Translate

Zoeken in deze blog

vrijdag 24 maart 2017

Pils per regio..

Als wij Nederland grofweg verdelen in vijf regio’s, dan kun je daar ook gemakkelijk per regio een dominante brouwerij aan plakken. Vaak is deze dominantie uiteraard gekoppeld aan de locatie van de bewuste brouwerij zelf. Bijvoorbeeld in Twente is Grolsch echt het gewenste bier. Kom je daar met ander bier aan zetten, dan kun je op z’n minst ironische opmerkingen tegemoet zien. Alle 'oosterlinge' zweren simpelweg bij 'hun' bier.
Kom je in Eindhoven, dan is Bavaria Bier natuurlijk automatisch leidend. Behalve één van de hoofdsponsors van de plaatselijke FC, momenteel de landskampioen tot mijn spijt, tref je Bavaria aan op zeer aansprekende plekken in de binnenstad van Eindhoven. Niet onlogisch,  Lieshout ligt slechts op bescheiden afstand van Eindhoven.
Kijken we naar de grote steden in de Randstad, zoals Utrecht en Amsterdam, dan is Heineken de brouwerij die daar de horecamarkt beheerst. Hoewel hier de sentimenten bij de ondernemers niet zo hoog oplopen als in de provincie, kijken ook hier de ondernemers kritisch naar de brouwerij waarmee ze willen werken.
In de kleinere regio’s geldt een sterk 'wij-gevoel', dat ondermeer wordt bevestigd door middel van het omarmen van 'ons' bier. Het bier staat dan symbool voor de regio en de bevolking. Bij de steden in de Randstad geldt dit toch beduidend minder. Hier worden door zowel de brouwerijen als door de horeca ondernemers de reacties van hun gasten vaak schromelijk overdreven. Ik heb al meerdere keren meegemaakt, dat ondernemers, na een hele lange periode van wikken en wegen, uiteindelijk de overstap naar een ander biermerk waagden. Tot hun eigen verbazing bleek, dat na de eerste weken van gemopper de bezwaren al snel verstomden. De gasten adopteerden de aanpassing uiteindelijk vrij simpel, en het nieuwe bier werd gemeengoed.
De dominante brouwerij in de regio, de marktleider, heeft dus weliswaar een voorsprong als het gaat om de merkbeleving en herkenbaarheid, maar is dat dan ook echt een voordeel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten