Translate

Zoeken in deze blog

maandag 25 februari 2013

Buckler

De Buckleraffaire is zo een bieranekdote uit de Nederlandse biergeschiedenis.

Buckler is de merknaam van een alcoholvrij bier dat door Heineken wordt gebrouwen. Buckler is niet meer verkrijgbaar op de Nederlandse markt, maar nog wel in vele andere landen, waaronder Frankrijk en Spanje.


Alcoholvrij bier is nu een echte rage (http://www.alcoholvrijshop.com/informatie-over-alcoholvrij-bier), maar Buckler zie je niet?


Buckler werd wereldwijd geïntroduceerd in de zomer van 1988 en wist in Nederland al snel marktleider Clausthaler van de troon te stoten. Buckler werd vooral berucht door de terugkerende negatieve uitlatingen die Youp van 't Hek over dit biermerk deed in zijn oudejaarsconference van 31 december 1989 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Buckler). Met de oudejaarsconference van 1989 bewerkstelligde Van 't Hek het Buckler-effect (http://nl.wikipedia.org/wiki/Youp_van_%27t_Hekhttp://marlouarts.wordpress.com/2011/10/12/oldskool-in-een-nieuw-jasje/#more-156)

God wat hebben we vroeger gelachen. Toen je Buckler kapotlulde. De Buckler-lul. Dat was van jou. Later had je vast gewild dat je wat meer Buckler in huis had gehaald. Was goed voor je geweest. En toen je de fax bekritiseerde. Dat monsterlijk moderne apparaat. Een boek, dat was een stapel faxen. Lachen man....http://vandraeckensteijn.wordpress.com/2012/01/01/bucklerlul/



Buckler is een voormalige professionele wielerploeg, met een Nederlandse licentie van 1990-1992.
Het is de voortzetting van Superconfex-Yoko van ploegleider Jan Raas. De ploeg heeft met name in Spanje veel gedaan voor de naamsbekendheid van het biermerk Buckler, waar dit een groot commercieel succes is geworden. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar het alcoholvrije merk van de markt werd gehaald, als gevolg van het gebruik van de naam Buckler in een conference van Youp van 't Hek. De ploeg werd in 1993 voortgezet in de formatie van WordPerfect.

"Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!" Y. van het Hek ; http://nl.wikipedia.org/wiki/Buckler, zie ook www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=697465 (vanaf ca minuutje 5)

Volgens sommigen veroorzaakte Van 't Hek met deze uitspraken een drastische daling van de verkoopcijfers (o.a. op www.merkenwereld.nl/merkinbreuk-parodie.html). Een alternatieve verklaring is echter dat de verkoopdaling vooral werd ingezet na de succesvolle introductie van Bavaria Malt (www.dekrantvantoen.nl/vw/article.do?code=LC&date=19930330&id=LC-19930330-2002), waarvan Heineken in 1993 opmerkte dat dit bier niet alleen goedkoper was, maar ook door de consument lekkerder werd bevonden. Mede daarom voerde Heineken in 1991 een smaakverbetering door en verlaagde het alcoholpercentage (van alcoholarm naar alcoholvrij). Een promotiecampagne vanaf 1992 mocht niet meer baten: eind 1993 werd Buckler in Nederland uit de schappen gehaald (http://nl.wikipedia.org/wiki/Buckler).

Youp van het Hek heeft via Twitter en een column in de NRC in oktober 2010 zijn ongenoegen over de klantenservice van T-Mobile geuit. De cabaretier Micha Wertheim wees er op dat cabaretiers altijd wat reactionair zijn, die zich altijd afzetten tegen moderne dingen. Mobiele telefoons, blackberrys, Iphones enzovoort. In eerste instantie worden de nieuwerwetse dingen afgezeken, maar vervolgens alsnog door het grote publiek omarmt. Tja, wat blijft er dan nog over, om over te zeiken? De slechte service van de helpdesk van de provider?

Bavaria heeft ondertussen hun lijn alcoholvrije bieren verder uitgebreid (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bavaria_(bier)#Bavaria_alcoholvrije_bieren):

Bavaria 0.0% Malt
Bavaria 0.0% Wit
Bavaria 0.0% Rosé
Bavaria 0.0% Lemon
Bavaria 0.0% Peach
Bavaria 0.0% Apple
Bavaria 0.0% Gold

Dus op de een of andere reden is Buckler niet geworden,  wat Bavaria wel is gelukt; diversificatie....meer smaakjes alcoholvrij

En Clausthaler?
Die bestaan nog steeds en hun bieren winnen nog steeds prijzen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten