William Bradley (Brad) Pitt (Shawnee, Oklahoma, 18 december 1963) is een Amerikaans filmacteur en -producent... [Brad] Pitt werd geboren als kind van Bill Pitt en Jane Pitt-Hillhouse en groeide op in Springfield in Missouri. ... In 1982 begon hij aan de Universiteit van Missouri aan een studie journalistiek. Toen hij deze vrijwel af had, vertrok hij naar Los Angeles. Om acteerlessen te kunnen betalen, had hij enkele onbeduidende baantjes. In deze periode speelde hij onder meer bijrollen in televisieseries als Dallas en Growing Pains. Zijn doorbraak vormde de rol van de gewelddadige J.D. in de film Thelma and Louise uit 1991. Ook in veel van zijn latere films speelde Pitt criminele of dubieuze personages, bijvoorbeeld in Kalifornia, Fight Club en Ocean's Eleven (een remake van een film met onder anderen Frank Sinatra en Dean Martin). Hij was ook kandidaat voor de hoofdrol in The Matrix, maar uiteindelijk kreeg Keanu Reeves die rol. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Brad_Pitt)
Wacht, dit is geen celebrity-blog, maar een bierblog.
Pitt Bier is een Nederlandse pils dat in België wordt geproduceerd in opdracht van Royal Swinkels. Het bier werd aanvankelijk gebrouwen door Oranjeboom te Breda, na overname door Brouwerij Bavaria te Lieshout en vervolgens door Brouwerij Martens uit Bocholt (België). Het is een blond bier, type pils met een alcoholpercentage van 4,0% (eerder 5,0%). Voorheen was dit het goedkope huismerk van het levensmiddelenbedrijf Laurus, verkrijgbaar bij onder andere Edah, Super de Boer en Konmar. Na de overname van Laurus door Jumbo was het verkrijgbaar bij Jumbo en C1000 supermarkten, later alleen bij Jumbo. Het bier behoort net als Holger, dat ook door Martens wordt gebrouwen, tot de goedkoopste pilseners in Nederland. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pitt_Bier
Brouwerij Martens is een bierbrouwerij in Bocholt in Belgisch Limburg, opgericht in 1758. Ze heeft in België op een na de hoogste productiecapaciteit (4,6 miljoen hl per jaar), daarvoor werd 2007 in de deelgemeente Kaulille een volledig nieuwe brouwerij ingericht.... De brouwerij werd in 1758 opgericht door Adriaan Geerkens als annex van een dorpsherberg. Theodorus Martens, een brouwerszoon uit Reppel, deed in 1823 zijn intrede in dit bedrijf door te huwen binnen de familie Geerkens. Vanaf 1923 ging men over tot het brouwen van het lage gistingsbier en sinds 1962 wordt de helft van de pils conform het Reinheitsgebot gebrouwen, omwille van de uitvoer naar Duitsland. Vijfentachtig procent van de productie is bestemd voor de export. ... In 1988 kocht Brouwerij Martens de Hengelose Bierbrouwerij in Nederland op van het toenmalige Interbrew. In België is Brouwerij Martens vooral bekend als leverancier van de huismerken voor Aldi (Karlsquell), Colruyt (Cara Pils), Makro, Carrefour en Cora. Ook het huismerk Schuttersbier voor de Nederlandse inkooporganisatie Superunie wordt gebrouwen bij Martens. De eigen merken van Brouwerij Martens zijn Martens Pils (0.0% tot 16.2%), Sezoens (6,0%), Kristoffel Witbier (5,0%), Kristoffel Blond (6,0%) en Kristoffel Donker (6,0%), en 1758 (6.5%). https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Martens_(Bocholt)
Negen generaties brouwen er al bier, gestoeld op passie, traditie en vakmanschap. Brouwerij Martens is sinds 1758 actief in Bocholt. “Bouwen en brouwen, vanuit deze geschiedenis schrijven we vol passie verder aan onze toekomst”, zegt Jan Martens. Oudste familiebedrijf van Limburg Brouwerij Martens, het oudste familiebedrijf van Limburg, viert haar 265ste verjaardag. Met een feest in een grote spiegeltent en heel Bocholt was welkom. Op de gevel van de brouwerij in de Dorpsstraat is voor deze gelegenheid een 600 m² groot schilderij gecreëerd door kunstenaarscollectief Treepack. “De mural kadert in de rebranding campagne van Brouwerij Martens”, opent Jan Martens. Het typische Martens groen en wit staan centraal in de muurschildering. Het geschilderde kunstwerk toont Brouwerij Martens in een tijdloze setting en toont het onderzoeksteam van Brouwerij Martens. “Een modern brouwerij, die meer dan 4 miljoen hectoliter kwaliteitsvol bier per jaar produceert. Het is ons streven om de brouw- en productieprocessen voortdurend te verbeteren en te optimaliseren, waarbij aandacht is voor duurzaamheid en milieubewustheid”, verduidelijkt Jan Martens. De rondzwevende bubbels verwijzen naar de ‘best in class’ brouwmethode waarbij er een minimum aan water wordt verbruikt. “Zowel onze A-merken als ‘private brands’, het bekende seizoensbier én alle premium specialiteiten zijn van internationaal niveau. ‘Brewing The Future’ geeft aan dat we klaar zijn voor de toekomst”, vertelt Bob Martens. Brouwerij Martens streeft er naar om de brouw- en productieprocessen voortdurend te verbeteren en te optimaliseren. “Met aandacht voor duurzaamheid en het milieu. Met 1,2 liter water brouwen we vandaag 1 liter bier. Hiermee zijn we beste in de wereld”, aldus Jan Martens. Het Martens bierassortiment bestaat uit diverse bieren. “Gebrouwd met respect voor de generatielange traditie en met een perfecte smaakbalans om dorst te lessen. Of om met vrienden te klinken, om iets unieks te vieren of gewoon voor de gezelligheid. De brouwerij in de hele wereld gekend voor zijn bier, laat heel Bocholt meefeesten”, feliciteerde burgemeester Stijn Van Baelen. https://www.martens.be/nl/nieuws/bocholtse-brouwerij-martens-pakt-uit-met-grootste-muurschildering-van-limburg-voor-265ste
Met meer dan 4 miljoen hectoliter bier per jaar is Brouwerij Martens in volume de op één na grootste brouwerij van het land. Meer dan 95% is voor de export bestemd naar meer dan 80 landen. Paradepaardjes zijn de eigen merken — Martens Pils, Sezoens, Kristoffel en 1758 — maar het is de productie van bier voor huismerken van retailreuzen zoals Aldi in Duitsland en Mercadona in Spanje die voor het leeuwendeel van de omzet zorgt. JAN MARTENS: "Om een echte businesspartner te worden, en vooral te blijven, van machtige retailers, moet je permanent en over de hele lijn sterke kaarten op tafel leggen, van productkwaliteit tot leverbetrouwbaarheid. De zeer hoge eisen van onze klanten stuwen ons vooruit. En tegelijk zit die vernieuwingsdrang ook in ons DNA. Elke generatie Martens heeft op haar manier geknokt, zakelijke problemen overwonnen en tijdloze projecten gelanceerd. Kijk naar ons bier Sezoens: waarschijnlijk het eerste dry-hoppingbier ter wereld. Het recept dateert van 1867. Mijn over-overgrootvader voegde extra hop toe na het gistingsproces om het bier langer te kunnen bewaren. Zo hangt onze hele geschiedenis aaneen van grote en kleine vernieuwingen die achteraf bekeken belangrijke kantelpunten waren." Danny Dresselaerts, CEO: "De brouwerij zit vol slimme technologie om met de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk to brouwen." https://www.martens.be/nl/nieuws/de-toekomst-brouwen-sinds-1758
Jan Martens behoort, samen met broer Fons, tot de 8e generatie aan het hoofd van de brouwerij. De voorbije vier decennia stonden in het teken van innovatie en wereldwijde groei. Toen Martens in de jaren '80 met bier in blik uitpakte, fronsten velen de wenkbrauwen. Maar de markt draaide bij en de verkoop nam een hoge vlucht. Idem voor bier in petverpakking. JAN MARTENS: "Eind 2002 voerde Duitsland statiegeld in op drankblikjes. In die tijd was een derde van onze productie bestemd voor de Duitse markt. De aankoop van bier in glas en blik kelderde, enkel pet kon nog. Maar pet is permeabel waardoor het zuurstof doorlaat en het product oxideert. We hebben dan eigen petflessen met een speciale interne coatinglaag ontwikkeld. In januari 2003 zijn we met de engineering gestart. Zes maanden later reden de eerste vrachtwagens naar Duitsland. Nadien brak bier in duurzaam petmateriaal ook in andere delen van de wereld door. https://www.martens.be/nl/nieuws/de-toekomst-brouwen-sinds-1758
Sinds 1758 schrijft Brouwerij Martens in hartje Bocholt mee aan de rijke brouwersgeschiedenis van België. Met ons vakmanschap en passie voor brouwen, blijven we onze traditie van excellentie voortzetten.... Ons verhaal begon in 1758 in een lokale herberg genaamd De Star, gelegen in het centrum van Bocholt, waar het huidige brouwerijmuseum gevestigd is. Dat we van oudsher gedreven zijn door innovaties staat als een paal boven water. Zo experimenteerden en brouwden we in 1867 ‘s werelds eerste double dry-hopped bier. Een ode aan onze rijke geschiedenis en een recept dat sinds toen ongewijzigd zal blijven onder de naam Sezoens. Onder leiding van Gerard en Jean Martens, de 7de generatie, werden de eerste stappen richting de internationalisering van Brouwerij Martens gezet. Duitsland werd een aanzienlijke afzetmarkt en Jean Martens richtte het Museum Van De Vriendschap op. Vanaf 1983 zette Fons Martens onze exportmentaliteit gestaag verder. Onze bieren werden in maar liefst honderd landen verkrijgbaar. Jan Martens bouwde in de jaren 2000 aan de brouwerij van de toekomst en samen wisten ze de kaap van 4 miljoen hectoliter te brouwen en te verkopen. Brouwerij Martens werd vanaf toen de grootste familiale brouwerij van België.... Met trots durven we te stellen dat Brouwerij Martens uitgegroeid is tot dé referentie met betrekking tot duurzaam brouwen. Ons uniek en continu brouwproces stelt ons in staat bier te brouwen met minder verlies van water, energie, grond- en hulpstoffen. Voor 2024 is het onze ambitie om minder dan 1.2 liter water te verbruiken voor de productie van 1 liter bier, wat de current best practices wereldwijd verpulvert. Om onze duurzame groeistrategie verder te zetten, zullen we samen met onze toegewijde medewerkers blijven innoveren en investeren in de toekomst. Ter gelegenheid van ons 265-jarig jubileum wordt op de gevel van de brouwerij de grootste muurschildering van Limburg onthuld, getiteld: “Brouwmeesterschap ontmoet wetenschap”. Het werk benadrukt ons creatieve en innovatieve karakter sinds 1758: Brewing the future since 1758. https://www.martens.be/nl/our-story
Het Bocholter Brouwerijmuseum vindt zijn oorsprong bij één van de oudste familiale brouwerijen van België. Gesticht door Jean Martens (1919-2008), vertelt zijn verbazingwekkende collectie al sinds 1979 het verhaal van de ware bierkunst doorheen de industriële geschiedenis vanaf 1758 tot nu. Het grootste brouwerijmuseum in Europa - niet minder dan 4.000 m2 groot - huisvest ook een state-of-the-art accommodatie voor allerlei bedrijfsinitiatieven. Dat alles in een industriële archeologische architecturale omgeving getekend door een acht generaties rijke brouwerijgeschiedenis! https://www.bocholterbrouwerijmuseum.be/
Het Bocholter Brouwerijmuseum is bijzonder trots op z'n unieke en harmonische geheel van kleine tot grote staaltjes industriële archeologie. Van de traditionele mouterij over de indrukwekkende brouwzaal, langs de nostalgische vaten- en flessenwerkplaats tot de kostbare brouwerskarren en de stemmige gelagzaal. U heeft nauwelijks fantasie nodig om het hard labeur en vakmanschap te voelen dat ooit deze stille getuigen omringde. Zoals u de ambacht van het bierbrouwen ervaart, zo ontdekt u de uitgekiende werking van toestellen als weekkuipen, moutploegen, kastenwenders, kookketels, wortkoelers, beslagkuipen, vatenpektoestellen en vele andere. Magische vertegenwoordigers van een verborgen ambacht, maar ook ambassadeurs van een eerlijk natuurproduct. https://www.bocholterbrouwerijmuseum.be/
De historische brouwerij in hartje Bocholt kreeg er in 2005 een grote broer bij in Kaulille. "Eén van de modernste in West-Europa en wellicht de meest duurzame ter wereld", stelt DANNY DRESSELAERTS . "Onze brouwerij zit vol slimme technologie om met de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk te brouwen. We verbruiken de helft minder energie dan de best beschikbare technologie voorschrijft en amper twee liter water per liter bier. Door nieuwe investeringen in waterzuivering verlagen we dat straks naar 1,3 liter." De brouwerij produceert doorlopend en hyperefficiënt een achttal moederbieren, die op het einde van het proces verrijkt worden met smaken en op diverse manieren afgevuld en verpakt worden. Zo kan Martens verschillende bieren in hoge volumes flexibel en kostenefficiënt produceren. Daarnaast blijft de brouwerij in Bocholt de bakermat van de traditionele hogegistingsbieren, bierspecialiteiten met een hogere toegevoegde waarde die op kleinere schaal gebrouwen worden. Excellence meets heritage Traditie en vakmanschap hand in hand laten gaan met innovatie en excellence, is meer dan zomaar een USP waar de brouwerij de volgende jaren op inzet. DANNY DRESSELAERTS: "Ze vormt de rode draad in ons strategisch langetermijnplan: 'Excellence meets Heritage)." Naast een uitgewerkt businessplan als ankerpunt voor de langere termijn zet brouwerij Martens stevig in op Corporate Governance. JAN MARTENS: "We hebben een uitstekend functionerende raad van bestuur die toeziet op onze strategie. Het directieteam is verantwoordelijk voor de uitvoering ervan. Er is ook een forum voor de familie. Niet echt een beslissingsorgaan is dat, maar eerder een open uitwisseling tussen de familieleden, de CEO en de voorzitter van de raad van bestuur, Luc Van Milders. Zo zorgen we voor een goede afstemming en een weldoordachte businessrichting vooraleer we knopen doorhakken." https://www.martens.be/nl/nieuws/de-toekomst-brouwen-sinds-1758
Aan de top van de bekende Limburgse Brouwerij Martens heeft zich een ingrijpende herschikking voorgedaan. Jan Martens nam de aandelen over van zijn broer Fons en komt als CEO alleen aan de leiding van het bedrijf. Eind juni nam Fons Martens ontslag als gedelegeerd bestuurder bij de vennootschap Bockhold, de familiale holding boven de brouwerij. Hij bekleedde die functie samen met zijn jongere broer Jan. Tegelijk met zijn ontslag als gedelegeerd bestuurder verkocht Fons Martens zijn aandelen in de holding aan zijn broer. Dat maakt van Jan Martens de grootste aandeelhouder van de brouwerij. De broers controleerden samen 87,5 procent van de aandelen. De overige 12,5 procent is in handen van het Taiwanese investeringsfonds Far Eastern Group. Het bedrag van de transactie is niet genoemd. Fons Martens blijft overigens actief in de brouwerij. “Met zijn ervaring en netwerk in de brouwerswereld is hij van grote waarde voor het bedrijf”, zegt Luc Van Milders, voorzitter van de raad van bestuur. https://www.martens.be/nl/nieuws/jan-martens-wordt-grootste-aandeelhouder-van-brouwerij-martens
Opvolging Brouwerij Martens werd opgericht in 1758 en is daarmee het oudste Limburgse familiebedrijf. De wissel aan de top heeft ook met de opvolging te maken. “Inmiddels heeft zich ook de negende generatie aangemeld”, zegt Luc Van Milders. “Bob en Jef, de zonen van Jan Martens, hebben te kennen gegeven dat zij voluit voor de brouwerij willen gaan.” Bob Martens is verantwoordelijk voor marketing en zijn broer Jef is actief in de productie. De dochter van Fons Martens zag voor haar geen rol weggelegd in het bedrijf. Fons Martens besliste daarop zijn aandelen over te dragen aan zijn broer. In zijn functie als onafhankelijk bestuurder zal Danny Dresselaerts onder meer Bob Martens begeleiden, Jan Martens neemt de opleiding van zijn zoon Jef op zich. Of en wanneer zij de leiding van het bedrijf op zich nemen, is nog niet duidelijk. “Brouwerij Martens blijft hoe dan ook een familiebedrijf”, aldus Van Milders. Brouwerij Martens boekte vorig jaar een omzet van 176 miljoen euro. De tweede grootste brouwer van België is vooral bekend als producent van pils voor grootwarenhuizen zoals Aldi. Het bedrijf brengt ook bieren onder eigen label op de markt, zoals Sezoens, en telt ruim 400 werknemers. Ruim 90 procent van de productie wordt geëxporteerd. De klanten van Martens zijn bedrijven die erg op de kosten letten, legt Van Milders uit. Dat verklaart de bescheiden marges. De komende jaren wil het bedrijf de marges optrekken door, naast onze activiteiten voor onze bestaande klanten, ook nieuwe markten aan te boren en producten te lanceren met een hogere toegevoegde waarde. https://www.martens.be/nl/nieuws/jan-martens-wordt-grootste-aandeelhouder-van-brouwerij-martens
9e generatie in de startblokken Vorig jaar nam Jan Martens de aandelen van zijn broer over. Hij heeft nu 87,5 procent van de aandelen. De overige 12,5 procent is in handen van Far Eastern Group uit Taiwan, één van de grote petproducenten ter wereld. "We werken al sinds 2005 samen en bouwden voor hen een brouwerij in China. Die draait volledig op Limburgse vakkennis en brouwerijexpertise." Jans zonen, Bob en Jef, zijn al een paar jaar in het bedrijf actief. Zij worden klaargestoomd om op termijn het roer over te nemen. Ook als duo? "Dat valt te bezien. Al zijn ze zeker wel complementair. Bob studeerde economie en is verantwoordelijk voor marketing en business development. Jef is ingenieur en actief in de productie." In het koppeloton van competitieve bierbrouwers blijven als onafhankelijk familiebedrijf: het is weinigen gegeven. Hoe groot is de kans dat Brouwerij Martens zelf ooit overgenomen wordt? JAN MARTENS: "Fusie en consolidatiegolven afwimpelen, is ook deel van onze geschiedenis. Op het einde van zijn leven heb ik aan mijn vader moeten beloven dat de brouwerij in familiehanden blijft. Er kan dus geen sprake van zijn dat we opgeslorpt worden. Dit jaar bestaan we 265 jaar. Bier maken, dat kunnen we. Het stroomt door onze aderen." Jan Martens, gedelegeerd bestuurder: "Om een businesspartner te worden en te blijven van machtige retailers, moet je permanent sterke kaarten op tafel leggen." "Onze duale strategie zet in op traditie en vakmanschap in combinatie met innovatie en excellence. Als er iemand is die het kan claimen, dan zijn wij het." Brewing the future 2022 was - met Jans woorden - een annus horribilis. "Hadden we een glazen bol gehad dan hadden we onze mout en gerst zeker voor 24 februari gekocht. Onze grondstofprijzen vandaag liggen meer dan 150% hoger dan vorig jaar. Daarbovenop kwamen de stijgende energieprijzen. Ik draai al 31 jaar mee maar dit is ongezien. Door onze verkoopprijzen te verhogen, konden we bijsturen." De groeiverwachtingen bijstellen is dan ook niet aan de orde. Tegen 2028 wil Brouwerij Martens 5 miljoen hectoliter bier produceren, zowel private label als eigen merken en bierspecialiteiten met hoge toegevoegde waarde. Die laatste markt wil ze versterkt aanboren. Omdat bier over lange afstand vervoeren op langere termijn niet rendabel en duurzaam is, broedt het bedrijf op plannen om lokale, 'lean en mean' hoogtechnologische productiehubs op te richten op strategische plekken in de wereld. Jans legacy wordt een ticket naar een uitdagende toekomst. De belangrijkste les die hij de 9e generatie meegeeft? "Geef nooit op. Je kan maar zover springen als je stok lang is. Het enige wat je moet doen, is zoeken hoe je die stok langer kan maken." https://www.martens.be/nl/nieuws/de-toekomst-brouwen-sinds-1758
Ze brouwen o.a.:
1758 is a Belgian IPA, a perfect blend of 6 hops. Created by passionate beer artisans, and here for you to enjoy on your own or with the ones you love. This Belgian IPA is an original recipe that got an upgrade to get the best quality we can offer today. Through small batch brewing and late and dry hopping, 1758 is an exclusive copper blond beer with a unique taste experience. https://www.1758.be/#
Holger is een merk pils dat in België wordt geproduceerd door de Brouwerij Martens in Bocholt. Op het etiket staat kortweg: Brouwerij Bocholt en Gebrouwen in België. Het is een private label van Superunie en het wordt verkocht bij enkele supermarkten die bij deze inkoopvereniging zijn aangesloten. Het merk heeft bij enkele supermarkten het oude merk Pitt Bier vervangen, dat door Bavaria overgenomen was van Oranjeboom. Pitt heeft een op Holger gelijkend etiket, maar wordt bij andere supermarkten verkocht. Eerder was het etiket voorzien van de tekst: "Gebrouwen door de Wertha Brouwerij Breda". Een dergelijke brouwerij heeft echter nooit bestaan. De brouwerij in Breda was die van Oranjeboom. De echte Wertha Brouwerij stond in Weert en werd door Oranjeboom reeds in 1969 gesloten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Holger
Schuttersbier is een Nederlandse pils uit de lagere prijsklasse. Het wordt in België gebrouwen door Brouwerij Martens. Dit bier is een merk van Superunie en verkrijgbaar in diverse supermarktketens. https://nl.wikipedia.org/wiki/Schuttersbier
SEZOENS ORIGINAL De iconische stamvader van het gamma is altijd effe anders geweest. Dat was zo in 1897, dat is nog steeds zo in 2020. Een helder goudblond bier van hoge gisting met een heel redelijke 6% alcohol. Frisse toetsen van citrus en hop. Een atypische Belgian Blond, echt effe anders! https://www.sezoens.be/ontdek-de-smaken/sezoens-original
SEZOENS APARTA De Sezoens Aparta is een waanzinnig lekker witbier. Zoals het een witbier betaamd leggen we de basis met een flinke dosis ongemoute Belgische tarwe. Maar daar blijft het niet bij. Onze meester-brouwers zijn ook kruidenkenners en de combinatie van ongemoute tarwe met kardemom en jeneverbes is een voltreffer. Een apart witbier dat eruit springt, effe anders! https://www.sezoens.be/ontdek-de-smaken/sezoens-aparta
SEZOENS OPUS De Sezoens Opus is een koddig kriekske dat net effe anders is dan de rest. In tegenstelling tot de meeste kriekbieren heeft deze nieuwste telg van de familie een alcoholgehalte van 8% wat het bier een volle smaak geeft zonder overdreven zoet te worden. Een fris en volmondig kriekbier om van te genieten. https://www.sezoens.be/ontdek-de-smaken/sezoens-opus
SEZOENS QUATTRO De Sezoens Quattro is een zeer doordrinkbaar dubbel dry-hopped, amberkleurig bier van hoge gisting. Dit bier krijgt zijn typische en unieke karakter door het dry-hopping procédé met Callista en Hüll Melon hop waardoor het bier subtiele hoppige en fruitige tonen krijgt. https://www.sezoens.be/ontdek-de-smaken/sezoens-quattro
En dat is nog niet genoeg want:
Belgische brouwerij neemt Oranjeboom brouwer over 23 oktober 2024 om 16:55 United Dutch Breweries (onder andere bekend van het Oranjeboom bier) uit Breda wordt overgenomen door de Belgische Brouwerij Martens....United Dutch Breweries uit Breda is vooral bekend van het Oranjeboom bier. Andere merken in hun portfolio zijn 3 Horses, Atlas en Royal Dutch. Brouwerij Martens (Bocholt), de grootste familiebrouwerij van België, neemt United Dutch Breweries over van Gimv en het managementteam. Het bedrijf uit Breda kwam in 2015 in handen van Gimv en er is sindsdien geïnvesteerd in innovatieve oplossingen zoals het 'Easy Brewing System' voor opkomende markten. Met de overname van de brouwerij hoop Brouwerij Marten beide bedrijven sneller te kunnen laten groeien. Welk bedrag er met de overname is gemoeid is onbekend. https://www.biernet.nl/nieuws/belgische-brouwerij-neemt-oranjeboom-brouwer-over
Zo wat een bieren naar aanleiding van een Amerikaanse acteur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten