Bierbrouwerij De Ranke is een bierbrouwerij uit Dottignies/Dottenijs (België) die is opgericht in 1996. Deze brouwerij heeft 5 bieren in het assortiment. ... De brouwerij werd in 1994 door Nino Bacelle gesticht. Ze was in het begin actief met slechts 1 bier, Guldenberg, genoemd naar de voormalige Guldenbergabdij te Wevelgem, waar ooit bier gebrouwen werd. https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/belgie/henegouwen/dottigniesdottenijs/ranke-de
Brouwerij De Ranke is sinds 2005 gevestigd in Dottignies in België. Er gingen hier al heel wat jaren van bier brouwen aan vooraf. Maar het werd tijd voor een eigen onafhankelijke brouwerij. Als bierliefhebbers waren de brouwers van De Ranke begin jaren tachtig bezorgd over het verdwijnen van vele kleine en middelgrote brouwerijen met prachtige bieren. Daarom hebben zij zelfs in een land met zoveel brouwerijen, alsnog hun droom verwezenlijkt. In 2015 bedraagt de jaarlijkse productie bedraagt 500.000 liter en wordt ongeveer de helft geëxporteerd naar meer dan 20 landen wereldwijd. https://www.bierista.nl/brouwerij/brouwerij-de-ranke
Met een familietraditie in de wereld van het bier (sinds 1930 was de familie Bacelle-Noffels in de bierhandel en als limonadefabrikant actief) is Nino in 1981 zelf beginnen te experimenteren met het brouwen van bier. Na een opleiding als brouwer te hebben gevolgd te Gent, midden jaren tachtig, achtte Nino begin jaren negentig de tijd rijp om het eigen bier te commercialiseren. Na een grondige studie naar de mogelijkheden voor het starten van een eigen brouwerij werd toch gekozen om te brouwen in een andere brouwerij onder de huurformule. Het grote voordeel hiervan is dat men met kleine investeringen toch op een rendabele manier kan produceren. Er werd besloten met Brouwerij Deca uit Woesten samen te werken en in het eerste jaar werd er meteen 9.000 liter Guldenberg gebrouwen.... In het midden van de jaren negentig leerde Nino, Guido Devos kennen via bierproeversvereniging H.O.P. In 1996 besluiten ze samen in zee te gaan. Brouwerij Nino Bacelle wordt een bvba waarvan elk 50% van de aandelen bezit en wordt herdoopt tot Brouwerij De Ranke, afgeleid van de hoprank. Volgens hun de belangrijkste grondstof voor in hun bier... Na 11 jaar bij Brouwerij Deca te hebben gebrouwen werd in 2005 toch een volledig nieuwe eigen brouwerij opgestart te Dottignies, in de provincie Henegouwen. In 2007 werd er circa 1.700 hl (170.000 liter) bier geproduceerd waarvan ongeveer 60% geëxporteerd wordt naar de VS, Japan en India en binnen Europa naar Nederland, Groot-Brittannië, Zweden, Finland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Frankrijk. https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/belgie/henegouwen/dottigniesdottenijs/ranke-de
Anno 1930 Germain Noffels begint een bierstekerij en limonadefabriekje op de Wijnberghoek te Wevelgem. Dochter Irène Noffels en schoonzoon Napoleone Bacelle volgen hem op na de 2de wereldoorlog in 1948 en beginnen het merk VALPO voor hun frisdranken, de bierstekerij wordt een gewone bierhandel. Nino Bacelle (1958) experimenteert met het maken van bier vanaf 1981 en neemt samen met zijn broer de bierhandel/limonadefabriek over in 1986. In 1989 stoppen ze de limonaderie en wordt de drankenhandel verdergezet door zijn broer. Hierna gaat Nino in dienst bij een koeltechnische firma en brouwen wordt een hobby. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
1994 Nino besluit -na veel experimenteren en proefbrouwsels- dat de tijd rijp is om een eigen bier te commercialiseren. Brouwerij Nino Bacelle ontstaat. Na een grondige studie beslist hij om in eerste instantie te brouwen in een andere brouwerij onder een huurformule. Er wordt gekozen voor een samenwerking met Brouwerij Deca uit Woesten alwaar het eerste jaar meteen 9000 liter “Guldenberg” gebrouwen wordt. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
1995 Nino ontmoet Guido Devos via bierproeversvereniging H.O.P. Guido is één van de stichters van deze vereniging en al jaren actief als amateurbrouwer. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
1997 Nino en Guido besluiten kennis en krachten te bundelen en gaan samen in zee onder de naam brouwerij DE RANKE. De naam verwijst naar de hopplant, volgens hen de plant die het belangrijkste ingrediënt in bier levert: de hopbellen. De Père Noël wordt gelanceerd als kerstbier en de XX Bitter wordt voor de eerste maal gebrouwen, een mijlpaal in de geschiedenis van de brouwerij. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
2000 Creatie van Kriek De Ranke, een uniek kriekenbier die ontstaat uit een samenstelling van een oud verzuurd bier op krieken en lambiek uit het pajottenland. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
Waarom een nieuwe brouwerij beginnen in een land als België waar al zoveel brouwerijen zijn? Begin de jaren tachtig waren zej als bierliefhebbers bezorgd over het verdwijnen van vele kleine en middelgrote brouwerijen. Het waren net die brouwerijen die prachtige bieren maakten. Bovendien was het verontrustend dat in die periode veel uitstekende bittere bieren erg verzoet werden. Dit gebeurde onder het voorwendsel dat de smaak van de consument zoet was en dat de mensen bitter niet meer gewoon waren. De werkelijkheid was echter dat nieuwe technieken het toelieten hopextracten i.p.v. hoppebloemen te gebruiken. Daardoor kon er véél goedkoper geproduceerd worden. Daarnaast was de geïndustrialiseerde bierwereld er meer en meer van overtuigd dat men het bier aan meer mensen kon slijten indien de smaak neutraal bleef (mits wat extra publiciteit). Deze ontwikkelingen leidden er toe dat zij j zelf iets zijn gaan ondernemen om zo te bewijzen dat kwaliteit alleen kan gegarandeerd worden met de beste grondstoffen en met respect voor de traditionele methodes. https://www.belgischehop.be/nl/bierliefhebber/brouwerijen/brouwerij-de-ranke
Kan een artisanale brouwerij als De Ranke een hefboom zijn voor de aantrekkingskracht van onze Eurometropool? Voor het antwoord op die vraag nodigt Le Grand Tour u uit om kennis te maken met brouwerij De Ranke in Dottignies. Nino Bacelle, mede-oprichter, en Jean-François Damien, zijn rechterhand, geven ons een rondleiding. De laatste jaren speelt de toeristische sector meer in op hobby’s die met de natuur te maken hebben, op evenementen, musea en winkels, en zeker ook op het “gastronomisch toerisme”. Hiertoe behoort ook het wijntoerisme, dat een enorme vlucht neemt. In België, het land van het bier, winnen de brouwerijtradities weer aan belang. Het Belgische bier werd in 2016 opgenomen in het immaterieel cultureel erfgoed van de UNESCO. Er ontstonden tal van initiatieven die bezoekers een authentieke ervaring willen bezorgen. Ze ontdekken artisanale producten en hun producenten. Zo is er de Échappée Bière van de stad Rijsel, de Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie met Chimay, Rochefort en Orval. Orval was trouwens de eerste die wandelingen organiseerde met pitstops om speciale bieren te proeven. Dichter bij huis is er de heerlijke route voorgesteld door het Rondje Roodbruin in West-Vlaanderen. De opkomst van de ambachtelijke brouwerijen in de afgelopen twee decennia heeft geleid tot een veelheid aan nieuwe bieren en nieuwe smaken. https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/
Hoe is brouwerij De Ranke ontstaan? Nino: « Het begon allemaal in de jaren 1930, toen Germain Noffels een bierbottelarij en een kleine limonadefabriek opstartte in de Wijnberghoek in Wevelgem. Mijn ouders, Irène Noffels en Napoleone Bacelle, namen de zaak over na de Tweede Wereldoorlog en creëerden het merk VALPO limonade. In 1981 begon ik bieren te brouwen en in 1986 nam ik samen met mijn broer de bierhandel en de limonadefabriek over. De frisdrankfabriek werd in 1989 gesloten, mijn broer hield de bierwinkel. Ik ging in een aircobedrijf werken. Brouwen werd een hobby. Na tal van testen wilde ik mijn eigen bier op de markt brengen. Dankzij de faciliteiten van brouwerij Deca in Woesten, kon ik gaan brouwen. In 1994 werd er 9000 liter « Guldenberg » gebrouwen. Het jaar daarop ontmoette ik mijn partner Guido Devos via de vereniging ‘H.O.P. bierproevers’. Hij was er een van de oprichters. Net zoals ik was hij al jaren een amateurbrouwer. In 1996 besloten we onze kennis en krachten te bundelen om samen Brouwerij De Ranke op te richten. De Ranke verwijst naar hop, die volgens ons het hoofdbestanddeel van bier vormt.” “Na 11 jaar brouwen bij Brouwerij Deca besloten we een eigen brouwerij te starten. In 2005 kochten we de gebouwen van een voormalige spinnerij in Dottignies, in de provincie Henegouwen, op de taalgrens. In 2007 bedroeg de jaarlijkse productie 1700 hl (170.000 liter), ongeveer 60% van de productie werd naar het buitenland geëxporteerd, voornamelijk naar de VS, Japan, Nederland, Groot-Brittannië, Zweden, Finland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Frankrijk. Vandaag werk ik fulltime met een team van 13 mensen. De volgende uitdaging is om een productie van 10.000hl per jaar te bereiken. We produceren nog steeds voornamelijk voor de export, ondertussen exporteren we naar meer dan 20 landen.” https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/
2007 Jaarlijkse productie: 1.700 hl (170.000 liter) bier. Ongeveer 60 % export (VS, Japan, Nederland, Groot-Brittannië, Zweden, Finland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Frankrijk.) 2009 Noir de Dottignies, het eerste echt donkere bier van de brouwerij wordt op de markt gebracht, gekenmerkt door een rijke moutige smaak en ook een bittere toets typerend aan de brouwerij. Daarnaast wordt ook een eerste maal een wet-hop bier gemaakt met superverse en ongedroogde hop (dit is alleen mogelijk tijdens de hopoogst). Dit bier zal later Hop Harvest genoemd worden. 2010 Nino besluit om van wat oorspronkelijk als hobby startte, een voltijds beroep te maken. Lancering van de Saison de Dottignies, een eerbetoon aan de oorsprong van de saison-stijl in de provincie Henegouwen waar de brouwerij gelegen is. Een licht en dorstlessend doordrinkbier. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
Dit is een succesverhaal van echte liefhebbers, jullie zijn « biergeeks »? Nino: « Inderdaad, ja! Momenteel kan ik niet echt veel tijd besteden aan het brouwen zelf, maar ik volg het op de voet, althans dat probeer ik. Ik vertrouw ook op twee jonge dertigers, Jonas en Sander. Deze twee enthousiastelingen namen het brouwen over en doen dat met passie. » Jean-François: « Het succes van het bedrijf is ook voor een groot deel te danken aan het feit dat we mee konden surfen op een veelbelovende trend, een modeverschijnsel dat niet lijkt te stoppen. We hechten meer dan ooit belang hechten aan het typische karakter van lokale en ambachtelijke producten. Ze stralen authenticiteit uit. Dat is waar de culinaire toerist naar op zoek is, een bepaalde levenskwaliteit. Nino: « Bovendien kozen we ervoor om de huidige trend bij de Belgische massaconsumptiebieren niet te volgen. Die worden alsmaar zoeter. Wij sluiten geen compromis over smaak. Onze bieren zijn evenwichtig en hebben een uitgesproken bitterheid. De keuze om enkel hele hopbloemen te gebruiken zorgt voor de karakteristieke hopsmaak van onze bieren. Het brouwproces is langer en moeizamer. We maken maar één brouwsel per dag, terwijl anderen veel meer doen met hoppellets en additieven.” Noot: Om de ‘authenticiteit’ van een product te meten (studie van Sandra Camus, 2004), moet de ‘geografische’ dimensie ‘aanwezig zijn en gevoeld worden’ door de consument. Een plaatselijk product is een product dat verbonden is met een gebied van oorsprong. Het product heeft een identiteit omdat het « ergens vandaan komt ». Tegelijkertijd moet de consument zelf de morele en ethische waarden herkennen: « we moeten creatief zijn en anderen niet kopiëren ». Authenticiteit wordt vaak spontaan geassocieerd met « het ware », « met de waarheid ». https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/
Wat zijn je paradepaardjes? Jean-François: « Onze internationale reputatie is gebaseerd op de herintroductie van hele hopbloemen in het brouwen van onze bieren. Onze authentieke bittere bieren met een sterke smaak zijn ons handelsmerk. Nino: « Onze brouwerij heeft ook een uitstekende reputatie voor de productie van zure bieren met gemengde gisting, een mix van lambiek en hoge gisting. Deze bieren rijpen in eikenhouten vaten in onze kelder. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de reputatie van de brouwerij van jaar tot jaar groeit, in België maar ook in vele andere landen. We zijn daar erg trots op. https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/
Praktisch alle bieren die wij produceren zijn bieren van hoge gisting. Dit wil concreet zeggen dat de gisting gebeurt op een temperatuur tussen +18°C en +30°C. Op deze temperaturen worden er meer aromacomponenten gevormd, dit heeft een rijkere smaak en complexer aromapallet tot gevolg. Uitzonderingen hierop zijn de Kriek en de Cuvée, dit zijn bieren van gemengde gisting. Dit wil zeggen; een bier van hoge gisting die een verzuring ondergaat volgens de techniek van Vlaamse rode en bruine bieren èn wilde gisting door versnijding met lambic uit het Pajottenland. Het brouwen zelf gebeurt op basis van infusie voor het maken van het beslag en door opwarming met rechtstreeks vuur voor het koken. De traditionele methodes worden toegepast (waar zowat iedere brouwerij in het begin van de 20ste eeuw gebruik van maakte vòòr de ontwikkeling van pilsbieren). .... Tijdens het brouwproces centrifugeren of filteren wij ons bier niet. Door centrifugatie of filtering maakt men het bier wel helder, maar hierdoor gaat er echter een groot deel van de smaakcomponenten verloren. Onze bieren klaren op natuurlijke wijze door een langere lagering. Pasteurisatie is een techniek die veel brouwerijen toepassen om er zeker van te zijn dat het bier bij het uitleveren niet verandert van smaak. Het grote nadeel is dat net zoals bij filteren of centrifugeren door pasteurisatie een deel van de smaak verloren gaat. Wij willen alle originele smaken garanderen tot bij de eindconsument, en daarom kiezen we ervoor om onze bieren niet te pasteuriseren.... Vroeger werd er voor de bereiding van bier enkel gedroogde hoppebloemen gebruikt als smaakmaker. Zoals bij wijn het druivenras het karakter van de wijn bepaalt, zo bepaalt het hopperas bij bier het karakter. Maar er zijn nadelen aan het traditionele gebruik van hoppebloemen: Een minder goede kwaliteit van deze dure grondstof leidt algauw tot negatieve smaakinvloeden in het bier. Men moet dus altijd zeker zijn dat men alleen de beste kwaliteit gebruikt. De jaarlijkse aankoopprijs schommelt sterk en is afhankelijk van de oogst. De hop moet gekoeld bewaard worden om het hele jaar optimaal te blijven (wat ze nog duurder maakt). Hop kan slechts éénmaal per jaar aangekocht worden, net na de oogst. Planning van het brouwjaar is dus een vereiste om geen hop over te hebben of tekort te komen. De hoppebelletjes zorgen ook voor heel wat schoonmaakwerk in de brouwerij. De hoppebloemen kleven immers overal aan bij het koken van het wort waardoor volledig geautomatiseerde productie praktisch uitgesloten is. Om al deze redenen gebruiken nog zeer weinig brouwerijen echte hoppebloemen tijdens de bereiding van hun bieren. Hopextracten of hoppellets zijn immers veel makkelijker in gebruik, langer te bewaren, goedkoper en bezorgen minder last tijdens de productie. Aangezien wij echter naar de hoogst mogelijke kwaliteit streven gebruiken wij voor al onze bieren hoppebloemen van de beste kwaliteit. Deze hop is 100% Belgisch en gekweekt in de streek rond Poperinge. Bovendien krijgen de bieren door het royaal gebruik van hoppebloemen een ongeëvenaarde textuur en complexiteit. De 5 variëteiten die momenteel door de brouwerij gebruikt worden zijn: Hallertau Mittelfrüh, Brewers Gold, Styrian Goldings, Northern Brewer en Challenger. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
“Een brouwsel per dag.” Kwaliteit primeert dus boven kwantiteit? Nino: « Onze visie is heel duidelijk, en was zo van bij de start. We willen vooral de beste bieren produceren, volgens onze smaak, met natuurlijke ingrediënten en op traditionele wijze, ongeacht het commerciële succes. De hopbellen zijn uitsluitend afkomstig van Forrest Farm op het platteland van Warneton, waar Guy Lagache en zijn vrouw maar liefst 11 hopsoorten verbouwen. Ze gebruiken geen chemicaliën en bieden ook zeldzame hopsoorten. Deze zijn moeilijker te produceren, maar zijn van onvervangbare kwaliteit. Onze mouten zijn afkomstig van de mouterij van Château de Beloeil en de mouterij van Dingemans in Antwerpen.” « Filtratie of pasteurisatie gebruiken we niet”, benadrukt Nino. « Tijdens het brouwen worden onze bieren niet gefilterd of gecentrifugeerd. Centrifugatie of filtratie verdunt het bier, maar door deze processen verliest het een groot deel van zijn smaakcomponenten. Het is dus op een natuurlijke manier, dankzij een langere opslagperiode, dat onze bieren lichter worden. Pasteurisatie is een techniek die veel brouwerijen toepassen om ervoor te zorgen dat de smaak van het bier in de loop van de tijd niet zal veranderen. Het grote nadeel van pasteurisatie is dat het, net als filtratie en centrifugatie, resulteert in een verlies van smaak. https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/
2015 De jaarlijkse productie bedraagt ondertussen 5.000 hl (500.000 liter). Ongeveer de helft wordt geëxporteerd naar meer dan 20 Landen. Ondertussen werken er 6 mensen in de brouwerij en worden plannen gemaakt om uit te breiden tot 10.000 hl/jaar. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
Wat is uw filosofie? Jean-François: « Commercieel succes is nooit ons hoofddoel geweest. In plaats van te investeren in marketing, investeren we liever in de kwaliteit en diversificatie van onze producten.We willen vooral voldoen aan de verwachtingen van onze amateur-liefhebbers. Het is onmogelijk om hier in België te concurreren met een markt die in handen is van de grote brouwers die de smaak « bagatelliseren » door steeds meer gestandaardiseerde producten te maken. De distributiekanalen zijn gesloten. De grote brouwerijen bezitten het overgrote deel van de cafés. Daarom is internationale distributie zo belangrijk. Dit weerhoudt ons er niet van om in België steeds meer terrein te winnen bij echte bierliefhebbers, mensen die op zoek zijn naar kwaliteit en karaktervolle producten willen. De vraag blijft groeien, vooral in onze grote steden zoals Brussel, Brugge, Kortrijk en Rijsel.” Nino: « We namen specifieke maatregelen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Onze brouwerij werkt uitsluitend met lokale grondstoffen: hop uit de regio Poperinge en Belgische mouten.Een deel van de door de brouwerij gebruikte energie wordt geproduceerd door een reeks zonneboilers op het dak van de brouwerij. Voor reiniging en desinfectie gebruiken we alleen biologische en biologisch afbreekbare producten. Bovendien recycleren we zoveel mogelijk ons eigen verpakkingsafval: plastic, karton, glas.” https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/
Vanaf het begin was het duidelijk dat het oprichten van een brouwerij voor ons slechts één doel had: het volgens onze normen beste bier produceren! Onze normen? 1. Het gebruik van natuurlijke grondstoffen, zonder toevoeging van hulpstoffen of artificiële middelen. 2. Met respect voor de aloude traditionele methodes werken, zonder daarom nieuwe technieken te schuwen. Deze technieken worden alleen toegepast indien ze kwaliteitsverbetering garanderen en niet om goedkoper te produceren. 3. Het project mocht niet staan of vallen met het commercieel succes. Een langetermijnstrategie werd uitgedacht waarbij alle inkomsten terug werden geïnvesteerd en waarbij mond aan mond reclame als grootste vorm van publiciteit gold. Zo is stilaan een bedrijf ontstaan dat sterk gegroeid is maar nog steeds dezelfde filosofie aanhoudt. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
En hoe zorg je voor naamsbekendheid? Nino: « Die krijgen we vooral door mond-tot-mondreclame. Bij de liefhebbers zit het brouwen in de genen en ze vinden elkaar ook in een netwerk. Daarnaast moet je ook een portie geluk hebben en kansen grijpen. Jean-François: « We nemen niet vaak meer deel aan beurzen, maar ontwikkelen goede relaties met mensen in de bierbrouwerijsector en ook met de wijnbouwers. Ze doen een beetje hetzelfde werk. Noot: Op de website van De Ranke kan je alle partners (en distributeurs) in binnen- en buitenland bekijken. Een indrukwekkende lijst! Nino: « Groepen kunnen op afspraak de brouwerij bezoeken. Na een rondleiding door de brouwerij met uitleg over het productieproces volgt een proeverij van verschillende bieren. Maar we wilden ook rekening houden met nieuwe interesses bij de bezoekers. We zien bijvoorbeeld dat steeds meer mensen op zoek zijn naar een unieke ervaring. Naast onze brouwerij, in de rue du petit Tourcoing in Dottignies, openden we de Taproom De Ranke. Deze gastvrije plek is bedoeld voor het “individu”. De Taproom is open op vrijdag van 16.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 14.00 tot 20.00 uur. Een bezoek aan de brouwerij kan op vrijdag om 17 uur en zaterdag om 15.30 uur (Nederlandstalige rondleiding om 14.30 uur). Een bezoek in 3 talen: Engels, Frans of Nederlands, kan op aanvraag. Maar het belangrijkste is dat iedereen bieren kan ontdekken in een conviviale sfeer. Er is een kleine catering beschikbaar. Deze activiteiten versterken onze lokale wortels, die willen we koesteren.” Serge Gramtine https://francobelge.news/2019/05/03/de-ranke-in-het-hart-van-de-grens-en-de-hoppestreek/
Ze brouwen diverse bieren, zoals blijkt op https://www.deranke.be/nl/bieren
Bier is een levend product. Bij het bottelen wordt een kleine hoeveelheid suiker en gist toegevoegd en hierna wordt het bier 2 weken in een warme kamer bewaard. Hierdoor ontstaat een hergisting in de fles. Een natuurlijke verzadiging met CO2 vindt plaats en hierdoor ontstaat er een rijke schuimkraag. Deze methode, ook toegepast bij de productie van Champagne, zorgt voor een fijnere pareling dan bij kunstmatige verzadiging zoals toegepast bij bier zonder hergisting op de fles. Bovendien kan het bier, doordat het nog leeft en gist, veel langer bewaren en krijgt het een natuurlijke smaakevolutie in de fles. De verstreken periode waarna men proeft en de manier waarop de fles bewaard wordt zullen dus een invloed op de smaak hebben. De kleine gistrest die in de fles achterblijft is het beste bewijs dat deze methode voor al onze bieren toegepast wordt. Het is aan de klant om zelf te oordelen of hij deze vitaminerijke gistrest al dan niet uitschenkt bij het bier. https://www.deranke.be/nl/de-brouwerij
De Ranke Guldenberg is een donker Blond bier. Dit bier past perfect in de categorie Blond & Krachtig door het moutige en hoppige karakter. De mouten maken het bier zoetig en de hop zorgt voor een kruidige tegenhanger. Deze Blond heeft een vrij stevige body en een kruidig bittere finish.... Details BrouwerijBrouwerij De Ranke BierstijlStrong Ale Alcohol8.0%... Zicht Het heeft een mooi troebel blond van kleur en een net schuimkraag ... Neus Bloemig licht kruidig ... Smaak Zacht kruidig klein bittertje in de afdronk... "Smaakvol bier, licht zoet, moutig, dik, vol, en romig in de mond, gevolgd door een aangenaam bittertje in de romige nasmaak, die ook nog eens lekker lang blijft hangen.".. Zicht Donker geel richting amberkleurig, troebel, met een flinke, licht crème kleurige schuimkraag bestaand uit fijne bellen en zeer goed houdbaar ... Neus Volle geur. Zoete mouttonen met een mix van kruiden en lichte hop tonen op een alcoholische basis. ... Smaak Vol en romig in de mond. Mooi zoetje, niet te overheersend, gevolgd door een romig vol mondgevoel, met als afsluiter een aangename hop bitterheir. Zeer smaakvol bier. Aanrader! https://www.bierista.nl/brouwerij/brouwerij-de-ranke
Guldenberg is een evenwichtig abdijbier van hoge gisting. Het dankt zijn naam aan de voormalige Guldenbergabdij te Wevelgem waar vroeger ooit bier gebrouwen werd. Wevelgem is ook het geboortedorp van één van de brouwers Smaak: Volmondig abdijbier die perfect balanceert tussen zoet en bitter. Het wordt gedry-hopped met Hallertau Mittelfrüh wat zijn unieke zacht-bittere smaak en aroma geeft. https://www.deranke.be/nl/bier/guldenberg
Guldenberg is een evenwichtig abdijbier van hoge gisting. Het dankt zijn naam aan de voormalige Guldenbergabdij te Wevelgem waar vroeger ooit bier gebrouwen werd. Wevelgem is ook het geboortedorp van één van de brouwers Smaak: Volmondig abdijbier die perfect balanceert tussen zoet en bitter. Het wordt gedry-hopped met Hallertau Mittelfrüh wat zijn unieke zacht-bittere smaak en aroma geeft. Goudblond 8 % alc. https://www.belgischehop.be/nl/bierliefhebber/brouwerijen/brouwerij-de-ranke
De Guldenberg is een zwaar blond bier van De Ranke. Het bier was inderdaad troebel blond, en friskruidig. De geur is inderdaad bloemig en het bier is qua mondgevoel niet waterig. Het is wat zoet en wat bitter, maar zeker vol van smaak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten