Translate

Zoeken in deze blog

zondag 13 juli 2014

WK enz


Bij het WK zijn vele landen betrokken en je zou dus ook veel bedrijven verwachten als sponsor. Het zijn de grote megabedrijven zoals AB InBev, McDonalds, Visa, Sony, Fly Emirates en Hyundai die geld leveren en met hun geld inspraak verkrijgen. Jammer, want zou heb je geen kleine lokale brouwerijtjes die reclame kunnen maken. De deelnemende landen hebben elk een kenmerkend bier (www.playhugelottos.com/en/lottery-news/article/3136/beers-of-the-world-cup-part-1.html), maar toch domineert Budweiser...


Brazil is also the third-largest beer producer, brewing more than 13 billion litres of the stuff last year. Such is the country’s love of the beverage that you can even buy beer-flavoured ice cream. A recent survey commissioned by brewing giant Ambev, the country’s largest company by market value, asked Brazilians to list their national passions. Seventy-seven percent named football; 35 percent said beer (www.iol.co.za/business/international/beer-and-soccer-score-together-in-brazil-1.1693623#.U8GxtPl_uDc).


Wat was het een mooi feestje dit WK. Bier speelde een rol bij de reclame en bij de voetbalfeestjes, maar
was vooraf ook een discussiepunt in verband met alcoholgerelateerd geweld op de tribune (sporzafoxsportswww.businessinsider.com/fifa-says-beer-must-be-sold-during-2012-world-cup-walgreens-reviews-200-million-creative-business-heres-todays-ad-brief-2012-1). Waar de FIFA later dus toch over opmerkte dat het een probleem is (http://blogs.wsj.com/dailyfix/2014/07/02/fifa-frets-about-drunkenness-at-world-cup-matches/http://naijamayor.com/fifa-official-fans-brazil-always-getting-drunk/).

De bierverkoop zal vast zijn in verband met de geldschieters: Anheuser-Busch InBev, the world’s biggest brewer, extended its sponsorship of the FIFA World Cup through 2022. “Whichever country hoists aloft the World Cup trophy, the real winner will be the alcohol industry,” Jonathan Gornall, the author of the report, which ran in the BMJ, formerly the British Medical Journal, said (http://globalnews.ca/news/1387775/beer-back-on-menu-in-brazil-stadiums-as-controversial-ban-lifts/).


Dit WK was vooral de 7-1 van Duitsland - Brazilië legendarisch...


Wat de reclame betreft, die is in het station te zien op de reclamebanners (ABInBev die -volgens mij- per land een lokaal bier in de reclame had), maar ook op TV in de reclame, waarbij de concurrenten van AB InBev aandacht vragen. Soms vragen biermerken om aandacht in de stadions (bekend voorbeeld was de Bavariajurkjes). Daar waren ze niet blij mee. Bij de FIFA bepalen ze liever zelf wat op TV komt en wat niet (zoals een streaker). Het monopolie van dergelijke megabedrijven gaat ook tegen de principes van Adam Smith (www.londonlovesbusiness.com/lifestyle/london-bars-and-pubs/browns-beer-dislike-heineken-you-could-be-arrested-at-olympics/2648.article).


Ook dit jaar had Bavaria weer een jurkje: Volgens deze Braziliaanse dame (actrice Bruna Alvin) lijken Brazilië en Holland heel erg op elkaar. Toch mag het in Holland wel wat losser. Daarom brengt Bavaria de HolanDress. Een oranje jurkje met Braziliaanse binnenkant (www.youtube.com/watch?v=KLcjaDca4Po#t=12). 


I’ve just arrived in Brazil to take in the World Cup! As a soccer fan, this is one of those bucket list things I had to do. As a beer drinker, I did some advanced scouting to figure out what to expect down here. Turns out Brazil has a bit of a craft beer scene in the bigger cities like Rio and Sao Paulo; there’s even a Delirium Cafe related to the Brussels one in Rio. Also, a fair number of Germans migrated to Brazil over the years and the town of Blumenau has the second largest Oktoberfest in the world, after Munich (http://lovegoodbeer.com/2014/06/beer-at-the-world-cup-in-brazil/).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten