Translate

Zoeken in deze blog

dinsdag 21 december 2021

Tre Fontane Singergia '21

Tre Fontane Sinergia 21 van Brouwerij Tre Fontane:

Tre Fontane Sinergia 21 is een Dubbel. Collab met Westmalle, Rochefort en Tre Fontane. Aroma's van koffie en whisky. Een mooie trappist die een lange afdronk genereert. Past goed bij vette vis, salades, gebakken lever en lamsvlees. (https://www.bierista.nl/tre-fontane-sinergia-21)

Tre Fontane Sinergia ’21 is een nieuwe samenwerking van Tre Fontane. Twee jaar geleden brachten ze in samenwerking met Spencer al een IPA uit. Nu komen ze in samenwerking met Rochefort en Westmalle met een Dubbel. (https://www.hop-up.nl/shop/trappist/tre-fontane-sinergia-21/)

Het bier schenkt helder bruin in en bruist behoorlijk. Lijkt net cola. Het schuim verdwijnt snel. De geur is sterk. Ik denk kruidnagel te herkennen, maar zou ook kardemon kunnen zijn of drop of zoethout ofzoiets kruidigs in ieder geval. Het drinkt lekker weg. Het is net zo smaakvol als die quadubbel van laatst. Het heeft welllicht een wat vluchtiger afdronk. Al met al een zeer ge(s)laagd bier.

Details BrouwerijBrouwerij Tre Fontane BierstijlDubbel Alcohol7.5% CategorieDonker en Rijk SpijzenVette vis, Gekruide gerechten, Vleesgerechten, Pittige en belegen kazen, Zoete desserts Drinktemp.8 °C Volume33 cl DrinkmomentHaardvuur, In goed gezelschap, Alleen, bij een boek, Voor het slapen gaan GistingBovengistend (https://www.bierista.nl/tre-fontane-sinergia-21)

Tre Fontane, Rochefort en Westmalle Sinergia 2021 ... Na de succesvolle samenwerking met de Abdij van Spencer vorig jaar wat een toffe IPA opleverde. heeft Tre Fontane de Handen in een geslagen met Westmalle en Rochefort. Succes gegarandeerd, deze dubbel gezoet met gebrand gerstemout en suiker is een fantastisch bier geworden! de must have voor iedere bier en trappisten liefhebber. (https://bierenborrels.nl/product/tre-fontane-rochefort-en-westmalle-sinergia-2021/)

Dit bier is gebrouwen in samenwerking met Rochefort en Westmalle. Sinergia ’21 is een donker bier met robijnrode reflecties, hergist op fles, gekenmerkt door aangename moutige tonen met hints van chocolade en karamel. (https://thehopshop.nl/product/tre-fontane-rochefort-westmalle-sinergia-2021/)

Tre Fontane Sinergia ’21  Limited Edition is een dubbel. DIt bier is zo bijzonder omdat het door collab tussen 3 Trappistenbrouwerijen is ontstaan. Dit bier heeft een bruin-amber kleur. Je proeft gebande mout in combinatie met chocolade en karamel. Dit bier heeft een mooie body, zoals je van Trappisten gewend bent. In de afdronk een mooie bitterzoetje. met een alcoholpercentage van 7.5%. (https://www.bierenvlees.nl/tre-fontane-sinergia-21/#)

 Sinergia'21 is een traditioneel dubbel biertje van Tre Fontane uit Italië. Dit biertje is een samenwerking met Westmalle en Abbaye Notre-Dame de Saint-Rémy, Sinergia'21 is een heerlijke warme dubbel met smaken van karamel, bruine suiker, kruiden en gedroogd fruit. (https://www.acedrinks.nl/producten/tre-fontane-sinergia-21-14525)

"Een dubbel met smaak aroma`s die het een aangename beleving geven niet zo zoet als de meeste dubbels. Een goede en interessante collab tussen de verschillende abdijen." Piet Tuinema ... Niet al te intensieve dubbel, maar wel een met een mooi uiterlijk, aroma en smaak. " Peter Reijntjes ... Smaak Aangename, ronde, zoete, licht geroosterde mout smaak. Afdronk is licht bitter en hier komen de koffie tonen meer naar voren zonder echt intensief te worden. Niet te intensieve dubbel, maar toch smaakvol. Afdronk mocht wat intensiever, nasmaak blijft redelijk lang behouden. Peter Reijntjes (https://www.bierista.nl/tre-fontane-sinergia-21)

Tre Fontane is een trappistenbier[1] met hoge gisting en heeft een alcoholpercentage van 8,5 procent. Het wordt gebrouwen volgens het recept van de monnikengemeenschap van Tre Fontane. Het bier heeft een ‘mild-zoete afdronk die wordt veroorzaakt door het eucalyptuskruid dat de smaak zuivert en verfrist’, aldus de Internationale Vereniging Trappist. ‘De bitterheid van de hop houdt deze zoetheid in evenwicht’, klinkt het. De monniken van Tre Fontane brouwen jaarlijks maar 1.000 hectoliter van hun bier. Het bier Tre Fontane is begin mei 2015 officieel erkend als ‘Authentic Trappist Product’, zo meldt de Internationale Vereniging Trappist (IVT).[2] (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tre_Fontane_(bier))

ZICHT/KLEUR Goudkleurig. GEUR Kruidig met tonen van eucalyptus. SMAAK Spannend en fris met een toets van eucalyptus, munt, tijm en mandarijn. AFDRONK Licht zoete nasmaak die lang blijft hangen. CULINAIR Lekker bij makreel of karbonade. BIJZONDERHEDEN Een trappistenbier van Abbazia delle Tre Fontane uit Italië. (https://www.mitra.nl/product/tre-fontane-trappistenbier-33cl)

De Abdij Tre Fontane (Latijn: Abbatia trium fontium ad Aquas Salvias; Italiaans: Abbazia delle Tre Fontane) is een trappistenabdij, gelegen in Rome, ten zuiden van het stadscentrum. De abdij is gekend omwille van de lammeren waarvan de wol gebruikt wordt om het pallium te weven van nieuw aangestelde metropolieten. De paus zegent de lammetjes op 21 januari, de feestdag van de Heilige Agnes en overhandigt de gezegende pallia aan de nieuwe dragers op 29 juni, het Hoogfeest van de Heilige Petrus en Paulus. Sinds 11 mei 2015 is de abdij ook gekend als brouwerij van het Tre Fontane trappistenbier. Die datum werd het label van Authentic Trappist Product (ATP) door de Internationale Vereniging Trappist aan de Tre Fontane van de abdij gegeven, een tripel trappistenbier met een alcoholpercentage van 8,5%.[1] Het is zo het elfde officiële trappistenbier ter wereld en het eerste Italiaanse bier dat die eer te beurt valt. De abdij van Tre Fontane produceert behalve bier ook olijfolie, honing, chocolade en likeur. ... De Benedictijnerabdij bij de Anastasiokerk werd sterk gesteund door Karel de Grote en kon onder meer rekenen op de pachtopbrengsten van het Isola del Giglio, Orbetello en 11 omliggende dorpen, over welk gebied de abdij actief was als territoriale abdij en de abt heerste als abbatia nullius. In de 10e eeuw werd de abdij ter beschikking gesteld van de orde van Cluny. Paus Innocentius II ontnam deze orde evenwel de abdij in 1140 en stelde ze ter beschikking van Bernardus van Clairvaux die aan cisterciënzers van de abdij van Clairvaux het beheer van de abdij overgaf, en meer specifiek aan zijn vriend, abt Bernardo Pignatelli, de abt die vijf jaar later gekozen werd als paus Eugenius III. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_Tre_Fontane)

Enkele eeuwen geleden is buiten Rome een beroemde Cisterciënzerabdij ontstaan. Zij heet nu San Paolo Tre Fontane. ‘St-Paulus van de drie bronnen.’ De grote Apostel werd er volgens een oude overlevering onthoofd en toen zijn hoofd driemaal op de grond viel ontsprongen er drie bronnen, die er nog steeds zijn. De abdij met haar oude donkere romaanse kerk zonder opschik, was vroeger een oase van rust buiten de stad. Nu heeft Rome zich uitgebreid om haar heen. Niet ver van de kortste weg die toegang tot de abdij biedt is in 1947 een bedevaartsoord ontstaan. Het terrein voor de grot is nu tot een open plein gemaakt. In de grot staat een Mariabeeld en talrijke ex-voto’s hangen er in het rond. In deze grot is aan drie kleine kinderen en hun vader op 12 april 1947 de H. Maagd verschenen en op 6 en 23 mei aan de vader alleen. Het ging als volgt: Op 9 mei 1913 werd te Rome, uit arme en weinig voorbeeldige ouders Bruno Cornacchiola geboren. Hij had twee broers en twee zusters en werd in een niet gelukkige jeugd onkerkelijk opgevoed. Op 7 maart 1963 huwde hij Iolanda Lo Gatto. Hij was eerst katholiek, maar “bekeerde” zich tijdens zijn verblijf in Spanje tot het protestantisme. Hij sloot zich aan bij de adventisten en begon het katholieke geloof te bestrijden. Van 1936-1939 was hij als vrijwilliger actief in Spanje en keerde daarna terug naar Rome. Hij ging verder met het bestrijden van de Katholieke Kerk, in het bijzonder de leer over de H. Maagd Maria. Hij was tramconducteur en kreeg drie kinderen. In zijn huisgezin gingen de zaken niet al te best, tot de H. Maagd plots een omkeer teweeg bracht. Op 12 april 1947, de zaterdag na Pasen, was Bruno met zijn drie kinderen, Isola (10), Carlo (7) en Gianfrancesco (4) een uitstapje gaan maken buiten Rome. Hij had naar het strand van Ostia willen gaan, maar had de trein gemist. Dan maar naar Tre Fontane, dat was niet ver buiten de stad. Hij was op dat moment bezig met het opstellen van een preek tegen de Heilige Maagd. Daar, te Tre Fontane speelden de kinderen met een bal, die op zeker ogenblik in het struikgewas was verdwenen bij een kleine, ondiepe grot. Toen gingen Bruno en zijn jongste zoon die zoeken. Het was kort na 4 uur in de namiddag. Toen de vader hem na enige tijd riep en hij niet antwoordde, ging hij hem halen. Hij vond het kleine kind op de knieën voor de grot, de handen gevouwen (wat hij nooit had geleerd) en in een bewegingloze extase voortdurend herhalend: “Bella Signora! Bella Signora! (Mooie Dame!). Bruno was versteld en riep Isola en Carlo. Toen die bij hun kleine broertje kwamen vielen zij ook op hun knieën en herhaalden: “Bella Signora!…”Bruno was volkomen verbaasd toen hij zijn drie kinderen in extase zag en bad vol schrik: ‘O signore, salvaci tu! (O Heer, wil Gij ons redden!). Wat er toen gebeurde wordt door Bruno zelf als volgt verhaald. “Nauwelijks had ik “O Heer, red Gij ons” gezegd of ik zag plotseling twee zeer witte doorschijnende handen, die zich naar me toe bewogen. Daarop voelde ik dat deze twee handen, licht als de vleugels van een vogel, mijn ogen aanraakten en er als het ware een sluier van afnamen, die mij eerst had belet te zien. Toen werden mijn ogen door zulk een licht overstroomd, dat alles voor mij enkele ogenblikken verdween, kinderen en grot, en ik mij licht, etherisch voelde, als was mijn geest bevrijd van de stof. In die toestand van vervoering hoorde ik mijn kinderen niet meer de woorden spreken ‘Bella Signora’. Toen ik na enkele ogenblikken van verblinding het gezicht terugkreeg, zag ik op de meest lichte plaats van de grot, omgeven door een krans van erg verblindend gouden licht – o verbijstering en ontroering voor onze arme menselijke natuur! – de gestalte van een paradijselijke vrouw, wier trekken en hemelse schoonheid diep in mijn ogen gegrift blijven, maar niet in menselijke woorden kunnen worden uitgedrukt. De gestalte van deze hemelse Vrouw had zwarte haren, samengehouden op het hoofd en een weinig naar voor komend, voor zover de mantel van grasgroene kleur, die van het hoofd tot de voeten langs de zijden van haar afhing, het toelieten. Onder de groene mantel droeg zij een lichtend wit kleed en om de lendenen een roze gordel. De hemelse Vrouw droeg geen schoeisel en haar blote voeten stonden op de tufsteen. Het gezicht van de mooie Dame had een uitdrukking van moederlijke welwillendheid, vermengd met serene droefheid; in de rechterhand droeg zij een niet al te groot boek van asgrijze kleur, dat zij tegen de borst hield, terwijl de linkerhand op het boek rustte.” “Mijn eerste instinctieve aandrang was te spreken, een kreet te slaken, maar omdat ik voelde dat ik niet kon beschikken over mijn lichamelijke vermogens, stokte mijn stem in mijn keel. Ondertussen had zich in heel de geheimzinnige grot een heerlijke bloemengeur verspreid. Ook merkte ik dat ik naast mijn lieve kinderen op de knieën zat met gevouwen handen. Plotseling klonk een paradijselijke stem in mijn arme oren en ving een lang gesprek aan.” Zij sprak: “Ik ben diegene die in de Goddelijke Drie-eenheid is. ik ben de Maagd der Openbaring. Gij vervolgt mij, nu is het genoeg! Ga binnen in de heilige schaapskooi, het hemels hof op aarde. De belofte van God is en blijft onveranderlijk: de negen eerste vrijdagen die gij gevierd hebt om uw trouwe echtgenote plezier te doen alvorens de weg van de dwaling te volgen, hebben u gered!” Ze vermaande hem dus om weer terug te keren tot de Katholieke Kerk. Zijn hart werd aanstonds geraakt en hij bekeerde zich. Ze vertelde enkele woorden die voor de paus bestemd waren (Paus Pius XII) en sprak verder over al haar zorgen voor de zondige mensheid en dat ze graag zou zien dat alle zondaars zouden gered worden. Als middel tot bekering beval zij aan: “Men moet veel bidden en dagelijks het rozenhoedje zeggen voor de bekering der zondaars en de ongelovigen en voor de eenheid der Christenen De Weesgegroeten die ge met geloof en liefde zegt, zijn evenveel pijlen die het Hart van Jezus raken.” Ook beloofde de H. Maagd op de plaats waar zij verscheen wonderen te zullen doen. Ze zei ook dat haar lichaam na haar dood niet had kunnen vergaan, maar door haar Zoon en de Engelen van de aarde is weggenomen. Hiermee werd de leer van Maria’s Tenhemelopneming aangeduid, die drie jaar later als dogma plechtig aan heel de wereld zou worden voorgehouden (1950). Tot slot voorspelde de H. Maagd aan Bruno harde beproevingen en vervolging, hem voorzeggende dat hij niet zou geloofd worden. Om eventuele twijfels bij hem te voorkomen gaf zij hem een teken: na veertien dagen zou hij een hem onbekende priester ontmoeten op een wijze die zij hem voorspelde. Dit gebeurde inderdaad, op 28 april. (Uit: Katholieke Stemmen jaargang 10 nr 6.) (https://eindtijdklok.org/verschijningen-van-de-h-maagd/tre-fontane-rome-italie/)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten