Translate

Zoeken in deze blog

donderdag 1 december 2022

Bockenreyder '21

Dit blog, dit blog, het is een hel gelijk.... met dat verhaal wordt je in de Efteling binnengeleid. 

https://www.youtube.com/watch?v=HwPlMt3Y6j8

In de achttiende eeuw trokken de Bokkenrijders plunderend en brandstichtend door het platteland. Leider van dit boevenpak, Hugo van den Loonsche Duynen, belandde na een lange tocht bij de Abdij van Postel. Wat hij daar zag, vervulde zijn hebzucht. Nergens waar ook ter wereld kon hij nog vrede vinden. Zelfs niet in zijn eigen statige huis. Treed binnen voor een duizelingwekkende rit in dit draaiende huis. (https://www.efteling.com/nl/park/attracties/villa-volta). 

De legende van de Bokkenrijders gaat over een dievenbende die aan het eind van de 18de eeuw actief was in het zuiden van Limburg en in Brabantse/Belgische Kempen. De bende aasde vooral op boeren en kerken. ... De naam Bokkenrijders is door mensen bedacht. Vroeger dacht men dat de duiver eruit zag als een bok. De leden van de roversbenden zouden knechten zijn van de duivel en daarom op bokken door de lucht rijden. De bende verplaatste zich supersnel waardoor mensen dachten dat ze wel moesten vliegen. Tegenwoordig denken onderzoekers dat er meerdere bendes actief waren die niets met elkaar te makken hadden. ... Niet iedereen kon niet zomaar een bokkenrijder worden. Eerst moest je een eed afleggen. Je moest God afzweren door op een kruis te spugen. Daarna moest je beloven een knecht van de duivel te worden. Je mocht ook niemand van de bende verraden. Ook niet als je gevangen of gemarteld werd. Je gestolen buit moest je afstaan aan de leider van de bokkenrijders die het eerlijk zou verdelen....Er werd enorm veel geplunderd door de Bokkenrijders, maar ze kwamen er niet allemaal mee weg. Als een Bokkenrijder werd opgepakt, werd hij voorgeleidt aan de schepenen (rechters). Zij onderzochten of de gevangene schuldig was of niet. De vervolging van de Bokkenrijders was heel erg streng omdat ze een pakt zouden hebben gesloten met de Duivel. Een groot deel van de beschuldigde mensen werd veroordeeld. Meer dan 90% daarvan kreeg de doodstraf. ... Vandaag de dag denken onderzoekers dat de meeste van de veroordeelde mensen onschuldig waren. De bekentenis die ze aflegde, werden vaak gedaan nadat de mensen gemarteld waren. Om de pijn te laten stoppen, riepen ze dan wat de martelaars wilde horen. (https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/geschiedenis/waarom-heeft-amsterdam-zoveel-grachten)

Bokkenrijders waren volgens het volksgeloof personen of geesten, die op bokken door de lucht reden. In de 18e eeuw was dit de naam die gegeven werd aan een bende dieven, afpersers en plegers van gewelddadige berovingen in de Landen van Overmaas en het voormalige graafschap Loon. De bokkenrijdersbendes waren met onderbrekingen actief in de periode tussen 1740 en 1798 in het tegenwoordige Nederlands Zuid-Limburg en Midden-Limburg, Belgisch-Limburg en de Belgische en Nederlandse Kempen, de Belgische Voerstreek, het Land van Herve, de streek rond Luik en enkele gebieden vlak over de Duitse grens nabij Herzogenrath. De strooptochten en afpersingen waren over het algemeen gericht tegen boerderijen en pastorieën op het platteland. Later kregen de bokkenrijders bij sommigen een Robin Hood-achtige status. Tegenwoordig denkt men dat er sprake was van diverse criminele bendes en individuen, die geen connecties met elkaar hadden. Ook acht men een groot deel van de circa 1.200 beschuldigden en circa 500 veroordeelden onschuldig, omdat de meeste bekentenissen werden afgedwongen door middel van martelingen. Bokkenrijders behoren thans tot het immaterieel cultureel erfgoed van Limburg.... Zowel het aanbidden van als het rijden op een bok wordt al eeuwenlang geassocieerd met de heksensabbat en andere duivelse praktijken. Volgens oude volksverhalen bewogen mensen die een pact met de duivel hadden gesloten zich 's nachts voort op bokken. Daarbij werd de volgende toverspreuk uitgesproken: "Over huis, over tuin, over staak, en dat tot Keulen in de wijnkelder!" Eenmaal per jaar reden de bokkenrijders naar de Mookerheide, naar hun meester, de duivel.[1] De naam 'bokkenrijders' wordt in verband met de Limburgse roversbendes voor het eerst gebruikt in het proces van 1774 in Wellen (Haspengouw).[2] Volgens dat proces had de beschuldigde, ene Johan van Muysen, een zogenaamde brandbrief onder de deur van de landbouwer Wouters in Ulbeek geschoven. Diens huis zou worden platgebrand als hij geen geld zou geven. In de brief stelde Van Muysen zich voor als lid van de 'bokkenrijders', waarbij hij drie keer het woord duivel gebruikte. In het Wellense proces werd de naam bokkenrijders daarna meerdere keren gebruikt en later ook in het Antwerpse proces tegen Philip Mertens, een brandbrieflegger uit Ophoven-Geistingen. Waarschijnlijk werd deze naam gekozen om de bevolking te beangstigen.[3] In de Overmase processen wordt de term 'bokkenrijders' eerst laat genoemd, waarschijnlijk onder invloed van het proces in Wellen. Wel duikt het woord 'geitenbok' hier in 1773 in een proces op. Mathijs Smeets uit Beek beweerde in dat proces 's nachts met 42 anderen plaatsgenomen te hebben op één grote geitenbok en door de lucht naar Venlo te zijn gevlogen om daar een misdaad te plegen.[4] De eerste vermelding van de term 'bokkenrijders' (bockereyders) in een historiografisch geschrift, staat in het boekwerkje Oorzaeke, bewys en ondekkinge van een goddelooze, bezwoorne bende nagtdieven en knevelaers binnen de Landen van Overmaeze en aenpalende landstreeken, geschreven in 1779 door S.J.P. Sleinada, een pseudoniem van pastoor A. Daniels (lees de naam van achter naar voren). Daniels was pastoor van de parochie Schaesberg, nabij Heerlen. Hij kende verschillende veroordeelde bendeleden persoonlijk en leek goed op de hoogte van de procesvoering.[5] De processen tegen de bokkenrijders onderscheidden zich van 'gewone' criminele procedures, doordat er in veel gevallen een zogenaamde 'goddeloze eed' in voorkwam ("Ik zweer god af en de duivel aan"). Deze goddeloze eed, in de overlevering typerend voor bokkenrijders, zou ontstaan zijn in de Landen van Overmaas (volgens het proces tegen Hendrik Becx in Nieuwstadt in 1743) en waaide daarna over naar Loon.[6] Het veroordelen van mensen omwille van een goddeloze eed of hun vermeende verbond met de duivel, kan vergeleken worden met de heksenprocessen in Europa tussen 1450 en 1750. De vervolging was meedogenloos, zelfs naar de normen van die tijd. De meeste bekentenissen werden verkregen door marteling of de dreiging daarmee. Bijna de helft van de aangeklaagden bekende schuld en werd veroordeeld. Meer dan 90% van de veroordeelden kreeg de doodstraf. In het 18e-eeuwse Overmaas en Loon zijn zeven vervolgingsperiodes te onderscheiden. De eerste processen vonden plaats van 1743 tot 1745, de laatste van 1793 tot 1794.[4].... In de geschiedschrijving ontstaan twee tegenovergestelde waarnemingen over de bokkenrijders: De bokkenrijders zouden bestaan uit een grote, goddeloze bende. Ofwel het zou gaan om een (gedeeltelijke) hersenschim van de toenmalige justitie. De eerste opvatting vinden we bij hen die geloven dat de bokkenrijders werkelijk een grote bende hebben gevormd en nog niet hard genoeg zijn gestraft. Kritische historici echter, die de martelverklaringen niet zomaar accepteren, beschouwen de bestraffing als overdreven. De pionier van die strekking, procureur-generaal Gaspard de Limpens, schreef in 1774 over de veroordeelden: "Hun verklaringen staan bol van tegenstrijdigheden, variërende versies en inbreuken op de logica en de wetten van de zwaartekracht." "Ze zijn te hard gestraft en het merendeel is onschuldig." "De tortuur doet de ondervraagden bekennen wat justitie wil horen."[4] Als naar de historische gebeurtenissen rond de bokkenrijders wordt gekeken, namelijk dat mensen omwille van een goddeloze eed of een verbond met de duivel worden veroordeeld, kan gesproken worden van een overeenkomst met heksenprocessen. Het fenomeen ‘bokkenrijders in Limburg’ is een naspel in een reeks schijnprocessen in de Europese geschiedenis: de tempeliers, de ketters, de heksen en tot slot de bokkenrijders. Limburg had de bedenkelijke eer de laatste Europese regio te zijn waar dergelijke bijgelovige, juridische excessen zich massaal afspeelden.[7] De heksen uit de volksgedachte (zij die op een bezem door de lucht vlogen) hebben niet bestaan, maar heksenprocessen zijn er wel geweest. In de ogen van justitie waren heksen een realiteit, werden ze op die basis veroordeeld en betaalden ze dat met hun leven. Bokkenrijders hebben niet bestaan in de zin dat ze op bokken door de lucht vlogen en krachten van de duivel kregen. De meeste misdaden die ze moesten bekennen, hebben ze niet zelf bedreven. Dat hadden anderen gedaan, maar zij werden ervoor veroordeeld. Hoewel er geen bokkenrijders – geen grote bende, geen duivelsrituelen - zijn geweest, waren er zeven bokkenrijdersprocessen. In het proces Wellen-Haspengouw is er in de processtukken zwart op wit sprake van. Een geijkte vraag daar is: “Zijt gij niet lid van de bende van over de Maas, de zogenaamde bokkenrijders?” Daarom spreekt men wel over bokkenrijders in de zin dat het verdachten en veroordeelden zijn van in die zin gevoerde monsterprocessen.... In de 19e eeuw ontstond onder invloed van de romantiek een vloedgolf aan verhalen over bokkenrijders, met als pionier de Sittardse auteur Pieter Ecrevisse. Anno 2015 zijn er meer dan 1300 titels over het onderwerp verschenen. In het bokkenrijdersverhaal wordt misdaad aan magie gekoppeld. Die populaire thema’s zorgden voor een bonte verzameling volksverhalen, waarbij het onderwerp steeds verder van de historische feiten is komen te staan.[4] In Valkenburg vinden elk jaar in oktober de bokkenweken plaats met verschillende activiteiten waaronder de bokkemért (bokkenmarkt) en herinnert de Heksenkeuken nog aan de roversbende. In Klimmen vindt het bokkenrijdersfestival plaats. In Sint Joost (gemeente Echt-Susteren) en Heerlerheide heet de lokale carnavalsvereniging De Bôkkeriejers. ... De attractie Villa Volta in de Efteling is een huis (madhouse) dat door de 'bokkenrijder' Hugo van den Loonsche Duynen bewoond zou zijn geweest. Het betreft hier een door de Efteling bedachte sage. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bokkenrijders)

De legende van de bokkenrijders vertelt het verhaal van een roversbende aan het eind van de 18e eeuw (1700-1800). De roversbende was vooral actief in het zuiden van Limburg en in de Belgische Kempen. Ze roofden en stalen van rijke mensen, zoals landheren en kerken. De naam bokkenrijders is door mensen bedacht omdat ze dachten dat de duivel eruitzag als een bok. De bendeleden waren knechten van de duivel en daarom dachten mensen dat ze op bokken door de lucht vlogen. Dit werd gedacht omdat de rovers zich heel snel konden verplaatsen van dorp naar dorp. De rovers konden nooit zo snel lopen, dus moesten ze wel kunnen vliegen. In één nacht konden meerdere dorpen worden beroofd... Stelen van de rijken en daarna de buit verdelen onder de arme mensen. Dat was waarschijnlijk het idee waarmee de bokkenrijders zijn begonnen. De arme mensen wilden ook graag krijgen wat ze verdienden na het harde werk dat ze gedaan hadden. Veel arme mensen sloten zich aan bij de bokkenrijders. Zij gingen 's nachts mee op rooftocht. Alles wat ze deden moest natuurlijk geheim blijven. Daarom deden ze overdag gewoon hun werk, maar ze keken wel goed rond of ze misschien bij een rijke boer een volle voorraadkamer zagen of iemand hoorden praten over dure spullen. Dat vertelden ze aan de kapitein, de leider van de bende. Zo konden ze de overvallen goed voorbereiden. In het begin overvielen de bokkenrijders alleen rijke boeren, maar later bedachten ze andere plannen. Ze gaven de kerk de schuld van alle ellende en de armoede en beroofden daarom ook kerken. Daar werden veel kostbare spullen bewaard, zoals kandelaars en beelden.... Niet iedereen mocht zomaar bokkenrijder worden. Je moest eerst een eed afleggen. Je moest beloven dat je niet meer in God zou geloven en je een knecht van de duivel werd. Om dat te laten zien, moest je op een kruis spugen. Het kruis was het heilige teken van de kerk. Daarnaast moest je beloven dat je niemand van de bende zou verraden, ook niet als je in de gevangenis kwam of gemarteld werd. Je mocht ook niet gaan roven voor jezelf. De buit moest je aan de leider afgeven en hij zou het eerlijk verdelen. Ook moest je overdag gewoon je werk doen zodat het niet opviel dat je lid was van de bende van de bokkenrijders.... De bendeleden van de bokkenrijders kregen zware straffen als ze opgepakt werden na een overval. De schepenen bepaalden welke straffen ze precies kregen. Vroeger werden de rechters schepenen genoemd. Het waren erg belangrijke mannen. Zij konden lezen en schrijven en kwamen uit rijke families. Ze onderzochten of de gevangene schuldig was en welke straf hij dan moest krijgen. In die tijd was het heel normaal om lijfstraffen te geven. Dat betekende dat een gevangene veel pijn moest lijden, bijvoorbeeld met duimschroeven die steeds strakker werden aangedraaid. De meeste bokkenrijders kregen uiteindelijk de doodstraf, maar eerst wilden de schepenen meer namen horen van andere leden van de bende. Dan konden ook die leden van de bende opgepakt worden.... Er is een attractie in de Efteling die over de bokkenrijders gaat, Villa Volta. Het verhaal dat vooraf verteld wordt, gaat over Hugo van den Loonsche Duynen. Het huis waar Hugo woonde is vervloekt doordat hij samen met de bende van de bokkenrijders een kerk binnenviel en alle spullen roofde. Hij zou nergens in zijn eigen huis of waar dan ook ter wereld rust vinden. (https://wikikids.nl/Bokkenrijders)

De Bokkenrijders waren een beruchte dievenbende die in de achttiende eeuw actief was in Nederlands- en Belgisch Limburg. Ze jaagden de bevolking zoveel angst aan dat er allerlei mythes over de bende ontstonden. Zo zouden ze kunnen zien in het donker en zouden ze - gezeten op hun bokken - kunnen vliegen. De dievenbende maakte op zijn beurt weer gebruik van deze reputatie. Ton van de Ven heeft de legende van de Bokkenrijders als basis genomen voor Villa Volta. Deze attractie verhaalt over een vervloekte Bokkenrijders-voorman, de fictieve Hugo van den Loonsche Duynen. Ter promotie van Villa Volta produceerde de Efteling in 1996 de korte film Hugo, over de legende van de bokkenrijders en het verhaal rond Hugo. De Legende van de Bokkerijders vormde tevens de basis voor een televisieserie in 1994. De serie was een Nederlandse, Belgische en Duitse co-productie en was gebaseerd op de boeken van Ton van Reen over de legendarische bende. Het is mogelijk dat deze, wellicht onbewust, een inspiratie vormde voor het thema van de attractie. In een interview bekent Van de Ven waarom hij de legende van de Bokkenrijders koos als het achtergrondverhaal en thema voor de attractie: En het verhaal vond ik wel leuk om dat zo te verzinnen dat het in de buurt van de Efteling ontstond. Maar de bokkenrijders en de geschriften die over dit verhaal gingen die meldden dat het een Kempen-gebeuren was. In de Kempen vonden de Bokkenrijders hun oorsprong. Maar ik dacht, ik trek ze er gewoon bij de sprookjes in de Efteling. En ik denk ik verzin een vent die uit Loon op Zand komt en die vent heet Lodewijk, naderhand werd het Hugo. En ik vertelde toen maar mijn eigen sprookje. En, kijk, je moet altijd goed oppassen in je leven, braaf zijn en geen rotzooi uithalen. En wat kan je ze dan beter laten doen dan ze een Abdij te laten overvallen. En omdat Postel voor ons Brabanders een bekende plaats was dacht ik, ik ga daar in de grensstreek iets bruikbaars zoeken. En zo kun je dat hele verhaaltje zijn eigen gang laten gaan en alles eraan vast plakken wat te gebruiken is. Eigenlijk heel simpel.[1] (https://www.eftepedia.nl/lemma/Bokkenrijders)

Bockenreyder Stijl : Speculaas Bock Alc. Vol. : 7.0% IBU : - EBC : -Beschikbaarheid : Begin september 2022 In de basis is dit een goed gebalanceerde vier granen bock. We zorgen met de juiste hoeveelheid vanille en onze speculaas kruiden voor de uitgesproken smaak van dit bier. De lichte hoeveelheid witte peper geeft een subtiele tinteling in de afdronk. (https://www.bigbellybrewing.nl/seasonals/)

Het bier gushte bijna, maar net niet. Het was erg fel bier. Het zag er robijnrood uit, met schuim dat snel verdween. De geur doet denken aan kersen. Mondgevoel is niet zo dik, maar wel prikkelig vanwege de koolzuur. De smaak doet denken aan speculaaskruiden  en niet zo subtiel ook. Het is haast dat je de kruiden tussen je tanden voelt knarsen. De smaak is er duidelijk. Het tintelt ook echt, waardoor dit bier een extra dimensie heeft. 

Het wordt gebrouwen door Big Belly Brewing Company:

Big Belly Brewery ... 33 W Church St, Orlando, FL 32801-3301 (https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g34515-d3399099-Reviews-Big_Belly_Brewery-Orlando_Florida.html) Okee, dat is de verkeerde brouwerij.

BIG BELLY BREWING COMPANY Big Belly is jouw herinnering dat dit moment die “goede ouwe tijd” is. Wij zijn er om van jou een van de levensgenieters te maken die iedere situatie tot iets moois maakt, de mensen die hard feesten en nog harder ontspannen. Wij weten dat je een strever bent en shit gedaan wil krijgen in je leven, maar dat telt alleen maar als je de dagelijkse sleur kan ontsnappen en in staat bent om keihard te genieten. Cheers, De boys van Big Belly Tom, Willem and Remco (https://www.bigbellybrewing.nl/about-us/)

Ze maken ook de liquid dessertsbieren, zie https://www.bigbellybrewing.nl/liquid-desserts/. 

Big Belly Brewing Company Breda, Noord-Brabant Netherlands Contractbrouwerij ... We create sexy beers with big flavors. Based in Breda, the Netherlands.... (https://untappd.com/BigBellyBrewingNL)

Big Belly Brewing We create sexy beers with big flavors. WE ARE MORE. Based in Breda, the Netherlands. Food & Beverages Breda 64 followers... There's a new brewery in Breda! We brew craft beers with big flavors. Because we test-brew everything at least 3 times, we can honestly say that we love every beer that we sell. We brew our beers @ brouwerij Frontaal. The story: Tom's dislike for Lager-style beers let him to ordering ale's like "Hoegaarden" and "Weihenstephaner" since he can remember (and was of legal drinking age of course...). After being fed up with everyone proclaiming they liked this tasteless Pilsner better than that Pilsner he decided it was time for a blind tasting. This tasting let to a group of beer geeks (no, that's not a fancy word for alcoholic). Because Tom wanted to learn more about brewing he started in his kitchen, like so many before him. After 1,5y of decent experimentations it was time to add someone who could take it to the next level. Remco has been a food, whisky and beer fanatic like Tom's so they started brewing together. A year and a half later they where so hyped by the enthusiastic reactions of their friends that they knocked on the doors of Brouwerij Frontaal where we currently brew our beers. We're excited to see where this story goes and hope you are too! (https://www.linkedin.com/company/big-belly-brewing/about/)

There's a new brewery in Breda! We brew craft beers with big flavors. Because we test-brew everything at least 3 times, we can honestly say that we love every beer that we sell. We brew our beers @ brouwerij Frontaal. The story: Tom's dislike for Lager-style beers let him to ordering ale's like "Hoegaarden" and "Weihenstephaner" since he can remember (and was of legal drinking age of course...). After being fed up with everyone proclaiming they liked this tasteless Pilsner better than that Pilsner he decided it was time for a blind tasting. This tasting let to a group of beer geeks (no, that's not a fancy word for alcoholic). Because Tom wanted to learn more about brewing he started in his kitchen, like so many before him. After 1,5y of decent experimentations it was time to add someone who could take it to the next level. Remco has been a food, whisky and beer fanatic like Tom's so they started brewing together. A year and a half later they where so hyped by the enthusiastic reactions of their friends that they knocked on the doors of Brouwerij Frontaal where we currently brew our beers. We're excited to see where this story goes and hope you are too! (https://rocketreach.co/big-belly-brewing-profile_b460dec2fc5c1f7c)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten