrissende smaak die goed past bij zonnige lentedagen of lange zomeravonden.
“Met de verrijking van ons portfolio met Texels Frisse Wiend zijn we trouw gebleven aan de ingrediënten en brouwwijze van De Texelse Bierbrouwerij. Zo is dit lichtblonde speciaalbier gebrouwen volgens Texels recept en in de beste Texelse traditie, met liefde voor het eiland”, zegt brouwmeester Tom van der Veen. “Frisse Wiend maakt deel uit van Texels Geheim: een reeks speciaalbieren, die voorzien zijn van een geheim ingrediënt en vaak alleen beschikbaar zijn in het proeflokaal. Wat deze bieren bijzonder maakt, is niet alleen dat het limited editions zijn, maar ook de rol van de lokale gemeenschap. Zo hebben we eilandbewoners betrokken bij het ontstaan van Frisse Wiend, waarvoor een lokale bierliefhebber de naam bedacht. Wat begon als exclusief proefbrouwsel, is door alle enthousiaste reacties nu ook verkrijgbaar in de winkel en webshop van ons proeflokaal en ‘aan de overkant’ in de horeca door heel Nederland. Vanaf mei zal Frisse Wiend ook ‘exclusief bij Jumbo verrkrijgbaar zijn.”
https://bierradio.nl/texelse-bierbrouwerij-viert-heropening-met-lancering-nieuw-bier-frisse-wiend/
https://www.bcbgmagazine.nl/nieuws/nieuws/19477/er-waait-een-frisse-wiend-door-de-nieuwe-texelse-bierbrouwerij
Wacht dat is het persbericht, inclusief de typefout... Maar is een bier ter ere van een bijzondere gebeurtenis, niet ook een speciaalbier?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten