Translate

Zoeken in deze blog

vrijdag 5 maart 2021

Uiltje knappen

Waar komt een uiltje knappen vandaan en wat betekent het?

Een uiltje knappen (vroeger ook: een uiltje vangen) betekent ‘even een (middag)dutje doen’.

De naslagwerken vermelden twee mogelijke herkomsten. Volgens de ene verklaring is met uiltje de vlindersoort uiltje bedoeld. Wie zegt even een uiltje te gaan knappen, beweert eigenlijk dat hij een vlindertje gaat vangen. De uitdrukking is een soort grappend eufemisme: iemand wil niet toegeven dat hij een dutje wil doen, maar doet net alsof hij even weggaat om een vlinder te vangen.

Volgens de tweede verklaring is met het uiltje in een uiltje knappen niet de vlinder, maar de vogel bedoeld. Uilen zijn nachtdieren en slapen dus overdag. Door de gedachte aan de overdag slapende uil kreeg uiltje de betekenis ‘dutje overdag’. Knappen betekent hier dan iets als ‘meepikken’. Dit knappen komt ook voor in de uitdrukkingen een misje knappen en een kerkje knappen. Wie dat doet, wandelt tijdens een kerkdienst de kerk in, luistert een tijdje met een half oor naar wat er gezegd wordt en voldoet zo aan de plicht van het kerkbezoek.

Er zijn nog meer schertsende uitdrukkingen die ‘een dutje doen’ betekenen: een Engelse brief schrijven, een Griekse brief schrijven en een brief aan de koning schrijven. Wie zo'n brief moet schrijven, moet daar echt even zijn aandacht bij houden. Het is dan niet vreemd dat hij zich even terugtrekt https://onzetaal.nl/taaladvies/een-uiltje-knappen

Wat knapt er wanneer je een uiltje knapt? De vleugels van de nachtvogel? Zijn toch al zo flexibele nek? Allebei fout. Het uiltje uit het gezegde is geen vogel. Bedoeld wordt een vlinder uit de familie van de nachtuiltjes. Die insecten vliegen ’s nachts uit op zoek naar nectar. Met ‘knappen’ wordt ook geen breken of knakken bedoeld. Knappen is vervormd van ‘knippen’. En aan het knippen van een uiltje komt geen schaar te pas. ‘Knippen’ betekent ook ‘vangen’. Denk maar aan de snelle beweging die je moet maken om met de blote hand een insect uit de lucht te grissen.... Wie zegt dat hij een uiltje gaat knappen zegt eigenlijk dat hij een vlinder gaat vangen. Maar diegene bedoelt iets anders. ‘Ik ga een uiltje knappen’ zeg je als je even een middagslaapje gaat doen. Wat heeft het vangen van vlinders met slaap te maken? ‘Een uiltje knappen’ kun je zien als excuus om je even terug te trekken uit het gezelschap waarin je zit. Het is een zogeheten eufemisme.Vergelijk het met de melding dat je naar het kleinste kamertje gaat. Daarmee wil je niet zeggen dat je naar de wc loopt om daar een kijkje te nemen, je bedoelt dat je gaat poepen of plassen. Alleen is dat niet zo gepast om te vertellen. Wie midden op de dag even zijn ogen wil sluiten, kan ook vreemde blikken krijgen. Zeggen dat je een uiltje gaat knappen is dan makkelijker om te zeggen. Door van de vlinder een nachtuiltje te maken wordt het eufemisme nog sterker. Het verwijst naar een activiteit die je eigenlijk ’s nachts doet: slapen. https://www.quest.nl/maatschappij/geschiedenis/a25624338/een-uiltje-knappen-zo-gezegd/

Ik heb zo'n doos van Brouwerij het Uiltje gek(n)apt. Lekkere bieren! sommige zwaar andere bitter. (IPA's IIPA's!!).

Ik was destijds bij de opening van de brouwerij in Haarlem. Kostte me heel wat gereis met de trein. Ik liep het proeflokaal binnen en daar hoorde ik dat de brouwerij elders was. Toen daar maar heen gelopen. Daar was het al een drukte van belang. De daar versgebottelde rum barrel aged staat nog steeds in de kast. Ik durf er niet aan te beginnen...

Ze hebben een brouwerij, bar en winkel:

BREWERY Bingerweg 25, 2031 AZ Haarlem

BAR Zijlstraat 18, 2011 TN Haarlem

BOTTLESHOP Zijlstraat 6, 2011 TN Haarlem

Als verzamelaar van etiketten zijn de blikken niet zo leuk, maar wat blijkt? Op de witte blikken zitten stickers. Ik kan ze via de oven (we eten sinds kort opvallend veel ovenschotels) opwarmen en eraf peuteren.

Als laatste bier van de doos drink ik een 330 ml blikje met Traveling Circus Presents The Amazing Strong Owl Ice Destilled Strong Ale 15,0%. Deze ware jongen schenk ik uit in een La Chouffeglas. Het witte schuim verdwijnt snel. De kleur is helder/troebel (het heeft zo'n waas) geel-oranje. De geur kan ik niet duiden en de smaak evenmin. Het heeft een lekkere carbonatie. Die prikt lekker in m'n mond, de smaak is moelijk te verwoorden. Dit is ook echt de reden waarom ik geen degustaties meer plaats op dit blog.

Waar is de tijd dat ik enkel picdumps kon doen?  De angst voor copyrightonzin heeft dat mooi de das om gedaan. 

De smaak en het mondgevoel geeft niet echt duidelijk aan dat het gaat om een zwaar bier. De vorige was ook al 11%. De vorige was : Sequence series New Oak Aged Quad Quadrupel Oak Aged batch 010 11,2% daarvan was de smaak eigenlijk wel hetzelfde. (Ik kan amper een IPA van een tripel of een saison van eenBerliner weisse onderscheiden)...

Maar is het lekker? 

Dat is toch de vraag waar het om gaat, en mijn antwoord daarop is volmondig ja. De bieren zijn qua smaak, hop en zwaarte goed. Brouwerij 't Uiltje is goed! Een knappe brouwerij!

Dat bij vorige open dagen het misschien niet altijd goed is gegaan kan wat mij betreft door de vingers worden gezien. Net zoals dat het -in mijn ogen/beleving- te glad is. De brouwerij komt op mij niet sympathiek over, maar dat is een gevoelskwestie. Ik vraag me af waar die aversie vandaan komt. het is gewoon goed bier, dus wat is het dat ik mis? Ik weet het niet. Ik ga een uiltje knappen... 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten