Translate

Zoeken in deze blog

zaterdag 19 juli 2014

Zo. Duurzaam Bavaria

Op http://www.duurzaam-ondernemen.nl/bavaria-roept-consument-op-om-mee-te-denken-over-duurzaamheid/ is te lezen dat de Brabantse bierbrouwer Bavaria lanceert een online platform heeft gelanceerd:


Bierbrouwerij Bavaria is al 300 jaar in het Brabantse Lieshout gevestigd en wordt inmiddels geleid door de 7e generatie van de familie Swinkels. Zoals de familie zelf zegt: we hebben het bedrijf in bruikleen van de kinderen en kleinkinderen. Dat betekent dus dat ze zuinig op hun spullen zijn en altijd kijken naar de lange termijn. Duurzaamheid valt of staat met de betrokkenheid van het bedrijf. Jan-Renier Swinkels, directievoorzitter van Bavaria, vertelt er in een filmpje wat zijn persoonlijke drijfveer is om van Bavaria de meest duurzame brouwerij ter wereld te maken (http://duurzaamheid.bavaria.com/).

Bavaria onderneemt als enige brouwer in de wereld volgens de ISO 26.000 richtlijn, een vooraanstaande internationale richtlijn voor het implementeren van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) binnen een organisatie. Daarnaast heeft Bavaria de afgelopen jaren een sterke ontwikkeling doorgemaakt in de jaarlijkse MVO transparantiebenchmark van het Ministerie van EZ.  De brouwer behoort inmiddels tot de top 20 van deze benchmark (duurzaam-ondernemen.nl/).

Hierover staat op het platform te lezen:
Er bestaan verschillende certificeringen van management systemen. Tot 2012 werkten we met verschillende typen certificeringen, elk met hun eigen doel. De wirwar aan certificaten en systemen die hierdoor ontstond, zorgde voor veel overlap en inefficiëntie. In 2012 besloten we om in de toekomst alleen nog ISO 22000 (FSSC 22000) en ISO 26000 als richtlijn te hanteren, omdat deze gericht zijn op de onderwerpen die voor ons het meest belangrijk zijn. We beëindigden onze certificaten van OHSAS, HACCP, ISO 9001 en ISO 14001. Dat betekent echter niet dat ons management systeem niet meer aan de eisen van die certificaten voldoet. Samen met onze auditor houden we dit in de gaten. De certificaten van IFS, GMP en de MVO Prestatieladder (niveau 4) behouden we gezien de toegevoegde waarde voor onze activiteiten en onze communicatie richting stakeholders. In 2009 begonnen we met de implementatie van de ISO 26000 richtlijn. In 2013 werkten we verder aan de implementatie van de ISO 22000 richtlijn in de organisatie. Het systeem is nog gebaseerd op IFS, maar voldeed eind 2013 al voor een groot deel aan de eisen van ISO 22000. Onze klanten hebben positief gereageerd op het nieuwe systeem en de beslissing om onze certificeringen te vereenvoudigen. In 2014 willen we de systeeminrichting van ISO 22000 afronden, zodat het nog een jaar operationeel is voordat we gaan certificeren. Het certificaat verwachten we begin 2016 te kunnen ontvangen (http://duurzaamheid.bavaria.com/verslag/BAVARIAENMVO/HoeWijMVOBorgen/a1009_Hoe-wij-MVO-borgen).

Jan-Renier Swinkels, directievoorzitter van Bavaria, licht toe: “Duurzaamheid is niet iets wat moet, duurzaamheid is vanzelfsprekend voor ons. Het heeft geen begin- of eindpunt. We werken volgens de filosofie dat we het bedrijf in bruikleen hebben van onze kinderen en kleinkinderen en daarom zijn we zuinig op onze brouwerij en onze omgeving.” Swinkels vervolgt: “Duurzaamheid is iets van ons allemaal. Door jezelf de juiste vragen te stellen kun je vaak met kleine dingen een groot verschil maken. Bavaria legt de lat hoog voor wat betreft duurzaamheid en daardoor zijn we voortdurend op zoek naar de meest efficiënte oplossingen. De onafhankelijke blik van consumenten die met ons meedenken is dan ook meer dan welkom. Ik kijk uit naar alle ideeën die via #ikbrouwmee met ons gedeeld worden. Zo kunnen we samen werken aan een toekomst die voor iedereen waardevol is”  (duurzaam-ondernemen.nl/).

Op het platform is hun duurzaamheidsjaarverslag 2013 te vinden. Ze geven aan hoe waterbesparing/hergebruik en energiebesparing elkaar tegenwerken. Ook hebben ze oog voor dialoog met hun stakeholders. Tot hun stakeholders rekenen ze onder meer klanten, medewerkers, leveranciers, omwonenden, maatschappelijke organisaties, de familie Swinkels, dochterondernemingen/deelnemingen, brancheverenigingen en overheden. Maar ook het algemene publiek zien we als stakeholder. Misschien dit blog ook?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten