woensdag 23 oktober 2024

Herhaling van zetten, de geschiedenis herhaalt zich..

Grolsch verlaagt alcoholpercentage uit financiële overweging 22 oktober 2024 om 16:43 Grolsch heeft in Groot-Brittanië besloten om hun premium pilsner te verdunnen, zodat het bier een lager alcoholpercentage krijgt en er minder accijns hoeft te worden betaald. ... Sinds augustus 2023 is in Groot-Brittannië een nieuw accijnsstelsel van kracht, waarbij dranken worden belast op basis van hun alcoholgehalte. - Een vergelijkbaar systeem werd in Nederland begin 2024 ingevoerd, ... Hierdoor hebben verschillende brouwers, waaronder Grolsch, hun producten aangepast om kosten te besparen. Waar Grolsch Premium Pilsner in Nederland en veel andere Europese landen 5 procent alcohol bevat, werd dit in Groot-Brittannië in 2020 al verlaagd naar 4 procent door eigenaar Asahi. Nu wordt het alcoholpercentage verder teruggebracht naar 3,4 procent. 23 pence besparing per blikje Deze laatste verlaging van het alcoholpercentage van Grolsch zal Asahi UK 23 pence aan accijnzen besparen voor elk verkocht blikje van 440 ml. Dit besluit komt nadat de verkoop van het Nederlandse bier achterbleef bij de verwachtingen. "Na veel analyse hebben we besloten om Grolsch te herformuleren naar een nieuw alcoholpercentage van 3,4%, dat eerder dit jaar op de markt is gebracht," vertelde een woordvoerder van Asahi aan The Grocer. "We zijn ervan overtuigd dat dit nog steeds een uitstekend premiumbier is dat een breed scala aan consumenten zal aanspreken." https://www.biernet.nl/nieuws/grolsch-verlaagt-alcoholpercentage-uit-financiele-overweging 

Je ziet dit elke keer weer. 

Stella Artois is een Belgische pils van het concern AB InBev. Het bier, met een alcoholpercentage van 5,2 %, wordt gebrouwen op een tiental plaatsen in de wereld, waaronder Leuven en Jupille.[1]... Het bier werd in 1926 op de markt gebracht door Brouwerij Artois. Het paste in het gamma van ondergistende, Duitse bieren waarmee de brouwerij in 1892 was begonnen. Stella zou bedoeld zijn geweest als kerstbier en de naam (Latijn voor ster) zou verwijzen naar de kerstster.[2] Wat ook de initiële intentie was, van bij de aanvang was het bier het jaar rond beschikbaar. Geleidelijk werd Stella het best verkopende bier van Brouwerij Artois en verdrong het de overige bieren uit het gamma. In de jaren 60 groeide het uit tot marktleider in België. In 1971 sloten de concurrenten Artois en Piedboeuf een geheim akkoord om een groep te vormen die voor 88% werd gecontroleerd door de Artois-families.[3] Naar buiten toe bleven Stella en Jupiler concurreren. Geplaagd door de reputatie van hoofdpijnbier, al dan niet gelanceerd door concurrerende vertegenwoordigers die aspirine op de toog van Stellacafés gingen leggen, zakte de Stellaverkoop weg en werd Jupiler in de jaren 80 marktleider. Stella bleef overeind door zich in het buitenland in de markt te zetten als premiumpils. Het werd door de jaren heen een van de internationale merken van InBev en verwierf onder meer in het Verenigd Koninkrijk en Ierland een groot marktaandeel. De relatief hoge prijs werd in Groot-Brittannië als verkoopsargument uitgespeeld onder de reclameslogan "Reassuringly expensive" (geruststellend duur). In de thuismarkt België bleef het een gewone pils, al kregen de flesjes en de bierglazen na verloop van tijd een "premium" ontwerp. In Nederland besliste men het merk niet actief te promoten. Om de concurrentie met andere spelers op de Nederlandse markt aan te kunnen, leek het InBev verstandiger om in te zetten op het lokale merk Dommelsch. Het recept is geregeld gewijzigd, waardoor het bier met name in de 21e eeuw aanzienlijk minder bitter is geworden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stella_Artois

Stella Artois krijgt lager alcoholpercentage in Groot-Brittannië... AB InBev gaat in het Verenigd Koninkrijk het alcoholgehalte van drie bieren, Stella Artois, Budweiser en Beck’s, verlagen. Dat bevestigt AB Inbev vrijdag. In België zijn er geen plannen om het alcholpercentage terug te brengen. bvb Vrijdag 27 januari 2012 om 13:19 AB Inbev verlaagt het alcoholpercentage van 5,0 pct naar 4,8 pct. "Dit ligt volledig in lijn met de evoluerende trends in de biercategorie in het Verenigd Koninkrijk. We zullen dit uiteraard doen met behoud van dezelfde geweldige smaak en kwaliteit die onze consumenten verwachten", luidt het. De wijzigingen zullen van toepassing zijn op het Verenigd Koninkrijk alleen, zegt AB Inbev. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120127_093

Britten vinden Stella niet meer te drinken door verlaging alcoholpercentage Zondag 21 februari 2021 om 12:13 In het Verenigd Koninkrijk is onder bierdrinkers enige stennis ontstaan omdat brouwer AB Inbev er het alcoholpercentage voor zijn Stella Artois-pils heeft verlaagd van 4,8 naar 4,6 procent. Volgens veel Britten is de pils, die er geboekstaafd staat als een van de toppers in de pubs, niet meer te drinken. In Daily Mail beklagen ze zich erover dat de smaak van een Stella veel te flets is geworden. Volgens brouwer AB Inbev werd het alcoholpercentage van het bier verlaagd om tegemoet te komen aan de nieuwe gezondheidstrend, waar minder alcohol gelijk staat aan beter voor gezondheid. Volgens Laure Stuyck, woordvoerder van AB Inbev in België, zijn er geen plannen om bij ons het alcoholpercentage te verlagen. “Dat wordt per land bepaald en we volgen de markt. Het bier in het VK is sowieso al minder sterk dan hier. Onze pils heeft in België een alcoholpercentage van 5,2 procent.” Dat minder alcohol een weerslag heeft op de smaak, is niet nieuw en geldt net zo goed voor wijn. Wijnbouwers doen al jaren verwoede pogingen om een alcoholarme variant te doen aanslaan, maar het verschil met echte wijn is nog altijd te groot. (frp) https://www.gva.be/cnt/dmf20210221_94045704

Dus Stella van AB/InBev en nu Grolsch van Asahi. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten